G.Scholtens schreef op zondag 13 juni 2010 @ 11:01:
[...]
Nee hoef geen 25kw te rijden, ben nu 25 dus hoef geen lichte klasse meer. Heb al even rond zitten kijken. En voor 5000 heb je ook wel leuke ninja of r6 te koop. Zal hoogst waarschijnlijk een van die 2 worden, wil beginnen met mooie racer. Vind racers gewoon mooie
motoren en vooral het geluid, krijg je kippenvel van haha.
Hoe zit het trouwens met de km stand van een 2e hands
motor. Zie veel met 15000, maar ook veel met 20 of meer. Wat is veel en wat is weinig?
Een 250 lijkt me ook te licht als je geen 25kW moet doen. Zal zeker heel fijn rijden en zich laten gooien smijten maar snelweg of langere ritten ga je er best niet mee doen.
Een stapje hoger zit je aan bv een ZXR400, ook een gooi-en-smijt lichtgewicht supersport en al iets meer bruikbaar vermogen.
Daarna kom je natuurlijk aan een heel leger 600cc supersports. Rond de 10k, 20k, 30k is goed te doen, vanaf 40k, 50k zijn het al behoorlijk wat kilometers. De meeste Japanse supersports kunnen daar het dubbel of 3-dubbel van halen, maar rond de 50k begint de kans dat koppelingsplaten en lagers moeten vervangen worden toch al wat groter te worden. Op zich geen probleem, maar levert toch weer wat extra werk en vraagt wat geld. Kijk ook nar onderhoudsgeschiedenis en wanneer volgend onderhoud moet komen en wat er dan moet gebeuren, om bijkomende kosten in te calculeren. Desondanks had ik bij de aanschaf van mijn 3dehands toch nog een wrang gevoel omdat je de
motor en geschiedenis niet goed kent, en heb ik hem alsnog binnengedaan voor een groot onderhoud/nazicht bij een dealer. Naar mijn mening kan je dus beter in aankoopprijs ietsjes lager gaan voor een
motor waar nog onderhoud aan moet gebeuren, dan een ietsjes duurdere die pas onderhoud zou gekregen hebben. Als je zelf onderhoud dan nog doet (of laat doen) wanneer de
motor van jouw is, dan weet je tenmiste dat het wel degelijk gedaan is en dan is de staat van de
motor ineens nagekeken en heb je daar al een beter idee van (heeft bij mij meer invloed op de mentale gemoedsrust dat ik zou denken).