ehm over dat simlockvrij maken en de nokia garantie heb ik nog wel mijn twijfels.
een simlock is in fiete een code die er door een door iemand anders dan nokia op gezet wordt ( al dan niet in de nokia fabriek, door nokia) om daarmee de klant aan een netwerk / land of wat dan ook te binden.
maar als jij die telefoon koopt mag je op zich het toestel simlockvrij laten maken, dat lkan immers ook tegen betaling bij de provider.
simlockvrij maken is daarbij een dienst, waar volgens mij gewoon concurentie op mogelijk is.
wellicht dat de methode het wel illegaal maakt( kraken= omzeilen van een beveiliging, maar dat is nog maar de vraag, of het daarmee dan ook verboden is om te laten doen.) verder. volgens mij als je met je gesimlockte t-mobile nokia 6300 naar de t-mobile shop gaat denk ik niet dat ze hem voor je simlock vrij maken, ook al wil je er best voor betalen)
verder is volgens mij ook maar de vraag of met het kraken van de simlock ook de garantie vervalt. ik weet niet hoe dat kraken in zijn werk gaat, maar als dat niet meer inhoud daan een juiste code invoeren in menu, of via een datakabelverbinding, dan is er ook geen sprake van een verandering aan het toetsel, slechts een instelling wordt gewijzigd, op een toestel dat jou eigendom is)
als het kraken van de simlock meer werk is en bijvoorbeeld er toe leid dat je het ding helemaal uit elkaar moet schroeven. dan kan de garantie daarmee zijn vervallen, imeers, dat uit elkaar schroeven mag alleen door een nokia carecenter gebeurd zijn, anders vervalt de garantie.
vberder is de 2 jaar fabrieksgarantie niet een wettelijke, maar door nokia zelf opgelegd. immers de nederlandse wet heeft doorgaans een veel verder voerende bescherming van consumenten bij aankoop van apparaten dan de fabrieksgarantie en of winkel garantie. als ietstsuk gaat, bij normaal gebruik, binnen de verwachte levenduur van een apparaat, dan is altijd eerst de winkelier hiervoor aansprakelijk, en daarna de fabrikant. waarbij de fabrieksgarantie de wettelijke garantie in nederland en de garantie bij de winkel alleen mag aanvullen, en niet beknotten.
bij normaal gebruik heb je dus ook na de garantieperiode nog recht op vergoeding van reparatrie kosten, betaald door de winkelier, mits het toetsel normaal is gebruikt, en nog niet ouder is dan de te verwachten levensduur. gerekend vanaf de aankoopdatum. als de reparatie de levenduur dan verlengd, heb je uiteraard nog maar recht op een deel van de reparatieosten. en wellicht zou je je toetsel dan reeds als "total loss" kunnen beschouwen.
het efit dat de winkelier jou iets verkoopt dat niet aan je verwachting voldoet,( een ORIGINEEL simlockvrij toestel) is voldoende om de overeenkomst te ontbinden. dat je argumenten extra hebt zoals het vervallen van de garantie, of het eventueel illegaal zijn van het verwijderen van de simlock is leuk, maar daarmee kun je gemakkelijk verzanden in een welles niettus verhaal, waarbij beide partijen denken dat zolang ze nog 1 argument hebben dat sterker is dan dat van de tegenpartij, ze beide ook denken dat ze in hun recht staan.
ik heb laatst via marktplaats een rode en een zwart/zilver nokia 6300 gekocht
de rode is 1 uit engeland, met een engelselader,, en een adapter vor een nederlands stopcontact,
op de stcker op de doos staat t-mobile prepayd to go. en op de telefoon en de geheugenkaart staan een aantal bestandjes van t-mobile, die dus beveiligd zijn je kunt ze niet verwijderen, kopieren of wat dan ook. ( tenminste niet op de normale manier die je daarvoor hebt via de telefoon of via verbinding met de pc. op de achterkant staat geen t-mobile logo op het dekseltje. ik vraag mij nu dus af of er een simlock op zit( ik heb zelf t-mobile, dus kan dat niet ff proberen)
de andere is een nedrlandse met t-mobile op de achterkant, en met simlock. verder geen logos in menus of op de geheugenkaart. maar wel met simlock dat zei de verkoper mij. hij was zelf al bij een telecom zaakje geweest, maar die konden delock er niet afkrijgen. hij was notabene naar dat zaakje doorverwezen door de winkel waar hij de telefoon had gekocht ( weet niet welke, maar bijvoorbeeld mediamarkt of zo, iig een winkel die regulier voor t-mobile t-mobile gelochte teefoons verkoopt) de nokia 6300 heeft geloof ik een nieuw simlock systeem (Bb5 of zo) en niet iedereen kan dat dus al simlockvrij maken.
verder is het volgens mij zo dat op de doosjes van nokia die sticker altijd zit, met verschillende streepjescodes etc.
die zijn ook bedoeld om weg te halen en ergens op te plakken, alleen wordt daar bijna nooit iets mee gedaan in nederland.
op die sticker staat een streepjescode, het imei nummer en linksbovenin ook altijd een productnaam, die ook bijvoorbeeld de provider vermeld waar het toestel voor gemaakt is ( en dus waarschijnlijk kan daarmee achterhaald worden bij nokia of de provider of er een simlock op zit, en wat de unlockcode is, en wat de puk-code is)
het verwijderen van die sticker kan dus zijn gebeurd omdat er een provider op staat, wat dus op zijn minst de indruk zou wekken dat het om een gelockte telefoon gaat
dus ik ben wel erg benieuwd over hoe dat nu zit met simlockvrij maken van een toestel.
1. is dit illegaal?
2. is het simlockvrijmaken een kwestie van een code invullen, of is dit meer bijvoorbeeld het aanpassen van softwarecode, of nog meer, de telefoon demonteren en evt hardwarematig aanpassen.
3. vervalt daarmee de garantie ?
[
Voor 22% gewijzigd door
engelbertus op 02-03-2008 21:05
]