Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:41
Inmiddels geldt onderstaand vehaal ook voor andere Asus notebooks!

Veel bezitters van de Asus A6T/A7T of overige "T"-modellen hebben er last van, maar mogelijk ook andere Asus modellen, echter ben ik die niet tegengekomen tot nu toe:

Zwart scherm bij opstarten. Soms erg hevig en dan weer momenten dat het een tijd niet voorkomt. Velen leven er mee, maar vervelend blijft het. Ipv het Asus A6/Z92 deel vol te spammen vond ik het wel zo handig om dit probleem centraal te bespreken en zo alles goed bij te houden.

Voor buitenstaanders: Echt nut heeft het posten hier niet. Standaard dingen zoals "backlight uit?" zijn niet van toepassing. Extern lijkt wel gewoon goed te gaan.

Door alle ervaringen her en der lijkt het te komen door het moederbord...

In het begin was er niks mis met onze laptopjes, maar op onverklaarbare wijze kwam het pas bij mij voor nadat Vista op mn laptop was gezet. Anderen hebben het ook met XP. Ook de BIOS versie lijkt niet uit te maken. Een database wou ik hier dus aanleggen en verdere ervaringen van mensen bijhouden die het probleem hebben.

Post je ervaringen!

Daarom zou ik de mensen willen adviseren om bij elke keer dat het voorkomt hier ene post achter te laten met de belangrijke informatie:

1. Laptop
2. OS (Dat de vorige keer was gestart)
3. NV Driver versie
4. Oorzaken vooraf (vastloper?)
5. Was het scherm in tussentijd opengeklapt of is het opengeklapt gebleven
6. Overige aanmerkingen

OS-en
Windows XP Home - Probleem doet zich voor
Windows XP Pro - Probleem doet zich voor
Windows XP x64 - Onbekend
Windows Vista x86 - Probleem komt voor
Windows Vista x64 - Probleem komt voor

Linux Ubuntu 7.04 - Probleem doet zich voor

Driver
Blijft lastig bij te houden maar mijn eigen mening. Zal er niet veel mee te maken hebben maar toch even:

162.22> lijkt hier bij mij voor het grootste deel van de tijd het probleem gefixt te hebben

BIOS
0403 -> Probleem doet zich voor
0702 -> Probleem doet zich voor
0701 -> Onbekend
Ouder -> Onbekend, wacht op de versie van Nedra.

Tips
Vaak komt het beeld wel als je pas het scherm pas openklapt na de 2 tikken van de DVD speler. Mocht dat niet helpen, dan werkt openklappen wel eens als windows opgestart is.

Last note
Bij het ranja incident had ik het probleem ook. Toen heb ik de hardware even bekeken in windows voor de zekerheid of alles werd gevonden. Echter viel me op dat het scherm van de laptop er zelf niet tussenstond! Wie weet zit er een fout waardoor hij soms het scherm gewoon niet dedecteerd. Problemen van de graka (firmware)? Draadbreuk? Iets anders?

Ik hoop door de input van iedereen dat we weer wat verder komen. Zeker nu blijkt dat ook de A7T er last van heeft. Als iemand zijn laptop naar Asus wil sturen hiervoor: GRAAG! Ik kan het zelf niet meer ivm ranja accident, maar als iemand zich op offerd dan graag en wie weet komen we er dan achter.

Update
Ik heb nu wel zoveel verschillende problemen gezien dat het echt een hardware probleem is. Ook Linux geeft problemen dus en ook elke BIOS. Het is een random iets. Momenteel gok ik er op dat Asus de A6T's en A7T's er gewoon uit wil hebben. Het onderdeel waar op wordt gewacht zou n iet beschikbaar zijn op de korte termijn. Mijn A6T, en nog een andere A6T en A7T zijn al uit roualtie. Verder is er nog 1 op het moment van schrijven bij Asus...

############################################################

Evaluatie

Ik vond het zo langzamerhand wel tijd voor een afronding van het onderzoek ;)

Ik ben alle posts nog maar eens wezen doorspitten om te kijken waar het aan kan liggen, maar er valt geen pijl op te trekken:

BIOS versie: Maakt geen verschil, OS? idem, zelfs Linux of Windows maakt geen verschil.. NVIDIA drivers, je kunt nog eerder je HDD laten crashen door alle drivers dan het probleem oplossen... Dicht of open laten, nope. Ook komt het compleet random voor. De een heeft er al problemen mee vanaf de eerste dag, de nader pas na 1,5 jaar. De ene heeft het hardnekkig, de ander bijna niet. Er schijnen zelfs A6T's en A7T's te zijn die geen kuren vertonen... Upgrades en getweak maakt ook neits uit, orginele laptops geven ook kuren ;)

Andere punten die voorbijkwamen

Detectie of het scherm open of dicht is of kabels?
Lijkt me niet aangezien andere A6 en A7 laptops geen kuren vertonen. Hetzelfde geldt ook voor de gebruikte kabels.

Het enige verband is dat de laptops:

1. Van Asus zijn
2. Gebasseerd zijn op de nForce 410 + AMD Turion 64 X2 (Socket S1)
3. Een NVIDIA videokaart bezitten

Verder wijkt eigenlijk alleen de case af. Vooral het feit dat naast de A6T ook de A7T en A6Tc er last van hebben geeft aan dat de videokaart niet de oorzaker hoeft te zijn. Verder kan ook de BIOS dus afwijken. Het lijkt er ook niet op dat dezelfde bug in alle 3 BIOS-en en updates terecht zou zijn gekomen, ook mede doordat het gewoon compleet random is...

Facts

1. Laptop start niet met een scherm aan de DVI wanneer het de laptop aan de zwarte ziekte lijdt.

2. Een extern analoog scherm lijkt vaak ook niet te werken.

3. Het interne scherm wordt in Windows niet weergeven in apparaatbeheer wanneer extern wel werkt tijdens het probleem. Fn keys verhelpen ook niets.

4. Nog geen gelijkwaardige Asus F3T (ook niet in NL leverbaar overigens) die dit vertoond voor zover ik weet.\

Waar ik nog iets meer duidelijk over wil weten
Voor de mensen die nog steeds een laptop hebben die lijdt aan de zwarte ziekte. Probeer eens een externe monitor er aan te koppelen. Ik zou graag info over zowel DVI als D-SUB willen weten en als het scherm dan nog zwart is, ook in windows zou ik graag willen weten of apparaatbeheer het interne scherm ook vindt of niet. verder meende ik dat ik mijn externe scherm eens heb aangesloten toen de laptop al was opgestart met zwart beeld. Ook dat zou nuttig zijn om te onderzoeken.

Lijst met users die een laptop hebben die aan de zwarte ziekte lijdt

Een totaal van 19 exemplaren! Alleen al in dit topic waarbij er vast nog meer probleem laptops zijn binnen GoT. Van alle A6T's die ik heb aangesmeert ( ;) ) gok ik er op dat 33-50% lijdt/leed aan de zwarte ziekte.

Asus A6T (13 exemplaren)
- Damocles.NL
- Nedra
- Sjaakmeister
- Frenkel
- wilfer***
- Cablekevin
- Zubnix
- XoReP
- MonXX
- Powerburner**
- GENETX*
- NeoMe*
- Maarten Kroon

Asus A6Tc (4 exemplaren)
- DaMarcus (2)
- ndeleeuw
- CodeCaster

Asus A7T (2 exemplaren)
- nl2dav*
- Jensz

*) Uit roulatie
**) Vervanger aangeboden maar geweigerd
***) Wel uit roulatie, maar vervangend exemplaar geweigerd

Zeker de laatst opgestuurde laptops (en op het moment van schrijven is er ook nog 1 bij Asus TSD) zijn uit de handel genomen. Lijkt er een beetje op dat Asus er ook van af wil.

Geef verder eventueele nieuwe/onbekende gevallen door. Alle info is nog steeds welkom en ook het doorgeven aan Asus bij een RMA is zeker aan te bevelen.

[ Voor 41% gewijzigd door GENETX op 02-09-2008 20:06 ]

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Haha 'ranja incident', vind et nogsteeds komisch klinken alhoewel ik weet hoe naar het is.

Iniedergeval, ik ben ook een asus A6T bezitter en heb er sinds afgelopen donderdag last van. Ik heb afgelopen maandag (24/9) mijn laptop opnieuw geinstalleerd. Liep weer als een trein. Donderdagochtend deed ik em weer aan en nog steeds geen probleem. Diezelfde middag klapte ik mijn laptop open en ik had geen beeld. Na het posten op Tweakers.net kwam ik er dankzij GenetX erachter dat er meerdere mensen met dit probleem waren. Herhaardelijk laptop open/dicht aan/uit geeft na verloop van tijd beeld. De laptop werkt ook geheel correct maar zodra ik em uitzet of restart is het beeld weer geheel uit. In sommige gevallen ging het ook heel even goed maar zojuist heeft het me 10 minuten gekost om beeld te krijgen.

1: Asus A6T, TL60, GF7600 go
2: XP Pro
3: NV drivers: 163.69, ook andere drivers geprobeerd
4: Geen vastloper of dergelijke
5: Ik heb het zo wel wanneer ik opnieuw opstart en het scherm open blijft, maar ook wanneer ik hem gewoon aanzet
6: Bios versie: 0403, daarna 0701 geprobeerd, probleem blijft hetzelfde |:(

Goed topic!

[ Voor 16% gewijzigd door Nedra op 29-09-2007 19:00 ]

• GENETX
Moet je even Winflash starten, volgens mij leest die de BIOS versie uit vanuit Windows. Daarmee kun je ook je BIOS vanuit windows flashen.

Zal ook eens kijken binnenkort of ik via extern scherm kan kijken of het misschien een contactje zou kunnen zijn of een probleemtpje in de NV firmware dat hjij soms het beeld niet pakt icm de andere 3 (!) video uitgangen op deze laptop.

• Sjaakmeister
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@ GENETX: geweldig initiatief om dit topique te openen _/-\o_
Misschien dat we met de uitkomsten van dit topique ASUS enigzins kunnen pushen een oplossing aan te bieden voor onze laptopjes.
GENETX schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 23:55:
Daarom zou ik de mensen willen adviseren om bij elke keer dat het voorkomt hier ene post achter te laten met de belangrijke informatie:

1. Laptop
2. OS (Dat de vorige keer was gestart)
3. NV Driver versie
4. Oorzaken vooraf (vastloper?)
5. Was het scherm in tussentijd opengeklapt of is het opengeklapt gebleven
6. Overige aanmerkingen
Je wilt dat mensen het elke keer posten, ik ben bang dat het dan een druk topique gaat worden, zeker met mijn posts. :P Het gebeurt mij namelijk elke keer dat ik de klaptop aanzet, en dat is een keertje of 8 per dag. Daarom stel ik voor dat ik het één keer post, dan heb je hem in de database en is mijn geval dus bekend.

1. ASUS A6T
2. Windows XP Proffesional NL
3. Nvidia 93.20
4. geen aanwijsbare oorzaak
5. Scherm is sinds vorige keer gebruik dicht geklapt
6. Eerste keer opstarten -> geen scherm, tweede keer (gewacht tot klikjes van DVD-drive) -> succes!

Die 93.20 driver draai ik omdat die een halfjaar geleden de meest stabiele-driver was die ik kon krijgen, ik zweer nogal bij het motto "als het werkt, werkt het, en hoef je dus niet te upgraden". Maar als de drivers nu al bij 165.xx zijn zal ik toch eens kijken of er nog wat winst te behalen valt met een nieuwe driver. Nvidia bied op zijn site nu de Go-drivers van de 7800/7900 aan, versie 84.63 8)7, maar natuurlijk geen 7600 drivers (Ookal maakt dat bij Nvidia niets uit: er is 1 driver voor bijna alle kaarten). Ik vind wel dat ze iets meer support mogen geven voor de laptopbezitters. Dan maar even bij LV2G.com kijken wat ze in de aanbieding hebben
GENETX schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 23:55:
Ik hoop door de input van iedereen dat we weer wat verder komen. Zeker nu blijkt dat ook de A7T er last van heeft. Als iemand zijn laptop naar Asus wil sturen hiervoor: GRAAG! Ik kan het zelf niet meer ivm ranja accident, maar als iemand zich op offerd dan graag en wie weet komen we er dan achter.
Na het horen van het verhaal van 'wilfer' over zijn getrashde laptop en uiteindelijk een A6tc terug krijgen, ben ik een beetje huiverig geworden om hem op te sturen. Daarnaast kan ik hem eigenlijk ook niet missen voor een maand, omdat ik nogal gewend ben geraakt aan de luxe van het hebben van een laptop (ookal werkt hij dan niet optimaal).
Maar aan de andere kant, ik word helemaal gek van het scherm-gezeur, dus als ik er vanaf kan komen dan wil ik het best proberen.
(ik heb het vaker gezegd, maar deze keer zal ik het ook maar eens echt doen) Ik zal maandag ASUS wel bellen en kijken of hun er iets zinnigs over te zeggen hebben. Het argument dat er inmiddels een topic loopt op GoT waar meerdere mensen zich hebben gemeld als zijnde bezitter van het probleem moet natuurlijk onze positie enigzins versterken.

• hellboy123
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:54
nou dan zal ik ook maar gaan posten.

Mijn a6t heeft dit probleem dus ook, echter gelukkig niet zo vaak als anderen er last van hebben.
Met het opstarten gebeurt het heel af en toe dat het scherm het niet doet, echter na een stanby of een tijdje in de slaapstand dan gebeurt het. Meestal helpt het inderdaad om de klep meerdere malen op en dicht te doen, soms is het enigste dat resteert een harde reset.

1. A6T, bios 0702
2. XP media center
3. nv 156.57, maar met alle andere versies die ik heb gebruikt komt het probleem ook terug(ook nieuwere)
4. x
5. Maakt niet uit.
6. geen

In XP valt dit nog wel mee, maar in vista is het helemaal een drama. Na elke standby, hibernate, of simpelweg de klep een keer dicht doen is het beeld weg. Na lang aankloten komt het wel weer terug, of er rest weer alleen een harde reset. De details van de software gooi ik er straks nog wel in, ik gebruik vista om deze reden zo goed als nooit meer.

• GENETX
Net zelf van 163.69 naar 163.71 gegaan, zoals verwacht gaf dit bij mij wederom geen problemen. Ga nu niet 123 mn laptop forceren tot een zwart scherm, hij doet het de laatste weken goed. 1 note: hij staat constant open op mn bureau eigenlijk, al is die wel 2x mee geweest naar de buren. Echter geen hevige tochten naar school :P

• Nedra
Ik heb al een mailtje hierover gestuurd naar laptops4u, als ik maandag geen antwoord krijg zal ik even telefonisch contact met ze opnemen. Ik denk inderdaad dat vanwege mijn 'vruchtensap' incident er ook geen garantie meer op mijn laptop zit. Wel heb ik m'n laptop verzekerd dus ik ga kijken wat m'n leverancier er mee kan.

Edit: Ik had BIOS versie 0403. Ik heb em nu geupdate naar 0701 en het probleem is nog exact hetzelfde en even hardnekkig |:(

[ Voor 16% gewijzigd door Nedra op 29-09-2007 18:59 ]

• nl2dav
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 05:33
Hallo iedereen! Ik ben die van de A7T van de voorpagina ;)

Ik heb al ruim een half jaar het zwarte scherm probleem, ook gemeld op het hulpeloze Asus forum toendertijd, Asus zelf gecontact maar die verwijzen me naar Emmen en daar krijg ik als enige info dat ik maar een formulier in moet vullen en dan komen ze em ophalen...

Maar... Ik heb die tijd niet! Dit is mn werklaptop en ik kan geen dag zonder. Kortom ik laat mn laptop nu continue aan 24/7, ook niet de prettigste oplossing maarja wat moet je anders?

BIOS update geprobeerd, verschillende Nvidea drivers.... Ik draai XP en heb momenteel de 6.14.11.6314 drivers draaien.

Wat mij opvalt is dat de laptop niet meer aangaat als het scherm bijna dicht is met de gewone powerknop of als ie helemaal dicht is met het DVD power on gebeuren voorop de laptop, alleen als het scherm helemaal open staat. Dit hoort volgens mij niet.

Ik kan dus ook niet de laptop aan doen als het scherm helemaal dicht zit want dan gaat ie niet aan, dus leg uit? Ik lees namelijk over scherm pas open doen na de twee DVD klikjes? ... Die klikjes zijn bij mij ook de trigger om uit en aan te laten gaan, ik ben inmiddels master in het supersnel uit en aan zetten van dit ding :/

Ik heb zelfs een keer gehad dat ik in een DR-DOS scherm terecht kwam tijdens een van mijn opstartpogingen, was wel bizar.

Hoe dan ook, als de boel crasht dan is het nogal frustrerend omdat ik em dus net als jullie bijna niet aan krijg. Wat ik ook vaak heb dat als er audio speelt en ik kijk tegelijk een video of een game dat dan de hele laptop 10sec blijft hangen.. Hangend geluid enzo... En dan gelukkig weer doorgaat waar die gebleven is.

Het tis me een raadsel allemaal maar opsturen gaat nu gewoon niet. Enige plan wat ik heb is begin volgend jaar een nieuwe te kopen en dan deze na reparatie te verkopen.

Ik heb em overigens bij micromail gekocht in Aug 2006 en het is een A7T-7S005H om precies te zijn, das een TL-52 met Go7600 en ik heb zelf een Gig geheugen erbij geprikt (nu dus 2 Gig).

XP NL Home versie (de versie die door Asus erop is gezet) met Service pack 2 inmiddels.

Oorzaak maakt verder niet uit, soms vastloper maar met naar standby gaan, slaapstand of normaal afsluiten of rebooten, het geeft allemaal zwart scherm :(

Heel heel soms heb ik mazzel.. Maar vaak niet..

Ik durf dus ook niet meer drivers te updaten enzo want als ik het zwarte scherm krijg dan kost het me vaak geen 10 minuten maar eerder een minuut of 30.. Record staat op een vol uur.... Soms ga ik gewoon TV kijken en hou ik in een ooghoek in de gaten of dat Asus logo opkomt 8)7

Verder het gebruik; zeer zeer intensief.. Zoals gezegd is het mn werklaptop en zit ik er vaak meer als 10u achter (Inet junkie) en hij gaat overal mee naar toe, als ik em kwijt raak dan is dat een ramp, dan moet ik 50 sites gaan voorzien van nieuwe ww ofzo |:( .. Encryptie? Mij te gevaarlijk..

Laatst drie weken op een zware vakantie meegehad, tis wel stevig allemaal _/-\o_ ..Nou wil ik niet zeggen dat ik em afrag maar hij staat niet bepaald stil op een bureau zeg maar.

Ik vraag me wel een belangrijk ding af. Waar zit het scherm dichtklap detectie ding. Ik ben ex laptop engineer geweest voor HP/Toshiba en heb veel varianten gezien maar bij Asus heb ik het nog niet ontdekt. Vermoed dat daar een probleem zit, ik denk dat het namelijk een palletje/magneetje is in het scherm omdat de backlight al uitgaat als ie nog niet helemaal dicht is, iets vaags in elk geval.

[ Voor 36% gewijzigd door nl2dav op 29-09-2007 21:11 ]

• Nedra
Het klinkt net zo hardnekkig als bij mij. Ik heb het laatste uur geen beeld meer op m'n A6T gezien. Is jouw A7T wel eens terug naar Asus gegaan of zijn er onderdelen vervangen? Bij mij zijn zowel het toetsenbord als de dvd-drive vervangen, ook de oplader was kapot gegaan dus ook die is vervangen. Lijkt me sterk dat het daar in zit maar ik denk ik post het toch maar ff.
Daarnaast heb ik er in het verleden bijna niet op gegamed, alleen de laatste tijd. Vorige week maandag had ik een verse XP installatie erop gezet en hij liep weer als een trein. Donderdagmiddag was het raak en sindsdien heeft ie et nauwelijks normaal gedaan. Wanneer hij wel met beeld opstart, doet ie het normaal.

BTW als je Firefox gebruikt kan de volgende plugin goed van pas komen denk ik: http://keepass.info/plugins.html . Zo zijn er nog wel meer plugins waarmee je je gehele FF profiel kan opslaan.

• nl2dav
FF dir staat gebackupped, maar ik doelde meer op FTP en SSH passworden waar iemand anders mee aan de haal kan gaan..

Maarre nee geen reparatie dus nog. Dat zwarte scherm gebeuren lijkt me meer hardwarematig dan softwarematig, denk een init probleem. Ik denk ook dat Asus het makkelijk op kan lossen door meerdere keren of later die init te doen maarja ik geloof niet dat ze erg veel intresse hebben om jet zo op te lossen, zucht.

Toch wil ik weten hoe die schermklap detectie werkt, jammer genoeg kan ik het scherm zelf niet makkelijk open krijgen anders had ik dat allang gedaan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de laptop zelf wel tot op het mainboard open heb gehad, alles eruit :+ (behalve de CPU omdat daar een warranty void sticker opzit).

Maar niet verder verklappen :X

[ Voor 3% gewijzigd door nl2dav op 29-09-2007 21:12 ]

• GENETX
Haha, bedoel eignelijk mmt het pas openklappen na die tikken dat je hem aanzet met het scherm open en dan gelijk dichtklapt. Pas na die tikken weer openen. Er is idd een of andere beveiliging dat hij alleen met open scherm aan kan.

Vraag me af of het ook zou kunnen komen door de extra dimm geheugen. Lijkt me wederom sterk, maar volgens mij hebben de meetde A6T/A7T bezitters er wle een GB bij gepropt :)

Dus mocht iemand wel problemen hebben maar alleen de standaard 1GB hebben, graag melden. Zelf geen problemen dus kan het nu niet proberen, misschien dat Nedra het even kan proberen met 1 dimm om te kijken of dat wat uitmaakt.

Verder ozu ik voorstellen om met zn allen een vaste week af te spreken om de Asus support even te mailen, als ze dan wle een stuk of 7 meldignen krijgen gaan ze er misschien wel werk van maken :)

• nl2dav
Hmm heb ik ook geprobeerd, zonder toetsenbord zelfs, met wifi uit.. Ding compleet uit elkaar.. Geen peil op te trekken :| (de andere geheugenmodule is ook van het type inprik en zit onder het toestenbord).

Misschien dat als het me weer heel erg gaat irriteren dat ik het scherm wel bloot leg alleen die rubberen nopjes waar wsl. de schroefjes onder zitten is vaak voor eenmalig gebruik.. Dat het niet meer kleeft, daarom doe ik het liever niet. Zelfde als met die voetjes onderop.. Die zijn ook bijna allemaal kwijt inmiddels :/

Het is echt het meest simpelst als een Asus laptop reparatie mannetje iets zinnigs zegt maar ik begrijp dat deze dingen allemaal naar de US gaan, er is niet echt terugkoppeling en dat is een beetje matig.

[ Voor 24% gewijzigd door nl2dav op 29-09-2007 21:40 ]

• Nedra
Ik heb het al geprobeerd met 1 dimm, ik heb het zelfs geprobeerd zonder maar wederom hetzelfde resultaat.

Heb trouwens tot nu toe ook geen beeld meer gezien, hij start wel nog op exact dezelfde manier op. Ik zie trouwens een soort reset gaatje aan de onderkant zitten? Iemand enig idee of het nut heeft om daar in te prikken?

[ Voor 51% gewijzigd door Nedra op 29-09-2007 21:41 ]

• nl2dav
Hoelang was jij kwijt met die reparatie?

• Nedra
In ieder geval 4 weken, het ging via m'n leverancier en niet via Asus, maar zij moesten het toetsenbord bij ASUS bestellen, die had het niet op voorraad dus toen duurde het wel een tijdje. Die RMA van m'n oplader duurde niet meet dan 3 werkdagen.

• nl2dav
Mja als je certified bent kan je zelf mainboards enzo laten komen maar helaas heb ik die status niet :/ :)

Ik wilde dus zelf naar Emmen rijden om daar ff te babbelen maar dat was natuurlijk weer niet mogelijk.

[ Voor 32% gewijzigd door nl2dav op 29-09-2007 21:50 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:34

DaWaN

'r you wicked ??

Mijn ECS G610 heeft dit ook... Soms als ik hem aanzet of uit standby haal krijg ik geen beeld.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Sjaakmeister
  • Niet online
GENETX schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 21:28:
-knip-
Verder ozu ik voorstellen om met zn allen een vaste week af te spreken om de Asus support even te mailen, als ze dan wle een stuk of 7 meldignen krijgen gaan ze er misschien wel werk van maken :)
Misschien kunnen wij met zen allen iets doen, zoals een aantal Tweakerts hebben gedaan rondom het plopjes probleem van de Logitech Z5500 setjes. Dat is inmiddels tot een bevredigend einde gekomen, heb ik althans begrepen.
In dit topic zullen waarschijnlijk naast de 5 mensen die al zijn 'aangemeld' meerdere mensen zich melden met het ASUS A6/7/x-lui-beeldscherm-probleem , en dat zou zoals ik begreep in een database gestopt worden (die word door jou beheerd, GENETX?)
Bij deze bied ik aan om dan samen eens te kijken wat wij dan met die gevallen bijelkaar kunnen beginnen bij ASUS. Ik hoor het wel van je
Nedra schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 21:39:
Ik heb het al geprobeerd met 1 dimm, ik heb het zelfs geprobeerd zonder maar wederom hetzelfde resultaat.

Heb trouwens tot nu toe ook geen beeld meer gezien, hij start wel nog op exact dezelfde manier op. Ik zie trouwens een soort reset gaatje aan de onderkant zitten? Iemand enig idee of het nut heeft om daar in te prikken?
Ik heb drie weken zonder mijn extra 1GB kingston bankje gedraaid (dus alleen met standaard Nanya geheugen) en dit gaf bij mij ook geen enkel vershil.

Over dat reset knopje, volgens ASUS is het handig om erin te drukken, volgens mij is het verspilde moeite, ik heb het geprobeerd en het werkte niet.
Als je de officiele troubleshoot pagina erbij pakt van ASUS met de titel "There is no display when power on" (vond ik de beste die ze hebben voor het probleem, omschrijft hem nogal duidelijk) staat daar:
code:
1
2
3
4
5
6
"For your problem please try as follows:

1: Please confirm whether you added memory. If added, please take it out and boot up agiain. 
2: Please take out the battery, and use the AC adapter to boot up  only, then put the battery on.
3: If there is a reset hole on your notebook, please use a spiculate pin to tip the small reset hole at the bottem of the notebook.
4: If the problem not get solved, please contact your dealer for help or contact the local service center for a detailed check for the laptop."

Stap 1, heb ik dus geprobeerd voor drie weken, didn't solve the problem
Stap 2, is utter-bull, maar als hun het willen zal ik het doen
Stap 3, dat is met de reset knop de reset knop die jij ook bedoeld, veranderd niets aan het probleem en dan rest mij/ons Stap 4.
nl2dav schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 21:48:
Mja als je certified bent kan je zelf mainboards enzo laten komen maar helaas heb ik die status niet :/ :)

Ik wilde dus zelf naar Emmen rijden om daar ff te babbelen maar dat was natuurlijk weer niet mogelijk.
Mijn ouders wonen er om de hoek, ik heb al zovaak aan de poort gestaan daar, maar helaas willen ze de laptop op die manier niet aannemen.
DaWaN schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 22:57:
Mijn ECS G610 heeft dit ook... Soms als ik hem aanzet of uit standby haal krijg ik geen beeld.
Dit topic gaat specifiek om ASUS laptops met dit probleem. Ik weet niet of ECS een dochter-bedrijf is van ASUS en of zij dus gebruik maken van dezelfde onderdelen, maar ik denk dat jij een apart topic voor je probleem zal moeten aanmaken omdat dit een losstaand geval lijkt te zijn, correct me if i'm wrong.

[ Voor 14% gewijzigd door Sjaakmeister op 30-09-2007 15:42 . Reden: spelvoute, en stukje toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 18:20
GENETX schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 21:28:
Haha, bedoel eignelijk mmt het pas openklappen na die tikken dat je hem aanzet met het scherm open en dan gelijk dichtklapt. Pas na die tikken weer openen. Er is idd een of andere beveiliging dat hij alleen met open scherm aan kan.

Vraag me af of het ook zou kunnen komen door de extra dimm geheugen. Lijkt me wederom sterk, maar volgens mij hebben de meetde A6T/A7T bezitters er wle een GB bij gepropt :)

Dus mocht iemand wel problemen hebben maar alleen de standaard 1GB hebben, graag melden. Zelf geen problemen dus kan het nu niet proberen, misschien dat Nedra het even kan proberen met 1 dimm om te kijken of dat wat uitmaakt.

hier ook het probleem gebleven na de overstap van 1 naar 2 GB.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilfer
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-03-2022
Al mijn moederborden gingen kapot onder windows Xp en 1gig geheugen.
Problemen deden zich voor bij orginele bios 4.31? en 7.01 en 7.02.
Bij update van 7.01 naar 7.02 bleven de problemen even weg, maar gaande weg onstonden deze weer.
I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkel
wilfer schreef op zondag 30 september 2007 @ 12:59:
Al mijn moederborden gingen kapot onder windows Xp en 1gig geheugen.
Problemen deden zich voor bij orginele bios 4.31? en 7.01 en 7.02.
Bij update van 7.01 naar 7.02 bleven de problemen even weg, maar gaande weg onstonden deze weer.
I
dus je A6T is hoevaak bij Asus geweest? Geen andere laptop gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
DaWaN schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 22:57:
Zeer nuttige informatie, negeer sjaakmeister maar even :). Hangt er wel af wat er in je laptop zit. Als jet ook een Go 7600 iszou het misschien aan de firmware liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-05 11:50

Cablekevin

CCCP Baby!

Frenkel schreef op zondag 30 september 2007 @ 13:08:
[...]

Ik kom ook ff door de bocht daar met me'n A6T.
Mijn laptop is al 5x naar ASUS geweest alles is al vervangen in dat ding en krijg hem steeds lelijker terug. (Probeer het nog 1x mischien in hoop op een nieuwe omdat deze nog niet helemaal sjofel draait.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 23:34

DaWaN

'r you wicked ??

GENETX schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:05:
[...]

Zeer nuttige informatie, negeer sjaakmeister maar even :). Hangt er wel af wat er in je laptop zit. Als jet ook een Go 7600 iszou het misschien aan de firmware liggen.
Die ECS van mij heeft een 945PM chipset met een MXM slot. Ik weet niet of die asus' laptops ook een MXM slot heeft ? Ik denk dat het hele probleem veroorzaakt wordt door slechte bios van moederbord / MXM kaart. Mijn G610 heeft er een ATI Radeon Mobility X1400 inzitten.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaakmeister
  • Niet online
DaWaN schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:32:
[...]

Die ECS van mij heeft een 945PM chipset met een MXM slot. Ik weet niet of die asus' laptops ook een MXM slot heeft ? Ik denk dat het hele probleem veroorzaakt wordt door slechte bios van moederbord / MXM kaart. Mijn G610 heeft er een ATI Radeon Mobility X1400 inzitten.
Ik heb hier in mijn A6t een Nforce 430 chipset, geen MXM slot en een Nvidia GeForce Go 7600. Volgens mij is dat bij alle A6/A7 modellen die met dit 'ASUS A6/7/x-lui-beeldscherm-probleem' kampen (@GENETX :9).
Als ik jou was even een apart topic aan maken, zodat er misschien een reactie opkomt die voor jou relevant is.

Ik zeg dit niet omdat ik bijdehand ben en dit probleem specifiek is voor ASUS laptops, ik zeg dit omdat ik graag wil dat ook jou probleem opgelost word en het lijkt mij los te staan van dit probleem, daarom heb je meer kans als je een nieuw topic maakt, waar dan waarschijnlijk meer mensen op af komen, of in ieder geval niet door de titel van dit topic misleid worden en jou probleem niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl2dav
Okayyy...

Tis zover, ik moest weer es rebooten na een week...

Meteen display opengehaald }:|

http://www.xs4all.nl/~supradav/img/asus1.jpg

Inverter board... Mogelijk dat dit de probleemveroorzaker is. Wil best wel bestellen maar het enige wat ik even snel kan vinden is een tent in Costa Rica die ze voor 36 Euro verkoopt maar dat is een beetje onhandig;

INVERTER P/NB ASUS A7J 60-NG3IN1000-A01 29.836,86

http://www.xs4all.nl/~supradav/img/asus2.jpg

Hele zaakje bloot.. Niet echt connectoren die frictie hebben waardoor het stuk gaat.
Connector aan de achterzijde van de TFT ook nog bekeken maar dat zit allemaal wel goed (en vastgetaped)

http://www.xs4all.nl/~supradav/img/asus3.jpg

Inverter board nader bekeken, ernaast zit een plastic staafje... Dat heeft een reden...

http://www.xs4all.nl/~supradav/img/asus4.jpg

Er zit in de omhuizing een magneetje... Het display gaat dus uit zodra je een magneetje rechtsboven op je laptop legt, zo kan je razendsnel je display dicht en open klappen terwijl die stiekem gewoon open blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
@ Sjaakmeister: Het is wel zo dat we graag wat meer info willen. Als andere laptops ook last hiervan hebben en er op sommige punten zoals graka of chipset gelijke hardware in zit dan kan dat altijd helpen. Met bv een ander merk maar wel dezelfde graka kan het zijn dat het aan de firmware zou kunnen liggen.

Vandaag weer geen probleem gehad. Laatste keer had ik een crash en vandaag meegenomen naar familie om PC te fixen. Op de accu gewerkt ipv adapter en helemaal geen enkel probleem hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaakmeister
  • Niet online
GENETX schreef op zondag 30 september 2007 @ 18:50:
@ Sjaakmeister: Het is wel zo dat we graag wat meer info willen. Als andere laptops ook last hiervan hebben en er op sommige punten zoals graka of chipset gelijke hardware in zit dan kan dat altijd helpen. Met bv een ander merk maar wel dezelfde graka kan het zijn dat het aan de firmware zou kunnen liggen.
-knip-
Zoals ik ook al in mijn disclaimer op het vorige bericht probeerde duidelijk te maken, denk ik dat het in zijn geval handiger is een eigen topic aan te maken ivm het feit dat zijn probleem compleet los lijkt te staan van die van ons.

DaWan heeft een ECS laptop, ECS is geen dochterbedrijf van ASUS en maakt voor zover ik weet niet gebruik van dezelfde onderdelen. DaWan geeft aan dat hij een 945PM Chipset heeft, terwijl wij een Nvidia Nforce 430 chipset hebben. Ook heeft hij een MXM-slot, terwijl wij het zonder die luxe moeten doen. En om het compleet te maken heeft hij een ATi X1400 videokaart, terwijl het met Nvidia's 7600 doen. Er is dus geen enkele hardmatige overeenkomst tussen beide laptops.
DaWaN schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:32:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Duh, dat weet ik wel, maar die specs wist jij ook neit toen je dat zei :+. Alle info is welkom omdat we er niet heel veel over weten dan dat het bij mij de laatste tijd niet meer is voorgekomen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkel
nl2dav schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:53:
Okayyy...

Tis zover, ik moest weer es rebooten na een week...

Meteen display opengehaald }:|

http://www.xs4all.nl/~supradav/img/asus1.jpg

Inverter board... Mogelijk dat dit de probleemveroorzaker is. Wil best wel bestellen maar het enige wat ik even snel kan vinden is een tent in Costa Rica die ze voor 36 Euro verkoopt maar dat is een beetje onhandig;

INVERTER P/NB ASUS A7J 60-NG3IN1000-A01 29.836,86

http://www.xs4all.nl/~supradav/img/asus2.jpg

Hele zaakje bloot.. Niet echt connectoren die frictie hebben waardoor het stuk gaat.
Connector aan de achterzijde van de TFT ook nog bekeken maar dat zit allemaal wel goed (en vastgetaped)

http://www.xs4all.nl/~supradav/img/asus3.jpg

Inverter board nader bekeken, ernaast zit een plastic staafje... Dat heeft een reden...

http://www.xs4all.nl/~supradav/img/asus4.jpg

Er zit in de omhuizing een magneetje... Het display gaat dus uit zodra je een magneetje rechtsboven op je laptop legt, zo kan je razendsnel je display dicht en open klappen terwijl die stiekem gewoon open blijft staan.
Nu wordt 't interessant; altijd al gedacht dat 't iets mechanisch zijn zou. Hoe heb je de omlijsting losgekregen; waar zitten de schroefjes verstopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Ik heb zo een gevoel van niet aangezien geen van ons ook extern beeld krijg. Daardoor heb ik ook het vermoeden dat het niet zozeer in het beeldscherm zit maar in de aansturing ervan.

Iniedergeval, net contact gehad met de leverancier en die vermoedde gelijk een losse aansluiting of dergelijke en raadde aan gewoon de RMA procedure met ASUS te proberen. Ik ga het denk ik gewoon proberen op hoop van goede zegen..

[ Voor 23% gewijzigd door Nedra op 01-10-2007 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Helemaal geen extern? Heb het zelf nooit geprobeerd en kan op dit moment het probleem niet reproduceren. Ik had toen mn laptop voor de eerst ekeer sinds het ranja incident (ja daar is die weer :+ ) starte geen beeld maar wel HDD activiteit. Had toen dus snel extern er aan gehangen en die deed het gewoon. Heb toen bij apparaatbeheer gekeken amar die had dus het interne scherm niet gevonden.

Contact oid lijkt me ook vreemd, lijkt me dat alle andere A6 en A7 laptops dezelfde hebben. Kan het me haast niet voorstellen dat er dan alleen mensne met een A6T of A7T problemen hebben. Tenzij andere gebruikers nooit iets melden hierover...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl2dav
zitten bij mij 8 schoefjes onder de rubberen nopjes, verder is het een licht kliksysteem en zit ter hoogte van het Asus logo een stukje dubbelzijdige tape. In mijn geval dan, ik weet niet hoe het bij een A6T zit.

Maar dat van dat externe beeld is natuurlijk ook waar, ik heb dat ook een aantal keer geprobeerd en geen beeld.. Daarintegen heb ik ook nooit geprobeerd -toen ie nog normaal was- om gelijk bij booten op te starten met een extern scherm, dus ik weet niet of dat al direct zou moeten kunnen...

Je mag em immers ook niet aanzetten met het scherm dichtgeklapt, beetje onhandig voor diegenen die de laptop zouden willen gebruiken als semi werkstation.

Dat van het contact lijkt me ook raar... De bekabeling loopt naar een punt naar beneden en bij mij zit er een kapje op net naast het scharnier en als je daaronder kijkt en het scherm heen en weer beweegt zie je eigenlijk nergens beweging in de bekabeling komen, wat goed zou moeten zijn.

Maar je zou toch zeggen dat Asus inmiddels een zooitje van dit soort problemen in ontvangst heeft genomen en wellicht is een keer een conclusie zouden moeten gaan trekken...

In mijn laptop fix tijd wist ik ook precies bij welke modellen problemen voorkwamen.
Ja, ook sprake van inverter board maar dan moet ie dus extern wel beeld geven, wat ie niet doet naar mijn idee.

[ Voor 40% gewijzigd door nl2dav op 01-10-2007 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Net contact gehad met Asus. De medewerker die ik aan de lijn had dacht net als nl2dav ook aan het beeldscherm open/dicht detectie dingetje. Ik heb hem ook verteld dat er hier op tweakers.net meerdere A6T(en een A7T) bezitters zijn met exact hetzelfde probleem.

Iniedergeval ga ik em laten ophalen door Asus. Ik waag het er gewoon op. Ik heb hier nog een 2jaar oude Acer die ik kan lenen dus ik zal m'n fotosoep enz. daar op moeten doen komende tijd.

Nog een stom vraagje, maar moet je laptop bij zo een pick up & return garantie ook al helemaal verpakt zijn als ie wordt opgehaald? Heb namelijk niet echt veel dozen binnen handbereik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl2dav
Zo min mogelijk extra zooi.. Ook je extra geheugen eruit, wat zoek raakt kan je niet meer terugclaimen tenzij je het expliciet op de inname bon laat zetten. Notebook in een kale doos met schokabsorbatie zou voldoende moeten zijn.

Als ik over ga tot reparatie krijgen ze zelfs een schone harddisk met een verse XP installatie. Men is nogal geneigd om met een schuldige vinger te wijzen naar zaken die aan jou kant kunnen liggen.

Bovendien kan men ook besluiten iets onverstandigs uit te voeren met jouw harddisk (nieuwe installatie erop knallen zonder overleg bijvoorbeeld).

Ik zou wel de adapter meeleveren en dat laten noteren dat die erbij zit. Straks zeggen ze dat ze niets hebben kunnen vinden en dat het wellicht de adapter is.

edit:

Heb jij deze documenten niet gehad? :

http://www.xs4all.nl/~supradav/CDFrev20.doc
http://www.xs4all.nl/~supradav/NBrepair.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door nl2dav op 01-10-2007 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Thnx 4 the tips. Ik was al van plan het extra geheugen eruit te halen zodat ik tenminste nog iets kan met degene die ik geleend heb. Ik heb gelukkig net een externe HDD gekocht dus wat dat betreft heb ik overal backups van. Alles wat erin zit staat op de factuur. Mij werd verteld dat wanneer er wordt geconstateerd dat het door eigen toedoen is er iig 75euro verzend/analyse kosten in rekening worden gebracht. Naja ik hoop maar da thet niet zo ver komt want ik heb echt geen zin in/tijd voor dat gezeur. Op hoop van goede zege dan maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl2dav
Zie edit boven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Heb ik vast ooit wel eens gehad. Maargoed, original ASUS packing material? Als ik van alles de dozen zou bewaren zou ik nu in 1 grote doos leven dus die heb ik niet meer, ik vind er wel wat op bij het postkantoor denk ik. Naja de voorwaarden zijn zoals je kan verwachten van zo een groot bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl2dav
Er staat 'suggest' dus het is geen verplichting alleen zeggen ze dat als dat ding van 5 hoog valt en stuk gaat dat het dan kan zijn dat ze zeggen dat jij het slecht verpakt hebt. Kortom ik zou een doos pakken met hele sterke randen en die opvullen met voldoende schuim en daar een foto van maken voor de zekerheid.

Oh en Fragile + een wijnglas erop kliederen 8)

[ Voor 7% gewijzigd door nl2dav op 01-10-2007 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakove
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
nl2dav schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 12:30:
Daarintegen heb ik ook nooit geprobeerd -toen ie nog normaal was- om gelijk bij booten op te starten met een extern scherm, dus ik weet niet of dat al direct zou moeten kunnen...
Wauw.. ik heb ook een A6T, maar heb dit probleem gelukkig (nog) niet..... *klop* *klop* O-)
Maar ik hou wel mn hart vast als ik die verhalen hier lees...

Anyway... als je bij het opstarten een extern scherm hebt aangesloten, dan zie je bij het booten gewoon op beide schermen hetzelfde beeld... ohw.. ik heb trouwens het asus logo uit gezet in me bios toen ik een extra geheugenbankje erbij heb geprikt.. en daarna heb ik em nooit meer aangezet.. maar dat moet niets uitmaken.. je hoort gewoon op beide schermen het asus logo te zien bij het aandoen van je laptop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilfer
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-03-2022
Frenkel schreef op zondag 30 september 2007 @ 13:08:
[...]

Er is 4 keer een moederbord vervangen en ik heb een a6tc laptop teruggekregen. Deze laptop heb ik uiteraard niet geaccepteerd. Voor de complete gang van zaken moet je mijn andere postings eens lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Owja nog 1 vraagje. Kan ik gewoon een willekeurig dimmetje eruit halen of moet ik 1 bepaalde erinlaten zitten? Het is nl. nogal moeilijk te zien of ie normaal opstart zonder beeld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
bij mij zijn er nóóit problemen als ik opstart met een extern scherm. Misschien dat even proberen? Ofewel extern scherm er aan hangen, laptop aanzetten, en laptop dicht klappen(iig zo ver als normaal het beeld uit gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl2dav
je hoort gewoon op beide schermen het asus logo te zien bij het aandoen van je laptop..
Dat is mooi, maar wat als het primaire scherm niet naar behoren functioneert en niet gedetecteert wordt, doet dan het externe scherm het wel gewoon ;)
Ofewel extern scherm er aan hangen, laptop aanzetten, en laptop dicht klappen(iig zo ver als normaal het beeld uit gaat)
Nou.. Nog beter is denk ik rebooten met een extern scherm actief en het hoofdscherm dicht en nognog beter is booten met het stekkertje van de interne TFT eruit en alleen extern... Maar dat durft niemand geloof ik :X

Ik kan het ook niet, ik weet zeker dat het de eerste 30x tot 60x zwart blijft, zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik snap ook niet wat het is en waar het aan ligt. Vindt het zeer vreemd dat mijn laptop er gewoon geen last meer van heeft de laatste weken... Daarvoor heb ik het ook hevig gehad op sommige momenten.

Je kan er haast een weddenschap mee afsluiten of bij een voetbalwedstrijd bepalen wie er mag aftrappen. Breng een willekeurige A6T, zet hem aan en kijk of het zwart blijft of dat er beeld komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl2dav
Mijn laptop is al 5x naar ASUS geweest alles is al vervangen in dat ding en krijg hem steeds lelijker terug.
Oke dit klinkt niet echt positief, volgende dan wellicht dan maar geen Asus :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235374

Hallo iedereen,

Na ongeveer een jaar en 2 maand heb ik nu ook last van het "zwarte scherm probleem". Ik heb net hetzelfde probleem en ben 99% zeker dat het aan de bios ligt. Eergistere weigerde het scherm spontaan te werken en na wat geprutst en geprobeer werkte het terug. Nu ik terug thuis zit heb ik weer hetzelfde probleem, maar deze keer kon ik testen met een extern dvi scherm.

Zoals gewoonlijk als ik het dvi scherm aansluite werkt de powerknop niet (dit zou niet mogen maar heeft ie altijd al gedaan, zowel op de originele bios versie 203 als nadat ik later update naar versie 701) pas nadat ik de dvi stekker uit trek begint de laptop spontaan op te starten zonder beeld zowel op het externe scherm als op het laptop scherm. (normaal komt er dan op beide schermen beeld)

Een andere eigenaardigheid is zijn de geluidjes die de laptop maak als ik een usb apparaat aansluit (weer zowel op de originele bios als op de 701 versie) bij de bios innitialisatie, ook dit heeft ie altijd al gedaan maar deze keer blijft die het doen, wat mij doet denken dat een aantal dinge niet geïnnitialiseerd geraken door de bios bij het zwarte scherm probleem.

Een andere eigenaardigheid is dat ik soms geluidjes hoor bij het zwarte scherm probleem als ik een willekeurige toets indruk, pas nadat ik op enter heb gedrukt protesteerd ie niet meer als ik op een toets druk.

Vreemde dingen allemaal en ik overweeg dan ook sterk hem terug te sturen, helaas heb ik deze laptop wel hard nodig als student informatica... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl2dav
Dus het probleem zou moeten verdwijnen bij een downgrade van het BIOS?

Hmmm alles kan natuurlijk maar ik heb geen oude BIOS ROM om te proberen..

Ook geen DVI scherm, heb het van de week met een CRT monitor geprobeerd een stuk of 30x maar no go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Hnmm. Bij mij kwam het wel met vista dus eventueel idd ook een BIOS update. Mar ik ga niet terug om te proberen.. De laatste weken geen probleem gezien en heb liever dit probleem dan dat ik niet terug kan klokken en mn Turion meer prink krijgt en dus warmer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Hmm ik vind het dan nog steeds vreemd. Ik heb niks gedaan, tenminste geen BIOS updates of dergelijke. en toch heb ik dit probleem gekregen. Toen ik dit probleem kreeg had ik bios 0403 er in zitten, dezelfde bios die ik al een jaar had. Ik had geupdate naar 0701 om te kijken of dit iets zou oplossen maar dit veranderde er niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl2dav
dan dat ik niet terug kan klokken en mn Turion meer prink krijgt en dus warmer wordt.
Begrijp ik goed dat je de boel underclocked hebt?

Waarom? Mijn TL-52 wordt niet echt superwarm ofzo, ook niet met zware dingen waarbij de CPU voor lange tijd 100% belast wordt. M'n harddisk wel (vandaar die temp. meter in een van mn foto's) ... Vraag me af of dat niet abnormaal is maar dat is weer een heel ander issue...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dit gaat om Vista. In XP is er niks aan de hand en kan hij terugklokken naar de 800MHz en staat hij op 1.075V op 1600MHz. Echter zit die AMD driver standaard in Vista. Echter heeft de oude BIOS geen goede ACPI waar Vist wat picky op is. De driver werkt niet en onder Vista had ik voor 0702 (a6T laatste BIOS) dat hij constant 1600MHz bleef op 1.125V ipv 1.075. En dat merkte ik wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235374

nl2dav schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 21:20:
Dus het probleem zou moeten verdwijnen bij een downgrade van het BIOS?

Hmmm alles kan natuurlijk maar ik heb geen oude BIOS ROM om te proberen..

Ook geen DVI scherm, heb het van de week met een CRT monitor geprobeerd een stuk of 30x maar no go.
nee hoor, mn post was mss niet geheel duidelijk. Het probleem blijft gewoon aanwezig (bij gelijk welke bios versie). De enigste manier die ik heb gevonden om em terug in gang te krijgen is gewoon de laptop aanzette, dichtklappen, 5-10min laten aanstaan en terug afzetten en proberen of ie werkt.

De eerste keer dat ik dit probeerde werkte ie direct weer, paar dagen later had ik weer het zwarte scherm probleem en probeerde ik deze remedie. De bios dedecteerde blijkbaar dat er een probleem was (?) en herstarte zichzelf 3 keer kort na elkaar en poef, het scherm werkte weer... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 235374 op 07-10-2007 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkel
weer n nieuw geintje; ben steeds mn dvd-brander kwijt.... opnieuw opstarten, met het risico dat ik geen beeld heb, en JAAA daar is tie weer; knettergek word ik van mn A6t. Heb in dubio gestaan om een nieuwe te kopen, maar dat is toch eigenlijk van de zotte; ding heeft een godsvermogen gekost en 't ist gewoon unne groote prul! Ik verlang soms stiekem wel naar mn desktop-jaren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik moet zeggen dat ik mn DVD brander soms ook kwijt ben, alleen merk ik dat pas na een aantal uur en heb ik het idee (is me ook maar 2 a 3 keer overkomen) dat het ook wel eens aan Daemontools kan liggen hier.. Hij klikt wel altijd bij het opstarten dus zal wel worden gevonden.. Is wel vaag idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkel
GENETX schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 20:50:
Ik moet zeggen dat ik mn DVD brander soms ook kwijt ben, alleen merk ik dat pas na een aantal uur en heb ik het idee (is me ook maar 2 a 3 keer overkomen) dat het ook wel eens aan Daemontools kan liggen hier.. Hij klikt wel altijd bij het opstarten dus zal wel worden gevonden.. Is wel vaag idd.
Zou idd wel 's aan Daemontools kunnen liggen; maar die gebruik ik voor Bioshock en Supreme Commander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
ik gebruik daemon tools ook veelvuldig, maar heb dit probleem nooit gehad. wat ik de laatste tijd wel vaak heb: Na een tijdje gamen stop ik er mee, sluit spel af en wacht ff tot de laptop klaar is met uitratelen. Als ie weer rustig is gooi ik m in de slaapstand modus, maar hier komt ie dus totaal niet meer in.(werkt normaal wel gewoon goed, 3keer ofzo daarna ook niet meer) Ik krijg een error dat er te weinig system resources zijn, gewoon pure flauwekul dus...

[ Voor 7% gewijzigd door hellboy123 op 08-10-2007 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl2dav
Mijn DVD brander/lezer is al een tijdje overleden, doet heel moeilijk met DVD's en misschien gaan CD's nog wel maar ik heb een extern USB geval dus nog niet genoeg aanleiding om een reparatieproces te starten. Overigens zit dat ding maar met een schroefje vast en is er makkelijk uit te klikken, heb ook wel eens zonder zitten werken / opstarten maar dat heeft niet veel effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Nou lekker dan, mijn gok was een beetje fout. Ik had geprobeerd om mijn laptop via ASUS gerepareerd te krijgen maar helaas is het ze toch opgevallen dat ik al een schadegevalletje heb gehad. Ze hadden wat foto's bijgevoegd van de limonadeplekken in m'n laptop :P.

Nu rekenen ze 558.11 euro kosten voor vervanging van: het keyboard(?zou niet weten waarom want die is de vorige keer al vervangen geweest) het moederord, de onderkant van de case en het ODD? ik weet niet wat dat is maar het kost iniedergeval 177 euro. Daarnaast nog de 60 euro analyse en verzendkosten natuurlijk.

Gelukkig heb ik mijn laptop verzekerd en wordt dit vergoed. Maar nu zijn we met z'n allen nogsteeds niet wijzer geworden over dat zwarte scherm probleem. Behalve als het hierna nogsteeds niet opgelost is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl2dav
ODD is een optical disc drive oftewel de DVD spelert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
Nedra schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 13:24:
Nou lekker dan, mijn gok was een beetje fout. Ik had geprobeerd om mijn laptop via ASUS gerepareerd te krijgen maar helaas is het ze toch opgevallen dat ik al een schadegevalletje heb gehad. Ze hadden wat foto's bijgevoegd van de limonadeplekken in m'n laptop :P.

Nu rekenen ze 558.11 euro kosten voor vervanging van: het keyboard(?zou niet weten waarom want die is de vorige keer al vervangen geweest) het moederord, de onderkant van de case en het ODD? ik weet niet wat dat is maar het kost iniedergeval 177 euro. Daarnaast nog de 60 euro analyse en verzendkosten natuurlijk.

Gelukkig heb ik mijn laptop verzekerd en wordt dit vergoed. Maar nu zijn we met z'n allen nogsteeds niet wijzer geworden over dat zwarte scherm probleem. Behalve als het hierna nogsteeds niet opgelost is..
ach het was te proberen he :P .Heb je m inmiddels al terug, en nog last van je scherm? En ODD, never heard of that before...Aan die prijs te zien bestaat dat ding uit goud :|

edit: aha de diskdrive dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Laptops (zeker mobo ed) laten repareren kan maar op 1 plek en tsja, als er iemand een monopolie positie heeft kan die geld vragen. De volgende oplossing is een totaal nieuwe laptop kopen en deze prijs zit daar dus nog wel onder. Tis dat je verzekerd bent... Ik hoef die van mij iig niet te versturen zo te lezen. Kun je ze misschien wel even wijzen op "Het zwarte scherm" probleem waar veel mensen last van hebben en eens met een verklaring kunnen komen oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkel
Ik zie zojuist pas dat Microsoft 'n optioneel te installeren update van de nVidia Go 7600 (voor Vista)heeft klaar staan, uitgegeven op 08-10-2007; heeft iemand al ervaring met die driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
Frenkel schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 09:20:
Ik zie zojuist pas dat Microsoft 'n optioneel te installeren update van de nVidia Go 7600 (voor Vista)heeft klaar staan, uitgegeven op 08-10-2007; heeft iemand al ervaring met die driver?
ik heb m er meteen opgeknald, het enigste wat ik er van heb gemerkt tot nu toe is dat het scherm niet zwart blijft nadat ik de klep een keer dicht heb gedaan. Voor de rest heb ik nog niet veel geprobeerd, zit meer op windows XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Hmm da's wel interessant, draai je ook Vista?

Ik heb ondertussen m'n laptop nog niet terug. Met een beetje geluk zal dit deze week of ergens volgende week zijn..Ben benieuwd of ie dan weer helemaal fresh is. Ben ook heel erg benieuwd of ze me een 7200rpm schijf teruggeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
Nedra schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 12:45:
Hmm da's wel interessant, draai je ook Vista?

Ik heb ondertussen m'n laptop nog niet terug. Met een beetje geluk zal dit deze week of ergens volgende week zijn..Ben benieuwd of ie dan weer helemaal fresh is. Ben ook heel erg benieuwd of ze me een 7200rpm schijf teruggeven...
ja hoor, ook vista. De update is alleen voor vista ;)

[ Voor 3% gewijzigd door hellboy123 op 14-10-2007 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkel
Frenkel schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 09:20:
heb 'm zojuist geïstalleerd en maar zien wat ie doet..; het is de 163.69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkel
maakt geen donder uit dus; zwart scherm@startup blijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Zoals de meesten al weten is mijn laptop aan gort (videokaart geeft artifacts). Echter keerde direct het zwartescherm probleem ook weer terug. Wie weet, samen met de verhalen van Wilfer, is het wel een probleem met een instabiele, deels oververhitte(?), videokaart/chipset/mobo? Zou niet raar klinken aangezien er in het begin geen problemen zouden zijn. Iig weer wat info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237354

Hallo allemaal,

Sinds gisteren weigert mijn Asus A7T dienst: het scherm blijft zwart; de harddisk lijkt aan te slaan, het power lampje brandt, maar hij start verder niet op. Ik heb een externe monitor aangesloten op de analoge poort maar dat werkt niet. Als je een device in de usb poort steekt hoor je een korte pc speaker achtige piep.

Dat het scherm niet wilde werken is in het verleden 1 keer eerder gebeurd, maar bij opnieuw opstarten was het toen verdwenen.

Wat ik niet zeker weet is of dit hetzelfde probleem is als jullie allemaal hebben? Als ik de meeste verhalen goed begrijpt start de machine wel gewoon op alleen blijft het scherm zwart.

De machine is gekocht in januari 2007. Besturingssysteem WinXP als geinstalleerd door Asus. Geen hardware upgrades, geen bios updates gedaan. Ik meen me te herinneren dat ik een keer een nieuwe video driver heb geinstalleerd.

Als dit hetzelfde probleem is ga ik proberen hem in elk geval nog een keer aan te krijgen met de snel open-en-dicht-klap-truk om recente backup te draaien voor ik hem wegstuur naar Asus. Mocht iemand ander advies hebben voor dit probleem dan hoor ik het graag. Dank bij voorbaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Bij mij ging ie inderdaad wel gewoon aan, ook geen rare geluiden als ik er een USB stick in stopte. Wel bleef het scherm ook helemaal zwart en kreeg ik ook geen extern beeld. Ik heb em uiteindelijk naar ASUS gestuurd, ze hebben een hoop vervangen maar hij doet et weer helemaal goed.
Als ik jou was, zou ik er gewoon voor zorgen dat ie zsm bij ASUS is, hoe sneller ie daar is, hoe sneller je em terug hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Laatst online: 00:37
Nou ik kan eigenlijk absoluut niet zonder mijn A6T. Maar die van mij had al in een vrij vroeg stadium het probleem. Soms een hele tijd niet en toen ineens weer wel af en toe. Van alles geprobeerd met nieuwe drivers/ XP/Vista etc maar niks werkt. Heb hem nu ook dus opgestuurt. Overigens was die van mij helemaal origineel en geen klepje zelfs nog opengehaald.
Overigens was bij mij wel zelfs het plastic plaatje gesmolten op de plaats van CPU etc. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Daar hoor ik meer mensen over in het A6T topic..Het is echt klote om je laptop te moeten missen, ik weet er alles van maar als hij het niet doet op een cruciaal moment is dat nog vervelender.Ik kan m'n laptop nu tenminste weer vertrouwen :P. Asus is, als alles op voorraad is, behoorlijk snel. Ik had de mijne binnen een week terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Hopelijk hebben ze nog minimaal 2 A6T mobo's op voorraad in Emmen (nouja, Nieuw Amsterdam dan) voor XoReP's en mijn eigen A6T :+. Die van mij staat iig op repairing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ga mijn laptop (A7T 7S005H) nu ook maar insturen. Bij jullie schijnt het 'zwarte scherm' maximaal een uur te duren. Ik heb het nu al bijna 36 uur (and counting) dus heb de reparatie al aangemeld. Heb dus zelfs geen backup kunnen maken en hoop dus van harte dat alles er nog op staat als ik hem terug krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Zet het er even bij op een papiertje bij je laptop met de url van dit topic. Heb ik ook even gedaan zodat het gaat opvallen. Heb je overigens al de "laptop aan, direct dichtklappen en pas na 5 seconden weer openklappen" truc geprobeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die truc hebben we geprobeerd, maar helaas zonder resultaat. We wonen overigens inmiddels in Noorwegen dus Nederlands kunnen ze niet lezen. We hebben wel op het probleem formulier vermeld dat we weten dat meerdere mensen vergelijkbare problemen hebben. De laptop is overigens wel in Nederland gekocht.

Zou ik eventueel de harddisk eruit kunnen halen en die in een desktop pc kunnen hangen om nog een backup te maken voor ik hem wegstuur of werken die met andere voltages/aansluitingen? Zo ja, hoe haal ik de harddisk eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237622

Hier ook een A6T en ik heb ook hetzelfde probleem een aantal keer gehad. Ik heb er niet veel mee getest, als je wilt dat ie zwart beeld geeft vertikt ie het natuurlijk.. en nu heeft ie het ook een tijdje niet meer gedaan (of juist wel.. ik heb iig al een tijdje geen zwart scherm meer gehad), maar ik heb wellicht wel wat info.

Het feit dat het al na 2 seconden na het aan drukken duidelijk is of ie het doet of niet lijkt erop te wijzen dat het niet met een driver fout te maken heeft. Echter leek het bij mij er wel een paar keer op dat het probleem verholpen was zodra de driver geladen werd. Ik draai Ubuntu (eerst 7.04, nu 7.10) met de nvidia-glx driver en die laat het NVidia logo zien wanneer de driver geladen wordt. In ieder geval een paar keer toen ik het zwarte scherm kreeg ging ie weer aan toen dit gebeurde en was het eerste wat ik zag dus het nvidia logo.

Zoals ik zei heb ik niet uitvoerig kunnen testen en weet ik niet welke drivers en/of ubuntu versie/kernel ik op die momenten had. Als ik de BIOS versie uitlees (met dmidecode) krijg ik 8.12. Deze heb ik niet geupdate sinds de laptop in mijn bezit is (2e handsje). Als ik er weer last van krijg zal ik opletten op meer details en die hier laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Anoniem: 237354 schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 18:52:
Die truc hebben we geprobeerd, maar helaas zonder resultaat. We wonen overigens inmiddels in Noorwegen dus Nederlands kunnen ze niet lezen. We hebben wel op het probleem formulier vermeld dat we weten dat meerdere mensen vergelijkbare problemen hebben. De laptop is overigens wel in Nederland gekocht.

Zou ik eventueel de harddisk eruit kunnen halen en die in een desktop pc kunnen hangen om nog een backup te maken voor ik hem wegstuur of werken die met andere voltages/aansluitingen? Zo ja, hoe haal ik de harddisk eruit?
Laptopschijven hebben een andere aansluiting dus je hebt iig een converter nodig. Je kan hem er vrij makkelijk uithalen. Volgens mij heb jij toch een A7T? Iig zal het wel hetzelfde werken als de A6T, kijk daarvoor even in de uitgebreide Asus A6/Z92 serie ervaringen topic start waar een beschrijving staat.

@ MonXX
Dat idee met software/BIOS fout had ik ook wel ergens. Ik heb ook vaak genoeg gezien dat het scherm werd gedetecteerd bij het starten van Windows. Er gaat iig iets goed vaag daar... Of het Hardware is of Software durf ik niet meer te zeggen..

Edit:
Weer prijs? Laptop scherm doet vreemd bij opstarten

Die gast heeft zelfs soms rare kleurtjes, voor de rest lijkt het op ons probleem: @ startup en soms in windows wel normaal beeld, soms ook niet.

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 25-10-2007 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-05 13:52

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica