Ik snap dat gezeur over SAR waardes niet zo, maar laat ik eens een uitgebreid antwoord geven:
Om te beginnen, de SAR (specific absorption rate) waarde is een
INDICATIE voor de
MAXIMALE RF (radio frequenty) straling geabsorbeerd door het
HOOFD.
Grote hoofden ontvangen dus
MEER straling dan kleine hoofden.
Dit alles wordt meestal gemeten in een aantal Watts
per kilogram.
Er is niet 1 vaste limiet voor de SAR waarde, verschillende landen hanteren verschillende limieten.
De meest gangbare aangehouden limiet is die van de Amerikaanse FCC, namelijk
GEMIDDELD 1.6 W/Kg gemeten op 1 gram weefsel.
In Europa is dit
GEMIDDELD 2.0 W/Kg per 10 gram weefsel, in Australie is het net als in Amerika 1.6W/Kg op 1 gram.
Let op het gemiddeld, dat is niet voor niets dikgedrukt.
Een telefoon die soms 3 W/Kg uitzendt en soms 0.2 W/Kg blijft dus nog steeds onder het gemiddelde, 3 + 0.2 = 3.2 / 2 = 1.6 W/Kg gemiddeld...
Deze waarde wordt gemeten aan de hand van de straling die geabsorbeerd wordt door een met vloeistof gevulde gestandaardiseerde dummy met een
GROOT, MANNELIJK hoofd.
Men houdt de telefoon daar op 2 manieren tegenaan gedurende een tijd waarin de telefoon zijn
MAXIMAAL GECERTIFICEERDE STRALING aan het uitzenden is.
De gebruikte vloeistof heeft vrij conservatieve
OVERSCHATTING van de elektrische eigenschappen van het menselijk hoofd, een hoofd in real-life absorbeert dus
MINDER straling.
Oplettende lezers zullen hier dus al meteen een aantal factoren zien die de SAR waarde in het dagelijks leven sterk zullen bij invloeden, niet in het minst de grootte van ons hoofd, de afstand tot het basisstation, het gebruik van UMTS, bluetooth, WLAN en andere RF straling producerende geintjes.
Na dit alles gezegd te hebben, terug naar de E51:
De E51 heeft bij de FCC het code nummer PYARM-244 meegekregen.
Met deze code, PYA staat voor Nokia en RM-244 voor de E51, kunnen we zoeken op
https://gullfoss2.fcc.gov...reports/GenericSearch.cfm.
Je krijgt dan een lijstje met de 3 frequentiebanden waarop de E51 te gebruiken is, namelijk 900 Mhz, 1800 Mhz en 2400 Mhz. De laatste is UMTS.
Hier zijn de uitgebreide raportages te vinden, tot en met de straling van de bluetooth chip aan toe.
In het kort komt het er op neer dat de
MAXIMALE SAR waarde die gemeten wordt 1.40 W/Kg is, op Europese frequentie banden
met MAXIMALE WLAN en Bluetooth TX sterkte. (om toch maar even antwoord te geven op de vraag van svdmeer

)
Omdat dit maximale waardes zijn zullen de gemiddeldes dus
VEEL LAGER uitvallen.
Als je telefoon constant op alle frequenties constant maximaal aan het uitzenden was zou de accu binnen een paar uur leeg zijn.
Trek dus zelf maar je conclusies uit de zin en onzin van dit soort getallen, wat mij betreft onzin, aangezien ik (er) een hard hoofd (in) heb.
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 07-01-2008 21:07
]