Ik heb gisteren een rose E51 geleverd gekregen. Precies een week nadat ik hem besteld heb, bij mobilebomber.de Het is niet echt rose, maar meer rood koper. De witte achterkant heeft een gepikkeld relief, op de rose hebben ze een circel patroon gemaakt. Erg mooi. Het toestel voelt erg degelijk aan, door de compacte vorm en door de stalen behuizing. (Beter dan de 6120-plastic behuizing) De toetsindeling werkt erg prettig. Mijn man heeft de E65, met erg kleine toetsjes en een minder handige functie toets indeling. De home toets is ook echt handig. Het overzetten van de (881 stuks) contacten van mijn N70 lukte niet met de standaard overzet functie van Nokia. Ook het terugplaatsen van een back up van de N70 naar de E51 werkte niet. Ook niet nadat ik een backup-file van de E51 had overschreven met de inhoud van de N70. Toen maar via mijn PowerBook gesynchroniseerd met iCal en Adresboek, via iSync. Moest hier wel een plugin voor downloaden bij Nokia. Op mijn N70 had ik ook extra programmaatjes draaien voor bijvoorbeeld het met T9 kunnen zoeken in je adressenbestand (ALON-PRO) echt een geweldig programma, maar deze werkt niet op de E51. Ook het programmaatje dat ik gebruik om mijn pincodes encrypted op mijn telefoon te kunnen onthouden, draait niet op de E51. Toen ik naar andere programma's voor deze functies op zoek ging en bijvoorbeeld splashid wilde installeren (een .sis file), wilde dit niet lukken. Ook nadat ik "alle programma's" aangezet had, blijft hij aangeven dat "Installatie van splashid.s60.prom.sis niet ondersteund" Toen ben ik maar TomTom gaan proberen te installeren. De standaard methode met TomTom-home, je telefoon verbinden met de USB kabel, wilde niet lukken, omdat TomTom officieel de E51 nog niet ondersteund. Toen maar het SDHC-kaartje los in de USB adapter gedaan en alle files erop gezet (met TomTom-home). Daarna werkte het programma, maar er zitten wel een paar rare dingetjes in: bij het navigeren op contacten, staan in de rij met contacten bepaalde gegevens van het ene contact ook bij andere contacten. Het werkt wel verder, maar het lijkt of de database niet goed ingelezen wordt. Verder hoor ik bij de gesproken instructies steeds het einde van de geluid-files door een zacht klikje, alsof de microfoon uitgezet wordt. Het werkt verder tadeloos, maar deze twee dingetjes zijn wel raar. Het bellen en SMS-en gaat uitstekend op de Nokia E51. Fijne toetsen, die een ietsje rubberig aanvoelen. De navigatie toets is een stuk beter dan op mijn N70, doordat de middelste knop veel stabieler in te drukken is. Wat kan ik verder nog schrijven? Een merkbaar verschil is de snelheid. Mijn 881 contacten verschijnen binnen een seconde op het scherm als je de contacten functie aanroept. Je kunt niet meer zoals op de N70 de menu toets ingedrukt houden en switchen tussen de verschillende functies. Je toets nu gewoon de functietoets weer in en je komt terug in de functie waar je gebleven was. Dat viel mij ook op bij TomTom. Op de N70 had ik Route66. Als je dit programma uit zet, ben je ook je laatste route kwijt. Bij TomTom komt het programma steeds terug met de laatste route die je ingesteld hebt. Als er nog vragen zijn? Dan zal ik deze korte review aanvullen.