Dat was niet mijn opzet, ik wilde alleen duidelijk maken dat ik het gezeur over de kwaliteit van de E51 een beetje overdreven vind, die dingen gaan echt als warme broodjes over de toonbank en van al die telefoons zijn er altijd een paar die niet perfect zijn.
Daarbij is 349,- gewoon een hoop geld, punt uit. Daarvoor wil ik in ieder geval een toestel wat niet kraakt zowel het body werk als het speakertje. Alles wat ze dan er voor de rest in proppen is mooi meegenomen. Je zegt toch ook niet, er zit wel een 3.0 liter motor in de auto met 400 pk, maar de deuren sluiten niet goed en de verlichting doet het niet. Maar goed, anders had er ook geen sterke motor in gekunt. Met andere woorden zorg eerst maar eens dat de basis goed is voordat je zo'n ding vol propt met allerlei zooi.
Ik heb ooit 400 euro betaald voor een 6610, en de kwaliteit daarvan was echt een tienvoud slechter dan mijn huidige E51. Van de high end Nokia's zit de E51 met zijn 349 (230 euro in de pricewatch) onderaan het spectrum, voor een N95 betaal je een veelvoud meer, en dat is helemaal plastic fantastic. De focus ligt tegenwoordig allang niet meer op kwaliteit, mensen doen een jaar met een telefoon en dan kopen ze een nieuwe. Daarom focussen fabrikanten op features, en niet op bodies die 10 jaar meegaan.
Overigens vind ik dat de E51 voor zijn 230 euro een superieure build quality ten opzichte van alle N72's, N95's, N83's etc etc, die allemaal minstens 200 euro duurder zijn.
En ik heb al heel veel telefoons versleten in mijn leven en ook veel oude modellen van nokia. En mij valt het op dat er wel steeds meer troep ingestopt word, maar dat de behuizing e.d. steeds minder word. Als het bodywerk alleen gekraakt had, had ik hem overigens gewoon gehouden denk ik. Maar het speakertje klinkt echt zwaar belabberd. En dan bedoel ik ook echt kraken en resoneren. Misschien heb ik een maandagmorgen model. Maar de laatste nokia's die ik gehad hebt was altijd wel wat mee. Is het niet software dan is het wel kraakjes, stof achter het scherm, batterijen die heel snel leeg lopen etc.
Ik zal het maar afkloppen, maar sinds een 8310 die tot 2x toe zijn geheugen besloot te amputeren heb ik nooit meer problemen met Nokia's gehad...en met mij velen denk ik, anders was Nokia niet nog steeds marktleider.
En of ik zo'n type bent dat....... Nee zo'n type ben ik niet, ik ben wel een type wat graag wil dat een telefoon in de basis goed is, dus degelijk en speakertje e.d. moeten goed zijn. Overigens ben ik wel een liefhebber van goed geluid, maar als ik goed geluid wil zet ik mijn audio installatie wel aan niet mijn telefoon. Het enige wat zo'n speakertje moet doen is spraak goed weergeven, en dat doet hij dus zwaar belabberd, punt.
Had ik je toch nog enigzins goed ingeschat he...