Super, thankss voor de verandering.Thandor schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 00:02:
Titelchange op verzoek naar '[Ervaringen] Het grote Sony Vaio VGN-FZ Series topic'.
Heb na het verzenden op 21 november mijn laptop eindelijk terug van reparatie. Het duurde lang omdat er geen onderdelen beschikbaar waren. Maar voor 211,82 en door radio538* uitgeloot om te betalen:P hebben ze perfect werk geleverd. Schermbehuizing vervangen, en onderkant. Heb als tegemoet koming extra garantie gekregen omdat ik zolang moest wachten.
* offtopic: Mr.c is op de radio geweest
[ Voor 29% gewijzigd door WidgetTWW op 10-01-2008 16:14 ]
Wat bedoel je met "uitgeloot om te betalen"? Wat was nou eigenlijk de schade aan de behuizing? En hoe ging dat kapot? En waarom was je op de radio: als de starter van dat beroemde FZserie topic

Mooi dat je hem eindelijk weer terug hebt!
[ Voor 10% gewijzigd door Gianni Rombios op 10-01-2008 16:53 ]
Wat was er nu precies mis met die behuizing?mrc16 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 16:09:
Heb na het verzenden op 21 november mijn laptop eindelijk terug van reparatie. Het duurde lang omdat er geen onderdelen beschikbaar waren. Maar voor 211,82 en door radio538* uitgeloot om te betalen:P hebben ze perfect werk geleverd. Schermbehuizing vervangen, en onderkant. Heb als tegemoet koming extra garantie gekregen omdat ik zolang moest wachten.
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
Is er al een oplossing om gewon via nero op 8x dvd en op 24x cd-roms te branden. Ik kan alleen maar 2x kiezen en voor een laptop van dit geld is dat toch wel erg minimaal, zeker omdat de hardware het makkelijk aankan (volgens sisoft)
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Hij was kapot gegaan omdat ie uit mijn tas was gevallen. Wat betreft dat uitgeloot, op radio538 wordt elk uur een rekening betaald, deze kan je insturen op de website leuke actie op dit moment. En ik was dus in de uitzendingGianni Rombios schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 16:52:
Wat bedoel je met "uitgeloot om te betalen"? Wat was nou eigenlijk de schade aan de behuizing? En hoe ging dat kapot? En waarom was je op de radio: als de starter van dat beroemde FZserie topic![]()
Haha goed gedaan, zouden ze door Sony gesponsord worden?
Wel jammer, in de tijd dat je hebt moeten wachten is hij alweer 100 euro minder waard geworden...
8x dvd+r moet gewoon werken. Bijvoorbeeld met Verbatim dvd+r 16speed. Wel is de brander erg kieskeurig. Ik weet niet welke schijven je gebruikt (en welke brander je hebt- ik heb de FZ21M). Cd heb ik nog niet hoger gekregen dan 8speed.peugeot206gt schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 18:44:
Is er al een oplossing om gewon via nero op 8x dvd en op 24x cd-roms te branden. Ik kan alleen maar 2x kiezen en voor een laptop van dit geld is dat toch wel erg minimaal, zeker omdat de hardware het makkelijk aankan (volgens sisoft)
[ Voor 52% gewijzigd door Gianni Rombios op 10-01-2008 19:11 ]
Dat is zo, ik heb alleen nog niet de verschillen gevonden tussen de FZ21 en FZ31.Gianni Rombios schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 19:08:
Haha goed gedaan, zouden ze door Sony gesponsord worden?Wel jammer, in de tijd dat je hebt moeten wachten is hij alweer 100 euro minder waard geworden...
[ Voor 14% gewijzigd door WidgetTWW op 10-01-2008 21:44 ]
Wat mij tot nu toe verbaasde: als je Fn+F10 (zoom) gebruikt (voor grote letters of omdat iemand mee wil kijken) krijg de rare resolutie 1024x600.
1280x800=16 bij 10 dus het zou 1024x640 moeten zijn. Die resolutie zit alleen in alternatieve drivers http://www.laptopvideo2go.com/ Als je die lagere resolutie wilt gebruiken wel een aanrader. Beeld is scherper en je hebt iets meer oppervlak (640 t.o.v. 600). Wel een paar nadelen zoals KasperC in dit topic al heeft gezegd. (Ook de zoom-toets Fn+F10 heeft hierna geen functie overigens)
1280x800=16 bij 10 dus het zou 1024x640 moeten zijn. Die resolutie zit alleen in alternatieve drivers http://www.laptopvideo2go.com/ Als je die lagere resolutie wilt gebruiken wel een aanrader. Beeld is scherper en je hebt iets meer oppervlak (640 t.o.v. 600). Wel een paar nadelen zoals KasperC in dit topic al heeft gezegd. (Ook de zoom-toets Fn+F10 heeft hierna geen functie overigens)
[ Voor 6% gewijzigd door Gianni Rombios op 10-01-2008 20:10 ]
Joepie, het grote FZ topic, hoor ik hier ook eindelijk thuis nu 
Fijn dat je FZ weer thuis is Mr-c !!
Leuk opgelost zo trouwens, staat die aflevering ook op uitzending gemist?
En als klap op de vuurpijl eindelijk volledig gebruik van onze geluidskaart dankzij nieuwe drivers ook nog
Fijn dat je FZ weer thuis is Mr-c !!
Leuk opgelost zo trouwens, staat die aflevering ook op uitzending gemist?
En als klap op de vuurpijl eindelijk volledig gebruik van onze geluidskaart dankzij nieuwe drivers ook nog
Ik heb weer een nieuw probleem, mijn bluetooth doet het niet. Hij ziet de hardware, drivers maar kan geen apparaten vinden.
Welk apparaat zou hij moeten vinden? Apparaatbeheer/Logboeken geven geen fouten?
Nee helemaal niks. Ik wil mijn telefoon connecten. Die bluetooth antenne's zitten toch niet in het scherm he, want dan zijn ze ze vergeten terug te doen.Gianni Rombios schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 22:53:
Welk apparaat zou hij moeten vinden? Apparaatbeheer/Logboeken geven geen fouten?
Eerst even proberen via rechtsklik op het bluetooth icoon - bestand ontvangen
Dan met je telefoon een bestandje/foto proberen te versturen via bluetooth
Standaard is hij niet discoverable dacht ik. Mijn Sony K800i vond hij ook niet meteen.
Verder de opties van bluetooth nagelopen (bt-apparaten kunnen deze computer vinden e.d.)?
Standaard is hij niet discoverable dacht ik. Mijn Sony K800i vond hij ook niet meteen.
Verder de opties van bluetooth nagelopen (bt-apparaten kunnen deze computer vinden e.d.)?
[ Voor 16% gewijzigd door Gianni Rombios op 10-01-2008 23:10 ]
jah hij kan niks vinden, ik heb de optie's aangezet maar nog steeds ziet ie de laptop niet. en andersom ziet ie de telefoon niet.Gianni Rombios schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 23:07:
Eerst even proberen via rechtsklik op het bluetooth icoon - bestand ontvangen
Verwijderd
Ik heb hem ook nog steeds niet! Je moet ff een mailtje sturen naar blu-ray@vaio-link.comVerwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 19:46:
Helaas heb ik de blueray disc nog steeds niet ontvangen. Het is nu al 2 maanden!
met die mededeling.
Het kan natuurlijk ook goed zijn dat de klap die je behuizing beschadigd heeft ook je bluetooth kaartje gemold heeft, of heb je dat nog kunnen testen voordat ie gerepareerd werd..? Voor zover ik weet zitten er in het scherm helemaal geen antenne's trouwens.mrc16 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 23:11:
[...]
jah hij kan niks vinden, ik heb de optie's aangezet maar nog steeds ziet ie de laptop niet. en andersom ziet ie de telefoon niet.
Dat deed het nog perfect voordat ik hem terugstuurde. Erg raar in 1 keer. Ik zal die belgen bij die servicedesk maar weer eens bellen.Storm316 schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 04:08:
[...]
Het kan natuurlijk ook goed zijn dat de klap die je behuizing beschadigd heeft ook je bluetooth kaartje gemold heeft, of heb je dat nog kunnen testen voordat ie gerepareerd werd..? Voor zover ik weet zitten er in het scherm helemaal geen antenne's trouwens.
[ Voor 6% gewijzigd door WidgetTWW op 11-01-2008 07:06 ]
Verder was alles op je schijf nog zoals voorheen? Je kunt ook gewoon bluetooth software uninstallen en dan via de windows BT proberen.
Verwijderd
Even een kleine update van mijn kant:
Ik heb het ook voor elkaar gekregen om dolby digital en DTS via HDMI te krijgen bij losse files zoals divx, mkv etc. Hier ben ik zelf heel blij mee aangezien de meeste films die ik kijk hieruit bestaan
Je gebruikt hiervoor AC3filter. Je moet wel wat instellingen aanpassen maar mochten hier vragen over zijn dan hoor ik het wel
Verder wilde ik via PowerDVD bij de spiderman blueray het lossless PCM 5.1 formaat afspelen (vergelijkbaar met TrueHD). Helaas kwam dit met geen mogelijkheid over mn HDMI verbinding. Nu is het zelfs zo dat PowerDVD helemaal de ziel heeft gegeven na een update en speelt ie qua geluid helemaal niks meer af
Ik heb dit aangekaart bij de sony support en gevraagd om windvd for Blue Ray aangezien ik daar naar mijn idee gewoon recht op heb. WinDVD Platinum doet het namelijk erg goed en heeft zelfs een speciale HDMI audio output bij de opties staan wat bij PowerDVD niet het geval is. Hopelijk gaat Sony hiermee akkoord zodat ik ook weer gewoon blue ray filmpjes kan kijken en eventueel als het lukt zelfs met uncompressed PCM 5.1
We'll see
Ik heb het ook voor elkaar gekregen om dolby digital en DTS via HDMI te krijgen bij losse files zoals divx, mkv etc. Hier ben ik zelf heel blij mee aangezien de meeste films die ik kijk hieruit bestaan
Je gebruikt hiervoor AC3filter. Je moet wel wat instellingen aanpassen maar mochten hier vragen over zijn dan hoor ik het wel
Verder wilde ik via PowerDVD bij de spiderman blueray het lossless PCM 5.1 formaat afspelen (vergelijkbaar met TrueHD). Helaas kwam dit met geen mogelijkheid over mn HDMI verbinding. Nu is het zelfs zo dat PowerDVD helemaal de ziel heeft gegeven na een update en speelt ie qua geluid helemaal niks meer af
Ik heb dit aangekaart bij de sony support en gevraagd om windvd for Blue Ray aangezien ik daar naar mijn idee gewoon recht op heb. WinDVD Platinum doet het namelijk erg goed en heeft zelfs een speciale HDMI audio output bij de opties staan wat bij PowerDVD niet het geval is. Hopelijk gaat Sony hiermee akkoord zodat ik ook weer gewoon blue ray filmpjes kan kijken en eventueel als het lukt zelfs met uncompressed PCM 5.1
We'll see
Verwijderd
Ik ben van plan mijn hele systeem opnieuw te installeren doormiddel van een clean install. Ik heb inmiddels de vista anytime dvd binnen, en ik heb backups gemaakt met acronis. Ik wil ook dat alle schijf partities gewist worden omdat deze ook niet naar m'n zin zijn. Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken? Moet ik bv. eerst de recovery dvd's van sony gebruiken om zo alle partities te wissen en daarna de clean install uitvoeren? Of moet ik meteen heel de harde schijf wissen met een programma als KILLDISK, en daarna de anytime dvd gebruiken voor een clean install? Kan iemand mij helpen?
Killdisk lijkt me zwaar overdreven. Gewoon Vista setup draaien en daar kun je dan je partities weggooien en opnieuw maken.
Ik heb het zo gedaan:
1. drie recovery dvd's maken (heb je al), vista anytime dvd, fz21 driver pakket plus alle updates op memory stick of cd/dvd is wel makkelijk
2. met ABR utility je activatie saven om later terug te kunnen zetten (op usb memory stick)
zie de eerder genoemde link van KacperK http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=144783
3. installatie staat daar ook genoemd - géén key invullen, automatische activatie uitvinken
partities kun je gewoon door Vista setup verwijderen/opnieuw maken. Met ABR de activatie terugrestoren. Eventueel nadat de activatie weer gedaan is een image maken omdat er met de recovery dvd's wel eens iets niet helemaal goed gaat
4. met de recovery dvd's krijg je je Fn toetsen e.d. weer aan de gang plus de Windvd, Adobe, e.d.
Heel veel werk is het niet dus je kunt het als het niet helemaal lukt rustig nog eens overnieuw doen. Dit was even heel schetsmatig hoe ik het gedaan heb.
Ik heb het zo gedaan:
1. drie recovery dvd's maken (heb je al), vista anytime dvd, fz21 driver pakket plus alle updates op memory stick of cd/dvd is wel makkelijk
2. met ABR utility je activatie saven om later terug te kunnen zetten (op usb memory stick)
zie de eerder genoemde link van KacperK http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=144783
3. installatie staat daar ook genoemd - géén key invullen, automatische activatie uitvinken
partities kun je gewoon door Vista setup verwijderen/opnieuw maken. Met ABR de activatie terugrestoren. Eventueel nadat de activatie weer gedaan is een image maken omdat er met de recovery dvd's wel eens iets niet helemaal goed gaat
4. met de recovery dvd's krijg je je Fn toetsen e.d. weer aan de gang plus de Windvd, Adobe, e.d.
Heel veel werk is het niet dus je kunt het als het niet helemaal lukt rustig nog eens overnieuw doen. Dit was even heel schetsmatig hoe ik het gedaan heb.
[ Voor 17% gewijzigd door Gianni Rombios op 11-01-2008 17:10 ]
Verwijderd
Bedankt voor je hulp, en hoe kom ik in VISTA setup??Gianni Rombios schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 17:05:
Killdisk lijkt me zwaar overdreven. Gewoon Vista setup draaien en daar kun je dan je partities weggooien en opnieuw maken.
Ik heb het zo gedaan:
Inderdaad ja.
[ Voor 70% gewijzigd door Gianni Rombios op 11-01-2008 17:32 ]
Verwijderd
Via www.sonystyle-europe.com kan de nieuwe fz31m (Nederlandse versie) ook besteld worden. De verzenddatum zou dan mid-january zijn. Dat is al volgende week.
Overigens zie ik nog steeds geen enkel verschil tussen de fz31m en fz21m.
In de VS kan je trouwens via de sonysite een aantal FZ laptops volledig customized bestellen (extra geheugen bijvoorbeeld). Zie www.sony.com (kies voor USA) en dan shop. Het lijkt een beetje op de Dell methode. Gek genoeg ontbreekt in de VS kennelijk een HDMI aansluiting.
Overigens zie ik nog steeds geen enkel verschil tussen de fz31m en fz21m.
In de VS kan je trouwens via de sonysite een aantal FZ laptops volledig customized bestellen (extra geheugen bijvoorbeeld). Zie www.sony.com (kies voor USA) en dan shop. Het lijkt een beetje op de Dell methode. Gek genoeg ontbreekt in de VS kennelijk een HDMI aansluiting.
Ik had nog een vraagje ivm de koptelefoonuitgang van de FZ21 (S).
Wanneer ik mijn laptop thuis aansluit op mijn Z-5500 via de koptelefoonuitgang en dan op de zij-ingang van de POD van de Z-5500 hoor ik voortdurend storende geluiden. (gebrom, hoge "sqeeking"...)
Ik dacht eerst dat het storing was van de nabije usb-poort, dus heb ik mijn muis op de usb poort aan de andere kant aangesloten. Het probleem blijft echter. Het is net alsof het geluid verergert als de processor belast wordt... (geen idee of dat zo is, heb enkel dat gevoel)
Iemand tips?
Wanneer ik mijn laptop thuis aansluit op mijn Z-5500 via de koptelefoonuitgang en dan op de zij-ingang van de POD van de Z-5500 hoor ik voortdurend storende geluiden. (gebrom, hoge "sqeeking"...)
Ik dacht eerst dat het storing was van de nabije usb-poort, dus heb ik mijn muis op de usb poort aan de andere kant aangesloten. Het probleem blijft echter. Het is net alsof het geluid verergert als de processor belast wordt... (geen idee of dat zo is, heb enkel dat gevoel)
Iemand tips?
Verwijderd
Hej KacperK.Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 14:14:
Even een kleine update van mijn kant:
We'll see
Ik ben naar exact hetzelfde als jij op zoek. Ik wil ook multichannel PCM uit mijn FZ21Z. Ik ben ook al aan het testen geweest met verschillende software bij Hifi zaken ed, omdat ik zelf nog geen HDMI receiver heb. Maar ook ik heb er alleen nog stereo PCM uitgekregen. Ik zou je hier graag even op msn of mail over willen spreken. Maar ik heb geen idee of je op dit forum ook een PM kan sturen
Hoop wat van je te horen.
ik heb de vaio vgn-fz21m gekocht.
ik heb nu de audiodriver geinstalleerd op windows xp die op de website van sony stond bij de vgn-fz21m deed het via de wdm driver nadat ik met universal unpacker de drivers uitpackte.
hij doet het wel in windows xp maar de speaker en koptelefoon werken alle twee wanneer ik de koptelefoon aangesloten heb.. zo kan ik nooit iets bekijken/beluisteren zonder dat ik iemand stoor heeft nog iemand dit probleem? en zo ja hoe los ik dat op..
ik heb nu de audiodriver geinstalleerd op windows xp die op de website van sony stond bij de vgn-fz21m deed het via de wdm driver nadat ik met universal unpacker de drivers uitpackte.
hij doet het wel in windows xp maar de speaker en koptelefoon werken alle twee wanneer ik de koptelefoon aangesloten heb.. zo kan ik nooit iets bekijken/beluisteren zonder dat ik iemand stoor heeft nog iemand dit probleem? en zo ja hoe los ik dat op..
Domoticz + Fotografie + Gaming
ik vond net dit bericht over het soundprobleem maar de link werkt niet heeft iemand nog een voorstel?Mark Wegener schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 11:03:
voor instructies mbt XP installatie zie: http://www.notebookforum.at/archive/index.php/t-16969.html
hierin wordt verwezen naar de drivers die je nodig hebt, er wordt ook vermeld hoe je de drivers voor de hardeschijf moet slipstreamen incl. screenshots. Ik wil daar wel aan toevoegen dat het verstandig is om ALLE drivers die in het driver download pakket zitten gelijk mee te slipstreamen (dat is dus op dezelfde manier als de hardeschijf drivers), dit zorgt er namelijk voor dat je installatie vrijwel gelijk volledig functioneel is (op de video drivers die je van http://www.laptopvideo2go.com kan halen na, v. 163.16 is een aanrader).
voor het audio probleem (als je de geluidsuigang in gebruik heb blijven de speakers uit) zie daarvoor: http://club.vaio.sony.fr/...544A852754A770D6204CC1984 9744?thread=44938 let wel op het commentaar, het nummer in de register sleutel is compleet variabel dus deze zul je altijd zelf handmatig moeten opzoeken.
Domoticz + Fotografie + Gaming
Geluid onder XP (is ook al voorbijgekomen):
http://www.notebookforum.at/archive/index.php/t-16969.html
http://www.notebookforum.at/archive/index.php/t-16969.html
Ik kom nog even terug op de temperaturen. Met de officiele laatste versie videodriver van Sony zit de processor idle temp rond 35C. Maar met de laatste driver (v169.28) van Laptopvideo2go schommelt de idle temp rond 25C 28-29C ! Dat is toch 7C verschil en heeft als direkt resultaat dat de ventilator minder snel/lang aan slaat 
http://www.laptopvideo2go...index.php?showtopic=16679
Edit : temp verschil was minder dan ik dacht, had met kamertemperatuur te maken.
Edit : temp verschil was minder dan ik dacht, had met kamertemperatuur te maken.
[ Voor 22% gewijzigd door dafmay op 12-01-2008 22:01 ]
Even een vraagje tussendoor, Hebben jullie misschien iets wat jullie duidelijk in de startpost terug willen vinden.
Ontopic: Laptop terug gehad, laptop hebben ze niet gecontroleerd webcam, bluetooth in 1 keer kapot. ik wordt er gek van.
Ontopic: Laptop terug gehad, laptop hebben ze niet gecontroleerd webcam, bluetooth in 1 keer kapot. ik wordt er gek van.
Misschien handig om meteen wat linkjes erbij te posten!dafmay schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 20:30:
Ik kom nog even terug op de temperaturen. Met de officiele laatste versie videodriver van Sony zit de processor idle temp rond 35C. Maar met de laatste driver (v169.28) van Laptopvideo2go schommelt de idle temp rond 25C ! Dat is nogal een verschil en heeft als direkt resultaat dat de ventilator minder snel/lang aan slaat
Wel aantrekkelijk... de Vaio blijft sowieso vrij koel/handwarm... maar 10 graden verschil is zeer flink
DoneMichael Knight schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 20:57:
[...]
Misschien handig om meteen wat linkjes erbij te posten!
Verwijderd
Driver Package voor windows xpmrc16 schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 20:56:
Even een vraagje tussendoor, Hebben jullie misschien iets wat jullie duidelijk in de startpost terug willen vinden.
Ik weet dat die verspreid ligge door heel deze topic, maar het zou handig zijn. minder lees en zoekwerk:d
Hey dafmay mooie tip! Hoe meet je de temp? Welke settings gebruik je om op 25C te komen? Valt er met rmclock eigenlijk nog iets te underclocken?dafmay schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 20:30:
Ik kom nog even terug op de temperaturen. Met de officiele laatste versie videodriver van Sony zit de processor idle temp rond 35C. Maar met de laatste driver (v169.28) van Laptopvideo2go schommelt de idle temp rond 25C ! Dat is nogal een verschil en heeft als direkt resultaat dat de ventilator minder snel/lang aan slaat
Het viel me al op bij voorgaande driverversies dat er een nvidia proces bleef hangen op een paar procent belasting (in taakbeheer killen - hielp), ik denk dat dat het verschil hier is? 25C ga ik nooit halen, 32C met rightmark, lager kom ik nog niet.
Hmm ik heb een edit gedaan op mijn vorige post. Temp verschil was ietwat overdreven. Ik had even geen rekening gehouden met de kamertemperatuur. Die was aan de lage kant, vandaar ook de extreem lage temp van de laptopGianni Rombios schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 21:41:
[...]Hey dafmay mooie tip! Hoe meet je de temp? Welke settings gebruik je om op 25C te komen? Valt er met rmclock eigenlijk nog iets te underclocken?
Het viel me al op bij voorgaande driverversies dat er een nvidia proces bleef hangen op een paar procent belasting (in taakbeheer killen - hielp), ik denk dat dat het verschil hier is? 25C ga ik nooit halen, 32C met rightmark, lager kom ik nog niet.
Ik gebruik Speedfan om de temps te meten. Power setting : minimum processor state op 5%, maximum op 100%. Verder geen power options.
Verwijderd
Het valt mij wel op dat de pure kracht van de FZ21S veel groter is dan de FZ11S of heb ik dat verkeerd?
Zal ik kijken wat de 11S nog op kan brengen en een 21S kopen of het gewoon zo laten?
Zal ik kijken wat de 11S nog op kan brengen en een 21S kopen of het gewoon zo laten?
Doe wat je niet laten kan zou ik zeggenVerwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 10:45:
Het valt mij wel op dat de pure kracht van de FZ21S veel groter is dan de FZ11S of heb ik dat verkeerd?
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
Verwijderd
Hij zou wel wat sneller mogen zijn bij dingen als photoshop en dergelijken.
Maar eigenlijk is het een zeer goed ding en ben ik er zeker wel tevreden over
Appels met peren? het zijn wel opvolgers van elkaar met alleen andere hardware toch?
Maar ik denk niet dat ik er meer dan 8 a 900 euro voor zou krijgen, en 400 euro voor een upgradetje is mij iets te veel...
Appels met peren? het zijn wel opvolgers van elkaar met alleen andere hardware toch?
Maar ik denk niet dat ik er meer dan 8 a 900 euro voor zou krijgen, en 400 euro voor een upgradetje is mij iets te veel...
Als ik de modellen en specs bekijken zou ik eerder de FZ21M als tegenhanger van de FZ11S willen beschouwen.
Mijn optiek:
FZ 11 E, nieuwe tegenhanger FZ 21 E
FZ 11 S, nieuwe tegenhanger FZ 21 M, toekomstige tegenhanger FZ 31 M
Mijn optiek:
FZ 11 E, nieuwe tegenhanger FZ 21 E
FZ 11 S, nieuwe tegenhanger FZ 21 M, toekomstige tegenhanger FZ 31 M
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
Verwijderd
de FZ21M heeft inderdaad redelijk overeenkomende specs, ietsjes beter qua processor en blueray lezer, maar geen double lamp in het scherm (mijn ervaringen met het scherm zijn echt goed, vooral met double lamp
)
en de FZ21S is betere processor, double lamp en betere videokaart, komt overeen met het tussen de 21M en 21Z geplaatst zijn qua prijs en specificaties, zoals dat toen met de 11E, 11S en 11Z was
en de FZ21S is betere processor, double lamp en betere videokaart, komt overeen met het tussen de 21M en 21Z geplaatst zijn qua prijs en specificaties, zoals dat toen met de 11E, 11S en 11Z was
Met speedfan krijg ik véél lagere temps dan met rmclock.dafmay schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 22:00:
[...]
Hmm ik heb een edit gedaan op mijn vorige post. Temp verschil was ietwat overdreven. Ik had even geen rekening gehouden met de kamertemperatuur. Die was aan de lage kant, vandaar ook de extreem lage temp van de laptopNu ligt de temp rond de 28-29C, dat is dan nog een verschil van 7C tov de officiele sony driver.
Ik gebruik Speedfan om de temps te meten. Power setting : minimum processor state op 5%, maximum op 100%. Verder geen power options.
Speedfan met energiebesparing op netstroom:
hdd 32
temp1en2 =53
core0en1=19
rmclock geeft dan 33C aan (cpu)
Hmm, was altijd in de veronderstelling dat de 21M dual lamp was, weer een illusie armer...
Verwijderd
heeft iemand zijn laptop al 2 dagen of meer aan laten staan voor donwload ofzo?? zonder stand-by er tussen?? word hij overhit of kan hij het aan?,,,
Als je hem lang aan laat staan even op "energiebesparing" zetten. Cpu voltage is dan 0.9V. Hij wordt totaal niet warm. Wel op een vlakke ondergrond zetten zodat de ventilatie (met name voor cpu linksonder (bij escape toets)) niet geblokt wordt. Ik heb hem niet veel langer dan een uur of 5 achter elkaar aangehad maar de temp was niks gestegen.
Verwijderd
Is dat niet de microfoon die te hard staat?? heb het ook een keer gehad, welliswaar niet met deze laptop, maar toch......thommich schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 11:12:
Ik had nog een vraagje ivm de koptelefoonuitgang van de FZ21 (S).
Iemand tips?
ik zou de volume instellingen even nalopen en in ieder geval de microfoon uitzetten,
succes
Het valt me nu pas op, dat het gedeelte waaraan je hebt scherm vastpakt om open te maken, ook meteen het zwakste is... het plastic is op die plaats superbuigbaar., terwijl de rest van de kap echt degelijk is..
Jah klopt, erg buigzaam dat gedeelte. Het lijkt net op mijn acer, daar zit zo'n wiebelscherm op. Maar met me sony ga ik voorzichtiger om dus hoop dat dat punt niet slijt.Michael Knight schreef op zondag 13 januari 2008 @ 16:03:
Het valt me nu pas op, dat het gedeelte waaraan je hebt scherm vastpakt om open te maken, ook meteen het zwakste is... het plastic is op die plaats superbuigbaar., terwijl de rest van de kap echt degelijk is..
Was me nog niet opgevallen maar is wel zo. Het stukje plastic direct rechts van het SD slot kraakt, dat viel me wél op.
Verwijderd
waarom komt de fz31m uit als hij hetzelfde is als fz21m? vind het wel stom. ik wou juist de fz21m kopen komt er een ander uit
Weet iemand wat de onderkant van deze notebook doet, wordt hij erg heet (gaat het tenkoste van je vruchtbaarheid)?
[ Voor 26% gewijzigd door Stalkert op 13-01-2008 22:57 ]
De warmte is dacht ik niet direct schadelijk maar het schijnt de aandrang tot Stalken sterk te verminderen...
Probeer dit eens(foto6):Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2008 @ 01:51:
heeft iemand een duidelijke foto van de media knoppen rechts bovenin?
Klik hier!
Mijn ervaring is juist het tegenovergestelde, maar dat kan aan mij liggen....Gianni Rombios schreef op zondag 13 januari 2008 @ 23:31:
De warmte is dacht ik niet direct schadelijk maar het schijnt de aandrang tot Stalken sterk te verminderen...
Anyway, echt heet word ie niet mijns inziens, warm wel.
Tsja, what's in a name..?Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 22:34:
waarom komt de fz31m uit als hij hetzelfde is als fz21m? vind het wel stom. ik wou juist de fz21m kopen komt er een ander uit
Hardware matig is er niks veranderd. Het enige verschil zit 'm in de versies van de meegeleverde Adobe software, de 31 reeks krijgt eindelijk de laatste versies mee. De oudere versies hadden wat kleine compatibiliteits problemen met Windows Vista.
Verwijderd
ik zie hier zo'n aanbieding. de fz11e voor €799 dan doe ik er 2gb ram(€40) op. 840 voor de fz11e met 2gb. mooie keuze of beter de fz21e (999) ??
Ik heb een SD adapter in de geheugenkaart-slot. Dat is makkelijk..altijd bij de hand en raakt nooit zoek. Aangezien het veersysteem dan continue op spanning staat vroeg ik mij af of dat kwaad kan ?
In dat geval zou ik gewoon voor die 11E gaan, lijkt me een net prijsje.
voor mij persoonlijk is het niet zo belangrijk, maar de 21E heeft trouwens wel 1 extra jaar garantie wat het prijsverschil wel waard kan zijn
@ Mrc; ik heb morgen eindelijk de tijd om m'n FZ open te schroeven en schoon te maken, mocht je het leuk vinden om de foto's die ik ga maken van de binnenkant in de TS te zetten laat me dan even weten waar ik deze naar toe kan mailen.
Mocht iemand graag nog ergens een specifieke close up van willen zien, dan is dit je kans
de scherm behuizing blijft wel dicht btw, ik haal alleen de onderkant eraf
voor mij persoonlijk is het niet zo belangrijk, maar de 21E heeft trouwens wel 1 extra jaar garantie wat het prijsverschil wel waard kan zijn
@ Mrc; ik heb morgen eindelijk de tijd om m'n FZ open te schroeven en schoon te maken, mocht je het leuk vinden om de foto's die ik ga maken van de binnenkant in de TS te zetten laat me dan even weten waar ik deze naar toe kan mailen.
Mocht iemand graag nog ergens een specifieke close up van willen zien, dan is dit je kans
de scherm behuizing blijft wel dicht btw, ik haal alleen de onderkant eraf
Vergeet niet dat de fz21m er al is voor 1050. Dus de fz21e lijkt me op dit moment sowieso een slechte keus.Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 12:25:
ik zie hier zo'n aanbieding. de fz11e voor €799 dan doe ik er 2gb ram(€40) op. 840 voor de fz11e met 2gb. mooie keuze of beter de fz21e (999) ??
Heb ik ook, is idd makkelijk. Je zou hopen dat het veersysteem vergelijkbaar is met een fototoestel maar nu haal ik hem er voor de zekerheid toch ook maar uit... Ik had de Ultra3 sd kaart even in gebruik met ReadyBoost (veel handiger dan een memorystick), maar het enige wat je dan doet is je kaart snel kapotschrijven. Je merkt geen snelheidsvoordeel.dafmay schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 12:37:
Ik heb een SD adapter in de geheugenkaart-slot. Dat is makkelijk..altijd bij de hand en raakt nooit zoek. Aangezien het veersysteem dan continue op spanning staat vroeg ik mij af of dat kwaad kan ?
Lijkt me een reële redenatie, bovendien zou ik dan nog heel even wachten op de 31 of zelfs de 41 serie; het is mogelijk dat er nog een 8600 of 9500 GT aan komt, en misschien wat snellere processoren voor de goedkopere modellen (en heel misschien ook nog een HiColor scherm voor de low-end's, maar dat kan ijdele hoop zijn...Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 13:26:
Hij zou wel wat sneller mogen zijn bij dingen als photoshop en dergelijken.
Ik denk zelf dat ik het ook maar gewoon bij m'n 11S'je houd, vind het een erg fijn ding. Ik snap eigenlijk ook niet waarom er geen goedkoper model meer is met een dual lamp screen na de 11 serie.
Ik ben wel van plan een CPU upgrade uit te voeren over een half jaartje ofzo, dan kom je met 200euro een heel eind denk ik. Ik moet alleen nog even uitvogelen of ik dan echt ook een bios upgrade nodig heb, en hoe ik dat eventueel gratis ga regelen....
Dat is zeer interessant. Na de upgrade van het geheugen naar 4GB en een snellere 7200rpm HD, is dat het enige dat mijn FZ11E nu nog "nodig" heeft. En dat kan, zoals jij zegt, met geringe kosten te doen zijn. Kosten-technisch zeker interessant t.o.v. aanschaf nieuwe laptop. Houd ons op de hoogte mocht je de upgrade uitvoeren.Storm316 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 13:36:
[...]
Lijkt me een reële redenatie, bovendien zou ik dan nog heel even wachten op de 31 of zelfs de 41 serie; het is mogelijk dat er nog een 8600 of 9500 GT aan komt, en misschien wat snellere processoren voor de goedkopere modellen (en heel misschien ook nog een HiColor scherm voor de low-end's, maar dat kan ijdele hoop zijn...)
Ik denk zelf dat ik het ook maar gewoon bij m'n 11S'je houd, vind het een erg fijn ding. Ik snap eigenlijk ook niet waarom er geen goedkoper model meer is met een dual lamp screen na de 11 serie.
Ik ben wel van plan een CPU upgrade uit te voeren over een half jaartje ofzo, dan kom je met 200euro een heel eind denk ik. Ik moet alleen nog even uitvogelen of ik dan echt ook een bios upgrade nodig heb, en hoe ik dat eventueel gratis ga regelen....
Oh en ik ben zeker geinteresseerd in foto's van de binnenkant, vooral processor, ventilator en videokaart.
Ik heb geprobeerd een PM te sturen, alleen accepteer je geen PM'sStorm316 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 12:51:
Joh, totally off topic, maar hoe zet je dat aan dan?
Dafmay; komt in orde
Dafmay; komt in orde
Inloggen, bovenin MYREACT, Voorkeuren, dan privacy en dan even aanvinken. Suc6!Storm316 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 15:49:
Joh, totally off topic, maar hoe zet je dat aan dan?
Dafmay; komt in orde
Verwijderd
ik denk dat ik de fz11e ga kopen, maar ik ga er 2gb ram in steken denk ik.dafmay schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 14:19:
[...]
Dat is zeer interessant. Na de upgrade van het geheugen naar 4GB en een snellere 7200rpm HD, is dat het enige dat mijn FZ11E nu nog "nodig" heeft. En dat kan, zoals jij zegt, met geringe kosten te doen zijn. Kosten-technisch zeker interessant t.o.v. aanschaf nieuwe laptop. Houd ons op de hoogte mocht je de upgrade uitvoeren.
Oh en ik ben zeker geinteresseerd in foto's van de binnenkant, vooral processor, ventilator en videokaart.
maakt 4gb veel uit aangezien je toch geen spelletjes kunt spelen op die laptop
Processorupgrade en RAMupgrade (als je al 2GB hebt) zou ik nooit aan beginnen. Met name 4GB ram moet je wel iets specifieks mee van plan zijn (photoshop, virtualpc e.d.?). Als je op batterij draait zijn de verschillen sowieso nihil.
Wat mij wel wat lijkt is een cpu fan upgrade dus ik ben wel benieuwd naar de foto's...!
Wat mij wel wat lijkt is een cpu fan upgrade dus ik ben wel benieuwd naar de foto's...!
Ach het zal waarschijnlijk niet eens zo veel uitmaken. De 32bits versie van Vista herkend zowieso slechts 3GB. Maar wat wel een voordeel is, vind ik zelf, is dat superfetch nu meer intern geheugen tot z'n beschikking heeft. Afhankelijk van de hoeveelheid en grootte van jouw veel-gebruikte software, kan dit zeker een verschil maken. Hoe meer verschillende software je gebruikt, hoe meer wordt ge-superfetched....dus hoe meer intern geheugen...hoe meer superfetch kwijt kan.Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 18:00:
[...]
ik denk dat ik de fz11e ga kopen, maar ik ga er 2gb ram in steken denk ik.
maakt 4gb veel uit aangezien je toch geen spelletjes kunt spelen op die laptop
Verwijderd
ik heb vista 64bit:d, maar ik denk dat 4gb overdreven is. en niet veel software gaan op de 64bitdafmay schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 18:28:
[...]
Ach het zal waarschijnlijk niet eens zo veel uitmaken. De 32bits versie van Vista herkend zowieso slechts 3GB. Maar wat wel een voordeel is, vind ik zelf, is dat superfetch nu meer intern geheugen tot z'n beschikking heeft. Afhankelijk van de hoeveelheid en grootte van jouw veel-gebruikte software, kan dit zeker een verschil maken. Hoe meer verschillende software je gebruikt, hoe meer wordt ge-superfetched....dus hoe meer intern geheugen...hoe meer superfetch kwijt kan.
Verwijderd
Ik heb net een clean install uitgevoert en wil graag nog wat programma's die er oorspronkelijk bij zaten installeren zoals adobe, hoe moet ik deze van de recovery dvd's installeren. Moet ik deze van de 1e de 2e of de 3e dvd installeren?
Mr-C, je hebt een pm (of eigenlijk twee...)
Operatie Vaio is gelukt hoor. Het viel me nog wel een beetje tegen hoeveel ik uiteindelijk uit elkaar moest halen voordat de onderkant eraf kon, maar uiteindelijk heb ik 'm open gekregen. Zelfs het scherm moet eraf om bij de onderkant los te krijgen (ik heb alleen de scharnieren los geschroefd en het scherm verder op z'n plaats laten hangen).
De optische drive blijkt trouwens ook erg eenvoudig te verwisselen; slechts 2 schroefjes aan de onderkant van je notebook verwijderen ter hoogte van de drive, en het ding schuift er zo uit.
Het valt reuze mee hoeveel stof de FZ verzameld, nog nooit zo'n schone laptop gezien eigenlijk na een half jaar intensief gebruik. Alleen rond de linker scharnier, tussen de heatsink's, en rond de fan zat wat stof. Ik heb de heatsinks trouwens gewoon op hun plaats laten zitten, dat betekend helaas ook dat de GPU en CPU erachter verstopt zitten op de foto's.
Verder viel het me op hoe goed en logisch alles in elkaar past als je de laptop weer aan het monteren bent, en hoe stevig alles is in verhouding tot de dikte van de gebruikte materialen. Ik heb eerst behoorlijk aan de best wel dunne onderkant zitten trekken voordat ik doorhad dat ik de scharnieren ook nog los moest schroeven namelijk, maar het kon het allemaal hebben. Bij sommige notebooks waar ik aan gesleuteld heb was dit echt wel anders.
Ik zal als ik van de week wat meer tijd heb nog een uitgebreide stap voor stap tutorial schrijven voor de liefhebbers. Foto's volgen ook nog.
edit; ik heb als voorproefje alvast een tweetal foto's bij m'n review van de FZ gezet:
http://tweakers.net/productreview/4713
Operatie Vaio is gelukt hoor. Het viel me nog wel een beetje tegen hoeveel ik uiteindelijk uit elkaar moest halen voordat de onderkant eraf kon, maar uiteindelijk heb ik 'm open gekregen. Zelfs het scherm moet eraf om bij de onderkant los te krijgen (ik heb alleen de scharnieren los geschroefd en het scherm verder op z'n plaats laten hangen).
De optische drive blijkt trouwens ook erg eenvoudig te verwisselen; slechts 2 schroefjes aan de onderkant van je notebook verwijderen ter hoogte van de drive, en het ding schuift er zo uit.
Het valt reuze mee hoeveel stof de FZ verzameld, nog nooit zo'n schone laptop gezien eigenlijk na een half jaar intensief gebruik. Alleen rond de linker scharnier, tussen de heatsink's, en rond de fan zat wat stof. Ik heb de heatsinks trouwens gewoon op hun plaats laten zitten, dat betekend helaas ook dat de GPU en CPU erachter verstopt zitten op de foto's.
Verder viel het me op hoe goed en logisch alles in elkaar past als je de laptop weer aan het monteren bent, en hoe stevig alles is in verhouding tot de dikte van de gebruikte materialen. Ik heb eerst behoorlijk aan de best wel dunne onderkant zitten trekken voordat ik doorhad dat ik de scharnieren ook nog los moest schroeven namelijk, maar het kon het allemaal hebben. Bij sommige notebooks waar ik aan gesleuteld heb was dit echt wel anders.
Ik zal als ik van de week wat meer tijd heb nog een uitgebreide stap voor stap tutorial schrijven voor de liefhebbers. Foto's volgen ook nog.
edit; ik heb als voorproefje alvast een tweetal foto's bij m'n review van de FZ gezet:
[ Voor 4% gewijzigd door Storm316 op 16-01-2008 14:34 ]
Wat denk je is de cpu fan te vervangen door een beter/stiller exemplaar? En: maakt het schoonmaken (van die fan) verschil in geluid?
Ja, hij draait rustiger nu, en ook minder/korter. Het verschil is niet zo duidelijk merkbaar als bij m'n oude pentium4 notebook, maar goed, dat ding had me ook een herrie en verzamelde veel meer stof met z'n dubbele fan's, dus das wel een beetje logisch.
Er zit maar één fan in de FZ's die zowel de heatsink van de CPU als die van de GPU koelt, en deze heeft een eenvoudig connectortje en je kunt 'm met een paar schroefjes verwijderen. Ik zou alleen niet weten wie passende high performance fan's voor FZ's maakt, waar denk je zelf aan?
Er zit maar één fan in de FZ's die zowel de heatsink van de CPU als die van de GPU koelt, en deze heeft een eenvoudig connectortje en je kunt 'm met een paar schroefjes verwijderen. Ik zou alleen niet weten wie passende high performance fan's voor FZ's maakt, waar denk je zelf aan?
[ Voor 5% gewijzigd door Storm316 op 16-01-2008 16:28 ]
Nog geen ideeën. Er schijnt wel exemplarisch verschil te zitten in het "gefluit" van de cpu fan. Ik denk dat ik een wat lawaaieriger exemplaar heb getroffen. Misschien zit die fan wel net wat scheef ofzo...
Opgepast! Nieuwe utilities package op de website:
http://support.vaio.sony...._cons&c=0&s=VGN-FZ&m=2805
Verwijderd
Kan het virtueel geheugen(wisselbestand) met 3gb ram geheugen eigenlijk worden uitgeschakeld? of krijg je problemen hiermee?
Het wordt in het algemeen afgeraden om helemaal geen wisselbestand te gebruiken. Windows maakt er namelijk altijd voor een gedeelte gebruik van.Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 23:30:
Kan het virtueel geheugen(wisselbestand) met 3gb ram geheugen eigenlijk worden uitgeschakeld? of krijg je problemen hiermee?
Vista Pagefile na 'disable' toch nog aktief? dit is wel een leuk topic daarover. Idd gewoon maar aan laten staan.
Cool, precies wat ik nodig had om m'n recovery tool weer terug te krijgen na m'n clean installGianni Rombios schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 19:26:
Opgepast! Nieuwe utilities package op de website:
Zou heel goed kunnen hoor, dat er misschien wat spelling in je fan zit oid. Helaas valt er weinig aan af te stellen, maar je zou 'm er 's uit kunnen halen en schoonmaken en kijken of het lagertje aanloopt oid. De kans is niet zo heel groot, maar misschien is het met wat buigen en een likje vet op te lossen.
Wat misschien nog wel mogelijk is om de fan case te behouden en er andere fanbladen in te zetten en/of het motortje vervangen. Misschien dat Zalman bv je dan wel kan helpen aan wat losse onderdelen.
Ik weet trouwens niet zeker hoe demontabel de fan case is hoor, misschien is deze wel helemaal dichtgeplakt en moet je 'm echt open snijden. Ik zal het binnenkort nog eens wat beter bekijken. Ik baal namelijk best wel dat ik niet toch de heatsinks heb verwijderd en de CPU, GPU en socket even heb gecheckt gister, dus ik denk dat er nog maar even in moet duiken. Bij de FE was alleen de heatsink van de CPU te demonteren, die van de GPU zat gesoldeerd, maar bij de FZ kan het er allemaal gewoon af zo te zien. Anyway, ik weet nu hoe het moet dus nu is het maar een klusje van tien minuten. Ik wou dat 't aan m'n auto ook zo makkelijk sleutelen was
Ik heb m'n 'how to open your FZ tutorial' maar op notebookreview.com geplaatst ipv hier op tweakers, op die manier hebben de anderstallige FZ bezitters er ook nog wat aan.
Vanwege wat netwerk problemen lukt het me nog niet de foto's naar Mr-C te sturen zodat ie ze kan plaatsen, maar hier staan er alvast een paar in iets lagere resolutie:
http://forum.notebookrevi...php?p=2883271#post2883271
Vanwege wat netwerk problemen lukt het me nog niet de foto's naar Mr-C te sturen zodat ie ze kan plaatsen, maar hier staan er alvast een paar in iets lagere resolutie:
http://forum.notebookrevi...php?p=2883271#post2883271
Verwijderd
HAha, Ik ben ook een blije persoon:D. Ik belde net ook de helpdesk van Sony op. Ik legde mijn probleem uit (FN toetsen doen het niet, multimedia e.d.). Want ik heb de recovery DVD's niet kunnen branden ivm een foutmelding wat tevoorschijn kwam. Eerst ging meneer nog een beetje moeilijk doen, van: U had kunnen bellen met de foutmelding, hadden we het kunnen oplossen. Toen begon hij over de F10 knop tijdens het opstarten, ik zei dat er niets te voorschijn kwam. (Komt wel
) en hij zei dat de DVD's 42,35 euro zijn.
Uiteindelijk toch nog eruit kunnen lullen, hij ging overleggen met zijn supervisor, en ik krijg de DVD's ook gratis opgestuurd.
Dolblij
haha
Uiteindelijk toch nog eruit kunnen lullen, hij ging overleggen met zijn supervisor, en ik krijg de DVD's ook gratis opgestuurd.
Dolblij
Verwijderd
Met de nieuwe drivers van de sony site heb ik de FN toetsen nu wel werkend evenals het geluidsuitgang naar de speakers toe.
MacOSX 10.5 ging supersnel en ik zag zeker een verschil met photoshop. Alleen is het probleem dat de videokaart (geforce8400GT') zo een zeldzame kaart is dat daar waarschijnlijk nooit gemodificeerde drivers voor de mac uitkomen.
MacOSX 10.5 ging supersnel en ik zag zeker een verschil met photoshop. Alleen is het probleem dat de videokaart (geforce8400GT') zo een zeldzame kaart is dat daar waarschijnlijk nooit gemodificeerde drivers voor de mac uitkomen.
Ik kom toch nog even terug op mijn eerdere posts omtrent CPU temperatuur en Nvidia drivers. Na veelvuldig testen kom ik tot de conclusie dat cpu idle temps bij alle officiele versies (originele versie in FZ driver pakket, 167.43, 11.128) zo'n 5C hoger liggen dan bij andere niet-whql versies (vanaf de LaptopVideo2Go website). Waarbij versies 169.25 en 169.28 bij mij niet helemaal goed functioneren, soms bij minimaliseren / maximaliseren zwarte vlakken in scherm. Versie 169.22 test ik nu en lijkt prima. Het grootste voordeel van een idle temp van rond 25-27C is dat de fan niet of nauwelijks aanslaat, met als resultaat een geweldig stille laptop
Anyway...misschien een handige tip.
Anyway...misschien een handige tip.
[ Voor 15% gewijzigd door dafmay op 18-01-2008 16:02 ]
Dank voor de interessante info. Leuk om te zien hoe de binnenkant van een laptop er uit ziet, was voor mij de 1e keer. Goed om te weten dat de FZ weinig stof verzameld. Daar hoef ik dus eigenlijk niet zo snel de laptop voor open te schroeven. Ik wacht de 2e fotosessie af om te zien hoe makkelijk de processor eruit kan worden gehaald.Storm316 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 13:57:
Operatie Vaio is gelukt hoor.
[ Voor 54% gewijzigd door dafmay op 18-01-2008 16:13 ]
Heb je misschien een how-to ofzo van het installeren van MacOSX op deze laptop ?Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 00:29:
Met de nieuwe drivers van de sony site heb ik de FN toetsen nu wel werkend evenals het geluidsuitgang naar de speakers toe.
Zou het namelijk graag willen.
Mag niet op GoT worden gezet,aangezien het niet echt helemaal legaal is (volgens mij.. kan ook anders zijn hoor inmiddels). Google maar op hackintosh, staan wel guides op enzo
.
Verwijderd
Ik heb geen handleiding gebruikt, maar gewoon deze versie geinstalleerd: iATKOS 1.0i R2
Met schijnt nu bezig te zijn met NVidia drivers voor de nieuwere versie.
Met schijnt nu bezig te zijn met NVidia drivers voor de nieuwere versie.
Verwijderd
ik heb de fz11e en wil er een nieuw latje van 2gb insteken + 512mb van origineel? gaat dat en vertraagt de pc al je die 512 in laat steken?? heeft iemand al geprobeerd 2 gb latje in een fz11e te steken?
Ik heb 2x 2GB in mijn FZ11E...loopt als een treinVerwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 00:59:
ik heb de fz11e en wil er een nieuw latje van 2gb insteken + 512mb van origineel? gaat dat en vertraagt de pc al je die 512 in laat steken?? heeft iemand al geprobeerd 2 gb latje in een fz11e te steken?
Verwijderd
Weet iemand of de Vista 64bit alle drivers ondersteund voor de FZ21M? Als ik een geheugenbank erbij wil, welke moet ik dan kopen en ga ik zichtbaar snelheidsverschil zien met prog's als Lightroom en Photoshop?
You're welcomedafmay schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 16:12:
[...]
Dank voor de interessante info. Leuk om te zien hoe de binnenkant van een laptop er uit ziet, was voor mij de 1e keer. Goed om te weten dat de FZ weinig stof verzameld. Daar hoef ik dus eigenlijk niet zo snel de laptop voor open te schroeven. Ik wacht de 2e fotosessie af om te zien hoe makkelijk de processor eruit kan worden gehaald.
Yeps, al begon m'n fan zoals je op de foto's kunt zien wel een beetje vol te raken. De deken van stof die ik vond tussen de fan en bovenste heatpipe is echter niet zo heel gezond, deze vormt echt een isolator en maakt het de fan een stuk moeilijker om de boel koel te houden. Het verwijderen daarvan is denk de hoofd oorzaak dat m'n fan nu een stuk minder en korter aangaat.
Ik moet er wel bij zeggen dat mijn FZ ook wel heel veel uren maakt hoor, bij gemiddeld gebruik duurt het zeker 1 , misschien wel 2 jaar voordat ie zo vies is dat ie schoongemaakt moet worden.
Jaah, ik vind het zo stom dat ik niet gelijk die heatsinks even los heb gehaald achteraf, kon net zo goed eigenlijk. Maar ja, op het moment zelf vond ik het wel welletjes en zag ik er het nut niet van in helaas. Kon wel 's tot de volgende schoonmaak beurt duren hoor, voordat ie weer open gaat
Hele goeie vraag; tot voor kort ging men er altijd van uit dat dual channel (wat je hebt wanneer je 2 gelijke geheugen stripjes gebruikt) beter en sneller was, maar hier aan word steeds meer getwijfeld.Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 00:59:
Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik het ook niet weet, maar ik lees wel steeds vaker dat het niet zo veel of zelfs helemaal niks schijnt uit te maken. In ieder geval niet bij de nieuwere Santa Rosa notebooks die onder Vista draaien.
Verwijderd
gebruik je 64bit windows, want ik heb die liggen. maar ik weet niet of die drivers ermee compatibel zijn??dafmay schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 01:35:
[...]
Ik heb 2x 2GB in mijn FZ11E...loopt als een trein
ps: heb je de HDD vervangen??
welke windows gebruik je?? xp of vista?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2008 08:20 ]
Verwijderd
ik heb een fz11e en om die naar xp te downgraden moet ik eerst
1. slipstreamen SATA drivers
2. FZ19VN drivers voor xp gebruiken en installeren
3. video drivers van http://www.laptopvideo2go.com/
en dan heb je xp, maar deze dingen werken dan niet
Brightness Up & Down (Fn + F5/F6)
- Extern Scherm (Fn + F7)
- Fn + F10/F12
- Utilities van Sony (Zoals Vaio Control Center
correct me i'm wrong
heeft iemand het anders gedaan??
kan je niet alle drivers slipstreamen
hier heb ik zo een handleiding gevonden
http://club.vaio.sony.co....-lars?thread=46881#222440
1. slipstreamen SATA drivers
2. FZ19VN drivers voor xp gebruiken en installeren
3. video drivers van http://www.laptopvideo2go.com/
en dan heb je xp, maar deze dingen werken dan niet
Brightness Up & Down (Fn + F5/F6)
- Extern Scherm (Fn + F7)
- Fn + F10/F12
- Utilities van Sony (Zoals Vaio Control Center
correct me i'm wrong
heeft iemand het anders gedaan??
kan je niet alle drivers slipstreamen
hier heb ik zo een handleiding gevonden
http://club.vaio.sony.co....-lars?thread=46881#222440
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2008 08:56 ]
Ik heb het precies zoals in die handleiding gedaan maar je kunt natuurlijk meer drivers slipstreamen. Behalve de modem kun je ook firewire disablen in apparaatbeheer. En als je wireless gebruikt ook de gewone netwerkkaart.
Verwijderd
Heeft er iemand al die niewe drivers voor de 8400 kaart van nvidai kunnen installeren op de Fz met het behoud van blue ray playback ?
Danke.
Danke.
Verwijderd
als ik die dingen afzet heb ik er iets voordeel aan?Gianni Rombios schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 10:57:
Ik heb het precies zoals in die handleiding gedaan maar je kunt natuurlijk meer drivers slipstreamen. Behalve de modem kun je ook firewire disablen in apparaatbeheer. En als je wireless gebruikt ook de gewone netwerkkaart.
Dit topic is gesloten.