Lief dagboek (wall of text warning),
Na een WoW pauze van een half jaar een nieuwe lock begonnen op Burning Blade. Ben inmiddels level 42, gaat vrij vlot, maar man man, een groep voor een instance bij elkaar krijgen in Azeroth is echt een hel sinds TBC. Soms ben je twee uur bezig om een party voor SM of Uldaman te fixen. Iedereen grind zich natuurljik suf om zo snel mogelijk Outlands in te rossen, maar ik wil ook gewoon van de "oude" content genieten, en ik vind die oude instances toevallig best leuk, verfrissend naast het questen en zo.
En als je dan eenmaal een groep hebt, is de helft ook nog eens zo clueless als wat. Niet dat ik nou zo uber-pro ben, maar ik heb WoW nu wel lang genoeg gespeeld dat ik de basis van elke class wel ken en dan ook probeer een run in goeie banen te leiden. Maar meestal gaat het zo:
Warriors willen alleen maar dps'en, ik heb tot nu toe nog geen enkele warrior in een party gekregen die wilde tanken. Ze chargen zonder pardon en zonder te letten op mana van de clothies zo elke groep mobs in, pullen daarbij meteen adds en wijzen dan naar de healers als het misgaat. Richten zich op één mob, zodat de rest meteen naar de healers of andere clothies (ik) rent. Weten niet waar taunt of sunder (omg! doesn't do dmageg LoL!!!) voor dient.
Locks die 1 dot casten, hun void op een groep mobs afsturen, wanden en /afk gaan. Nog nooit gehoord hebben van CoR op runners, of soulstones op de resser/priest. Felhunter met spell lock op auto, op aggressive ook nog eens (hunters kunnen hier ook wat van).
Mages die alles willen sheepen, behalve mobs die niet ge(off)tanked woden, en dan miepen dat we steeds sheep breaken. Geld vragen voor water en food. Pullen, het liest met Fireball. Doodgaan door overmatig aggro trekken en dan wijzen naar de healers.
Priests die geld vragen voor buffs (!), die niet willen healen omdat ze wtfpwnshadowspec zijn, op zich niet zo erg als we een andere healer hebben, maar dan ook niet uit shadowform komen als de healer in de problemen zit.
Ik ga ze niet eens allemaal langs, maar het lijkt wel alsof 70% van de nieuwe spelers echt geen idee heeft hoe het spel werkt. Toen ik "vroegah" (lees 1,5 / 2 jaar geleden) moest levelen was dit natuurlijk ook, maar het lijkt nu veel erger te zijn. Waar zou dat toch aan liggen?! Ik neem natuurlijk wel aan dat naarmate je stijgt in level, het dan beter wordt. Hoe is het gemiddelde niveau op 70 vraag ik me dan af. Het kan behoorlijk frustrerend zijn om tot 10x toe te wipen door onnodige onzin.
Nu hoort dit natuurlijk allemaal bij het leerproces, ik maak ook nog steeds noob-foutjes en vooral toen ik net begon moest ik ook door schade en schande leren. Maar ik verdiepte me wel in de class die ik speelde (veel forums bezoeken, filmpjes kijken, faq's/guides etc.) Ik probeer dan ook altijd vriendelijk uit te leggen wat er misgaat en hoe het beter kan. Maar de reacties die je dan vaak krijft (STFU ffs, i know my clsaa! noob!) zijn niet bevorderlijk voor mijn humeur. En dat is jammer, want ik vind WoW verder een verdomd mooi spel, en ik laat me ook niet gek maken verder, maar ik moest het wel even kwijt.
Verder ga ik gewoon lekker verder levelen naar 70, beetje pvp'en, beetje pve'en, beetje lol maken (belangrijk) en natuurlijk genieten van de content. Dat was 'ie wel weer.