• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:55
Jiriki schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 13:22:
Wie de schoen past?

Ik ben het helemaal eens met burne, een goede fotograaf maakt een goed foto met welke camera dan ook, binnen de technische beperkingen.

Een slechte fotograaf maakt ook slechte foto's met welke camera dan ook.
Aangezien we het over de technische beperkingen hadden van de camera... en niet over de dooddoener die technische beperkingen van de fotograaf heet....

Die A700 lijkt de technische beperkingen een stuk zwaarder te leggen dan even dure, of zelfs goedkopere cameras van Sony zelf, van Minolta (7D/5D), en dan heb ik nog geen andere merken genoemd.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 02:54
Wat zitten mensen nou toch altijd te zaniken over Memory Stick? Het is hier notabene een Sony topic. Wat maakt het nou precies uit wat voor geheugen je in je camera moet stoppen? Als het maar werkt toch?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:54

ThunderNet

Flits!

Dancing_Animal schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 13:41:
Wat zitten mensen nou toch altijd te zaniken over Memory Stick? Het is hier notabene een Sony topic. Wat maakt het nou precies uit wat voor geheugen je in je camera moet stoppen? Als het maar werkt toch?
Je zit op evenement te fotograferen. Je bent iets te enthiousast, shit geheugenkaartje vol. Kan gebeuren. :) Maar even lenen van een collega? Shit die heeft CF, wat nu.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
ThunderNet schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 14:00:
[...]

Je zit op evenement te fotograferen. Je bent iets te enthiousast, shit geheugenkaartje vol. Kan gebeuren. :) Maar even lenen van een collega? Shit die heeft CF, wat nu.
Plus dat CF/SD zelfs bij de kruidvat te verkrijgen is, en media-stick-meuk nou niet echt bepaald.

• PeterVL57
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-04-2024
ThunderNet schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 14:00:
[...]
Nou, die past er dan ook in, dus niks aan de hand......gewoon lenen en doorgaan...

[ Voor 3% gewijzigd door PeterVL57 op 15-09-2007 14:37 ]

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

PeterVL57 schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 14:37:
[...]

Nou, die past er dan ook in, dus niks aan de hand......gewoon lenen en doorgaan...
Nu wel ja.. Maar ik ging meer in waarom mensen zouden zitten te "zaniken"

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
Ik zit net even rustig die vergelijkingen te lezen, ik vindt ze persoonlijk wel grappig. Die ene heeft het over een fiets, een BMW of zelfs een mercedes. Leuke verhaaltjes, leuke vergelijkingen. Maar ga je in de PRO wereld kijken, en dan bedoel ik echt in die wereld kijken dan zal je denk ik behoorlijk verbaast worden door de hoeveelheid fotografen die het met minder dan een spiegelreflex doen... sterker nog, er zijn er die geen eens de viewfinder gebruiken.

Ikzelf betrap mezelf er toch elke keer weer op, dat ik simpelweg gewoon een gadget/lens-freak ben. elke keer toch weer naar iets beters zoeken.
Toen ik mn 7D kocht toen dacht ik bij mezelf "dan kan ik net zulke mooie platen schieten als al die mensen op DPZ, Photosig en niet te vergeten GOT". Na een kwart jaartje snapshots schieten kwam ik er dan toch eindelijk achter dat het niet aan de camera lag, maar aan de persoon die de camera bedient. Toen ben ik me gaan verdiepen in de techniek, de belichting, de witbalans an al het andere. Maar nog steeds elke keer weer van die waardeloze snapshots. (de belichting daarvan werd wel beter...)

En nu heb ik een Canon powershot gekocht... gewoon voor erbij, niks grote lenzen, extreme specs of handige features, gewoon een camera. En ik ben er heel tevreden mee.
Betreft mn 7D, die ruil ik voorlopig niet in voor een nieuwer model. Ik heb besloten dat ik eerst mn camera goed wil leren bedienen. Daarom heb ik me afgelopen week ingeschreven op een cursus, gewoon om mezelf meer te laten forograferen/oefenen en meer feedback te krijgen. Als ik dat kan, kan ik elke camera bedienen. Misschien heb ik dan aan een compact meer dan genoeg, dat zie ik dan wel weer...

• PeterVL57
hilbren schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 18:35:
...........Betreft mn 7D, die ruil ik voorlopig niet in voor een nieuwer model. Ik heb besloten dat ik eerst mn camera goed wil leren bedienen. Daarom heb ik me afgelopen week ingeschreven op een cursus, gewoon om mezelf meer te laten forograferen/oefenen en meer feedback te krijgen. Als ik dat kan, kan ik elke camera bedienen. Misschien heb ik dan aan een compact meer dan genoeg, dat zie ik dan wel weer...
Herkenbaar verhaal en ook ik heb recent ingeschreven op een fotografiecursus, onder het motto 'mijn camera kan heel veel, maar nu ik nog......"Ik heb nu thuis een sony A100, maar op mijn werk hebben we diverse Canon powershots, waar jik regelmatig mee werk en ook leuke foto's mee kan maken. Maar dat is toch anders. Ik wil alles uit mijn spiegelreflexcamera kunnen halen. En dat niveau heb ik nog niet.

alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Modbreak:Als we de discussie fotograaf versus gear nou even met rust laten en gewoon weer over de A700 gaan babbelen, blijven we wat meer ontopic ;)

Bericht hierboven

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
Mod. je hebt gelijk... sorry
Over de A700 gesproken, die heeft toch dezelfde sensor als de nieuwe Nikon. Hoe komt het dan eigenlijk dat de sony camera niet zo ver gaat met die iso waardes?

En in hoeverre is het mogelijk om een sensor te "pushen" zoals dat ook in de film-wereld werd(wordt??) gedaan?

• qless
  • Laatst online: 16:15

qless

...vraag maar...

hilbren schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 22:06:
Mod. je hebt gelijk... sorry
Over de A700 gesproken, die heeft toch dezelfde sensor als de nieuwe Nikon. Hoe komt het dan eigenlijk dat de sony camera niet zo ver gaat met die iso waardes?

En in hoeverre is het mogelijk om een sensor te "pushen" zoals dat ook in de film-wereld werd(wordt??) gedaan?
Nope nikon heeft nu zijn eigen cmos sensor (fullframe)

Ja sensor kan je ook pushen, gewoon 1 stop (of 2) onderbelichten en dan op de pc weer terug "overbelichten")

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• JEPEM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:30
De sensor van de A100 is niet dezelfde als die van de Nikon D200. Er zal dus ook wel een verschil zitten in de sensor van de A700 en de D300.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Als je pusht onderbelicht je in feite en heb je op je sensor minder donkere tonen geregistreerd, dus je verliest 'veel' detail in de schaduwen en andere donkere partijen. En een sensor reageert anders op licht dan film, de donkere tonen hebben juist minder dynamisch bereik dan de lichte tonen. Desalniettemin kan je goed ISO3200 halen door ISO1600 1 stop onder te belichten, om maar met een voorbeeld te komen. :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
De Nikon D3 heeft een andere, door Nikon zelf aangepaste sensor.

De D300 heeft dezelfde sensor als de a700, hoewel Nikon wel claimt deze naar hun wensen gecustomized te hebben. Geen idee wat ze hiermee bedoelen, maar de Sony opdruk zal er wel af zijn :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Jiriki schreef op zondag 16 september 2007 @ 01:23:
De Nikon D3 heeft een andere, door Nikon zelf aangepaste sensor.

De D300 heeft dezelfde sensor als de a700, hoewel Nikon wel claimt deze naar hun wensen gecustomized te hebben. Geen idee wat ze hiermee bedoelen, maar de Sony opdruk zal er wel af zijn :)
Het is niet dezelfde sensor. Hoe wil je anders verklaren dat de Nikon 14 bit a/d converters heeft. En de Sony 12 bit a/d converters. Aangezien deze op de sensor zelf zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ThunderNet schreef op zondag 16 september 2007 @ 02:18:
Het is niet dezelfde sensor. Hoe wil je anders verklaren dat de Nikon 14 bit a/d converters heeft. En de Sony 12 bit a/d converters. Aangezien deze op de sensor zelf zitten ;)
Ik wil je best uitleggen dat Nikon per A/D twee weerstanden extra heeft. Zie ook http://www.sony.net/Produ...vol47/pdf/featuring47.pdf

Mag ik daarbij de opmerking plaatsen dat intergrerende A/D-converters weinig gebruikt werden omdat ze te traag waren? Prima resoluties, je kunt ze tot 32 significante bits krijgen, maar dan worden ze bloederig traag. Hoge snelheid betekend ruis, en ruis is wat je niet wilt. Ik gok dat Nikon hoopt de ruis weg te kunnen rekenen, en dat Sony besloten heeft dat 12 bits (waarvan je er maar 8 in de resulterende JPEG kwijtkunt) genoeg is.

(Een ander probleem van intergrerende A/D-converters is overigens dat de conversietijd niet vooraf vaststaat. Dat maakt ze voor audio bijvoorbeeld ongeschikt.) Sony telt af in de PDF, dus donkere foto's doen er langer over om gedigitaliseerd te worden dan lichte foto's.)

Wie er gelijk heeft weten we pas als de A700 gelevert wordt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het lijkt me ook erg stug dat ze niet dezelfde lijn zouden gebruiken, dat scheelt me een partij geld bij de productie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
burne schreef op zondag 16 september 2007 @ 03:47:
[...]
Prima resoluties, je kunt ze tot 32 significante bits krijgen, maar dan worden ze bloederig traag.
Vandaar ook dat de D300 op 14 bits maar 2,5 fps kan halen, terwijl dit op 12 bit tot 8 fps is.

Ik denk dat Sony dit, als ze het zelf al willen gebruiken, laten liggen tot een a800 of a900. Opties zijn leuk, maar ze kosten altijd geld en dan moeten ze wel iets toevoegen voor de doelgroep.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Jiriki schreef op zondag 16 september 2007 @ 12:40:
[...]

Vandaar ook dat de D300 op 14 bits maar 2,5 fps kan halen, terwijl dit op 12 bit tot 8 fps is.
Die FPS-drop is door Thundernet niet ondervonden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Jiriki schreef op zondag 16 september 2007 @ 12:40:
Ieder bit extra verdubbeld de conversietijd, dus van 8 naar 2 met 2 bits extra klinkt logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
neographikal schreef op zondag 16 september 2007 @ 12:45:
[...]
Die FPS-drop is door Thundernet niet ondervonden. :)
Staat anders gewoon in de specs:

- With built-in battery: up to 6 fps
- With AC adapter or MB-D10 pack and batteries other than EN-EL3e: up to 8 fps
- 12-bit RAW at full speed, 14-bit RAW up to 2.5 fps

"Up to", dus waarschijnlijk 2,5 met extra batterijen of externe adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Jiriki schreef op zondag 16 september 2007 @ 13:31:
[...]

Staat anders gewoon in de specs:

- With built-in battery: up to 6 fps
- With AC adapter or MB-D10 pack and batteries other than EN-EL3e: up to 8 fps
- 12-bit RAW at full speed, 14-bit RAW up to 2.5 fps

"Up to", dus waarschijnlijk 2,5 met extra batterijen of externe adapter.
Heel raar, en ik mag van mezelf hopen dat ik het verschil tussen 6fps en 2,5fps wel gehoord zou hebben.
Daarnaast, ik zie dat niet in de specs staan?

http://www.europe-nikon.c.../1436/specifications.html
6fps continuous shooting (8fps when shooting with the optional MB-D300 battery pack).
Storage SystemNEF 12-bit or 14-bit (uncompressed, lossless compressed or compressed RAW)
TIFF (RGB)
JPEG: JPEG baseline-compliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Hm, niet op de Europese site zie ik idd. Wel in de interne specificaties, en alle reviewers zijn er ook al achter.

Kijk maar op dpreview, bij Ken Rockwell of hier op GoT in het D300 draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:20
Bart, kon jij wel dan kiezen tussen jpeg/raw en 14 of 12 bits?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Simon schreef op zondag 16 september 2007 @ 16:02:
Bart, kon jij wel dan kiezen tussen jpeg/raw en 14 of 12 bits?
Jup, zit gewoon in het menu :)

Ken Rockwell meld er ook niks over
http://www.kenrockwell.com/nikon/d300.htm

[ Voor 16% gewijzigd door ThunderNet op 16-09-2007 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Digital Review wel,
DPReview ook.
Zelfde voor Thom Hogan (en hier).

Ik dacht dat ik het zelfs bij KR had gelezen, maar daar zal ik me wel in vergissen. De specs komen van Nikon USA af, en ik begrijp dat KR daar niet welkom is.

[ Voor 0% gewijzigd door Jiriki op 16-09-2007 17:31 . Reden: URL foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Een interessant stukje over de JPG problemen van de pre-productie samples die op het moment rondzwerven:

http://photoclubalpha.com...-acr-42-quality-revealed/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Jiriki schreef op zondag 16 september 2007 @ 22:56:
Een interessant stukje over de JPG problemen van de pre-productie samples die op het moment rondzwerven:
http://photoclubalpha.com...-acr-42-quality-revealed/
Ik lees daarin niets over JPEG-problemen. Het lijkt meer te gaan over het effect dat raw-conversie met Adobe-software een nog veel beter JPEG-plaatje oplevert, dan in-camera JPEG-conversie. Dat is bij heel veel camera's het geval. Op dpreview is hier zelfs ergens een aparte artikeltje over te vinden.RAW-conversie levert bij de A700 kennelijk heel goede en gedetailleerde JPEG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
JPEG probleem was misschien een te groot woord... Ik doelde op het "probleem" dat op veel fora Canon en Nikon gebruikers kwamen vertellen dat de a700 nogal tegen moest gaan vallen, als de jpg platen zo uit de camera kwamen.

Dat is natuurlijk al onzin, maar het bovenstaande stukje ontkracht dat verhaal helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gelukkig zijn het nog pre-productie samples en verwacht men (sony zelf ook) dat de definitieve camera's over ongeveer een maand in de winkel liggen.

Dus alles over beeldkwaliteit wat er nu gezegt wordt is nog speculatie. Ik vind de platen uit de pre productie camera's ook niet echt geweldig. Zowel op hoge als lage iso waarden vind ik ze erg soft. Er zit weinig ruis in, maar ook geen detail.

[ Voor 27% gewijzigd door martijn_tje op 17-09-2007 10:30 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
PeterVL57 schreef op maandag 17 september 2007 @ 08:27:
[...]

Ik lees daarin niets over JPEG-problemen. Het lijkt meer te gaan over het effect dat raw-conversie met Adobe-software een nog veel beter JPEG-plaatje oplevert, dan in-camera JPEG-conversie. Dat is bij heel veel camera's het geval. Op dpreview is hier zelfs ergens een aparte artikeltje over te vinden.RAW-conversie levert bij de A700 kennelijk heel goede en gedetailleerde JPEG.
Probleem probleem... de sharpeningen van de in Cam jpeg is knudde... dat geeft de foto een enorm pluizige look op 100%

Ook ACR sharpening wordt ik niet blij van... Ik heb de ACR crop (dus met de ACR sharpening) in de gimp gegooit en er 0.2px 161% 4-treshhold USM op gegooit en dan heb ik zoiets van: Ja, das behoorlijk goed.

Ook de in-cam klaart dan behoorlijk op met die sharpening, al blijft dat de ACR plaat echt heeeel veel beter oogt in de shadows. Wel accentueer ik dan de sharpening halos van de cam/ACR best wel... jammer, toch maar wachten op een raw/export zonder sharpening.

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 17-09-2007 13:36 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Ronald schreef op maandag 17 september 2007 @ 13:34:
[...]
Probleem probleem... de sharpeningen van de in Cam jpeg is knudde... dat geeft de foto een enorm pluizige look op 100%
Het lijkt me niet dat je zo'n conlusie kan trekken, door een 600x400 126 kb plaatje door een fotoprogramma te halen. Maar uit diverse artikeltjes, van mensen die met originele plaatjes hebben gewerkt, kan je wel opmaken dat JPEG-standaard-opnames er kennelijk wat soft uitrollen. Meerdere fabrikanten doen dat overigens en dat kan je dan gewoon iets anders instellen. Mijn vorige canon had hetzelfde "probleem", evenals mijn huidige A100. In het begin moet je gewoon even uitvogelen welke verscherping je het beste vind en daar stel je de camera dan standaard op in, "probleem" over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
PeterVL57 schreef op maandag 17 september 2007 @ 14:34:
[...]

Het lijkt me niet dat je zo'n conlusie kan trekken, door een 600x400 126 kb plaatje door een fotoprogramma te halen. Maar uit diverse artikeltjes, van mensen die met originele plaatjes hebben gewerkt, kan je wel opmaken dat JPEG-standaard-opnames er kennelijk wat soft uitrollen. Meerdere fabrikanten doen dat overigens en dat kan je dan gewoon iets anders instellen. Mijn vorige canon had hetzelfde "probleem", evenals mijn huidige A100. In het begin moet je gewoon even uitvogelen welke verscherping je het beste vind en daar stel je de camera dan standaard op in, "probleem" over.
Ik ga eerst deze vraag stellen: heb je zelf mijn USM instellingen voor deze paar shots uitgeprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb thuis een pak RAW's van de A700 voor je Ronald, moet je me even geven om die op te zoeken... Probleem is nog steeds dat ik geen shots heb gezien met een lens die potentieel het max trekken van de sensor, maar het _lijkt_ alsof hij wel flink wat sharpening nodig heeft om echt tot leven te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Ronald schreef op maandag 17 september 2007 @ 14:51:
[...]
Ik ga eerst deze vraag stellen: heb je zelf mijn USM instellingen voor deze paar shots uitgeprobeerd?
Antwoord : nee. Maar als ik het wel zou doen, neem ik aan dat ik op basis van dit plaatje tot dezelfde conclusie komen als jij. Maar dat doet toch niks af aan mijn reactie ? Of mis ik iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 05:45

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Ik heb hier wat dng's staan: http://www.grubeater.nl/pics/Dyxum/P700_dngFiles.rar.
Kunnen jullie fijn vergelijken.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
PeterVL57 schreef op maandag 17 september 2007 @ 15:54:
[...]

Antwoord : nee. Maar als ik het wel zou doen, neem ik aan dat ik op basis van dit plaatje tot dezelfde conclusie komen als jij. Maar dat doet toch niks af aan mijn reactie ? Of mis ik iets ?
Het plaatje is een best representatief plaatje. Fijn detail (de luiken) hard contrast (huis/lucht/dak)
scherpe lijnen (letters) enzo. Trek je eigen conclusie? Voer de USM bewerking eens uit, het is echt een dag en nacht verschil...

En dat is dan de detail extractie... De Jpeg is ook niet best op schaduwdetail en een gele kleurzweem...

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 17-09-2007 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Leuke test om te lezen over beeld stabilisatie:
Popphoto test

Het is wel de a100 die vergeleken wordt, maar zelfs dat zijn er maar twee lenzen die beter stabiliseren: 1 Canon - 0,5 stop en een Nikon - 1 stop.

Weer een mythe het raam uit :) Tenminste, voor de Sony. De goedkope Pentax blijkt het wat minder te doen.

Wel interessant, de a700 zou een stop beter stabiliseren dan de a100 en dus weer aan de kop van het veld terechtkomen. En dat met het grote voordeel van in-body stabilisatie: geen wachttijd. Met IS/VR etc moet je een seconde wachten voor deze actief is, blijkt ook de reden dat pros het vaak uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Laatst online: 01-09 14:45
Jiriki schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:15:
Popphoto test

Het is wel de a100 die vergeleken wordt, maar zelfs dat zijn er maar twee lenzen die beter stabiliseren: 1 Canon - 0,5 stop en een Nikon - 1 stop.

Weer een mythe het raam uit :) Tenminste, voor de Sony. De goedkope Pentax blijkt het wat minder te doen.

Wel interessant, de a700 zou een stop beter stabiliseren dan de a100 en dus weer aan de kop van het veld terechtkomen. En dat met het grote voordeel van in-body stabilisatie: geen wachttijd. Met IS/VR etc moet je een seconde wachten voor deze actief is, blijkt ook de reden dat pros het vaak uitzetten.
je hebt er nog steeds geen profijt bij bij focussen, wat vooral bij lange tele erg handig is. verder, in-body IS is eveneens minder effectief als de mm's hoger worden, de sensor moet immers verder bewegen. er zit toch echt wel een limiet aan.

en ik heb zelf nog nooit last gehad dat m'n IS er lang over doet om te werken. focussen, en hij doet 't gelijk. dus doe 's een bron van die informatie?

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Sorry, maar Popphoto heeft niet écht een onbesmettelijke reputatie en zonder testverantwoording heeft deze test geen waarde. Ik zou nl. echt niet weten hoe je deze systemen consequent onder dezelfde omstandigheden test zonder daar een handgemaakte trilinstallatie onder te gooien. Handhold tests, ookal gooi je daarna de foto's door DxO heen, hebben geen waarde. De betrouwbaarheid van je testmethodiek is te laag waardoor de validiteit van je resultaten te wensen over zal laten imo.

Leuk artikel, leuke achtergronden, waardeloze conclusie :) Edit: al helemaal nu ik de laatste regels nog eens goed lees; dubbele IS-systemen (inbody + in de lens) gaat nooit werken, niet zonder koppeling en die koppeling zal niet zomaar mogelijk zijn (third party and all). Imo geeft de schrijver aan niet heel veel sjoege te hebben van de materie...

Een seconde opstarttijd is trouwens schromelijk overdreven en ik ken geen énkele pro die z'n IS uitzet, behalve bij lange sluitertijden op een statief. Ik zou ook werkelijk niet weten waarom je het uit zou schakelen, tenzij je je batterijen bijna leeg hebt.

[ Voor 34% gewijzigd door neographikal op 21-09-2007 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 21:40
Jiriki schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:15:
Popphoto test

Daarentegen heeft lens stabilitsatie het voordeel van een rustig zoekerbeeld en heeft ook de autofocus er baat bij, met als gevolg een snellere, nauwkeurigere AF. Ik ben trouwens nog geen enkele pro tegengekomen die IS op z'n dure IS lens uit had staan. Als iemand dat wel zou doen om die reden (opstarttijd) had hij net zo goed geld kunnen besparen en een non-IS lens kunnen kopen ;). Ik heb het altijd aan staan iig. Gewoon een kwestie van de shutter even voordat je de foto maakt half indrukken...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
Hankey schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:22:
[...]

Daarentegen heeft lens stabilitsatie het voordeel van een rustig zoekerbeeld en heeft ook de autofocus er baat bij, met als gevolg een snellere, nauwkeurigere AF. Ik ben trouwens nog geen enkele pro tegengekomen die IS op z'n dure IS lens uit had staan. Als iemand dat wel zou doen om die reden (opstarttijd) had hij net zo goed geld kunnen besparen en een non-IS lens kunnen kopen ;). Ik heb het altijd aan staan iig. Gewoon een kwestie van de shutter even voordat je de foto maakt half indrukken...
in tegenstelling tot de 7D... waar, als je AS effectief wilt gebruiken, eerst moet wachten tot je zo min mogelijk streepjes rechts in je zoeker hebt. dus dat 't langzamer is, is niet echt waar.

overigens, de laatste zin in die 'test':
Now, we can't wait to find out whether image stability will be additive, when Sigma or Tamron deliver an IS lens with a mount that fits sensor-shift DSLRs from Olympus, Pentax, or Sony.
mja.. lijkt me handig. een camera die al op de shakes reageert, en dan een lens die dat ook wilt gaan compenseren. ik neem aan dat we allemaal hier begrijpen wat er dan gebeurd? :X

[ Voor 20% gewijzigd door Korras op 21-09-2007 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Hankey schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:22:
[...]
Als iemand dat wel zou doen om die reden (opstarttijd) had hij net zo goed geld kunnen besparen en een non-IS lens kunnen kopen ;).
Nee, want in het teken van marketing zijn deze niet meer te krijgen voor de pro spullen. Je hebt dus geen keuze.

En ga maar eens langs de lijn zitten bij Ajax of PSV, naar een vliegshow of het middenterrein van een F1 wedstrijd om te zien wat ik bedoel. Lens erop, IS uit en schieten maar!

En stabilisatie van de zoeker doet niets nuttigs voor de AF, tenzij je echt ernstig trillende handen hebt. Zelfde voor de zoeker, alleen nuttig als je niet wilt weten hoeveel je beweegt.

Maar goed, aangezien dit het a700 forum is en niet het Canon of Nikon forum, is dit nog weer eens een test die aantoont dat het hooghartige toontje van sommige mensen niet echt op hun plaats is, en dat in-body stabilisatie zeker niet slechter is dan in-lens IS. In veel gevallen dus gewoon beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Korras schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:32:
[...]
mja.. lijkt me handig. een camera die al op de shakes reageert, en dan een lens die dat ook wilt gaan compenseren. ik neem aan dat we allemaal hier begrijpen wat er dan gebeurd? :X
Nee, dat weten we dus niet :)

De lens en de camera communiceren, dus het kan best zijn dat er iets nuttigs te bedenken waarbij dit wel handig is. 8 stops zul je niet halen, maar er is vast iets te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Jiriki schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:41:
En ga maar eens langs de lijn zitten bij Ajax of PSV, naar een vliegshow of het middenterrein van een F1 wedstrijd om te zien wat ik bedoel. Lens erop, IS uit en schieten maar!
Nogmaals: ik heb pro's het nog nooit zien doen, ik zie ook de reden niet. Kijk voor de lol anders eens wat sportsshooter.com video's :)
En stabilisatie van de zoeker doet niets nuttigs voor de AF, tenzij je echt ernstig trillende handen hebt. Zelfde voor de zoeker, alleen nuttig als je niet wilt weten hoeveel je beweegt.
Probeer het nog eens op 200mm+, liever nog op 400mm+ en dan snap je meteen wat er bedoeld wordt. Het scheelt een hele klap om dingen te tracken. :) Daarnaast kun je het effect van de IS maximaliseren omdat je ziet wat het ding doet: je houding kan nogal veel uitmaken :) Al helemaal wanneer je een beetje snelle lens gebruikt met bijbehorende DOF. Focussen is een bitch kan ik je vertellen. :)
Maar goed, aangezien dit het a700 forum is en niet het Canon of Nikon forum, is dit nog weer eens een test die aantoont dat het hooghartige toontje van sommige mensen niet echt op hun plaats is, en dat in-body stabilisatie zeker niet slechter is dan in-lens IS. In veel gevallen dus gewoon beter :)
Deze "test", voor zover je van een test kunt spreken wanneer de testmethodiek niet wordt toegelicht, is imo waardeloos. Een test moet reproduceerbaar zijn om waarde te hebben; daarvoor heb je die verantwoording nodig. Als jij blind af wil gaan op de conclusie van een site met een wat twijfelachtige reputatie, be my guest, maar hang dan niet aan anderen die dat niet doen het label hooghartig. Dit heeft niks met het merk te maken, maar alles met de opbouw en onderbouwing van het artikel.

Overigens erg jammer dat je het op de man gaat spelen. Valt er niet gewoon een discussie te houden zonder meteen naar "ja maar jij gebruikt merk X en bent dus bevooroordeeld" te grijpen?
Jiriki schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:42:
[...]

De lens en de camera communiceren, dus het kan best zijn dat er iets nuttigs te bedenken waarbij dit wel handig is. 8 stops zul je niet halen, maar er is vast iets te bedenken.
Die voorzieningen moeten dan 1. aanwezig zijn en 2. reverse engineerbaar zijn. Ik heb ernstige twijfels over nummer 1. en vrij grote zekerheid over nr2: niet te doen, er is nl. niks van Sony/Pentax wat gebruik maakt van deze (waarschijnlijk niet bestaande) voorzieningen. De twee systemen gaan elkaar dan gewoon tegenwerken, het zal in ieder geval zonder communicatie tussen de twee systemen niet leiden tot een verbetering van de prestaties.
Hankey schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:51:
Onzin dus. Het enige voordeel dat in body IS heeft boven in lens IS is dat het goedkoop is en op al je lenzen werkt: het bespaart je een hoop geld. Alle nadelen zijn al vaak zat genoemd: Geen gestabiliseerd zoekerbeeld, geen positief effect op AF, geen mogelijkheid tot een panning modus, minder effectief bij grotere brandpuntafstanden (waar IS juist nodig is)...
Ook daar valt over te debatteren. Die IS-lenzen gaan jaaaaaren mee, die body's leggen over het algemeen het lootje na een paar jaar (economisch, technisch gaan ze tijden mee natuurlijk). Telkens een nieuwe AS-unit in de camera of bij een lens? Op de lange termijn kan het verschil nog wel eens meevallen, met name nu er in-lens systemen komen die ernstig goedkoop te produceren zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door neographikal op 21-09-2007 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
Jiriki schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:41:
[...]

Nee, want in het teken van marketing zijn deze niet meer te krijgen voor de pro spullen. Je hebt dus geen keuze.
Onzin: EF 70-200 f2.8, EF 70-200 f4 ea., nog steeds gewoon goed te verkrijgen...
Geen ervaring met voetbalwedstrijden, wel veel ervaring met races. Alle pro's die ik tegenkom (en dat zijn er veel tijdens een gemiddeld raceweekend) met IS lenzen hebben IS aan staan (regelmatig met iets van een tandenstoker oid. om de lens permanent in IS modus te houden). Dure IS lenzen hebben niet voor niets een panning modus (nog een voordeel van Lens IS btw)...
Stabilisatie in de lens doet wel iets nuttigs voor de AF. De AF "ziet" hetzelfde gestabiliseerde beeld dat jij door de zoeker ziet, waardoor deze sneller en nauwkeuriger wordt. Weleenswaar marginaal, maar het maakt wel degelijk uit...
Maar goed, aangezien dit het a700 forum is en niet het Canon of Nikon forum, is dit nog weer eens een test die aantoont dat het hooghartige toontje van sommige mensen niet echt op hun plaats is, en dat in-body stabilisatie zeker niet slechter is dan in-lens IS. In veel gevallen dus gewoon beter
Onzin dus. Het enige voordeel dat in body IS heeft boven in lens IS is dat het goedkoop is en op al je lenzen werkt: het bespaart je een hoop geld. Alle nadelen zijn al vaak zat genoemd: Geen gestabiliseerd zoekerbeeld, geen positief effect op AF, geen mogelijkheid tot een panning modus, minder effectief bij grotere brandpuntafstanden (waar IS juist nodig is)...

Uit je eigen test:

"So far, lens-based IS has the lead, with one Nikon VR lens logging a 3- to 4-stop improvement (a few big tele zooms barely reached 2 stops). In contrast, the best result from a sensor-shift DSLR is 2 to 3 stops, with the average closer to 2 stops."

;)

[ Voor 6% gewijzigd door equationunequal op 21-09-2007 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
Jiriki schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:42:
[...]

de IS op de lens communiceerd dus niet met de body op de A-mount. ik ben dat in ieder geval nergens tegengekomen nog. simpelweg wat er dus gebeurd:

camera trilt. de inbody IS verwacht dat het beeld iets naar links is verschoven, en dus schuift de sensor op. tegelijkertijd compenseerd de lens IS, zodat het beeld op dezelfde plaats blijft. maar, de sensor is ook verschoven. dus, alsnog heb je een onscherpe foto.

overigens, als jij op iets focust, dan zorgt de lens-IS er ook voor dat je focuspunt beter daarop blijft staan. dat scheelt nogal als je een kleine scherpte-diepte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Korras schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:19:
[...]

je hebt er nog steeds geen profijt bij bij focussen, wat vooral bij lange tele erg handig is. verder, in-body IS is eveneens minder effectief als de mm's hoger worden, de sensor moet immers verder bewegen. er zit toch echt wel een limiet aan.
Bijna goed. Bij langere focale lengtes gebruik je sowieso al korte sluitertijden. De afstand die de sensor moet overbruggen is dus, gekgenoeg, niet groter. De acceleratie die de sensor moet ondergaan om de bewegingen bij te houden worden wel groter.

De conclusie klopt dus wel: bij langere focale lengte zal in-body IS het steeds moeilijker krijgen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
neographikal schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 11:50:
Ook daar valt over te debatteren. Die IS-lenzen gaan jaaaaaren mee, die body's leggen over het algemeen het lootje na een paar jaar (economisch, technisch gaan ze tijden mee natuurlijk). Telkens een nieuwe AS-unit in de camera of bij een lens? Op de lange termijn kan het verschil nog wel eens meevallen, met name nu er in-lens systemen komen die ernstig goedkoop te produceren zijn.
Van het verschil tussen een IS of niet-IS lens bij canon kan je ongeveer een body kopen ;) Daarnaast heb ik niet het idee dat het verschil in bodies met of zonder in-body-IS zo groot is in prijs. (Olympus 410 en 510 ofzo? scheelt 55 euro, dus in kostprijs waarschijnlijk nog minder)

Ik zie het voordeel wel, van mij mag Canon of Nikon het ook best in de body stoppen en desnoods uitzetten als een IS lens wordt gedetecteerd. Ik heb er geen problemen mee om 100 euro extra te betalen voor 2-3 stops winst op korte brandpuntsafstanden, desnoods in een 45D naast de 40D :)
Dat je het niet ziet in de zoeker vind ik ook niet zo'n ramp, zonder IS moet je ook maar een beetje van een 'vuistregeltje' uitgaan van 1/brandpuntafstand: dat kan je met in-body-stabilisatie ook gewoon doen, pak je alleen een andere omrekenfactor.

Dat in-lens-stabilisatie beter is staat boven water, maar dat betekent niet dat in-body-stabilisatie nutteloos is. Iets wat de canon-jehova's wel willen laten geloven. (net zoals de nikonezen tot voor kort het nut van fullframe niet zagen ;) )

Anyway, dik offtopic allemaal, mooie camera die A700.
Ohnee, spuuglelijk hehe, maar zo te zien wel een functionele camera. Net zoals de D7D dat ook is/was.

[ Voor 4% gewijzigd door abrakadaver op 21-09-2007 12:24 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
abrakadaver schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 12:23:
Dat in-lens-stabilisatie beter is staat boven water, maar dat betekent niet dat in-body-stabilisatie nutteloos is. Iets wat de canon-jehova's wel willen laten geloven. (net zoals de nikonezen tot voor kort het nut van fullframe niet zagen ;) )
Er is volgens mij niemand die zegt dat het nutteloos is. Het is gewoon een effectief, goedkoop alternatief voor dure in-lens IS, maar wel met een aantal beperkingen tov. in-lens IS. Beter dan in-lens IS? No way!

Je moet nog steeds voor jezelf overwegen of je de voordelen van een dure IS unit het geld waard vind. Voor mij was dat dus wel het geval (zie sig :P)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik ben dit jaar overgestapt van een Dynax 7D naar een Fuji S5 Pro. Ik heb net mijn eerste lensje met VR aangeschaft (een 24-120mm). Als ik mag kiezen tussen beeldstabilistatie op de sensor of in de lens dan kies ik zonder twijfel voor het eerste. Het aanbod van VR-lenzen is zeer beperkt vergeleken met wat er aan ander Nikon-, Sigma en Tamron-materiaal verkrijgbaar is. Een 70-200mm F2.8 met VR kost doodleuk het dubbele als een Sigma die niet onaardig presteert. Als amateur moet je dan wel erg diep in de buidel tasten om het beeld in de zoeker gestabiliseerd te krijgen.

Het feit dat je al je foto's met beeldstabilisatie kunt maken maken het voor mij al snel beter dan beeldstabilisatie in de lens. Dat biedt alleen voordelen als je favoriete objectieven daadwerkelijk met beeldstabilisatie zijn uitgerust, en dan je zoals gezegd nogal in je keuze beperkt of moet je diep bukken.

[ Voor 21% gewijzigd door Femme op 21-09-2007 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

abrakadaver schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 12:23:
...

Anyway, dik offtopic allemaal, mooie camera die A700.
Ohnee, spuuglelijk hehe, maar zo te zien wel een functionele camera. Net zoals de D7D dat ook is/was.
Inderdaad, erg leuk die discussie maar niet de bedoeling van dit topic: laten we het over de A700 hebben graag :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is volgens mij nog maar de 3e keer in dit topic dat er een IS/VR/AS/MegaOIS/OS/SR discussie langs komt.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Review uit Australië.

Nieuws voor mij, de DRO is ook bracketing te gebruiken. Zo kun je het effect mooi inschatten en evt. de beste bewaren.

• PeterVL57
Op imaging-resource zijn de gebruikelijke testfoto's geplaatst vanuit een productie-camera-exemplaar van de A700. Dat ziet er prima uit, ook met hoge ISO's. (Je kunt ook de testfoto's ook al vergelijken met testfoto's van de 40D, die als één van de directe concurrenten in de markt kan worden beschouwd). Ook op de Amerikaanse fora plaatsen fotografen nu hun zelf geproduceerde A700 foto's en er is tot nu toe tevredenheid alom.

Om even terug te komen op eerdere posts t.a.v. scherpte van de foto's. De camera produceert met standaard-instellingen kennelijk inderdaad vrij softe JPEG-plaatjes, maar dat is met de in-cam sharpening-instellingen om te buigen naar uitstekende detaillering. Ik had ook niet anders verwacht, want dat werkte met de A100 net zo.

• neographikal
  • Niet online
Ik weet niet wat voor glas ze daar hebben gebruikt, maar zelfs de F/8 shots lopen niet over van detail. Ik vermoed dat het niet al te best glas is geweest...

Als je de camera's gaat vergelijken op basis van de testshots, hou er dan rekening mee dat je de A700 shots moet downsamplen om het eerlijk te maken. Anders pakt de 1:1 vergelijking verder in het nadeel van de A700 uit vanwege de hogere resolutie tov de 40D.

• PeterVL57
neographikal schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 10:16:
Ik weet niet wat voor glas ze daar hebben gebruikt, maar zelfs de F/8 shots lopen niet over van detail. Ik vermoed dat het niet al te best glas is geweest...

Als je de camera's gaat vergelijken op basis van de testshots, hou er dan rekening mee dat je de A700 shots moet downsamplen om het eerlijk te maken. Anders pakt de 1:1 vergelijking verder in het nadeel van de A700 uit vanwege de hogere resolutie tov de 40D.
Het zal niet met slecht glas te maken hebben. De landhuisfoto is altijd een foto van een poster. Men doet dat om de omstandigheden van de testfoto's exact te controleren. De poster zelf bevat onscherpte (bomen), die je dus met elke camera terug ziet komen. Voor scherptevergelijking moet je vooral kijken naar de testchart. Dan kun je je het downsamplen besparen, want de vergelijking pakt op dat niveau al niet uit in het nadeel van de Sony. Die scherpte is prima in orde.

Ik volg ook de discussie op dpreview, waar de laatste dagen diverse fotografen een A700 hebben aangeschaft en hun ervaringen met JPEG hebben gedeeld op het forum (inclusief voorbeelden). De conclusie van deze mensen is: kwaliteit op xfine is gewoon zeer goed. De discussie rond JPEG-kwaliteit is inmiddels al getypeerd als een "non-issue".

Waar ik nu zeer benieuwd naar ben, is wat de sensor kan met raw. Dat zijn nogal forse bestanden, dus om daar voorbeelden van binnen te halen, kost wel even wat tijd.

• neographikal
  • Niet online
Ik had een site met raw-bestanden, maar de detaillering werd er niet beter op. Probleem met die bestanden was ook weer de lens. Ik ben erg benieuwd naar wat Phill aan tests uit weet te voeren, die weet tenminste hoe die dingen fatsoenlijk test met fatsoenlijk glas :)

Die testchartshots zijn redelijk, maar je de gebruikte chart is niet precies genoeg om echt het max uit de sensor te trekken. Ook daar geldt weer: even op Phill wachten...

[ Voor 24% gewijzigd door neographikal op 22-09-2007 10:46 ]

• Jiriki
18 MB op RAW, 13 MB op cRAW :)

Ik kan er wel een paar hosten voor dit topic, maar dan moet ik ze eerst hebben... Als ik 'm koop, zet ik ze neer, als ik er een paar kan vinden ook.

• simon
13 mb op cRAW? omfg, hoe groot. Dat zijn sizes die mijn 5D op vol formaat doet :X

|>

• PeterVL57
neographikal schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 10:44:
Ik had een site met raw-bestanden, maar de detaillering werd er niet beter op. Probleem met die bestanden was ook weer de lens. Ik ben erg benieuwd naar wat Phill aan tests uit weet te voeren, die weet tenminste hoe die dingen fatsoenlijk test met fatsoenlijk glas :)

Die testchartshots zijn redelijk, maar je de gebruikte chart is niet precies genoeg om echt het max uit de sensor te trekken. Ook daar geldt weer: even op Phill wachten...
IR heeft gebruik gemaakt van de Carl Zeiss Vario-Sonnar T* DT 16-80mm F3.5-4.5 ZA. Dat is een hele goede middenmoter en als ik de sampleshots bekijk, dan is de scherpte prima in orde.

(en off-topic: met de uitvoering van de testen van IR is het meestal dik in orde. Evenals phil, produceert IR al jaren zeer degelijke en vrij diepgaande reviews, met publicatie van testmetingen erbij - en ter geruststelling, ik neem aan dat Phil Askey de testchart ook scherp kan fotograferen, dus daar hoef ik niet op te wachten ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door PeterVL57 op 22-09-2007 11:31 ]

• neographikal
  • Niet online
PeterVL57 schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 11:21:
[...]

IR heeft gebruik gemaakt van de Carl Zeiss Vario-Sonnar T* DT 16-80mm F3.5-4.5 ZA. Dat is een hele goede middenmoter en als ik de sampleshots bekijk, dan is de scherpte prima in orde.
Nja, dan verschillen we hierover van mening, maar ik ben gewoon een verwend nest ;) :P
(en off-topic: met de uitvoering van de testen van IR is het meestal dik in orde. Evenals phill, produceert IR al jaren zeer degelijke en diepgaande reviews, met publicatie van testmetingen erbij - en ter geruststelling, ik neem aan dat phill de testchart ook scherp kan fotograferen, dus daar hoef ik niet op te wachten ;) )
De gebruikte chart biedt te weinig onderscheidend vermogen om de camera tot z'n max te trekken. (daar waar de problemen met moire beginnen). Daarom, ik ben benieuwd wat Phill produceert, die resultaten zijn ook echt 1:1 te vergelijken met andere camera's :)

• Jiriki
Simon schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 11:00:
13 mb op cRAW? omfg, hoe groot. Dat zijn sizes die mijn 5D op vol formaat doet :X
Goh, da's ook toevallig. Ze hebben ook nog dezelfde resolutie, je zou bijna denken dat het er iets mee te maken heeft...

• Wolfensteijn
  • Laatst online: 11-09 08:23
Jiriki schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 13:35:
[...]

Goh, da's ook toevallig. Ze hebben ook nog dezelfde resolutie, je zou bijna denken dat het er iets mee te maken heeft...
cRAW is 13 meg, gewoon RAW is 18 meg. Zelfde resolutie als de Canon 5D, maar alleen wanneer de a700 compressie toepast op het RAW bestand is het dezelfde bestandsgrootte.

Dus ja, de RAW bestanden zijn in vergelijking met een Canon 5D groter.

• Jiriki
Nee, want de 5D schrijft weg in CR2 formaat, en dat is ook gecomprimeerd. Het is dus gewoon gelijk.

• simon
Jiriki schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 14:06:
Nee, want de 5D schrijft weg in CR2 formaat, en dat is ook gecomprimeerd. Het is dus gewoon gelijk.
nee, cRaw is een kleine raw? Iig is het CR2 lossless gecomprimeerd. Dus je hebt full deal. Dat is van 10-15 mb ongeveer. Dus jouw verhaal gaat niet op. Craw is lossy, verlies DR etc etc

[ Voor 4% gewijzigd door simon op 22-09-2007 14:09 ]

|>

Als je dan toch raw gaat schieten maakt die 3 MB voor uncompressed ook niet meer uit lijkt me. Knal anders gewoon jpeg Xfine.

Ik vraag me trouwens hard af hoeveel je nou echt verliest met compressed raw. In 13 BM past echt veel beeld in formatie.

[ Voor 39% gewijzigd door martijn_tje op 22-09-2007 15:24 ]

• Jiriki
Wat ik er over heb gelezen (dacht Dyxum) is cRAW lossless, en RAW ongecomprimeerd.

Dus kom je op gewoon dezelfde waardes uit, niet boeiend dus.

Geen idee waarom je de keuze hebt eigenlijk, snelheid? Ik kan er niets over vinden, maar 18 MB zippen is natuurlijk ook niet instant klaar.

• Wolfensteijn
  • Laatst online: 11-09 08:23
Ik kan op Dyxum of ergens anders niet vinden of cRAW nu wel of niet lossless compressie gebruikt. Als het lossless is, waarom zou je dan iets anders gebruiken. Je kan meer cRAW's in de buffer kwijt, en je kan meer cRAW's op je kaartje kwijt. Zonder verlies aan informatie zou ik hem zelf nergens anders opzetten.

Het feit dat je kan kiezen geeft aan dat of Sony er niet over naa heeft gedacht en de gebruikers een keuze willen geven, of dat cRAW lossy compressie heeft. Niet zo hoog als JPG, maar wel verlies. En het gaat niet om hoeveel je kwijtraakt, je wil zo min mogelijk kwijtraken. En zonder meer informatie kan je daar nu geen goeie keuze in maken.

Tenminste, ik niet :)

• neographikal
  • Niet online
Jiriki schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 16:00:
Wat ik er over heb gelezen (dacht Dyxum) is cRAW lossless, en RAW ongecomprimeerd.
Ik kan het me bijna niet voorstellen, aangezien cRAW voor de rest alleen maar voordelen lijkt te bieden samen met een veel kleiner bestandsformaat. Waarom dan de gebruiker de keuze geven?

Ik vermoed ernstig dat het toch een vorm van lossy compressie is :)

• PeterVL57
neographikal schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 16:37:
[...]
Ik kan het me bijna niet voorstellen, aangezien cRAW voor de rest alleen maar voordelen lijkt te bieden samen met een veel kleiner bestandsformaat. Waarom dan de gebruiker de keuze geven?
Ik vermoed ernstig dat het toch een vorm van lossy compressie is :)
Het zou heel best kunnen. Volgens Sony is de doel om cRAW op te nemen, dat het de snelheid bevordert. Mensen, die optimale snelheid nodig hebben (alleen bepaalde vormen van fotografie), kunnen hun toevlucht nemen tot cRAW. De argumenten om te veronderstellen, dat hier dan toch wel enige vorm van beeldinformatieverlies zou kunnen optreden lijken me wel logisch.

Ik heb de vraag gesteld op het forum van dpreview. Misschien dat onze Amerikaanse vrienden hier iets zinnigs over kunnen zeggen.

Aanvulling : Ook daar is het antwoord niet bekend. De Sony documentatie geeft geen uitsluitsel.

[ Voor 13% gewijzigd door PeterVL57 op 22-09-2007 18:49 ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Wolfensteijn schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 16:35:
Ik kan op Dyxum of ergens anders niet vinden of cRAW nu wel of niet lossless compressie gebruikt. Als het lossless is, waarom zou je dan iets anders gebruiken. Je kan meer cRAW's in de buffer kwijt, en je kan meer cRAW's op je kaartje kwijt. Zonder verlies aan informatie zou ik hem zelf nergens anders opzetten.

Het feit dat je kan kiezen geeft aan dat of Sony er niet over naa heeft gedacht en de gebruikers een keuze willen geven, of dat cRAW lossy compressie heeft. Niet zo hoog als JPG, maar wel verlies. En het gaat niet om hoeveel je kwijtraakt, je wil zo min mogelijk kwijtraken. En zonder meer informatie kan je daar nu geen goeie keuze in maken.

Tenminste, ik niet :)
Mjah zelfde met D3 en D300.
Je hebt RAW, RAW lossless compressed, RAW lossy compressed.
Dus ook daar 3 keuzes in de compressie, ondanks dat RAW en RAW lossless geen onderscheid zouden mogen maken.

Het lijkt er op dat de focus motor van de A700 echt een stuk sterker is als die van de voorgaande Sony en KM's

http://forums.dpreview.co...rum=1037&message=24975660

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

martijn_tje schreef op donderdag 27 september 2007 @ 19:56:
Het lijkt er op dat de focus motor van de A700 echt een stuk sterker is als die van de voorgaande Sony en KM's
En in dezelfde thread komt ook naar boven dat sommige mensen een raadselachtige ziekte krijgen, 1 of 2 dagen na aankoop van een A700.

Nee die ken5D heeft volgens mij gewoon een griepje.

• PeterVL57
De nieuwe oktober-uitgave van FOCUS valt zojuist op mijn deurmat. In dit blad testen van de Canon 40D en A700. FOCUS waardeert beide camera's met het cijfer 8,8. Voor beeldkwaliteit scoren beide camera's een 9. Canon is volgens FOCUS iets beter op het het terrein van witbalans en lichtmeting, terwijl Sony meer punten binnensleept op het LCD-scherm en een beter flitsbereik

• neographikal
  • Niet online
Op het moment dat men een camera gaat beoordelen op basis van het flitsbereik van de interne flitser.... 8)7 het zal vast geen groot punt zijn in de beoordeling, maar het is zonde van het papier om het uberhaupt over het verschil in flitsbereik te hebben. :P

Ik zit nog steeds met smart te wachten op DPreview en dan niet alleen de A700, maar de hele bundel. D300, A700, 40D, 1DsIII, 1D3, D3, etc. Dan wordt het pas echt leuk :)

• simon
Mja, en toch vind ik 't beoordelen van alleen de body eigenlijk zo irrelevant. Je moet kijken naar 't totaal plaatje, wat heeft 't te bieden enzo. Maar goed, wil geen flame war ontketenen.

Weet niet hoe zwaar flitsbereik mee gewogen werd? Maar kan wel begrijpen dat 't gemeten wordt hoor.. Er is een grote groep mensen die dat ding alsnog gebruikt :X

|>

• neographikal
  • Niet online
Als je een camera koopt van 1200 euro of iets dergelijks, dan kan er normaliter ook wel een flitsert vanaf van een euro of 250. Dit is geen D40 klasse meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Simon schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 23:30:
Mja, en toch vind ik 't beoordelen van alleen de body eigenlijk zo irrelevant. Je moet kijken naar 't totaal plaatje, wat heeft 't te bieden enzo. Maar goed, wil geen flame war ontketenen.

Weet niet hoe zwaar flitsbereik mee gewogen werd? Maar kan wel begrijpen dat 't gemeten wordt hoor.. Er is een grote groep mensen die dat ding alsnog gebruikt :X
De scores wijken inderdaad maar marginaal van elkaar af (halve puntjes), dus het is nauwelijks het noemen waard. Het bevestigt alleen maar het beeld, dat drie merken een paar puntgave camera's op de markt hebben gezet, die kwalitatief aan elkaar gewaagd zijn.
neographikal schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 23:27:
Ik zit nog steeds met smart te wachten op DPreview en dan niet alleen de A700, maar de hele bundel. D300, A700, 40D, 1DsIII, 1D3, D3, etc. Dan wordt het pas echt leuk :)
Na alles wat ik gelezen en gezien heb, denk ik niet, dat testen van DP-review dat beeld (marginale kwaliteitsverschillen) dramatisch zullen veranderen (blijft het ongetwijfeld interessant leesvoer). En dan heb ik het over de eerste 3 camera's in het rijtje hierboven, want de laatste drie zijn natuurlijk weer even in een heel andere (prijs-)klasse.

[ Voor 20% gewijzigd door PeterVL57 op 30-09-2007 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
In de VS is de camera uitgeleverd. Nog altijd is er de discussie over de JPEG-kwaliteit. Imaging-resource heeft een aantal vergelijkingen opgenomen, waaruit blijkt dat in de (standaard) JPEG-stand veel detail verloren gaat, terwijl in de RAW-stand juist een extreem hoog detailniveau wordt gehaald (en dus via PS-conversie ook extreem gedetailleerde JPEGs kunnen worden gemaakt). Het verschil is zo groot, dat ze het over een "dr Jekyll- en mr Hyde-camera" hebben. Nu schiet ik tegenwoordig eigenlijk vrijwel altijd RAW, dus de RAW-kwaliteit is voor mij bepalend.

Maar als het om JPEG gaat : Op de VS-forums wordt gesteld, dat ook met aanpassingen in de camera (combinatie van verhoogde shapening en contrast) JPEG resultaten van een extreem hoog niveau mogelijk zijn. De praktische voorbeelden zijn heel overtuigend....

(ik ga hard sparen...)

[ Voor 15% gewijzigd door PeterVL57 op 01-10-2007 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die jackle and hide camera slaat niet alleen daar op maar o.a. ook op het middelste focuspunt dat erg fijn schijnt te werken en de overige focuspunten die uit de middeleeuwen lijken te komen (ik snap ook nog steeds niet waarom daar geen single cross sensoren onder zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik heb vandaag een paar foto afdrukken gezien uit deze camera.
Ik stond zeer verbaasd te kijken toen ik foto's zag op ISO 1600.
Minder ruis dan mijn 7D op ISO 800.
Zelfs ISO 6400 is op kleine afdrukken nog redelijk bruikbaar.

Ik ben in ieder geval overtuigd dat SONY zeer goed bezig is.
Nu afwachten wat het top model gaat doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mud.Starrr op 02-10-2007 02:57 . Reden: typo ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Mud.Starrr schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 02:57:
Ik ben in ieder geval overtuigd dat SONY zeer goed bezig is.
Nu afwachten wat het top model gaat doen.
Jammer genoeg heeft Sigma, Sony en Pentax afgeschreven... :'(
De EM-140 DG komt er dus niet voor Sony en Pentax net als aardig wat glas.... :(

Btw. iemand de HVL-RLAM (Ring Light) in het echt gezien?
Of de Novoflex Ring Flash + Flashgenerator (Ringblitz + Generatorteil)...
Een review van de Novoflex kan ik niet vinden.... :/

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:16

Arfman

Drome!

Hexley schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 08:12:
[...]
Jammer genoeg heeft Sigma, Sony en Pentax afgeschreven... :'(
De EM-140 DG komt er dus niet voor Sony en Pentax net als aardig wat glas.... :(
Heb je daar een bron van? Ik kan het niet vinden bij sigmaphoto.com
Zou zeer slecht nieuws zijn voor Sony en Pentax.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Arfman schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 09:09:
[...]

Heb je daar een bron van? Ik kan het niet vinden bij sigmaphoto.com
Zou zeer slecht nieuws zijn voor Sony en Pentax.
Kijk eens goed rond Canon, Nikon en Sigma daar komt echt alles voor...
Voor Sony en Pentax zijn deze er bv. niet:
18-200mm F3,5-6,3 DC OS
50-150mm F2,8 EX DC HSM
70-200mm F2,8 EX DG Makro
80-400mm F4,5-5,6 EX DG OS
120-300mm F2,8 EX DG
300-800mm F5,6 EX DG APO

Onbekend wanneer deze er voor Sony en Pentax komt:
8mm F3,5 EX DG FISHEYE

Als die al komt, de EM 140 DG Ring Flitser zou er ook komen en is geschrapt.
De vraag is ook nog of de lijst voor Sony wel eens leverbaar is.
Konijntje probeert ook nog steeds de EM 140 DG voor Pentax te verkopen. :P
En Cameraland heeft nog oude info op de site staan...

Edit: Je ook niet @ USA kijken, maar Japan daar staat iig alles op wat in de planning staat.
Die in Amerika hebben een heel stel alleen voor Nikon. ;)
En wat er op de Duitse staat is eigenlijk wat hopelijk in Europa leverbaar is. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Hexley op 02-10-2007 10:17 . Reden: USA, Japan & Duitsland ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sigma heeft wel aangegeven dat ze de intentie hebben om de 50-150 met minolta voetje te maken al is het zonder HSM. Om voor HSM in aan merking te komen zou het marktaandeel van Sony moeten stijgen tot tenminste 20%. Sigma maakt ook de nieuwe reviesie 18-50 2.8 voor Sony, een 30 1.4 is er ook gewoon met sony voetje. Wat ontbreegt zijn een aantal tele- en de 2 OS lenzen. (van de 70-200 EX Macro is het een kwestie van wachten wanneer die komt, de vorige revisies zijn ook allemaal voor A mount uitgebracht.

Tokina heeft echter wel het sony platform buitengesloten en Tamron maakt geen recente lenzen meer voor Pentax dus ik denk dat je daar mee in de war bent.

[ Voor 21% gewijzigd door martijn_tje op 02-10-2007 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
martijn_tje schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 10:14:
... Om voor HSM in aan merking te komen zou het marktaandeel van Sony moeten stijgen tot tenminste 20%.....
Nou ja, als Sony zijn targets waarmaakt in de komende jaren, is het een kwestie van tijd en dan komt dat wel..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Concreet komt het er op neer dat canon en nikon moeten samen ~ 14% inleveren aan sony.

Binnen 2 jaar verwacht ik dus nog geen HSM voor sony

[ Voor 13% gewijzigd door martijn_tje op 03-10-2007 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Goed nieuws van het prijzenfront. In Engeland wordt de NIKON D300 aangeboden voor een pre-order-prijs van 1100 pond en dat is maar honderd pond boven de A700 prijs. Dat zal ongetwijfeld nieuwe druk betekenen op de prijsstelling van de A700 en de 40D. Dat wordt nog interessant.....
Dank je wel Nikon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

martijn_tje schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:05:
Concreet komt het er op neer dat canon en nikon moeten samen ~ 14% inleveren aan sony.

Binnen 2 jaar verwacht ik dus nog geen HSM voor sony
De kans daar op is heel klein, en dan geloof ik er nog weinig van...
Er is meer aangekondigd en niet gekomen, of komt niet naar de EU.
PeterVL57 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 18:59:
Goed nieuws van het prijzenfront. In Engeland wordt de NIKON D300 aangeboden voor een pre-order-prijs van 1100 pond en dat is maar honderd pond boven de A700 prijs. Dat zal ongetwijfeld nieuwe druk betekenen op de prijsstelling van de A700 en de 40D. Dat wordt nog interessant.....
Dank je wel Nikon...
1.000 UK Pond is 1.441,13 Euro, dat kan al goedkoper.... ;)

Ik heb de A700 hier in Spanje al gezien voor 1.288,66 € incl. belasting
Of 200,00 € meer en dan heb je Body & Grip.

Iets wat ik nog niet gezien had, het menu kan in het Nederlands... :P
Idioma del menú: inglés / francés / alemán / español / italiano / portugués / neerlandés / ruso / sueco / danés / noruego / finés / polaco / checo / húngaro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
[quote]Hexley schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 06:38:
[...]
De kans daar op is heel klein, en dan geloof ik er nog weinig van...
Er is meer aangekondigd en niet gekomen, of komt niet naar de EU.
[...]

De verkoop van KM aan Sony kwam ook als donderslag bij heldere hemel. Wie had gedacht dat Canon in zo korte tijd zijn koppositie aan Nikon zou moeten afstaan ? Wie had gedacht dat Sony met slechts één camera in een half jaar tijd qua verkoopcijfers op de derde of vierde plaats zou belanden.... laten we maar eens zien wat er gebeurd.....Sony zet nu een goede camera op de markt, binnenkort komt er naar verwachting een verbeterde versie van de A100 op de markt en in de 1e helft van 2008 komt er nog een top-camera bij.... Nikon en Canon hebben dan toch een concurrent van formaat in de nek hangen....
[b][message=28838810,noline]
1.000 UK Pond is 1.441,13 Euro, dat kan al goedkoper.... ;)
Ik heb de A700 hier in Spanje al gezien voor 1.288,66 € incl. belasting
Of 200,00 € meer en dan heb je Body & Grip.
[...]
Het gaat niet om de prijs van de A700, maar om de pre-orderprijs van de D300, die kennelijk bijna gelijk is aan de adviesprijs van de A700. Als sony concurrerend wil reageren, zal die prijs dus echt fors omlaag moeten en dat is goed nieuws voor ons.

[ Voor 11% gewijzigd door PeterVL57 op 05-10-2007 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
PeterVL57 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 20:35:
Het gaat niet om de prijs van de A700, maar om de pre-orderprijs van de D300, die kennelijk bijna gelijk is aan de adviesprijs van de A700. Als sony concurrerend wil reageren, zal die prijs dus echt fors omlaag moeten en dat is goed nieuws voor ons.
ik weet 't, in 't verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.. maar, Sony heeft niet echt een naam opgebouwd met de A-mount dat ze concurerend bezig zijn.. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Korras op 04-10-2007 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Korras schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 20:50:
[...]
ik weet 't, in 't verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.. maar, Sony heeft niet echt een naam opgebouwd met de A-mount dat ze concurerend bezig zijn.. ;)
....en heeft toch een opvallende marktpositie ingenomen...., de problemen zitten in de concurerrende prijsstelling van kwaliteitslenzen (die dus niet voldoende concurerrend zijn). Die zullen ongetwijfeld dalen in de komende maanden....

[ Voor 19% gewijzigd door PeterVL57 op 04-10-2007 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
Voor de start-post steve's digicam review van de A700

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een hoop tekst maar na 6 pagina's heb ik nog steeds het gevoel dat de reviewer in kwestie nog de camera nog niet in z'n handen heeft gehad.

Ik heb het gevoel alsof deze review bij sony zelf vandaan komt: alleen maar postief, veel marketing termen en gaat nergens echt op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Plus dat de samples weer met één lens zijn geschoten, weer die 16-80. Tijd voor een stevige serieuze review dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neographikal schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 17:25:
Plus dat de samples weer met één lens zijn geschoten, weer die 16-80. Tijd voor een stevige serieuze review dus :)
Vervelend lensje he ;)

Maar die sample pics zeggen meer over de lens als over de body die er aan hangt. een body testen doe je naar mijn mening eerder in een lab omgeving met een aantal test charts en een lens waarvan je weet dat het oplossend vermogen rond f/8 hoger is als wat de body ooit aan kan en het contrast moet geen gekke dingen doen.

Dingen die ik wil zien zijn: DR, ISO, kleur echtheid, schrijfsnelheid enz. (handeling probeer ik zelf wel uit als ik serieus geinteresseerd ben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
martijn_tje schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 19:04:
Maar die sample pics zeggen meer over de lens als over de body die er aan hangt.
Exactly my point. 't Hoeven nog geen eens labtests te zijn, maar graag wel shots met een lens die wat fatsoenlijker presteert dan dit ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterVL57
martijn_tje schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 17:15:
Een hoop tekst maar na 6 pagina's heb ik nog steeds het gevoel dat de reviewer in kwestie nog de camera nog niet in z'n handen heeft gehad.
Ik heb het gevoel alsof deze review bij sony zelf vandaan komt: alleen maar postief, veel marketing termen en gaat nergens echt op in.
90% van de "review" lijkt op het overschrijven van de handleiding. Als er meningen worden gegeven, kan ik daarvoor geen enkele (test-)onderbouwing ontdekken. Jammer.... toch maar wachten op het serieuzere werk, lijkt me....

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste