Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
alsof canon geen budget lenzen met IS heeft... Ik vind 1400 euro voor zo'n body echt veel geld. En dan de lenzen.. wuh.. hoe wil men nu serieus concurreren? Sony zei 1 jaar geleden dat ze in 2 jaar in de top 3 van SLR verkopende companies ter wereld willen zitten. Maar op welk concurrend vlak?Goverman schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 08:48:
^^ VR/IS is bij Sony-objectieven niet nodig: IS zit in de body. Misschien werkt het daardoor net een tikje minder goed als IS in een objectief, maar het werkt voldoende en (belangrijk voor niet-profies die geen klauwen vol geld hebben voor profie-objectieven) het is daardoor dus beschikbaar voor alle geplaatste objectieven. Dat is een belangrijk voordeel van IS in de body...
|>
Wat ik alleen maar zeg is dat Sony de IS in de body stopt. Daar komt dan bij dat (net als bij de A100) de IS ook als trilmechanisme voor het schoonhouden van de sensor gebruikt kan worden. Dat is gewoon "smart engineering": een functie heb je steeds beschikbaar en kan voor meer doeleinden worden aangewend. Dat het alternatief (IS in objectieven) in principe wat beter is doet daar aan niet zoveel af.
En ja: de body is duur, maar ja, hij zit dan ook een laagje hoger in de hiërarchie dan de A100, D80, EOS400 etc. (maar ja, dat is al veelvuldig gezegd hier en geldt voor Sony natuurlijk net zo hard als voor de D300 en de 40D)
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Verwijderd
Ik ben van een D7D naar een D200 gegaan, vooral vanwege de onzekerheid van de toekomst voor de Sony en het gebrek aan (tweedehands) objectieven. Grootste gemis in de overstap: AS; ik heb eens een mooi shot op 300mm 1/20 handheld gemaakt en zonder AS was het nooit wat geworden.
Afgezien van het gebrek van een mooie lens line-up (alhoewel Tamron etc ook wel wat leuks maakt en ik zelf ook nog geen Nikkor heb) heb ik nog een ander bezwaar tegen de Sony: het flitssyteem. Indien in dit model het ongewijzigd is t.o.v. de D7D (en die kansis vrij groot), ben ik helemaal blij dat ik nu een Nikon heb. Als ik zelf op een met de D7D genomen foto stond met flits, had ik ALTIJD m'n ogen dicht. Andere mensen hadden dat of ook of de zogenaamde 'lazy eyes'. Zag er gewoon niet uit. Enige remedie was altijd rode-ogen reductie toepassen (werkte niet met mijn externe flitser) of lange sluitertijd i.cm. rear curtain.
Verder puntje van kritiek: jammer dat ze zo'n draaiknop met al die programma's erop hebben. Ziet er gewoon minder profi uit.
Over MS: tja, als ze een eigen standaard hebben, zijn ze haast wel verplicht die ook te gebruiken. Wees blij dat er ook een CF in past.
Nu maar de eerste echte tests afwachten in vergelijk met D2/300 en 40D...
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Idd het flits systeem is te traag. Rear curtain met een sluiten van 1/30 is idd vragen om dichte ogen op het KM flits systeem. First curtain gaat meestal een stuk beter. Ideaal is het nog steeds niet. Als ik voor een externe flitser ga dan wordt dat waarschijnlijk dus ook de Metz 54 die zonder voorflits kan.Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 10:19:
heb ik nog een ander bezwaar tegen de Sony: het flitssyteem. Indien in dit model het ongewijzigd is t.o.v. de D7D (en die kansis vrij groot), ben ik helemaal blij dat ik nu een Nikon heb....
Verder puntje van kritiek: jammer dat ze zo'n draaiknop met al die programma's erop hebben. Ziet er gewoon minder profi uit....
Over MS: tja, als ze een eigen standaard hebben, zijn ze haast wel verplicht die ook te gebruiken. Wees blij dat er ook een CF in past.
Die draai knop lijkt sterk op die van de A 100 daar werkt het als een train. Het enige wat ik jammer vind is dat ie links zit en niet rechts. Een draaiknop die rechts zit kan je mooi met je rechter wijsinger bedienen als ie licht genoeg gaat. Nu moet je je rechter hand gebruiken. Met grote objectieven vind ik dat niet ideaal (wat betreft bediening vind ik 1 draaiknop top wat betreft plaatsing heb ik er m'n twijfels over).
Over het accepteren van CF. Jpegs schieten op volle resolutie tot het kaartje vol is. Hoe snel moet je kaartje dan wel niet zijn? Ik schat een 12MP foto toch in op minstens 5MB per stuk (m'n 5D kon al 6 MP jpegs maken van 4,5 MB per stuk). Dus dat geeft een schrijfsnelheid van in iedergeval 25 MB/s !!! (dat gaan m'n sandisc standaart en Ultra II kaartjes toch echt niet bij houden

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Hoe werk jij dan met die draaiknop?martijn_tje schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 12:13:
[...]
Idd het flits systeem is te traag. Rear curtain met een sluiten van 1/30 is idd vragen om dichte ogen op het KM flits systeem. First curtain gaat meestal een stuk beter. Ideaal is het nog steeds niet. Als ik voor een externe flitser ga dan wordt dat waarschijnlijk dus ook de Metz 54 die zonder voorflits kan.
Die draai knop lijkt sterk op die van de A 100 daar werkt het als een train. Het enige wat ik jammer vind is dat ie links zit en niet rechts. Een draaiknop die rechts zit kan je mooi met je rechter wijsinger bedienen als ie licht genoeg gaat. Nu moet je je rechter hand gebruiken. Met grote objectieven vind ik dat niet ideaal (wat betreft bediening vind ik 1 draaiknop top wat betreft plaatsing heb ik er m'n twijfels over).
Over het accepteren van CF. Jpegs schieten op volle resolutie tot het kaartje vol is. Hoe snel moet je kaartje dan wel niet zijn? Ik schat een 12MP foto toch in op minstens 5MB per stuk (m'n 5D kon al 6 MP jpegs maken van 4,5 MB per stuk). Dus dat geeft een schrijfsnelheid van in iedergeval 25 MB/s !!! (dat gaan m'n sandisc standaart en Ultra II kaartjes toch echt niet bij houden)
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Maar ik heb dus een KM 5D waar dat dus nog wel aan de rechter kant zit. De draai knop aan de linker kant zitten alle WB instellingen. Rechts heeft de programma modi. Het is dus de draai knop die bij de KM5D en A100 rechts zat die nu links zit.
De meeste dingen die bij de A100 onder de linker draaiknop zaten zitten nu direct onbody (flits instellongen, WB, AF instellingen, ISO en DRO). De rest zal wel onder een soort van FN knop zitten (eigenlijk alleen wit balans en DRO)
[ Voor 59% gewijzigd door martijn_tje op 07-09-2007 12:38 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Mmm, en wat moet je met die andere zooi die nu op de 700 zit?martijn_tje schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 12:22:
M'n camera staat zo'n beetje vast gelijmt op A. Een tikje verder en hij staat op S, 2 tikjes verder en hij staat op M. Dat kan allemaal nog aardig blind. Maar ik heb dus een KM 5D waar dat dus nog wel aan de rechter kant zit.
P gebruik ik alleen als iemand anders er foto'n mee moet maken.
Gelukkig zit er op de achterkant van de body nog zo'n draai wieltje, iets wat de 100 dacht ik niet heeft.
D'r zitten toch minder knopjes op? En toch heb ik de indruk dat het een zooitje geworden is...
Nou heeft men zolang over de opvolger van de 7D gedaan,
maar het resultaat is toch wel redelijk mager...
Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?
Er zijn niet zo gek veel camera's die geen 26 scene instellingen hebben. Die memory recal dingen kunnen trouwens wel best handig zijn. 1 met basis instellingen voor sport, 1 als t donker is zonder flits en een met flits.Hexley schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 12:41:
Mmm, en wat moet je met die andere zooi die nu op de 700 zit?
Gelukkig zit er op de achterkant van de body nog zo'n draai wieltje, iets wat de 100 dacht ik niet heeft.
D'r zitten toch minder knopjes op? En toch heb ik de indruk dat het een zooitje geworden is...
Nou heeft men zolang over de opvolger van de 7D gedaan,
maar het resultaat is toch wel redelijk mager...
Er zitten hooguit 2 knopjes minder op als op de 7D. De veranderingen zitten meer in menu structuur, functie en knop indeling en natuurlijk onderhuids. De ze camera vind ik er persoonlijk iets overzichtelijker uit zien als de 7D (maar dat vind ik ook van m'n 5D).
Knoppen indeling A700
Bovenkant rechts:
Scrolwiel (wijsvinger)
Ontspanner
Belichtings compensatie
Drive mode
Witbalans
Iso
Achterkant rechts:
Scrolwiel (duim)
AF/MF
AE lock/ Slow sync
Lichtmeting
AF veld selectie / joystick / AF
C (zelf toe wijsbare knop)
FN (o.a. AF modi, jpeg settings, DRO, flits instellingen)
SSS on/off switch
Bovenkant links:
Programma draaiknop / scenes / memory recal (3 memory's)
Achterkant links:
Power on/off
Menu
Display
Verwijderen
Afspelen
Dus alles wat je ooit nodig tijdens het schieten hebt zit rechts of achter de draaiknop links. De draaiknop links is alleen voor het verwisselen van mode.
Nog een site met voorbeeld foto's van de A700.
http://www.fotografuj.pl/...estowe_z_Sony_A700/id/827
Helaas zit er maar 1 iso 800 foto bij, de rest is iso 200.
ISO 800 http://www.fotografuj.pl/download/Sony_A700/dsc01755.zip
[ Voor 12% gewijzigd door martijn_tje op 07-09-2007 13:54 ]
http://kamera-express.nl/...age=product&product=22221
A700 16-106 kit = 1999
http://kamera-express.nl/...age=product&product=22219
A700 Body only = 1499
http://kamera-express.nl/...age=product&product=22218
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Maar wie weet verrast sony ons wel. (blijven hopen
[ Voor 5% gewijzigd door martijn_tje op 08-09-2007 14:13 ]
Verwijderd
De 100 had dus een 300 of 500 moeten zijn en de 900 als eerbetoon aan de 9, ook het vlaggeschip toentertijd.
Toegeven, na een avondje a700 specs, ik mijn D7 nog even hou en op een serieuze verlaging wacht of hard door spaar voor de 900

Moet wel zeggen dat Sony het geduld aardig op de proef kan stellen...
[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2007 14:18 . Reden: spelingsvouten ]
Tja daarvan heb ik nog geen foto's gezien van de achterkantThunderNet schreef op donderdag 06 september 2007 @ 19:00:
[...]
Dat kan met de grip van de D300 ook. En die komt opzelfde prijsniveau te zitten als de huidige MB-D200. (180 euro dus)
Beweer ook niet dat het goedkoop is, je hebt zelfs hele camera's met meer
knopjes voor de prijs van een grip. De meeste accessoires zijn helaas aan de prijs.
Verwijderd schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 14:15:
Moet wel zeggen dat Sony het geduld aardig op de proef kan stellen...
Sommige mensen wachten altijd op "het betere" en genieten daarom zelden van "het goede...."hilbren schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 15:24:
Ik heb precies hetzelfde gevoel. De specs van de 700 doen bij mij helemaal niks. Ik wacht wel op het vervolg, hopende dat over dat model wat beter nagedacht is...
Een rondje lezen op de internationale sony/minolta forums en een poll op dyxum laten zien dat Sony over het algemeen tevredenheid heeft losgemaakt bij Sony- en Minoltabezitters met het lanceren van de nieuwe A700 camera. Op basis van de specificaties en prijs (in verhouding tot de canon 40D en nikon D300) is dat - naar mijn bescheiden mening - terecht.
Foto-voorbeelden met hoge ISO-waarden, die nu al op het internet circuleren, zien er veelbelovend uit - ook al komen ze van pre-produktiemodellen. En zoals ik eerder in dit forum al aangaf, was dat mijn grootste zorg. Door wat ik tot nu toe heb gezien, ben ik op dat punt inmiddels redelijk gerust gesteld. Verder lijkt de camera alles te bieden, wat je je maar wensen kan (en meer dan ik tot nu toe had kunnen verzinnen), dus ik ga vast sparen.....
@mien olta: die prijs zal vast wel omlaag gaan. Als ik het vergelijk met mijn A100, werd die bij de lancering ook net onder de 1000 euro op de markt gezet en kon je hem na een jaar voor 600 euro kopen. Maar ja inderdaad : ff geduld hebben....
[ Voor 18% gewijzigd door PeterVL57 op 08-09-2007 23:06 ]
alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95
Sorry, maar vind je het gek? Die mensen zijn allang blij dat ze uberhaupt iets van Sony horen. Begrijp me niet verkeerd, ik had liever gezien dat Sony een killercam had uitgebracht om de concurrentie nog wat verder aan te wakkeren. Als 1 speler naast C en N dat kan is het Sony wel. In plaats daarvan hebben ze echter een "leuke" camera uitgebracht, die qua specs niet echt heel erg bijzonder is (dat moet jij ook met me eens zijn, als je hem naast het recente C en N geweld zet) en die dus niet veel mensen naar het Sony platform zal trekken.PeterVL57 schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 22:43:
Een rondje lezen op de internationale sony/minolta forums en een poll op dyxum laten zien dat Sony over het algemeen tevredenheid heeft losgemaakt bij Sony- en Minoltabezitters met het lanceren van de nieuwe A700 camera.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Nee Arfman, als je bijvoorbeeld het dpreview forum of het dyxum-forum als voorbeeld neemt, zijn de smaakmakers gewoon vakfotografen, die er hun brood mee verdienen. Die zijn niet enthousiast over gewoon een "leuke"camera, maar die zijn tevreden omdat Sony nu net zo'n goede camera in de markt zet als Canon of Nikon. Hun investeringen in dure lenzen zullen langer renderen omdat er nu ook een goede body voor op de markt komt, die weer helemaal up-to-date is. Niet meer en niet minder. Prijstechnisch zet Sony de camera tussen beide concurrenten in. We zullen zien hoe dit uitpakt. Het zijn alle drie "killercams" ten opzichte van standaards die we tot nu toe hadden. Ik heb hier in dit forum al eerder de minimale verschillen in specificaties naast elkaar gezet.Arfman schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 23:00:
[...]
Sorry, maar vind je het gek? Die mensen zijn allang blij dat ze uberhaupt iets van Sony horen. Begrijp me niet verkeerd, ik had liever gezien dat Sony een killercam had uitgebracht om de concurrentie nog wat verder aan te wakkeren. Als 1 speler naast C en N dat kan is het Sony wel. In plaats daarvan hebben ze echter een "leuke" camera uitgebracht, die qua specs niet echt heel erg bijzonder is (dat moet jij ook met me eens zijn, als je hem naast het recente C en N geweld zet) en die dus niet veel mensen naar het Sony platform zal trekken.
Ik zie niet in waarom het "geweld" van Canon en Nikon opeens zoveel indrukwekkender zou moeten zijn, dan de introductie van deze camera. Omdat ze 3 weken eerder waren ? Omdat de Nikon 135 gram zwaarder is ? Omdat er live-view op de andere camera's zit ? Uiteindelijk zal feitelijk kwaliteit/prijs verhouding wel gaan uitmaken of de consument voor een Sony-camera kiest.De komende maand zullen we ongetwijfeld testen zien verschijnen en onvermijdelijk worden de A700, de 40D en de D300 dan wel naast elkaar gezet en dan zien we wel, wat ze in de praktijk waarmaken. Met A100 heeft Sony heeft bepaald niet slecht gedaan en ook daar heb ik nogal smalende commentaren gelezen, dat het niet meer dan een make-over van de 5D was en dus niet interessant. Ze sleepte wel de EISA-award van camera van het jaar binnen en verkochten er behoorlijk veel van.
Ook een aan mij.... als voormalig 5D bezitter en ik heb er bepaald geen spijt van.....
Voor mij ( en ik neem aan voor veel andere fotografen) is belangrijk dat de camera goede platen produceert en ergonomisch goed is. Verder zie ik (voor zover het de body aangaat) in mogelijkheden weinig verschillen met Nikon en Canon, die er voor de serieuze fotograaf echt toe doen.
[ Voor 8% gewijzigd door PeterVL57 op 08-09-2007 23:30 ]
alu iMac 24" | Macbook pro 15" | Ipad 64gig WIFI/3G | Canon Powershot SX 40 HS | Canon powershot S95
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Inderdaad kunnen smaken daarin verschillen. Persoonlijk vind ik zwaarder niet een voordeel (je zeult nogal wat mee). Het gaat er om dat je camera goed in de hand ligt (ik vind het prettig dat de Sony redelijk groot is) en goed in balans is. Als dat met minder gewicht kan... graag. Maar dat is inderdaad persoonlijke voorkeur...ThunderNet schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 23:23:
Mjah 135 gram zwaarderIk zie gewicht juist als een voordeel. Het gewicht en formaat van de D3 vind ik dus bijvoorbeeld een pre boven de D300
smaken verschillen daarin
Mjah ik vind de balans met zwaardere/grotere camera fijner. Liever F5 (of D3 dus, maakt elkaar niet zoveel) met 1kg stuk glas. Dan D200 met 1kg stuk glas.PeterVL57 schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 23:36:
[...]
Inderdaad kunnen smaken daarin verschillen. Persoonlijk vind ik zwaarder niet een voordeel (je zeult nogal wat mee). Het gaat er om dat je camera goed in de hand ligt (ik vind het prettig dat de Sony redelijk groot is) en goed in balans is. Als dat met minder gewicht kan... graag. Maar dat is inderdaad persoonlijke voorkeur...
1) een grip helpt enorm.ThunderNet schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 23:38:
[...]
Mjah ik vind de balans met zwaardere/grotere camera fijner. Liever F5 (of D3 dus, maakt elkaar niet zoveel) met 1kg stuk glas. Dan D200 met 1kg stuk glas.
2) er is momenteel weinig glas voor a-mount te krijgen wat bij die 1KG in de buurt komt. of dat een voordeel (minder mee te sjouwen) of een nadeel (minder lichtsterk) is, zal ik geen conclusies over trekken.

[ Voor 13% gewijzigd door Korras op 09-09-2007 00:24 ]
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
grip is toch minder stevig.. stukje kwaliteits beleving ook.Korras schreef op zondag 09 september 2007 @ 00:22:
[...]
1) een grip helpt enorm.
2) er is momenteel weinig glas voor a-mount te krijgen wat bij die 1KG in de buurt komt. of dat een voordeel (minder mee te sjouwen) of een nadeel (minder lichtsterk) is, zal ik geen conclusies over trekken.
en lijkt me dat 70-200G ding wel in de buurt komt?
ik zeg ook, weinig. ik weet dat er wel wat is, maar dat is slecht mondjesmaat leverbaar, hoewel de 70-200 nu op voorraad begint te raken bij verschillende zaken (Konijn, KE, Cameranu).ThunderNet schreef op zondag 09 september 2007 @ 00:24:
[...]
grip is toch minder stevig.. stukje kwaliteits beleving ook.
en lijkt me dat 70-200G ding wel in de buurt komt?
Om het even bot te zeggen, hij is schandalig duur en presteert daar niet naar.
Dan sturen ze die kennelijk grotendeels naar Nederland. De drie webwinkels, waar ik nogal eens bestel hebben hem allemaal op voorraad. In de VS heeft sony de prijs van o.a. dit objectief met de intro van de A700 al met enige honderden dollars verlaagd. Hopelijk zullen we dat in europa ook snel gaan meemaken, want ik ben het helemaal met je eens, dat de huidige prijs nergens op lijkt.Oxi schreef op zondag 09 september 2007 @ 00:36:
Er zit 1 persoon in de fabriek 1 70-200G per dag te maken. Aldus een Sony rep.
Om het even bot te zeggen, hij is schandalig duur en presteert daar niet naar.
Als je het statief gondeltje nog meeneemt dan weegt hij rond de 1,5 kg. Op zulke momenten merk je toch niet meer of je camera 600 of 800 gram weegt. Als je dan nog meer G glas meezeult, valt het wel mee.
Ik ben benieuwd hoe de balans is in combinatie met de A700. Bij de A100 is het wel een goede balans. Wat ik ook belangrijk vind is het ruisniveau. De eerste voorbeelden zijn veelbelovend. Ik wil het echter zelf ook testen, omdat de voorbeelden die je ziet nu niet echt aangeven in welke kanalen de ruis zit en of de ruisonderdrukking aan of uit staat en zijn alle beelden in jpeg.
Daarnaast moet de camera nog scherpe beelden leveren zonder dat je hoeft te verscherpen, moeten de kleuren kloppen met de werkelijkheid.
Met die 100en dollars verlaging haal ik nog STEEDS een Canon 30D /en/ een 70-200/2.8L voor de prijs van die 70-200G.... With all due respect, die zooi is en blijft serieus overpriced.PeterVL57 schreef op zondag 09 september 2007 @ 09:55:
[...]
Dan sturen ze die kennelijk grotendeels naar Nederland. De drie webwinkels, waar ik nogal eens bestel hebben hem allemaal op voorraad. In de VS heeft sony de prijs van o.a. dit objectief met de intro van de A700 al met enige honderden dollars verlaagd. Hopelijk zullen we dat in europa ook snel gaan meemaken, want ik ben het helemaal met je eens, dat de huidige prijs nergens op lijkt.
Als sony die lens 1000 dollar laat zakken zitten ze pas in lijn met Canon en Nikon's alternatieven.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
wacht even... jij hebt een KM/Sony 70-200 2.8? dat schreeuwt om samples, liefst in RAW.JEPEM schreef op zondag 09 september 2007 @ 10:11:
Hij weegt inderdaad meer dan 1 kg. Het is een heel gewicht om mee te nemen.
Als je het statief gondeltje nog meeneemt dan weegt hij rond de 1,5 kg. Op zulke momenten merk je toch niet meer of je camera 600 of 800 gram weegt. Als je dan nog meer G glas meezeult, valt het wel mee.
Ik ben benieuwd hoe de balans is in combinatie met de A700. Bij de A100 is het wel een goede balans. Wat ik ook belangrijk vind is het ruisniveau. De eerste voorbeelden zijn veelbelovend. Ik wil het echter zelf ook testen, omdat de voorbeelden die je ziet nu niet echt aangeven in welke kanalen de ruis zit en of de ruisonderdrukking aan of uit staat en zijn alle beelden in jpeg.
Daarnaast moet de camera nog scherpe beelden leveren zonder dat je hoeft te verscherpen, moeten de kleuren kloppen met de werkelijkheid.
Want over de kwaliteit van die lens kunnen niets meer doen dan gokken en een paar (resized) samples bekijken op pbase.
Helemaal mee eens. Maar Sony zet nu een camera tegenover de 40D en zal dan ook wat aan beschikbaarheid van goede lenzen moeten doen en daarbij een concurrerende prijsstelling moeten bieden, anders helpen ze hun eigen marktpositie de vernieling in. Zo dom zullen ze bij Sony niet zijn. Je kunt m.i. verwachten dat de produktie van betere lenzen nu fors wordt opgevoerd en stapsgewijze prijsdalingen zullen worden doorgevoerd.Ronald schreef op zondag 09 september 2007 @ 10:17:
[...]
Met die 100en dollars verlaging haal ik nog STEEDS een Canon 30D /en/ een 70-200/2.8L voor de prijs van die 70-200G.... With all due respect, die zooi is en blijft serieus overpriced.
Als sony die lens 1000 dollar laat zakken zitten ze pas in lijn met Canon en Nikon's alternatieven.
zie Dyxum en photozone, daar is al zat te vinden....Oxi schreef op zondag 09 september 2007 @ 10:20:
En http://www.yourlensreview...ist/12/0/Sony---KM-A.html kan nog wat A-mount reviews gebruiken.
Verwijderd
Tijdens de persconferentie in Italie heb ik met de Alpha 700 gewerkt in combinatie met de 70-200 zowel met als zonder 2x extender. Foto's zien er zeer goed en scherp uit, al zit er wel wat chromatische aberratie in de delen buiten het centrum van de foto bij hoog contrast, maar niet meer als bij mijn eigen 70-200VR van Nikon.Korras schreef op zondag 09 september 2007 @ 10:18:
[...]
wacht even... jij hebt een KM/Sony 70-200 2.8? dat schreeuwt om samples, liefst in RAW.
Review van de Sony 70-200 f/2.8G van een paar weken geleden.
Een korte hands-on (met daarbij de foto's van de Alpha 700 met 70-200 & 2x ext.) heb ik hopelijk vandaag af, maar het is gierend druk, dus pin me er niet aan vast.
Dat is inderdaad een vet probleem met Sony en vroeger al met KM of Minolta. Probleem wordt denk ik veroorzaakt door een lage vraag en relatieve hoge fabricage kosten. Kan een prijsverlaging door Sony genoeg vraag generen om het rendabel te laten zijn?Ronald schreef op zondag 09 september 2007 @ 10:17:
[...]
Met die 100en dollars verlaging haal ik nog STEEDS een Canon 30D /en/ een 70-200/2.8L voor de prijs van die 70-200G.... With all due respect, die zooi is en blijft serieus overpriced.
Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm
DSLR, heb jij toevallig een aantal RAW's om even echt goed te kijken wat de kwaliteit van die lens is?
Henk:
ik help het je hopen. of, beter gezegd, ik help het de A-mount gebruikers hopen.Oxi schreef op zondag 09 september 2007 @ 00:36:
Er zit 1 persoon in de fabriek 1 70-200G per dag te maken. Aldus een Sony rep.
[ Voor 43% gewijzigd door Korras op 10-09-2007 16:19 ]
Ik bedoel, er zijn toch wel meer dan 365mensen/jaar die zo'n lens kopen lijkt me, over de hele wereld gezien enzo....
Verwijderd
Ik heb ze wel, maar niet hier (thuis) maar op kantoor. Trouwens dat van die 1 lens per dag is echt onzin volgens Sony. Heel in het begin van de productie was dit waar, maar dat is al lang achterhaald.Korras schreef op maandag 10 september 2007 @ 16:08:
de vraag is vrij hoog, alleen niet voor die prijs. 70-200 is op elk platform een gewilde lengte, maar niet voor E2500. de fabricage kosten zijn simpelweg zo hoog, omdat er 1 persoon is die ze maakt, met 1 stuks per dag productie in totaal. daarom zijn ze zo aan de prijs.
DSLR, heb jij toevallig een aantal RAW's om even echt goed te kijken wat de kwaliteit van die lens is?
Henk:
De hands-on staat er nu ook op BTW.
zou je die heel mischien richting mijn email kunnen sturen, zodra / als je daar de kans toe hebt? ik ben namelijk erg benieuwd.Verwijderd schreef op maandag 10 september 2007 @ 16:24:
[...]
Ik heb ze wel, maar niet hier (thuis) maar op kantoor.
Ik ben blij dat de grip ook bevalt, bij de 7 gebruik ik deze ook altijd, en die is zowel goed in balans als goed stevig, je kunt niet merken dat het een los gedeelte is.
Nog even het kleuren stuk lezen, dat was bij Minolta altijd goed in orde, hopelijk heeft Sony dat ook overgenomen.
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Ah fijn, eerst een fatsoenlijke test afwachten dus...
Ik kan me niet voorstellen dat sony van de A100 camera met voor 10 MP een hoog oplossend vermogen naar de A700 als softie gaat
Als dat het geval is, kun je het tenminste weer gewoon uitzetten.
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Je wordt op je wenken bediend : een artikel over de JPEG kwaliteit http://photoclubalpha.com...uality-revealed/#more-438martijn_tje schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 12:21:
Softheid is me bij de samples op meerdere sites opgevallen (ook op iso 100 en 200). Het lijkt er op dat de in camera bewerkingen van de pre productie camera's nog niet echt optimaal zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat sony van de A100 camera met voor 10 MP een hoog oplossend vermogen naar de A700 als softie gaat
Strekking : met de juiste instellingen krijg je een messcherpe JPEG uit de A700 (dus niks softie...)

Ik wacht wel op de echte rapporten, deze jongen kan niet post processen..
edit: die 16-105 moet 600 euro kosten lees ik net in de TS? Pfoe, ik dacht eerder aan een kitlensprijs (lees 100-150 euro) op basis van de samples die ik op de gelinkte sites zie staan... Meukbokeh, falloff, scherpte zo-zo, bak met CA en contrast is ook niet alles.... Voor de duidelijkheid, het gaat om deze samples.
[ Voor 65% gewijzigd door neographikal op 11-09-2007 16:08 ]
PeterVL57 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:41:
[...]
Je wordt op je wenken bediend : een artikel over de JPEG kwaliteit http://photoclubalpha.com...uality-revealed/#more-438
Strekking : met de juiste instellingen krijg je een messcherpe JPEG uit de A700 (dus niks softie...)

Dit is messcherp? of is dit juist het voorbeeld hoe het niet moet? want dan mag hij wel eens laten zien wat het effect is van goede bewerking...
Inderdaad weinig scherp of contrastrijk voor een foto op f/9, maar van de andere kant niet slecht voor een 6,5x zoom(kit)lens.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Wel voor een ding dat 600e moet kosten imho....abrakadaver schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 16:10:
wel een lens met een extreem cool bereik! 16-105, voor de niet-super-veeleisende-vakantie-gebruiker lijkt het me ideaal.
Inderdaad weinig scherp of contrastrijk voor een foto op f/9, maar van de andere kant niet slecht voor een 6,5x zoom(kit)lens.
Voor een ding wat 600 euro op moet brengen vind ik het meuk, sorry, de gemiddelde Sigma / Tamron superzoom doet hier niks voor onder. Sterker nog: de Canon kitlens loopt hem eruit (ja, zonder gezeik, ik zit voor de lol even naar wat samples van de mijne uit het verleden te kijken). Enne, dat is nou toch niet echt het meest grote optische wereldwonder volgens velen.abrakadaver schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 16:10:
wel een lens met een extreem cool bereik! 16-105, voor de niet-super-veeleisende-vakantie-gebruiker lijkt het me ideaal.
[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 11-09-2007 16:21 ]
@Henk (met Canon 30D) Kijk maar eens hoe klein de details, die je nu eruit pikt, op de oorspronkelijke foto zijn...., dan is dit voor een JPEG bewerking inderdaad messcherp.....Henk schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 16:07:
[...]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dit is messcherp? of is dit juist het voorbeeld hoe het niet moet? want dan mag hij wel eens laten zien wat het effect is van goede bewerking...
Ik durf de A700 hierop niet te beoordelen, eerst fatsoenlijk glas erop, dan valt er wat zinnigs te zeggen over het ding.
[ Voor 15% gewijzigd door neographikal op 11-09-2007 17:22 ]
Wat ik er schiet doet er volgens mij niet zo heel veel toe... als ik een Nikkor 18-200 erbij zou halen, welke imho méér in het rijtje van deze lens past dan een willekeurige andere lens en die op een D200 prak met iso100 op F/9, presteert ie stúkken beter, en dat niet alleen op scherpte.PeterVL57 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 17:07:
[...]
@Henk (met Canon 30D) Kijk maar eens hoe klein de details, die je nu eruit pikt, op de oorspronkelijke foto zijn...., dan is dit voor een JPEG bewerking inderdaad messcherp.....
Verder: wat neo zegt... een canon 18-55 is scherper, en die staat nou niet bepaald bekend als messcherp. Maar anders zoek je op photozone.de/pbase/teh-internets even naar wat 17-40/4USM shots die afgestopt zijn naar F/9, dan heb je een stuk meer messcherpte. Om maar te zwijgen over de 17-55/2.8IS USM.
En scherpte is eigenlijk (na een zeker niveau) zo'n non-issue... Contrast, bokeh en kleurverzadiging doe je míj iig een stuk meer plezier mee
[ Voor 7% gewijzigd door Henk op 11-09-2007 17:18 ]
Waarom ik die toevoeging opneem, is wel duidelijk lijkt me. Anders dan op internationale forums, lijkt het op GOT gewoonte dat Canon gebruikers hun frustraties uitleven op camera's van andere merken (die natuurlijk niet deugen, want Canon rules.....). Een soort vegetariërs, die de kwaliteit van rundvlees menen te kunnen beoordelen (en altijd tot de conclusies komen dat boontjes toch beter smaken).....Henk schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 17:17:
[...]
Wat ik er schiet doet er volgens mij niet zo heel veel toe... Verder: wat neo zegt... een canon 18-55 is scherper, en die staat nou niet bepaald bekend als messcherp. Maar anders zoek je op photozone.de/pbase/teh-internets even naar wat 17-40/4USM shots die afgestopt zijn naar F/9, dan heb je een stuk meer messcherpte. Om maar te zwijgen over de 17-55/2.8IS USM.
als je moeite hebt met het commentaar van anderen doe je er beter aan een TR in te dienen ip.v. er op deze manier op in te gaan!
[ Voor 191% gewijzigd door YellowCube op 11-09-2007 18:39 ]
Daarom staat er ook een inhoudelijk commentaar.
[ Voor 255% gewijzigd door YellowCube op 11-09-2007 18:34 ]
Het meerendeel van de gebruikers die jij bedoelt staat zeer positief tegenover de D300 bijvoorbeeld. Hoevaak er wel niet gerant wordt op Canon en de service... Het gras is zeker niet altijd groener bij het eigen merk zeg maar.PeterVL57 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 17:35:
[...]
Waarom ik die toevoeging opneem, is wel duidelijk lijkt me. Anders dan op internationale forums, lijkt het op GOT gewoonte dat Canon gebruikers hun frustraties uitleven op camera's van andere merken (die natuurlijk niet deugen, want Canon rules.....).
Verder: ik geef notabene aan dat ik de camera op basis van de foto's van deze lens en de overige samples niet eens wil/kan beoordelen.
Dus ik kan geen lens beoordelen op basis van de foto's die eruit komen omdat ik Canon schiet? Ik ga hier verder niet op in, als je echt met argumenten komt, prima. Maar aan dit op de man spelen werk ik verder niet mee.Een soort vegetariërs, die de kwaliteit van rundvlees menen te kunnen beoordelen (en altijd tot de conclusies komen dat boontjes toch beter smaken).....
Idem.
[ Voor 11% gewijzigd door YellowCube op 11-09-2007 18:34 ]
En dat heeft niets met Canon te maken
oftewel.. als iemand Canon gebruikt, mag die persoon geen negatief commentaar meer leveren? je verwacht alleen positief commentaar op deze cam? dat gaat helaas tot nu toe, met de aanwezige samples, niet lukken.PeterVL57 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 17:43:
[...]
Ik had niet anders van je verwacht geachte Canon gebruiker Oxi ....
We discussieren over foto's, die in JPEG en in haast tijdens produkt-presentaties zijn gemaakt. Mensen die de nieuwe apparatuur in handen hebben gehad zijn enthousiast over de resultaten. Ze beseffen bliksems goed dat het geen top-foto's zijn. Daarvoor moet je de mogelijkheden en instellingen van een camera eerst goed leren kennen, en die tijd hadden ze niet. Maar hier maaien diverse lieden zonder pardon kwaliteit van nieuwe body's en nieuwe lenzen neer, die nog door niemand zijn getest en niemand van ons praktisch in handen heeft gehad. Dat lijkt me zo nutteloos (en eerlijk gezegd ook irritant, als daar continue door canonbezitters de boodschap aan wordt gehangen dat canon toch veel beter is....).Korras schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 17:50:
[...]
oftewel.. als iemand Canon gebruikt, mag die persoon geen negatief commentaar meer leveren? je verwacht alleen positief commentaar op deze cam? dat gaat helaas tot nu toe, met de aanwezige samples, niet lukken.
[ Voor 28% gewijzigd door PeterVL57 op 11-09-2007 18:32 ]
En als je het canonmount topic een beetje volgt, er worden ook Canon lenzen kei hard afgekraakt omdat ze gewoon enorm kut zijn. Maar er is zo'n groot aanbod dat die paar lenzen niet boeien, neem voor hetzelfde geld (of zelfs minder) een goede.
En in dit geval, neem de CZ16-80 die even duur is maar een stuk beter.
[ Voor 7% gewijzigd door Oxi op 11-09-2007 18:00 ]
Aan een shot overdag op iso200 F/10-11 valt weinig te vernaggelen om heel eerlijk te zijn. Ik kan de feeling van een lens niet beoordeling, hoe hij aanvoelt, hoe hij focust, etc. Maar op basis van samples kan ik prima beoordelen of een lens me optisch bevalt ja of nee. Hij is dermate veel softer dan een Canon kitlens op vergelijkbare settings met conservatieve sharpening dat ik inderdaad durf te zeggen dat het ding optisch meuk is, met name voor €600,-. Hier helpt een wat geoptimaliseerde in-cam sharpening weinig meer aan.PeterVL57 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 17:56:
Maar hier maaien diverse lieden zonder pardon kwaliteit van nieuwe body's en nieuwe lenzen neer, die nog door niemand zijn getest en niemand van ons praktisch in hadden heeft gehad. Dat lijkt me zo nutteloos (en eerlijk gezegd ook irritant).
Jij je zin, de kitlenzen van Nikon/Pentax zijn ook beter. Ik had toevallig samples van -het niet geniale stuk glas- de kitlens van Canon zo beschikbaar. Die is op vergelijkbare settings aanmerkelijk scherper met meer contrast. Verder merkt Oxi al terecht op dat genoeg spul bij Canon ook keihard gekraakt wordt hoor, dat is wat ik bedoelde met het gras wat niet altijd groener is bij het eigen merkPeterVL57 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 17:56:
[...]als daar continue door canonbezitters de boodschap aan wordt gehangen dat canon toch veel beter is....).
[ Voor 58% gewijzigd door neographikal op 11-09-2007 18:13 ]
... ik ben in staat met de beste lens nog een redeljk waardeloze foto te maken.... ofwel, je bewering klopt alleen als die foto's onder dezelfde ideale omstandigheden worden gemaakt. Elke camera kent zijn optimale instellingen en dan is er nog altijd de fotograaf, die ondanks die optimale instellingen, de boel alsnog kan verprutsen.Oxi schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 17:59:
Maar sommige aspecten zijn objectief te beoordelen aan de hand van foto's. Het maakt niet uit of er een mooie bloem of een paardebloem op de foto staan om de kwaliteit (oa scherpte) van een lens te beoordelen.
... door mensen, die ervaring met die lenzen hebben opgedaan, mag ik hopen... (dat is het nou net het verschil)Oxi schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 17:59:
En als je het canonmount topic een beetje volgt, er worden ook Canon lenzen kei hard afgekraakt omdat ze gewoon enorm kut zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door PeterVL57 op 11-09-2007 18:14 ]
Ik als niet Canon en ex-Nikon gebruiker zit toch ook niet in die topic's te zeuren?
Jullie hebben duidelijk met een reden je merk gekozen en vinden Sony blijkbaar kut.
Nou dat is dan duidelijk, nu willen we gewoon weer over de mogelijkheden van de Sony camera hebben zonder onnodig merken geruzie.
Dat wou ik even zeggen.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Als jij met een dusdanige setting een foto dusdanig soft kan laten zijn zonder vage nabewerking of extreme beweging, ben je écht knap. En aangezien deze shots juist gemaakt zijn om te laten zien wat er uit de lens te halen valt (en dat dus drastisch tegen valt) lijkt dat me HEVIG sterk.PeterVL57 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 18:11:
[...]
... ik ben in staat met de beste lens nog een redeljk waardeloze foto te maken.... ofwel, je bewering klopt alleen als die foto's onder dezelfde ideale omstandigheden worden gemaakt.
Eerst is het shot messcherp, en nu heeft de fotograaf dr rare dingen mee gedaan? Ik denk dat jij zelf de gekleurde bril op hebt.Elke camera kent zijn optimale instellingen en dan is er nog altijd de fotograaf, die ondanks die optimale instellingen, de boel alsnog kan verprutsen.
En als canon morgen een objectief aankondigt dat presteert als deze... be my guest.Mud.Starrr schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 18:12:
Ik probeer het topic een beetje te volgen, maar weer komen er constant nogal anti Minolta/Sony achtige opmerkingen langs van niet of ex gebruikers.
Ik als niet Canon en ex-Nikon gebruiker zit toch ook niet in die topic's te zeuren?
Niet kut, maar wel minder. Maar leg eens uit waarom er alleen maar 'oe' en 'aaah' geroepen mag worden over een merk? Over de 40D zijn bijvoorbeeld neo en ik als opvolger van de 30D redelijk kritisch, alsin: we staan niet in de rij om hem te halen, ondanks de verbeteringen. We hadden liever een D300-like cam gezien en vinden het ook geweldig dat nikon die wél heeft durven lanceren en superjammer dat sony daar niet in geslaagd lijkt.Jullie hebben duidelijk met een reden je merk gekozen en vinden Sony blijkbaar kut.
En dat snap ik niet, het hóeft geen merkenruzie te zijn. In de eerste instanties ging het over de prestaties van een objectief. Er is pas Canon bijgehaald toen PeterVL57 op de man ging spelen...Nou dat is dan duidelijk, nu willen we gewoon weer over de mogelijkheden van de Sony camera hebben zonder onnodig merken geruzie.
Dat wou ik even zeggen.
[ Voor 43% gewijzigd door Henk op 11-09-2007 18:17 ]
en ik ookMud.Starrr schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 18:12:
Ik probeer het topic een beetje te volgen, maar weer komen er constant nogal anti Minolta/Sony achtige opmerkingen langs van niet of ex gebruikers.
Jullie hebben duidelijk met een reden je merk gekozen en vinden Sony blijkbaar kut.
Nou dat is dan duidelijk, nu willen we gewoon weer over de mogelijkheden van de Sony camera hebben zonder onnodig merken geruzie.
Dat wou ik even zeggen.
Wat er hier net gebeurt is dat er vervolgens op de man gespeeld wordt in plaats van inhoudelijk te discussieren. Dan gaat het inderdaad mis ja
En dus mag je niet meer over de resultaten praten?
Ik zal m'n sig even veranderen in "Canon 40D, Pentax K10D, Olympus E410, Sony A100, Nikon D200"
Dan mag ik er wel over praten hoop ik?
Ik vind de discussie niet meer leuk zo in ieder geval.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Als diverse mensen deze boodschap even laten doordringen, is het probleem over.(en dat heeft niks te maken met "op de man spelen")Mud.Starrr schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 18:12:
[ Voor 5% gewijzigd door PeterVL57 op 11-09-2007 18:30 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
"De Sony Alpha A700 past zich eigenlijk helemaal aan de fotograaf aan, voor mij persoonlijk een verademing. Na mijn praktijkervaring ben ik zelf overtuigd van de Sony A700 en voorzie ik dat de professionele markt het Sony Alpha concept zal omarmen.”
[ Voor 72% gewijzigd door PeterVL57 op 11-09-2007 20:06 ]
Hopelijk kan ik er binnenkort ook zelf even mee spelen, kijken of ie onderdoet voor een C5D en of ik eindelijk mijn 7 zal vervangen
Ik ben ook wel benieuwd of Sony weer zo de verkoopstatistieken gaat bestormen als na het uitkomen van de a100.
Ik zal m'n 7D niet meteen aan de wilgen hangen, maar het is qua specs lijkt het me een goede opvolger, ik ben benieuwd naar de ervaringen van de eerste eigenaren en reviewers.
Verwijderd
Hoezo apart? Minolta deed dat al vele jaren eerder, en wel in de 28-135mm lens (ca. 1985-86).martijn_tje schreef op donderdag 06 september 2007 @ 19:01:
Appart: de zoomring verder van de body als de focus ring (het lijkt nikon wel).
Maar goed, Minolta had wel meer aparte geniale uitvindingen, waar nu Canon, Nikon en andere merken mee profileren.
Leuk die vergelijkingen tussen de A700 en Canon/Nikon equivalenten, en de discussie over welk cameramerk nu wel niet het beste is. Uiteindelijk blijft het er toch om gaan dat je ermee kunt fotograferen. En mijns inziens leiden de meeste technische snufjes er op dit forum niet toe dat de foto's aanzienlijk beter van kwaliteit worden.
Back to basics!
Wat betreft de extra functies, knopjes, grip, IS, IF, G, lichtsterke lenzen, etc., dit behoort toegevoegde waarde te geven, niet als essentieel voor het maken van een of de goede foto.
Als je met een gewone standaard lens (bijvoorbeeld de eerste de beste KIT-lens) en je camera in M-stand geen fatsoenlijke foto kunt maken (minimaal 1 uit 10 (zou eigenlijk >80% moeten zijn), dien je aan jezelf te twijfelen, niet aan je camera, de lens, de extra knopjes of andere fleurigheden!
Wat betreft de A700, biedt deze camera net als de voorgaande 700-serie(s) (Of andere 7-series) een aantal erg leuke nieuwe foefjes. Leuke snufjes die we nu op onze huidige Minolta, Konica-Minolta en/of Sony cameraatjes moeten missen. Niet essentieel, maar zeker wel heel leuk!
En natuurlijk niet te vergeten dat de 7-serie van Minolta nooit een volwaardig professionele camera is geweest. Als semi-professionele body is ie een leuke opvolger van de 7D, als ook voor de 5d en A100. Misschien ook voor de gebruikers van andere merken camera's, ware t niet dat ze ook ander glaswerk zouden moeten kopen.
De EOS-lijn was oorspronkelijk ook geen professionele lijn van Canon.
Het blijft afwachten wat Sony's nieuwe troef zal zijn...
Maar tot dusverre is de A700 geen teleurstelling.
Glaswerk: 16-80 was al een leuk bereik om naar uit te kijken, 16-105 is dat helemaal... op APS-C dan. Een heel leuk reportage bereik.
18-250 is ook op APS-C zeer interessant. Heb de laatste jaren al heel wat prof's jaloers zien kijken als ik mijn 28-300 op mijn cameraatje schroefde. Qua lichtsterkte zijn superzooms misschien minder aantrekkelijk, maar het bereik maakt dat meer dan goed!
Ik hoop dan ook dat het Sony glaswerk niet onderdoet voor het Minolta glaswerk. Scherpte mag verbeterd worden, maar is mijns inziens ondergeschikt aan kleur, contrast, dynamic range, enz.
En natuurlijk onderken ik dat gebruikers van andere merken camera's e.a. qua scherpte superieurder zijn dan Minolta. Maar ja... scherpte draagt zo weinig bij aan de juiste sfeer...
SSM boeit niet... Foto's die nu met de meest moderne snufjes en Foto-Soaping gemaakt worden, werden in vroegere jaren al gemaakt zonder auto-focus en al onze bijna niet meer weg te denken knupkes, en andere functies, IS, IF, wegwerplenzen, enz.
Leuk, maar niet essentieel.
dit lokt reacties uit...gewoon de zaken bij de naam noemen a.u.b.
Sony - Ga zo door
[ Voor 62% gewijzigd door YellowCube op 12-09-2007 08:36 ]
Imo een beetje een non-argument: we zijn eraan gewend geraakt en het maakt onderdeel uit van de prijskwaliteitverhouding van een camera. Dus dat mensen naar die foefjes kijken is imo niet meer dan terecht
Dat niet alleen... Die 'foefjes' is imho waar de hele fotowereld op het moment om draait. Natuurlijk kan ik ook lopend de 25km naar mijn werk - of desnoods met paard al dan niet met wagen - afleggen. Maar als ik bij Mercedes enkel paard en wagen kan kopen en bij BMW gewoon een auto onder mijn kont krijg, en misschien nog wel met luxe ook, kies ik die toch?neographikal schreef op woensdag 12 september 2007 @ 08:19:
Al die nieuwe functionaliteit is niet essentieel voor de essentie van een goede foto, maar het maakt het wel verrekte makkelijk. In een auto zonder airco kom ik ook van A naar B, met airco gaat dat een stuk comfortabeler.
Imo een beetje een non-argument: we zijn eraan gewend geraakt en het maakt onderdeel uit van de prijskwaliteitverhouding van een camera. Dus dat mensen naar die foefjes kijken is imo niet meer dan terecht
Dus er zit inderdaad een stukje voorkeur in, maar zeggen dat het er niet toe doet vind ik een beetje onterecht. Zo kun je bij elke cam die wel zeggen dat alle functionaliteit die er in zit, buiten het afdrukken op een sensor na, wel zeggen dat hij weinig toevoegt of de foto niet significant hoeft te beïnvloeden. Natuurlijk is het de fotograaf die er toe doet, met IS/VR/AS/AR/etc krijg je niet ineens een supermooi shot. Maar het kan wel helpen om dat supermooie shot dat je als fotograaf zíet, ook daadwerkelijk te maken
Want imho is dát wat fotograferen is. Vastleggen wat je ziet op een mooie manier. En als technische meuk mij daar bij kan helpen zonder zich te bemoeien met mijn compo... be my guest
[ Voor 3% gewijzigd door Henk op 12-09-2007 09:23 ]
http://www.dyxum.com/gear...iew/Sony_alpha_700_af.asp
Wel mooie vooruitgang maar helaas geen cross sensoren voor alle AF punten. Een systeem met een dubbelcross in het midden en cross sensoren onder de zij punten zou ik veel liever zien. Het middelste punt en het motortje lijken nu alleen sterk verbeterd te zijn. Nu is het AF motortje wel sterg genoeg maar zijn de zij AF punten de beperkende factor om fatsoenlijk een bewegend object te volgen.
Over de prijzen van die aangekomdigde lenzen. De bron die ze vermeld had heeft ze inmiddels ook verwijderd.Ik zal ze dus ook verwijderen uit de TS.
[ Voor 73% gewijzigd door martijn_tje op 12-09-2007 10:52 ]
De hele fotowereld is wat overdreven, maar in het segment waarin deze camera wordt geplaatst, worden deze 'foefjes' wel zwaar gewogen (te zwaar?).Henk schreef op woensdag 12 september 2007 @ 09:02:
Die 'foefjes' is imho waar de hele fotowereld op het moment om draait.
in andere segmenten zijn deze foefjes minder belangrijk, maar deze segmenten zijn minder groot en daardoor commercieel wellicht minder interessant. en dat laatste zal zeker voor sony een reden kunnen zijn om niet in dat segment te willen opereren. en dat is jammer, want met de samenwerking met zeiss heeft sony een goede troef in handen. ze zouden namelijk het gat in kunnen vullen dat kyocera na het stopzetten van contax heeft achtergelaten. de mock-up van de vermeende full frame sony alpha deed me zelfs denken aan een contax camera. in dat segment hoeven al die 'foefjes' niet, maar in dat segment zal sony nooit een serieuze concurrent voor canon en nikon worden. wil sony dat wel worden, dan zullen ze meer aandacht aan de 'foefjes' moeten besteden. persoonlijk zou ik liever zien dat sony de nieuwe contax wordt, ze hebben dan namelijk echt iets toe te voegen aan de cameramarkt, ipv een canon clone te worden.
Allerlei toevoegingen zijn leuk, maar leiden natuurlijk alleen maar af van waar het om gaat. Tegenwoordig koopt "iedereen" meteen een geavanceerde camera met allerlei speelgoed erop, maar echt leren fotograferen doe je natuurlijk op een camera zonder opties. Beste is zelfs een zonder AF, dan leer je ook meer over afstanden en scherptediepte e.d.
Maar goed, op het moment kopen mensen een camera van €1900 omdat er een draaibaar scherm op zit, of een GPS module of een bluetooth handsfree optie...
Dat het motortje meer prik heeft zie ik als leuk voor iedereen die een beercan o.i.d. heeft. M'n 50 f/1.7 zal er waarschijnlijk ook heftig van kunnen profiteren. Maar een echte oploffing voor problemen met tracking op de zij AF punten is het natuurlijk niet. Ik zou het balen vinden als voor sport weer alleen het middelste focuspunt echt bruikbaar is. (gelukkig krijg ik genoeg waarschijnlijk de kans om de body uit te proberen / te lenen)
Prima alternatief lijkt me, in-body voor oudere objectieven en minder SSM geörienteerde gebruikers, en SSM voor de anderen.
Misschien zijn de simpele zij AF punten wel eenvoudige lijntjes maar dan met "danoontje power". Wie weet (ik laat me graag verrassen). Een ding staat vas ik ga het zeker uit proberen van te voren.
Het kan zijn dat de sensoren de data wel aanleverden, maar dat de motor het niet bij kon benen. Of de processor, maar ik weet niet of die op de 7D anders is dan op de 7.
Raws van de a700.
Je hebt er ACR 4.2 / LR 1.2 voor nodig...
Of ACR zuigt hard op Sony Alpha raws, of dit is niet best... iso 800 is borderline, 1600 regelrecht slecht, compleet gebrek aan detail, als google op maps moet doen bij vliegvelden en dergelijken.
Ik help hopen dat het het eerste is
[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 14-09-2007 22:15 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Helaas kan iedereen tegenwoordig z'n camera firmware upgraden, maar kan nog niet een op de tien gebruikers goede foto's maken...
Eerst maar eens een echte fotograaf met een echte release versie van de camera zien werken, dan pas trek ik conslusies.
Jeh, ben het met je eens dat een dpreview test (of gelijkwaardig wat betreft objectiviteit) afwachten een goede keuze is. Aan de andere kant, áls het de ACR conversie is (iets anders kan er praktisch niet zijn met RAW), is het maar te hopen dat dat op tijd gefixt wordt voor de camera daadwerkelijk 'gold' gaat. Dwz, ik zou niet op een cam zitten te wachten die geen goede photoshop / lightroom support heeft.Jiriki schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 23:43:
Dit is de eerste review die ik lees die niet zegt dat de hoge ISO performance uitstekend is, dus er zal wel iets anders aan de hand zijn. Buiten software problemen, is het meestal een fotograaf probleem.
Helaas kan iedereen tegenwoordig z'n camera firmware upgraden, maar kan nog niet een op de tien gebruikers goede foto's maken...
Eerst maar eens een echte fotograaf met een echte release versie van de camera zien werken, dan pas trek ik conslusies.
Het fotograaf-probleem-verhaal gaat hier niet op. Hoge ruiswaarden anders dan native komen niet voor in RAW, daarvoor moet je, al dan niet in-cam, je foto's in je PP stops gaan pushen. Bij RAW's is dat simpelweg niet het geval, behalve bij iso's als iso3200 welke in-cam iso1600's zijn die een stop onderbelicht zijn en daarna gepusht. Maar dan blijft het verhaal van de ranzige 800 en 1600 staan.
Dus: laten we hopen dat het de conversie is, of een slecht model, maar dat het hoe dan ook gefixt gaat worden.
Ik zie niet in wat iemand aan dit soort shots kan vernaggelen om eerlijk te zijn. Normaal daglicht, hij is goed belicht in daglicht (zie histogram).Jiriki schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 23:43:
Dit is de eerste review die ik lees die niet zegt dat de hoge ISO performance uitstekend is, dus er zal wel iets anders aan de hand zijn. Buiten software problemen, is het meestal een fotograaf probleem.
Voor de mensen die niet direct photoschop bij de hand hebben, de histogrammen van de iso200 plaat (DSC00480.ARW), en de rest van de platen zullen er niet ver bij vandaan liggen:neographikal schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 00:09:
[...]
Ik zie niet in wat iemand aan dit soort shots kan vernaggelen om eerlijk te zijn. Normaal daglicht, hij is goed belicht in daglicht (zie histogram).

edit: voor de vorm, de iso1600 shot-histogrammen (DSC00483.ARW) erbij

[ Voor 22% gewijzigd door Henk op 15-09-2007 00:29 ]
Deze shots zijn (bij mij iig) met ACR 4.2 bekeken in CS3, dat is het engeJEPEM schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 10:43:
Er is een update voor camera raw 4.2 voor Adobe CS3. Een update voor oa de A700. Met CS2 moet je het gewoon met 3.7 blijven doen. Zo wordt je toch nog gedwongen om CS3 aan te schaffen.

[ Voor 15% gewijzigd door Henk op 15-09-2007 11:35 ]
Da's een flauwe vergelijking. Waar het om gaat is of jij sneller op je werk bent met doube-Vanos, DME, SMG, DSC, MSM, AST, M-VDL, M-Servotronic, M- DDC, EDC, ABS, ESP, TPM, XAH, PDC DSP/RDS/RTI en ik ben vast nog wel een stel BMW TLA's vergeten.Henk schreef op woensdag 12 september 2007 @ 09:02:
Dat niet alleen... Die 'foefjes' is imho waar de hele fotowereld op het moment om draait. Natuurlijk kan ik ook lopend de 25km naar mijn werk - of desnoods met paard al dan niet met wagen - afleggen. Maar als ik bij Mercedes enkel paard en wagen kan kopen en bij BMW gewoon een auto onder mijn kont krijg, en misschien nog wel met luxe ook, kies ik die toch?tenzij ik verstokt paard&wagen freaked ben
Geen van die foefjes op je auto vertelt je wanneer je moet remmen en wanneer je gas moet geven, en dat is het *enige* wat bepaalt wie er sneller is (als de rest vergelijkbaar is). Twee 1800 kilo zware auto's met allebei een 5 liter 10 cylinder die 500pk en 383Nm levert en Damon Hill in de ene en een oerwoud van TLA's en jij in de ander. Stel het je voor. Wie wint er?
Overigens zijn files natuurlijk een veel grotere factor in hoe snel je op je werk bent, maar dat is Nederland. Op sommige trajecten wint een fietser nog van een M5.
Al die toeters op een camera vertellen je niet _wanneer_ je een foto moet maken en helpen je dus evenmin met het enige wat het verschil maakt tussen wel of geen goede foto. Je kunt honderdduizend features op je camera hebben, als je een halve seconde te laat op de knop drukt helpen die je helemaal _niets_.
Goed gereedschap maakt van een slechte fotograaf geen goede fotograaf. Goed gereedschap heeft alleen waarde in de handen van een vakman.
I don't like facts. They have a liberal bias.
oftewel, ik kan beter een compactje uit gaan zoeken, want ik ben immers geen vakman?burne schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 12:07:
[...]
Goed gereedschap maakt van een slechte fotograaf geen goede fotograaf. Goed gereedschap heeft alleen waarde in de handen van een vakman.
[ Voor 62% gewijzigd door Korras op 15-09-2007 13:13 ]
Ik ben het helemaal eens met burne, een goede fotograaf maakt een goed foto met welke camera dan ook, binnen de technische beperkingen.
Een slechte fotograaf maakt ook slechte foto's met welke camera dan ook.