Bij deze de beloofde review van de Vialuna/Opticum (vanaf hier: Opticum) TSCR 4000. Ik zal hem ook vergelijken met de Vantage VT-X221 TSCI, een soort dubbele review dus

. Ik wou eerst een mini-review schrijven maar daar is ie te lang voor geworden

.
Deze ontvangers hebben wat overeenkomsten: beiden hebben twee tuners: één voor DVB-S(atellite) en één voor DVB-T(errestrial). Verwar dit niet met de Samsung twintuners van KPN: je kan met de hier besproken ontvangers maar één kanaal tegelijk bekijken! Er is namelijk maar één MPEG decoder en DAC aanwezig. Verder hebben ze allebei een Conax kaartlezer (de Vantage zelfs 2). Beide ontvangers kunnen standaard met de
Digitenne smartcard overweg.
De Vantage heeft als extra ook nog twee Common Interface sloten waar je een CAM in kan plaatsen, bijvoorbeeld voor Canal Digitaal, of voor een MTV Unlimited kaart. De Vantage is ook verkrijgbaar in het zwart, de Opticum alleen in het grijs.
In de doos zal je weinig bijzonders aantreffen. De afstandsbediening, batterijen daarvoor, een Duitse handleiding voor de Opticum, een Engels/Duitse handleiding voor de Vantage en natuurlijk de ontvanger zelf. Je krijgt er geen antennes, kabels of smartcards ofzo bij (de kabel voor 230v zit permanent aan de ontvanger vast).
De afstandsbedieningen verschillen wat, het lijkt erop dat de afstandsbediening van de Opticum minder nauwkeurig gericht hoeft te worden om toch te werken. De afstandsbediening van de Opticum ziet er ook simpeler/goedkoper/minder ergonomisch uit dan de afstandsbediening van de Vantage, maar naar mijn mening ligt hij lekkerder in de hand. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. De afstandsbediening van de Vantage heeft aan de onderzijde een verschil in hoogte, het bovenste deel (dichterbij het infraroodledje) is dunner en "hoger" dan het onderste deel bij de batterijhouder. Als je hem vastpakt leg je waarschijnlijk automatisch je wijsvinger op de overgang in hoogte, waardoor je de afstandsbediening stevig in de hand hebt. Jammer genoeg kan je vanuit deze positie met je duim onmogelijk meer op de 1 drukken, waardoor je daarvoor eigenlijk wel je andere hand moet gebruiken. En dat is natuurlijk vervelend als je een biertje vasthebt met die andere hand. De afstandsbediening van de Opticum heeft ook een verschil in dikte, maar dit is veel kleiner waardoor je makkelijker alle knoppen op de afstandsbediening kan bereiken zonder je biertje te laten vallen. Verder zijn de knoppen op de afstandsbediening van de Opticum iets groter.
OSD. Het OSD op de Opticum ziet er vrij oubollig uit. Het gebruikte kleurenpalet is ook klein. Daar staat tegenover dat het OSD van de Opticum onder bepaalde omstandigheden beter reageert, als je de kanalenlijst opentrekt en snel achter elkaar op pijltje onder/boven drukt, dan ga je op de Opticum gewoon vlot door de kanalenlijst, waar de Vantage de helft van je toetsaanslagen niet lijkt te registreren. Hierdoor ga je nog sneller op je AB rammen maar daardoor ga je niet sneller door de lijst. Overall werkt het OSD van de Opticum naar mijn mening ook fijner, maar ook dit is persoonlijk.
Audio/video: hier komen de echt grote verschillen. De Opticum heeft diverse kleine tot grotere "flaws". Het grootste probleem is A/V sync: nogal eens wil het beeld achterlopen op het geluid. Maar niet altijd. Zo heb ik op Nederland 3 (DVB-T uit Goes, kanaal 54) niet echt noemenswaardige problemen hiermee (ik denk zelfs geen), terwijl Omroep Zeeland op dezelfde frequentie eigenlijk haast een ramp te noemen is. Je kan de uitzending volgen, maar er is echt geen lipsync in zo'n geval. Waarom bepaalde zenders er wel/geen/minder last van hebben weet ik niet. Verder heeft de Opticum last van ghosting: bij bepaalde kleurovergangen zie je een andere kleur tussen 2 kleuren bij de overgang in een andere kleur. Let wel dat ik dit met composiet output heb getest: het is prima mogelijk dat dit probleem afwezig is bij RGB-scart (waar de Opticum ondersteuning voor heeft). Mijn Dell 2405FPW heeft alleen geen ondersteuning voor RGB-scart dus dat kan ik niet testen

.
Maar hiermee is het nog niet afgelopen. Het beeld van de Opticum lijkt ietsje minder scherp dan dat van de Vantage, maar erg veel lijkt het niet te schelen (beide ontvangers aangesloten met composiet). Verder valt het geluid, in ieder geval bij gecodeerde DVB-T, af en toe even weg zonder aanwijsbare reden. Ik dacht eerst dat het aan mijn antenne lag, maar bij slechte ontvangst krijg je normaliter wat blokjes in beeld en blijft het geluid doorlopen. Dat is logisch, omdat de video in bits veel groter is dan de audio. Bij eenmalige corruptie is de kans dat er een paar bits van de video stukgaan dus veel groter dan de kans dat er iets misgaat met de audio. Bij de Opticum valt het geluid soms toch heel even weg, niet erg vaak en het is maar kort, maar het kan natuurlijk dat je net één of twee woorden mist die van belang waren.
Over de Vantage valt wat dit betreft weinig te zeggen: A/V is altijd in sync, het beeld is iets scherper, er is geen ghosting en het geluid valt niet weg. Op dit gebied is de Vantage dus veel beter.
Dan nog een detail wat handig is om te weten: de Vantage heeft géén ondersteuning voor 5V over coax, de Opticum wel. Wil je dus de KPN/Funke binnen- of buitenantenne gebruiken met de Vantage, dan moet je er ook nog een 5V inserter bijkopen en een extra wandcontactdoos vrijmaken.
Voor de duidelijkheid, met beide ontvangers kan je naadloos zappen tussen DVB-S en DVB-T. Kanalen van beide systemen staan gewoon in dezelfde zenderlijst. Je hoeft dus zelf niet "over te schakelen" hiertussen, dit gaat vanzelf. Ook zijn de ingebouwde kaartlezers van beide ontvangers compatible met de SmartWi V8 met standaard firmware, in combinatie met een
Digitenne smartcard.
De Opticum heeft nog een wazig probleem, als ik van satelliet DiSEqC positie 2 naar een DVB-T kanaal zap en dan terug naar een kanaal op de satelliet DiSEqC positie 2 dan krijg ik "geen signaal". Op DiSEqC positie 1 blijft wel beeld. Zet ik hem op een kanaal op DiSeqC positie 2 en rommel ik even aan de satellietcoax, dan komt er gewoon beeld. Zap ik vervolgens naar DiSEqC positie 1, dan blijft het beeld zwart terwijl er wel signaal is. Ontvanger uit en weer aan en DiSEqC 1 geeft beeld, zap ik naar DiSEqC 2 dan krijg ik weer "geen signaal". Misschien is het exemplarisch, maar zo niet dan is DiSEqC niet bruikbaar op deze ontvanger..
Na het verhaal over audio/video zou je misschien zeggen dat de Opticum een erg slechte ontvanger is. Maar:
you get what you pay for. De Opticum TSCR 4000 kan je op ebay.de vinden onder de 65 euro, wat natuurlijk geen geld is voor een ontvanger met deze specs. Voor de Vantage heb ik 180 euro betaald een tijdje terug, die is nu voor 150 euro te krijgen (grijs/zilver) of 160 euro (zwart). De Vantage is dus wel meer dan twee keer zo duur!
Conclusie? In de Opticum zitten gewoon flaws en je moet voor jezelf beslissen of je daarmee kan leven. Niet iedereen heeft last van een slechte A/V sync. Stoor je je daar niet erg aan, en maakt het je ook niet uit dat je af en toe 1 of 2 woorden kan missen, en kan je om de DiSEqC problemen heenwerken, dan heb je voor het geld een mooie ontvanger. Wil je perfect beeld en geluid en gewoon minder bugs en rariteiten, dan moet je zonder twijfel de Vantage hebben.
Shops:
Opticum TSCR 4000:
http://m6n.ebay.de/4000-tscr
Vantage VT-X221 TSCI:
http://www.srt-versand.de...g/index.php?cPath=485_768
[edit]
Het DiSEqC probleem met de Opticum was human error. Er is een nieuwe firmware voor, maar ik heb (nog) niet de juiste kabel om die erin te flashen. Als de nieuwe firmware het A/V sync probleem oplost is het een extreem mooie ontvanger voor het geld (dat is het zo ook al, maar dan helemaal).
Vervolgpost:
W3ird_N3rd in "Het grote Digitenne topic deel 5"
[
Voor 1% gewijzigd door
Anoniem: 159816 op 22-12-2007 17:50
]