Zuinige socket 775 server maken

Pagina: 1
Acties:
  • 836 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KoRnboy112
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik ben nu bezig om een server te maken op basis van een ASUS P5AD2 Deluxe.
Hij moet gewoon 24 uur aanstaan, als file, webserver, ftp server draaien.

Ik wil er 2x500 gb in RAID1 inzetten en mischien nog een aantal losse schijven.

Mijn vraagjes:

Welke intel CPU is het zuinigst en voldoende voor deze server...

(Deze CPU's worden onderstuend volgens de specs:
Socket 775 (Pentium 4 64-bit / Celeron D / Pentium D 8xx / Pentium D 9xx / XEON) up to 3.8 GHz dual core)..

Gebruiken hardisks veel energie en scheeld het ook nog hoe groot ze zijn of van welk merk?
Is een bepaalde voeding zuiniger dan andere?
Scheeld het als de CPU onder geclocked word?
Gebruikt geheugen altijd even veel stroom?
Hoeveel MB geheugen is voldoende voor Win2k3?
Zijn er nog andere dingen waardoor de pc zuiniger word?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen/reacties

Oja, een beetje stil is ook wel gewenst ;) ...

EDIT: Kan iemand mijn topictitel wijzigen in socket 775 ipv socket

[ Voor 6% gewijzigd door KoRnboy112 op 29-08-2007 10:06 . Reden: iets vergeten ]

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Ja, een server wordt zuiniger door zo min mogelijk harde schijven. Die kosten >10W per stuk. Verder kun je niet over zuinig spreken bij P4 of Pentium D CPU's, denk eerder aan Core (2) Duo..

• KoRnboy112
BèR schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:06:
Ja, een server wordt zuiniger door zo min mogelijk harde schijven. Die kosten >10W per stuk. Verder kun je niet over zuinig spreken bij P4 of Pentium D CPU's, denk eerder aan Core (2) Duo..
C2D ondersteund ie niet, dit vond ik op ebay dit bordje, wou veel Hardisk uitbereidingsmogelijkheden en het moet goedkoop zijn ;-).

Het maakt niet uit als hij stroom gebruikt maar 115 watt is gewoon te veel... voor een cpu

Dit lijst je komt van een oude frontpage:
http://tweakers.net/nieuws/32994/TDP-voor-Socket-775-verhoogd-naar-115-Watt.html

Is dit nog een beetje relevant?

[ Voor 19% gewijzigd door KoRnboy112 op 29-08-2007 10:10 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-01 13:29

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Denk dat de meest zuinige ene met G0 core is totdat de 45nm processor eraan komen. Kijk dus eens bij de E6x50 serie core 2 duo's.

EDIT: foutje

Hier staan de processor die ondersteund worden door jouw bord:
http://support.asus.com/c...n-us&model=P5AD2%20Deluxe

Denk dat je beste gok een processor is van de laatste batches, oftewel P4 662 bijv. Typisch heb je hier ook de laatste nieuwe bios voor nodig.

[ Voor 55% gewijzigd door Dukey op 29-08-2007 10:13 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• KoRnboy112
Dukey schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:09:
Denk dat de meest zuinige ene met G0 core is totdat de 45nm processor eraan komen. Kijk dus eens bij de E6x50 serie core 2 duo's.

Zag het al ja, no problemo

Hoe zit het eigelijk met celeron cpus, is dat iets voor een server?

[ Voor 15% gewijzigd door KoRnboy112 op 29-08-2007 10:12 ]

• KoRnboy112
Dukey schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:09:

Hier staan de processor die ondersteund worden door jouw bord:
http://support.asus.com/c...n-us&model=P5AD2%20Deluxe

Denk dat je beste gok een processor is van de laatste batches, oftewel P4 662 bijv. Typisch heb je hier ook de laatste nieuwe bios voor nodig.
Weet niet wat voor BIOS erop zit zou ik kunnen vragen aan de verkoper.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
KoRnboy112 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:11:
[...]

Zag het al ja, no problemo

Hoe zit het eigelijk met celeron cpus, is dat iets voor een server?
Ligt eraan wat je ermee wilt doen natuurlijk. ;) Ik zie wel een opsomming staan, maar dat nog niet zoveel over de belasting (aantal gebruikers etc) ervan.

Verder kun je een hoop vragen zelf ook wel opzoeken, ipv ons te laten zoeken. Om je toch een hint te geven : Welke voeding heb ik nodig? Deel 18 voor je voedingvraag.

• Dukey

Dukey

KoRnboy112 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:18:
[...]
Weet niet wat voor BIOS erop zit zou ik kunnen vragen aan de verkoper.
Dat is heel belangrijk om te weten want ik heb het al meegemaakt dat een Asus P5GDC Deluxe niet opstartte met een Celeron 330J omdat de biosversie te laag was. Heb toen bij de winkel gevraagd of ze er een hogere bios op wilde flashen (duurde even dat ze begrepen wat het probleem was :s) en toen werkte het prima.

• KoRnboy112
Roamor schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:22:
[...]

Ligt eraan wat je ermee wilt doen natuurlijk. ;) Ik zie wel een opsomming staan, maar dat nog niet zoveel over de belasting (aantal gebruikers etc) ervan.

Verder kun je een hoop vragen zelf ook wel opzoeken, ipv ons te laten zoeken. Om je toch een hint te geven : Welke voeding heb ik nodig? Deel 18 voor je voedingvraag.
Jaja, ik wist dat er een of andere green voeding van cooler master is en heb er ook wel eens een artikel in de PC ative ofzo over gelezen.

Over de server, denk dat er iets van 3 pc's aankomen hangen, MCE, Workstation, Laptop.
Deze server gaat de internet verbinding delen 20mbit.
Op de website en ftp zitten denk ik 1 - 10 man max

• KoRnboy112
Dukey schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:22:
[...]

Dat is heel belangrijk om te weten want ik heb het al meegemaakt dat een Asus P5GDC Deluxe niet opstartte met een Celeron 330J omdat de biosversie te laag was. Heb toen bij de winkel gevraagd of ze er een hogere bios op wilde flashen (duurde even dat ze begrepen wat het probleem was :s) en toen werkte het prima.
Hmm ik heb een tweede handse dus dan zou ik eigelijk van een vriend ofzo een CPU moeten lenen en dan een ander bios erop moeten flashen als het niet werkt. Hij heeft een P4-630 (3.0E GHz, 800 FSB, L2:2MB, EM64T, HT).

[ Voor 3% gewijzigd door KoRnboy112 op 29-08-2007 10:42 ]

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
KoRnboy112 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:40:
[...]

Jaja, ik wist dat er een of andere green voeding van cooler master is en heb er ook wel eens een artikel in de PC ative ofzo over gelezen.

Over de server, denk dat er iets van 3 pc's aankomen hangen, MCE, Workstation, Laptop.
Deze server gaat de internet verbinding delen 20mbit.
Op de website en ftp zitten denk ik 1 - 10 man max
K gok dat een PIII-733 dat zelfs makkelijk trekt. Denk dat je er prima uitkomt met de traagste (of zuinigste) Celeron. Tis wat anders als ie moet gaan video-encoden ofzo.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Er zijn al verschillende topics over zuinige servers:
Energie zuinige server
Nieuwe Zuinige Server (discussie)
[Server] Zuinige thuis server
Beetje zoeken doet wonderen...

zuinig, dat mobo en al die componenten, dat gaat niet werken. Je zult een nieuwer mobo moeten nemen voor socket 775, of doen wat ik heb gedaan: een AMD-setje. Ik ben trouwens van RAID1 afgestapt, ik maak gewoon backups op verschillende PCs en op externe harde schijven/DVDs.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• KoRnboy112
BèR schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:45:
[...]

K gok dat een PIII-733 dat zelfs makkelijk trekt. Denk dat je er prima uitkomt met de traagste (of zuinigste) Celeron. Tis wat anders als ie moet gaan video-encoden ofzo.
Ja, dat dacht ik ook al, maar ik wou SATA schijven erin en een raid opstelling ;).
O ja, hij word ook nog als download server gebruikt ;-)...
Grabit, torents ed... maar dat moet geen probleem zijn dan toch?

Video-encoden doe ik niet veel, decoden doe ik wel, maar dat gebeurd dan op het mediacenter, maar dat is een later projectje.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

KoRnboy112 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:49:
[...]
Ja, dat dacht ik ook al, maar ik wou SATA schijven erin en een raid opstelling ;).
O ja, hij word ook nog als download server gebruikt ;-)...
Grabit, torents ed... maar dat moet geen probleem zijn dan toch?

Video-encoden doe ik niet veel, decoden doe ik wel, maar dat gebeurd dan op het mediacenter, maar dat is een later projectje.
Als je een server gebruikt voor veilige opslag (RAID1), dan moet je er niet op downloaden, zeker niet als de content niet helemaal "legaal" is ;) . Het risico dat de rommel je data aantast is dan groot. Ik heb er zelf voor gekozen om een aparte download PC te hebben (P3-500 MHz) en een aparte web/mail/ftp-server.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• KoRnboy112
gambieter schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:46:
Er zijn al verschillende topics over zuinige servers:
Energie zuinige server
Nieuwe Zuinige Server (discussie)
[Server] Zuinige thuis server
Beetje zoeken doet wonderen...

zuinig, dat mobo en al die componenten, dat gaat niet werken. Je zult een nieuwer mobo moeten nemen voor socket 775, of doen wat ik heb gedaan: een AMD-setje. Ik ben trouwens van RAID1 afgestapt, ik maak gewoon backups op verschillende PCs en op externe harde schijven/DVDs.
Nieuw moederbordje aanschaffen heb ik geen behoefte aan ;), zo hoog is de zuinigheids preoriteit ook weer niet... Wil gewoon kijken om hem toch redelijk zuinig te maken.
En RAID 1 is wel behoefte aan aangezien er ook documenten fotos ed opstaan en ik het niet zoek om backups te maken

• KoRnboy112
gambieter schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:51:
[...]

Als je een server gebruikt voor veilige opslag (RAID1), dan moet je er niet op downloaden, zeker niet als de content niet helemaal "legaal" is ;) . Het risico dat de rommel je data aantast is dan groot. Ik heb er zelf voor gekozen om een aparte download PC te hebben (P3-500 MHz) en een aparte web/mail/ftp-server.
Heb nog wel een bak staan... een XP 2400 ofzo.., weet alleen niet of mijn vriendin er zo blij mee is als er nog eentje bij komt 8)7. Anders zou ik een apparte download schijf ofzo moeten hebben of is het dan nog risco vol ??

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

KoRnboy112 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:53:
[...]
Heb nog wel een bak staan... een XP 2400 ofzo.., weet alleen niet of mijn vriendin er zo blij mee is als er nog eentje bij komt 8)7. Anders zou ik een apparte download schijf ofzo moeten hebben of is het dan nog risco vol ??
Het gaat om de troep die de server behandeld, dus een aparte schijf maakt niet uit. Als er een rommel-programma opstart kan allerlei data verwijderd worden, zonder enige bescherming. Een fysiek andere PC is veiliger.

Alternatief is het downloaden in een virtuele PC te doen, maar het is de vraag of je hardware dat goed gaat trekken.

(p.s. RAID1 is geen vervanging van een backup, hou daar wel rekening mee!)

• KoRnboy112
gambieter schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 10:56:
[...]

Het gaat om de troep die de server behandeld, dus een aparte schijf maakt niet uit. Als er een rommel-programma opstart kan allerlei data verwijderd worden, zonder enige bescherming. Een fysiek andere PC is veiliger.

Alternatief is het downloaden in een virtuele PC te doen, maar het is de vraag of je hardware dat goed gaat trekken.

(p.s. RAID1 is geen vervanging van een backup, hou daar wel rekening mee!)
Pak die apparte bak dan lijkt me beetje als een virtuele pc, kan ik de files die gedownload zijn en ok zijn een de server ofzo kopieren lijkt me beter.

Heb ook nog een 120GB USB schijfje daar back-up ik af en toe foto/s en docs op...

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
als je moederbord geen core ondersteunt is een low-end celeron D het beste wat je kan nemen qua energoeverbruik , dus iets in de trand van 2.4-2.5GHz, al zou ik zelf gewoon een pentium nemen met EIST (multi aanpasbaar) en dan draait hij naargelang de belasting op bijvoorbeeld 1.8GHz tot 3.2GHz.

qua pentium's wel de 65nm reeks nemen , dus de 6xx of de 9xx reeks, die verbruiken een stuk minder dan de 5xx of 8xx reeksen.

downloaden doe je het best met een low-end pentium 3 coppermine bak met 512MB ram of meer. een dell GX100 SFF of een andere SFF pc zal het dan perfect doen.

[ Voor 15% gewijzigd door successor op 29-08-2007 11:04 ]

Out of the box? What box? There is no box.

• KoRnboy112
Welke pentiums hebben dan EIST, is dat netzoiets als c&c van AMD? Zien die zuiniger dan Celeron dan?
Wat is nu percies het verschil tussen centron en pentium?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:04
Hoe zuinig wil je?

Je kan zo richting de 50 watt als je wil maar dan moet je geen 3.5" schijven kopen maar 2.5" laptopschijven. Wel een stukje duurder maar scheelt behoorlijk in energieverbruik en ook warmteproductie. De zuinigste moderne processor is imho de AMD Athlon X2 3800+ EE, die verstookt 35watt standaard en 18watt als je hem onderklokt naar 1Ghz (en past in een standaard AM2 moederbord). Daarnaast moet je op zoek naar een voeding met het 80plus keurmerk zodat je daarmee ook weer kan besparen op stroom.

Ja ik weet dat je een socket 775 mobo hebt staan, maar daar moet je niet blind op staren imho. Als je zuinig wil dan zou je of een Pentium M moeten hebben maar die is er niet in 775 geloof ik of een laptop model Core 2 Duo maar die past weer niet op je mobo zeg je. Dus tja? :s

[ Voor 24% gewijzigd door Ramon op 29-08-2007 11:11 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• KoRnboy112
Ramon schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:04:
Hoe zuinig wil je?

Je kan zo richting de 50 watt als je wil maar dan moet je geen 3.5" schijven kopen maar 2.5" laptopschijven. Wel een stukje duurder maar scheelt behoorlijk in energieverbruik en ook warmteproductie. De zuinigste moderne processor is imho de AMD Athlon X2 3800+ EE, die verstookt 35watt standaard en 18watt als je hem onderklokt naar 1Ghz. Daarnaast moet je op zoek naar een voeding met het 80plus keurmerk zodat je daarmee ook weer kan besparen op stroom.

Ja ik weet dat je een socket 775 mobo hebt staan, maar daar moet je niet blind op staren imho. Als je zuinig wil dan zou je of een Pentium M moeten hebben maar die is er niet in 775 geloof ik of een laptop model Core 2 Duo maar die past weer niet op je mobo zeg je. Dus tja? :s
Zuinig is niet de noodzaak.... Het gaat erom dat hij gewoon goedkoop, stabiel en veel diskruimte heeft en redelijk zuinig is...
Ik kan eerst deze machine bouwen en als hij te veel stroom gebruikt verkopen of voor andere doeleinden gebruiken...

deze voedingen zat ik al te kijken...:
zijn hier te vinden voor de geintereseerde:
http://www.80plus.org/manu/psu/manu_psu.htm

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

KoRnboy112 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:04:
Welke pentiums hebben dan EIST, is dat netzoiets als c&c van AMD? Zien die zuiniger dan Celeron dan?
Wat is nu percies het verschil tussen centron en pentium?
Daar is de PMG FAQ voor, beetje lezen doet wonderen voor je kennis ;)

• KoRnboy112
gambieter schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:11:
[...]

Daar is de PMG FAQ voor, beetje lezen doet wonderen voor je kennis ;)
Thanx wist niet dat die bestond gelijk doornemen en uitdraaien!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

KoRnboy112 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:12:
[...]
Thanx wist niet dat die bestond gelijk doornemen en uitdraaien!
Vooral de BalusC site is een goudmijn aan informatie over processors. :)

• KoRnboy112
gambieter schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:16:
[...]

Vooral de BalusC site is een goudmijn aan informatie over processors. :)
Dat is nu echt een mooie site ja.. ff doornemen..

• KoRnboy112
Hoeveel MB geheugen is voldoende voor dit servertje 512 icm windows 2003?

Verwacht van wel...

TOPIC kan van mij dicht... weet voldoende...

[ Voor 45% gewijzigd door KoRnboy112 op 29-08-2007 11:28 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

KoRnboy112 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:23:
Hoeveel MB geheugen is voldoende voor dit servertje 512 icm windows 2003?

Verwacht van wel...

TOPIC kan van mij dicht... weet voldoende...
512 Mb is echt minimaal, ga voor 1 Gb of meer.

• KoRnboy112
gambieter schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:29:
[...]

512 Mb is echt minimaal, ga voor 1 Gb of meer.
Ok bendankt word 1,5 gb ofzo dan..

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
KoRnboy112 schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:30:
[...]

Ok bendankt word 1,5 gb ofzo dan..
Waar baseer je dat op dan? Omdat hier iemand het hardste roept, volg je dat advies maar blind? Niet dat Gambieter het fout zou hebben, maar het zou je veel meer helpen als je eens ging inlezen, ipv al je vragen hier te dumpen. Dan kun je de antwoorden hier ook beter op waarde schatten.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Roamor schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:39:
[...]

Waar baseer je dat op dan? Omdat hier iemand het hardste roept, volg je dat advies maar blind? Niet dat Gambieter het fout zou hebben, maar het zou je veel meer helpen als je eens ging inlezen, ipv al je vragen hier te dumpen. Dan kun je de antwoorden hier ook beter op waarde schatten.
Eens met ^^.

@KoRnboy112: Vandaar dat ik al een paar keer links heb geplaatst, je zou er beter aan doen om eerst te gaan lezen voor je allerlei slowchatvraagjes stelt :) .

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:04
512MB is ruim voldoende voor de taken. Met 1GB wordt het lekker snel (vooral php/asp.net pagina's). Ik heb hier een Duron 800 met 1GB staan die ook eerst 512MB had.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• KoRnboy112
gambieter schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:44:
[...]

Eens met ^^.

@KoRnboy112: Vandaar dat ik al een paar keer links heb geplaatst, je zou er beter aan doen om eerst te gaan lezen voor je allerlei slowchatvraagjes stelt :) .
Jaja, d8 eigelijk ook wel dat dat wel voldoende moest zijn, dat is mijn ervaring eigelijk ook kwa geheugen dan he...

Ja, wou gewoon ff jullie ervaringen weten, wist er al het een en ander van...

[ Voor 11% gewijzigd door KoRnboy112 op 29-08-2007 12:02 ]

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-01 18:06

Opa

Nu Multifocaal!

Ramon schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 11:04:

Asus N4L-VM met Core2Duo mobile erin. 8)

* Opa wacht overigens op een PM965 versie van een Socket 479 bordje. Socket-P.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• KoRnboy112
Ga voor een 630 of 640 denk ik mischien dat ik die 2de hands nog op de kop kan tikken

• Dukey

Dukey

Opa schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 12:55:
[...]
Asus N4L-VM met Core2Duo mobile erin. 8)
Dat mobo heb ik dus met een T1200 erop in m'n server. M'n mediacenter heeft hem ook maar dan met een T7400 erop. Niet goedkoop maar wel berestabiel. Kon zelfs een raid controller stoppen in het pci-e 16x slot bij m'n server.

[ Voor 13% gewijzigd door Dukey op 29-08-2007 14:35 ]

Pagina: 1