Fuzzillogic schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 12:47:
[...]
Het gaat om het idee. Stel Symbian Signed besluit morgen om er maar mee op te houden, en mijn telefoon stopt er overmorgen mee, dan heb ik wel mooi een probleem als ik een nieuw toestel krijg.
Het is iets dat ik ten tijde van de aankoop niet wist; ik kom van Palm af, en daar zijn bakken freeware te vinden die je zonder security-gezeik kunt installeren. Het verplichte certificaat-gebeuren is dus iets dat me echt VIES tegenvalt in Symbian, en een potentiele dealbreaker als ik nu weer voor de keuze van een nieuw toestel zou komen te staan.
Certificaatcontrolle zou optioneel moeten zijn; bedrijfstelefoons kun je dan verplichten om alleen signed software toe te laten, maar telefoons die je als consument koopt zouden hooguit een waarschuwing moeten geven.
Het optioneel maken van het signen maakt het signen overbodig. Er wordt namelijk getracht de verspreiding van virussen te voorkomen. Juist de consumenten hebben naar mijn idee baat bij, want bedrijven beruiken enkel corporate software ed.
We zijn echter steeds boos op symbian, maar waar is Nokia in dit verhaal. Zij hebben 100x meer leverage bij symbian signed. Juridisch gezien heb ik niks met Symbian Signed te maken ik heb een Nokia gekocht.
Overigens heb ik geen idee hoe groot het animo is voor het signen van apps op de totale populatie n95/n82 of ander s60 based phones. Stel dat dit maar voor een kleine 10% belangrijk is dan maakt nokia zich een stuk minder zorgen. Maw welk percentage van de totale s60 users zijn tweakers. Overgens misschien is het een keer een belletje naar Nokia waard om te vragen wat er gebeurt met de garantie in geval van de 'Hack'. 'Hack' tussen aanhalingstekens, want wat is een hack je verhoogt in feite de functionaliteit van de telefoon net zoals je dit doet met het installeren van rotateme.
Overigens heb ik ook het idee dat er veel mensen op dit moment pubid's aan het aanvragen zijn. Dit is iedere keer $200 voor ss. Indien deze downtime leidt tot een hoge stijging van deze publisherid's kan ss misschien redeneren dat mensen bereid zijn dit bedrag uit te geven aan een certificaat service. Als de installed base groot genoeg wordt zullen ze zich geen zorgen maken over een handje vol consumenten die een certificaat wil. Dat zal dan resulteren in het sluiten van de optie tot gratis certificaten.
Daarnaast is het wel grappig dat microsoft boetes krijgt voor het gesloten houden van de broncode en daarmee software makers het leven zuur maakt. Misschien een telefoontje aan mevr. Kroes? Als we het toch over leverage hebben!
Tot slot misschien is het leuk om een certificaten inkoopactie te houden. een 10tje voor een cert wil best betalen hetzij aan een tweaker of aan ss. Voor niets gaat tot slot de zon ook al stink dit zaakje behoorlijk.
[
Voor 24% gewijzigd door
Orcie op 28-02-2008 23:44
]