Hallo allemaal!

Mijn eerste post in dit topic, ik heb namelijk gister de N95 besteld bij Vodafone. Lekker slim want had beter eerst het topic kunnen doorneuzen, dan was ik wellicht toch voor de 8GB versie gegaan, maar ok. En heb gelijk een aantal vraagjes die ik niet zo snel kan terugvinden in dit topic. Eerste vraag: is het mogelijk om met je N95 en het internet abbo het internet signaal door te sturen naar je laptop met WiFi ofzo, volgens mij moet het theoretisch mogelijk zijn, maar weet niet of het ook daadwerkelijk is ingebouwd. Zou wel handig zijn voor fatsoenlijk mobiel internetten met toetsenbord en groot scherm.

Tweede vraag: bestaat er een apart topic over leuke handige software voor op de N95 of staat dat hiertussen?
Dan nog even over de camera:
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 11:50:
[...]
Kan niet anders als het met je eens zijn. Ik gebruik mijn N95 dan ook alleen voor 'vlotte kiekjes onderweg''. Het is een leuke gelegenheidscamera, maar ik zal er echt mijn vakantiefoto's niet mee maken. De foto's die je gemaakt heb met de N95 zijn leuk op het scherm vd telefoon zelf en ook nog wel in het standaard 10x15 formaat. Maar ik wil ze echt niet fullscreen op mijn beeldscherm hebben staan. Daar is simpelweg de lens niet goed genoeg voor. Heb hier thuis nog een oude digicam liggen met 2mp en die maakt veel strakkere foto's dan de N95.
Nogmaals wil de camera niet afkraken, maar het is enkel leuk voor onderweg foto's en niet voor profi werk (mag je trouwens ook niet verwachten van een telefoon

)
Het ligt niet zozeer aan de lens denk ik maar aan de belachelijk hoge pixelcount. Helaas zijn (mobiel)camera fabrikanten nog steeds enthousiast bezig aan een megapixelrace die de kwaliteit alleen maar verslechtert. Hoe meer pixels hoe kleiner de pixels namelijk, wat weer tot gevolg heeft dat ze minder licht vangen waardoor het signaal meer moet worden versterkt met ruis als gevolg. Die ruis wordt vervolgens weer softwarematig aangepakt door het uit te smeren, wat weer resulteert in een foto waar veel detail uit is gewassen. Eigenlijk is het effectieve aantal megapixels dus lager, en het beeld wordt ook nog eens helemaal kapotbewerkt om het nog een beetje toonbaar te houden. En dat zie je ook op de foto samples die ik heb bekeken. Het toestel was beter afgeweest met een 2 of 3 megapixelsensor, maar de consument staart zich nu eenmaal blind op de pixelcount en de klant is koning, ook al koopt hij daardoor een slechtere camera dan nodig is.
Wel jammer want ik had gehoop op een leuk cameratje voor als ik mijn digitale spiegelreflex niet bij me heb.

De video is trouwens wel redelijk volgens mij.