Ik heb Game and Media Technology in Utrecht gestudeerd (KLIK), aan de posts van .oisyn te zien dezelfde studie als hij heeft gedaan. Het laatste anderhalf jaar heb ik voornamelijk gewerkt met GIS (esri/mapserver), maar nu wilde ik toch graag de gamewereld in. Daarom heb ik een aantal maanden geleden gesolliciteerd bij een gamestudio in Toronto, Canada en kan daar vanaf februari 2009 beginnen als Artificial Intelligence Architect (het is een soort van medior functie dus waar de naam Architect vandaan komt weet ik niet). Het voordeel is dat vrijwel alles voor je betaald wordt, zoals huisvesting, reiskosten, lunch, internet, fitness, gratis massage
en natuurlijk het salaris in vergelijking tot wat er in Nederland wordt betaald. Het nadeel is daarentegen dat het levensonderhoud erg duur is en bezoekjes aan thuis wat lastiger zijn. Maar ben benieuwd!
Zijn die voordelen die je opnoemde ook de redenen dat je het niet eerst in Nederland hebt geprobeerd?
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Hmmm, nu ik dus zo door lees.
Ik dacht eerder dat het wel iets te doen was, makkelijk geleerd. Maar was daar al mis. Mijn intresse voor games / computers is best veel, en wil de moeite wel ervoor doen. echter de meningen verschillen hier behoorlijke over het makkelijk-moeilijkheidsgraad.
Zal ik mijn vraag zo stellen, welke HBO opleiding is het beste om uiteindelijke game ontwikkelaar te worden? Dan kan ik alvast daar informatie over zoeken en kijken dat het mijn wel interesseert.
Ik dacht eerder dat het wel iets te doen was, makkelijk geleerd. Maar was daar al mis. Mijn intresse voor games / computers is best veel, en wil de moeite wel ervoor doen. echter de meningen verschillen hier behoorlijke over het makkelijk-moeilijkheidsgraad.
Zal ik mijn vraag zo stellen, welke HBO opleiding is het beste om uiteindelijke game ontwikkelaar te worden? Dan kan ik alvast daar informatie over zoeken en kijken dat het mijn wel interesseert.
[ Voor 4% gewijzigd door FireBladeX op 06-08-2008 12:36 ]
Als je programmeur wilt worden, een informatica opleiding met een focus op software engineering. En daarnaast heel veel vrije tijd eraan spenderen om ervaring en een portfolio op te bouwen.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Neem maar aan dat game development pittig isFireBladeX schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 12:35:
Hmmm, nu ik dus zo door lees.
Een neef van me werkt er ook, ben er ook een aantal keren geweest. Ook het land trekt me en vind Toronto een mooie stad. Plus natuurlijk een hele ervaring en als het niet bevalt kan ik altijd terug..oisyn schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 11:51:
Zijn die voordelen die je opnoemde ook de redenen dat je het niet eerst in Nederland hebt geprobeerd?
In Nederland heb ik wel wat freelance werk gedaan voor de AI in Flash games, dus helemaal zonder gamesontwikkelervaring ga ik niet.
FirebladeX, als programmeren/wiskunde niet helemaal je ding is: vrees niet
Ik lees hier vooral programmeer-related opmerkingen, maar gamedesign is natuurlijk veel breder dan dat, hetgeen je zelf ook aangaf. Bij de HKU zijn bijv. diverse opleidingen waar wiskunde/programming niet direct centraal staat, maar die zeker wel spel-gerelateerd zijn. Misschien vind je daar iets tussen van je gading!
Verder sluit ik me luidkeels aan bij de rest: portfolio is zeer belangrijk: bij sollicitaties wil men vooral weten wat je gemaakt hebt, en niet wat voor opleiding je gedaan hebt. Als programmeren niet je ding is, model je dan 3 slagen in het rond. Leveldesign lijkt je wat, maar heb je nog geen ervaring daarmee? Download wat editors & leef je uit, of maak schetsen. Wil je characters maken? Again, dat kan zowel op papier als op de pc. Wil je meer games designen, schrijf dan op papier zo uitgebreid (en gestructureerd) in veel detail hoe jij vind dat je spel moet gaan worden; beschrijf alles, van systemen hoe alles werkt, tot de stijl, en het verhaal.
De industrie is groot & breed, en er is zeker meer te doen dan alleen 3d engines programmeren
Succes met je keuze!
Verder sluit ik me luidkeels aan bij de rest: portfolio is zeer belangrijk: bij sollicitaties wil men vooral weten wat je gemaakt hebt, en niet wat voor opleiding je gedaan hebt. Als programmeren niet je ding is, model je dan 3 slagen in het rond. Leveldesign lijkt je wat, maar heb je nog geen ervaring daarmee? Download wat editors & leef je uit, of maak schetsen. Wil je characters maken? Again, dat kan zowel op papier als op de pc. Wil je meer games designen, schrijf dan op papier zo uitgebreid (en gestructureerd) in veel detail hoe jij vind dat je spel moet gaan worden; beschrijf alles, van systemen hoe alles werkt, tot de stijl, en het verhaal.
De industrie is groot & breed, en er is zeker meer te doen dan alleen 3d engines programmeren
[ Voor 8% gewijzigd door Blaurens op 06-08-2008 14:18 ]
Hmm intressant
Dan kom ik ben een heel stomme vraag, voor het maken van models heb je dan teken-kunst nodig? Ik teken nog als een kind van 8. Vind het wel leuk op het gebied van hoe het "lighting" werkt in spellen, ook heb ik best wel veel ideeen als het aan spellen komt. ( Ik game al sinds me geboorte
).
leveldesign lijkt me wel leuk
Dan kom ik ben een heel stomme vraag, voor het maken van models heb je dan teken-kunst nodig? Ik teken nog als een kind van 8. Vind het wel leuk op het gebied van hoe het "lighting" werkt in spellen, ook heb ik best wel veel ideeen als het aan spellen komt. ( Ik game al sinds me geboorte
leveldesign lijkt me wel leuk
Ik ben echt beroerd qua wiskunde. Een simpele lerp snap ik nog. Basis Matrix operaties snap ik nog. De afstand uitrekenen in 3D kan ik ook nog. Maar daarna houdt het heel snel op. Ik heb bedrijfskundige informatica gestudeerd, en altijd vanuit hobby sinds m'n 14e ofzo aan games gewerkt
. De Western (zie signature) is toch een aardige prestatie voor iemand die zo beroerd in wiskunde is, vind ik zelf. Met veel zoeken en artikelen lezen, dingen uitpluizen en proberen lukt alles wel.
Maar een custom LOD systeem implementeren met vertex weights e.d. zal ik bijv nooit doen.
Mijn opgebouwde portfolio is echter wel genoeg geweest om een baan te krijgen bij een nationaal kennis instituut als (lead) game programmer. Hier werk ik met de Unreal2 engine. Verder betwijfel ik of ik aan de bak zou kunnen bij echte game developers, maar voor de time being vind ik het zo wel best. vooral omdat het bedrijf niet afhankelijk van "mij" is. Dat wil niet zeggen dat ik niet hard werk, maar wel dat stress is iets van de verleden tijd
. Overigens zijn dit serious games. Ik zit in de "goed" verdien categorie @ gemergde post hierboven
.
Mijn teken skills zijn trouwens beroerd. We hebben hier wekelijks de tekening van de week (geweldig
) en true programmers art is duidelijk. Maar in 3DSMax red ik me wel. Niet dat ik zulke mooie dingen creeer als onze 3D'ers die dagelijks en thuis ook vele uren werken/hobbyen. Het is een kwestie van gevoel hebben, creativiteit en ervaring.
Overigens doet de hogeschool in Rotterdam ook game gerelateerde dingen, en de TUDelft ook steeds meer (met name op gebied van serious games).
Maar een custom LOD systeem implementeren met vertex weights e.d. zal ik bijv nooit doen.
Mijn opgebouwde portfolio is echter wel genoeg geweest om een baan te krijgen bij een nationaal kennis instituut als (lead) game programmer. Hier werk ik met de Unreal2 engine. Verder betwijfel ik of ik aan de bak zou kunnen bij echte game developers, maar voor de time being vind ik het zo wel best. vooral omdat het bedrijf niet afhankelijk van "mij" is. Dat wil niet zeggen dat ik niet hard werk, maar wel dat stress is iets van de verleden tijd
Mijn teken skills zijn trouwens beroerd. We hebben hier wekelijks de tekening van de week (geweldig
Overigens doet de hogeschool in Rotterdam ook game gerelateerde dingen, en de TUDelft ook steeds meer (met name op gebied van serious games).
Om daar nog even op terug te komen:Sponge schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 19:38:
Ik zit in de "goed" verdien categorie @ gemergde post hierboven
Vind je 2500-3500 echt "goed", voor een IT-gerelateerde baan? Ik denk dat het voor de gemiddelde gamedeveloper best in de "goed" categorie blijft hangen, maar met een 5+ jaren IT ervaring ga je daar denk ik vrij gemakkelijk overheen in de software business, zeker in de detachering. Dus echt goed verdienen kan ik het niet noemen.FireBladeX schreef op dinsdag 05 augustus 2008 @ 20:48:
Verdient het slecht ( minder dan €1.500p.m ) / redelijk ( €1.500p- €2.500pm) / goed ( €2.500 - €3.500pm?) of stijgt je loon als het spel meer succes boekt?
Verwijderd
Wat de Hogeschool Rotterdam doet moet je je op programmeergebied niet te veel van voorstellen. De grootschalige activiteiten zitten met name bij de grafische opleidingen. Ik doe dan op het moment wel de gaming minor van de opleiding hogere informatica, waarbij we zelf een game maken, maar aan enige hoorcolleges over gaminggerelateerde onderwerpen ontbreekt het vooralsnog volledig (dat hadden ze van te voren wel ff mogen vertellenSponge schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 19:38:
[...]
Overigens zou ik de opleiding voor de rest wel aanraden, het is verre van perfect maar naar eigen ervaring en wat ik van anderen hoor is het elders (m.n. InHolland) nog veel erger.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2008 13:58 ]
Wezz6400: Duh, alles om studenten te lokken. Gaming is "hip", dus doen ze er wat mee. Alleen heb je veel meer aan een opleiding waar ze je serieus wat bij proberen te brengen
Verwijderd
Mja op de open dag heb ik er niets over gehoord, maar nu zit ik er mee opgescheept. Enfin, we zullen het zelf allemaal maar uitzoeken dan. Een beetje zelfstudie is ook niet zo'n rare in de gamesindustrie geloof ik.
Tsja, ik ben nu 24, en werk 38u. Stichting. Geen stress. Zeer interessante omgeving..oisyn schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 21:55:
[...]
Om daar nog even op terug te komen:
[...]
Vind je 2500-3500 echt "goed", voor een IT-gerelateerde baan? Ik denk dat het voor de gemiddelde gamedeveloper best in de "goed" categorie blijft hangen, maar met een 5+ jaren IT ervaring ga je daar denk ik vrij gemakkelijk overheen in de software business, zeker in de detachering. Dus echt goed verdienen kan ik het niet noemen.
Genoeg keywords waardoor ik eerst tevreden ben. Alhoewel je blijkbaar inderdaad meer kan verdienen bij sommige andere bedrijven. Maar ik vind het zo eerst wel best. Overigens lijkt detachering mij persoonlijk niets.
Ik heb nu ook een sollicitatie lopen bij een Game Developer (welke kan ik helaas niet noemen ivm NDA). Het gaat om een game design/scripting functie. Ik ben afgestudeerd in HBO Informatica, en nu iets van 3/4 maanden werkzaam in de "normale it" wereld.
Qua ervaring in games is het redelijk beperkt, ik heb een gameplay wijzigende plugin geschreven voor Zombiemaster, een eigen Smash (van de gamecube) clone geschreven in een groep van 3 andere programmeurs in c#, meerdere addons voor World of Warcraft en iets van 6/7 multiplayer gameplay maps gemaakt/script voor Teamfortress 2, Zombiemaster en Warcraft 3.
Eerst moest ik een gamedesign test maken, deze succesvol gemaakt en mocht daarna op gesprek komen voor een eerste gesprek. Naar mijn idee goed gegaan, ik heb wel gemerkt dat het echt mijn wereldje is hoe ik naar design en programmeren kijk. Veel praktischer dan op mijn huidige werk gever het geval is.
Moest wat "code" problemen oplossen, de game design test besproken en ik heb nog een demo mogen geven van een Teamfortress 2 map waar ik aardig grote wijzigingen in de gameplay had aangebracht. Nu is het voor mij nog aardig wachten op een reactie, waar ik toch wel heel erg naar uit kijk (en stieken wat zenuwachtig voor ben!)
Geen idee eigelijk wat ze qua salaris bieden, ze zeiden dat je lange uren maakt en slecht betaald krijgt. Maar ik hoop toch zeker mijn huidige salaris (van 2000 bruto) te kunnen evenaren
Qua ervaring in games is het redelijk beperkt, ik heb een gameplay wijzigende plugin geschreven voor Zombiemaster, een eigen Smash (van de gamecube) clone geschreven in een groep van 3 andere programmeurs in c#, meerdere addons voor World of Warcraft en iets van 6/7 multiplayer gameplay maps gemaakt/script voor Teamfortress 2, Zombiemaster en Warcraft 3.
Eerst moest ik een gamedesign test maken, deze succesvol gemaakt en mocht daarna op gesprek komen voor een eerste gesprek. Naar mijn idee goed gegaan, ik heb wel gemerkt dat het echt mijn wereldje is hoe ik naar design en programmeren kijk. Veel praktischer dan op mijn huidige werk gever het geval is.
Moest wat "code" problemen oplossen, de game design test besproken en ik heb nog een demo mogen geven van een Teamfortress 2 map waar ik aardig grote wijzigingen in de gameplay had aangebracht. Nu is het voor mij nog aardig wachten op een reactie, waar ik toch wel heel erg naar uit kijk (en stieken wat zenuwachtig voor ben!)
Geen idee eigelijk wat ze qua salaris bieden, ze zeiden dat je lange uren maakt en slecht betaald krijgt. Maar ik hoop toch zeker mijn huidige salaris (van 2000 bruto) te kunnen evenaren
Oh noes.. No more TreinTijden :(
Ik heb altijd interesse gehad in game development. Zo rond mijn 15e jaar begon ik met het maken van eenvoudige spellen met een programma genaamd "The Games Factory" en later ben ik over gestapt naar "MultiMedia Fusion" en "Dark Basic".
Game development opleidingen stonden toen (1999) nog in de kinderschoenen: Davilex was de enige ontwikkelaar van betekenis. Mede daarom ben ik dus maar het "veilige" bedrijfskundige informatica gaan studeren. Tegenwoordig ontwikkel ik bedrijfsapplicaties.
De wens om game developer te worden was wat op de achtergrond geraakt, totdat ik 2 jaar geleden bij enkele vrienden van mij uit Californie op bezoek ging. Zij zijn allen werkzaam bij "Telltale Games", en waren toen net bezig met de adventure "Sam and Max - season one". Ik heb een dagje meegelopen op kantoor daar en kreeg de smaak dus weer te pakken. De sfeer daar was geweldig: Lekker creatief en los. Ik ben zelf ook redelijk goed in tekenen en animatie, wat natuurlijk heel iets anders is dan programmeren wat ik voor de kost doe.
Ik zou erg graag in de games industry op een creatieve functie willen werken (of als programmeur), maar heb geen idee hoe ik de juiste weg in kan slaan.
Game development opleidingen stonden toen (1999) nog in de kinderschoenen: Davilex was de enige ontwikkelaar van betekenis. Mede daarom ben ik dus maar het "veilige" bedrijfskundige informatica gaan studeren. Tegenwoordig ontwikkel ik bedrijfsapplicaties.
De wens om game developer te worden was wat op de achtergrond geraakt, totdat ik 2 jaar geleden bij enkele vrienden van mij uit Californie op bezoek ging. Zij zijn allen werkzaam bij "Telltale Games", en waren toen net bezig met de adventure "Sam and Max - season one". Ik heb een dagje meegelopen op kantoor daar en kreeg de smaak dus weer te pakken. De sfeer daar was geweldig: Lekker creatief en los. Ik ben zelf ook redelijk goed in tekenen en animatie, wat natuurlijk heel iets anders is dan programmeren wat ik voor de kost doe.
Ik zou erg graag in de games industry op een creatieve functie willen werken (of als programmeur), maar heb geen idee hoe ik de juiste weg in kan slaan.
[ Voor 6% gewijzigd door Erwin_Br op 11-08-2008 17:06 . Reden: Slordigheden & typo's weggewerkt. ]
Verwijderd
Toch niet DOTA hèWiebbe schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 12:44:
...
meerdere addons voor World of Warcraft en iets van 6/7 multiplayer gameplay maps gemaakt/script voor Teamfortress 2, Zombiemaster en Warcraft 3.
...
Als ik Dota had gemaakt was ik wel heel erg pro geweest 
Nou heb wel oa een DotaClone gemaakt. Een compleet vanaf scratch, open source clone van de Dota gameplay. Wel andere map en heroes maar verder identiek. Maar het is wel veeeeeeeeeeeeeeeeel werk voor in je eentje!
Nou heb wel oa een DotaClone gemaakt. Een compleet vanaf scratch, open source clone van de Dota gameplay. Wel andere map en heroes maar verder identiek. Maar het is wel veeeeeeeeeeeeeeeeel werk voor in je eentje!
Beetje raar, een NDA voor een solicitatie. Dat je te horen krijgt dat je lange uren maakt en weinig betaald krijgt is ook wel raar. Natuurlijk is overwerk niet ongebruikelijk, maar bij mij is het in ieder geval een uitzondering op de regel. Er moet wel iets heel erg fout gaan met de planning dat overwerk nodig is.Wiebbe schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 12:44:
Ik heb nu ook een sollicitatie lopen bij een Game Developer (welke kan ik helaas niet noemen ivm NDA). Het gaat om een game design/scripting functie. Ik ben afgestudeerd in HBO Informatica, en nu iets van 3/4 maanden werkzaam in de "normale it" wereld.
Zeker. Alsof ze niet willen laten weten dat iemand ergens solliciteert. Natuurlijk willen ze dat wel laten weten, daar trekken ze alleen maar meer mensen mee. Wellicht is het Wiebbe zelf die vreest voor z'n baanBeetje raar, een NDA voor een solicitatie
NDA's gaan doorgaans gewoon over de game zelf. Als ie nog niet is aangekondigd mag je er natuurlijk nog geen zak over zeggen. Zo wel dan kun je iig al de naam noemen, maar dan houdt het op
Nou ja, de NDA heb ik voornamelijk getekend voor de inhouse details en werking van het spel. Maar er staat bijvoorbeeld ook in dat ik niet mag aangeven dat ik services heb verricht voor het bedrijf. Ik ga nu de kans nog niet nemen de NDA te breken voordat ik er überhaupt werk ^^.oisyn schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 13:24:
[...]
Zeker. Alsof ze niet willen laten weten dat iemand ergens solliciteert. Natuurlijk willen ze dat wel laten weten, daar trekken ze alleen maar meer mensen mee. Wellicht is het Wiebbe zelf die vreest voor z'n baan
NDA's gaan doorgaans gewoon over de game zelf. Als ie nog niet is aangekondigd mag je er natuurlijk nog geen zak over zeggen. Zo wel dan kun je iig al de naam noemen, maar dan houdt het op
Lange uren zijn voor mij ook niet echt een probleem. Maar ze naderen een release date, dus zou ik rechtstreeks in de crunch time terecht komen. Ook niks mis mee, meer een uitdaging vind ik.
Game development is iets wat ik al heel erg lang wil. Dat is eigenlijk de insteek geweest waarom ik Informatica ben gaan studeren en deze baan zou voor mij echt een droom zijn die waarheid word! Ik ga nog even de NDA bekijken, anders geef ik jullie rustig de link en meer informatie.
[ Voor 0% gewijzigd door Wiebbe op 12-08-2008 13:47 . Reden: aaacckkk, spelling! ]
Hey, da's grappig. Had niet verwacht dat ik onze (lees: onze afdeling) job posting op tweakers terug zou vinden.Animation Engineer
Role Overview
The Animation Engineer is responsible for optimizing animation engine programming, working with animators, physics engineers, and AI engineers to bring game characters and worlds to life. They create emotionally believable characters and worlds and raise the bar on the fluidity of motion in games. They also add to the transition between different animations. The Animation Engineer maintains animation management tool(s) and determines if the work supplied by artists is good enough to put into the game.
What skills does EA look for?
An Animation Engineer must have an understanding of animation techniques, and possess a solid foundation of animation related mathematics and physics, C++, and vertex/skeletal animation skills. They must have the ability to write robust, efficient, and maintainable code, and have a deep knowledge of quaternion, 3D graphics programming, and data compression. In addition, they should be familiar with current animation and modeling packages. The ideal candidate has experience as an engineer on a large team and has previously published games.
Bron: https://jobs.ea.com/about/roles/role.aspx?id=1
Anyway, ik kan je naast wat hier boven genoemd is weinig extra info geven. Mocht je als niet-Canadees geinteresseerd zijn in deze positie (die op dit moment nog steeds open is), dan moet je wel redelijk wat in huis hebben. Mensen die net student af zijn kunnen beter zoeken naar iets wat dichter bij huis.
Wat betreft de vergoeding voor de bovengenoemde functie, vergeet niet dat Canada andere salarissen kent dan Nederland. Een plus punt is dat we hier veel minder belasting betalen. En gemiddeld zijn de salarisen aanzienlijk hoger. Maar het hangt helemaal af van wat jij als persoon EA te bieden hebt. En aan de hand daarvan zullen ze je dan een aanbod doen.
Verkoop jezelf, daar komt het op neer, maar blijf eerlijk, want anders is die verhuizing terug naar Nederland zo pijnlijk.
Als we dan toch aan het spammen zijn (
), wij hebben ook altijd nog een aantal vacatures open:
@Riplin: ik ga dit weekend feesten met Jaap (niet dat ik 'm persoonlijk ken maar hij is goed bevriend met goede vrienden van me, en hij is nu in Nederland als het goed is)Senior Programmer
Job Description:
You will be working on forthcoming titles on PC and next-generation console platforms, aiming for a high quality and well-performing end product. You will be involved with various aspects of game technology, including graphics, sound, and streaming.
Job requirements:
[list]• You have extensive C++ and low-level programming experience/expertise.
• You have knowledge of 3d algorithms and rendering (DirectX, OpenGL).
• You are proficient in problem-solving and debugging.
• You are self-motivated and have the ability to work independently.
• You have good communicative skills in written English, and spoken English and/or Dutch.
• Game industry experience: at least 1 shipped title. Playstation 3 experience is a plus.
Programmer
Job description:
You will be working on forthcoming titles on PC and next-generation console platforms, aiming for a high quality and well-performing end product. You will be involved with various aspects of game technology, including sound, networking, input and graphics.
Job requirements:
[list]• You have a pragmatic, hands-on problem solving mentality.
• You have solid C++ knowledge and experience (4 years minimum).
• You have the ability to write well-structured and readable code.
• You work well in a team, and on a large code base.
• You have good communicative skills in written English, and spoken English and/or Dutch.
• Understanding of performance and complexity.
• Game industry experience is a plus.
Tools Programmer
Job description:
You will be working on the tool set used to create multiple forthcoming titles, aiming for a robust and efficient tools pipeline. You will be involved with various aspects of technology, including networking, user interfaces and asset management.
Job requirements:
[list]• You have a pragmatic, hands-on problem solving mentality.
• You have advanced C++ knowledge and experience
• You have the ability to design and write well-structured and readable code.
• You work well in a team, and on a large code base.
• Understanding of performance and complexity.
Plusses:
[list]• Game industry experience
• Experience developing Windows GUI applications using Win32, MFC, wxWindows or Qt
• Strong Debugging Skills
• Understanding of Standard Template Libraries
• Perl, Ruby, Python, or other interpreted languages
[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 15-08-2008 02:19 ]
Wil je in de games aan de gang, dan hebt je de volgende opties:FirebladeX, als programmeren/wiskunde niet helemaal je ding is: vrees nietIk lees hier vooral programmeer-related opmerkingen, maar gamedesign is natuurlijk veel breder dan dat, hetgeen je zelf ook aangaf. Bij de HKU zijn bijv. diverse opleidingen waar wiskunde/programming niet direct centraal staat, maar die zeker wel spel-gerelateerd zijn. Misschien vind je daar iets tussen van je gading!
Programmeur, 3D artist, animation artist, Audio artist, 2D (concept) artist.
En binnen die groepen zijn een hoop verschillende sub groepen.
Dan heb je het wel een beetje gehad. De andere (productie) posities zijn niet direct bereikbaar. Tenminste, bij een echt games bedrijf iig niet.
Dit zijn posities die een minimale ervaring vereisen en veelal ingevuld worden door mensen die al een X aantal jaar bij het bedrijf werken, of die een toonbare track record hebben bij andere bedrijven. Dat zijn posities waar je in rolt. Geen enkele opleiding die je daar mee kan helpen. Er komt namelijk veel meer bij kijken dan weten hoe je een spelletje ontwerpt. Je moet ook de respect van het team hebben, wil je succesvol zijn. En zeg nou eerlijk. Zou jij je als veteraan wat aantrekken van de mening van iemand die net van school af komt? Inderdaad. Gaat hem nooit worden.
Kies een klassieke opleiding voor een van die richtingen en dan komt het helemaal goed. Er is geen 'easy way' om de games in te rollen. Al helemaal niet met 'snoep' opleidingen als Game Designer.
Ik neem aan dat je daarmee commerciele, marketing en productie/project management posities bedoeld? Ik lees hier namelijk erg veel over programmeren en design - maar er zijn natuurlijk veel meer posities in de game industry dan het coden en designen.Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 02:20:
[...]
Wil je in de games aan de gang, dan hebt je de volgende opties:
Programmeur, 3D artist, animation artist, Audio artist, 2D (concept) artist.
En binnen die groepen zijn een hoop verschillende sub groepen.
Dan heb je het wel een beetje gehad. De andere (productie) posities zijn niet direct bereikbaar. Tenminste, bij een echt games bedrijf iig niet.
(zelfs IM / BI posities - zoals bij EA Games in Keulen)
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Eerste keer dat ik dit topic zie
. Ik studeer zelf Technische Informatica op Avans in breda, en mijn eigen doel is om de game industrie in te gaan. Nu ik in het 3de jaar zit moet ik stage gaan lopen en is het mij gelukt om een stage bij codeglue te krijgen
.
Ik denk dat het beter is om een meer algemenere opleiding te kiezen, aangezien de game industrie misschien helemaal niks voor jouw is. Dan kan je altijd terug vallen op een ander vak gebied.. Bij Avans bieden ze gelukkig een uitstroom profiel aan die te maken heeft met games (nog wel!.. ).
Wat ik vooral heb gedaan aan programmeren met games is met XNA (C#) rommelen en Source SDK (Meeste C++). Een portfolio is zeker een vereiste in deze wereld

Ik denk dat het beter is om een meer algemenere opleiding te kiezen, aangezien de game industrie misschien helemaal niks voor jouw is. Dan kan je altijd terug vallen op een ander vak gebied.. Bij Avans bieden ze gelukkig een uitstroom profiel aan die te maken heeft met games (nog wel!.. ).
Wat ik vooral heb gedaan aan programmeren met games is met XNA (C#) rommelen en Source SDK (Meeste C++). Een portfolio is zeker een vereiste in deze wereld
@.oisyn: haha, doe hem de groeten en geef meteen ffies door dat ie een paar sloffen Chesterfield voor mij (jeepee) mee moet nemen!
@tazzman:
Ja er zijn veel meer posities binnen een bedrijf als EA, of ieder game bedrijf wat dat betreft. Maar we zitten hier op Tweakers, waar de context veelal semi-technisch is. Daarom dus de focus op de technische tak van werken bij een gamesontwikkelaar en niet de marketing / sales / finance / catering (geloof me, de catering hier is goeeeeed, Beer & Cake 2x per maand FTW!).
Ja er zijn veel meer posities binnen een bedrijf als EA, of ieder game bedrijf wat dat betreft. Maar we zitten hier op Tweakers, waar de context veelal semi-technisch is. Daarom dus de focus op de technische tak van werken bij een gamesontwikkelaar en niet de marketing / sales / finance / catering (geloof me, de catering hier is goeeeeed, Beer & Cake 2x per maand FTW!).
Wie heeft er dan iets over catering gezegd?Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 21:31:
Maar slechts 2x per maand bier? tssk - hier loopt het hele bureau op vrijdag middag om 3 uur leeg om in onze favoriete pub "verder te vergaderen"
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Verwijderd
Dan vraag ik me alleen af, waarom werken bij een gamesontwikkelaar als je niet aan een game werkt? Dat is niet bedoelt als aanval ofzo, ik vraag het me oprecht af. Oké toolsdeveloper kan nog maar dat zou ik eerlijk gezegd als niets anders dan een opstapje zien, zeker geen doel op zich.tazzman schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 01:37:
[...]
Wie heeft er dan iets over catering gezegd?Ik wil alleen maar aangegeven dat er veel meer mogelijkheden bestaan om in de game industrie werken dan alleen puur het ontwikkelen van games zelf. En ook dat kunnen ook zeer technische beroepen zijn.
Bij EA wordt niet echt onderscheid gemaakt tussen tools programmeurs of game programmeurs. Een pot nat. Er worden gewoon hoge eisen gesteld aan de SE's bij het aannemen. Als je op een specifieke functie solliciteert, dan is kennis over dat onderwerp natuurlijk wel gewenst (en in sommige gevallen vereist). Ze willen je meteen in kunnen zetten uiteraard.
Maar als je als Software Engineer binnen bent, dan kan je alle kanten op. Het ligt helemaal aan jou wat je wil doen. Jaartje tools, of build systems (valt niet mee om de boel op tig platformen compilerend te krijgen en te houden, zeker niet met al die #@$&@# SDK en compiler updates), of audio, animatie, rendering, AI, gameplay, wat je maar wilt.
Zijn er zat die ieder jaar naar een ander team hobbelen om weer wat nieuws te leren. Maar sommige mensen vinden het juist weer fijn om heel diep te gaan in een specifiek onderdeel. Zo zijn er mensen die al jaren en jaren op audio zitten. Maar die weten dan ook echt alles van audio. En anderen die zitten al 8 jaar achter elkaar op NHL. Het is maar net wat je leuk vindt.
Maar als je als Software Engineer binnen bent, dan kan je alle kanten op. Het ligt helemaal aan jou wat je wil doen. Jaartje tools, of build systems (valt niet mee om de boel op tig platformen compilerend te krijgen en te houden, zeker niet met al die #@$&@# SDK en compiler updates), of audio, animatie, rendering, AI, gameplay, wat je maar wilt.
Zijn er zat die ieder jaar naar een ander team hobbelen om weer wat nieuws te leren. Maar sommige mensen vinden het juist weer fijn om heel diep te gaan in een specifiek onderdeel. Zo zijn er mensen die al jaren en jaren op audio zitten. Maar die weten dan ook echt alles van audio. En anderen die zitten al 8 jaar achter elkaar op NHL. Het is maar net wat je leuk vindt.
Wellicht ga ik off-topic, maar ik hoop dat iemand me wil gaan helpen
Ik ga dit jaar beginnen met een Informatica opleiding, iets waar ik erg veel zin aan heb en me helemaal voor ga inzetten! Hopelijk kan ik dan over een X aantal jaar ook games schrijven en programmeren voor een bedrijf
Om nu bij mijn punt te komen. Ik start dus dit jaar met die opleiding waarin ik onder andere Java leer, nu is mij vaker verteld (onder andere in deze thread), dat programmeer talen opzich op elkaar lijken. Als je bijvoorbeeld Java goed beheerst, dat je na wat oefenen de C talen ook kan beheersen en je niet helemaal vanaf het begin hoeft te beginnen. Om alvast een voorsprong te nemen op de toekomst wil ik graag alvast wat ervaring opdoen met een programmeertaal. Jullie voelen hem wellicht al aankomen, maar ik stel mijn vraag toch: met welke programmeertaal kan ik het beste beginnen? Delphi? Java? C#? C++? ect.
Ik heb twee jaar geleden wel eens een poging tot het leren van C++ gedaan, maar ben hier eigenlijk mee gestopt door omstandigheden die niks met het programmeren te maken hadden. Ik weet nog dat ik C++ opzich lastig te leren vond en ik niet helemaal snapte wat ik ging gebeuren en waarom het zus of zo moest. Wellicht kwam dit omdat ik tutorials van internet haalde. Nu wil ik serieus beginnen door een boek uit de bieb te halen, vooral omdat ik denk dat hier meer in staat en makkelijker weg leest dan een tutorial op internet. Maar goed, er zijn zoveel talen dat ik niet weet waar ik als beginner het beste mee kan beginnen. Wellicht hebben jullie verder nog tips om het snel onder de knie te krijgen? Bijvoorbeeld het leren van de begrippen die tijdens het programmeren gebruik worden? (Weet iemand ergens een lijstje hiervan? Ik heb gezocht, maar niks gevonden
)
Natuurlijk heb ik op internet gezocht naar wat ik het beste kan gaan leren als absolute beginner, maar de een zegt dit en de andere weer dat. Ik wil wel dat ik er wat aan heb en niet dat ik er over een jaar achter kom dat wat ik nu geleerd heb, niet meer belangrijk is. Zelf neig ik naar C++, C# of Java, maar ik ben bang dat deze talen wellicht iets te hoog gegrepen zijn voor iemand die een beginner is. Desondanks denk ik ook dat als ik bijvoorbeeld C++ nu aanleer, dat ik er meer aan heb dan dat ik bijvoorbeeld met Perl of Delphi begin. Kan een lief persoon mij helpen met deze keuze?
Ik ga dit jaar beginnen met een Informatica opleiding, iets waar ik erg veel zin aan heb en me helemaal voor ga inzetten! Hopelijk kan ik dan over een X aantal jaar ook games schrijven en programmeren voor een bedrijf
Om nu bij mijn punt te komen. Ik start dus dit jaar met die opleiding waarin ik onder andere Java leer, nu is mij vaker verteld (onder andere in deze thread), dat programmeer talen opzich op elkaar lijken. Als je bijvoorbeeld Java goed beheerst, dat je na wat oefenen de C talen ook kan beheersen en je niet helemaal vanaf het begin hoeft te beginnen. Om alvast een voorsprong te nemen op de toekomst wil ik graag alvast wat ervaring opdoen met een programmeertaal. Jullie voelen hem wellicht al aankomen, maar ik stel mijn vraag toch: met welke programmeertaal kan ik het beste beginnen? Delphi? Java? C#? C++? ect.
Ik heb twee jaar geleden wel eens een poging tot het leren van C++ gedaan, maar ben hier eigenlijk mee gestopt door omstandigheden die niks met het programmeren te maken hadden. Ik weet nog dat ik C++ opzich lastig te leren vond en ik niet helemaal snapte wat ik ging gebeuren en waarom het zus of zo moest. Wellicht kwam dit omdat ik tutorials van internet haalde. Nu wil ik serieus beginnen door een boek uit de bieb te halen, vooral omdat ik denk dat hier meer in staat en makkelijker weg leest dan een tutorial op internet. Maar goed, er zijn zoveel talen dat ik niet weet waar ik als beginner het beste mee kan beginnen. Wellicht hebben jullie verder nog tips om het snel onder de knie te krijgen? Bijvoorbeeld het leren van de begrippen die tijdens het programmeren gebruik worden? (Weet iemand ergens een lijstje hiervan? Ik heb gezocht, maar niks gevonden
Natuurlijk heb ik op internet gezocht naar wat ik het beste kan gaan leren als absolute beginner, maar de een zegt dit en de andere weer dat. Ik wil wel dat ik er wat aan heb en niet dat ik er over een jaar achter kom dat wat ik nu geleerd heb, niet meer belangrijk is. Zelf neig ik naar C++, C# of Java, maar ik ben bang dat deze talen wellicht iets te hoog gegrepen zijn voor iemand die een beginner is. Desondanks denk ik ook dat als ik bijvoorbeeld C++ nu aanleer, dat ik er meer aan heb dan dat ik bijvoorbeeld met Perl of Delphi begin. Kan een lief persoon mij helpen met deze keuze?

C / C++, Java en C# lijken heel veel op elkaar. Ze hebben veelal dezelfde notatie wijze.
Andere talen zoals Pascal / Delphi hebben een andere syntax en worden in game development eigenlijk niet of nauwelijks gebruikt.
Dan zijn er nog de 'web' talen, zoals perl, python, ruby, php, etc. Daar zit jij denk ik niet op te wachten. Zou me hier dus ook niet teveel mee bezig houden.
En dan zijn er nog de functionele talen, zoals Lisp en Haskell. Worden hele mooie dingen over gezegd, maar zijn voor mainstream game development niet echt populair (en nou niet allemaal beginnen te flamen
).
In principe is C / C++ de defacto standaard in game development. Bedrijven als Sony, Nintendo en Microsoft leveren hun SDK's (Software Development Kits) in deze talen.
Java zou ik zelf persoonlijk niet mee beginnen. Het is te web / applicatie georienteerd voor mijn smaak. C# is denk ik een goeie taal om mee te starten. Vanaf daar kan je makkelijk door stromen naar Managed C++ en vervolgens gewone C++. Maar probeer XNA te verwmijden. XNA is microsoft's C# 'games' SDK. Is alleen maar bruikbaar in een lite versie van Developer Studio en je leert eigenlijk alleen maar hun toolkit te gebruiken, waar alle interessante problemen al in opgelost zijn (de dingen die jij hoort te leren en op te lossen).
Dus ja, C# is een mooie begin taal. Je hebt veel dingen al tot je beschikking in die taal, je kan memory management voorlopig even vergeten (regelt de taal zelf, C++ doet dat niet), pointers bestaan niet, dus dat kan je ook voor later bewaren en er is een mooie brug naar C++ beschikbaar via Managed C++. Tevens is het naast C++ een redelijk populaire taal binnen de games industrie, vooral voor tools en sommigen gebruiken het zelfs voor AI in hun games.
Mocht je zelf denken dat een andere taal beter / makkelijker is, neem dan die route. Het maakt uiteindelijk niet zo heel veel uit waar je begint. Als je maar weet waar je wil eindigen.
Om Bruce Lee te quoten:
Andere talen zoals Pascal / Delphi hebben een andere syntax en worden in game development eigenlijk niet of nauwelijks gebruikt.
Dan zijn er nog de 'web' talen, zoals perl, python, ruby, php, etc. Daar zit jij denk ik niet op te wachten. Zou me hier dus ook niet teveel mee bezig houden.
En dan zijn er nog de functionele talen, zoals Lisp en Haskell. Worden hele mooie dingen over gezegd, maar zijn voor mainstream game development niet echt populair (en nou niet allemaal beginnen te flamen
In principe is C / C++ de defacto standaard in game development. Bedrijven als Sony, Nintendo en Microsoft leveren hun SDK's (Software Development Kits) in deze talen.
Java zou ik zelf persoonlijk niet mee beginnen. Het is te web / applicatie georienteerd voor mijn smaak. C# is denk ik een goeie taal om mee te starten. Vanaf daar kan je makkelijk door stromen naar Managed C++ en vervolgens gewone C++. Maar probeer XNA te verwmijden. XNA is microsoft's C# 'games' SDK. Is alleen maar bruikbaar in een lite versie van Developer Studio en je leert eigenlijk alleen maar hun toolkit te gebruiken, waar alle interessante problemen al in opgelost zijn (de dingen die jij hoort te leren en op te lossen).
Dus ja, C# is een mooie begin taal. Je hebt veel dingen al tot je beschikking in die taal, je kan memory management voorlopig even vergeten (regelt de taal zelf, C++ doet dat niet), pointers bestaan niet, dus dat kan je ook voor later bewaren en er is een mooie brug naar C++ beschikbaar via Managed C++. Tevens is het naast C++ een redelijk populaire taal binnen de games industrie, vooral voor tools en sommigen gebruiken het zelfs voor AI in hun games.
Mocht je zelf denken dat een andere taal beter / makkelijker is, neem dan die route. Het maakt uiteindelijk niet zo heel veel uit waar je begint. Als je maar weet waar je wil eindigen.
Om Bruce Lee te quoten:
Before I studied the art, a punch to me was just a punch, a kick was just a kick. After I'd studied the art, a punch was no longer a punch, a kick no longer a kick. Now that I understand the art, a punch is just a punch, a kick is just a kick.
Omdat iemand van games houdt maar zijn expertise ergens anders ligt? Games verkopen zichzelf niet. Games wandelen niet vanzelf de winkels in en er zijn geen magische potten vloeibaar goud die nooit leeg raken dus ook de financien moeten in orde zijn.Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 04:58:
[...]
Dan vraag ik me alleen af, waarom werken bij een gamesontwikkelaar als je niet aan een game werkt? Dat is niet bedoelt als aanval ofzo, ik vraag het me oprecht af. Oké toolsdeveloper kan nog maar dat zou ik eerlijk gezegd als niets anders dan een opstapje zien, zeker geen doel op zich.
Niet iedereen houdt er van om C++ te kloppen maar kunnen daarom nog wel fanatieke gamers zijn die het gewoon erg leuk lijken om voor een studio werkzaam te zijn. Kijk maar eens op de job site van EA, daar zie je ook tig andere non-game development related jobs.
Enig idee hoeveel mensen er bij Universal werken die geen films maken, CDs opnemen of in een pakkie door het pretpark rennen?
1x per maand moeten we dan ff 10 minuten over werk praten - kan ik het noteren als team meeting en declareren die hap
[ Voor 11% gewijzigd door tazzman op 17-08-2008 00:49 ]
Verwijderd
Cubic X op welk niveau is die opleiding? Dat maakt wel een verschil voor wat je op school al qua programmeren gaat krijgen.
Hoe dan ook, C++ zou ik je niet aanraden om mee te beginnen. Het is een prachtige taal maar niet de makkelijkste, als je leert vliegen begin je in een klein cessna-je, niet in een F16.
Java en C# zijn veel geschikter om te leren programmeren, welke van die twee talen (of een andere) je kiest hangt af van persoonlijke voorkeur, maar m.i. nog veel meer van het doel. Ik zie persoonlijk weinig in programmertaalfanboys. Iedere taal heeft zo zijn sterke en zwakke punten wat hem meer of minder geschikt maakt voor een bepaald doel. m.i. Is de ene taal niet per definitie op alle fronten beter dan de andere, uitschieters daargelaten. php
Het hangt er ook vanaf wat je op school krijgt, ik zou je (zeker als beginnend programmeur) niet aanraden om tegelijkertijd twee talen te leren. Niets is zo irritant als constant compiler errors krijgen omdat je de syntax van twee programmeertalen door elkaar haalt.
Hoe dan ook, C++ zou ik je niet aanraden om mee te beginnen. Het is een prachtige taal maar niet de makkelijkste, als je leert vliegen begin je in een klein cessna-je, niet in een F16.
Ja oke die functies zijn er uiteraard ook, maar met het technisch publiek van GoT en terminologie als "gameontwikkelaar" ging ik er even vanuit dat we het hadden over het maken van games zelf, niet de randfuncties die welliswaar nuttig en belangrijk zijn, maar verder niets met games te maken hebben. Voor de mensen bij financiën maakt het tenslotte weinig uit of er nou games of aardappels verkocht worden. Ik ga er ook niet bepaald vanuit dat er allemaal maar gamers werken op dat soort afdelingen.tazzman schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 00:47:
[...]
Omdat iemand van games houdt maar zijn expertise ergens anders ligt? Games verkopen zichzelf niet. Games wandelen niet vanzelf de winkels in en er zijn geen magische potten vloeibaar goud die nooit leeg raken dus ook de financien moeten in orde zijn.
[...]
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2008 01:07 . Reden: Reactie op tazzman toegevoegt ]
Java is prima om mee te beginnen. Het is een erg pure taal mbt object geörienteerd programmeren en omdat het managed code is hoef je je geen zorgen te maken als concepten zoals pointers. Later kun je dan makkelijk andere talen bijleren wanneer je OOP onder de knie hebt, omdat over het algemeen het principe hetzelfde is en alleen de syntax verschilt. Overigens is het wel zo dat je pas echt weet wat er gebeurt achter de schermen bij talen wanneer je echt goed C++ kent.Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 22:39:
C / C++, Java en C# lijken heel veel op elkaar. Ze hebben veelal dezelfde notatie wijze.
En dan zijn er nog de functionele talen, zoals Lisp en Haskell. Worden hele mooie dingen over gezegd, maar zijn voor mainstream game development niet echt populair (en nou niet allemaal beginnen te flamen).
Om Bruce Lee te quoten:
[...]
Il ben het niet helemaal eens met je over XNA, maar het ligt er natuurlijk aan wat jij interessante problemen vind :); ik werk zelf nu een paar maanden met XNA en ik vind het echt een goed framework om de werking van bepaalde algoritmen e.d. goed te leren begrijpen, voornamelijk op het gebied van graphics. Het is een framework, dus je zult zelf zaken moeten regelen als scene management, rendering, shaders enzovoorts. Nu zijn dat wel wat geavanceerder onderwerpen als je echt van square one begint, maar als je zover bent is XNA echt prima.
Tja, uiteindelijk moet hij zelf kiezen welke taal hij wil gaan leren. Of dat nou Java, C#, C++ of whatever is, maakt niet uit.
Mijn persoonlijke ervaring met Java is dat het niet lekker aansluit op native libraries. JNI is veel te langzaam. De C# -> MC++ -> C++ brug is een veel schonere / snellere oplossing. En daar komen dus alle andere zaken bij die ik reeds genoemd had.
Maargoed. Ik wil eigenlijk niet een Java vs. C# discussie starten, dus iedereen zoekt maar lekker voor zichzelf uit wat ie wil doen.
edit:
En wat XNA betreft, ja het is een hele makkelijke manier om snel een spelletje te bouwen, geeft je toegang tot alle mooie glimmende dingetjes, zoals shaders en what not. Maar da's dus ook meteen het gevaar. Het maakt je lui.
Als je echt wilt leren programmeren en ook wilt begrijpen waar je mee bezig bent, dan zal je het zelf een keer gedaan moeten hebben.
En als je echt wilt weten wat er achter de schermen van C++ gebeurt, dan zal je toch wat tijd moeten steken in het begrijpen van Assembly, hoe de stack werkt, call conventions, memory models en exceptions. Maar dan ben je al wel een jaartje of twee in C++ bezig geweest voor je daar aan begint. Vooral het Virtual Table verhaal is erg leuk om een keer helemaal uit te pluizen (vooral met multiple inheritance, RTTI en de verschillen tussen alle C++ casts).
Wat betreft assembly, wordt weinig gebruikt tegenwoordig. Zelfs in de games is het eigenlijk niet echt meer nodig om platform specifieke assembly te doen (ok, af en toe een debug registertje uitlezen). Er zijn altijd mensen die er bij zweren en er enorme lappen code in schrijven, maar de rest van de wereld gebruikt tegenwoordig Intrinsics. Veel makkelijker platform onafhankelijk te maken en het programmeert / debugged veel sneller.
Ok, als je je eigen SPU job manager schrijft, dan moet je wat stukjes Assembly coden, maar dat doe je 1x en dan is dat ook weer gedaan.
Mijn persoonlijke ervaring met Java is dat het niet lekker aansluit op native libraries. JNI is veel te langzaam. De C# -> MC++ -> C++ brug is een veel schonere / snellere oplossing. En daar komen dus alle andere zaken bij die ik reeds genoemd had.
Maargoed. Ik wil eigenlijk niet een Java vs. C# discussie starten, dus iedereen zoekt maar lekker voor zichzelf uit wat ie wil doen.
edit:
En wat XNA betreft, ja het is een hele makkelijke manier om snel een spelletje te bouwen, geeft je toegang tot alle mooie glimmende dingetjes, zoals shaders en what not. Maar da's dus ook meteen het gevaar. Het maakt je lui.
En als je echt wilt weten wat er achter de schermen van C++ gebeurt, dan zal je toch wat tijd moeten steken in het begrijpen van Assembly, hoe de stack werkt, call conventions, memory models en exceptions. Maar dan ben je al wel een jaartje of twee in C++ bezig geweest voor je daar aan begint. Vooral het Virtual Table verhaal is erg leuk om een keer helemaal uit te pluizen (vooral met multiple inheritance, RTTI en de verschillen tussen alle C++ casts).
Wat betreft assembly, wordt weinig gebruikt tegenwoordig. Zelfs in de games is het eigenlijk niet echt meer nodig om platform specifieke assembly te doen (ok, af en toe een debug registertje uitlezen). Er zijn altijd mensen die er bij zweren en er enorme lappen code in schrijven, maar de rest van de wereld gebruikt tegenwoordig Intrinsics. Veel makkelijker platform onafhankelijk te maken en het programmeert / debugged veel sneller.
Ok, als je je eigen SPU job manager schrijft, dan moet je wat stukjes Assembly coden, maar dat doe je 1x en dan is dat ook weer gedaan.
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2008 03:20 ]
Aha...bedankt voor de antwoorden allemaal
Allemaal mooi onderbouwd en met duidelijke en goede argumentatie, bedankt!
Zal dan denk ik toch de manier van C# -> MC++ -> C++ gaan doen. Overigens is mijn opleiding op HBO niveau en zullen we in het eerste jaar gaan concentreren op Java. Aangezien C#, C++ en Java op elkaar lijken zal dit, hopelijk, geen verwarring scheppen
Iemand nog aan aanrader kwa boek?
Zal dan denk ik toch de manier van C# -> MC++ -> C++ gaan doen. Overigens is mijn opleiding op HBO niveau en zullen we in het eerste jaar gaan concentreren op Java. Aangezien C#, C++ en Java op elkaar lijken zal dit, hopelijk, geen verwarring scheppen
Iemand nog aan aanrader kwa boek?
Java en C# hebben vooral qua syntax wat gemeen met C++, voor de rest is het een totaal andere wereld imnsho.Cubic X schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 10:04:
Aangezien C#, C++ en Java op elkaar lijken zal dit, hopelijk, geen verwarring scheppen