Hmm, dus als ik het goed begrijpt, zegt een game industrie eigenlijk: architecten hebben we niet nodig.
We schakelen gelijk de constructeurs, tekenaars,aannemer en alles in.
Iedereen kan wel een kladje maken met de basis gegevens en simpele idee-en en dan maken we op basis van dat kladje wel het gebouw.
Das even de vergelijking met onderstaande tekst en bijv. bouwwereld.
Als ik die quote zo lees, dan zie ik een bedrijf, dat in het wilde weg maar iets aan het doen is.
Terwijl er toch al genoeg materiaal en kennis tegenwoordig aanwezig is, om een game ontwerp beter uit te werken en te testen of het voldoet aan wat mensen van games verlangen.
Tja, zoals ik al zei, Game Designer is geen functie. Ik begrijp ook totaal niet waarom mensen denken dat dat een beroep is ofzo. Het stomme is ook nog eens dat er dus meerdere opleidingen zijn die je opleiden tot 'Game Designer'. Totaal doelloos.
3D artist: maakt modellen, textures, lighting, etc.
Software engineer: schrijft de code van het spel.
Sound engineer: audio guru.
Development director: is zeg maar de manager van het project, etc.
En dan heb je het wel een beetje gehad. Dan hangen er vast nog wel wat rand figuren omheen, maar een Game Designer zit daar niet tussen.
Meest nutteloze opleiding die je je maar kan voorstellen imo.
Ff simpel boek als voorbeeld: the game design reader: A rules of play anthology.
Daar staat toch al een kleine basis in, hoe je games kunt beschrijven/analysren en ja, dat moet je eerst kunnen, voordat je ze kunt gaan ontwerpen.
Ik durf rustig te stellen, dat als spelontwikkelaars bedrijven de volgende jaren succesvol willen zijn, ze steeds meer aan ontwerpen gaan doen, voordat ze manuren in code/texture/lightning etc spenderen.
Een goed spel moet je eigenlijk al helemaal beschreven hebben, zonder dat er code/graphisch/geluid of wat dan maar ook bijkomt kijken.
Doe je dat niet, tja dan krijg je de grootste gemene deler van de tegenwoordige games: graphisch goed, mooi geluid, vloeiende effecten en hardstikke saai na 1 uurtje spelen. Maar ach, als de doos maar verkocht is, maakt niet uit toch hoe lang iemand speelt?
Even voorbeeld hoe het gaat als een bedrijf een spel gaat maken met de instelling zoals beschreven staat in die quote: AUTO ASSAULT. graphisch zeer goed, geluid goed, goeie besturing, allerlei leuke skills, alleen? Het flopte totaal, omdat het niet goed was ontworpen. Er was niet nagedacht, waar het spel op den duur om ging. Dus nadat iedereen missies had gedaan en alles en 60+ lvl werd, was er ineens niks te doen. Ook waren de meeste skills nutteloos, omdat er totaal niet over nagedacht was, hoe die in de praktijk werken. Er was gewoon geen goed ontwerp gemaakt.
Dus spelers begonnen zich te vervelen en dus niet genoeg klanten: stekker er maar uit.
Spijt me, maar vind het beetje naief om te zeggen, dat ontwerpen niet nodig zijn.
Elke industrietak, zelfs kunst gebruikt ontwerpen als basis. Bordspelen etc worden ook eerst designed/ontworpen, voordat ze uberhaupt maar iets gaan maken of in model gaan zetten.
En dan komt een nieuwe "industrie" die beweert, dat ontwerpen nutteloos zijn?
Tja, misschien voor de korte termijn verkoop is het niet nodig: gewoon veel saus over iets gooien en dan kopen mensen het wel, zonder te weten, dat ze miskooop hebben.
Lange termijn: denk dat een bedrijf dan beter rap goeie ontwikkelaars/designers kan aanstellen of opleiden.
Vind het maar vreemde gang van zaken, als je terugkijkt naar de game industrie van de jaren 80 etc, zie je, dat de spelen die toen scoren, vaak nog steeds populair zijn of waarvan de basis nog steeds gebruikt worden. Simpel, omdat het hele spelidee zeer goed ontworpen werd.
Dat wordt tegenwoordig dus bij meeste spelen niet meer gedaan en dat merk je ook.
Veel zogenaamde grote tamtam spelen, zijn vaak zeer rap uitgespeeld of worden aan de kant gelegd, omdat er wel veel gedaan is aan graphische ontwerp, geluid, effecten etc, maar het hele basis principe van het spel niks voor stelt.
Sorry, dat ik het zeg, maar vind het maar flauwekul, dat je zogenaamd geen game ontwerper nodig hebt. Als ik zo dit topic lees, komt het er dus op neer: iemand heeft zeer simpel ideetje en dan gaat iedereen maar gelijk aan het werk met geluid/graphisch/engine etc, zonder dat er idee eerst verder ontworpen wordt en verder uitgebalanceerd word met bijv. programma van eisen/wensen.
Ja, ben het totaal eens, dat een idee van een spel soms heel simpel en kort kan duren, maar als je bijvoorbeeld naar bordspelen etc kijkt, zitten in het ontwerp van het spel, zonder grafische gedeelte ervan toch lading werk in.