Voor degenen die van plan zijn om Bioshock 2 op de PC te gaan spelen; besef dan het volgende wel:
*
Securom; het spel is (ook op Steam!) beveiligd met Securom. Na een (bijna) oneindige storm van kritiek heeft 2K wel er voor gezorgd dat je oneindig kunt activeren. Dit betekend echter wel dat je altijd de eerste keer ná de installatie een internetverbinding moet hebben om te kunnen beginnen met spelen.
*
Games for Windows Live; Dit is nu de daadwerkelijke DRM laag die in de game is ingebakken. Op Games for Windows Live kun je maar maximaal 15x activeren, en dat moet je doen bij elke reinstall. Zijn deze op dan kun je een 2e key(!) aanvragen bij Microsoft. Zijn deze 15 activaties ook op of ben je deze 2e key kwijt dan heb je een probleem; Microsoft geeft je namelijk géén keys meer(!). Met andere woorden: als je vaak aan je PC sleutelt of herinstallaties doet (99% van de community hier) dan heb je dus een groot probleem. Wie nu denkt dat dit eigenlijk geen probleem is, heeft het mis.
Je lijkt namelijk verplicht te moeten inloggen om naast nutteloze dingen als achievements de save optie in te kunnen schakelen. De Save optie kan ingeschakeld worden door een lokaal profiel aan te maken. Je hoeft dan ook niet te activeren (echter zit deze optie wel behoorlijk verborgen in de GFWL UI). Het enige wat dus zonder online activatie
niet werkt is Multiplayer (en Achievements). Maar daar kan ik persoonlijk wel mee leven. Wie echter dit spel gekocht heeft omdat dit de eerste Bioshock game is met MP moet dus wel rekening houden met de activatie op GFWL.
De enige legale oplossing om dit spel in volle glorie te kunnen spelen: een Xbox 360 of PS3 aanschaffen en het spel op de console spelen. Sad but true.
En het allermooiste is: dit is niet het enige spel waarin 2K dit systeem wil toepassen, er komt nog een spelletje aan waarin ze deze methode waarschijnlijk willen gebruiken, en dat spelletje heet "Mafia II"... dus ook daar zijn features als het kunnen behalen van Achievements en MP
crippled vanwege dit activatiesysteem.
Ik was nog van plan om een mooie rant hierover te schrijven voor mijn blog over hoe fucked up sommige publishers en DRM oplossingen zijn (waar bovenstaande notes en opmerkingen in verwerkt zijn). Maar voordat ik dat stuk klaar heb wilde ik graag even de rest van de community die op het punt staan om het spel in de winkel of via een dienst als Steam aan te schaffen even alvast een waarschuwing vooraf geven. Vervolgens moet je zelf maar kijken wat je ermee doet
[
Voor 12% gewijzigd door
mindcrash op 10-02-2010 10:22
]
"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)