Het Asus F3 / (Z53) topic voor ervaringen en reviews - deel 3
Vervolg van deel 1 van dit topic | ||||||
Introductie ... | ||||||
Dit is het Asus F3 ervaringentopic, bedoeld om informatie en reviews uit te wisselen van notebooks uit deze serie. Asus F3 wordt bij veel winkels zoals MyCom/Vobis als de Z53 aangeduid, het zijn echter dezelfde laptops. De Asus F3 bestaat nog niet zo lang, er zijn daarom weinig reviews te vinden (if any ![]() De laptops zijn tegenwoordig vanaf zo'n €850 te koop, hebben een Intel Core Duo / Core2 Duo-processor, 1GB RAM-geheugen (soms 2GB), een goede losse videokaart en een 100GB of 160GB SATA-harddisk. Specs om van te smullen dus voor een redelijke prijs De laptop moet het niet alleen hebben van zijn specs, maar ook het uiterlijk ziet er best goed uit, zie onderaan de startpost voor foto’s. Hij is iets groter en dikker dan een Asus A8, voor meer info zie review van Laptopreview.com. Er zijn 4 USB-poorten aanwezig, waarvan 2 aan de rechterkant, ook is de voedingsstekker beter geplaatst. Net zoals andere Asus-notebooks zijn ook de notebooks uit de F3-serie in verschillende uitvoeringen te verkrijgen. Asus levert bijna elke denkbare configuratie met een eigen typenummer, dus zijn de notebooks niet eenvoudig te vergelijken tussen verschillende winkels. Er zijn echter een aantal standaardmodellen die de meeste winkels hebben, zoals de F3Ja, de F3Jc, en de F3Jp. Hieronder zijn deze laptops opgesteld. (iets verouderde info, betreft de F3Jc)
| ||||||
En de A6/A8 dan | ||||||
Ja inderdaad, de A-serie, uit de categorie Office/Business-laptops. De F3-serie is meer bedoeld als alles-in-een-platform, bij de A6 was dat niet altijd te merken. Ook zijn de designfoutjes uit de A6 weggewerkt in deze serie, het is dus in principe de opvolger te noemen Ook de warmteproblemen zijn vrijwel geheel verdwenen, de laptop blijft enorm koel onder belasting. In een vd posts hieronder staat het nog iets uitgebreider beschreven. | ||||||
Doel van dit topic | ||||||
Lekker ervaringen uitwisselen over deze mooie laptop, aangeven dat er nieuwe drivers uit zijn en troubleshooting. Ik heb deze laptop al een tijdje, en probeer er het onderste uit de kan mee te halen, en er zijn veel andere mensen aanwezig die hetzelfde doen, dus lijkt het je een mooie laptop, stel dan gerust vragen! Er zijn ook wat reviews gemaakt, zie ook de Tweakers Productsurvey. Aangezien het het een zeer complete, krachtige, mooie laptop is heb ik besloten er dit topic over te maken, toen ik op het punt stond hem zelf te kopen. Zodra iemand meer informatie heeft zal ik het op verzoek toevoegen in deze post, om de kennis up-to-date te houden | ||||||
Typenummers, en waar te bestellen? | ||||||
Type-identificatie: (voorbeeld: F3Jc-AP012H)
Je hebt (bij 4Launch) de F3JC-AP012H en de F3JC-AP012P, voor rond de €1150. €850 per 02/07 Bij Dynabyte is het duurdere broertje verschenen, de Asus F3Ja-AP018HZ, voor €1499 Ook heb je de F3F-AP009P, maar hier is niet veel over bekend (meer komt nog), indien iemand er wat over wil schrijven zal ik het toevoegen in deze startpost. De F3Jm bestaat ook, maar die is nog niet in een Nederlandse winkel gezien. Iets beter dan F3JC. Specs van de modellen zijn hieronder te vinden. De AP012P is iets goedkoper (andere leverancier) en heeft XP Pro, en de AP012H heeft er XP Home op geïnstalleerd staan. Het enige nadeel is dat de AP012P op dit moment nog in backorder staat waardoor je de H-versie moet bestellen wanneer je hem dringend nodig hebt. Ik sta iig op de backorder-lijst voor de eerste lichting P’s. De F3JC-AP012H vind je hier: 4Launch F3JC-AP012H De F3JC-AP012P vind je hier: 4Launch F3JC-AP012P De F3Ja-AP018HZ vind je hier: Dynabyte F3Ja-AP018HZVervangen door F3JA-AP030HZ, CoreDuo T7200 Er is ook de F3F beschikbaar, die heeft een kleiner scherm en onboard video ipv los, en XP Professional, die vind je hier: 4Launch F3F-AP009P Let op met de F3F, die van 4Launch heeft een 14" scherm, die van de T.net pricewatch een 15.4"-scherm, aangezien ik geen verdere info vind over de F3F-modellen laat ik het voorlopig zo. Pricewatchlinkjes en -grafieken zijn hieronder te vinden onder het kopje 'Links' | ||||||
De specs van de F3JC | ||||||
Display 15.4" WXGA(1280x800) LCD ColorShine aanwezigheid (glanspaneel) niet bekend, waarschijnlijk wel het geval. Processor F3JC: Intel Centrino: Core Duo T2300E @ 1.66 GHz met 2MB L2 cache F3Ja: Intel Centrino: Core Duo T2400 @ 1.83 GHz (idem F3Jm: Intel Centrino: Core Duo T2400 @ 1.83 GHz (idem Chipset Intel 945PM, bussnelheid 667Mhz RAM-geheugen F3JC + F3Jm: 1GB (1x1G) DDR2 PC5300, 2 SO-DIMM sloten, expandable to 2GB (1G erbij dus) F3Ja: 2x bovenstaand, 2 reepjes x 1GB dus NANYA 240 pin DDR2 UDIMM 60 ball, modeltype NT1GT64U8HB0BY-37B/3C/25C Videokaart F3JC: nVidia GeForce Go 7300 – 128MB VRAM, géén onboard meuk dus F3Ja: ATI Mobility Radeon X1600, 256MB, topkaart, zeker voor een laptop F3Jm: nVidia GeForce Go 7600; 512MB VRAM, ook een high-end kaart dus. Aan de zijkant is VGA-out + DVI-out aanwezig. Ook is TV-out beschikbaar als S-VHS (S-video) Via de ExpressCard-poort (wat in feite PCIe-16x is) is een videokaart aan te sluiten mbv het Asus XG Station, wat later dit jaar uitkomt. HDD F3JC+F3Jm: Seagate 100GB SATA, 5400rpm F3Ja: Seagate 160GB SATA, 5400rpm Optical Drive DVD +/- RW DL 8x Audio Built-in Intel® High Definition Audio compliant audio chip, Built-in speaker and microphone Audio out (line-out of koptelefoon) + Line-in + Mic-in Accu 6Cells (4.8Ah), ongeveer 3 uur werktijd (geen games uiteraard, anders haal je dat nooit Sommige modellen hebben een 8(9 Overigen (beide modellen) 1.3 Mega-Pixel web-cam Bluetooth WL 54Mbit (Intel PRO/Wireless 3945ABG) LAN 1000Mbit (F3Ja+F3Jc hebben sowieso 10/100/1000, andere modellen niet 100% zeker) Cardreader (SD/MMC/MS/MS PRO) 4x USB2.0, 2x aan de rechterzijkant, 2x achterop 1x IEEE1394 FireWire 400 1x ExpressCard 56k-modem is ook aanwezig, geschikt voor de hele wereld. géén IR (is nu bevestigd), Bluetooth is hier blijkbaar echt voor in de plaats gekomen, let op met IR-phones e.d. Asus tas en muis worden ook gratis bijgeleverd. Versies met H op het einde krijgen Windows XP Home Edition voorgeïnstalleerd, versies met een P op het eind krijgen Professional. M staat voor MediaCenter (+ upgrade naar Vista HomePremium) Afmetingen en gewicht? Afmetingen: 365 x 269,5 x 28-40,5mm (aan de voorkant 28mm dik, aan de achterkant 40.5mm) Gewicht: 2,95kg (incl accu) Accu Zo te zien wordt er een 6 of 9 cells-accu gebruikt, verdere specs onbekend De bekende ASUS Utilities ASUS Live Update ASUS ChkMail ASUS Hotkey ASUS Power4 Gear+ Asus-garantie: 2-year limited global hardware warranty (pickup-and-return via 4Launch) 1-year battery pack warranty On-line problem resolution through web interface (BIOS, Driver update) OS (Microsoft Windows XP) install/uninstall consultation Bundled software install/uninstall consultation ASUS software supporting (Liveupdate,Power4 Gear+, ASUS Probe) | ||||||
Nuttige links | ||||||
Pricewatch Tweakers.net Pricewatch voor Asus notebooks in heel de Benelux De Asus F3JC-AP012P: pricewatch: Asus F3JC-AP012P (T2300E; 1GB; 100GB; DVD+/-RW; 15,4"TFT; WinXP Home) De Asus F3F-AP009P: pricewatch: Asus F3F-AP009P (T2300E; 1GB; 80GB; DVD+/-RW; 15,4"TFT; WinXP Pro) Linkjes naar Asus: Bij Asus Notebooks is de F3-serie onder de categorie ‘Portability Series’ te vinden, eerst stonden ze onder de categorie Personal Entertainment Center, maar hier valt alleen de F3F onder. Portability series notebooks: F3 series Asus F3F: Description Ook plaatjes zijn er te vinden, check vooral de indeling van de poorten voor je hem koopt. Persoonlijk vind ik hem heel mooi ontworpen, legacy-free en de meestgebruikte dingen aan de zijkant, zodat je niet steeds meer over de laptop moest bukken (zoals bij de Asus A6) Flash-imagecaroussel Overige links: Review hier in dit topic door DTKiddin Duitse review van Golem.de Pics!!!111 Review F3Jm van Notebookreview.com F3Ja-review van Notebookreview.com | ||||||
Afbeeldingen uit de Duitse review (klik voor übersize) | ||||||
Makkelijk zoeken in dit topic | ||||||
Om iets makkelijk op te zoeken in dit topic en niet alle tig pagina's te hoeven doorzoeken doe het volgende, als je /?limit=999 achter de thread-url zet krijg je alle posts te zien in dit huidige deel. Vervolgens met Ctrl-F zoeken of scrollen. | ||||||
Disclaimer & Updates | ||||||
Alle info die ik hier heb gebruikt is afkomstig van de sites die hierboven vermeld staan, gevonden via Google. Alle plaatjes worden zelf gehost, dus als je ze wilt gebruiken, kopiëer ze dan en upload ze opnieuw ergens anders, ImageShack gooit het plaatje namelijk weg als het te vaak opgevraagd wordt Ik hou me ook niet verantwoordelijk voor fouten, het gebeurt namelijk wel vaker dat een winkel de info van een andere winkel overneemt, wat later fout bleek te zijn. Wil je me bereiken over dit topic, dan kun je mailen, maar je kan ook altijd een Dem (c) sturen Veel plezier in dit topic. Enjoy.
| ||||||
Topic geschreven door DarthPlastic Code voor openingspost (table-framework e.d.) gekopiëerd van het Asus A6-topic, gemaakt door FongWan |
Die twee posts van mij hieronder: Mocht er ooit een FAQ komen of een review, dan kan die mooi hieronder worden geplaatst ipv een update in deze post.
Owner SuitIT, https://www.suitit.nl