[Ervaringen] Asus F3 / Z53 serie notebooks - deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 63.165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Alle 46 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas heeft het scherm van onze laptop ( Asus z53s F3sc) het ook begeven.

Ik kan nog wel (in veilige modus) via een extern scherm op de laptop.
De laptop is nu 3,5 jaar oud.

Zouden de kosten van een reparatie nog opwegen tegen een nieuwe laptop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2011 @ 20:49:

Zouden de kosten van een reparatie nog opwegen tegen een nieuwe laptop ?
Ik zou het niet doen. De kans is nu natuurlijk ook groter (dan bij een nieuwe laptop) dat er nog andere onderdelen kapot zullen gaan en aangezien je dus geen garantie meer hebt, zal je dat steeds meer geld kosten.

Als ik jou was, zou ik de laptop in onderdelen verkopen en een nieuwe laptop kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 juli 2011 @ 20:49:

Via een extern scherm heb ik nu alleen "4-bits" beeld met strepen.
Weet iemand toevallig hoe je in het Bios komt ?
Ik had begrepen dat sommige types ook nog een onboard videochip hadden en dat je deze daar kan activeren.
Mogelijk ligt het probleem alleen bij de nvidea 8400M videochip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
* GENETX neemt een aanloop ...

*SCHOP*

Heeft iemand misschien een service manual van de Asus F3-serie. De F3Sc van mijn broertje (die die van mij heeft overgenomen) heeft het begeven. De taaie GF 8400M G heeft lang dienst gedaan, maar nu is deze gehandicapte chip toch bezweken aan zijn tekortkomingen :P Een extern scherm haalt niks uit, dus het moederbord mag branden in hel de oven ;)

Ik heb al in de 3 delen gezocht op Service en Manual (beide los), maar niks gevonden. Google heeft me tot zo ver ook niks opgeleverd.

Edit: For the record, dit is het beste wat ik vond so far:
http://vip.asus.com/forum...Sv&page=1&SLanguage=en-us

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 04-01-2012 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
En een dag later, hij doet het weer *O*. De oven is werkelijk heilig verklaard bij deze. Dus voor anderen het proces:

Uitelkaar halen
Lees eerst het hele verhaal voor je begint! :P

Ik heb hierbij http://vip.asus.com/forum...age=1&SLanguage=en-us niet echt gevolgd, al kan het goede tips bevatten.

Ik ben voornamelijk als volgt te werk gegaan:
Papier en pen gepakt en 4 bakjes (in grote lijnen zijn er 3 verschillende schroeven, en nog 3 typen met slechts 2-4 schroeven die in het laatste bakje konden. Bakjes hadden bij mij kleur, anders labelen.

Op papier heb ik steeds een schets gemaakt met de schroeven en welk bakje ze zitten. Gesorteerd op lengte dus. Accu er uit en even wat statische elektriciteit weg laten vloeien door de aarde aan te raken.

Vervolgens ben ik begonnen met de platen aan de onderkant (waar cpu, ram etc onder zit) en de HDD. Alle losse componenten er uit gehaald voor zover mogelijk (HDD, RAM, wifi). CPU en koelblok heb ik nog laten zitten. Daarna heb ik alle andere schroeven van de onderkant los gehaald.

Vervolgens waren de compartimenten aan de beurt. Mede omdat de volgende "etage" op mijn plattegrond werd. Ook daar alle schroeven losgehaald. Daarna was de koeler aan de beurt. Nu heb je alles aan de onderkant wel gehad. Shroefje bij het accu compartiment en de 3 bij de HDD niet vergeten.

Vervolgens heb ik de dvd drive opengemaakt en er uit getrokken. Nu zie je nog 2 schroeven in de behuizing. De onderkant is nu clean.

Volgende stap is het toetsenbord er uit slopen. Druk de 4 lipjes bovenin naar achter (vlak bij escape en delete, en er zijn nog 2). Goed kijken waar ze zitten en het bord met de toetsen wat omhoog wippen. Nu voorzichtig het kabeltje loshalen voor het toetsenbord. Vervolgens er uit halen.

Klap de laptop weer dicht. Next zij de kapjes op het scharnier. Dichtgeklapt is het van boven af op het deksel gekeken een eitje. Een platkop op ieder uiteinde vanuit dit oogpunt onder de covers van het scharnier zetten en loswippen. Hup, die 2 schroeven er ook uit. Haal de 2 kabels los en til het scherm er voorzichtig uit.

Trek nu voorzichtig de wifi kabels door de behuizing zodat het scherm helemaal los komt. Vervolgens zie je 3 schroeven in de behuizing tevoorschijn komen die normaal onder het scherm verstopt zitten. Nu kun je de bovenkant er voorzichtig af halen. Pas op, het bakebeltje van het touchpad zit nog vast! Maak verder alle andere connectors los en schroef de bluetooth module er ook af. Verder zitten aan deze kant van het moederbord nog 3 schroeven.

Nu kun je het moederbord loshalen. Schroef de laatste dingen er af ("frontplate" en PCI Express Slot houdertje).

Voor de het moederbord de oven in kan moeten vervolgens nog alle plastic elementen er af en de batterij van de BIOS. Bewaar dit plastic, dat kan later weer terug. De CPU kan er ook af. Ik denk dat ik niks vergeten ben.

Oven
Er staan zat filmpjes op het web. De meesten doen 200 graden en 8 minuten. Laat hem lekker voorverwarmen. Als je een combimagnetron hebt gebruik je de forced air stand. De tweede stap is om een plaat te bedekken met aluminium folie voor weerkaatsing van de warme. Draai wat bolletjes van wat aluminiumfolie en gebruik dit om het moederbord op te zetten zodat er wat afstand wordt gecreëerd. Zorg wel dat het geheel goed recht ligt.

Vervolgens 8 minuten op 200 graden, er uit en dan laten afkoelen. Ik heb het echter iets anders gedaan. Onze oven is niet groot zodat ik het geheel er niet makkelijk goed uit zou kunnen krijgen. Daarbij was ik bang componenten er af te laten donderen die dan nog los zitten door het smelten van het tin. Daarom heb ik het bord er 7 minuten in gehad en daarna de oven uitgezet en wijd open. 10 minuten later heb ik hem er uit gehaald toen het geheel al aardig afgekoeld was.

Inelkaar
Lees het uitelkaar trekken in reverse mode :P

Ik ben superblij dat ie het weer doet *O* . Dus voor anderen met een defecte videokaart is het zeker de moeite waard om het te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedlens
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
bedankt voor de (mini) guide, je instructies hebben ervoor gezorgd dat de deassemblatie van mij F3T verlopen is zonder dat de stukken plastic me om de oren vlogen :+

De reden om te gaan sleutelen is minder vrolijk, mn laptop start helaas niet meer op en heeft na indrukken van de aan knop de volgende symptomen:
- cpu fan draait wel
- lcd doet niets, extern scherm ook niet
- hardisk draait, geen activiteit, zelfde geldt voor dvd drive.
Na wat gepruts en geprobeer besloten om het mobo los te halen:
Afbeeldingslocatie: http://img593.imageshack.us/img593/9637/dsc03914o.th.jpg

Al snel kwam ik dit tegen :
Afbeeldingslocatie: http://img31.imageshack.us/img31/9666/closeupdj.th.jpg
Ziet er dus nogal fried uit en ik neem aan dat dit het probleem is.
Dus nu ben ik op zoek naar een datasheet voor mijn model F3T (chipset: C51MV/MCP51) om te kijken of er wat te solderen valt. Helaas liggen dit soort documenten niet voor het oprapen en mijn zoektocht op het internet naar technische gegevens voor dit mobo heeft dus ook geen vruchten afgeworpen :-( .
Heeft iemand ideeën? vervangend mobo kopen van e100+ lijkt me niet echt het geld meer waard, maar DIYen is op dit moment ook niet realistisch. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:22
Als je denkt dat het alleen aan de stroom aansluiting ligt (het zogenaamde voedingsplug chassis deel) kun je dit gemakkelijk testen door de connector te bypassen (dus even de punten op het board opzoeken waar de stroom vanaf de connector heen gaat en daar dan prik op zetten - denk om de polariteit!!) of even verder op het board met spanning erop (via de voedingsplug) met een multimeter meten of er nog spanning op staat. Zo niet dan is de plug kapot. Deze kun je gemakkelijk en goedkoop vervangen.

Ik hoop voor je dat het een makkelijke fix is, want een nieuw moederbord is zo'n laptop niet meer waard denk ik.

Hier draait trouwens nog steeds een f3ka, hij word behoorlijk warm en de fan maakt een behoorlijk kabaal (ondanks schoonmaak beurten), maar hij draait nog dagelijks zonder problemen (word alleen nog gebruikt voor wat surfen en tekstverwerking).

Edit: na de plaatjes te hebben bekeken en je post gelezen te hebben lijkt het me aannemelijker dat het je video chip is, zonder stroom op het board zou niks aangaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Patatjemet op 18-01-2012 18:20 ]

- raid does not fix stupid -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedlens
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
hmm, ik zal inderdaad maar met de multimeter aan de slag gaan, maarja heb gewoon bar weinig info over het moederbord zelf(welke voltages ik waar moet kunnen vinden e.d.)

Heb je ook die close-up bekeken(tweede plaatje)? het lijk me aannemelijker dat daar de oorzaak ligt ipv bij de videokaart waar de meeste mensen problemen mee hebben. (of ziet bij andere mensen dit puntje er ook zo uit, kan vanuit de fabriek gebrand zijn ofzo..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:22
maartùùh schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 19:14:
[...]Heb je ook die close-up bekeken(tweede plaatje)
Aha, ik heb je verkeerd begrepen. Ik dacht dat het "looks burned" betrekking had op de connector, heb niet gezien dat er gewezen werd op het soldeer puntje ernaast. 8)7

Het puntjes is niet zo mooi (dof) maar ziet er ook weer niet verschrikkelijk uit. Ik durf het niet met zekerheid uit te sluiten, maar als het echt verbrand (lees extreem warm) geweest zou zijn zou het er mijns inziens anders uitzien (lees zwarte printplaat). Misschien even desolderen en dan opnieuw solderen als je hem als oorzaak wilt uitsluiten.

Denk toch de video chip dan hoor. Misschien toch even " afbakken" ?

- raid does not fix stupid -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkerik
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-12-2024
Inmiddels een nieuwe laptop gekocht, maar het beelf een uitdaging om de F3SV weer tot leven te wekken..

:)

Oven 8 minuten om 200 graden, nooit verwacht dat dat de videokaart tot leven zou wekken, Maar toch!

Wat een bult werk, alle schroefjes vinden, het toetsenbord zit dus van de onderkant gelockt, maar daaronder zit ook weer een schroefje. Heb wel vaker als 1x gevloekt, en heb me voorgenomen de volgende x klakkeloos 100 euri voor een rma af te tikken, wat een bult schroefjes!

Bedankt voor alle posts tot hulp!!
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste