Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:05

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik vind het zo jammer dat je het draaiwiel niet kunt gebruiken als je bent uitgezoomd... Maar jouw tip kende ik al. Zeker handig ja :)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Klopt, als je gewoon in de normale modus zit en je gaat aan je wieltje draaien dan ben je ook meteen je settings aan het veranderen. Heb al vaak genoeg op Zandvoort gehad dat ik ineens op 1/125 zat in plaats van de 1/320 die ik eerst had. En ik me maar afvragen waarom hij niet door de foto's heen bladerde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

Dat is toch altijd zo: Stukje van lens breekt af, een deel bijft aan body hangen.

Bij de duurdere lenzen is het dan gewoon rendabel om ze te laten repareren. Als je een zwaar verbogen metalen deel hebt, is het eerder game-over.

Idem dito met flitsers: als je die mept blijft de onderkant van de flitser in de schoen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:39

ThunderNet

Flits!

Sjaak_Afhaak schreef op maandag 22 juni 2009 @ 13:23:
Ik vind het zo jammer dat je het draaiwiel niet kunt gebruiken als je bent uitgezoomd... Maar jouw tip kende ik al. Zeker handig ja :)
Dat is gewoon een instelling? Althans.. op mijn D3 kan het zonder problemen. (setting F7 en menu's & playback op on zetten (@ D3)).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:03

Zoefff

❤ 

Om door je foto's te bladeren? Ben daar ook naar op zoek geweest op m'n D700, maar volgens mij kan 'ie dat ook niet. Wellicht een feature die alleen aan de D3 is voorbehouden... :/

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023

wizl

hmmz

ThunderNet schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 00:39:
[...]

Dat is gewoon een instelling? Althans.. op mijn D3 kan het zonder problemen. (setting F7 en menu's & playback op on zetten (@ D3)).
Zojuist getest. Instelling zit ook op de D300, en werkt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Hulde aan ThunderNet dan :P

Denk je dat je je camera na dik een half jaar een 8.000 clicks wel kent, NOT ;)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chicane
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-06 17:32
Bedoelen jullie niet gewoon dit, gequote van kenrockwell.com:
f7 Customize command dials

This allows some very clever things you'll appreciate.

...

Menus and playback

Set this!

If you do, the rear dial now can scroll quickly among your shots, and the front dial scrolls among the various data screens. This is another trick that workshop participants say makes the whole trip worthwhile.
Met deze optie aangezet kan ik zowel ingezoomd als niet ingezoomd met de 'duim dail' door m'n foto's bladeren. Bijkomend hebbedingetje is dat je met de andere dail door verschillende data schermen kan scrollen, wat de multi selector nagenoeg overbodig maakt.

Kijk ook eens naar tip f1:
f1 Multi Selector Center Button

This is a cool one. People see this on a workshop, and think that it's just made the whole workshop worthwhile, just for this trick.

This lets you select what happens when you press the center of the rear thumb selector.

You may select different things for shooting and for playback.

In shooting I prefer to have mine select the center AF area.

In playback there is a very clever trick I suggest everyone set:

Trick: under playback mode, select ZOOM ON/OFF. Now pressing the center of the selector zooms in. I choose MEDIUM.

Trick of tricks: Once you set this and use it, the rear dial flips through all the shots at the same position and magnification (presuming you turned on this feature)! I do this all the time.

It's great for selecting which shot is sharp or not. Sadly once you use the Delete key the D300 reverts to non-zoomed mode, so you'll have to zoom and scroll back to the same spot to continue in-camera editing.
*te laat 8)7 *

[ Voor 0% gewijzigd door Chicane op 25-06-2009 10:36 . Reden: net te laat gepost blijkbaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 160183

Wat moeten we denken van Scott Kelby?

Ruilt zijn D300 in voor een D5000
http://www.scottkelby.com/blog/2009/archives/5202

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-06 17:33
Mja, op zich was zijn D300 (zoals hij ook aangeeft) 'slechts' zijn backup- en reiscamera. Hij heeft ook nog een D3. Dan kan ik het mij wel voorstellen. Iets kleiner, vergelijkbare beeldkwaliteit en nog aardig compleet qua functies.

Voor meer professionele toepassingen is de D300 nog altijd beter dan de D5000, maar ja, daar heeft Scott al een D3 voor. Zoveel verliest hij verder niet door een stapje terug te doen wat betreft backupcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wilde ik net zeggen, in context is het al een stuk minder bizar.

Complimenten @chicane, eindelijk wat zinnigs gevonden van Ken R.

Offtopic, kunnen we Ken Rockwell niet behandelen als een "verboden" woord in de tv show QI? Dat opeens de achtergrond van het forum gaat flitsen en er een waarschuwingssignaal klinkt?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:28
Wijnands schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 07:41:
Wilde ik net zeggen, in context is het al een stuk minder bizar.

Complimenten @chicane, eindelijk wat zinnigs gevonden van Ken R.

Offtopic, kunnen we Ken Rockwell niet behandelen als een "verboden" woord in de tv show QI? Dat opeens de achtergrond van het forum gaat flitsen en er een waarschuwingssignaal klinkt?
Hoezo dat Wijnands?

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl

wizl

hmmz

Ik begrijp de weerstand ook niet zo goed. Ik vind het een fijne site :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Ken Rockwell? Tja, wat zullen we zeggen. Hij staat bekend als iemand die soms een beetje uit zijn nek lult....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Soms snijdt het hout, maar geregeld zit ik z'n artikelen te lezen en dan denk ik: wtf lul je nou weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Laatst online: 13-06 15:45

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Nikon rumors kwam met deze foto van de D300s:

Afbeeldingslocatie: http://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2009/06/nikon-d300s.jpg

Zie die gaatjes onder de type aanduiding. Fake of echt? Gezien de afgelopen keren ga ik voor echt :+

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:24

YellowCube

Wait...what?

en wat moet dat zijn?
een microfoon?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Lijkt me wel zo handig als je wilt filmen met geluid :) Zal ook een van de weinige upgrades zijn denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:45
Waarschijnlijk wel, aangezien deze ook video zou kunnen opnemen volgens de geruchten

Spuit 11

[ Voor 13% gewijzigd door Knopsje op 29-06-2009 20:23 . Reden: Te laat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik geloof dat het gerucht was dat er meer MP's in zouden zitten.

Ik zou zelf eerder willen dat ik nog hogere ISO's kon halen en een verbeterd dynamisch bereik. Nog beter? Ja, meer DR is altijd goed !! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

bah, speculaties :(

doe mij maar een D700x ;)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wizl schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 10:24:
Ik begrijp de weerstand ook niet zo goed. Ik vind het een fijne site :)
da's mooi. En zolang je het als amusement benadert is het dat ook wel. Ga je 't zien als bron van fotografie en gear informatie dan is een schepje zout niet voldoende maar raad ik echt een 25kg zak strooizout aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-06 13:08
Wijnands schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 08:38:
[...]

da's mooi. En zolang je het als amusement benadert is het dat ook wel. Ga je 't zien als bron van fotografie en gear informatie dan is een schepje zout niet voldoende maar raad ik echt een 25kg zak strooizout aan.
Gisteren op KenRockwell.com een stuk van zijn D300 user guide gelezen. De man fotografeert met deze geavanceerde DSLR in JPG-Large? Dan vraag ik me af wat de 'waarde' is van al zijn andere adviesen m.b.t. camera instellingen, het gebruik van de camera, etc. ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

vtpeters schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 09:34:
Gisteren op KenRockwell.com een stuk van zijn D300 user guide gelezen. De man fotografeert met deze geavanceerde DSLR in JPG-Large? Dan vraag ik me af wat de 'waarde' is van al zijn andere adviesen m.b.t. camera instellingen, het gebruik van de camera, etc. ...
Ik heb een paar van mijn D300 instellingen ook aangepast na zijn site gelezen te hebben (handige tips imo). Om de man nou 100% af te kraken omdat hij op z'n amerikaans de boel zit te polariseren met zijn "big talk" is niet mijn ding. Dan zou ik zoveel sites moeten negeren vanwege zaken die me niet 100% aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
Shark.Bait schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 12:04:
[...]

Ik heb een paar van mijn D300 instellingen ook aangepast na zijn site gelezen te hebben (handige tips imo). Om de man nou 100% af te kraken omdat hij op z'n amerikaans de boel zit te polariseren met zijn "big talk" is niet mijn ding. Dan zou ik zoveel sites moeten negeren vanwege zaken die me niet 100% aanstaan.
Het zou best kunnen dat een aantal van de door hem gepubliceerde tips bruikbaar of handig zijn (ik ben daar nog niet aan toegekomen). Maar ik vind het erg vreemd dat hij standaard in JPG-large fotografeert terwijl ik van zo iemand zou verwachten dat hij op z'n minst toch de meerwaarde van RAW kent, het gebruik er van uitdraagt/aanraadt en daar zelf ook naar handelt. Opslagcapaciteit kan tegenwoordig toch niet meer het probleem zijn.

Dat is wat mij opviel bij het lezen van het eerste deel van zijn D300 user guide...

[ Voor 4% gewijzigd door vtpeters op 30-06-2009 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een D300 en ja ik gebruik vooral JPG large. Waarom? Nou omdat ik dan per foto meer dan 2 minuten bespaar op mijn workflow. Voor gelukte foto's zelfs meer.

Opslag is niet de overweging, maar voor 90% van mijn foto's ben ik met JPG gewoon gelijk klaar. Met RAW's moet je er echt voor gaan zitten en zo.

Maak ik foto's die "niet mogen mislukken" dan schiet ik uiteraard in RAW, zoals de bruiloft van een goede vriendin. Echter als ik op een vliegveld sta en ik wil daar het stationsgebouw hebben, dan schiet ik er gewoon twee, of drie of vier. Eentje is er wel zo goed dat die zonder nabewerking gebruikt kan worden.

Dat geld overigens voor veel meer foto's. Kortom iemand die bewust in JPG schiet ipv RAW lijkt me verstandiger dan iemand die altijd maar de heilige graal van de RAW plaatjes vast houd.

Wat ik persoonlijk een grotere blunder vind: (Niet zo lang na het uitkomen van de D3 die Ken uiteraard ook al had) Beste camera, niemand heeft wat anders nodig: Nikon D40 met 18-200. Want 6MP is genoeg voor een A4 afdruk en niemand drukt groter af ?!?
Vrij vertaald kwam het er echt op neer dat de D40 een veel betere camera was dan de D3, want de D40 is beter draagbaar. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Anoniem: 176826 schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 13:29:
Vrij vertaald kwam het er echt op neer dat de D40 een veel betere camera was dan de D3, want de D40 is beter draagbaar. 8)7
Tegenwoordig gebruikt Ken de 35mm 1.8 veel ipv de 18-200 en die combinatie is best draagbaar.
Ik heb ook 6MP jpeg large foto´s aan de muur hangen (60x90cm) en iedereen die langs komt vind ze mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl

wizl

hmmz

vtpeters schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 09:34:
[...]

Jullie hebben toch ook gelezen waarom dan? Linkje
Het lijkt wel alsof Ken Rockwell bashen de trend is :) Omdat Ken zo high profile is vind iedereen blijkbaar dat wat hij op zijn site meld dan ook de enige en uniforme waarheid moet voorstellen. Zo werkt mijn internet al heel lang niet meer ;)

Het stukje About geeft toch ook wel aan dat de man over zelfkennis beschikt. Op deze manier behandel ik de informatie dan ook. Neemt dus niet weg dat er gewoon goeie tips op zijn site staan.

[ Voor 14% gewijzigd door wizl op 30-06-2009 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb Ken's D300 gids 's zitten doorbladeren en daar staan zinnige dingen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En de 1/500 flash sync van de D40 is zeker een sterk punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
Ik heb een D300 en ja ik gebruik vooral JPG large. Waarom? Nou omdat ik dan per foto meer dan 2 minuten bespaar op mijn workflow. Voor gelukte foto's zelfs meer.

Opslag is niet de overweging, maar voor 90% van mijn foto's ben ik met JPG gewoon gelijk klaar. Met RAW's moet je er echt voor gaan zitten en zo.
Om even hierop te reageren: ik schiet vrijwel exclusief in RAW (zonder JPG). Alleen als ik zodanig veel in burst schiet dat mijn buffer vol raakt (ondanks mijn Extreme III kaartje), kies ik voor JPG.

Waarom? Simpel: de nadelen van RAW zijn eigenlijk heel beperkt.

Al mijn foto's, of ik ze nu in RAW of in JPG geschoten heb, gaan door Lightroom. Qua post processing dus nagenoeg geen verschil (zonder Lightroom was het overigens een ander verhaal geweest).

Voor het even vlug bekijken van een foto op m'n computer, zonder 'm meteen in Lightroom te moeten importeren, heb ik de NEF codec voor Windows geïnstalleerd. Dan zie je gewoon thumbnails en kan je het zonder problemen met de previewer van Windows openen.

Wat als iemand een foto van me wil en ik niet in de buurt van mijn eigen computer ben? Dan converteer ik de bewuste foto in de camera zelf naar JPG. Welliswaar een extra handeling, maar zo gedaan en dan hoef je op het kaartje niet te zoeken om welke foto het nou ging; je pakt gewoon de JPGs.

Enige wat eigenlijk overblijft is de opslagruimte, maar ja, dat interesseert mij bar weinig (goedkoop zat) en sinds ik niet meer in RAW+JPG schiet is dat zelfs verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-06 23:18
Ik vind Ken anders briljant :P Hij slaat heel vaak de spijker op z'n kop en het vele gebash op hem laat alleen maar zien hoeveel mensen op het internet zichzelf te serieus nemen.

Serieus, de beste tips over fotografie heb ik van zijn site.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:44
Nja voor mij gaat dit wel gewoon op. Ik heb liever een D40 bij de hand dan een D3 bakbeest thuis liggen omdat ik geen zin had m mee te slepen. Daarom heb ik ook een D40 :)

Ik vind de user guides van KW best handig, en ook zn tips over foto's maken enzo. Maar bij zn tests moet zelfs ik als relatieve leek toch vraagtekens zetten. Toch blijft het leuk leesvoer.

En ja ik heb indertijd de D40 gekocht omdat ik was gebrainwashed door Ken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
wizl schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 16:09:
[...]

Jullie hebben toch ook gelezen waarom dan? Linkje
Het lijkt wel alsof Ken Rockwell bashen de trend is :) Omdat Ken zo high profile is vind iedereen blijkbaar dat wat hij op zijn site meld dan ook de enige en uniforme waarheid moet voorstellen. Zo werkt mijn internet al heel lang niet meer ;)

Het stukje About geeft toch ook wel aan dat de man over zelfkennis beschikt. Op deze manier behandel ik de informatie dan ook. Neemt dus niet weg dat er gewoon goeie tips op zijn site staan.
Ik ben geen Ken Rockwell basher, ik ken de man of zijn 'werk' amper. Maar ik werd door anderen op dit forum geattendeerd op zijn artikel(en) over de D300, dus besloot ik op zijn website een kijkje te nemen en was een beetje verbaasd over een aantal zaken die ik in het eerste deel van zijn D300 User Guide las. That's it.

Wat het fotograferen in RAW vs. JPG betreft ...
Van de meerwaarde van RAW ben ik al jaren overtuigd. De voordelen wegen wat mij betreft ruimschoots op tegen de nadelen. Inderdaad, je moet elke foto nabewerken. Maar als je jezelf beperkt tot alleen de geslaagde en/of beste foto's (bijv. uit een serie) valt dat wel mee. In RAW heb je veel meer beeld-informatie en kleurdiepte ter beschikking, zodat de keuze voor RAW eigenlijk een 'no brainer' is.

Volgens mij is de RAW vs. JPG discussie er een die al jaren onder fotografen en fotohobbyïsten wordt gevoerd en lijkt me dit topic nu niet de plek om deze discussie (nogmaals) te voeren...

[ Voor 0% gewijzigd door vtpeters op 01-07-2009 08:45 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Ken en zijn JPGs. Ik ken wel meer fotografen die niet aan de RAW gaan of willen, die best mooie foto's maken. Een foto is niet mooier of lelijker omdat iemand anders het bestandsformaat fout vind. RAW is slechts een manier om de kunstenaar meer uit het geregistreerde te laten halen dan met JPG kan.
Je kan het zien als een polaroid of Holga; er zijn veel betere camera's, maar sommige mensen kicken er nu eenmaal op om gelimiteerd te werken, want ik kan ook beargumenteren waarom een 40Mp hasselblad de RAW is onder de camera's en de rest 'slechts' JPG cams ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Abbadon schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 23:01:
Ik vind Ken anders briljant :P Hij slaat heel vaak de spijker op z'n kop en het vele gebash op hem laat alleen maar zien hoeveel mensen op het internet zichzelf te serieus nemen.

Serieus, de beste tips over fotografie heb ik van zijn site.
Ook mijn ervaring, meeste tips/tricks zijn lekker concreet en onderbouwd. Verder is een normale kritische houding naar informatie die op internet gegeven wordt welkom, prik je ook mee door de blabla heen.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou... na 2 weken Cornwall en Devon kan ik bevestigen dat de camera inderdaad aardig tegen water kan. Ik heb echt momenten gehad dat de camera totaal onder de regen zat en het water gewoon m'n rechter mouw in liep. Camera heeft nergens last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl

wizl

hmmz

Pics, or it didn't...... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben nog bezig, ben halverwege de eerste 8gb kaart nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Wat me opvalt is dat ik vaak "problemen" heb met veel rode objecten. Rode auto's worden bijvoorbeeld eerder roze of oranje dan echt dieprood. Is dit iets wat bij meer D300 bezitters voorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl

wizl

hmmz

Komt mij in ieder geval niet bekend voor. Kun/wil je een onbewerkte foto posten ter illustratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:33
J0YR1D3R schreef op maandag 20 juli 2009 @ 14:00:
Wat me opvalt is dat ik vaak "problemen" heb met veel rode objecten. Rode auto's worden bijvoorbeeld eerder roze of oranje dan echt dieprood. Is dit iets wat bij meer D300 bezitters voorkomt?
in de manual die Thom Hogan schreef, staat iets over het feit dat het rode kanaal (beduidend) gevoeliger is...
Zelf nog niet echt problemen mee gehad overigens....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had dat met de D50 echt heel erg, met name bloemen waren er super gevoelig voor. De D300 is nog steeds het gevoeligst voor rood en minder voor groen en blauw.
Wat me wel opvalt is dat auto witbalans, met name bij half bewolkt weer, en een rood object van een significant deel van de foto beslaat heel raar kan gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 18:07
Ik merk het bij concerten ook (aangezien ik voornamelijk concertfotografie doe) dat zodra er een rode lamp aanstaat, dat erg overheerst in de foto's. Maar dat is vooral aan het begin het ergst. Het lijkt wel dat naarmate ik meer foto's genomen heb tijdens de show (ok, eerste 3 nummers meestal), het minder wordt.

Gelukkig is het met fotosoep wel een stukje bij te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Rood licht lijkt het populairst te zijn. Ik heb zelf op een jazz concert meegemaakt met mijn D300 dat een zooi opnames weg konden omdat er teveel blauw of/en groen licht werd gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zit ik net de vakantiefoto's door te werken kom ik deze tegen. Zware blown highlights in het rode kanaal op de bloemblaadjes. Nou zal ik heel blond zijn maar ik had dit niet verwacht op een gele bloem.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3285/3746606293_f31c7194de.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl

wizl

hmmz

Waarom niet? Rood en groen maken samen het geel! Je mengt hier licht, geen verf ;)

[ Voor 50% gewijzigd door wizl op 22-07-2009 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

!!

Nikon D300s and Nikon D3000 are now confirmed for July 30th announcement (European time). That means that all Nikon websites will be updated on July 29th around midnight (US Eastern time). The NR rating system is at 99.99% for that rumor. http://nikonrumors.com/20...week-recap.aspx#more-5909

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 160183 op 25-07-2009 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

hmmm 720P video @ 24fps, dual card slot, en dat is het wel zo'n beetje. Wel te verwachten specs, dus niets bijzonders wat mij betreft.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk ook niet dat ik een aparte startpost ga maken ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sjaak_Afhaak schreef op zondag 26 juli 2009 @ 10:24:
hmmm 720P video @ 24fps, dual card slot, en dat is het wel zo'n beetje. Wel te verwachten specs, dus niets bijzonders wat mij betreft.
Tja, nog zo'n vette upgrade als D200 > D300 was ook niet te verwachten.

Ben benieuwd hoelang het duurt voordat de eerste "I won't buy the D300s" verschijnen op dpreview :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Binnen een half uur nadat de berichtgeving op gang is. Waar ik benieuwd naar ben is of we a la de D70s extra mogelijkheden op de d300 kunnen flashen.

[ Voor 46% gewijzigd door Wijnands op 26-07-2009 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
Afbeeldingslocatie: http://img36.imageshack.us/img36/5291/nikond300sdslrcamera.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX
  • Laatst online: 18-02 22:09

ForrestX

a click away from satisfaction

wellicht een gunstige prijsaanpassing van de huidige D300?

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/1190505.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:21

Wok

Dakloos...

^^ Daar zit ik inderdaad op te wachten/hopen :Y D300 staat hoog op mijn verlanglijstje, maar ik ben er nog niet aan toe om meer dan €1000 te besteden aan alleen een body ;)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-06 20:44
Tsja D300 voor wat minder zou ik ook een prima deal vinden... Maar verwacht niet dat ze heel veel zullen zakken door de introductie van de D300s. Hooguit tot een ruime 900 euro en daarna zullen ze snel out of stock raken en vervangen worden door de s-variant vermoed ik...

Ook 2de-hands moet ik nog zien dat mensen gaan inruilen. De movie-mode lijkt me nou niet echt de feature waar mensen met een dergelijke body op zitten te wachten. De dubbele kaartlezer lijkt me ook weer wat overkill voor dit segment, dus verwacht daar ook geen grote verschuivingen van...

Maar misschien ben ik weer eens te pessimistisch hierover en krijgen we wel goedkope (2de-hands) D300's, zou zeker leuk zijn :)

Edit: verwacht wel een grotere stroom 2de-hands D300's bij de introductie van de D400 in Q2 volgend jaar... Maar ja, dan is het weer lastig kiezen of je t nieuwste van t nieuwste wilt, of toch bij je budget wilt blijven :+ ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Morrar op 27-07-2009 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:21

Wok

Dakloos...

Een ruime 900 voor een non-s zou ik ook een goede deal vinden inderdaad :) Scheelt dan toch dik €250 t.o.v. de huidige prijzen.

D400 ga ik niet op wachten, want dan zit ik te lang zonder cam. :P

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Morrar schreef op maandag 27 juli 2009 @ 15:25:
Edit: verwacht wel een grotere stroom 2de-hands D300's bij de introductie van de D400 in Q2 volgend jaar... Maar ja, dan is het weer lastig kiezen of je t nieuwste van t nieuwste wilt, of toch bij je budget wilt blijven :+ ;)
Ik blijf dat lastig vinden. Als ik m'n camera in handen heb kan ik me echt niet goed voorstellen wat voor radicale veranderingen een D400 wel niet zou hebben. Ook op SD kunnen schieten lijkt me wel heel fijn maar verder...

Nou ja, misschien betekend dat gewoon dat ik de goede camera heb gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Wijnands schreef op maandag 27 juli 2009 @ 15:36:
[...]

Ik blijf dat lastig vinden. Als ik m'n camera in handen heb kan ik me echt niet goed voorstellen wat voor radicale veranderingen een D400 wel niet zou hebben. Ook op SD kunnen schieten lijkt me wel heel fijn maar verder...

Nou ja, misschien betekend dat gewoon dat ik de goede camera heb gekozen.
Nou volgens de rumours zou de D400 double-exposure meekrijgen... Hoewel details niet bekend zijn, lijkt het een soort ingebouwde HDR functie te zijn. Voor zover bekend heeft elke foto 2 histogrammen en waarschijnlijk kun je de twee "deelplaten" tot 1 plaat samenvoegen (in cam of op de PC). Dat zou toch wel een leuke upgrade zijn t.o.v. bracketing of D-Lightning.

Flink meer dynamic range op een digitale camera zou ik in ieder geval helemaal niet erg vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
Double exposure op zich heeft de D300 al. Wel maak ik uit jouw woorden op dat het hier eerder zou gaan om een slimme combinatie van multi-exposure en bracketing, wat best leuk zou kunnen zijn. In-camera HDR _/-\o_

Maar goed, dat is slechts een klein handigheidje (iig geen reden om over te stappen) en puur softwarematig. Kan theoretisch ook in een firmware update verwerkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Wok schreef op maandag 27 juli 2009 @ 14:33:
^^ Daar zit ik inderdaad op te wachten/hopen :Y D300 staat hoog op mijn verlanglijstje, maar ik ben er nog niet aan toe om meer dan €1000 te besteden aan alleen een body ;)
Doet even zeer, maar dan geniet je er elk moment van :9

Zal trouwens vandaag een poging doen die rode platen te posten waar ik het over had..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Wok schreef op maandag 27 juli 2009 @ 15:32:
Een ruime 900 voor een non-s zou ik ook een goede deal vinden inderdaad :) Scheelt dan toch dik €250 t.o.v. de huidige prijzen.

D400 ga ik niet op wachten, want dan zit ik te lang zonder cam. :P
dan heb ik vorige week een mzzltje gehad :) ik heb de mijne verkocht body only voor de mooie prijs van 1100.
aan een niet kenner hij had zelfs hulp nodig om de cam aan te zetten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Anoniem: 279475 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 10:14:
[...]
dan heb ik vorige week een mzzltje gehad :) ik heb de mijne verkocht body only voor de mooie prijs van 1100.
aan een niet kenner hij had zelfs hulp nodig om de cam aan te zetten 8)7
WTF, die gaat wel snel de limiet van z'n camera ontdekken, not! :9

8)7 8)7 8)7 @ mensen die denken dat ze met een dure camera meteen prachtige foto's maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Haha zag laatst iemand op fotoapparatuur die z'n nog geen half jaar oude D700 met allerlei zooi alweer verkocht... Ik snap dat soort mensen niet; als je wilt testen of een hobby iets is voor je, waarom dan niet gewoon beginnen met een instapmodelletje?!?

Als ik wil weten of autorijden iets voor me is en of ik er goed in ben koop ik toch ook niet meteen een Ferrari... Maarja sommige mensen hebben kennelijk meer geld dan hersenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
http://imaging.nikon.com/...amera/slr/d300s/index.htm

En gelijk een hands-on met wat plaatjes: http://www.dpreview.com/news/0907/09073006d300Shandson.asp

:)

[ Voor 39% gewijzigd door wolver1ne op 30-07-2009 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

SD en CF cardslots en iets verbeterde AF, dat zijn de features die ik wel mooi vind aan de D300s, maar toch niet voldoende dat ik zou upgraden....

[ Voor 3% gewijzigd door Shark.Bait op 30-07-2009 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:11

DeFeCt

je wéét toch

Ik vind het een beetje een teleurstelling. Als ik het zo bekijk is het Video + SD + 8fps. Ik heb echt gewacht op deze cam maar twijfel nu toch zwaar of ik niet voor de D300 met grip moet gaan. Hopelijk zakt deze dan nog een beetje in prijs. ...Het wachten op de D400 is ook nog een optie, maar damn, dat duurt nog zo lang :)

Zou graag zien dat ze eens beginnen met het inbouwen van GPS in dSLR, moet volgens mij niet zo heel moeilijk zijn en zou ik een leuke toegevoegde feature vinden. 70-200 lijkt trouwens ook weer duurder te zijn geworden.

Heb nu een D200 met 35000 clicks dus opzich kan het ook nog wel even wachten...

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Mjah ik vind de upgrade ook niet zo boeiend.
En voor een redenlijk bedrag kan je best leuke tweedehands D300 kopen ;)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

DeFeCt schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 10:33:
Ik vind het een beetje een teleurstelling. Als ik het zo bekijk is het Video + SD + 8fps. .
7fps

Overigens heb je voor 160 euro meer de D700, wat imo een betere investering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shark.Bait schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 22:13:
[...]
7fps

Nu even ja. Maar dat prijsverschil wordt snel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
7fps

Dat klopt wel, maar als je al wat DX lenzen hebt en nog geen full frame...

Ik heb nu een D90 en heb al lang een D300 op de verlanglijst staan, maar nu de D300s er is.... twijfel ik echt welke ik ga aanschaffen. Daarnaast lijkt het me ook aardig om eens met de videofunctie op statief te experimenteren, zeker als je een mooi setje lenzen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 23-06 11:32

Chiron

Moderator Discord
[...]
7fps

Mits je wel fullframe wil, en niet al een hele berg DX lenzen hebt die niet (optimaal) te gebruiken zijn op de D700.

Voor mensen die heel veel tele shots maken is de 1,5x crop bijvoorbeeld heel interessant.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

wat is een berg lenzen? ik heb de 10,5 fish, de 12-24, de 18-200 (inmiddels verkocht wegens koop van de) 17-55 (gekocht omdat de 24-70 niet te krijgen was), en 18-70. En toch de D700 gekocht. Ik ben niet van plan mijn DXen te verkopen, die kan ik nog prima gebruiken..
De 1,5x "vergrotingsfactor" is een verkoop praatje. Ik kap wat van mijn D700 randjes weg en mijn foto's zijn nagenoeg hetzelfde als de D100 en niet 1,5 keer zo scherp. Ik vind zelf de 1 stop grotere DOF bij dezelfde kijkhoek handiger voor macro en studio fotografie. En handzamer formaat voor vakanties :+
En ik wil de 16-85 aanschaffen op termijn. Eventueel de 35mm f/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sharkbait hoe zien die foto's eruit voor dat je het randje knipt, zou je een paar voorbeelden ergens kunnen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:03

Zoefff

❤ 

Titelfix naar 'D300(s)'. Als iemand zich geroepen voelt om de startpost een update te geven dan kan hij/zij dat bij mij aangeven d.m.v. een DM of TR! :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 23-06 11:32

Chiron

Moderator Discord
Shark.Bait schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 21:11:
wat is een berg lenzen? ik heb de 10,5 fish, de 12-24, de 18-200 (inmiddels verkocht wegens koop van de) 17-55 (gekocht omdat de 24-70 niet te krijgen was), en 18-70. En toch de D700 gekocht. Ik ben niet van plan mijn DXen te verkopen, die kan ik nog prima gebruiken..
De 1,5x "vergrotingsfactor" is een verkoop praatje. Ik kap wat van mijn D700 randjes weg en mijn foto's zijn nagenoeg hetzelfde als de D100 en niet 1,5 keer zo scherp. Ik vind zelf de 1 stop grotere DOF bij dezelfde kijkhoek handiger voor macro en studio fotografie. En handzamer formaat voor vakanties :+
En ik wil de 16-85 aanschaffen op termijn. Eventueel de 35mm f/1.8
Dat zijn dus andere dingen dan tele shots :P Sterker nog je hebt geeneens een telelens :)
Maar ik bedoelde meer als je een telelens hebt tot 300 mm, het eigenlijk een 450mm is op een 1,5 crop camera. En dat is toch stukken goedkoper dan een 'echte' 450mm telelens, die je nodig zou hebben op een fullframe om hetzelfde bereik te hebben B)

Een dslr vind ik uberhaupt niet handzaam op vakanties, dan heb ik liever een ixus (of zoals ik laatst heb aangeschaft omdat de ixus stuk was, een lumix compactje)

Zelf wil ik trouwens ook een D700, maar meer voor de ruisprestaties in het donker :) Tele doe ik helemaal niks mee.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Was er niet ergens een topic met vergelijking tussen full frame en dx? D300 vs D700? (iemand linkje?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Laatst online: 04-06 11:03
dilemma:

ik was na/ in de vakantie al van plan er een extra body bij te kopen (wss een d90) heb/had nu een d50. Nu heb ik hem alleen op vakantie net even 1 dag uitgeleend (wat ik, hoe cliché dan ook, normaal nooit doe), maar juist op deze dag is men de camera verloren. (gelukkig was dit met de 17-50 van tamron erop en zat niet ook nog eens m'n 70-200 en de sb-600 in de tas) hoe ik m'n geld terug krijg weet ik nog niet precies, maar daar draait het nu ook niet helemaal om.

Ik ga wss een 17-50 van tamron weer halen, maar de vraag is nu met welke body.
- een d90
- een d300

m'n budget is nu dus iets ruimer, omdat ik ook nog een vergoeding voor m'n d50 zal krijgen.
Het vraagstuk is nu dus: is de d300 die 430€ extra waard (of minder in geval van een 2ehands?)

misschien dat jullie mij wat kunnen helpen bij het kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rjvisje schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 15:58:
dilemma:

ik was na/ in de vakantie al van plan er een extra body bij te kopen (wss een d90) heb/had nu een d50. Nu heb ik hem alleen op vakantie net even 1 dag uitgeleend (wat ik, hoe cliché dan ook, normaal nooit doe), maar juist op deze dag is men de camera verloren. (gelukkig was dit met de 17-50 van tamron erop en zat niet ook nog eens m'n 70-200 en de sb-600 in de tas) hoe ik m'n geld terug krijg weet ik nog niet precies, maar daar draait het nu ook niet helemaal om.

- een d90
- een d300

m'n budget is nu dus iets ruimer, omdat ik ook nog een vergoeding voor m'n d90 zal krijgen.
Het vraagstuk is nu dus: is de d300 die 430€ extra waard (of minder in geval van een 2ehands?)

als je waarde geen waarde hecht aan filmen,dan zou ik voor de D300 gaan.omdat ik die body gewoon veel degelijker vindt.en ook veel meer instel mogelijk heden maar die keuze moet je zelf maken.ga eens in de lokale fotowinkel kijken welke je het meeste aanspreekt,maar als het buget er toch is zou ik niet meer hoeven na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:31

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Geen idee of je het ooit gewild hebt, maar nu is ook een beetje de kans om na te denken of je wel bij Nikon wil blijven.
Straks heb je weer veel meer spul en wordt de overstap lastiger.
Een 50D bijvoorbeeld, of overstap naar een 2e hands 5d, of nieuwe 5d2......keuzes :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

mennovanw

Canon? You can!

rjvisje schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 15:58:
dilemma:

- een d90
- een d300

m'n budget is nu dus iets ruimer, omdat ik ook nog een vergoeding voor m'n d90 zal krijgen.

Even afgezien van de keuze van een nieuwe camera: dit soort dingen zijn nou de reden dat ik never wat fotospul uitleen. Niet aan familie (juist niet ;)) en ook niet aan vrienden.

Als ik zelf wat laat vallen / wat vergeet ben ik kwaad op mezelf (maar ten allen tijde verzekerd). Als een ander dat doet vergeef ik het diegene nooit (ik ken mezelf).

Ik ben wel nieuwsgierig naar hoe het is gebeurd overigens... >:)

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marten
  • Laatst online: 22-06 10:17
Anoniem: 279475 schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 16:54:
als je waarde geen waarde hecht aan filmen,dan zou ik voor de D300 gaan.omdat ik die body gewoon veel degelijker vindt.en ook veel meer instel mogelijk heden maar die keuze moet je zelf maken.ga eens in de lokale fotowinkel kijken welke je het meeste aanspreekt,maar als het buget er toch is zou ik niet meer hoeven na te denken.
Ik heb in Januari een D300 gekocht, met de overweging dat ik filmen potentieel interessant vind, maar dat dat over één a twee generaties een stuk beter gaat zijn en ik het in de huidige staat alleen maar irritant ga vinden.

Verdere overwegingen waren: bouwkwaliteit, geen idiot-modes meer (hoera voor dat), pc-sync jack, 10-pin connector, CF-kaartjes, en algeheel veel functies onder knopjes ipv in menus. Maar geen idee wat jouw situatie is, dus of die dingen van belang zijn moet je zelf uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjvisje
  • Laatst online: 04-06 11:03
overstappen is voor mij geen optie, heb wekelijks een tiental nikon en canon's in de hand en weet wel dat ik de feeling, de knopjes en het menu van nikon fijner vind. vasthouden van de D90 en de D300 is dus ook geen probleem, het is vooral het prijsverschil en de + en - punten waar ik nog niet zo goed tussen kan kiezen.

de functies onder de knopjes vind ik zeker een verbeterpunt. De bouwkwaliteit en het formaat ook, maar hierbij vraag ik mij dan weer af of ik dat wel nodig heb. houvast/formaat is ook met een grip (die een stuk goedkoper is dan het prijsverschil) wel weer te verbeteren.
Hetzelfde geldt voor de fps (4,5 tov. 6) en de beter af-unit (met misschien juist weer overbodig veel velden)

zal hem btw vooral gebruiken voor wat alledaagse foto's (met een kunstzinnig oog) en voor festival/concert fotografie (wat ik met de d50 ook al deed, maar wel de beperkingen merkte).

Dan nog even het verlies verhaal:
we waren met scouting een weekje naar zuid-duitsland, daar ging een groep paragliden, maar ik ging juist die dag niet mee. ze zouden in 2 lichtingen naar die locatie vertrekken. Uit de 1e groep werd door iemand gevraagd of ze de camera mee mocht, voor deze ene keer wilde ik wel een uitzondering maken. Later is de 2e groep gegaan en heeft ze de camera aan hen overgedragen. Deze hebben na de laatste vluchten nog met 2 personen gestunteld om de lensdop er op te krijgen.. daarna is hij in het tasje gegaan. Waarschijnlijk hebben ze hem toen even weg gelegd oid, want niet veel later zijn ze teruggereden en op de camping vroeg ik een paar uur later naar de camera en die hebben ze vervolgens niet in de auto kunnen vinden...

Mijn reisverzekering dekt verlies door slordig omgaan met je spullen (camera even wegleggen en vervolgens vergeten) iig niet. Ik heb ook nog een kostbaarheden verzekering bij interpolis, maar ik verwacht dat dat hetzelfde verhaaltje zal zijn. Dan zal het dus wss de aansprakelijkheidsverzekering van 1 van de groep worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar kan ik dus echt niet bij he, als je iets leent pas je toch driedubbel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Laatst online: 15:28
rjvisje schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 19:42:
Mijn reisverzekering dekt verlies door slordig omgaan met je spullen (camera even wegleggen en vervolgens vergeten) iig niet. Ik heb ook nog een kostbaarheden verzekering bij interpolis, maar ik verwacht dat dat hetzelfde verhaaltje zal zijn. Dan zal het dus wss de aansprakelijkheidsverzekering van 1 van de groep worden..
Kostbaarhedenverzekering dekt het volgens mij ook niet. Wel als je hem per toch niet vergeten bent maar het ravijn in hebt laten donderen..

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik snap al niet dat je iets dat je hebt uitgeleend, weer doorgeeft aan een ander. Maar onder alle omstandigheden snap niet inderdaad niet dat je iets dat zo duur is, gewoon uit het oog verliest als je het geleend hebt. 7(8)7

Inderdaad, ik zou kiezen voor de D300 als video je niet intereseert. Als video een functie is die jou erg aanspreekt, zou ik de D90 halen.
Veel meer AF punten bij de D300 lijkt wellicht overbodig, maar je kunt de camera zo instellen dat je er slechts een beperkt aantal zelf kan gebruiken. Dat kan je instellen op 9 en 21 dacht ik zo uit mijn hoofd. Dat wil dus zeggen dat als je zelf een focus punt kiest, je slechts die punten kan kiezen, maar als de camera kiest, kan hij gewoon alle punten gebruiken. Die punten zijn trouwens redelijk netjes verdeelt over je hele zoeker. Dus niet dat als je 9 punten instelt, je alleen de middelste 9 kan gebruiken.
Na enige tijd merk ik het niet meer dat ik er zo veel heb. Bij mij staat hij ingesteld op 51 en daar kan ik snel zat doorheen. Vooral ook omdat als je links het laatste veld selecteert en dan nog een keer naar links gaat, je rechts uit komt. Je kunt dus zeg maar "over het randje" springen".

Verder zijn alle dingen denk ik al genoemd. Het ontbreken van scene modes is voor sommigen een zegen, voor anderen een ramp. Ik kan heel goed zonder. Mijn vrouw is er minder blij mee. Ach, zij heeft mijn oude D50, dus mag ze lekker met scene modes spelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor noodgevallen kun je de D300 altijd nog op P mode zetten. Verder... hou er rekening mee dat vrijwel alles instelbaar is. Dat oversrpingen van je focus punt wat hierboven genoemd wordt bijvoorbeeld.
Het is een hele mooie, hele fijne camera maar er zit zo ontzettend veel op dat je echt de tijd moet nemen om 'm te leren kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Simpel gezegd: De handleiding is gewoon je vriend.

Wat ik iedere keer doe dat ik dat ding pak, is ook minimaal 1 of 2 gerelateerde onderwerpen doorlezen. Op die manier leer ik altijd net iets meer van mijn camera dan dat ik eigenlijk echt nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 314609

Hola,

na een tijd meelezen ook maar een berichtje plaatsen.
Ik sta op het punt deze camera aan te schaffen (overstap van D60) echter omdat mijn vrouw hem ook graag gebruikt een kleine vraag aan de mensen die hem al hebben.

als ik de p stand gebruik en ik wijzig evt sluitertijd of diafragma, en ik zet de camera uit. als ik hem daarna weer aan zet onthoud hij dan de laatst gewijzigde instellingen of gaat hij gewoon weer in de "auto" stand en berekend hij alles zelf?

tnx alvast voor het antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 314609 schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 10:22:
Hola,

na een tijd meelezen ook maar een berichtje plaatsen.
Ik sta op het punt deze camera aan te schaffen (overstap van D60) echter omdat mijn vrouw hem ook graag gebruikt een kleine vraag aan de mensen die hem al hebben.

als ik de p stand gebruik en ik wijzig evt sluitertijd of diafragma, en ik zet de camera uit. als ik hem daarna weer aan zet onthoud hij dan de laatst gewijzigde instellingen of gaat hij gewoon weer in de "auto" stand en berekend hij alles zelf?

tnx alvast voor het antwoord
als k m niet vergis onhoudt hij de laaste aangepast instelling .maar heb hier geen D300 meer om dat ff te cotroleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zal 't vanvond 's checken, de mijne ligt ook thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 314609

meteen dan de volgende vraag, is het te resetten door bijv hem op een ander programma te zetten
(ik weet dat het ook met de 2 "groene" knopjes kan maarja het moet zo simpel mogenlijk blijven he ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captnemo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-06 15:48
Ben ook aan het kijken voor een D300, eventueel de D300s als het prijsverschil echt klein is (<€100), maar eigenlijk beter als de 's' de prijs van de D300 drukt.
Maar wat wil nu het geval, Foto Booms bijvoorbeeld heeft de D300 niet meer, komt ook niet meer, ook weg van de website. De D300s komt over een week, maar staat nog voor €1.700+ in de lijsten, tegen €1.160 voor de D300...
Nog maar een weekje wachten dus. Ik verwacht dat de D300 niet meer in voorraad genomen wordt omdat de D300s qua prijs echt dicht in de buurt gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voordat de D300s in de buurt komt gaat wel even overheen. Bekijk de grafieken maar op de pricewatch. Als je echt een d300 wilt maar centjes zijn het probleem hou dan goed de websites van de grote jongens in de gaten, er gaat soms wel een demo model weg met een aantal maandne garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captnemo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-06 15:48
Hij is ook nog niet echt in de schappen terecht gekomen. We gaan het meemaken. Als je ergens een demo ziet houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313887

Een kennis van me heeft de d300 en woow! Ikzelf heb (maar) een sony a300 met kit lens plus de 55-200 van sony, niet heel veel geïnvesteerd dus. Ik zit nu te twijfelen tussen de d300, heel overstap dus, of een laptop die ik volgend schooljaar pas echt nodig zou hebben. Wat zijn nou echt min punten van de d300?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Minpunten... hmmm... prijs. Soms het gewicht. Dat 'ie op vrij prijzige CF kaarten loopt. Verder heeft 'ie voor mij geen minpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313887

Nu zie ik dat de 50d van canon dus ook een aardig midden model is en makkelijk 300 euro goedkoper en aangezien ik toch naar nikon of canon wil, wat zijn echt een grote verschillen tussen de d300 en de eos 50d? Kan iemand die ervaring heeft met een van deze camera's heeft mij een pm sturen met een link naar foto's en dan vooral met hoge iso waarden. Ben het echt zat dat ik met mij a300 maar hooguit tot 400 kan anders word het echt te erg.

Alvast bedankt!
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste

Dit topic is gesloten.