Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

IV = 4
VI = 6

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Heb ook stof in mijn zoeker (= stof op matglas?), ik ga er geen moeite voor doen als ik het niet op de foto's zie. Ineens is het weer weg en dan heb ik ineens weer een stofje, dus ik bespaar me de moeite om het schoon te houden. ;)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Als je een stofje in je zoeker ziet maar niet op de foto zal het stofje op het spiegeltje of het matglas zitten. Ik denk dat ik het er ook maar bij laat, het hinderlijke zwarte puntje is in ieder geval weg!

Terug naar het fotograferen dus! Een paar experimenten:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3277/2558478935_8f64c1e986.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3111/2558478583_95fced7cf9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3061/2558477949_25c1c4fbf9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3051/2559301650_207eabaafd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3030/2559303230_32ce039414.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3046/2558479455_c25bb36dfe.jpg

De laatste is onderdeel van een stop motion filmpje, meer daarvan als ie afgemonteerd is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

he leuk nedra, ik herken de skatebaan bij westerpark hierin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Vanavond ging op wonderbaarlijke wijze mijn 40D stuk. Woensdag heb ik er nog een lange dag mee gefotografeerd maar vandaag geeft hij alleen maar Err 99 aan als ik een foto wil maken. De spiegel gaat omhoog, de foutmelding komt in beeld en na enkele seconden gaat de spiegel weer omlaag.

Ik heb de contacten schoongemaakt want dat is het eerste waar je bij zoiets aan denkt. Vervolgens toen dat niet werkte alle accesoires eraf gesloopt (lens, grip, CF) en ik zat nog steeds met een Err 99 opgescheept. Een hard reset mocht ook niet baten, 40D is dood :/. Iemand hier ervaring hiermee? Ik ga maandag maar eens langs KE want hier klopt iets niet. De body is een half jaar oud en heeft zo'n 20k clicks gehad dus dat moet geen probleem zijn.

De spiegel gaat trouwens gewoon zonder moeite omhoog, dat voelde niet fout aan. Of de sluiter goed werkt kan ik niet goed zien want zonder lens gaat de spiegel omhoog maar ook direct weer omlaag. Bovendien focust hij netjes met een lens erop en ook van de CF aflezen doet hij prima. Ik krijg dus het idee dat het jammergenoeg een intern probleem is.

[ Voor 18% gewijzigd door Josh op 07-06-2008 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-09 12:44
Op de 40D user group op flickr komt dit probleem regelmatig voorbij: http://www.flickr.com/sea...ups/?w=462800@N23&q=err99

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

vandijk schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 22:45:
Op de 40D user group op flickr komt dit probleem regelmatig voorbij: http://www.flickr.com/sea...ups/?w=462800@N23&q=err99
Mmmh, toch nog niet goed genoeg gegoogled. Ik kwam die wel tegen maar negeerde het omdat ik dacht dat het alleen foto's zouden zijn op flickr :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
@ Josh: Opgelost? Ik heb het 2x kort achter elkaar gehad, met verschillende lenzen en na bijladen van de accu. De eerste keer was aan het eind van een avondlang fotograferen in de regen(onder een paraplu), de tweede keer was 3 dagen later, onder de stralende zon. Ik heb toen de accu verwijderd en de contacten ervan even langs mijn spijkerbroek gehaald. Nooit meer last gehad (fingers crossed) en ik wens jou hetzelfde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Toff schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 23:55:
@ Josh: Opgelost? Ik heb het 2x kort achter elkaar gehad, met verschillende lenzen en na bijladen van de accu. De eerste keer was aan het eind van een avondlang fotograferen in de regen(onder een paraplu), de tweede keer was 3 dagen later, onder de stralende zon. Ik heb toen de accu verwijderd en de contacten ervan even langs mijn spijkerbroek gehaald. Nooit meer last gehad (fingers crossed) en ik wens jou hetzelfde!
Het is zeker niet opgelost, ik heb inmiddels alles al geprobeerd en ik ga maandag naar KE. Ik heb mijn shoot moeten doen met een 30D, waarvoor Henk bedankt ;). Wat een traag ding wel zeg, vergeleken met de 40D :P. De 40D is een hele grote sprong vind ik, hij is echt op tig punten beter! Ik ben (of was?) er blij mee :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Knoopcelletje al een tijd uit de camera gehad, zodat deze echt reset?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laatst, zoals ik hier gepost heb, de 40d aangeschaft. Tevens aan het doorsparen voor de canon EF 70-200mm L F/2.8. Nu heb ik mijn oude camera verkocht en wil ik eerst een kleinere lens kopen. Hiervoor heb ik de Sigma 18-50mm F/2.8 DC EX Macro Digital en de Tamron AF17-50mm F/2.8 Di-II LD op het oog. Hebben jullie hier ervaring mee, en of zit er veel verschil in beide.

Of zijn er onder jullie die het dan toch bij een Canon lens houden en voor lief nemen een paar stappen terug te doen een lens vanaf f/3.5, f/4 te kopen ondanks het prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tip: check het Canonmount-topic en gebruik de zoekfunctie even. Dit is al wat vaker voorbij gekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenNerd
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-08 07:50
Hoewel meer een technisch- dan fototopic wil ik toch even reageren; Lekker bezig, Neda! Echt toffe foto's, houdt ons op de hoogte van het stop-motion-filmpje; ik ben benieuwd.

C2D E6300, Scythe Ninja fanless, ASRock ConroeXfire, 2GBDDR2, GeForce 7600GS, M-audio Delta1010LT, Antec Solo, 2x Samsung Spinpoint 250GB, 2x PVR 150MCE, Dell 2007WFP, Win7 Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Thanks! Het is m'n eerste dSLR dus dat vind i kwel leuk om te horen:). Ik ben er ook echt mee vergroeid op het moment. Zal wel meer in het foto-topic plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

ajhaverkamp schreef op zondag 08 juni 2008 @ 09:37:
Knoopcelletje al een tijd uit de camera gehad, zodat deze echt reset?
Zeker, ik heb voor mijn gevoel alles geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met die foto's van dat water doe je me denken aan fotoopa.
geniale man wat die kan fotograferen ! *O*

fotoopa

Hij gebruikt vaak een externe sluiten (voor z'n lens) die bediend wordt door een FPGA om zo op het juiste moment te triggeren (via lasers enzo). Héééél chic.
Naast kleurrijke waterfiguren en macro beestjes doet hij ook af en toe wel is extreme macro (27:1).
Altijd al vol bewondering naar die man z'n foto's gekeken! _/-\o_

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2008 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 12:21
Hier foto's die ik zaterdagavond heb geschoten:
pieter87 in "[verzamel] Foto's van pop/rock bands, co..."

Voor het eerst zitten spelen met oa belichtingcompensatie en rekening gehouden met een goede compositie.
Met een tamron 17-50mm geschoten.

Wat vinden jullie er van?

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pieter87 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:56:
Hier foto's die ik zaterdagavond heb geschoten:
pieter87 in "[verzamel] Foto's van pop/rock bands, co..."

Voor het eerst zitten spelen met oa belichtingcompensatie en rekening gehouden met een goede compositie.
Met een tamron 17-50mm geschoten.

Wat vinden jullie er van?
Nevermind

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2008 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:48
ondertussen is mijn 20D verkocht, en heb ik ook een 100-400 aangeschaft.. Nu eens kijken voor een 40D.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Nog even over het bewerken van RAW bestanden... ik gebruik Aperture en kan de RAW files gewoon importeren en bewerken zoals ik dat met JPEG's ook al deed - alleen heb ik er nu wat opties bij om de RAW's mee te bewerken. Dan heb ik DPP oid toch verder helemaal niet nodig?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 09:29

djkooij

voorheen Facemodder

NiGeLaToR schreef op maandag 09 juni 2008 @ 09:41:
Nog even over het bewerken van RAW bestanden... ik gebruik Aperture en kan de RAW files gewoon importeren en bewerken zoals ik dat met JPEG's ook al deed - alleen heb ik er nu wat opties bij om de RAW's mee te bewerken. Dan heb ik DPP oid toch verder helemaal niet nodig?
Klopt, je hebt DPP dan niet nodig.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op zondag 08 juni 2008 @ 11:48:
Tip: check het Canonmount-topic en gebruik de zoekfunctie even. Dit is al wat vaker voorbij gekomen :)
Ja, gedaan. Veel informatie daar. Ik ben merk dat de Tamron 17-50 F/2.8 de voorkeur geniet boven de Sigma 18-50mm F2.8.

Echter is de Canon EF-S 17-85mm ook nog een optie. De lens zal voornamelijk voor vakanties, portret etc. gebruikt worden. Ik weet niet of ik dan wel F2.8 over het gehele bereik nodig heb. Of het moet zijn dat ik kwalitatief met de Tamron beter af ben.

Ja de Canon EF 17-40mm F4.0 L USM is natuurlijk top maar voor mij niet echt noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 13:55:
[...]

Ja, gedaan. Veel informatie daar. Ik ben merk dat de Tamron 17-50 F/2.8 de voorkeur geniet boven de Sigma 18-50mm F2.8.

Echter is de Canon EF-S 17-85mm ook nog een optie. De lens zal voornamelijk voor vakanties, portret etc. gebruikt worden. Ik weet niet of ik dan wel F2.8 over het gehele bereik nodig heb. Of het moet zijn dat ik kwalitatief met de Tamron beter af ben.

Ja de Canon EF 17-40mm F4.0 L USM is natuurlijk top maar voor mij niet echt noodzakelijk.
Ik heb mijn 40D net gekocht met een 17-85 IS USM lens gekocht en het gebied me te zeggen dat het op zich een prima lens is. Alleen op 17mm behoorlijke (ton)vervorming en het valt me op dat er soms wat vreemde kleuren langs lijnen ontstaan (overbelicht weliswaar). Geen supermacro, maar 't zit er wel op. Wel zoom, maar niet echt wild, wel groothoek, maar niet echt mega.. maar wel lekkere tonvorm tot 19mm ongeveer.

Dus tjah, ben er niet ontevreden over, de IS redt je hier en daar natuurlijk en die USM motor is lekker snel. Ik kom van reviewers vaak de opmerking 'A jack of all trades' tegen, dus wellicht juist daarom een goede optie voor je en er zit cashback op tot het einde van de maand (50eu).

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Tja de 17-85 is gewoon een leuke all-over lens. Het is zeker geen uitblinker op alle gebieden maar wel een perfecte lens als je (nog) niet weet wat je wilt. Ik heb de 40d met deze lens nu nog geen 2 weken maar begin al heel erg een gevoel te krijgen wat voor objectieven ik in de toekomst zal willen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Nedra schreef op maandag 09 juni 2008 @ 16:15:
Tja de 17-85 is gewoon een leuke all-over lens. Het is zeker geen uitblinker op alle gebieden maar wel een perfecte lens als je (nog) niet weet wat je wilt. Ik heb de 40d met deze lens nu nog geen 2 weken maar begin al heel erg een gevoel te krijgen wat voor objectieven ik in de toekomst zal willen!
Me2 :) in dat opzicht zeker geen miskoop, ik had hem alleen niet gekocht zonder cashback of met de korting die er nu op zat als kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenNerd
Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 13:55:
[...]
Tip; (zie hiervoor eerder in dit topic) Nu bij sommige Mediamarkten is de 40D + 17-85 lens samen minder dan 900 euro. Zie het aanbiedingentopic. :P
Overigens is voor echt walk-around-gebruik het bereik van de 17-85 wel echt fijner dan de 17-50. Zeker voor portretten als je niet te dichtbij kan/wil komen. Succes met de keuze!

C2D E6300, Scythe Ninja fanless, ASRock ConroeXfire, 2GBDDR2, GeForce 7600GS, M-audio Delta1010LT, Antec Solo, 2x Samsung Spinpoint 250GB, 2x PVR 150MCE, Dell 2007WFP, Win7 Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
NiGeLaToR schreef op maandag 09 juni 2008 @ 09:41:
Gefeliciteerd, :) maar om daar nou een Apple voor te kopen, plus nog eens 200 euro neer te leggen voor het programma, dat gaat mij net iets te ver. Sinds de grijze oudheid gebruik ik Pain(t)Shop Pro en daar ben ik aan gewend. Mogelijk is of komt er een plug-in voor, maar de laatste keer dat ik keek was die er niet. Kan ik "fijn" alles in DPP inlezen en wegschrijven als TIFF (50 MB/foto). :( Ik blijf maar bij JPEG denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
LenNerd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 18:32:
[...]

Tip; (zie hiervoor eerder in dit topic) Nu bij sommige Mediamarkten is de 40D + 17-85 lens samen minder dan 900 euro. Zie het aanbiedingentopic. :P
Overigens is voor echt walk-around-gebruik het bereik van de 17-85 wel echt fijner dan de 17-50. Zeker voor portretten als je niet te dichtbij kan/wil komen. Succes met de keuze!
Maar dan is die cashback er al af, of nog niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenNerd
Ja, Cashback er al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:26

MrDry

Desperados!

Ik ga van het weekend met mn 40D naar Hamburg (architectuur excursie). Nou is er geen geweldig (understatement) weer voorspeld maar wil toch een hoop foto's maken.

Hebben jullie nog goede suggesties voor de instellingen van mn 40D om toch aardige plaatjes te maken als het erg grauw is? Is RAW schieten dan verstandig?

Voor de volledigheid: ik heb een sigma 28-105 lens F2.8/4.5. Misschien kan ik nog een kitlensje lenen van de 400D voor iets meer groothoek....

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het grauw zijn van de lucht zorgt ervoor dat het licht erg egaal en constant is. weinig afwisselende lichtomstandigheden. Enig nadeeltje dat je vaak hebt is dat er weinig 'dynamiek' in je foto's kan zitten. De zon geeft schaduwen die alles net iets aantrekkelijker maken soms.
Het kan best wel is leuk zijn om in zo'n omstandigheden te spelen met enkele grad. ND filters om de lucht écht donker te maken ten opzichte van de gebouwen bv.
RAW schieten zowiezo, kan je achteraf lekker aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:26

MrDry

Desperados!

Filters gaat niet meer lukken. We gaan morgen ochtend vroeg weg.

Hoe belichten jullie bij flets weer? Iets onder, boven of juist niets?

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
MrDry schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 14:37:
Filters gaat niet meer lukken. We gaan morgen ochtend vroeg weg.

Hoe belichten jullie bij flets weer? Iets onder, boven of juist niets?
Zorg dat er nog wat structuur in de lucht te zien is..

en idd, sowieso in raw schieten..

een tip: schaf gewoon zo'n cokin filterset aan met een aantal ND-grads.. ben je voor 60 euro klaar mee en komt bij overdekt weer goed van pas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:47
Ik heb nu een paar weken m'n 40D. Nu zie ik sinds vandaag opeens een donker vlekje midden op de foto's. Heb al de sensorreiniging gedaan, maar dit helpt niet. Het vreemde is dat ik het alleen zie met een klein diafragma. Enig idee waar dit aan ligt? Het lijkt er op dat m'n lens/uv filter schoon is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

= stof op je sensor.

met wat heb je je sensor gereinigd ?
best met zo'n speciaal tool, de sensorreiniging in de camera zelf zal niet meer helpen hierbij.

edit: kijk even op de site van konijn, daar vind je producten om je sensor met te reinigen. :P

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2008 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 22:17:
= stof op je sensor.

met wat heb je je sensor gereinigd ?
best met zo'n speciaal tool, de sensorreiniging in de camera zelf zal niet meer helpen hierbij.

edit: kijk even op de site van konijn, daar vind je producten om je sensor met te reinigen. :P
Vreemd dat er nu al stof op de sensor zit... heb bijna geen lenzen vervangen. Maar inderdaad, het lijkt op stof op de sensor. Morgen maar eens even naar de zaak waar ik hem gekocht heb. En wat raad je aan om de sensor schoon te maken? Zo'n blaas ding?

edit: O ja, heb hem gereinigd met de sensorreiniging van de camera zelf...

[ Voor 5% gewijzigd door Brammel op 11-06-2008 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Brammel schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 22:22:
[...]

Vreemd dat er nu al stof op de sensor zit... heb bijna geen lenzen vervangen. Maar inderdaad, het lijkt op stof op de sensor. Morgen maar eens even naar de zaak waar ik hem gekocht heb. En wat raad je aan om de sensor schoon te maken? Zo'n blaas ding?
Ja... kam op zijn kop, sluiter omhoog, blazen maar. Met een blaasbal. Niet zelf. Vocht en vuiligheid in je mond enzo.
edit: O ja, heb hem gereinigd met de sensorreiniging van de camera zelf...
Dat is like hetzelfde als níet schoonmaken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
Henk schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 22:26:
[...]

Ja... kam op zijn kop, sluiter omhoog, blazen maar. Met een blaasbal. Niet zelf. Vocht en vuiligheid in je mond enzo.

[...]

Dat is like hetzelfde als níet schoonmaken :P
Bedankt voor de tip! M'n vader had nog zo'n blaasbal liggen! Wel een paar keer moeten proberen voordat het weg was. Maar nu is het in ieder geval weer goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Ik las dat het onverstandig is om met een blaasbalg te doen omdat het dan niet te controleren is waar het stof naar toe ging. Ik had vorige week exact hetzelfde maar dan niet op de foto, alleen op de zoeker. M'n moeder had nog zo een sensor reiniging kitje met van die kwastjes die je rond kan laten draaien om ze statisch te maken.

Vervolgens heb ik even in badkamer de hete kraan open gezet, heb gewacht tot de condens is gaan liggen en ben toen gaan schoonmaken. Dit schijnt ervoor te zorgen dat je omgeving behoorlijk stofvrij is. (misschien is het overdreven maar ik heb 1 kat en 2 honden en ze verharen allemaal).

Maar goed, op internet varieren de adviezen van: "spuug op een zakdoekje en veeg je sensor schoon" tot "raak je camera aan en hij gaat kapot" dus ik weet het ook niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 07:31
Mwa, ik doe het af en toe met wat scotch tape (de groene verpakking) terwijl anderen moord en brand schreeuwen over de rotzooi die het zou achterlaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Nedra schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 23:34:
Ik las dat het onverstandig is om met een blaasbalg te doen omdat het dan niet te controleren is waar het stof naar toe ging. Ik had vorige week exact hetzelfde maar dan niet op de foto, alleen op de zoeker. M'n moeder had nog zo een sensor reiniging kitje met van die kwastjes die je rond kan laten draaien om ze statisch te maken.

Vervolgens heb ik even in badkamer de hete kraan open gezet, heb gewacht tot de condens is gaan liggen en ben toen gaan schoonmaken. Dit schijnt ervoor te zorgen dat je omgeving behoorlijk stofvrij is. (misschien is het overdreven maar ik heb 1 kat en 2 honden en ze verharen allemaal).

Maar goed, op internet varieren de adviezen van: "spuug op een zakdoekje en veeg je sensor schoon" tot "raak je camera aan en hij gaat kapot" dus ik weet het ook niet helemaal.
Dat is een kwestie van eigen ervaring en wat je aandurft. Zelf had ik op mijn Nikon D50 redelijk aak stof en dan voldeed de Giotto gewoon perfect (blaasbalg) maar op mijn 40D heb ik bijna nooit stof gehad/gezien dus bij mij lijkt het anti-dust systeem te werken. Maar als ik stof heb dan doe ik niet moeilijk in een badkamer ofzo. Als je regelmatig je lenzen wisselt is dat sowieso bullshit, zeker als je hem wisselt in een ranzige omgeving zoals een club of terwijl je op de grond ligt voor foto's van een hond :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThomasW schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 23:39:
Mwa, ik doe het af en toe met wat scotch tape (de groene verpakking) terwijl anderen moord en brand schreeuwen over de rotzooi die het zou achterlaten...
scotch tape op je sensor ? :P 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 11:57:
[...]

scotch tape op je sensor ? :P 8)7
Als de kleef-kracht van het plakband minder is dan de hecht-kracht van de coating op het filterglas en de lijm laat niet los van de tape, waarom niet? Tape op de sensor, alle troep wordt opgepikt door de tape, en tape eraf: sensor schoon.

Je loopt dus alleen het risico, bij gebruik van oude/slechte tape en bij sensorfilters met slecht aangebrachte coating, dat je lijmresten achterlaat, of erger nog, stukken coating lostrekt van de filter.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Laatst online: 14-09 07:31
Hier staan wat voors en tegens...stofjes op sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik steek hem nog liever binnen bij een herkend hersteller als ik het er écht niet afkrijg, en ervoor moeten betalen, dan scotch tape te gebruiken ! jezus waar halen ze het :X :p

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2008 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 13-09 12:58

4POX

Everybody is wired

JumpStart schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 12:02:
[...]

Als de kleef-kracht van het plakband minder is dan de hecht-kracht van de coating op het filterglas en de lijm laat niet los van de tape, waarom niet? Tape op de sensor, alle troep wordt opgepikt door de tape, en tape eraf: sensor schoon.

Je loopt dus alleen het risico, bij gebruik van oude/slechte tape en bij sensorfilters met slecht aangebrachte coating, dat je lijmresten achterlaat, of erger nog, stukken coating lostrekt van de filter.
Wat is het doel van die coating ?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edit: Lowpass filter en IR absorbing. Bij sommige sensors doet het ook dienst als antistatische coating.

Afbeeldingslocatie: http://pixinfo.com/img/Canon/EOS-400D/EOS-400D_ICS_500m.jpg

dit komt van een Canon 400D ;)

[ Voor 137% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2008 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 13-09 12:58

4POX

Everybody is wired

Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 18:13:
edit: Lowpass filter en IR absorbing. Bij sommige sensors doet het ook dienst als antistatische coating.

[afbeelding]

dit komt van een Canon 400D ;)
Ik heb zelf een 350D en heb mijn sensor van de week schoongemaakt met pure alcohol. Noem het een domme opwelling. Camera werkt verder prima. Maar nu ik las dat er een coating opzat begin ik me wel een beetje zorgen te maken.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik dacht dat pure alcohol nog wel kon.. maar zoek het voor de zekerheid is op ! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 20:33

breinonline

Are you afraid to be known?

Geen probleem, alleen gebruik ik 98% ofzo omdat pure niet zo te koop is bij de drogist :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
4POX schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 19:18:
[...]

Ik heb zelf een 350D en heb mijn sensor van de week schoongemaakt met pure alcohol. Noem het een domme opwelling. Camera werkt verder prima. Maar nu ik las dat er een coating opzat begin ik me wel een beetje zorgen te maken.
't is glas en alcohol doet geen jota. Niet druk over maken dus :) Meestal doe ik het trouwens met een droog wattenstaafje als de blower niet afdoende is. Pas als dat niet werkt, dan pak ik de alcohol erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
LenNerd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 13:41:
Hoewel meer een technisch- dan fototopic wil ik toch even reageren; Lekker bezig, Neda! Echt toffe foto's, houdt ons op de hoogte van het stop-motion-filmpje; ik ben benieuwd.
Hoort hier niet helemaal thuis maar omdat er naar gevraagd is :P.

Filmpje is geschoten met 2 40d's, helaas beide op awb. We hadden ook echt geen flauw idee waar we mee begonnen toen we het filmpje maakten. De volgende zal er zeker beter uit zien maar voor een eerste poging vind ik em nice geworden:

No Blue Allowed - A Tragic Dunny Story

Wat zou het goede topic hiervoor zijn? :X

[ Voor 4% gewijzigd door Nedra op 14-06-2008 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenNerd
Leuk dat je 'em gepost hebt. Zet hem anders ook in het juiste topic, kunnen we daar reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Laatst online: 31-07 16:31
Nedra schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 18:21:
[...]

Hoort hier niet helemaal thuis maar omdat er naar gevraagd is :P.

Filmpje is geschoten met 2 40d's, helaas beide op awb. We hadden ook echt geen flauw idee waar we mee begonnen toen we het filmpje maakten. De volgende zal er zeker beter uit zien maar voor een eerste poging vind ik em nice geworden:

No Blue Allowed - A Tragic Dunny Story

Wat zou het goede topic hiervoor zijn? :X
Niet alleen AWB is het probleem zo te zien, volgende keer kun je ook beter op Manual schieten en de belichting daarmee vast zetten. Verder zou ik RAW schieten zodat je later eventueel van alle bestanden tegelijk de witbalans kunt aanpassen.
Verder wel leuk gedaan! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Thanks!
Filmpje was trouwes geschoten op Manual :X maar het omgevingslicht veranderde steeds (buiten tegen schemering aan opgenomen) en soms vergeet je wel es sluitertijd, etc. aan te passen 8)7.

Ook waren alle foto's in RAW geschoten, nu je het zegt realiseer ik me ook dat we dat gewoon met lightroom hadden kunnen doen! |:( . Naja volgende keer, ik vind het alsnog een leuk resultaat en ik heb er héél veel van geleerd (dingetjes doen met premiere bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
Ik heb ondertussen ook mn 40D opgehaald, en die "live view" is toch wel erg handig bij het maken van macrofoto's.. werkt een stuk beter dan scherpstellen door de zoeker :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenNerd
ik weet dat 't eigenlijk niet mag in dit topic maar...

dan moet je het niet doen...

[ Voor 48% gewijzigd door YellowCube op 19-06-2008 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ocharme !, geef dat beestje ook nog een filmrolletje :+

edit: veel plezier met deze fantastische aankoop ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2008 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 11:10
LenNerd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 21:29:
ik weet dat 't eigenlijk niet mag in dit topic maar...

*O* !!Ik ben zo blij, zo blij, dat er een 40D voor m'n neus zit en niet opzij!! *O*

LenNerd heeft net bij de MM zijn eerste DSLR gekocht en zijn SLR zit nu te huilen in een hoekje...
Congrats! Aan het einde van deze week komt er ook zo'n camera (icm Tarmon 17-50) bij mij in huis. Alleen nog even de vraag waar hij vandaan gaat komen. Foto Konijn, KE of Topdeals (zowel camera als lens erg goedkoop). Lastige keuze. Als Hollander wil je niet teveel betalen, maar vanuit familiekring hoor je erg goede verhalen over Foto Konijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
m4yall schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 14:27:
[...]

Congrats! Aan het einde van deze week komt er ook zo'n camera (icm Tarmon 17-50) bij mij in huis. Alleen nog even de vraag waar hij vandaan gaat komen. Foto Konijn, KE of Topdeals (zowel camera als lens erg goedkoop). Lastige keuze. Als Hollander wil je niet teveel betalen, maar vanuit familiekring hoor je erg goede verhalen over Foto Konijn...
Ik kan je vertellen dat de KE echt net zulke fijne service levert... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 23:14

sapphire

Die-hard pruts0r

Jups, KE heeft ook erg nette service !!
Viel me laatst nog op ivm. met verschillende winkels hier in de buurt :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:39

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

KE en konijn zijn beiden erg fijn. In grote tegenstelling tot digitalstreet.nl bijvoorbeeld!
Die laatste heb ik nu 3x meer in de kluts gelegen en ze willen gewoon niet buigen terwijl het hen schuld is. Ze zijn mooi goedkoop, maar ik ga er echt niets meer kopen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
Wordt er niet makkelijker op zo :+ .; Of juist wel. Voorraad is vaak ook wel een interessant iets. De lens is volgens mij erg gewild. KE en TD hebben hem niet op voorraad en FK beperkt. Vrijdag maar eens een rondje bellen. Ik wik en weeg nog even door en presenteer de aankoop als hij daar is!

Edit:
De 40D is besteld in combinatie met een Tamron 17-50 2.8 (Hoe origineel! ;) ) plus een 4GB Extreme III geheugenkaart. *O* Uiteindelijk besteld bij KE. Na 1 dag wachten was de camera ineens weer 25 euro goedkoper. Uiteindelijk 833 euro betaald voor de 40D (voor cashback).

Nu nog op zoek naar een tas. Zit te denken aan de Crumpler Daily M. Moet genoeg zijn voor nu en in de (nabije) toekomst een 70-200 F4.

[ Voor 41% gewijzigd door m4yall op 19-06-2008 11:56 . Reden: Camera besteld! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
subtiele schop..en schaamteloze dubbelpost

Vanavond een beetje aan het stoeien geweest met de nieuwe aanwinst. Ook met de interne flitser bezig geweest. Is het mogelijk om de 'burstflits' (volgens mij hulp bij AF) uit te zetten en wel gewoon te flitsen. Komt neer op de AF geen hulp geven of alleen dmv het kleine lampje bij de greep. Ik heb de manual gehad en even op flits gezocht in dit topic, maar heb het niet kunnen vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Custom functions ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
Gaan we door met zoeken! Thanks!

Edit:
En vrijwel meteen gevonden! Kunnen we ook weer iets discreter aan de slag als het moet ;)

[ Voor 22% gewijzigd door m4yall op 21-06-2008 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenNerd
Gefeliciteerd! Goede prijs ook, lucky bastard! _/-\o_
Bevalt de Tamron ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
LenNerd schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 08:59:
Bevalt de Tamron ook?
Ik heb er nog niet uitgebreid mee lopen schieten, maar de eerste indruk is erg positief. Scherpstellen gaat in lichte situaties erg snel. In het donker duurt het iets langer, maar met wat hulplicht ook aardig rap. Ik ben benieuwd of USM lenzen inderdaad zoveel sneller zijn. Stiller zullen ze wel zijn, want de AF maakt aardig wat geluid. Pff verhuizen vreet alleen iets te veel tijd t.o.v. plaatjes schieten. Vanmiddag hoop ik nog even wat te kunnen schieten!

Live view is wel leuk, heb er net even kort mee gespeeld, maar of ik het veel ga gebruiken betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 10:14
Irritant probleem met m 'n 40D zojuist: heb wat foto's van het noodweer alhier gemaakt. Daarna de CF-kaart (Sandisk Extreme III 8 GB) in de cardreader gedaan (maar nog niets gekopieerd). Het weer begon ineens nog erger tekeer te gaan, dus besloot nog wat foto's te nemen. CF uit de cardreader, in de camera. Nog ongeveer 70-80 foto's gemaakt. Toen ik daarna de foto's via de cardreader wilde kopiëren, bleken alleen de foto's uit de eerste reeks op de card te staan :{. En als ik op dezelfde card nog een paar foto's maak, gaat de teller 90 foto's na de voorlaatste op de card verder. Ik heb ingesteld dat ik geen foto's kan maken als er geen card inzit (dus het toestel heeft - gezien de teller - de pics wel 'gemaakt'). Iemand een verklaring hiervoor? Erg irritant :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenNerd
Ah! Ook een Maastrichtenaar, kennelijk. Ik heb net ook dit idiote natuurverschijnsel (dikke vette hagel op de eerste zomerdag) met m'n 40D aangevallen. Helaas geen idee qua verklaring van je zoekgeraakte pics.

Overigens; net voor het eerst de camera met strap gebruikt; wat een kl#te strap! Hij snijdt onwijs in m'n vel... toch maar de oude van m'n analoge 300 gebruiken. Wat gebruiken jullie, de originele?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

@RoelJewel: heb je de kaart zo uit de reader getrokken of netjes verwijderd via het OS?

@LenNerd: Gebruik je een grip? Dan zou hij netjes moeten zitten. Ik gebruik de originele (op de 20D weliswaar, maar dat maakt weinig verschil). Bedoel jewel de handstrap eigenlijk, of de neckstrap? Die laatste is inderdaad niks.

[ Voor 15% gewijzigd door breinonline op 22-06-2008 21:53 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Laatst online: 22-08 10:14
breinonline schreef op zondag 22 juni 2008 @ 21:43:
@RoelJewel: heb je de kaart zo uit de reader getrokken of netjes verwijderd via het OS?
Dat eerste (ik had 'm alleen erin gestopt en niet via finder benaderd). Ik begrijp dat dat een mogelijke oorzaak kan zijn? Blokkeert ie de kaart dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ik begrijp dat het op een Mac is. Als je het kaartje in de lezer stopt dan wordt deze automatisch gemount, ookal doe je er verder nog niks mee. Je moet het kaartje netjes unmounten anders kan (hoeft niet) je last van dit soort fouten krijgen. Volgende keer even op je bureaublad de kaart naar de prullenbak slepen of cmd+e doen op het bureaublad of de eject knop in Finder kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenNerd
De neckstrap inderdaad. Ik heb geen handstrap. Is dat fijn zo'n handstrap? Ook zonder grip (heb ik niet en heb ik ook niet nodig)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvD
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 10:43

JanvD

Portretfotograaf

m4yall schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 12:19:
[...]

Ik heb er nog niet uitgebreid mee lopen schieten, maar de eerste indruk is erg positief. Scherpstellen gaat in lichte situaties erg snel. In het donker duurt het iets langer, maar met wat hulplicht ook aardig rap. Ik ben benieuwd of USM lenzen inderdaad zoveel sneller zijn. Stiller zullen ze wel zijn, want de AF maakt aardig wat geluid. Pff verhuizen vreet alleen iets te veel tijd t.o.v. plaatjes schieten. Vanmiddag hoop ik nog even wat te kunnen schieten!

Live view is wel leuk, heb er net even kort mee gespeeld, maar of ik het veel ga gebruiken betwijfel ik.
ik heb hier ook de Tamron 17-50 en daarnaast nog een paar USM lenzen, maar (ring-)USM is beduidend sneller! Je zal het vooral gaan merken als je een keer van iets bewegends een foto wilt maken. Maar ook hier geen kritiek op de Tamron!

www.janvandoornik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
LenNerd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 08:32:
De neckstrap inderdaad. Ik heb geen handstrap. Is dat fijn zo'n handstrap? Ook zonder grip (heb ik niet en heb ik ook niet nodig)?
Om de officiele Canon handstrap te kunnen bevestigen heb je een grip nodig. Heb de handstrap aan de camera gehad, maar vind het een onding. Je kunt niet meer goed bij de knopjes bovenop de body en vond het maar zweterig. Met de grip moet je steeds uit de strap om portret te kunnen fotograferen, vond ik ook erg lastig, dus heb uiteindelijk de handstrap er weer afgehaald. Maar ik weet dat er hier op het forum mensen zijn die zweren bij de strap, het is dus erg persoonlijk. ;)

Als je de nekstrap niet bevalt kun je eens kijken naar ene van OpTech, deze zijn van neopreen (dacht ik) en veren wat mee. ;)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
LenNerd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 21:40:
dit idiote natuurverschijnsel (dikke vette hagel op de eerste zomerdag)
offtopic:
Zo idioot is het niet hoor. Onweersbuien komen het vaakst voor in de lente en zomer in Nederland. In de herfst en winter is er niet genoeg thermiek en ontwikkelen zich niet zulke grote onweerswolken. Hagel ontstaat omdat er in onweerswolken erg sterke opwaartse luchtstromen zijn, waardoor regendruppels tot hoogtes geblazen wordt waar het hard vriest. Als dit de opwaartse luchtstromen sterk genoeg zijn, kunnen hagelstenen herhaaldelijk weer omhooggeblazen worden, waarbij door botsingen met regendruppels steeds nieuwe laagjes ijs kunnen aangroeien en de hagelstenen dus groot kunnen worden. De grootste hagelsteen ooit gevonden was 178mm. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Joepv schreef op maandag 23 juni 2008 @ 10:16:
[...]

Om de officiele Canon handstrap te kunnen bevestigen heb je een grip nodig. Heb de handstrap aan de camera gehad, maar vind het een onding. Je kunt niet meer goed bij de knopjes bovenop de body en vond het maar zweterig. Met de grip moet je steeds uit de strap om portret te kunnen fotograferen, vond ik ook erg lastig, dus heb uiteindelijk de handstrap er weer afgehaald. Maar ik weet dat er hier op het forum mensen zijn die zweren bij de strap, het is dus erg persoonlijk. ;)
Klopt, ik zweer er wel bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:09
breinonline schreef op maandag 23 juni 2008 @ 17:54:
[...]

Waar heb je die onofficiele handstrap vandaag gehaald als ik vragen mag? Ben zelf ook aan het kijken of ik er 1 wil namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ik heb een officiele, niet een onofficiele :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
breinonline schreef op maandag 23 juni 2008 @ 17:54:
[...]

Ik vraag me eigenlijk wel af hoe je dan snel even op het ISO-knopje drukt. Met je linkerhand? Verder lijkt het me wel fijn om een strap te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 02:59

ppFreddy

gewoon Frederik

Swatfireglide schreef op maandag 23 juni 2008 @ 19:06:
[...]

Waar heb je die onofficiele handstrap vandaag gehaald als ik vragen mag? Ben zelf ook aan het kijken of ik er 1 wil namelijk.
ik heb een fakert van aq4u.nl, had wat accu's daar besteld en omdat ik toch eens wou proberen hoe zo'n strap zit heb ik me zo een type I aangeschaft van daar en die hangt nog steeds aan mn cam (zonder de baseplate intussen Henk ;))
Zit goed iig, met een strap hoef je niet steeds in je cam te lopen knijpen als je niet aan het schieten bent

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ik heb even een vraagje over de BG-E2 grip.
Ik heb deze 2e hands gekocht (zonder handleidingen) vroeg me af waar de on/off knop voor dient.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-b
  • Laatst online: 17-08 10:48
Bij mijn 400D, en ik heb geen reden om te verwachten dat het op de 40D anders is, kan je er de knoppen op de verticale greep mee in- en uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Aham brahmasmi schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 00:45:
[...]
Ik vraag me eigenlijk wel af hoe je dan snel even op het ISO-knopje drukt. Met je linkerhand? Verder lijkt het me wel fijn om een strap te hebben.
Hij zit los genoeg om mijn wijsvinger net iets door te kunnen bewegen. Ik kan zelfs bij het verlichtingsknopje. Hij moet niet heel strak zitten in mijn ogen, het gaat mij erom dat ik de camera losjes kan blijven vasthouden waardoor je hand minder snel moe wordt. Doordat hij niet heel strak zit kan je ook zeer eenvoudig in en uit de strap en dus wisselen naar portraitstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coorz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12-2017

coorz

Back to crop!

breinonline schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 06:33:
[...]

Hij zit los genoeg om mijn wijsvinger net iets door te kunnen bewegen. Ik kan zelfs bij het verlichtingsknopje. Hij moet niet heel strak zitten in mijn ogen, het gaat mij erom dat ik de camera losjes kan blijven vasthouden waardoor je hand minder snel moe wordt. Doordat hij niet heel strak zit kan je ook zeer eenvoudig in en uit de strap en dus wisselen naar portraitstand.
Precies, het geheim is dat je het niet te strak moet afstellen, is ook helemaal niet nodig. ISO knop kan je, althans ik wel, blindelings met de wijsvinger bij.

[ Voor 5% gewijzigd door coorz op 24-06-2008 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
coorz schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 07:10:
[...]

Precies, het geheim is dat je het niet te strak moet afstellen, is ook helemaal niet nodig. ISO knop kan je, althans ik wel, blindelings met de wijsvinger bij.
Ik wil dat ding juist wél strak :P En inweze kan ik nog steeds bij de backlightknoppen, maar het is inmiddels een soort van automatisme om dat toch even met links te doen... echt hinderlijk is het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Gutteguttegut schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 03:15:
Ik heb even een vraagje over de BG-E2 grip.
Ik heb deze 2e hands gekocht (zonder handleidingen) vroeg me af waar de on/off knop voor dient.
Of je de grip bediening aan of uit wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben opzoek naar een nieuwe camera ter vervanging van mijn 350D.
Nu was ik eerst van plan een 450D aan te schaffen maar ben een beetje huiverig geworden door de AF problemen. De 40D is in veel opzichten iets beter heb ik het idee na lezen van een aantal reviews en met de cashback actie die tot eind deze maand loopt zou ik de 40D kunnen halen voor een meerprijs van ongeveer 100 euro ten opzichte van de 450D. Is dit het geld waard? Ik fotografeer puur voor de hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 12:08:
Nu was ik eerst van plan een 450D aan te schaffen maar ben een beetje huiverig geworden door de AF problemen. De 40D is in veel opzichten iets beter heb ik het idee na lezen van een aantal reviews en met de cashback actie die tot eind deze maand loopt zou ik de 40D kunnen halen voor een meerprijs van ongeveer 100 euro ten opzichte van de 450D. Is dit het geld waard? Ik fotografeer puur voor de hobby.
De enige die dat kan bepalen, ben jij zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb van een maat nog wel is een 400D beet gehad en ik kan je verzekeren dat qua ergonomie alleen al ik er meer dan 100€ voor over zou hebben :9

Mss is testen in de winkel? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:05

Sick Nick

Drop the top!

Ik heb voor dezelfde keus gestaan, wilde upgraden vanaf m'n 350D en het prijsverschil tussen een 450D en 40D was dusdaning klein dat ik nu met een 40D schiet :) Of je er die 700 euro voor neer wilt leggen is wel een eigen overweging natuurlijk, qua beeldkwaliteit ga je er (zeker op lagere iso's) niet enorm veel op vooruit. Qua bediening (zowel qua knoppen, grotere viewfinder en grotere body) en opties wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchguy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-07 14:42
LenNerd schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 08:59:
Bevalt de Tamron ook?
Ik heb zelf de Tamron gehad en nu de Canon 17-55IS. In goed licht schelen ze niet heel erg veel (wel in geluid trouwens), maar binnen is de Tamron trager en hunt hij duidelijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbim
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-10-2020
m4yall schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 14:45:
De 40D is besteld in combinatie met een Tamron 17-50 2.8 (Hoe origineel! ;) ) plus een 4GB Extreme III geheugenkaart. *O* Uiteindelijk besteld bij KE. Na 1 dag wachten was de camera ineens weer 25 euro goedkoper. Uiteindelijk 833 euro betaald voor de 40D (voor cashback).
Heb jij ook zo'n halve kit gekregen? Mijn 40D komt uit een macro-kit. Niet ehct wat je denkt te bestellen in ieder geval.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 12:08:
Ik stond voor precies dezelfde keuze. Gekozen voor de 40D. Het prijsverschil is klein, de camera houdt veel beter vast en ik geniet van de extra functies.

De rekensom was ook eenvoudig: 833 euro min de BTW = 700 euro - 150 cashback = 550 euro en m'n 3 jaar oude 350D was op marktplaats binnen een uur verkocht voor 250 euro. 100 euro camerakosten per jaar - daar kun je het voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
jimbim schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:22:
[...]

Heb jij ook zo'n halve kit gekregen? Mijn 40D komt uit een macro-kit. Niet ehct wat je denkt te bestellen in ieder geval.
Jep, ook hier een halve Kit. 40D uit een 17-85 kit. Het is een 40D in ieder geval, dat heb ik besteld. Maar hun trekken gewoon kits uit elkaar om bodies en lenzen apart te verkopen en scherpere prijzen te kunnen bieden (en eventueel meer winst). Daar hebben wij waarschijnlijk ook nog wel wat voordeel van in de zin van lagere prijzen.

Gisteren enkele foto's geschoten op ISO1600. Even snel bekeken gister op TV en nog kon zo snel geen ruis bespeuren. Vanavond gaan de RAW's de lightroom in. Zullen we eens kijken wat ervan is gekomen / te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Heb niet de illusie dat je geen ruis gaat zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
J3roen schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:28:
Heb niet de illusie dat je geen ruis gaat zien :)
TV was inderdaad ver weg en de foto's nog al niet op volledige grootte (1024x768 resolutie van de TV), dus ik ben benieuwd hoeveel ruis het gaat zijn. Maar als het er op een tv van afstand al goed uitziet, zullen ze ook zonder nabewerking wel afdrukwaardig zijn op 10x15. Beetje ruisverwijderen kan echter nooit kwaad. Zo heb ik nog het concert van Alicia Keys geschoten met mijn Sony H2 en alle foto's redelijk ruisvrij gemaakt. Met de H2 op ISO800 ISO1000 waren de ruis praktisch al te zien op een 1,8" scherm achterop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenNerd
2 Vraagjes:

1; Bij gebruik van LiveView stelt m'n 40D niet scherp als ik op het knopje AF-ON druk maar maakt hij de foto. Menu staat ingesteld (C. Fn III -6, AF tijdens LiveView, waarde;1)
Hoe stel ik automatisch scherp tijdens LiveView?

2; Bij het inflitsen bij portretten bij daglicht wil ik graag minder hard flitsen dan hij automatisch doet. Ik dacht hiervoor de flitbelichtingscompensatie in te moeten stellen maar als ik die (sterk) verminder wordt de foto gewoon te donker. Ik wil geen donkerder foto, ik wil dat het available light meer invloed heeft dan de flits ipv andersom. (ik gebruik hierbij overigens de ingebouwde flitser)
Hoe flits ik zachtjes in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
LenNerd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 11:21:

2; Bij het inflitsen bij portretten bij daglicht wil ik graag minder hard flitsen dan hij automatisch doet. Ik dacht hiervoor de flitbelichtingscompensatie in te moeten stellen maar als ik die (sterk) verminder wordt de foto gewoon te donker. Ik wil geen donkerder foto, ik wil dat het available light meer invloed heeft dan de flits ipv andersom. (ik gebruik hierbij overigens de ingebouwde flitser)
Hoe flits ik zachtjes in?
flitsbelichtingscompensatie laten voor wat het is, en handmatig de sluitertijd instellen. Zoek anders even op "dragging the shutter".

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:39

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

In av modes heeft de flits geen invloed op de lichtmeting en gaat hij gewoon "inflitsen".
Als je de flits onderbelicht zou je foto dus nog steeds goed belicht moeten zijn. Welke modes werk je in?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1 ... 12 ... 20 Laatste