o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
Terug naar het fotograferen dus! Een paar experimenten:

De laatste is onderdeel van een stop motion filmpje, meer daarvan als ie afgemonteerd is

Ik heb de contacten schoongemaakt want dat is het eerste waar je bij zoiets aan denkt. Vervolgens toen dat niet werkte alle accesoires eraf gesloopt (lens, grip, CF) en ik zat nog steeds met een Err 99 opgescheept. Een hard reset mocht ook niet baten, 40D is dood

De spiegel gaat trouwens gewoon zonder moeite omhoog, dat voelde niet fout aan. Of de sluiter goed werkt kan ik niet goed zien want zonder lens gaat de spiegel omhoog maar ook direct weer omlaag. Bovendien focust hij netjes met een lens erop en ook van de CF aflezen doet hij prima. Ik krijg dus het idee dat het jammergenoeg een intern probleem is.
[ Voor 18% gewijzigd door Josh op 07-06-2008 22:24 ]
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Mmmh, toch nog niet goed genoeg gegoogled. Ik kwam die wel tegen maar negeerde het omdat ik dacht dat het alleen foto's zouden zijn op flickrvandijk schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 22:45:
Op de 40D user group op flickr komt dit probleem regelmatig voorbij: http://www.flickr.com/sea...ups/?w=462800@N23&q=err99
Het is zeker niet opgelost, ik heb inmiddels alles al geprobeerd en ik ga maandag naar KE. Ik heb mijn shoot moeten doen met een 30D, waarvoor Henk bedanktToff schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 23:55:
@ Josh: Opgelost? Ik heb het 2x kort achter elkaar gehad, met verschillende lenzen en na bijladen van de accu. De eerste keer was aan het eind van een avondlang fotograferen in de regen(onder een paraplu), de tweede keer was 3 dagen later, onder de stralende zon. Ik heb toen de accu verwijderd en de contacten ervan even langs mijn spijkerbroek gehaald. Nooit meer last gehad (fingers crossed) en ik wens jou hetzelfde!
This footer is intentionally left blank
Verwijderd
Of zijn er onder jullie die het dan toch bij een Canon lens houden en voor lief nemen een paar stappen terug te doen een lens vanaf f/3.5, f/4 te kopen ondanks het prijsverschil.
C2D E6300, Scythe Ninja fanless, ASRock ConroeXfire, 2GBDDR2, GeForce 7600GS, M-audio Delta1010LT, Antec Solo, 2x Samsung Spinpoint 250GB, 2x PVR 150MCE, Dell 2007WFP, Win7 Ultimate
Zeker, ik heb voor mijn gevoel alles geprobeerd.ajhaverkamp schreef op zondag 08 juni 2008 @ 09:37:
Knoopcelletje al een tijd uit de camera gehad, zodat deze echt reset?
Verwijderd
geniale man wat die kan fotograferen !

fotoopa
Hij gebruikt vaak een externe sluiten (voor z'n lens) die bediend wordt door een FPGA om zo op het juiste moment te triggeren (via lasers enzo). Héééél chic.
Naast kleurrijke waterfiguren en macro beestjes doet hij ook af en toe wel is extreme macro (27:1).
Altijd al vol bewondering naar die man z'n foto's gekeken!
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2008 14:58 ]
pieter87 in "[verzamel] Foto's van pop/rock bands, co..."
Voor het eerst zitten spelen met oa belichtingcompensatie en rekening gehouden met een goede compositie.
Met een tamron 17-50mm geschoten.
Wat vinden jullie er van?
Verwijderd
Nevermindpieter87 schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:56:
Hier foto's die ik zaterdagavond heb geschoten:
pieter87 in "[verzamel] Foto's van pop/rock bands, co..."
Voor het eerst zitten spelen met oa belichtingcompensatie en rekening gehouden met een goede compositie.
Met een tamron 17-50mm geschoten.
Wat vinden jullie er van?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2008 23:43 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Klopt, je hebt DPP dan niet nodig.NiGeLaToR schreef op maandag 09 juni 2008 @ 09:41:
Nog even over het bewerken van RAW bestanden... ik gebruik Aperture en kan de RAW files gewoon importeren en bewerken zoals ik dat met JPEG's ook al deed - alleen heb ik er nu wat opties bij om de RAW's mee te bewerken. Dan heb ik DPP oid toch verder helemaal niet nodig?
Verwijderd
Ja, gedaan. Veel informatie daar. Ik ben merk dat de Tamron 17-50 F/2.8 de voorkeur geniet boven de Sigma 18-50mm F2.8.neographikal schreef op zondag 08 juni 2008 @ 11:48:
Tip: check het Canonmount-topic en gebruik de zoekfunctie even. Dit is al wat vaker voorbij gekomen
Echter is de Canon EF-S 17-85mm ook nog een optie. De lens zal voornamelijk voor vakanties, portret etc. gebruikt worden. Ik weet niet of ik dan wel F2.8 over het gehele bereik nodig heb. Of het moet zijn dat ik kwalitatief met de Tamron beter af ben.
Ja de Canon EF 17-40mm F4.0 L USM is natuurlijk top maar voor mij niet echt noodzakelijk.
Ik heb mijn 40D net gekocht met een 17-85 IS USM lens gekocht en het gebied me te zeggen dat het op zich een prima lens is. Alleen op 17mm behoorlijke (ton)vervorming en het valt me op dat er soms wat vreemde kleuren langs lijnen ontstaan (overbelicht weliswaar). Geen supermacro, maar 't zit er wel op. Wel zoom, maar niet echt wild, wel groothoek, maar niet echt mega.. maar wel lekkere tonvorm tot 19mm ongeveer.Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 13:55:
[...]
Ja, gedaan. Veel informatie daar. Ik ben merk dat de Tamron 17-50 F/2.8 de voorkeur geniet boven de Sigma 18-50mm F2.8.
Echter is de Canon EF-S 17-85mm ook nog een optie. De lens zal voornamelijk voor vakanties, portret etc. gebruikt worden. Ik weet niet of ik dan wel F2.8 over het gehele bereik nodig heb. Of het moet zijn dat ik kwalitatief met de Tamron beter af ben.
Ja de Canon EF 17-40mm F4.0 L USM is natuurlijk top maar voor mij niet echt noodzakelijk.
Dus tjah, ben er niet ontevreden over, de IS redt je hier en daar natuurlijk en die USM motor is lekker snel. Ik kom van reviewers vaak de opmerking 'A jack of all trades' tegen, dus wellicht juist daarom een goede optie voor je en er zit cashback op tot het einde van de maand (50eu).
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Me2Nedra schreef op maandag 09 juni 2008 @ 16:15:
Tja de 17-85 is gewoon een leuke all-over lens. Het is zeker geen uitblinker op alle gebieden maar wel een perfecte lens als je (nog) niet weet wat je wilt. Ik heb de 40d met deze lens nu nog geen 2 weken maar begin al heel erg een gevoel te krijgen wat voor objectieven ik in de toekomst zal willen!
Tip; (zie hiervoor eerder in dit topic) Nu bij sommige Mediamarkten is de 40D + 17-85 lens samen minder dan 900 euro. Zie het aanbiedingentopic.Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 13:55:
[...]
Overigens is voor echt walk-around-gebruik het bereik van de 17-85 wel echt fijner dan de 17-50. Zeker voor portretten als je niet te dichtbij kan/wil komen. Succes met de keuze!
C2D E6300, Scythe Ninja fanless, ASRock ConroeXfire, 2GBDDR2, GeForce 7600GS, M-audio Delta1010LT, Antec Solo, 2x Samsung Spinpoint 250GB, 2x PVR 150MCE, Dell 2007WFP, Win7 Ultimate
Gefeliciteerd,NiGeLaToR schreef op maandag 09 juni 2008 @ 09:41:
Nog even over het bewerken van RAW bestanden... ik gebruik Aperture en kan de RAW files gewoon importeren en bewerken zoals ik dat met JPEG's ook al deed - alleen heb ik er nu wat opties bij om de RAW's mee te bewerken. Dan heb ik DPP oid toch verder helemaal niet nodig?
Maar dan is die cashback er al af, of nog niet?LenNerd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 18:32:
[...]
Tip; (zie hiervoor eerder in dit topic) Nu bij sommige Mediamarkten is de 40D + 17-85 lens samen minder dan 900 euro. Zie het aanbiedingentopic.![]()
Overigens is voor echt walk-around-gebruik het bereik van de 17-85 wel echt fijner dan de 17-50. Zeker voor portretten als je niet te dichtbij kan/wil komen. Succes met de keuze!
Hebben jullie nog goede suggesties voor de instellingen van mn 40D om toch aardige plaatjes te maken als het erg grauw is? Is RAW schieten dan verstandig?
Voor de volledigheid: ik heb een sigma 28-105 lens F2.8/4.5. Misschien kan ik nog een kitlensje lenen van de 400D voor iets meer groothoek....
Quod licet lovi, non licet bovi
Verwijderd
Het kan best wel is leuk zijn om in zo'n omstandigheden te spelen met enkele grad. ND filters om de lucht écht donker te maken ten opzichte van de gebouwen bv.
RAW schieten zowiezo, kan je achteraf lekker aanpassen.
Hoe belichten jullie bij flets weer? Iets onder, boven of juist niets?
Quod licet lovi, non licet bovi
Zorg dat er nog wat structuur in de lucht te zien is..MrDry schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 14:37:
Filters gaat niet meer lukken. We gaan morgen ochtend vroeg weg.
Hoe belichten jullie bij flets weer? Iets onder, boven of juist niets?
en idd, sowieso in raw schieten..
een tip: schaf gewoon zo'n cokin filterset aan met een aantal ND-grads.. ben je voor 60 euro klaar mee en komt bij overdekt weer goed van pas
Verwijderd
met wat heb je je sensor gereinigd ?
best met zo'n speciaal tool, de sensorreiniging in de camera zelf zal niet meer helpen hierbij.
edit: kijk even op de site van konijn, daar vind je producten om je sensor met te reinigen.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2008 22:21 ]
Vreemd dat er nu al stof op de sensor zit... heb bijna geen lenzen vervangen. Maar inderdaad, het lijkt op stof op de sensor. Morgen maar eens even naar de zaak waar ik hem gekocht heb. En wat raad je aan om de sensor schoon te maken? Zo'n blaas ding?Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 22:17:
= stof op je sensor.
met wat heb je je sensor gereinigd ?
best met zo'n speciaal tool, de sensorreiniging in de camera zelf zal niet meer helpen hierbij.
edit: kijk even op de site van konijn, daar vind je producten om je sensor met te reinigen.
edit: O ja, heb hem gereinigd met de sensorreiniging van de camera zelf...
[ Voor 5% gewijzigd door Brammel op 11-06-2008 22:24 ]
Ja... kam op zijn kop, sluiter omhoog, blazen maar. Met een blaasbal. Niet zelf. Vocht en vuiligheid in je mond enzo.Brammel schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 22:22:
[...]
Vreemd dat er nu al stof op de sensor zit... heb bijna geen lenzen vervangen. Maar inderdaad, het lijkt op stof op de sensor. Morgen maar eens even naar de zaak waar ik hem gekocht heb. En wat raad je aan om de sensor schoon te maken? Zo'n blaas ding?
Dat is like hetzelfde als níet schoonmakenedit: O ja, heb hem gereinigd met de sensorreiniging van de camera zelf...
Bedankt voor de tip! M'n vader had nog zo'n blaasbal liggen! Wel een paar keer moeten proberen voordat het weg was. Maar nu is het in ieder geval weer goed!Henk schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 22:26:
[...]
Ja... kam op zijn kop, sluiter omhoog, blazen maar. Met een blaasbal. Niet zelf. Vocht en vuiligheid in je mond enzo.
[...]
Dat is like hetzelfde als níet schoonmaken
Vervolgens heb ik even in badkamer de hete kraan open gezet, heb gewacht tot de condens is gaan liggen en ben toen gaan schoonmaken. Dit schijnt ervoor te zorgen dat je omgeving behoorlijk stofvrij is. (misschien is het overdreven maar ik heb 1 kat en 2 honden en ze verharen allemaal).
Maar goed, op internet varieren de adviezen van: "spuug op een zakdoekje en veeg je sensor schoon" tot "raak je camera aan en hij gaat kapot" dus ik weet het ook niet helemaal.
Dat is een kwestie van eigen ervaring en wat je aandurft. Zelf had ik op mijn Nikon D50 redelijk aak stof en dan voldeed de Giotto gewoon perfect (blaasbalg) maar op mijn 40D heb ik bijna nooit stof gehad/gezien dus bij mij lijkt het anti-dust systeem te werken. Maar als ik stof heb dan doe ik niet moeilijk in een badkamer ofzo. Als je regelmatig je lenzen wisselt is dat sowieso bullshit, zeker als je hem wisselt in een ranzige omgeving zoals een club of terwijl je op de grond ligt voor foto's van een hondNedra schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 23:34:
Ik las dat het onverstandig is om met een blaasbalg te doen omdat het dan niet te controleren is waar het stof naar toe ging. Ik had vorige week exact hetzelfde maar dan niet op de foto, alleen op de zoeker. M'n moeder had nog zo een sensor reiniging kitje met van die kwastjes die je rond kan laten draaien om ze statisch te maken.
Vervolgens heb ik even in badkamer de hete kraan open gezet, heb gewacht tot de condens is gaan liggen en ben toen gaan schoonmaken. Dit schijnt ervoor te zorgen dat je omgeving behoorlijk stofvrij is. (misschien is het overdreven maar ik heb 1 kat en 2 honden en ze verharen allemaal).
Maar goed, op internet varieren de adviezen van: "spuug op een zakdoekje en veeg je sensor schoon" tot "raak je camera aan en hij gaat kapot" dus ik weet het ook niet helemaal.
Verwijderd
scotch tape op je sensor ?ThomasW schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 23:39:
Mwa, ik doe het af en toe met wat scotch tape (de groene verpakking) terwijl anderen moord en brand schreeuwen over de rotzooi die het zou achterlaten...

Als de kleef-kracht van het plakband minder is dan de hecht-kracht van de coating op het filterglas en de lijm laat niet los van de tape, waarom niet? Tape op de sensor, alle troep wordt opgepikt door de tape, en tape eraf: sensor schoon.
Je loopt dus alleen het risico, bij gebruik van oude/slechte tape en bij sensorfilters met slecht aangebrachte coating, dat je lijmresten achterlaat, of erger nog, stukken coating lostrekt van de filter.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Verwijderd

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2008 14:38 ]
Wat is het doel van die coating ?JumpStart schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 12:02:
[...]
Als de kleef-kracht van het plakband minder is dan de hecht-kracht van de coating op het filterglas en de lijm laat niet los van de tape, waarom niet? Tape op de sensor, alle troep wordt opgepikt door de tape, en tape eraf: sensor schoon.
Je loopt dus alleen het risico, bij gebruik van oude/slechte tape en bij sensorfilters met slecht aangebrachte coating, dat je lijmresten achterlaat, of erger nog, stukken coating lostrekt van de filter.
Verwijderd

dit komt van een Canon 400D
[ Voor 137% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2008 18:36 ]
Ik heb zelf een 350D en heb mijn sensor van de week schoongemaakt met pure alcohol. Noem het een domme opwelling. Camera werkt verder prima. Maar nu ik las dat er een coating opzat begin ik me wel een beetje zorgen te maken.Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 18:13:
edit: Lowpass filter en IR absorbing. Bij sommige sensors doet het ook dienst als antistatische coating.
[afbeelding]
dit komt van een Canon 400D
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
't is glas en alcohol doet geen jota. Niet druk over maken dus4POX schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 19:18:
[...]
Ik heb zelf een 350D en heb mijn sensor van de week schoongemaakt met pure alcohol. Noem het een domme opwelling. Camera werkt verder prima. Maar nu ik las dat er een coating opzat begin ik me wel een beetje zorgen te maken.
Hoort hier niet helemaal thuis maar omdat er naar gevraagd isLenNerd schreef op zondag 08 juni 2008 @ 13:41:
Hoewel meer een technisch- dan fototopic wil ik toch even reageren; Lekker bezig, Neda! Echt toffe foto's, houdt ons op de hoogte van het stop-motion-filmpje; ik ben benieuwd.
Filmpje is geschoten met 2 40d's, helaas beide op awb. We hadden ook echt geen flauw idee waar we mee begonnen toen we het filmpje maakten. De volgende zal er zeker beter uit zien maar voor een eerste poging vind ik em nice geworden:
No Blue Allowed - A Tragic Dunny Story
Wat zou het goede topic hiervoor zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Nedra op 14-06-2008 19:58 ]
Niet alleen AWB is het probleem zo te zien, volgende keer kun je ook beter op Manual schieten en de belichting daarmee vast zetten. Verder zou ik RAW schieten zodat je later eventueel van alle bestanden tegelijk de witbalans kunt aanpassen.Nedra schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 18:21:
[...]
Hoort hier niet helemaal thuis maar omdat er naar gevraagd is.
Filmpje is geschoten met 2 40d's, helaas beide op awb. We hadden ook echt geen flauw idee waar we mee begonnen toen we het filmpje maakten. De volgende zal er zeker beter uit zien maar voor een eerste poging vind ik em nice geworden:
No Blue Allowed - A Tragic Dunny Story
Wat zou het goede topic hiervoor zijn?
Verder wel leuk gedaan!
Filmpje was trouwes geschoten op Manual

Ook waren alle foto's in RAW geschoten, nu je het zegt realiseer ik me ook dat we dat gewoon met lightroom hadden kunnen doen!

dan moet je het niet doen...
[ Voor 48% gewijzigd door YellowCube op 19-06-2008 19:51 ]
Verwijderd
edit: veel plezier met deze fantastische aankoop
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2008 21:42 ]
Congrats! Aan het einde van deze week komt er ook zo'n camera (icm Tarmon 17-50) bij mij in huis. Alleen nog even de vraag waar hij vandaan gaat komen. Foto Konijn, KE of Topdeals (zowel camera als lens erg goedkoop). Lastige keuze. Als Hollander wil je niet teveel betalen, maar vanuit familiekring hoor je erg goede verhalen over Foto Konijn...LenNerd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 21:29:
ik weet dat 't eigenlijk niet mag in dit topic maar...
!!Ik ben zo blij, zo blij, dat er een 40D voor m'n neus zit en niet opzij!!
LenNerd heeft net bij de MM zijn eerste DSLR gekocht en zijn SLR zit nu te huilen in een hoekje...
Ik kan je vertellen dat de KE echt net zulke fijne service levert...m4yall schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 14:27:
[...]
Congrats! Aan het einde van deze week komt er ook zo'n camera (icm Tarmon 17-50) bij mij in huis. Alleen nog even de vraag waar hij vandaan gaat komen. Foto Konijn, KE of Topdeals (zowel camera als lens erg goedkoop). Lastige keuze. Als Hollander wil je niet teveel betalen, maar vanuit familiekring hoor je erg goede verhalen over Foto Konijn...
Viel me laatst nog op ivm. met verschillende winkels hier in de buurt
Die laatste heb ik nu 3x meer in de kluts gelegen en ze willen gewoon niet buigen terwijl het hen schuld is. Ze zijn mooi goedkoop, maar ik ga er echt niets meer kopen.
Edit:
De 40D is besteld in combinatie met een Tamron 17-50 2.8 (Hoe origineel!

Nu nog op zoek naar een tas. Zit te denken aan de Crumpler Daily M. Moet genoeg zijn voor nu en in de (nabije) toekomst een 70-200 F4.
[ Voor 41% gewijzigd door m4yall op 19-06-2008 11:56 . Reden: Camera besteld! ]
Vanavond een beetje aan het stoeien geweest met de nieuwe aanwinst. Ook met de interne flitser bezig geweest. Is het mogelijk om de 'burstflits' (volgens mij hulp bij AF) uit te zetten en wel gewoon te flitsen. Komt neer op de AF geen hulp geven of alleen dmv het kleine lampje bij de greep. Ik heb de manual gehad en even op flits gezocht in dit topic, maar heb het niet kunnen vinden..
Gaan we door met zoeken! Thanks!
Edit:
En vrijwel meteen gevonden! Kunnen we ook weer iets discreter aan de slag als het moet
[ Voor 22% gewijzigd door m4yall op 21-06-2008 00:45 ]
Bevalt de Tamron ook?
Ik heb er nog niet uitgebreid mee lopen schieten, maar de eerste indruk is erg positief. Scherpstellen gaat in lichte situaties erg snel. In het donker duurt het iets langer, maar met wat hulplicht ook aardig rap. Ik ben benieuwd of USM lenzen inderdaad zoveel sneller zijn. Stiller zullen ze wel zijn, want de AF maakt aardig wat geluid. Pff verhuizen vreet alleen iets te veel tijd t.o.v. plaatjes schieten. Vanmiddag hoop ik nog even wat te kunnen schieten!LenNerd schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 08:59:
Gefeliciteerd! Goede prijs ook, lucky bastard!![]()
Bevalt de Tamron ook?
Live view is wel leuk, heb er net even kort mee gespeeld, maar of ik het veel ga gebruiken betwijfel ik.

Overigens; net voor het eerst de camera met strap gebruikt; wat een kl#te strap! Hij snijdt onwijs in m'n vel... toch maar de oude van m'n analoge 300 gebruiken. Wat gebruiken jullie, de originele?
@LenNerd: Gebruik je een grip? Dan zou hij netjes moeten zitten. Ik gebruik de originele (op de 20D weliswaar, maar dat maakt weinig verschil). Bedoel jewel de handstrap eigenlijk, of de neckstrap? Die laatste is inderdaad niks.
[ Voor 15% gewijzigd door breinonline op 22-06-2008 21:53 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Dat eerste (ik had 'm alleen erin gestopt en niet via finder benaderd). Ik begrijp dat dat een mogelijke oorzaak kan zijn? Blokkeert ie de kaart dan?breinonline schreef op zondag 22 juni 2008 @ 21:43:
@RoelJewel: heb je de kaart zo uit de reader getrokken of netjes verwijderd via het OS?
ik heb hier ook de Tamron 17-50 en daarnaast nog een paar USM lenzen, maar (ring-)USM is beduidend sneller! Je zal het vooral gaan merken als je een keer van iets bewegends een foto wilt maken. Maar ook hier geen kritiek op de Tamron!m4yall schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 12:19:
[...]
Ik heb er nog niet uitgebreid mee lopen schieten, maar de eerste indruk is erg positief. Scherpstellen gaat in lichte situaties erg snel. In het donker duurt het iets langer, maar met wat hulplicht ook aardig rap. Ik ben benieuwd of USM lenzen inderdaad zoveel sneller zijn. Stiller zullen ze wel zijn, want de AF maakt aardig wat geluid. Pff verhuizen vreet alleen iets te veel tijd t.o.v. plaatjes schieten. Vanmiddag hoop ik nog even wat te kunnen schieten!
Live view is wel leuk, heb er net even kort mee gespeeld, maar of ik het veel ga gebruiken betwijfel ik.
www.janvandoornik.nl
Om de officiele Canon handstrap te kunnen bevestigen heb je een grip nodig. Heb de handstrap aan de camera gehad, maar vind het een onding. Je kunt niet meer goed bij de knopjes bovenop de body en vond het maar zweterig. Met de grip moet je steeds uit de strap om portret te kunnen fotograferen, vond ik ook erg lastig, dus heb uiteindelijk de handstrap er weer afgehaald. Maar ik weet dat er hier op het forum mensen zijn die zweren bij de strap, het is dus erg persoonlijk.LenNerd schreef op maandag 23 juni 2008 @ 08:32:
De neckstrap inderdaad. Ik heb geen handstrap. Is dat fijn zo'n handstrap? Ook zonder grip (heb ik niet en heb ik ook niet nodig)?
Als je de nekstrap niet bevalt kun je eens kijken naar ene van OpTech, deze zijn van neopreen (dacht ik) en veren wat mee.
Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!
LenNerd schreef op zondag 22 juni 2008 @ 21:40:
dit idiote natuurverschijnsel (dikke vette hagel op de eerste zomerdag)
Zo idioot is het niet hoor. Onweersbuien komen het vaakst voor in de lente en zomer in Nederland. In de herfst en winter is er niet genoeg thermiek en ontwikkelen zich niet zulke grote onweerswolken. Hagel ontstaat omdat er in onweerswolken erg sterke opwaartse luchtstromen zijn, waardoor regendruppels tot hoogtes geblazen wordt waar het hard vriest. Als dit de opwaartse luchtstromen sterk genoeg zijn, kunnen hagelstenen herhaaldelijk weer omhooggeblazen worden, waarbij door botsingen met regendruppels steeds nieuwe laagjes ijs kunnen aangroeien en de hagelstenen dus groot kunnen worden. De grootste hagelsteen ooit gevonden was 178mm.
Klopt, ik zweer er wel bijJoepv schreef op maandag 23 juni 2008 @ 10:16:
[...]
Om de officiele Canon handstrap te kunnen bevestigen heb je een grip nodig. Heb de handstrap aan de camera gehad, maar vind het een onding. Je kunt niet meer goed bij de knopjes bovenop de body en vond het maar zweterig. Met de grip moet je steeds uit de strap om portret te kunnen fotograferen, vond ik ook erg lastig, dus heb uiteindelijk de handstrap er weer afgehaald. Maar ik weet dat er hier op het forum mensen zijn die zweren bij de strap, het is dus erg persoonlijk.
Waar heb je die onofficiele handstrap vandaag gehaald als ik vragen mag? Ben zelf ook aan het kijken of ik er 1 wil namelijk.
Ik vraag me eigenlijk wel af hoe je dan snel even op het ISO-knopje drukt. Met je linkerhand? Verder lijkt het me wel fijn om een strap te hebben.
ik heb een fakert van aq4u.nl, had wat accu's daar besteld en omdat ik toch eens wou proberen hoe zo'n strap zit heb ik me zo een type I aangeschaft van daar en die hangt nog steeds aan mn cam (zonder de baseplate intussen HenkSwatfireglide schreef op maandag 23 juni 2008 @ 19:06:
[...]
Waar heb je die onofficiele handstrap vandaag gehaald als ik vragen mag? Ben zelf ook aan het kijken of ik er 1 wil namelijk.
Zit goed iig, met een strap hoef je niet steeds in je cam te lopen knijpen als je niet aan het schieten bent
Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...
Ik heb deze 2e hands gekocht (zonder handleidingen) vroeg me af waar de on/off knop voor dient.
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Hij zit los genoeg om mijn wijsvinger net iets door te kunnen bewegen. Ik kan zelfs bij het verlichtingsknopje. Hij moet niet heel strak zitten in mijn ogen, het gaat mij erom dat ik de camera losjes kan blijven vasthouden waardoor je hand minder snel moe wordt. Doordat hij niet heel strak zit kan je ook zeer eenvoudig in en uit de strap en dus wisselen naar portraitstand.Aham brahmasmi schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 00:45:
[...]
Ik vraag me eigenlijk wel af hoe je dan snel even op het ISO-knopje drukt. Met je linkerhand? Verder lijkt het me wel fijn om een strap te hebben.
Precies, het geheim is dat je het niet te strak moet afstellen, is ook helemaal niet nodig. ISO knop kan je, althans ik wel, blindelings met de wijsvinger bij.breinonline schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 06:33:
[...]
Hij zit los genoeg om mijn wijsvinger net iets door te kunnen bewegen. Ik kan zelfs bij het verlichtingsknopje. Hij moet niet heel strak zitten in mijn ogen, het gaat mij erom dat ik de camera losjes kan blijven vasthouden waardoor je hand minder snel moe wordt. Doordat hij niet heel strak zit kan je ook zeer eenvoudig in en uit de strap en dus wisselen naar portraitstand.
[ Voor 5% gewijzigd door coorz op 24-06-2008 07:11 ]
Ik wil dat ding juist wél strakcoorz schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 07:10:
[...]
Precies, het geheim is dat je het niet te strak moet afstellen, is ook helemaal niet nodig. ISO knop kan je, althans ik wel, blindelings met de wijsvinger bij.
Of je de grip bediening aan of uit wilt hebben.Gutteguttegut schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 03:15:
Ik heb even een vraagje over de BG-E2 grip.
Ik heb deze 2e hands gekocht (zonder handleidingen) vroeg me af waar de on/off knop voor dient.
Verwijderd
Nu was ik eerst van plan een 450D aan te schaffen maar ben een beetje huiverig geworden door de AF problemen. De 40D is in veel opzichten iets beter heb ik het idee na lezen van een aantal reviews en met de cashback actie die tot eind deze maand loopt zou ik de 40D kunnen halen voor een meerprijs van ongeveer 100 euro ten opzichte van de 450D. Is dit het geld waard? Ik fotografeer puur voor de hobby.
De enige die dat kan bepalen, ben jij zelfVerwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 12:08:
Ik ben opzoek naar een nieuwe camera ter vervanging van mijn 350D.
Nu was ik eerst van plan een 450D aan te schaffen maar ben een beetje huiverig geworden door de AF problemen. De 40D is in veel opzichten iets beter heb ik het idee na lezen van een aantal reviews en met de cashback actie die tot eind deze maand loopt zou ik de 40D kunnen halen voor een meerprijs van ongeveer 100 euro ten opzichte van de 450D. Is dit het geld waard? Ik fotografeer puur voor de hobby.
Verwijderd
Mss is testen in de winkel?
Ik heb zelf de Tamron gehad en nu de Canon 17-55IS. In goed licht schelen ze niet heel erg veel (wel in geluid trouwens), maar binnen is de Tamron trager en hunt hij duidelijk meer.LenNerd schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 08:59:
Gefeliciteerd! Goede prijs ook, lucky bastard!![]()
Bevalt de Tamron ook?
Heb jij ook zo'n halve kit gekregen? Mijn 40D komt uit een macro-kit. Niet ehct wat je denkt te bestellen in ieder geval.m4yall schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 14:45:
De 40D is besteld in combinatie met een Tamron 17-50 2.8 (Hoe origineel!) plus een 4GB Extreme III geheugenkaart.
Uiteindelijk besteld bij KE. Na 1 dag wachten was de camera ineens weer 25 euro goedkoper. Uiteindelijk 833 euro betaald voor de 40D (voor cashback).
Ik stond voor precies dezelfde keuze. Gekozen voor de 40D. Het prijsverschil is klein, de camera houdt veel beter vast en ik geniet van de extra functies.Verwijderd schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 12:08:
Ik ben opzoek naar een nieuwe camera ter vervanging van mijn 350D.
De rekensom was ook eenvoudig: 833 euro min de BTW = 700 euro - 150 cashback = 550 euro en m'n 3 jaar oude 350D was op marktplaats binnen een uur verkocht voor 250 euro. 100 euro camerakosten per jaar - daar kun je het voor doen.
Jep, ook hier een halve Kit. 40D uit een 17-85 kit. Het is een 40D in ieder geval, dat heb ik besteld. Maar hun trekken gewoon kits uit elkaar om bodies en lenzen apart te verkopen en scherpere prijzen te kunnen bieden (en eventueel meer winst). Daar hebben wij waarschijnlijk ook nog wel wat voordeel van in de zin van lagere prijzen.jimbim schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 10:22:
[...]
Heb jij ook zo'n halve kit gekregen? Mijn 40D komt uit een macro-kit. Niet ehct wat je denkt te bestellen in ieder geval.
Gisteren enkele foto's geschoten op ISO1600. Even snel bekeken gister op TV en nog kon zo snel geen ruis bespeuren. Vanavond gaan de RAW's de lightroom in. Zullen we eens kijken wat ervan is gekomen / te maken.
TV was inderdaad ver weg en de foto's nog al niet op volledige grootte (1024x768 resolutie van de TV), dus ik ben benieuwd hoeveel ruis het gaat zijn. Maar als het er op een tv van afstand al goed uitziet, zullen ze ook zonder nabewerking wel afdrukwaardig zijn op 10x15. Beetje ruisverwijderen kan echter nooit kwaad. Zo heb ik nog het concert van Alicia Keys geschoten met mijn Sony H2 en alle foto's redelijk ruisvrij gemaakt. Met de H2 op ISO800 ISO1000 waren de ruis praktisch al te zien op een 1,8" scherm achterop
1; Bij gebruik van LiveView stelt m'n 40D niet scherp als ik op het knopje AF-ON druk maar maakt hij de foto. Menu staat ingesteld (C. Fn III -6, AF tijdens LiveView, waarde;1)
Hoe stel ik automatisch scherp tijdens LiveView?
2; Bij het inflitsen bij portretten bij daglicht wil ik graag minder hard flitsen dan hij automatisch doet. Ik dacht hiervoor de flitbelichtingscompensatie in te moeten stellen maar als ik die (sterk) verminder wordt de foto gewoon te donker. Ik wil geen donkerder foto, ik wil dat het available light meer invloed heeft dan de flits ipv andersom. (ik gebruik hierbij overigens de ingebouwde flitser)
Hoe flits ik zachtjes in?
flitsbelichtingscompensatie laten voor wat het is, en handmatig de sluitertijd instellen. Zoek anders even op "dragging the shutter".LenNerd schreef op maandag 30 juni 2008 @ 11:21:
2; Bij het inflitsen bij portretten bij daglicht wil ik graag minder hard flitsen dan hij automatisch doet. Ik dacht hiervoor de flitbelichtingscompensatie in te moeten stellen maar als ik die (sterk) verminder wordt de foto gewoon te donker. Ik wil geen donkerder foto, ik wil dat het available light meer invloed heeft dan de flits ipv andersom. (ik gebruik hierbij overigens de ingebouwde flitser)
Hoe flits ik zachtjes in?
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Als je de flits onderbelicht zou je foto dus nog steeds goed belicht moeten zijn. Welke modes werk je in?