Vandaag kreeg ik mijn cheap-ass CF-card binnen, aangeschaft om mijn firmware te kunnen updaten (niet dat dit echt nodig was, van 1.03 naar 1.08, maar je weet nooit of er nog eens een nuttiger update komt en ik kon hem nu meebestellen met wat ander spul). Mooi moment om de schrijfsnelheden "in cam" eens te testen.
Opstelling: Canon 40D zo'n 40cm voor mijn tft-monitor (100% onscherp beeld), 1/1000 sec, F/4.5, ISO-1600, Manuele Focus, Tijdvoorkeuze, geen ruisreductie, geen lichte tonen prioriteit, drivespeed high, jpeg-only, hoogste resolutie (ong. 4.000 kB). Met ieder kaartje schoot ik, tot de vertraging merkbaar werd (en die laatste foto's telde ik niet mee). Dit zijn mijn resultaten:
Emtec CF 1 GB, "80x": 52 foto's, 208 MB
Sandisk Extreme III (20 MB/s): 64 foto's, 256 MB
Sandisk Extreme IV: 71 foto's, 284 MB
Ik schiet eigenlijk zelden op highspeed, maar met het traagste kaartje kan je dat continu meer dan 8,5 seconden doen in deze setup. De enige reden om toch voor een snellere kaart te gaan is voor mij, dat je heel duidelijk verschil merkt, wanneer de camera voloopt. Bij het traagste kaartje zakt de fps naar minder dan 0,5 en het duurt naar schatting 2'25" voor alle foto's daadwerkelijk naar de kaart geschreven zijn. De "III" heeft ong. 23 sec. nodig voor dat laatste en bij de "IV" schat ik 18 seconden.
Hoewel ik zelf nooit RAW schiet (omdat ik de tussenbewerking met DPP niet prettig vind / niet voldoende beheers), heb ik de test herhaald met RAW-only (rond 13.000 kB):
Emtec CF 1 GB, "80x": 16 foto's, 202 MB
Sandisk Extreme III (20 MB/s): 17 foto's, 215 MB
Sandisk Extreme IV: 18 foto's, 229 MB
Omdat dit nogal forse bestanden zijn en het lastig is om het precieze moment van vertragen te bepalen, houd ik tenminste 1 foto marge bij deze uitkomsten.

De verschillen zijn nog minder relevant dan bij jpegs. De framerate bij volle buffer zou van belang kunnen zijn, maar waar de "80x" zakt naar een treurige 0,2 scoort de "IV" ongeveer 1 fps. Niet echt "burst".
Conclusie: Wie regelmatig zijn buffer vol schiet, gaat zich waarschijnlijk ergeren aan de schrijftijd van "80x", zowel in-cam als naar de PC. Verschil tussen Extreme "III" en "IV" is verwaarloosbaar, zeker nu de "nieuwe III" 30 MB/s schijnt te kunnen halen. Tenzij je een Firewire cardreader hebt, zal je naar mijn ervaring zo goed als geen verschil in schrijfsnelheid naar je computer hebben tussen "III" en "IV". Met een Sandisk Extreme cardreader en een lichtelijk bejaarde PC haal ik (gemeten met HD Tune) de volgende gemiddelde transferrates: 80x: 8,4 / III: 14,0 / IV : 14,3 MB/s. Extreme III lijkt, voor de 40D in elk geval, de beste prijs/kwaliteitsverhouding te bieden.
[
Voor 0% gewijzigd door
Toff op 11-07-2008 23:41
. Reden: "VI" moet inderdaad "IV" zijn, bedankt GoT, totaal overheengekeken... ]