Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:39

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Henk, ik weet net als jij dat de D50 icm een externe flitser inderdaad niet altijd het mooiste eruit gooide qua belichting en dat onze 30D daarin fijner is, maar het is ook een andere markt qua body.
Ik persoonlijk heb niet genoeg ervaring met de D300 bijvoorbeeld (of D200 for that matter), om echt te kunnen zeggen dat nikon daar minder consequent in is.
Ik geloof het best, maar ik zou dat niet zelf beweren.
De D300 zou best dat minstens zo goed als een 40D kunnen doen en dat is denk ik een betere vergelijk, dan onze vergelijking met voornamelijk een D50 en 30D (tenminste, ik praat voor mezelf, maar volgens mij misschien ook wel een beetje voor jou(?))

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nomad schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 23:54:
Henk, ik weet net als jij dat de D50 icm een externe flitser inderdaad niet altijd het mooiste eruit gooide qua belichting en dat onze 30D daarin fijner is, maar het is ook een andere markt qua body.
Ik persoonlijk heb niet genoeg ervaring met de D300 bijvoorbeeld (of D200 for that matter), om echt te kunnen zeggen dat nikon daar minder consequent in is.
Ik geloof het best, maar ik zou dat niet zelf beweren.
De D300 zou best dat minstens zo goed als een 40D kunnen doen en dat is denk ik een betere vergelijk, dan onze vergelijking met voornamelijk een D50 en 30D (tenminste, ik praat voor mezelf, maar volgens mij misschien ook wel een beetje voor jou(?))
Ik praat ook over D70(s)'en, D80's en D200's die ik gebruikt heb :)

Met zowel een SB-800 als een 600 trouwens, en met name bij die laatste icm een D70 is het echt huilen met de pet op....

[ Voor 6% gewijzigd door Henk op 28-05-2008 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Akino: hier worden de resultaten van de picture styles vergelek met de werkelijke kleuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Henk schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 19:27:
Dat komt doordat Nikon ook commander modes heeft in de bodies (D80 en hoger), en Canon alleen in de ST-E2 en 580EX (II), maar wat betreft de output (in ieder geval, in de partysituaties), wint Canon het met vlag en wimpel.
Met de flitser op de body vind ik de canon's over het algemeen wat beter dan de nikon (sb600 iig), maar ook niet alle bodies (de 400d met 430ex vind ik hier echt slecht in zelfs, terwijl die zelfde flitser op een 1d wel goed werkt). De 20/30/40d serie is hier stukken beter in.
Maar zogauw je andere flitsers gaat aansturen dan is het eigelijk weer niks, constistentie is dan echt ver te zoeken.

Zet je canon maar eens op een statief, ste2 of commander flitser erop, en dan een andere flitser remote aansturen. De ene keer belicht ie goed, de volgende keer flitst ie veel te hard of zacht. Met name wanneer je de zon als hoofdlicht gebruikt en de flitsers als invul of rear. Dat was voor mij de reden om m'n 550's te verkopen en wat simpelere flitsers en triggers te kopen (en dan dus maar handmatig instellen), het ettl systeem is wireless niet te vertrouwen.

Hoe nikon dit doet weet ik niet, maar ik hoor hier weinig klachten over van de nikon collega's.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
Om even terug te komen op de opmerkingen over prijzen en gewone consumenten. Dat kan een argument zijn, maar slaat de plank ook een beetje mis tegelijkertijd. Een consument die het uiterste vraagt van zijn "gear" en (net als ik) nogal van die pixel-peepers zijn, of de soms subtiele verschillen zien in contrast, bokeh, e.d. willen graag wat meer neerleggen voor die ene lens. Ik moet wel zeggen, ik word er wat zenuwachtig van als ik met m'n rugtasje van 2000+ Euro rondloop, maar als ik de foto's achteraf ga bewerken ben ik er maar wat blij mee, net als iemand die er zijn brood mee verdient.

Het is wel enigzins onzin, wanneer je dus niet weet wat je doet en (nog meer) dit ook niet wilt leren. Wil je iets leren, koop lekker het beste, weet je zeker dat je je grenzen kan opzoeken...wil je simpelweg wat leuks her en der schieten en meer niet, hou het dan bij de kitlenzen en 3rd part-ones. Al moet gezegd worden dan daar ook top-exemplaren tussen zitten (mijn Tamron 28-75 bijv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:52

Marc H

- - Is wakker - -

vgroenewold schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 23:54:
..... Ik moet wel zeggen, ik word er wat zenuwachtig van als ik met m'n rugtasje van 2000+ Euro rondloop, maar als ik de foto's achteraf ga bewerken ben ik er maar wat blij mee, net als iemand die er zijn brood mee verdient. ......
Kijk eens naar een verzekering voor je gear. Je voelt je een stuk happier, en als je een goede neemt is zelfs je eigen stommiteit gedekt.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Marc H schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 00:28:
[...]
Kijk eens naar een verzekering voor je gear. Je voelt je een stuk happier, en als je een goede neemt is zelfs je eigen stommiteit gedekt.
Op korte termijn wel, misschien, maar op langere termijn en met duurde gear (2k is niet echt schokkend) kan je beter gewoon wat voorzichtiger met je spul omgaan. De kans dat je hele spul in rook opgaat ofzo is niet zo groot en de premies zijn niet mis. Als je na tien jaar premie betalen eindelijk eens een kapot UV-filtertje mag declareren, heb je een heel duur filter, imo.
Om kort te gaan, dit geldt voor alle verzekeringen: Als je het risico zelf kan dekken, verzeker dan niet, maar reserveer desnoods jaarlijks een bedrag voor als het fout gaat, dan ben je op den duur veel goedkoper uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-b
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-08 10:48
Ikzelf heb ook al mijn spullen voor ongeveer 50 euro per jaar verzekerd tegen praktisch alles behalve kernexplosies.

Economisch gezien is het misschien niet het beste om te doen, maar als je met 1000+ euro aan camera staat te schieten is het toch wel een fijn gevoel en neem je je gear ook een stuk gemakkelijker mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Dr-b schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 03:04:
Ikzelf heb ook al mijn spullen voor ongeveer 50 euro per jaar verzekerd tegen praktisch alles behalve kernexplosies.

Economisch gezien is het misschien niet het beste om te doen, maar als je met 1000+ euro aan camera staat te schieten is het toch wel een fijn gevoel en neem je je gear ook een stuk gemakkelijker mee.
Maar als je gear duurder is, stijgt de premie evenredig mee, terwijl de kans dat alles stuk gaat niet zo groot is. Na een jaar of drie schadevrij fotograferen, kan ik een nieuwe lens/body kopen van de uitgespaarde premie, mocht er een keer iets misgaan en, nogmaals, zo vaak gaat er niet iets fout.

sprak de man die vorig jaar nog zijn complete tas met fotospul (+pda, bril etc.) twv 5k ternauwernood tussen wal en schip kon redden van een al te nat pak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik betaal dan ook voor een stukje zekerheid en geruststelling :) Plus dat ik geloof ik 50 jaar premie moet betalen voor ik uberhaupt mijn body er uit heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Henk schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 08:31:
Ik betaal dan ook voor een stukje zekerheid en geruststelling :) Plus dat ik geloof ik 50 jaar premie moet betalen voor ik uberhaupt mijn body er uit heb :+
Meestal betaal je 5% van de nieuwwaarde per jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:29

djkooij

voorheen Facemodder

Hier zit ook alles in de verzekering. Kan me niet veroorloven dat ik 3K op moet hoesten mocht mijn volle tas gejat worden.
Geeft, voor mij persoonlijk, de rust om normaal met mijn spullen te werken.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenNerd
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-08 07:50
Vraagje; welke verzekering zouden jullie aanraden?

't Lijkt me een prettig idee en je kijk een stuk makkelijker door je lens als je niet steeds ook achter je rug probeert te kijken. ;)
Maar inderdaad; de kosten moeten wel in verhouding staan. Tips hierover?

C2D E6300, Scythe Ninja fanless, ASRock ConroeXfire, 2GBDDR2, GeForce 7600GS, M-audio Delta1010LT, Antec Solo, 2x Samsung Spinpoint 250GB, 2x PVR 150MCE, Dell 2007WFP, Win7 Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 10:14
LenNerd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 10:26:
Vraagje; welke verzekering zouden jullie aanraden?

't Lijkt me een prettig idee en je kijk een stuk makkelijker door je lens als je niet steeds ook achter je rug probeert te kijken. ;)
Maar inderdaad; de kosten moeten wel in verhouding staan. Tips hierover?
Ik heb zelf de Mobiele Apparatuur-verzekering van de ANWB. Voor 3000 euro betaal je 100 euro per jaar en ben je overal behalve binnenshuis verzekerd. (Gelukkig) geen ervaring met schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 20:43
Let ook op het eigen risico bij zulke verzekeringen. Ik ben via cameraverzekering.nl bij de Europeesche tot 2500 euro verzekerd voor 75 euro per jaar (exc. 7,5% belasting), met slechts 25 euro eigen risico.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sangre
  • Laatst online: 12-09 11:09
Bij de NPO (nederlande publieke omroep) is het 1,6% van de nieuwwaarde in europa (minimaal 4250 euro vezekerde waarde)

Looks like someone booted up on the wrong side of the bios this morning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Over wel of niet verzekeren kun je uren discussiëren. Is hetzelfde met de auto all-risk verzekeren of niet. Uiteindelijk moet je doen waar je jezelf het beste bij voelt :)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartV
Sangre schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:27:
Bij de NPO (nederlande publieke omroep) is het 1,6% van de nieuwwaarde in europa (minimaal 4250 euro vezekerde waarde)
En met een minimaal eigen risico van 200 euro bij diefstal, of 250 bij val/stoot schade. Dan is het bijna enkel de moeite waard als er vanalles gestolen wordt.

[ Voor 53% gewijzigd door BartV op 29-05-2008 13:31 . Reden: quote ]

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zijn er bij zo'n specifieke cameraverzekering nog voordelen bovenop bijvoorbeeld een kostbaarhedenverzekering? Bij interpolis is dit voor camera's bijvoorbeeld €20,50 per jaar per 1000 euro verzekerd bedrag. (dus een gear van 5000 euro verzekeren zou 8,54 euro per maand kosten).

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-09 12:44

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenNerd
Bedankt voor alle tips en links. Een waar oerwoud van verzekeringsmogelijkheden waar ik me komende tijd even door zal moeten worstelen om te kijken of het voor mij interessant is.

C2D E6300, Scythe Ninja fanless, ASRock ConroeXfire, 2GBDDR2, GeForce 7600GS, M-audio Delta1010LT, Antec Solo, 2x Samsung Spinpoint 250GB, 2x PVR 150MCE, Dell 2007WFP, Win7 Ultimate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Ik heb mijn camera verzekerd via de europeesche, maar blijkbaar doen die aan afschrijving per jaar ofzo dus kan het zijn dat mijn L objectieven over 5 jaar maar 30% waart zijn kwa uitkering, dit moet ik nog even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
neographikal schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 08:32:
[...]
Meestal betaal je 5% van de nieuwwaarde per jaar :)
Een snelle rekensom: Nieuwwaarde gear Toff = € 5000 x 5/100 p/jaar = € 250,= (excl. poliskosten en assurantiebelasting @ 7,5%). Na drie jaar heb ik dus meer dan € 750,= uitgespaard. Wat kost een nieuwe Canon 40D (na cashback)? Juist...
En dan mag je nog hopen dat je de nieuwwaarde vergoed krijgt, want de dagwaarde van een DSLR na 3 jaar ... :(
"Mindfreaker" heeft AFAIK helemaal gelijk hoor, "je moet doen waar je jezelf het beste bij voelt". Als € 1000,= voor jou een onoverkomelijk bedrag is, dan is verzekeren misschien geen slecht idee, maar (nogmaals), als je het risico zelf kan dekken, verzeker dan niet, maar reserveer desnoods jaarlijks een bedrag voor als het fout gaat, dan ben je op den duur veel goedkoper uit!

Natuurlijk zouden bij mij ook de tranen in mijn ogen springen, als ik (onverzekerd) opeens alles kwijt zou zijn, maar ik kan het me gelukkig veroorloven om zonodig de volgende dag de meest essentiële onderdelen nieuw aan te schaffen. Daarom verzeker ik mijn fotospul niet. Mijn huis is iets anders. Als dat afbrandt, kan ik niet meteen de herbouwwaarde uit mijn zak toveren. Daarom verzeker ik mijn huis weer wel, maar de premie is een fractie van de waarde. "Dubbel glas" (rondom) heb ik weer niet verzekerd, want een enkele kapotte ruit kan ik wel zelf betalen en die premie is weer buitensporig hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:39

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

5% van de nieuwwaarde ben ik niet zo bekend mee, maar de regel:
0,1% van je totaal verzekerde bedrag (inboedel) als bedrag dat je ook buitenshuis verzekerd ben ken ik weer wel, van iig 4 verzekeringen waar ik het van weet.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik ben eens een keertje in Rotterdam geweest en daar ging mijn onverzekerde EOS 20D en laptop uit de gesloten laadruim van een bestelwagen. Voor een student is dat kostelijk en had vrij snel een EOS 30D geregeld. Het is een leermoment om in onbekende situaties ook de rugzak met camera mee te slepen, dus niet alleen in bepaalde risicozones.

Afhankelijk van je verzekering kan het over vervangtoestel gaan. Als je een EOS 20D + kitlens had, dan kan je door een fotozaak een vervanger laten schrijven (EOS 40D + 17-85/4-5.6 IS USM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rapture schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 10:53:
Afhankelijk van je verzekering kan het over vervangtoestel gaan. Als je een EOS 20D + kitlens had, dan kan je door een fotozaak een vervanger laten schrijven (EOS 40D + 17-85/4-5.6 IS USM).
Mijn verzekering doet nieuw-voor-oud. Dat houdt in dat als mijn apparatuur zijn dagwaarde boven de 40% is van de nieuwprijs, ik gewoon de nieuwprijs vergoed krijg. En mij is ook al verteld dat met camera-bodies en met name met objectieven dat erg lange perioden zijn voordat je onder die 40% terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Henk schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 11:10:
[...]
En mij is ook al verteld dat met camera-bodies en met name met objectieven dat erg lange perioden zijn voordat je onder die 40% terecht komt.
Dat zou ik wel eens zwart op wit willen zien :)
Meestal schrijven verzekeraars dit soort spul in 3 jaar af.

Aangezien ik veel 2e hands koop, zonder factuur dus, zou ik tegen nieuwwaarde premie moeten betalen (of elk ding laten taxeren, bij sommigen zelfs jaarlijks) en dagwaarde laten uitkeren.
Daarnaast verzeker ik sowieso alleen de risico's die ik zelf niet kan dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-08 22:36
Hoe zou het bij de verzekering zitten met vallen met camera in de hand over één of ander 'meterkastje' dat zomaar uit de stoep in Amerika steekt? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
masser120 schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 11:30:
Hoe zou het bij de verzekering zitten met vallen met camera in de hand over één of ander 'meterkastje' dat zomaar uit de stoep in Amerika steekt? :|
Ik ben dan gewoon verzekerd :) Het enige dat ik niet moet doen is mijn cam in een auto laten liggen, of er een atoombom op laten vallen. Verder is alles gewoon gedekt :P

[ Voor 19% gewijzigd door Henk op 30-05-2008 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartV
Henk schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 11:37:
[...]
Het enige dat ik niet moet doen is mijn cam in een auto laten liggen, of er een atoombom op laten vallen. Verder is alles gewoon gedekt :P
Zelfs niet in een afgesloten kofferbak (uit het zicht dus)? Dat mag bij de meeste verzekeringen wel namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DikkieDik schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 11:58:
[...]

Zelfs niet in een afgesloten kofferbak (uit het zicht dus)? Dat mag bij de meeste verzekeringen wel namelijk.
Nope, zelfs dan niet, staat zelfs expliciet vermeld. Maar er is afaik geen enkele kostbaarheden/camera verzekering die het afdekt, waar jij mee in de war bent is reisverzekeringen :) Maar die dekken dan maar weer tot 1300 euro oid, daar heb ik net een lens voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 11:37:
[...]

Ik ben dan gewoon verzekerd :) Het enige dat ik niet moet doen is mijn cam in een auto laten liggen, of er een atoombom op laten vallen. Verder is alles gewoon gedekt :P
Heb jij geluk als die atoombom net naast je cam valt :P . En anders kom je er waarschijnlijk ook nog wel mee weg als je zegt dat je je cam hebt laten vallen doordat je zo snel mogelijk een greppel in moest duiken.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2008 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartV
Henk schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 12:03:
Nope, zelfs dan niet, staat zelfs expliciet vermeld. Maar er is afaik geen enkele kostbaarheden/camera verzekering die het afdekt, waar jij mee in de war bent is reisverzekeringen :) Maar die dekken dan maar weer tot 1300 euro oid, daar heb ik net een lens voor :+
Ok, dan doet mijn verzekering dat toevallig wel: Hobby- en sportartikelen verzekering van de Europeesche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

DikkieDik schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 12:23:
[...]

Ok, dan doet mijn verzekering dat toevallig wel: Hobby- en sportartikelen verzekering van de Europeesche.
Recreatief en mobiliteit van de ANWB verzekert dat ook, mits afgesloten in de kofferbak en niet langer dan 24 uur daar opgeborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmm, dan ga ik deze zomer mijn camera dubbel verzekeren :) Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Als je alleen je fotoapparatuur (inc. laptop als je die voor fotografische toepassingen gebruikt) verzekert, kun je beter de recreatief verzekering nemen. Net zo duur en is ook van toepassing IN huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf een 350d, maar heb vandaag van een vriend een 40d geleend om te fotograferen. Nu herkend photoshop alleen de CR2 RAW bestanden van de 40D niet op de een of andere manier. Ik heb Camera RAW voor photoshop 3.7 geinstalleerd. De bestanden zijn wel gewoon te bekijken in de camera.

Zie ik iets over het hoofd? Heb ik een andere update nodig?

edit: na wat googlen ben ik erachter gekomen dat de 40D een nieuw type raw heeft en je hiervoor Camera 4.xx voor nodig hebt. Mijn automatische update voor CS2 gaat echter tot 3.7. Weet iemand hoe je dit aan de praat kunt krijgen op CS2?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2008 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Simpel: niet... sorry to say...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zuur, ik ben nu mijn 40D RAW's naar .DNG's aan het converteren met een tool van Adobe, zodat ik ze alsnog met CS2 kan gebruiken. CS2 is me te vertrouwd, heb geen zin om op CS3 over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 22:13:
Zuur, ik ben nu mijn 40D RAW's naar .DNG's aan het converteren met een tool van Adobe, zodat ik ze alsnog met CS2 kan gebruiken. CS2 is me te vertrouwd, heb geen zin om op CS3 over te stappen.
Hehe, daarin is dan weer weinig veranderd... je kan CS3 heel erg CS2 laten voelen. Maar waarom probeer je geen lightroom? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je kan het nog altijd in DPP laten voorkauwen en achteraf indien nodig nog Photoshop gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 22:34:
[...]

Hehe, daarin is dan weer weinig veranderd... je kan CS3 heel erg CS2 laten voelen. Maar waarom probeer je geen lightroom? :)
Ik misschien te conservatief ingesteld. Blijf liever bij een stukje software wat me ligt dan dat ik me weer in een nieuw pakket moet verdiepen. Misschien moet ik die barriere eens doorbreken en Lightroom een kans geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Inderdaad, ik doe alles met DPP voorkauwen en dan naar gelang gebruik via TIFF of JPG naar Photoshop schieten. Alleen als je een supersnelle workflow wilt is dat niet aan te bevelen, maar ik werk bijna nooit in series. Beoordeel elke foto individueel ;)

Maar kun je ACR in CS2 niet "hacken" dat die 40D bestanden ondersteund? Ik weet nog de tijd dat de 30D net uit was en deze nog niet ondersteund werd. Toen kon je met een patch Adobe laten denken dat het 20D bestanden waren. 8)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Joepv schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 23:00:
Maar kun je ACR in CS2 niet "hacken" dat die 40D bestanden ondersteund? Ik weet nog de tijd dat de 30D net uit was en deze nog niet ondersteund werd. Toen kon je met een patch Adobe laten denken dat het 20D bestanden waren. 8)
de 20d en 30d hebben een identieke manier van opslaan, beide 8MP en 12bits TIFF, een 40D heeft 12MP 14 bits tiff.

Daar heb je dus het verschil al :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik werk altijd met lightroom. ook CS3 heb ik staan maar dat gebruik ik zelden, meer als ik eens iets speciaal aan de foto wil veranderen of wat bijsnijden ed.. ik ben ook niet zo'n layer-crack.. het boek staat alvast in mijn kast, nu de uitwerking nog ;)

neen serieus, lightroom is maar wat een heerlijk simpel en goed programma. ik kan het je écht ten zeerste aanraden. twerkt allemaal vrij intuïtief en je kan de meeste basisbewerkingen van kleuren, ruis en belichting aanpassen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Magic schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 00:10:
[...]

de 20d en 30d hebben een identieke manier van opslaan, beide 8MP en 12bits TIFF, een 40D heeft 12MP 14 bits tiff.

Daar heb je dus het verschil al :)
RAW is geen TIFF. RAW is ruwe sensordata.

@Mva: Lightroom is wel erg makkelijk. Zeker beter dan ACR. Je bent waarschijnlijk door die barrière als je er gewoon een dagje mee speelt. :) De interface went vrij snel. Curves manipuleren is helaas nogal beperkt (beetje irritant) in LR. Grootste nadeel van LR (en ACR ook) blijft dat de kleuren er vaak veel onnatuurlijker uizien dan in DPP. Er is in mijn ervaring niks wat je kunt doen in LR (of ACR) om hetzelfde resultaat te bereiken als van DPP (je blijft verschillen houden).

[ Voor 67% gewijzigd door Aham brahmasmi op 01-06-2008 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenNerd
Aham brahmasmi schreef op zondag 01 juni 2008 @ 01:26:
Er is in mijn ervaring niks wat je kunt doen in LR (of ACR) om hetzelfde resultaat te bereiken als van DPP (je blijft verschillen houden).
Gebruik jij hierom DPP én LR of alleen DPP? Ik ben hopelijk binnenkort eigenaar van een 40D en wil graag weten waar ik me softwarematig in zou moeten verdiepen. Ik had begrepen dat ik met een combinatie van LR en PS een goed pakket te pakken heb. Zou jij DPP hier aan toevoegen of LR vervangen door DPP?

Anderen ook van mening dat DPP natuurlijker resultaten produceert dan LR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

DPP produceert naar mijn bhescheiden mening de beste output. Zowel qua kleur als verwerking haal je hiermee het beste resultaat.
Helaas kan DPP niet met xmp overweg, waardoor je Lightroom en DPP niet kunt laten "samenwerken". Al met al doe ik bijna alles, incl. output, met Lightroom. LR werkt zoveel malen prettiger en sneller dat een gering verlies in IQ niet opweegt tegen de tijdswinst en gemak.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Laatst online: 31-07 16:31
Facemodder schreef op zondag 01 juni 2008 @ 13:51:
DPP produceert naar mijn bhescheiden mening de beste output. Zowel qua kleur als verwerking haal je hiermee het beste resultaat.
Helaas kan DPP niet met xmp overweg, waardoor je Lightroom en DPP niet kunt laten "samenwerken". Al met al doe ik bijna alles, incl. output, met Lightroom. LR werkt zoveel malen prettiger en sneller dat een gering verlies in IQ niet opweegt tegen de tijdswinst en gemak.
En hoe is DPP in vergelijking met Lightroom qua scherpte?
Ik vind Lightroom en Photoshop (ACR dus eigenlijk) qua scherpte juist erg veel eruit halen vergeleken met bijvoorbeeld DXO. Doet DPP daar nog een schepje bij op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ACR is naar mijn ervaring koning scherpte, maar met name de kleuren en ruis zijn niet helemaal je van het. Daar prefereer ik DPP weer, maarja.....de workflow in DPP is weer meuk. Dus zit ik alsnog met ACR op Lightroom te rommelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenNerd
Begrijp ik goed dat ACR de 'engine' is voor het werken met RAW's in zowel Lightroom als Photoshop?
En dat DPP zijn eigen 'engine' gebruikt?

En dat die twee 'engine's' ieder hun voordeel en nadeel hebben? (DPP betere kleuren, ACR scherper)

Of hoor ik nu een klok luiden maar krijg ik de klepel niet voor m'n lens? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

DPP is accurater en je moet aan de vage manier van werken wennen. Ik probeer zoveel mogelijk in DPP laten voorkauwen zodat ik Photoshop kan overslaan. Het kauwen van RAW-bestanden neemt enige tijd in beslag. Een serie kan je in 2 batches indelen om 2 cores te belasten zodat het beetje vooruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

LenNerd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 20:03:
Begrijp ik goed dat ACR de 'engine' is voor het werken met RAW's in zowel Lightroom als Photoshop?
En dat DPP zijn eigen 'engine' gebruikt?

En dat die twee 'engine's' ieder hun voordeel en nadeel hebben? (DPP betere kleuren, ACR scherper)
...
Dat zie je helemaal goed.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
LenNerd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 13:39:
[...]

Gebruik jij hierom DPP én LR of alleen DPP? Ik ben hopelijk binnenkort eigenaar van een 40D en wil graag weten waar ik me softwarematig in zou moeten verdiepen. Ik had begrepen dat ik met een combinatie van LR en PS een goed pakket te pakken heb. Zou jij DPP hier aan toevoegen of LR vervangen door DPP?
Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen LR gebruikt, omdat DPP gewoon enkel de meest basale controle over de RAW-conversie biedt. In DPP kun je hoofdzakelijk exposure, brightness en contrast (hoeveelheid en stijlheid van de curve) veranderen, maar verder zijn er geen intelligente/intuitieve controls waar je de tone mapping mee kunt doen. Je moet de tone curve dus handmatig aanpassen als je bv. fill light wilt toepassen.

De RAW-conversie zo goed mogelijk in DPP doe, kan ik een 16-bits TIFF exporteren en eventueel nog eens door LR halen (werkt grotendeels hetzelfde als met RAW's). Op zich wel veel gemakkelijker dan in PS, waar je steeds weer adjustment layers moet aanmaken en steeds weer een venstertje openklikken om dingen zoals shadows/highlights te veranderen... PS is gewoon niet gemaakt om steeds weer snel dezelfde bewerkingen voor de tonemapping te doen (daar is ACR voor).

[ Voor 4% gewijzigd door Aham brahmasmi op 01-06-2008 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Ik vind DPP echt heerlijk qua output, in het begin moet je effe wennen aan de controls (en weer ouderwets met de curve werken) maar met ACR duurde het ook wel effe voor ik daarmee kon lezen en schrijven.
Waar je heel veel verschil ziet zijn huidtinten (die worden bij ACR al snel oranje als je aan de blacks of contrast schuifjes zit, bij DPP blijven ze neutraal) en scherpte (DPP laat de fijne details zoals structuur van stoffen en haar wat gedetailleerder zien zonder meteen verneukend te gaan USM-en).
Ik baal er wel een beetje van dat DPP bij mijn camera's en lenzen geen CA kan corrigeren, dat doet ACR echt stukken beter. Met name m'n 85 1.8 laat daar veel van zien.

(maar aangezien dit het 40d topic is zou dat bij die camera wel moeten werken :) )

[ Voor 34% gewijzigd door abrakadaver op 02-06-2008 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
De nieuwste versie van DPP kan wel CA (en vignettering/lichtafval) corrigeren, al werkt het lang niet zo goed als bij ACR/LR. Is gewoon te downloaden van de Canon site.

De chroma noise reduction doet soms ook rare dingen in DPP trouwens. Bij een nachtopname van een huis met een overbelicht raam (geel licht) kwam er een dikke felrode rand omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0K13
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-08 19:36
Ik heb nu een tijdje de canon 40D en ben zeer tevreden met deze camera. Het enige nadeel is eigenlijk dat hij alleen werkt met CF kaartjes en niet met SD kaartjes. Dat laatste ondervind ik als een nadeel omdat ik nu een aparte cardreader nodig heb om de foto's op mijn laptop te zetten. De ingebouwde cardreader accepteerd alleen de veel kleinere kaart formaten zoals SD. Daarnaast heb ik al een aantal SD kaartjes van bijvoorbeeld een compact camera. Nu zat ik er aan te denken om een SD/MMC Card to Compact Flash Type II CF Adapter aan te schaffen en deze in mijn canon 40D te stoppen. Vervolgens zou ik dan gewoon SD kaartjes kunnen gebruiken.

Heeft iemand hier ervaring mee of dit goed werkt? Ook wat betreft snelheid. Op internet lees je verhalen van mensen waarbij dit goed werkt en verhalen waarbij deze adapter totaal niet wordt herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:58

RBH

Zo te zien kost zo'n adapter ongeveer $20,-.. Dat is dus zeg maar €4,-. Je zou het dus kunnen proberen, een buil kan je er niet aan vallen. Heb er zelf geen ervaring mee, maar als je veel SD kaartjes heb is het wel een leuke oplossing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:12

sapphire

Die-hard pruts0r

$20 omgerekend 4€ ?!?
Ik wist niet dat de dollarkoers zover is ingestort vanmorgen :|
Gok dat het eerder rond de 14€ oid zal liggen, nog niet zoveel eigenlijk om eens te proberen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:58

RBH

sapphire schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 13:07:
$20 omgerekend 4€ ?!?
Ik wist niet dat de dollarkoers zover is ingestort vanmorgen :|
Gok dat het eerder rond de 14€ oid zal liggen, nog niet zoveel eigenlijk om eens te proberen.
_O- Sorry, mijn fout; ik bedoel zoiets altijd met een grapje. :P Al had het 2000$ geweest. ;)

En idd, nog niet zoveel om het gewoon te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
Ik gebruik dan Aperture en heb in het begin van mijn 40D-carriere weleens goed getest of er nu zulke grote verschillen waren wanneer ik DPP zou gebruiken ipv Aperture. Is wel nodig, aangezien de workflow van Aperture naar Photoshop, mij bijzonder goed bevalt. Awel, qua scherpte (waarin volgens een review op dpreview DPP vooral goed in is) zag ik gewoon geen verschil. De kleuren waren op het eerste oog met DPP iets contrastrijker, maar dat kwam door de standaard settings die ik nog niet op neutraal had gezet. :) Dus voor mij is er geen reden opeens DPP te gebruiken, de workflow vind ik niks en de mate waarmee je zaken kan instellen zijn mij veel te grof en beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 12:21
Oeh.... de centjes van de belastingteruggaaf zijn eindelijk binnen! :D
Dat wordt morgen een Canon 40D halen bij Konijnenberg :9~

Eindelijk na het lange wachten/sparen.

Samen met een Tamron 17-50mm F 2,8 Di II Canon EOS, UV-filter en een 8gb Sandisk Extreme III kaartje.
Ik kan niet wachten!! :9~

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
pieter87 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 22:56:
Oeh.... de centjes van de belastingteruggaaf zijn eindelijk binnen! :D
Bofkont, ik moet de laatste jaren steeds bijbetalen... Nu weet ik waar mijn geld blijft. Het is goed besteed iig. Veel succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenNerd
Pieter, gefeliciteerd! (zei hij stinkend jaloers...)

Is precies de combinatie die ik ook wil halen. Laat maar eens weten hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
Een nieuwe Canon 40D ligt hier naast me O+
Ohoh maar wat een handleiding. Dat wordt heel veel proberen en oefenen! :9

Mijn ervaringen komen later wel ;)

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:23
handleiding ging hier afgelopen weekend even open... beetje oja en oja... en toen weer snel dicht :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
De verkoper zei ook nog dat ik verwend word door de f/2.8 over het hele bereik :9

Eerste indruk van de camera: prachtig apparataat, supersnel, strakke foto's en de knoppen bij je duim/wijsvinger zijn erg handig in de bediening ism de draaischijf achterop.

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 22:27:
handleiding ging hier afgelopen weekend even open... beetje oja en oja... en toen weer snel dicht :p
Wow, jij hebt een fotografisch geheugen? De 40D heeft een erg toegankelijke manier van werken, dat wel, maar als je bijvoorbeeld de belichtingscompensatie met het duimwiel achterop wilt bijstellen en het werkt niet, dan is het toch wel handig om na te kunnen lezen dat de on/off knop daarvoor naar het bovenste teken moet worden doorgedraaid. Ik geef toe, ik heb de handleiding nog nooit van voor tot achter doorgelezen (net als MS-Office veel meer mogelijkheden dan dat ik ooit nodig denk te hebben), maar als naslagwerk is het voor mij niet onbelangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the___butcher
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:29
Mijn 40D komt morgen binnen :*), waarna ik er een weekje mee mag testen alvorens hij weer de doos in gaat tot mijn afstuderen over een maand of twee :'(.
In die week wil ik dus grondig testen of de body en lens (18-55 3.5-5.6 IS kitlens) in orde zijn, zodat ie meteen retour kan voor een nieuwe, mocht er iets mis mee zijn (in plaats van retour voor reparatie als ik er te lang mee wacht). Hebben jullie tips voor mij hoe ik dit het beste kan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Gewoon plaatjes maken van van alles en nogwat. Mensen, dingen om je heen. In goed en slecht licht.
Ben je tevreden, dan is hij goed. Ben je niet tevreden, kom dan even navragen hoe en wat en laat wat voorbeelden zien.

Simpel no? ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

R0K13 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 13:02:
Ik heb nu een tijdje de canon 40D en ben zeer tevreden met deze camera. Het enige nadeel is eigenlijk dat hij alleen werkt met CF kaartjes en niet met SD kaartjes. Dat laatste ondervind ik als een nadeel omdat ik nu een aparte cardreader nodig heb om de foto's op mijn laptop te zetten. De ingebouwde cardreader accepteerd alleen de veel kleinere kaart formaten zoals SD. Daarnaast heb ik al een aantal SD kaartjes van bijvoorbeeld een compact camera. Nu zat ik er aan te denken om een SD/MMC Card to Compact Flash Type II CF Adapter aan te schaffen en deze in mijn canon 40D te stoppen. Vervolgens zou ik dan gewoon SD kaartjes kunnen gebruiken.
Breng Canon niet op het idee om camera's met SD te nerfen/castreren. De 450D kwam met specs te dicht bij 40D, alleen bedieningsgemak en handling was het verschil. Canon's oplossing was deze camera naar de consumentenhoek te verbannen door SD en een andere batterij te implementeren.

Met andere woorden, als je niet aan CF-kaartjes en een cardreader meesleuren kan wennen. Hoe ga je de objectieven en andere accessoires kunnen meesleuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kosten van geheugenkaartjes zijn ook verwaarloosbaar, met een beetje mazzel zijn die SD kaartjes minder waard dan die hele sd/cf adapter. :P Gewoon lekker bij je compact houden zodat deze altijd snel bruikbaar is voor snapshotjes en bij je 40D een paar goede CF's scoren. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:23
Toff schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 00:30:
[...]
Wow, jij hebt een fotografisch geheugen? De 40D heeft een erg toegankelijke manier van werken, dat wel, maar als je bijvoorbeeld de belichtingscompensatie met het duimwiel achterop wilt bijstellen en het werkt niet, dan is het toch wel handig om na te kunnen lezen dat de on/off knop daarvoor naar het bovenste teken moet worden doorgedraaid. Ik geef toe, ik heb de handleiding nog nooit van voor tot achter doorgelezen (net als MS-Office veel meer mogelijkheden dan dat ik ooit nodig denk te hebben), maar als naslagwerk is het voor mij niet onbelangrijk.
Nee hoor, maar veel dingen wijzen zichzelf, zeker als je al een andere canon dslr hebt en het is ook niet dat ik handleiding weggooi, meestal zit ie in mn fototas, mocht je ergens net niet uitkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12-09 19:57
40D besteld, maar kwam maar niet. Helaas kon de winkel niet snel leveren, maar nu bleek de MM de 888,- aanbieding icm de 17-85 lens nog steeds te hebben. Daar opgepikt en lekker aan de slag gegaan. Wat een genot, echt een feest, ook met matig licht gaat het prima, hoge ISO's, supersnel en de instellingen zijn redelijk snel gevonden. Ben zeker al blij, enige wat ik apart vind is dat foto's er op de TFT aan de achterzijde niet echt representatief uit komen, wellicht is de resolutie en kleuren van dat schermpje wat 'minder' dan ik gewend was van m'n S9600. Op de Apple is alles haarscherp.

Foto van de kat.

Gewoon in P wat zitten klikken. Dat belooft wat als ik weet hoe die camera echt werkt!

Hier m'n oude camera :)

Hmm, thumb's moeten volgens de warning wel erg klein zijn, dus linkjes naar de plaatjes.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
NiGeLaToR schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 22:38:
40D besteld, maar kwam maar niet... maar nu bleek de MM de 888,- aanbieding icm de 17-85 lens nog steeds te hebben.
"De" MM bestaat helaas niet, aangezien ieder filiaal zijn eigen prijsbeleid voert. Bij de mijne staat die aanbieding niet in de flyer helaas. Als van de door jou genoemde prijs de cashback nog afgaat, heb je de lens praktisch voor niets en zo niet, dan betaalde je erg weinig voor de 17-85. De meningen over deze lens zijn verdeeld, maar voor hooguit 190 euro, ongeveer de helft van de normale prijs, zijn veel "bezwaren" (zelf geen ervaring mee) minder belangrijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Laatst online: 11:10
Toff schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 23:09:
[...]
"De" MM bestaat helaas niet, aangezien ieder filiaal zijn eigen prijsbeleid voert. Bij de mijne staat die aanbieding niet in de flyer helaas.
Klopt. Ik wil dan ook wel graag weten welke MM het was. Zit al even te azen op een 40D. 888 incl lens is geen gekke prijs. De lens gaat bij mij toch op MP. Ik wou echter de flyers even doorbladeren en toen hield de site ermee op... So bij deze de vraag: Welke MM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Alkmaar (ook).

[ Voor 7% gewijzigd door Gutteguttegut op 05-06-2008 23:55 ]

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenNerd
Even ter verificatie; Hebben we het over de 40D + Canon 17-85 IS voor 888,- waar dan nog de cashback vanaf gaat?!? Dat is heeeeel erg goedkoop toch? De 40D is nu op 849 't goedkoopst volgens pricewatch. Krijg je de lens er voor 39,- bij...
Ik zal 't wel verkeerd hebben begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the___butcher
Die 888 euro is na cashback. Is inderdaad lekker handig van de MM, die adverteren altijd met prijzen na cashback. (Is uiteraard wel wat voor te zeggen, maar het vergelijkt wat lastiger.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4yall
  • Laatst online: 11:10
Eind weg zeg.. Ik had gehoop dat het iets meer in het zuiden zou zijn...

Edit: Net even het aanbiedingentopic doorgelopen. Roermond is ie 1099 voor cashback. Dichter in de buurt en scheelt 11 euro.. Straks eerst maar eens naar MM eindhoven om te kijken of hun niet voor die prijs willen verkopen..

[ Voor 35% gewijzigd door m4yall op 06-06-2008 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the___butcher
Ik weet toevallig dat de MM Eindhoven de kit een week of twee geleden in de aanbieding had voor 1199 voor cashback. Maar misschien kan deze discussie beter in het aanbiedingen-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:40

vhal

ಠ_ಠ

Ik heb van de week mijn camera geupgraded van een 10D naar een 40D. Tot op heden geen spijt gehad, ben nog niet in de gelegenheid geweest om hem echt te testen. Uiteraard heb ik binnen wel wat testshots gemaakt om het e.e.a. te vergelijken. De viewfinder is stukken groter, het LCD display is een stuk overzichtelijker (kan wat scherper) en Liveview is wel een handige gadget. De meeste zaken zijn gewoon 'vertrouwd' gebleven.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LenNerd
Tja, beetje domme gedachte mijnerzijds over prijzen MM. De wens is de vader van de gedachte...

Ik zal verder het Aanbiedingen Topic in de gaten houden. (in Maastricht is hij 1299 voor en 1099 na cashback.. ja echt waar, zo duur ja...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Laatst online: 01-09 14:45
een vraag.. er zitten 3 user standen op de 40D, naast Tv, Av, etc. kunnen hieronder ook verschillende custom functions worden ingesteld?

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12-09 19:57
Toff schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 23:09:
[...]
"De" MM bestaat helaas niet, aangezien ieder filiaal zijn eigen prijsbeleid voert. Bij de mijne staat die aanbieding niet in de flyer helaas. Als van de door jou genoemde prijs de cashback nog afgaat, heb je de lens praktisch voor niets en zo niet, dan betaalde je erg weinig voor de 17-85. De meningen over deze lens zijn verdeeld, maar voor hooguit 190 euro, ongeveer de helft van de normale prijs, zijn veel "bezwaren" (zelf geen ervaring mee) minder belangrijk!
MM Alkmaar, 888,- na cashback.
Dat de meningen over de lens verdeeld zijn snap ik wel. Hij is wel USM IS, maar geen supergoede lichtopbrengt en de vervorming op 17mm (27,2 @ 1,6) is niet zo netjes. Toch schiet je er redelijk makkelijk nette foto's mee, voor mij was het gezien de budgetoverschrijding een keuze om in ieder geval een tandtje meer te hebben dan de standaard kitlens. Bovendien hoop/denk ik deze iets beter kwijt te kunnen als ik hem ooit niet meer nodig heb, dan een standaard kitlens.

De cashback voor de gehele kit heeft me overigens wel over de streep getrokken hoor, alternatieven werden zoveel prijziger dat dit gewoon even nog niet kan.

De camera an sich is overigens subliem! De snelheid, mogelijkheden en comfort zijn fantastisch :) Heb er maanden over gedaan de 'juiste' camera te vinden, maar dit is echt helemaal te gek :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 12:58

bennierex

Pilot_Z

Korras schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 09:59:
een vraag.. er zitten 3 user standen op de 40D, naast Tv, Av, etc. kunnen hieronder ook verschillende custom functions worden ingesteld?
Ja dat kan. Je kunt alle camera-instellingen in één keer opslaan onder zo'n custom profiel.

Ik heb nu sinds een paar dagen een 40D en hij bevalt me goed, maar ik kom er bij één ding niet helemaal uit;

Bij de 400D kun je in Tv of Av met One Shot AF-modus ergens op scherpstellen, dan je compositie opnieuw maken en "doordrukken" om je foto te maken. Tijdens deze handeling blijft je sluitertijd/diafragma waarde veranderen met het omgevingslicht. Met de 40D werkt dit echter alleen wanneer je AI Servo AF modus gebruikt. Gezien ik dit erg veel doe in One Shot is dat niet echt handig omdat je de focus niet vast kunt zetten.

Nu weet ik dat dat wel mogelijk is als je gebruik maakt van de AF-ON knop om de focus dan vast te houden, maar die heeft Canon om een of andere reden niet op de BG-E2N gefrabriceerd. Die wil ik dus eigenlijk niet gebruiken. Weet iemand een manier om dit voor elkaar te krijgen, of moet ik mezelf gewoon een andere manier van fotograferen aanleren? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
bennierex schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 10:46:
[...]

Ja dat kan. Je kunt alle camera-instellingen in één keer opslaan onder zo'n custom profiel.

Ik heb nu sinds een paar dagen een 40D en hij bevalt me goed, maar ik kom er bij één ding niet helemaal uit;

Bij de 400D kun je in Tv of Av met One Shot AF-modus ergens op scherpstellen, dan je compositie opnieuw maken en "doordrukken" om je foto te maken. Tijdens deze handeling blijft je sluitertijd/diafragma waarde veranderen met het omgevingslicht. Met de 40D werkt dit echter alleen wanneer je AI Servo AF modus gebruikt. Gezien ik dit erg veel doe in One Shot is dat niet echt handig omdat je de focus niet vast kunt zetten.

Nu weet ik dat dat wel mogelijk is als je gebruik maakt van de AF-ON knop om de focus dan vast te houden, maar die heeft Canon om een of andere reden niet op de BG-E2N gefrabriceerd. Die wil ik dus eigenlijk niet gebruiken. Weet iemand een manier om dit voor elkaar te krijgen, of moet ik mezelf gewoon een andere manier van fotograferen aanleren? ;)
Functie van 't sterretje omwisselen met die van AF-ON knopje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Laatst online: 01-09 14:45
[...]
mooi.. bedankt, dan gaat er waarschijnlijk zeer binnenkort een 40D bij mij bijkomen. :)

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

fooker schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 10:48:
[...]

Functie van 't sterretje omwisselen met die van AF-ON knopje :)
Ja dat is een oplossing ja, maar dan mis ik AEL in One Shot modus als ik verticaal met de grip schiet.
Ik doe dus niets verkeerd verder blijkbaar, maar ik hang gewoon te veel aan een (on)hebbelijkheid van een consumenten-camera als de 400D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
[...]

M'n 10D doet dat ook, ik erger me er ook dood aan dat ze dit zo doen want als je de sluiterknop en de sterknop omwisseld werkt het wel precies goed, alleen dus met de knoppen verkeerd om.
Maar een oplossing is om Center-weighted averige metering te gebruiken ipv. Evaluative, in ieder geval op de 10D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
Voor het eerst foto's wezen maken met mn Canon EOS 40D met een Tamron 17-50mm f/2.8 lens.

1
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~va7681/foto/H-DR0003.JPG

2
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~va7681/foto/H-DR0025.JPG

3
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~va7681/foto/H-DR0026.JPG

4
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~va7681/foto/H-DR0030.JPG

Wat vinden jullie er van? Nog tips etc.?
Zie soms dat ik de compositie van de foto ook niet helemaal mooi heb. Misschien omdat ik geen zoeker maar een LCD schermpje gewend ben :)

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Tips... Probeer in ieder geval niet de voeten er net af te knippen. Dat is bij bijna alle foto's het geval.
Verder mag je zwartgrens wel iets omhoog bij de laatste foto's, dan komt er iets meer contrast in en lijkt het wat minder flets. Je witbalans is ook wat aan de warme kant imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso even wat beter kaderen. Ik zie een heleboel boven je onderwerp wat vaak weinig toevoegt op de foto. Verder moet je je afvragen wat foto 1 & 2 willen vertellen. Foto 1 is erg statisch en foto 2 is een groep mensen met een aankomende wolk.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

-DG- schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 12:11:
[...]

M'n 10D doet dat ook, ik erger me er ook dood aan dat ze dit zo doen want als je de sluiterknop en de sterknop omwisseld werkt het wel precies goed, alleen dus met de knoppen verkeerd om.
Maar een oplossing is om Center-weighted averige metering te gebruiken ipv. Evaluative, in ieder geval op de 10D.
Ok, dan moet ik er maar aan wennen denk ik. Heb nu C.Fn IV - 1 op 3:AE lock/Metering + AF start staan en dan de * en AF-ON knoppen omgewisseld en dat komt enigszinds overeen met wat ik gewend was. Andere optie is inderdaad om een andere metering-mode te gebruiken, maar dat is ook niet altijd gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
-DG- schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 12:37:
Tips... Probeer in ieder geval niet de voeten er net af te knippen. Dat is bij bijna alle foto's het geval.
Verder mag je zwartgrens wel iets omhoog bij de laatste foto's, dan komt er iets meer contrast in en lijkt het wat minder flets. Je witbalans is ook wat aan de warme kant imo.
Ja de composities zijn niet goed. Misschien komt het omdat ik een videocamera gewend ben waarbij ik een gezicht op 1/3 van het beeld moet hebben zitten. Zou er vanavond op letten en jullie de nieuwe foto's laten zien.

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Laatst online: 17-10-2023
Al een weekje in bezit van de 40d en al supergelukkig ermee. Zal binnenkort eens wat foto's posten van inspirimenten (knappende waterbalonnen, brekende tl buizen, stop-motion filmpjes, etc.). Maar nu heb ik een probleempje!

Vanochtend had ik spontaan een zwart vlekje boven m'n bovenste AF punt! Zoeker schoongemaakt, lens schoongemaakt, lens er afgehaald maar nog steeds dat vlekje. Hij is wel zichtbaar in de zoeker, niet op de foto's of via liveview. Ik denk dan ook dat ie op het schermpje/glaasje boven het spiegeltje zit, kan het alleen net niet zien. Ik heb het geprobeerd weg te halen met een lensdoekje maar daarmee heb ik er alleen maar meer stofjes opgegooid |:( . Thuis maar eens proberen met een blaasbalgje, of kan ik hem beter even mee langs de winkel?

Het vreemde is dat ik nog geen enkele keer m'n lens heb verwisselt. De kit lens is er gelijk aan het begin opgegaan en that's it. Enig idee hoe dat zomaar kan?

edit: zie dat een blaasbalgje zwaar afgeraden wordt..hoop dat m'n ma nog iets nuttigs heeft hiervoor!

[ Voor 5% gewijzigd door Nedra op 07-06-2008 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 10:01
ik ben ondertussen ook serieus aan het overwegen een 40D aan te schaffen, en daarvoor mijn 20D te verkopen.. ik zie dat die op marktplaats tussen de 300 en 380 doen ongeveer?

En een nieuwe 40D is ongeveer 700 euro (na cashback), dus voor 350 euro heb je toch een aardige upgrade dacht ik zo.

Ik heb ook nog niets gehoord over een opvolger van de 40D dus het lijkt me ook niet zinvol eventueel daarop te wachten.

Maar zo'n 350 euro voor een 20D, is dat een realistische prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

Nedra schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 15:50:
Al een weekje in bezit van de 40d en al supergelukkig ermee. Zal binnenkort eens wat foto's posten van inspirimenten (knappende waterbalonnen, brekende tl buizen, stop-motion filmpjes, etc.). Maar nu heb ik een probleempje!

Vanochtend had ik spontaan een zwart vlekje boven m'n bovenste AF punt! Zoeker schoongemaakt, lens schoongemaakt, lens er afgehaald maar nog steeds dat vlekje. Hij is wel zichtbaar in de zoeker, niet op de foto's of via liveview. Ik denk dan ook dat ie op het schermpje/glaasje boven het spiegeltje zit, kan het alleen net niet zien. Ik heb het geprobeerd weg te halen met een lensdoekje maar daarmee heb ik er alleen maar meer stofjes opgegooid |:( . Thuis maar eens proberen met een blaasbalgje, of kan ik hem beter even mee langs de winkel?

Het vreemde is dat ik nog geen enkele keer m'n lens heb verwisselt. De kit lens is er gelijk aan het begin opgegaan en that's it. Enig idee hoe dat zomaar kan?

edit: zie dat een blaasbalgje zwaar afgeraden wordt..hoop dat m'n ma nog iets nuttigs heeft hiervoor!
Het kan zijn dat er wat stof door het klappen van de spiegel wordt opgewaaid en zo op je matglas terecht is gekomen. Deze kun je eventueel verwijderen en schoonmaken. Wees hier voorzichtig mee, want je camera is van binnen nogal snel vervuild met meer stof e.d. (spiegel/sensor/etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Vandaag kreeg ik mijn cheap-ass CF-card binnen, aangeschaft om mijn firmware te kunnen updaten (niet dat dit echt nodig was, van 1.03 naar 1.08, maar je weet nooit of er nog eens een nuttiger update komt en ik kon hem nu meebestellen met wat ander spul). Mooi moment om de schrijfsnelheden "in cam" eens te testen.
Opstelling: Canon 40D zo'n 40cm voor mijn tft-monitor (100% onscherp beeld), 1/1000 sec, F/4.5, ISO-1600, Manuele Focus, Tijdvoorkeuze, geen ruisreductie, geen lichte tonen prioriteit, drivespeed high, jpeg-only, hoogste resolutie (ong. 4.000 kB). Met ieder kaartje schoot ik, tot de vertraging merkbaar werd (en die laatste foto's telde ik niet mee). Dit zijn mijn resultaten:

Emtec CF 1 GB, "80x": 52 foto's, 208 MB
Sandisk Extreme III (20 MB/s): 64 foto's, 256 MB
Sandisk Extreme IV: 71 foto's, 284 MB

Ik schiet eigenlijk zelden op highspeed, maar met het traagste kaartje kan je dat continu meer dan 8,5 seconden doen in deze setup. De enige reden om toch voor een snellere kaart te gaan is voor mij, dat je heel duidelijk verschil merkt, wanneer de camera voloopt. Bij het traagste kaartje zakt de fps naar minder dan 0,5 en het duurt naar schatting 2'25" voor alle foto's daadwerkelijk naar de kaart geschreven zijn. De "III" heeft ong. 23 sec. nodig voor dat laatste en bij de "IV" schat ik 18 seconden.

Hoewel ik zelf nooit RAW schiet (omdat ik de tussenbewerking met DPP niet prettig vind / niet voldoende beheers), heb ik de test herhaald met RAW-only (rond 13.000 kB):

Emtec CF 1 GB, "80x": 16 foto's, 202 MB
Sandisk Extreme III (20 MB/s): 17 foto's, 215 MB
Sandisk Extreme IV: 18 foto's, 229 MB

Omdat dit nogal forse bestanden zijn en het lastig is om het precieze moment van vertragen te bepalen, houd ik tenminste 1 foto marge bij deze uitkomsten. :) De verschillen zijn nog minder relevant dan bij jpegs. De framerate bij volle buffer zou van belang kunnen zijn, maar waar de "80x" zakt naar een treurige 0,2 scoort de "IV" ongeveer 1 fps. Niet echt "burst".

Conclusie: Wie regelmatig zijn buffer vol schiet, gaat zich waarschijnlijk ergeren aan de schrijftijd van "80x", zowel in-cam als naar de PC. Verschil tussen Extreme "III" en "IV" is verwaarloosbaar, zeker nu de "nieuwe III" 30 MB/s schijnt te kunnen halen. Tenzij je een Firewire cardreader hebt, zal je naar mijn ervaring zo goed als geen verschil in schrijfsnelheid naar je computer hebben tussen "III" en "IV". Met een Sandisk Extreme cardreader en een lichtelijk bejaarde PC haal ik (gemeten met HD Tune) de volgende gemiddelde transferrates: 80x: 8,4 / III: 14,0 / IV : 14,3 MB/s. Extreme III lijkt, voor de 40D in elk geval, de beste prijs/kwaliteitsverhouding te bieden.

[ Voor 0% gewijzigd door Toff op 11-07-2008 23:41 . Reden: "VI" moet inderdaad "IV" zijn, bedankt GoT, totaal overheengekeken... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Laatst online: 17-10-2023
Zojuist met een sensor cleaning kitje (zo een kwastje wat je statisch kan maken) het matglas geprobeerd schoon te maken in de badkamer (eerst de warme kraan aangezet, daarna gewacht tot de condens weg was om zoveel mogelijk stof te vermijden). Met m'n domme hoofd ook geprobeerd het matglas los te maken..viel een clipje met een stukje schuim af die ik er met véél moeite weer opkreeg.

Tot m'n verbazing het zwarte stukje boven het bovenste af focuspunt wel weg. Alleen zitten er nog wel wat stofjes. Voor zover ik kan zien niet op de sensor of spiegel maar alleen op het matglas. Is dat de moeite om die even te laten schoonmaken door een foto-expert?
Pagina: 1 ... 11 ... 20 Laatste