Het zou inderdaad moederbord, of liever gezegd chipset en waarschijnlijk BIOS specifiek kunnen zijn, ik heb geen Intel documentatie die zegt dat het anders is. In ieder geval is het zo voor de P5W DH (975X) i.c.m. E6700. En ja, 4 GHz is voor korte tijd makkelijk te doen (kan ik bij voldoende voltage (~1,6V) minutenlang laten staan in BIOS met Zalman 9500 met mijn niet bijster goed klokkende CPU, onder belasting doet het maar 3,4-3,6 GHz stabiel).albatross schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 01:38:
[...]
Weet je zeker dat dit niet moederbord specifiek is? Ik kan met mijn Q6700 booten op 400 x 8 = 3.2Ghz. Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat ie dan tijdelijk even 400 x 10 = 4Ghz (!) zou doen! Wat je zegt, om crashen te voorkomen, ware het dan verstandiger, vanuit het moederbord gezien, om eerst de (gekozen) multiplier te zetten.
En inderdaad, het zou logischer zijn als eerst multiplier en dan pas FSB werd verzet, maar uit mijn ervaring blijkt dat toch niet zo te gaan in sommige gevallen.
Het zou me niet verbazen als nog veel hogere klokken dan 4 GHz dat zo konden, mits de interval tussen FSB en multiplier setting maar kort genoeg is. Je bent niet enorme hoeveelheden data aan het crunchen terwijl die signalen worden gezet, alleen als je BIOS brak is (P5W DH..) en het eeuwen duurt. Zou natuurlijk met P965 (en/of P5B BIOS) toch andersom kunnen zijn - wat zoals je al zei logischer is.N.B. Overigens, nog even inhakend op wat aTmosh zei, dan zou bij de P5B mensen die een FSB van 500Mhz gehaald hebben met een E6600, de CPU dus tijdelijk, in de BIOS, op 4.5Ghz draaien?? Straffe toer!