Yep, klopt. Probeer het maar eens door een draadje in je ATX stekker te stoppen van groen naar (willekeurig' zwart. Voordat je je stekker eraf knipt.LlamaWereldOver schreef op donderdag 27 september 2007 @ 15:35:
even een vraagje anders dan of mn voeding het trekt, ik ben met een project bezig waarbij ik een oude pcvoeding gebruik om een spiegel van lanmpjes te voorzien, maar al wil ik deze hotwiren hoe doe ik dat? is dat gewoon een willekeurige zwarte(ground) kabel kontact laten maken met de groene kabel van de 20pins stekker?(atx)
@theodouma: Bedankt voor je reactie!
De reden dat ik voor de Antec Neopower 650 wil gaan is onder andere ook dat deze een 8 pins PCI-express connector heeft. De HD2900XT kan deze al gebruiken en ik kan me voorstellen nieuwe videokaarten ook..
Ik hoop een PSU ook echt jaren te kunnen gebruiken (wat helaas met de Tagan dus wat tegenvalt..), dus een beetje over the top 650 watt lijkt me niet verkeerd. Is dit een goede keus, of zijn er andere PSU's met ong. dezelfde specificaties (ook modulair) en 8 pins PCI-E connector die beter zijn?
De reden dat ik voor de Antec Neopower 650 wil gaan is onder andere ook dat deze een 8 pins PCI-express connector heeft. De HD2900XT kan deze al gebruiken en ik kan me voorstellen nieuwe videokaarten ook..
Ik hoop een PSU ook echt jaren te kunnen gebruiken (wat helaas met de Tagan dus wat tegenvalt..), dus een beetje over the top 650 watt lijkt me niet verkeerd. Is dit een goede keus, of zijn er andere PSU's met ong. dezelfde specificaties (ook modulair) en 8 pins PCI-E connector die beter zijn?
anathema
Beste medetweakers,
Ik heb volgend systeem:
Core 2 Duo E6300
2 x 512MB TwinMOS PC6400
Asus P5B
Sapphire HD2400 Pro 256MB
WD 1200JB 120GB (IDE)
Pioneer DVR-106
Ik ben bezig met deze computer een beetje te overklokken en zoals je kan zien is het een beetje op budget. Nu geraak ik tot 2898MHz stabiel met 1.3V Vcore in het BIOS. Hierbij zakt de Vcore onder belasting in tot 1.19V. Ik geraak niet verder dan een FSB van 414MHz. Hierna kan ik niet meer tot in Windows geraken. Ook meer Vcore helpt hier niet bij. Ik vroeg me af of dit misschien met de voeding te maken kan hebben aangezien het geheugen OK lijkt te zijn en de processor ook niet te warm wordt.
De voeding is een Component Pro ATX-300TAF wat een gerelabelde FSP300-60THA-P is. Hij heeft twee 12V rails waarvan 1 van 8A en de andere van 14A. Volgens het etiket heeft de rail van 14A geelzwarte draden. Deze draden lopen alleen naar de P4 stekker.
Ik heb volgend systeem:
Core 2 Duo E6300
2 x 512MB TwinMOS PC6400
Asus P5B
WD 1200JB 120GB (IDE)
Pioneer DVR-106
Ik ben bezig met deze computer een beetje te overklokken en zoals je kan zien is het een beetje op budget. Nu geraak ik tot 2898MHz stabiel met 1.3V Vcore in het BIOS. Hierbij zakt de Vcore onder belasting in tot 1.19V. Ik geraak niet verder dan een FSB van 414MHz. Hierna kan ik niet meer tot in Windows geraken. Ook meer Vcore helpt hier niet bij. Ik vroeg me af of dit misschien met de voeding te maken kan hebben aangezien het geheugen OK lijkt te zijn en de processor ook niet te warm wordt.
De voeding is een Component Pro ATX-300TAF wat een gerelabelde FSP300-60THA-P is. Hij heeft twee 12V rails waarvan 1 van 8A en de andere van 14A. Volgens het etiket heeft de rail van 14A geelzwarte draden. Deze draden lopen alleen naar de P4 stekker.
Verwijderd
Hallo, ik heb de volgende configuratie
-Antec nsk 4400 met een antec su380w voeding
-AMD 5000+ volgens mij de 65w (weet ik niet zeker.) anders is het de 89w
-Artic Freezer 64 koeler
-moederbord Asus m2a vm hdmi
- 1x Samsung spinpoint 500gb SATA
- 2x 1GB Kingston 667mhz
- 1x Chass. koeler
- 1x Cardreader
- 3x usb
Nu wil ik er een ati 2900pro in plaatsen (heb ik in preorder staan).
Zal dit mogelijk zijn. Gezien mijn huidige voeding???
Ik hoop dat jullie het weten. Kom er zelf niet echt uit.
Alvast bedankt.
-Artic Freezer 64 koeler
- 2x 1GB Kingston 667mhz
- 1x Chass. koeler
- 1x Cardreader
- 3x usb
Alvast bedankt.
Van jouw cpu zijn meerdere soorten gemaakt, versies welke 70 watt en versies welke 90 watt nodig hebben. Ik ga er vanuit dat je de versie heb welke 90 watt nodig heeft.ScooBY_DoO schreef op donderdag 27 september 2007 @ 13:36:
Hi all,
Ik wil mijn huidige systeem nog wat game-leven inblazen door er een sapphire x1950pro in te zetten.
Mijn vraag; trekt mijn huidige voeding dat nog?
System specs:
Thermaltake Xaser 2 met 5 fans
PIV 3,0GhzZalman 7000Cu
1024MB Twinmos (wil ik ook uitbreiden naar 2048)
1x 40GB Raptor HD
2x 250 GB HD's
1x DVD-Rom
2x DVD-Writers
Radeon 9800pro incl Zalman 80C Heatpipe met Zalman cooler + fanmate
Geluidskaart
Netwerkkaart
Wlan Kaart
Samsung 940BF Monitor
(externe 160GB HD)
Dit alles op een Enermax 350W die volgens de specs 26A op de 12V lijn geeft.
Trekt dit ietwat oude beestje dus de overstap van een 9800pro naar een x1950pro (AGP)
TIA
Jouw oude systeem heeft dan 280 watt nodig. Hiervan moet er 17 amperres van de 12 volt komen. Dit kan jouw voeindg makkelijk aan, hij heeft dus geen problem,en met jouw huidige configuratie.
De X1950PRO heeft 20 watt meer nodig dan de 9800PRO (eigelijk 19, het is 47 vs 66 watt) waardoor jouw gehele systeem 300 watt zal vragen. Van deze 300 watt zal er 19 amperres van de 12 volt moeten komen. Jouw voeindg kan dit dus makkelijk aan.
Je hoeft jouw voeindg dus niet te vervangen.
Ik ga er even vanuit dat je de 8600 vervang voor de 8800, je haalt dus de 8600 uit jouw systeem. Het is namelijk niet mogleijk om SLI te draaien met twee verschillende videokaarten (of heb ik te lang onder en steen gelegen en kan het nu plots wel?). Ook ga ik er vanuit dat je geen overklok heb.noks schreef op donderdag 27 september 2007 @ 13:59:
Ik ben momenteel in het bezit van het volgende systeem:
- Q6600
- 4x 1GB ddr2 pc5300 Crucial
- 3x 250GB SATA
- 1x 250GB IDE
- 1x 500GB SATA
- 1x WD Raptor 74gb
- 2x NEC 35XX DVD-RW
- MSI p6n diamond
- Nvidia 8600GT
- 5x 12cm fan
Dit draait prima op mijn ZM600-HP momenteel.
Echter nou wil ik een 8800GTS640/GTX aan gaan schaffen. Deze komt bij de 8600GT.
Tevens zullen er nog 1 of 2 500GB hdd's bij komen. En heel eventueel nog een 2e 8800. Dit laatste zal sowieso nog wel even duren.
Gaat mijn ZM600-HP dit nog redden? Of moet ik kijken naar iets anders.
Jouw computer heeft met de 8800GTS 380 watt nodig. Hiervan zal er 26 amperres van de 12 volt moeten komen. Een voeindg welke minimaal 30 amperres kan leveren (en minimaal 420 watt is) moet dan al voldoende zijn voor jouw systeem.
Zet jij een GTX in jouw systeem dan zal de computer 400 watt en 28 amperers nodig hebben. Een 450 watt voeindg met 32 amperres is dan voldoende.
Zet jij twee maal een GTS in jouw systeem dan zal er totaal 490 watt nodig zijn. Hiervan zal er 35 amperres van de 12 volt moeten komen. Een voeindg met minimaal 40 amperres is dan voldoende.
Met twee maal een GTX heeft jouw systeem 540 watt nodig en 39 amperres. 44 amperres op de 12 volt is dan wel een minimum.
Iedere extra HD in jouw systeem (dus niet die zes welke je al heb maar nummer 7 en 8.) zorgt ervoor dat je één amperers meer nodig heb op 12 volt. Het aanbevolen minimum stijgt dan ook met 1 amperers.
Heb jhji de cpu 25% overgeklokt dan zorgt dit ervoor dat de computer 4 amperres meer nodig heeft. Het aanbevolen minimum stijgt dan ook met 4 amperers.
Jouw voeindg kan totaal 42 amperres leveren. Dit is dus voldoende voor een SLI opstelling van twee maal een GTS en twee extra HD's. De voeindg is niet in staat om een GTX SLI opstelling aan te sturen
De groene kaben inderdaad aan de grond doorverbinden (kortsluiten). Zolang de groene draad aan de ground van de voeindg verbonden is zal de voeindg aan staan.LlamaWereldOver schreef op donderdag 27 september 2007 @ 15:35:
even een vraagje anders dan of mn voeding het trekt, ik ben met een project bezig waarbij ik een oude pcvoeding gebruik om een spiegel van lanmpjes te voorzien, maar al wil ik deze hotwiren hoe doe ik dat? is dat gewoon een willekeurige zwarte(ground) kabel kontact laten maken met de groene kabel van de 20pins stekker?(atx)
Als grond kun je één van de zwarte kabels nemen of de behuizing van de voeindg zelf. Dat laatste is alleen handig als je de voeindg even wilt testen
Rest volgt later
7400 Wp op het dak
Je kan moeilijk zeggen dan een voeindg beter is dan de ander. Vooral in het segment waarin de NeoPower zit heb je eigelijk geen slechte voeindgen. Veel mensen hebben een voorkeur voor een merk (ook buiten de computer, de één rijdt altijd Ford, de ander altijd Opel, de één moet altijd per sé naar de Albert Heijn) en komen mede darom een bepaalde voeindg.anathema schreef op donderdag 27 september 2007 @ 18:07:
@theodouma: Bedankt voor je reactie!
Een ander soortgelijke voeindg is de Zalman 600HP, een stille modulaire voeding met 8 pins connector (volgens mij heeft de voeindg er zelfs twee) en heatpipecooling. De voeindg is niet zomaar beter dan de NeoPower, hij is anders.
Ten eerste is een fsb van 414 Mhz voor een E6300 helemaal niet slecht. het kan goed zijn dat de je de max van de cpu gewoon heb bereikt.Admiral Freebee schreef op donderdag 27 september 2007 @ 18:31:
Beste medetweakers,
Ik heb volgend systeem:
Core 2 Duo E6300
2 x 512MB TwinMOS PC6400
Asus P5B
WD 1200JB 120GB (IDE)
Pioneer DVR-106
Ik kom echt niet verder dan 210 watt welke jouw systeem nodig heeft. Hiervan zal er 13 amperres van de 12 volt moeten komen. De cpu heeft 11 amperres nodig en deze komt van de P4 stekker af. Als jouw voeindg dus nog gewoon goed is (als hij echt 14 + 8 amperres kan geven) dan dan heb je waarschijnlijk de max van je cpu of geheugen bereikt.
7400 Wp op het dak
nou heb het ondertussen getest en alle lampjes gingen aan
was wel even spannend omdat hij niet meer in zn doosje zat (A)
De voeding heeft wel een jaartje of twee op de plank gelegen maar voor de rest is er nog niets speciaals mee gebeurt. Aangezien het een voeding van FSP is en hij nogal zwaar aanvoelt heb ik er wel vertrouwen in dat hij echt 14 en 8 kan leveren op de 12V lijnen.theodouma schreef op donderdag 27 september 2007 @ 19:36:
Ten eerste is een fsb van 414 Mhz voor een E6300 helemaal niet slecht. het kan goed zijn dat de je de max van de cpu gewoon heb bereikt.
Ik kom echt niet verder dan 210 watt welke jouw systeem nodig heeft. Hiervan zal er 13 amperres van de 12 volt moeten komen. De cpu heeft 11 amperres nodig en deze komt van de P4 stekker af. Als jouw voeindg dus nog gewoon goed is (als hij echt 14 + 8 amperres kan geven) dan dan heb je waarschijnlijk de max van je cpu of geheugen bereikt.
Ik verdenk zelf het geheugen aangezien ik BSOD's krijg op 415MHz die geheugengerelateerd zouden kunnen zijn. Memtest vindt echter niets en meer spanning op het geheugen mag ook niet baten.
Dat het maximum van de CPU bereikt is betwijfel ik aangezien hij 2898MHz op een redelijk lage Vcore en zonder hoge temperaturen haalt.
In ieder geval bedankt voor je input!
theodouma schreef op donderdag 27 september 2007 @ 19:26:
[...]
Van jouw cpu zijn meerdere soorten gemaakt, versies welke 70 watt en versies welke 90 watt nodig hebben. Ik ga er vanuit dat je de versie heb welke 90 watt nodig heeft.
Jouw oude systeem heeft dan 280 watt nodig. Hiervan moet er 17 amperres van de 12 volt komen. Dit kan jouw voeindg makkelijk aan, hij heeft dus geen problem,en met jouw huidige configuratie.
De X1950PRO heeft 20 watt meer nodig dan de 9800PRO (eigelijk 19, het is 47 vs 66 watt) waardoor jouw gehele systeem 300 watt zal vragen. Van deze 300 watt zal er 19 amperres van de 12 volt moeten komen. Jouw voeindg kan dit dus makkelijk aan.
Je hoeft jouw voeindg dus niet te vervangen.
Wow, thnx voor dit ingewikkelde doch zeer bevredigende antwoord.
[...]
Kan met gemak. Je voeding heeft 2x 12v. Beiden leveren 16A. 1 van de 2 is in de vorm van de 4-pins P4 stekker, voor op je mobo. De andere 12v lijn wordt gebruikt voor al je molex stekkers (en dus ook de pci-e stekker). Ik weet niet hoeveel de 2900pro zal gaan verbruiken (redelijk wat lijkt me), maar je voeding moet dat met gemak aankunnen.Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 19:07:
-Artic Freezer 64 koeler
- 2x 1GB Kingston 667mhz
- 1x Chass. koeler
- 1x Cardreader
- 3x usb
Alvast bedankt.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Verwijderd
De 2900Pro zal max 140w wezen. Dus moet voldoende wezen volgens jouPASware schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 01:10:
[...]
Kan met gemak. Je voeding heeft 2x 12v. Beiden leveren 16A. 1 van de 2 is in de vorm van de 4-pins P4 stekker, voor op je mobo. De andere 12v lijn wordt gebruikt voor al je molex stekkers (en dus ook de pci-e stekker). Ik weet niet hoeveel de 2900pro zal gaan verbruiken (redelijk wat lijkt me), maar je voeding moet dat met gemak aankunnen.
Verwijderd
Goedemorgen,
Ik heb gister toch een risico genomen en in mijn Huidige HTPC een 8800 GTS 320 MB geplaatst.
Mijn HTPC bevat de volgende componenten: ASUS M2N SLI Deluxe, AMD x2 6000+, 2GB DDR geheugen, Stille CD-ROM en een SAMSUNG 250 GB Spinpoint Hardeshijf.
De behuizing is een Ahanix D5 kast met een voeding van,,,,,,300 WATT custom m-atx Voeding. (Ahanix HTPC 300W)
Volgens mijn zou dit nooit moeten kunnen en 8800 GTS met een 300 WATT voeding. Maar het werkt tot nu prima!! Bioshock en Crysis gedraaid en geen artifacts of re-boots of iets dergelijks.
Mijn vraag is dus: Hoe lang zal deze PSU het overleven en ben ik nu minder performance aan het krijgen doordat ik maar een 300 watt voeding heb?
Voeding vervangen zou betekenen dat ik een "custom" lange PSU harnass moet maken om zo een voeding extern te plaatsen. (Zo kan namelijk een stille voeding halen die minimaal 500 watt geeft)
Ik heb gister toch een risico genomen en in mijn Huidige HTPC een 8800 GTS 320 MB geplaatst.
Mijn HTPC bevat de volgende componenten: ASUS M2N SLI Deluxe, AMD x2 6000+, 2GB DDR geheugen, Stille CD-ROM en een SAMSUNG 250 GB Spinpoint Hardeshijf.
De behuizing is een Ahanix D5 kast met een voeding van,,,,,,300 WATT custom m-atx Voeding. (Ahanix HTPC 300W)
Volgens mijn zou dit nooit moeten kunnen en 8800 GTS met een 300 WATT voeding. Maar het werkt tot nu prima!! Bioshock en Crysis gedraaid en geen artifacts of re-boots of iets dergelijks.
Mijn vraag is dus: Hoe lang zal deze PSU het overleven en ben ik nu minder performance aan het krijgen doordat ik maar een 300 watt voeding heb?
Voeding vervangen zou betekenen dat ik een "custom" lange PSU harnass moet maken om zo een voeding extern te plaatsen. (Zo kan namelijk een stille voeding halen die minimaal 500 watt geeft)
Toch nog even een vraagje. Onderstaand systeem had ik al gevraagd en kwam op 280 watt (makkelijk te doen met Antec TP380W) . Wat gebeurt er als ik de 8800 gts vervang door een hd2900XT. Ik weet dat de hd2900xt ca. 50 W meer trekt, maar ik durf niet te beoordelen of een marge van 50W (380-(280+50)) voldoende is.
Bovenstaandezoepercavia schreef op woensdag 26 september 2007 @ 12:28:
Ik wil een nieuwe computer samenstellen met de volgende specs:...
- Core 2 Duo E6750
- Asus P5K
- Kingston KVR667D2N5K2/2G x 2 (=4G totaal)
- Asus 8800 GTS 320 MB
- WD Raptor 36Gig
- Maxtor DiamondMax 10 250GB 16MB SATA
- CD-ROM speler
- DVD speler
Panacea.NL als je geinteresserd bent in IT en Geneeskunde!
ik heb dus een vraagje
Mijn PC maakt de hele tijd van die ratelende geluiden, en het is allemaal gloednieuw spul
volgens mij komt het lawaai van de voeding vandaan, ook pas nieuw.
een Thermaltake Toughpower 750 watt. Het is dus niet de fan die dit lawaai produceert, maar t zijn steeds van die tikkende geluiden (lijkend op een oude modem)
Hoort dat nou zo? dat een voeding lawaai produceert terwijl ie werkt?
is misschien niet echt t juiste topic maar ik ga hier geen topic over aanmaken
Mijn PC maakt de hele tijd van die ratelende geluiden, en het is allemaal gloednieuw spul
een Thermaltake Toughpower 750 watt. Het is dus niet de fan die dit lawaai produceert, maar t zijn steeds van die tikkende geluiden (lijkend op een oude modem)
Huidige systeem;
Gigabyte P35-DQ6
E6700 @ 3.5
4 Gb geheugen
8800GTX
Geluidskaart
2x150Gb Raptors
2x250 Gb
1x500Gb
DVD Rom
Op dit moment draait dit alleen met de Raptors op een 580W Hiper voeding.
Ik ben er alleen niet echt blij mee - als ik een spel ga spelen wordt de voeding ongelovelijk hoorbaar - het stoort me.
Plus, ik heb dus niet alle harde schijven aangesloten.
Waarschijnlijk zit die Hiper dus aan zijn max..
Graag wil ik naar een andere voeding kijken met oog op de toekomst (nieuwe generatie vid kaart, hogere/quad cpu)
Een ding; hij moet stil en modulair zijn.
Budget is echt max 200 eur - als het voor 100 gaat; mooi meegenomen
Gigabyte P35-DQ6
E6700 @ 3.5
4 Gb geheugen
8800GTX
Geluidskaart
2x150Gb Raptors
2x250 Gb
1x500Gb
DVD Rom
Ik ben er alleen niet echt blij mee - als ik een spel ga spelen wordt de voeding ongelovelijk hoorbaar - het stoort me.
Graag wil ik naar een andere voeding kijken met oog op de toekomst (nieuwe generatie vid kaart, hogere/quad cpu)
Soirry, ik had je gister over het hoofd gezien.Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 19:07:
-Artic Freezer 64 koeler
- 2x 1GB Kingston 667mhz
- 1x Chass. koeler
- 1x Cardreader
- 3x usb
Alvast bedankt.
Met de 2900 in jouw systeem en er vanuitgaand dat jouw cpu 90 watt nodig heeft zal jouw systeem een kleine 300 watt nodig hebben. Hiervan moet er 21 amperres van de 12 volt komen.
Jouw voeindg kan totaal 28 amperres leveren op de 12 volt. Daarmee is jouw voeindg voldoende voor jouw systeem, ook met de X2900PRO. Je heb zelfs nog ruimte om de cpu over te klokken..
Ik adviseer je toch naar een andere voeindg te kijen, je bent jouw voeidng echt heel erg zwaar aan het belasten. Jouw systeem heeft namelijk maximaal 310 watt nodig, dit is als je alles maximaal belast. Je bent daarmee je voeindg aan het overbelasten welke niet ten voordele werkt voor de voeindg.Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 11:06:
Goedemorgen,
Een GTS op een 300 watt voeindg gaat trouwens vaak wel oed, alleen jouw cpu heeft 125 watt nodig, en dat is erg veel. DE combinatie van jouw cpu en jouw gpu heeft samen al 230 watt nodig..
Met de 8800GTS heeft jouw systeem 280 watt en 18 amperres nodig. Met de X2900 heeft jouw systeem inderdaad 50 watt extra nodig. Deze extra 50 watt moet volledig van de 12 volt komen waardoor er totaal 22 amperres van de 12 volt moet komen voor jouw hele systeemzoepercavia schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 14:17:
Toch nog even een vraagje. Onderstaand systeem had ik al gevraagd en kwam op 280 watt (makkelijk te doen met Antec TP380W) . Wat gebeurt er als ik de 8800 gts vervang door een hd2900XT. Ik weet dat de hd2900xt ca. 50 W meer trekt, maar ik durf niet te beoordelen of een marge van 50W (380-(280+50)) voldoende is.
[...]
Bovenstaande
Jouw voeindg kan 28 amperres leveren, dit moet voldoende zijn voor de X2900 in jouw systeem.
rest volgt later
7400 Wp op het dak
Dit hoort niet zo, een voeindg mag geen geluid maken. Je kan kijken of het de HD is welke je hoort. Mocht het echt de voeindg zijn welke tikt dan lijkt hij me rijp voor een RMAThrills33ka schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 15:02:
ik heb dus een vraagje
Jouw systeem heeft ongeveer 410 watt nodig. Hiervan zal er 28 amperres van de 12 volt moeten komen. Een geschikte voeindg moet daarom minimaal 32 amperres kunnen leveren en minimaal 450 watt zijn.SileX schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 15:46:
Huidige systeem;
Gigabyte P35-DQ6
E6700 @ 3.5
4 Gb geheugen
8800GTX
Geluidskaart
2x150Gb Raptors
2x250 Gb
1x500Gb
DVD Rom
Wil je een quadcore in jouw systeem zetten welke je 25% overklokt en een X2900XT dan zal jouw systeem 70 watt extra nodig hebben, 480 watt en 33 amperres. Een voeding met 37 amperers (en minimaal 530 watt) moet dan voldoende zijn.
Een goede en stille voeindg is bijvoorbeeld de Zalman ZM600HP. Deze voeindg kan totaal 42 amperres leveren, ruim voldoende voor jouw systeem. De voeindg kost ongeveer 90 euro.
Een nader geschikte voeindg is de Antec NEoHE550. Deze voeindg kan ook 42 amperers leveren. Deze voeindg is ongeveer net zo duur als de Zalman voeding. Uiteraard zijn ook veel andere voeingen geschikt zolang ze maar mininaal 37 amperres op de 12 volt kunnen leveren.
7400 Wp op het dak
Ik heb wel een Antec P182 en die laat trillingen heel gemakkelijk door de kast en door het buro heengaan...het zijn echt steeds geluiden als ik de PC laat werken, en volgens mij komt het echt van de voeding vandaan, maar het grappige is mijn vorige voeding; Enermax liberty 400 maakte ook zo'n lawaai in deze kast, en het is zeker niet de fan..het is een soort modem-achtig geratel..maar misschien dat het zo hoort? de voeding werkt voor de rest perfecttheodouma schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 20:50:
[...]
Dit hoort niet zo, een voeindg mag geen geluid maken. Je kan kijken of het de HD is welke je hoort. Mocht het echt de voeindg zijn welke tikt dan lijkt hij me rijp voor een RMA
Je kan het erg makkelijk testen door de voeindg los te halen uit de kast en deze even vast te houden buiten de kast. Is het geluid over dan ligt het aan de voeindg of de combinatie van voeindg plus kast. Is het geluid niet over dan is het niet je voeindgThrills33ka schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 20:56:
[...]
Ik heb wel een Antec P182 en die laat trillingen heel gemakkelijk door de kast en door het buro heengaan...het zijn echt steeds geluiden als ik de PC laat werken, en volgens mij komt het echt van de voeding vandaan, maar het grappige is mijn vorige voeding; Enermax liberty 400 maakte ook zo'n lawaai in deze kast, en het is zeker niet de fan..het is een soort modem-achtig geratel..maar misschien dat het zo hoort? de voeding werkt voor de rest perfect
7400 Wp op het dak
nou ik heb dit geprobeerd, het was alsnog moeilijk vast te stellen ik kon niet precies goed horen waar het nu vandaan kwam, volgens mij kwam het niet uit de voeding....dat het moederbord lawaai produceert is vrij normaal toch ofniet? het is in ieder geval wel vervelend, maargoed mn voeding is het niet volgens mijtheodouma schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 21:07:
[...]
Je kan het erg makkelijk testen door de voeindg los te halen uit de kast en deze even vast te houden buiten de kast. Is het geluid over dan ligt het aan de voeindg of de combinatie van voeindg plus kast. Is het geluid niet over dan is het niet je voeindg
Verwijderd
[quote]theodouma schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 20:32:
[...]
Soirry, ik had je gister over het hoofd gezien.
Met de 2900 in jouw systeem en er vanuitgaand dat jouw cpu 90 watt nodig heeft zal jouw systeem een kleine 300 watt nodig hebben. Hiervan moet er 21 amperres van de 12 volt komen.
Jouw voeindg kan totaal 28 amperres leveren op de 12 volt. Daarmee is jouw voeindg voldoende voor jouw systeem, ook met de X2900PRO. Je heb zelfs nog ruimte om de cpu over te klokken..
Dank je ik weet voldoende.
[...]
Soirry, ik had je gister over het hoofd gezien.
Dank je ik weet voldoende.
huidig systeem
foxconn P965 Mobo (LGA775)
Intel prescott 660 3.6 GHZ
artic cooler pro7
2x1gig ddr2 ram GSkill 800MHz 5-5-5-12
Nvidia 7800GT
Artic accelero X1
Hercules TV kaart
Highpoint rocketraid 2320 PCI-e 4x raid controller
400 gig Samsung spinpoint
300 gig seagate
300 gig wd
320 gig seagate
2x250 gig seagate
4x500 gig samsung
3x120mm fans
5X80mm fans
ik zou de graka willen vervangen door een 8800GTS
en de CPU door een Q6600
momenteel draait alles op een Enermax noisetaker 495 ->485Watt
ga ik een nieuwe voeding nodig hebben of niet
alvast bedankt
artic cooler pro7
Nvidia 7800GT
Artic accelero X1
Hercules TV kaart
300 gig seagate
300 gig wd
320 gig seagate
2x250 gig seagate
4x500 gig samsung
3x120mm fans
5X80mm fans
en de CPU door een Q6600
alvast bedankt
Op het moment (zonder overklok) heef tjouw systeem 310 watt nodig. Hiervan zal er 20 amperres van de 12 volt moeten komen. Een voeindg met mininaal 23 amperres op de 12 volt lijn moet dan al voldoende zijnsaikoboarder schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 18:44:
huidig systeem
artic cooler pro7
Nvidia 7800GT
Artic accelero X1
Hercules TV kaart
300 gig seagate
300 gig wd
320 gig seagate
2x250 gig seagate
4x500 gig samsung
3x120mm fans
5X80mm fans
en de CPU door een Q6600
alvast bedankt
De Q6600 heeft 10 watt minder nodig dat jouw D660 (105 vs115 watt) en de videokaart heeft 50 watt meer nodig (55 vs 105 watt). Hierdoor zal jouw systeem dus 40 watt meer nodig hebben waardoor er totaal 350 watt en 23 amperresvan de voeindg moet komen. een voeding welke 27 amperres op 12 volt kan leveren is dan al voldoende.
Klok jij de cpu ook nog eens 25% over dan zal hij 50 watt meer gaan gebruiken waardoor er 400 watt en 27 amperres nodig is. Een voeindg met 31 amperres is dan genoeg.
Klok jij daarbij ook de videokaart 20% over dan zal dit zelfs 420 watt en 29 amperers zijn. Een voeindg welke minnimaal 33 amperres op de 12 volt kan leveren is dan voldoende
Jouw voeindg kan totaal 32 amperres leveren op de 12 volt. Hiermee is jouw voeindg dus geschikt voor jouw systeem, ook als je de cpu wilt overklokken. Het moet mogelijk zijn om, behalve de cpu, ook de gpu over te klokken, alleen belast je de voeindg dan wel erg zwaar.
(van de Q6600 is er ook de G0 stepping welke maar 95 watt verbruikt. Met deze cpu op 3.0 Ghz (=25% OC) kun je wel gewoon de videokaart ook overkloken)
7400 Wp op het dak
neen overclocken gaat niet gebeuren
waarschijnlijk gaan de IDE schijven er binne korte tijd ook uit dan heb ik zeker nog wat marge.
bedankt voor de snelle respons
waarschijnlijk gaan de IDE schijven er binne korte tijd ook uit dan heb ik zeker nog wat marge.
bedankt voor de snelle respons
ik had ook een vraagje over de voeding.
ik heb bij alternate een computer samengesteld:
antec sonata 3 (500w)
e6750
p5k SE
saphire 2900pro
kingston valueram ddr2 667mhz
de pc builder geeft daar aan dat de 12v lijn van de voeding van de sonata 3 niet voldoende is voor de sap 2900pro (ik wilde het liefst dat alternate hem in elkaar zette, maar dat gaat dus jammer genoeg niet). Weet iemand of ik die waarschuwing moet negeren of dat ik echt een andere kast plus voeding moet kiezen?
antec sonata 3 (500w)
e6750
p5k SE
saphire 2900pro
de pc builder geeft daar aan dat de 12v lijn van de voeding van de sonata 3 niet voldoende is voor de sap 2900pro (ik wilde het liefst dat alternate hem in elkaar zette, maar dat gaat dus jammer genoeg niet). Weet iemand of ik die waarschuwing moet negeren of dat ik echt een andere kast plus voeding moet kiezen?
Dank je voor je antwoord! Inderdaad, de server wordt een beetje dikker als dat ik had gedacht. Maar ik kon het moederbord voor een paar tientjes scoren, dus dan ga je er maar componenten omheen zoeken.theodouma schreef op woensdag 26 september 2007 @ 19:49:
De 8 pins voedingstekker bij de sockets is er omdat de cpu's op de 12 volt rail werken (of eigelijk werken de spanningregulatoren voor de cpu op 12 volt). Een 6 pins voeindgsstekker moet in dit geval ook genoeg zijn. De 8 pins stekker zit er omdat er op jouw moederbord oko cpu's kunnen welke meer dan 100 watt per stuk nodig hebben. Hierdoor moet er in het ergste geval 250 watt richting de cpu's toe en daarvoor is een 8 pins stekker aan te raden. Jouw cpu's hebben gezamelijk "maar" 160 watt nodig. Een 6 pins stekker zal dus gewoon voldoende zijn. Mocht de 6 pins stekker op de voeindg niet passen dan zul je naar een verloopje moeten kijken.
offtopic:
Wel een erg vette thuisserver!
Ik heb me suf gezocht naar een 4pins P4 naar 8 pins EPS12V verloopje. Kon alleen op eBay wat vinden, maar die moeten uit de USA komen. Heb je in Nederland een goede winkel die dit soort verloopjes verkoopt?
edit:
Ik zocht met mijn neus. heb wat gevonden. dank!
Ik zocht met mijn neus. heb wat gevonden. dank!
Je hebt een druk leven, je bent de hele dag in touw ..
Ik heb gisteren een 450W voeding van Eminent gekocht. Ik moet zeggen dat hij wel lekker werkt maar weet iemand welk soort merk het is? Ik kan hier zo goed als niets over vinden....
Wat bedoel je daarmee? A-merk, B-merk, enz?
De +3.3v en +5v hebben wel een redelijk hoog A.
De 2 12v lijnen hebben niet zo veel.
En de +5Vsb had ook beter gemogen.
Heeft een redelijk aantal molex's en gelukkig ook een 8-pins.
Met een prijs van 40 euro is het naar mijn mening iets waarvoor je betaald, niet super goed, maar wel goedkoop en het zal vast wel zijn werk doen.
De +3.3v en +5v hebben wel een redelijk hoog A.
De 2 12v lijnen hebben niet zo veel.
En de +5Vsb had ook beter gemogen.
Heeft een redelijk aantal molex's en gelukkig ook een 8-pins.
Met een prijs van 40 euro is het naar mijn mening iets waarvoor je betaald, niet super goed, maar wel goedkoop en het zal vast wel zijn werk doen.
IN de Sonata3 zit een Antec Earthwatt 500 woeding welke 34 amperres kan leveren op de 12 volt. Jouw systeem heeft totaal zonder overklok 280 watt nodig. (als je ook nog een HD, dvd en wat fans heb). Hiervan hoeft er maar 18 amperres van de 12 volt te komen. De voeindg moet jouw systeem dus echt makkelijk aankunnen. Zelfs als je gaat overklokken (cpu 50% en gpu 20%) heb je niet meer nodig dan 26 amperres.Rub3s schreef op zondag 30 september 2007 @ 12:09:
ik had ook een vraagje over de voeding.
antec sonata 3 (500w)
e6750
p5k SE
saphire 2900pro
Ik zie daarom de fout welke Alternate geeft over de combinatie van jouw hardware ook als een fout welke je echt kan negeren.
Ik zou het niet weten. Op de voeding staat wel een typenummer, tik deze eens in op Google.Pap3rclip schreef op zondag 30 september 2007 @ 18:42:
Ik heb gisteren een 450W voeding van Eminent gekocht. Ik moet zeggen dat hij wel lekker werkt maar weet iemand welk soort merk het is? Ik kan hier zo goed als niets over vinden....
7400 Wp op het dak
Verwijderd
Ik krijg deze week nieuwe onderdelen binnen en vroeg me eigenlijk af of mn voeding het nog wel gaat trekken.
Ik krijg nieuw binnen:
Asus P5N32e-SLI plus
Intel C2D E6850
2x1GB Team Extreem Dark PC6400
En dat gaat draaien in combinatie met:
Nvidia Geforce 8800Ultra
1x80GB HD
2x320GB HD
DVD brander
9 fans
2x30cm CCFL
Op een Enermax Noisetaker 485W
Ik hoef niet meteen over te klokken, maar wil toch graag een maand stabiel kunnen draaien voordat ik een nieuwe PSU koop. Gaat dit lukken? Draai momenteel wel stabiel met een overgeklokte Opteron 170 @ 2,8Ghz icm die ultra.
Ook heeft deze voeding geen 8pins 12v stekker voor de CPU, neem aan dat een 4pins er ook gewoon in kan?
Alvast bedankt.
Ik krijg nieuw binnen:
Asus P5N32e-SLI plus
Intel C2D E6850
Nvidia Geforce 8800Ultra
1x80GB HD
2x320GB HD
DVD brander
9 fans
2x30cm CCFL
Ik hoef niet meteen over te klokken, maar wil toch graag een maand stabiel kunnen draaien voordat ik een nieuwe PSU koop. Gaat dit lukken? Draai momenteel wel stabiel met een overgeklokte Opteron 170 @ 2,8Ghz icm die ultra.
Ook heeft deze voeding geen 8pins 12v stekker voor de CPU, neem aan dat een 4pins er ook gewoon in kan?
Alvast bedankt.
Zonder overklok kom ik uit op 350 watt welke jouw systeem echt nodig heeft. Hiervan zal er 23 amperres van de 12 volt moeten komen. Een voeindg welke minimaal 27 amperres kan leveren op de 12 volt moet dan al voldoende zijn.Verwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 22:06:
Ik krijg deze week nieuwe onderdelen binnen en vroeg me eigenlijk af of mn voeding het nog wel gaat trekken.
Ik krijg nieuw binnen:
Asus P5N32e-SLI plus
Intel C2D E6850
Nvidia Geforce 8800Ultra
1x80GB HD
2x320GB HD
DVD brander
9 fans
2x30cm CCFL
Alvast bedankt.
Klok jij de cpu 50% en de gpu 10% over (voorzover een standaard overgeklokte 8800 nog verder over te klokken valt) dan zal jouw systeem 70 watt extra lusten waardoor er totaal 420 watt en 29 amperres van de voeindg moet komen. Een voeindg met minimaal 33 amperres is dan wel aan te raden.
Jouw voeindg kan totaal 495 watt leveren. Hiervan kan er maximaal 32 amperres van de 12 volt komen. Hiermee is jouw voeindg dus geschikt voor jouw systeem. Echter heb je kans als je de cpu en de gpu zwaar gaat overklokken dat je de voeindg zwaar belast. Je zal de voeding nooit overbelasten met jouw systeem (of je moet de cpu op 5 Ghz krijgen
Helaas heb je, als je de computer zwaar heb overgeklokt (cpu en gpu) geen ruimte meer om extra hardware bij te plaatsen. Mijn advies is dan ook het volgende:
Je heb geen nieuwe voeindg nodig. Echter als je extra hardware bij wilt plaatsen terwijl je zowel de cpu als de gpu tegen z'n maximum heb overgeklokt is het raadzaam om naar een andere voeindg te kijken..
7400 Wp op het dak
Verwijderd
theodouma. Waarom zegen de fabriekanten van 8800 kaarten minimaal 400 watt voeding.
En je geeft trouwens echt minimale wattage's voor de hierboven geplaatste systemen Waarom niet gelijk een gamexstream 700watt bvb voor latere hardware die meer wattage nodig is. Wat zo hebben de mensen nog wat speeling.
En je geeft trouwens echt minimale wattage's voor de hierboven geplaatste systemen Waarom niet gelijk een gamexstream 700watt bvb voor latere hardware die meer wattage nodig is. Wat zo hebben de mensen nog wat speeling.
Fabrikanten zeggen dat omdat zij niet weten wat voor systeem er rond de videokaart komt te zitten. Ze willen dat hun videokaart ook werkt als deze in een systeem zit met een X2 6000+ welke 125 watt nodig heeft en een collectie HD's. Als jij dan "maar" één HD heb en een E6600 heb je veel minder nodig dan dan de videokaartfabrikant adviseerd.Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 10:14:
theodouma. Waarom zegen de fabriekanten van 8800 kaarten minimaal 400 watt voeding.
Als jij aan mij vraagt hoeveel liter benzine je nodig heb om van Amsterdam naar Groningen te rijden dan doe ik ook een schatting welke hoger ligt dan de werkelijkheid. Ik ga er vanuit dat jouw auto 1 op 8 rijdt en ik doe er voor de zekerheid 3 liter extra bij. Ik weet dan zeker dat jij niet zonder benzine langs de snelweg komt te staan. heb jij een zuinige auto dan heb je dus lang niet alle benzine nodig welke ik aanbeveel. Fabrikanten doen exact hetzelfde, alleen doen ze dit niet met benzine maar met wattage. (en eigelijk is ook dat onzin omdat het wattage niets zegt over een voeding, de hopeveelheid amperres op 12 volt is altijd de bottlemneck, als een voeindg te licht is voor een systeem dan wordt de 12 volt lijn overbelast)
Ik geef op wat een systeem maximaal nodig heeft, wat hij nodig heeft al;s echt alles maximaal belast wordt. In de praktijk kom je deze situatie zeer weinig tegen (allen schijfen defragmenteren tijdens het online gamen). Vervolgens geef ik op wat voor voeindg daarvoor geschikt is. Als een systeem 300 watt/20 amperres nodig heft ga ik er geen 850 watt voeindg voor aanraden, dat zal echt doodzonde zijn van het geld.
Ik geef op wat een systeem nu als voeindg nodig heeft en wat hij nodig heeft met de upgrades welke men zelf noemt. Ik baseer daarop mijn advies, en niet op een eventule upgraden welke iemand misschien ooit kan doen. in zo'n geval kan ik iedereen wel een 800 watt voeindg aanraden, want misscien vervangt iemand wel zijn 7300 GS voor twee maal een X2900XT "omdat het moederbord dat ook ondersteunt". Als men zelf speling wilt dan kan men dat zelf ook bepalen. Als ik zeg dat een 350 watt voeindg voldoende is (bovenstaande voorbeeld van 300 watt/20 amperres) dan kan deze persoon zelf bepalen of hij geen speling wilt (hij koop een 350 watt voeindg), een beetje speling (bijv een 430 watt voeindg) of veel speling (bijv een 500 watt voeindg). Als ik niet opgeef hoeveel watt een totaal systeem nodig heeft en wat voor voeindg ik er minimaal voor aanraad dan kan men zelf bepalen of men geen of heel veel speling wilt
7400 Wp op het dak
goede middag,
ik heb een nieuwe videokaart gekocht, en daardoor een nieuwe voeding nodig, nu was ik hiernaar op zoek en kwam ik dit verrekte handige programmatje tegen om te berekennen hoeveel watt voeding je nodig hebt.
http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine
ik heb een nieuwe videokaart gekocht, en daardoor een nieuwe voeding nodig, nu was ik hiernaar op zoek en kwam ik dit verrekte handige programmatje tegen om te berekennen hoeveel watt voeding je nodig hebt.
http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine
Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5
Niet om het een of ander, maar bij mij klopte er niet veel van. Als ik de stroommeter ertussen zet dan komt mijn systeem Idle niet verder dan 140 watt en op load zit ik rond de 230 watt.
Verwijderd
Dit is nou PRECIES waarom er zovelen zijn die denken een nieuwe voeding nodig te hebben. Het liefst 500+Watt ofzo!theodouma schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 11:39:
[...]
Fabrikanten zeggen dat omdat zij niet weten wat voor systeem er rond de videokaart komt te zitten. Ze willen dat hun videokaart ook werkt als deze in een systeem zit met een X2 6000+ welke 125 watt nodig heeft en een collectie HD's. Als jij dan "maar" één HD heb en een E6600 heb je veel minder nodig dan dan de videokaartfabrikant adviseerd.
Ik heb een FSP 400Watt met een AM2 X2 5000+ en 8800GT 320MB en enkel 1 hdd en DVD writer.
Dit is voldoende mensen voor de meeste systemen!
Bespaar je aub in eerste instantie op de voeding. Kun je altijd nog na-kopen indien nodig.
Verwijderd
Ik heb een AM2 4600+, 2GB RAM, X1900XT 512 MB, Asus M2N-e, met een 430watt Antec voeding. Volgens PSU Calculator heb ik 393 watt nodig. Vandaag heb ik een 6000+ ingebouwd. Last van crashes bij games, en lage voedingswaarden. Ik zag net dat ik met de nieuwe CPU 448 watt nodig heb, flink meer dan met de vorige CPU dus. Ik heb een huntkey 550watt, maar deze geeft matige voedingswaardes, en is ook erg instabiel zodra ik een beetje doe in windows. Komt dit doordat deze voeding kwalitatief te matig is, of is er iets aan de hand met de CPU? Als ik weet dat de voeding niet goed genoeg is, schaf ik wel een nieuwe antec/tagan/coolermaster aan, een goede betrouwbare voeding dus, van een wattage of 550, omdat ik ook een nieuwe videokaart ga kopen dit jaar.
Edit: De huntkey had een 20-pins connector en geen 24-pins, ik heb hem er gewoon ingeplugd, aangezien ik las dat dit wel kan. Zou dit het probleem kunnen zijn van de slecht werkende voeding, en zou ik dit dus kunnen oplossen met een verloopstukje, of is dit niet de oorzaak.
Edit: De huntkey had een 20-pins connector en geen 24-pins, ik heb hem er gewoon ingeplugd, aangezien ik las dat dit wel kan. Zou dit het probleem kunnen zijn van de slecht werkende voeding, en zou ik dit dus kunnen oplossen met een verloopstukje, of is dit niet de oorzaak.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2007 20:44 ]
Hey all,
Gisteren is mijn voeding kapot gegaan, Ik heb een CoolerMaster igreen power van 500watt. hij krijgt de pc wel aan de praat maar de geluiden die eruit komen lijken op een horror film. De voeding maakte al enorm veel lawaai en nu is het dus echt totalloss.
Er zit nog garantie op en volgens alternate kan ik tegen een bijbetaling een nieuwe voeding krijgen.
Nu is het zo dat ik geen CoolerMaster meer wil. Daarom was ik aan het denken aan een:
Procase 750 watt voeding:
+3,3V 30 A
+5V 28 A
+12V totaal 66 A
Of een zalman ZM600-HP 600watt
+3,3V 24 A
+5V 24 A
+12V totaal 42 A
De helpdesk van Alternate stelde voor om voor de Procase te gaan, omdat ie meer Amperes op de +12v lijn zou hebben. Ik zit nu al de hele dag te zoeken maar echte review over de Procase kan ik niet vinden, wel heb ik gelezen dat het een budget merk is.
Over de Zalman waren veel reviews te vinden en de meesten waren goed tot zeer goed. De zalman zou vrijwel niet te horen zijn.
Ik zou graag een voeding willen die mijn systeem (zie specs onder) makkelijk van juice kan voorzien en stil is....De CoolerMaster was een vliegtuig in mijn kamer.
Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.
Gisteren is mijn voeding kapot gegaan, Ik heb een CoolerMaster igreen power van 500watt. hij krijgt de pc wel aan de praat maar de geluiden die eruit komen lijken op een horror film. De voeding maakte al enorm veel lawaai en nu is het dus echt totalloss.
Er zit nog garantie op en volgens alternate kan ik tegen een bijbetaling een nieuwe voeding krijgen.
Nu is het zo dat ik geen CoolerMaster meer wil. Daarom was ik aan het denken aan een:
+3,3V 30 A
+5V 28 A
+12V totaal 66 A
+3,3V 24 A
+5V 24 A
+12V totaal 42 A
De helpdesk van Alternate stelde voor om voor de Procase te gaan, omdat ie meer Amperes op de +12v lijn zou hebben. Ik zit nu al de hele dag te zoeken maar echte review over de Procase kan ik niet vinden, wel heb ik gelezen dat het een budget merk is.
Over de Zalman waren veel reviews te vinden en de meesten waren goed tot zeer goed. De zalman zou vrijwel niet te horen zijn.
Ik zou graag een voeding willen die mijn systeem (zie specs onder) makkelijk van juice kan voorzien en stil is....De CoolerMaster was een vliegtuig in mijn kamer.
Computers are useless. They can only give you answers.
Hallo,
Ik wil m'n huidige systeem gaan upgraden met een nieuwe proc., mobo en mem.
Dit om me oa bezig te gaan houden met videobewerking. AVCHD met pinacle 11
M'n huidige systeem bestaat uit:
Asus A8N-Sli
AMD 3800x2 s939 (@stock)
Kinston 2x1Gb Dual Channel DDR400 PC3200 CL2.5
Dit wil ik gaan vervangen door:
Gigabyte GA-P35C-DS3R
Intel Core 2 Duo E6750
Corsair 2GB XMS2-6400 DDR2 TWIN2X Matched Memory Pairs | TWIN2X2048-6400C4
Verder zit er in mijn kast als huidige voeding de:
Zalman ZM400B-APS 400 Watt
En de volgende andere onderdelen.
2x Maxtor DiamondMax 10 200 Gb
1x MSI 7900GTO (@stock)
1x DVD brander NEC
1x Cd brander LG
1x interne kaartlezer
1x Thermaltake Blue Orb II
2x casefan
En ik heb 'n externe HDD WD320 Gb en een externe HD WD160Gv ( maar deze hebben 'n eigen voeding )
Ik ben niet van plan te gaan overklokken!
Maar indien de mogelijkheid er is met de huidige voeding wil ik me er in de toekomst misschien wel in gaan verdiepen.
Nu is mijn vraag, kan ik de gewenste upgrade maken zonder dat ik me zorgen hoef te maken over de voeding?
Asus A8N-Sli
AMD 3800x2 s939 (@stock)
Gigabyte GA-P35C-DS3R
Intel Core 2 Duo E6750
1x MSI 7900GTO (@stock)
1x DVD brander NEC
1x Cd brander LG
1x interne kaartlezer
2x casefan
En ik heb 'n externe HDD WD320 Gb en een externe HD WD160Gv ( maar deze hebben 'n eigen voeding )
Maar indien de mogelijkheid er is met de huidige voeding wil ik me er in de toekomst misschien wel in gaan verdiepen.
Nu is mijn vraag, kan ik de gewenste upgrade maken zonder dat ik me zorgen hoef te maken over de voeding?
[ Voor 4% gewijzigd door Gekkehuus op 02-10-2007 16:50 ]
Ik heb het volgende systeem:
MSI K8MM-V
AMD 3000+ 2ghz (niet oc'd)
2x512mb pc3200 noname geheugen
1x160gb SATA en 1x120gb PATA schijven
NEC DVDRW en Pioneer Slot-in DVD speler
Cardreader en firewirekaartje
GF FX5200 AGP
350Watt FSP voeding
Gister een mooie nieuwe videokaart gekocht, de Powercolor X1950 Pro met 512mb, systeem start prima alleen spellen lopen bijna meteen vast. Na een kleine search bleek dat de X1950 een flinke voeding vereist, wat raden jullie aan?
MSI K8MM-V
GF FX5200 AGP
350Watt FSP voeding
Gister een mooie nieuwe videokaart gekocht, de Powercolor X1950 Pro met 512mb, systeem start prima alleen spellen lopen bijna meteen vast. Na een kleine search bleek dat de X1950 een flinke voeding vereist, wat raden jullie aan?
Verwijderd
Ik ben opzoek naar een voeding. Budget is 80 euro. Moet draaien met een AMD X2 6000+(zware CPU), een Asus M2N-e, 2GB RAM, 1HDD, 1 casefan, 1 DVD-brander, nu een x1900xt(en later een zwaardere GPU). Ik dacht zelf aan een wattage of 550 van een goed merk, maar er is veel verschillends te koop. Iemand een goed advies?
Yep: zelf eerst eens dit topic doorlezen. Dit is niet als dumpbak bedoeld, je wordt wel geacht zelf wat vooronderzoek te doen. In de openingspost van dit topic (Verwijderd in "Welke voeding heb ik nodig? Deel 18") staat een heleboel informatie.Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 18:48:
Ik ben opzoek naar een voeding. Budget is 80 euro. Moet draaien met een AMD X2 6000+(zware CPU), een Asus M2N-e, 2GB RAM, 1HDD, 1 casefan, 1 DVD-brander, nu een x1900xt(en later een zwaardere GPU). Ik dacht zelf aan een wattage of 550 van een goed merk, maar er is veel verschillends te koop. Iemand een goed advies?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik kom toch maar uit op een 270 watt welke jouw systeem nodig hefet (als ik er vauit ga dat je één HD heb). Ik heb de wattages wat ieder stukje hardware nodig heeft achter de hardware zelf geplaatst. Als ik jouw systeem invoer in de calculator kom ik uit op 266 watt, en niet die 393 waar jij op uitkom. Ook met de 6000+ cpu kom de calculator uit op 294 watt. Ik zelf kom uit op 310 watt welke jouw systeem echt nodig heeft (ik kom iets hoger uit omdat ik veel afrond)Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 20:40:
Ik heb een AM2 4600+ 90
, 2GB RAM, 2 x 5
X1900XT 512 MB, 110
Asus M2N-e, 40
met een 430watt Antec voeding.
Volgens PSU Calculator heb ik 393 watt nodig. Vandaag heb ik een 6000+ ingebouwd. Last van crashes bij games, en lage voedingswaarden. Ik zag net dat ik met de nieuwe CPU 448 watt nodig heb, flink meer dan met de vorige CPU dus. Ik heb een huntkey 550watt, maar deze geeft matige voedingswaardes, en is ook erg instabiel zodra ik een beetje doe in windows. Komt dit doordat deze voeding kwalitatief te matig is, of is er iets aan de hand met de CPU? Als ik weet dat de voeding niet goed genoeg is, schaf ik wel een nieuwe antec/tagan/coolermaster aan, een goede betrouwbare voeding dus, van een wattage of 550, omdat ik ook een nieuwe videokaart ga kopen dit jaar.
Het behoeft denk ik niet al et veel uitleg dat jouw 430 watt Antec geen probleem behoort te hebben met jouw systeem. Het feit dat ook een andere voeindg (welke ook ruim geschikt is voor jouw systeem) ook dezelfde problemen geeft op jouw computer lijkt dus echt niet te komen door de voeding, deze is gewoon voldoende.
Ik heb trouwens de volgende dingen ingesteld in de calculator.
AM2 6000+ cpu
2 stuks geheugen (het maakt niet uit of het DDR of DDR2 is)
ATi X1900XT
1 SATA HD
1 DVD
4 USB
4 80 mm regular fans
verder is niets veranderd, ik heb ook niets extra's ingegeven. Je zal met deze waardes ook op dezelfde waardes uitkomen
Ik weet niet wat voor systeem je heb, maar weet jij hoeveel 600 of 750 watt is, en wat voor computer je daarmee kan voeden?Brainsz schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 14:48:
Hey all,
+3,3V 30 A
+5V 28 A
+12V totaal 66 A
+3,3V 24 A
+5V 24 A
+12V totaal 42 A
Om je even een voorbeeld te geven wat een 600 watt voeindg aankan:
Q6600 op 3.0 Ghz
4 reepjes geheugen
2 x 8800 GTX in SLI
geluidskaart
raidkaart
4 x HD in raid 0
Een 750 watt kan het volgende systeem aan:
Q6600 op 3.6 Ghz met waterkoeling
twee maal een HD 2900 XT in CF
4 reepjes geheugen
moederbord
geluidskaart
raidkaart
8 HD's in Raid 5
Waterkoeling
collectie fans en verlichting
Ik denk dat jouw systeem niet tipt (aan energuieverbruik) aan bovenstaande systemen. Ik vind het daarom ook zonde van het held als je een 750 watt voeindg neem. Je betaald er erg veel voor terwijl je zomaar de helft niet gebruikt!. Een standaard systeem (E6600 op 3.0 Ghz, 8800 GTS 2 HD's enz) heeft nog geen 300 watt nodig!
Mijn advies is daarom ook om niet een 750 watt voeindg te halen. Want wat heb je aan een voeindg welke 66 amperres kan leveren terwijl je nooit meer dan 20 amperres nodig heb
Mijn advies, neem een Antec NeoHE500. Dit is een goede en stille voeindg en zeker weten ook ruim geschikt voor jouw systeem (hij kan 38 amperres levren)
Jouw huidige systeem heeft 270 watt nodig waarvan er 17 amperres van de 12 volt moet komen. Ondanks dat jouw nieuwe systeem veel krachtiger is heeft hij minder stroom nodig, hij heeft zo'n 25 watt minder nodig! Totaal heeft jouw nieuwe systeem dus 250 watt nodig (ik rond af) waarvan er 15 amperres van de 12 volt moet komen. Dit komt omdat de E6750 maar 65 watt nodig heeft, dit in tegenstelling tot de 90 watt van jouw X2 3800+Gekkehuus schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 16:46:
Hallo,
Asus A8N-Sli
AMD 3800x2 s939 (@stock)
Gigabyte GA-P35C-DS3R
Intel Core 2 Duo E6750
1x MSI 7900GTO (@stock)
1x DVD brander NEC
1x Cd brander LG
1x interne kaartlezer
2x casefan
Het behoeft denk ik geen uiotleg dat je je huidige voeindg gewoon kan behouden.
De rest komt later vandaag
7400 Wp op het dak
Dankje voor je reply theoodouma, maar toch heb ik zo mijn twijfels.
Mijn systeem is een:
Pentium D 920 @2.8ghz
2gb ram drr533 2x1gb
2x hdd 320gb + 500gb
XFX geforce 8800 GTS 320mb
4 led case fans
De CoolerMaster igreen power was een 500 watt en volgens mij kon hij het echt niet aan. Hoewel de pc een goeie airflow heeft liep de graden op tot wel 65 graden tijdens een spelletje en 45-50 idle.
De geluid van dat ding was echt niet te trekken.
Verder denk ik niet meer aan een upgrade voor ongeveer 4 jaar, ook geen oc's.
Een vriend van mij raadde ook de Antec NEO aan vanwege zijn stabiliteit en stilte, maar als mij pc de CM igreen verslindt wat zou die dan met de Antec doen?
Mijn systeem is een:
Pentium D 920 @2.8ghz
2gb ram drr533 2x1gb
2x hdd 320gb + 500gb
4 led case fans
De CoolerMaster igreen power was een 500 watt en volgens mij kon hij het echt niet aan. Hoewel de pc een goeie airflow heeft liep de graden op tot wel 65 graden tijdens een spelletje en 45-50 idle.
Een vriend van mij raadde ook de Antec NEO aan vanwege zijn stabiliteit en stilte, maar als mij pc de CM igreen verslindt wat zou die dan met de Antec doen?
[ Voor 0% gewijzigd door Brainsz op 02-10-2007 20:50 . Reden: typ foutje ]
Jouw computer zal ongeveer 260 watt nodig heben, hiervan zal er 16 amperres van de 12 volt moeten komen. Jouw oude systeem heeft maar 30 watt minder nodig, 230 watt en 13 amperres.Mex schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 16:47:
Ik heb het volgende systeem:
MSI K8MM-V
GF FX5200 AGP
350Watt FSP voeding
Er zijn meerdere FSP voedingen van 350 watt op de markt verschenen. Ik weet niet welke jij heb en hoeveel amperres deze kan leveren op de 12 volt. Op de voeding staat hoeveel hij kan leveren op de 12 volt, vaak staat dit in de vorm van een tabel. Als de voeindg 19 amperres of meer kan leveren op de 12 volt dan is hij niet aan vervanging toe. kan hij minder leveren dan is hij wel aan vervanging toe.
Een goede en goedkope voeding is bijvooreeld de Antec Basiq350, een 350 watt voeding welke 23 amperres op de 12 volt kan leveren. De voeindg kost ongever 30-35 euro.
Voor ongeveer 40-45 euro heb je de Coolermaster eXtemeower430. Deze 430 watt voeindg kan 25/29 amperres leveren afhankelijk van model, (er zijn namelijk te types)
Een beetje zelf zoeken kan echt geen kwaad. Jouw syteem heeft nu mar 320 watt echt nodig. Met het ook op nog een zwaardere videokaart zul je dus aan een 430 watt voeidng welke minimaal 30 amperres op de 12 volt kan leveren al voldoende hebben. Wil je een videokaart welke meer nodig heeft dan 180 watt dan zul je naar een 500 watt voeidng moeten kijken.Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 18:48:
Op zich kan een 550 watt voeindg ook, alleen zul je de 550 watt nooit gebruiken, je zal niet boven de 450 watt uitkomen met jouw systeem mocht je een enorm zware videokaart (van 240 watt)
7400 Wp op het dak
Ten eerste staat de iGreen niet echt bekend als een echt goede voeindg. Veel mensen vinden hem matig en veel herrie maken.Brainsz schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 20:26:
Dankje voor je reply theoodouma, maar toch heb ik zo mijn twijfels.
Mijn systeem is een:
Pentium D 920 @2.8ghz
2gb ram drr533 2x1gb
2x hdd 320gb + 500gb
4 led case fans
Jou system heeft maar 310 watt nodig waarvan er 20 amperres van de 12 volt moet komen . Het is daarmee echt niet mogleijk om met jouw systeem de voeindg over te belasten of er moet kortsluiting zijn in de kast
Als jij de NeoHE500 neem heb jij dus echt royaal de ruimte voor de toekomst
7400 Wp op het dak
Verwijderd
Ok; een korte samenvatting van de huidige situatie. Met de oude voeding+CPU werkt alles. Met de nieuwe voeding+CPU werkt alles. Met de nieuwe voeding+Nieuwe CPU werkt het niet. Met de oude voeding + nieuwe CPU werkt het niet. Het zou dus kunnen zijn dat de huntkey(een matig merk) 550Watt de pc niet trekt, en de oude voeding de nieuwe CPU niet trekt, of dat de CPU stuk is.
Ik heb het even nagekeken en mijn FSP doet 18A op 12V, te weinig dus. Bedankt voor de info!theodouma schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 21:19:
[...]
Jouw computer zal ongeveer 260 watt nodig heben, hiervan zal er 16 amperres van de 12 volt moeten komen. Jouw oude systeem heeft maar 30 watt minder nodig, 230 watt en 13 amperres.
Er zijn meerdere FSP voedingen van 350 watt op de markt verschenen. Ik weet niet welke jij heb en hoeveel amperres deze kan leveren op de 12 volt. Op de voeding staat hoeveel hij kan leveren op de 12 volt, vaak staat dit in de vorm van een tabel. Als de voeindg 19 amperres of meer kan leveren op de 12 volt dan is hij niet aan vervanging toe. kan hij minder leveren dan is hij wel aan vervanging toe.
Een goede en goedkope voeding is bijvooreeld de Antec Basiq350, een 350 watt voeding welke 23 amperres op de 12 volt kan leveren. De voeindg kost ongever 30-35 euro.
Voor ongeveer 40-45 euro heb je de Coolermaster eXtemeower430. Deze 430 watt voeindg kan 25/29 amperres leveren afhankelijk van model, (er zijn namelijk te types)
Het zou handiger zijn als je ons liet weten welke CPU je eerst had en welke je nu hebt?Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 23:05:
Ok; een korte samenvatting van de huidige situatie. Met de oude voeding+CPU werkt alles. Met de nieuwe voeding+CPU werkt alles. Met de nieuwe voeding+Nieuwe CPU werkt het niet. Met de oude voeding + nieuwe CPU werkt het niet. Het zou dus kunnen zijn dat de huntkey(een matig merk) 550Watt de pc niet trekt, en de oude voeding de nieuwe CPU niet trekt, of dat de CPU stuk is.
Stel je wilt Crossfire draaien en overklokken met 2x een HD 2900Pro (of XT, gaat om het idee).
Dan heb je in theorie 2x een 6 pins PCI-E connector nodig én 2x een 8 pins connector (ook wel P8 genoemd).
Is er uberhaput een voeding die dit heeft of maak ik een foutje in mijn theorie?
Hmmm blijkbaar heb je aan 4x 6 pins genoeg?
Dan heb je in theorie 2x een 6 pins PCI-E connector nodig én 2x een 8 pins connector (ook wel P8 genoemd).
Is er uberhaput een voeding die dit heeft of maak ik een foutje in mijn theorie?
[ Voor 7% gewijzigd door Saturnus op 03-10-2007 18:11 ]
ik heb op mijn moederbord een 8Pin 12v aansluiting nodig maar mijn voeding beschikt niet over die aansluiting
kan ik het oplossen met andere kabels of moet ik een verloopkabeltje kopen?
systeem start niet op zonder die kabel
kan ik het oplossen met andere kabels of moet ik een verloopkabeltje kopen?
systeem start niet op zonder die kabel
Soms kan je ook je gewone P4 (4pins blokje) erin zetten maar dan moet je even googlen want 100% zeker weet ik het niet.
Ik heb ook een vraag:
Mijn huidige setup:
AMD64 x2 4200+ (s939)
A8N-SLi-premium
2x 1gb DDR 3200 dualchannel
7600 GT
3x harde schijf
3 ventilatoren
RS-430-PCAP Coolermaster extreme 430 watt dus ( zie ook http://www.coolermaster.c...=detail&tbcate=563&id=952)
Nu denk ik erover om een x1950 pro te halen. Deze heeft ook een 6pin pci-e connector nodig.
Die heeft mijn voeding volgens mij niet, maar ik heb begrepen dat je ook van molex naar 6pin kan.
Ik heb nog 2 molex aansluitingen vrij.
Aangenomen dat dat kan, is mijn voeding dan sterk genoeg? De 12v-lijnen bieden 14 en 15A.
Ik ben bang dat dat net niet genoeg is. Ze kunnen beiden niet zomaar opgeteld worden heb ik begrepen (in ieder geval zijn ze samen minder dan 14+15=29).
Dus: kan mijn voeding de x1950pro aan of is dat te hoog begrepen?
Mijn huidige setup:
AMD64 x2 4200+ (s939)
A8N-SLi-premium
7600 GT
3x harde schijf
3 ventilatoren
RS-430-PCAP Coolermaster extreme 430 watt dus ( zie ook http://www.coolermaster.c...=detail&tbcate=563&id=952)
Nu denk ik erover om een x1950 pro te halen. Deze heeft ook een 6pin pci-e connector nodig.
Die heeft mijn voeding volgens mij niet, maar ik heb begrepen dat je ook van molex naar 6pin kan.
Aangenomen dat dat kan, is mijn voeding dan sterk genoeg? De 12v-lijnen bieden 14 en 15A.
Ik ben bang dat dat net niet genoeg is. Ze kunnen beiden niet zomaar opgeteld worden heb ik begrepen (in ieder geval zijn ze samen minder dan 14+15=29).
ja zeker wel , en bij elke pci express videokaart zit een stroomstekker ( 6 pin)
430 watt is genoeg
430 watt is genoeg
Hey
Een vriend van me wil een nieuwe videokaart kopen, namelijk de XFX PCI-e GeForce 8800GTS 320MB. Nu zag ik in het GeForce 8800 topic hier op GoT het volgende;
Hier staat bij de +12V lijnen elk 18A. 3x dus omdat deze 3 losse +12V lijnen heeft maar is dit wat hierboven met "gecombineerd" bedoeld wordt? In andere woorden; dit zou prima moeten werken?
B.v.d
Een vriend van me wil een nieuwe videokaart kopen, namelijk de XFX PCI-e GeForce 8800GTS 320MB. Nu zag ik in het GeForce 8800 topic hier op GoT het volgende;
Een goeie voeding is dus belangrijk, en mijn oog viel op de Antec TruePower Trio 550W. Ik heb echter een vraagje over de output, zie http://www.cluboverclocke...ruepowerTrio550/index.htm en scroll naar de OUTPUT table.De voeding is groot belang bij een high-end kaart. Zoals in dit topic te lezen is zal een nVidia GeForce 8800GTX al ongeveer 175W nodig hebben. nVidia beveelt minimaal een 450W voeding aan met een gecombineerd vermogen van 30A op de 12V lijn.
Hier staat bij de +12V lijnen elk 18A. 3x dus omdat deze 3 losse +12V lijnen heeft maar is dit wat hierboven met "gecombineerd" bedoeld wordt? In andere woorden; dit zou prima moeten werken?
B.v.d
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Ik heb vanmiddag eindelijk mijn nieuwe spullen binnen gehad wat mijn systeem als volgt er doet uitzien
1x Pentium D 2.8 Ghz
2x 1024 DDR2 PC5300
1x Asus Geforce 8600GTS
5x HDD
1x Soundblaster Audigy
1x DVD Brander
Nu heb ik op mijn voeding de volgende aansluitingen nodig behalve de standaard molexjes.
1x 4 PINS 12v Connector
1x 24 PINS ATX Connector
1x 6 PINS PCI/E voor de 8600¨
Uiteraard heeft mijn huidige voeding dit niet en juist hier had ik geen rekening mee gehouden. Mijn vraag is dus nu ik toch een nieuwe voeding moet hebben welke voeding is hiervoor het beste
1x Pentium D 2.8 Ghz
2x 1024 DDR2 PC5300
1x Asus Geforce 8600GTS
5x HDD
1x Soundblaster Audigy
1x DVD Brander
Nu heb ik op mijn voeding de volgende aansluitingen nodig behalve de standaard molexjes.
1x 4 PINS 12v Connector
1x 24 PINS ATX Connector
Uiteraard heeft mijn huidige voeding dit niet en juist hier had ik geen rekening mee gehouden. Mijn vraag is dus nu ik toch een nieuwe voeding moet hebben welke voeding is hiervoor het beste
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Ik heb een beetje een omgekeerde vraag:
Dit is mijn systeem op dit moment:
Amd Ahtlon Xp 2800
a7n8x-e deluxe
512 Dual Channel ( 2 x 256 Mb )
Ati Radeon 9600
Nexus 300 Watt Voeding
Nou is dit systeem natuurlijk achterhaald.
En om toch de nieuwste spelletjes te kunnen spelen ben ik bezig met een kleine update (totdat ik volgend jaar een Intel Dual Core systeem wil gaan kopen).
Dat wil zeggen een nieuwe videokaart en geheugen.
Het geheugen heb ik al besteld dat is Mushkin 1024 DDR Dual channel geworden.
Maar met de videokaart zit ik toch met een probleem, ik wil deze vervangen zonder ook mijn voeding te moeten vernieuwen. Maar ik twijfel welke videokaart gaat werken icm de nieuwe videokaart.
Ik heb op dit moment de keuze uit:
Club3d Geforce7800 GS 256 MB
Asus Geforce 6800 Ultra 256 MB
Ati Radeon X1950GT 256 MB
Andere alternatieven zijn ook welkom (mits pixel shader 3.0 erop zit).
Amd Ahtlon Xp 2800
a7n8x-e deluxe
Ati Radeon 9600
Nexus 300 Watt Voeding
En om toch de nieuwste spelletjes te kunnen spelen ben ik bezig met een kleine update (totdat ik volgend jaar een Intel Dual Core systeem wil gaan kopen).
Maar met de videokaart zit ik toch met een probleem, ik wil deze vervangen zonder ook mijn voeding te moeten vernieuwen. Maar ik twijfel welke videokaart gaat werken icm de nieuwe videokaart.
Je heb 4 maal een 6 pins connectoren nodig voor de videokaarten. het moederbord kan ook gewoon overweg met de 4 pins P4 stekker.Saturnus schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 18:09:
Stel je wilt Crossfire draaien en overklokken met 2x een HD 2900Pro (of XT, gaat om het idee).
Vaak wordt er bij een videokaart ook een verloopje meegeleverd om van twee gewone molex stekkers één 6 pins stekker te makne. In dat geval zul je dus twee maal een 6 pin en vier molexen nodig hebben
De eXtremepower kan 14 en 15 amperre sper lijn leveren. Als uitzondering kun je echter wel de lijnen bij elkaar optellen, hij kan dus gewoon 29 amperres leveren op de 12 volt.RoTro schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 19:52:
Ik heb ook een vraag:
Mijn huidige setup:
AMD64 x2 4200+ (s939)
A8N-SLi-premium
7600 GT
3x harde schijf
3 ventilatoren
Jouw systeem met de X195PRO heeft 260 watt nodig. Hiervan hoeft er maar 17 amperres van de 12 volt te komen. Eem voeindg welke minimaal 20 amperers kan levere is dus al voldoende.
Trouwens, jouw huidige system feeft maar 30 watt minder nodig, de X1950PRO is gelukkig niet zo'n stroomslurper.
Bij de videokaart zit hoogswaarschijnlijk ook een kabeltje om de videokaart ook op één of twee molexen aan te kunnen sluiten
Onderaan in de tabel staat "* +12V1, 12V2,12V3 maximum output 504 Watts max. " Dit houdt dus in dat de 12 volt lijn totaal 504 watt kan leveren. Dit is 42 amperres.TommyGun schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 23:36:
Hey
[...]
Een goeie voeding is dus belangrijk, en mijn oog viel op de Antec TruePower Trio 550W. Ik heb echter een vraagje over de output, zie http://www.cluboverclocke...ruepowerTrio550/index.htm en scroll naar de OUTPUT table.
B.v.d
Ik weet niet wat voor systeem jouw vriend heeft, maar ik denk dat een 550 watt voeding nogal overdreven is. Een 8800GTS heeft maar 106 watt nodig volgens deze bron. Als er oko en E6750 in de computer zit welke 50% overgeklokt is en er zitten drie HD is zijn systeem dan zal er maximaal 330 watt echt nodig zijn. Een 550 watt voeindg is dan een klein beetje overdreven.
Ik denk daarom ook dat de TruePower Trio van 430 watt ook ruim voldoende zal zijn voor zijn systeem.
rest volgt later
7400 Wp op het dak
Ten eerste hefet jouw systeem 290 watt nodig waarvan er 19 amperres van de 12 volt moet komen. Met het opstarten van de computer is er heel even (halve seconde) een piek van 24 amperers omdat de HD's moeten gaan draaien.ShadowBumble schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 23:44:
Ik heb vanmiddag eindelijk mijn nieuwe spullen binnen gehad wat mijn systeem als volgt er doet uitzien
1x Pentium D 2.8 Ghz
2x 1024 DDR2 PC5300
1x Asus Geforce 8600GTS
5x HDD
1x Soundblaster Audigy
1x DVD Brander
1x 4 PINS 12v Connector
1x 24 PINS ATX Connector
Als minimum voor jouw systeemis daarom ook een 340 watt voeidng welke minimaal 23 amperres kan leveren met een piek van minimaal 26 amperres.
De Antec NeoHE380 kan totaal 380 watt leveren waarvan er 28 amperres van de 12 volt kan komen met kortstondig een piek van boven de 30 amperers. Qua stroom is deze voeindg dus ruim geschikt voor jouw systeem. Verder heeft de voeindg een 24 en 4 pins stekker, een 6 pins PCI-E stekker 4 SATA en 6 MOLEX stekkers. De voeindg moet dus ook qua aansluitingen geschikt zijn voor jouw systeem.
Verdere voordeel van de NeoHE is dat deze voeindg superstil is en modulair uitgevoed. De voeding kost ongeveer 65-70 euro.
Als je op de voeindg kijkt dan zie je daar een tabel staan of een stukje tekst. Hierop staat hoeveel stroom de voeindg kan leveren op de 12 volt lijn(en) Die 300 watt zegt namelijk niet zo heel veel. Als je een auto heb welke 500 PK heeft dan zegt dat echt helemaal niets over de maximum snelheid. Een auto met 200 PK kan misschien nog wel hader gaan dat die met 500 PK. Vergelijk het aantal PK maar met het wattage van een voeindg, en de max snelheid met de hoeveelheid amperers op de 12 volt. Je vraagt nu eigelijk hoever je je voeindg nog kan belasten en of je hem niet overbelast. Aangezien de 12 volt lijn altijd de zwakke schakel is in een voeindg is deze dus belangrijker dan het wattage van de voeindg.J_Velsink schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 08:53:
Ik heb een beetje een omgekeerde vraag:
Amd Ahtlon Xp 2800
a7n8x-e deluxe
Ati Radeon 9600
Nexus 300 Watt Voeding
Jouw systeem heeft oznder videokaart 140 watt nodig. Hiervan zal er 7 amperres van de 12 volt moeten komen.
Wat je nu kan doen is het volgende:
• zoek op de voeindg hoeveel amperres hij continu kan leveren op de 12 volt
• haal hier 15% af en rond het af naar beneden (stel hij kan 15A leveren dan haal je hier 15% af (12.75) en je rond het af nar beneden waarmee je op 12 A uitkom)
• Haal hier de 7 amperres vanaf welke jouw computer nodig heeft (in dit voorbeeld hou je 5 over)
• je heb nu de beschikbare stroom voor een videokaart. Doe deze maarde maal 12. (in dit voorbeeld 60)
• Je heb nu het maximum wattage welke je videokaart mag gebruiken.. Zoek in deze grafiek op hoeveel een bepaalde videokaart nodig heeft. (in dit voorbeeld is alleen de 7800GS geschikt)
7400 Wp op het dak
Effe kijken of ik mijn Coolermaster Realpower 550Watt kan verpatsen.
Ik heb momenteel een Antec NeoHE 430watt die ik veeeeel fijner vind.
Maar ik ben benieuwd of hij mijn setuptje kan trekken voorlopig.
Dit is momenteel wat ik erin hebt en ik wil er misschien nog 2 a 3 schijfjes in de toekomst erbij gaan zetten.
AMD Athlon 3500+
Asus A8N SLI SE
ASUS 7600GT
2 x 512MB RAM
2 optische drives
3 hhd's (2x samung spinpoint t166 + maxtor 300gb)
Dit is momenteel wat ik erin hebt en ik wil er misschien nog 2 a 3 schijfjes in de toekomst erbij gaan zetten.
AMD Athlon 3500+
Asus A8N SLI SE
ASUS 7600GT
2 x 512MB RAM
2 optische drives
mijn systeem;
P5K
E6750
8800gts 320mb (OC van MSI)
2 gig kingston (pc5300/cl5)
thermaltake bluemax (prestaties richting de bigtyph fx)
250gb sata II 16mb cache schijf
dvd speler
Wat voor soort voeding moet ik aan denken? Denk zelf dat een Super Flower 500W het trekt... maar op school ben ik een ramp met elektrotechniek, dus nu t om geld gaat wil ik toch liever zekerheid.
p.s. ga de ram/processor overklokken, wat het rekenwerk er neit makkelijker op maakt.
P5K
E6750
dvd speler
Wat voor soort voeding moet ik aan denken? Denk zelf dat een Super Flower 500W het trekt... maar op school ben ik een ramp met elektrotechniek, dus nu t om geld gaat wil ik toch liever zekerheid.
p.s. ga de ram/processor overklokken, wat het rekenwerk er neit makkelijker op maakt.
[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 04-10-2007 20:53 ]
Dat lukt gemakkelijk. 3500+ en 7600GT trekken niet zoveel. En 6 hdd's moet die wel aankunnen.timskiej schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 20:14:
Effe kijken of ik mijn Coolermaster Realpower 550Watt kan verpatsen.
AMD Athlon 3500+
Asus A8N SLI SE
ASUS 7600GT
2 x 512MB RAM
2 optische drives
Corsair 520w. Als je die te duur vind, dan zou de 450w versie het ook nog wel trekken, die lever 33A op de 12V lijn. Als je de 6750 echt tot zijn limiet wil overclocken (dus voltage verhogingen e.d.) dan is de Corsair 520w zeker aan te raden. De 450w krijgt het dan ietwat lastiger.Myrdreon schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 20:52:
mijn systeem;
P5K
E6750
dvd speler
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Verwijderd
Ik ben benieuwd wat mij systeem max verbruikt.
asus p5n32-e sli
E6600 oc 3700mhz luchtkoeling
8800gts 640mb oc 648.00-1080.00mhz (2e komt er bij met dezelfe oc)
2gig geheugen 800mhz 4-4-4-12
1hd 250gig (er komt ooit nog een 2e bij van 500 gig)
2 case fans 25cm
1 extra cace fan 12cm
1cace fan cm???
Voeding ocz gamexstream 700watt
asus p5n32-e sli
2 case fans 25cm
1 extra cace fan 12cm
1cace fan cm???
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2007 10:43 ]
Vraagje ik ga een compleet nieuwe pc aanschaffen maar weet niet welke voeding ik moet hebben. Het budget is ongeveer 100 euro.
De setup word:
Intel Core 2 Quad Q6600(Ga wel overklokken G0 stepping)
Sapphire Radeon HD2900XT,GDDR3, PCI Express x16, 512MB
GigaByte GA-P35-DQ6,Retail
2x Team Elite,2048MB, DDR2. PC6400, 800MHz, 2x(dus 4Gb totaal)
Lite On LH-20A1S, Serial ATA150, Zwart, OEM
Nu dus alleen nog een voeding.. Welke raden jullie mij aan?
Graag ook een onderbouwing.
Edit: Zit zelf te denken aan deze: Corsair CMPSU-550VX,550Watt, Retail Is dat wat?
De setup word:
Edit: Zit zelf te denken aan deze: Corsair CMPSU-550VX,550Watt, Retail Is dat wat?
[ Voor 14% gewijzigd door MeijsteR op 05-10-2007 10:48 ]
Zelf de openingspost van dit topic doorlezen, zelf in de Pricewatch zoeken, en dan aangeven waarom je die wilt gaan nemen.MeijsteR schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 10:45:
Dit is geen forum of topic voor requests zonder eigen inzet. En dan ook nog een onderbouwing verwachten????
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Verwijderd
Toch wel een minimale 600W kwaliteits voeding 
Maar een OCZ GameXstream van 700W zou echt super zijn.
Je had idd beter zelf kunnen zoeken, echt simpels!
pricewatch: OCZ GameXStream OCZ700GXSSLI, 700W (ATX12V 2.2, EPS12V)
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2007 10:48 ]
Heb een 600 Watt zalman gekocht, maar denk dat ik dit uiteindelijk niet nodig had gehad. Idle is het stroomverbruik zo'n 140 watt van de pc zelf. Onder Load CPU only is het 200 watt en tijdens het gamen met een 25% OC videokaart ongeveer 250-260 watt. De cpu heeft meestal niet zoveel te doen bij het gamen.
Ben wel heel tevreden over deze voeding. Het heatpipe gedoe werkt echt goed, de voeding draait nooit harder bij mijn verbruik in ieder geval en voor de 93 euro die het ding kostte krijg je netjes gesleevde kabels en modulair design. Voor die prijs vrij uniek. En als je dan nog de 4x16A 12 volt lijnen kijkt, dan is het echt een mooie voeding.
Meijster: ik heb vrijwel dezelfde setup, alleen ander merk geheugen en een 8800GTS, dus met 600 kom je prima uit de voeten.
Ben wel heel tevreden over deze voeding. Het heatpipe gedoe werkt echt goed, de voeding draait nooit harder bij mijn verbruik in ieder geval en voor de 93 euro die het ding kostte krijg je netjes gesleevde kabels en modulair design. Voor die prijs vrij uniek. En als je dan nog de 4x16A 12 volt lijnen kijkt, dan is het echt een mooie voeding.
Meijster: ik heb vrijwel dezelfde setup, alleen ander merk geheugen en een 8800GTS, dus met 600 kom je prima uit de voeten.
[ Voor 44% gewijzigd door REDFISH op 05-10-2007 12:13 ]
Prima voeding. Made by Seasonic. Erg stilMeijsteR schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 10:45:
Vraagje ik ga een compleet nieuwe pc aanschaffen maar weet niet welke voeding ik moet hebben. Het budget is ongeveer 100 euro.
De setup word:
Onzin. De Corsair voldoet meer dan prima en is ook stiller dan de OCZ. Die pc trekt full stressed nog geen 300w.Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 10:47:
Toch wel een minimale 600W kwaliteits voeding
Ik heb momenteel een
Gigabyte DS3, core2duo e4300 @2.7 ghz, geforce 7900gs @ 600/800, 3 hds( 1 raptor), 2 gb ram, 1 dvd writer, verder niets bijzonders. Op een tagan 380 watt voeding.
Nu wil ik mijn 7900gs gaan upgraden naar een ati 2900pro. Nu zit ik in dubio of ik ook mijn voeding moet gaan upgraden. En dus vraag ik de mening van de tweakers, upgraden, nodig of niet?
Gigabyte DS3, core2duo e4300 @2.7 ghz, geforce 7900gs @ 600/800, 3 hds( 1 raptor), 2 gb ram, 1 dvd writer, verder niets bijzonders. Op een tagan 380 watt voeding.
Nu wil ik mijn 7900gs gaan upgraden naar een ati 2900pro. Nu zit ik in dubio of ik ook mijn voeding moet gaan upgraden. En dus vraag ik de mening van de tweakers, upgraden, nodig of niet?
Verwijderd
Ik wil mijn systeem stiller maken en ben daarom op zoek naar een stille voeding. Mijn oog viel op de BQT E5-400W van Be Quiet!.
Mijn vraag is niet zozeer of hij genoeg voeding levert, want dat doet hij wel, maar is dit:
1. Kwalitatief gezien een goede voeding?
2. Is de prijs/kwaliteit verhouding goed? Of zijn er een betere keuzes voor dit geld (€50-60)?
3. En vooral: is dit een stille voeding? Ik kan nergens reviews vinden. Wel heeft hij een 120mm fan, maar is hij ook echt STIL?
Mijn vraag is niet zozeer of hij genoeg voeding levert, want dat doet hij wel, maar is dit:
2. Is de prijs/kwaliteit verhouding goed? Of zijn er een betere keuzes voor dit geld (€50-60)?
3. En vooral: is dit een stille voeding? Ik kan nergens reviews vinden. Wel heeft hij een 120mm fan, maar is hij ook echt STIL?
Verwijderd
@ Vinnie_N
Ja, voeding moet worden geupgrade, het is op je huidige setup al aan de krappe kant!
een 500W voeding zou prima zijn.
@ _Pumba_
Super voeding,Kwaliteit,prijs kwaliteit is ook prima.. Google is je vriend, als je wilt weten hoe stil de voeding is, gewoon even zoeken naar een Review ervan! die zou er best zijn
Maar, wat voor systeem ga je eraan hangen?
Ja, voeding moet worden geupgrade, het is op je huidige setup al aan de krappe kant!
een 500W voeding zou prima zijn.
@ _Pumba_
Super voeding,Kwaliteit,prijs kwaliteit is ook prima.. Google is je vriend, als je wilt weten hoe stil de voeding is, gewoon even zoeken naar een Review ervan! die zou er best zijn
Verwijderd
Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 10:00:
[...]
@ _Pumba_
MOBO | MSI K9N SLI-2F |
PROC | AMD Athlon 64 X2 4200+ 89 Watt 2.20 GHz |
HDD | 2x 160 GB 7200RPM SATA |
RAM | 2x 2048 MB |
GPU | GeForce 7900GS PCIe |
Overig | Een zooi aan USB randapparatuur (5x) en 1x Creative X-Fi audiokaartje |
Verwijderd
Ik heb hier de grotere versie, 600W. Zeer tevreden van, ik hoor hem echt niet. Zelf onder de hoogste belasting (X1950XTX overckolckt, Q6600 etc...) spint de fan niet op. Je moet je oor al tegen de voeding (bij wijze van spreken) leggen voor je hem kan horen.Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 08:30:
Ik wil mijn systeem stiller maken en ben daarom op zoek naar een stille voeding. Mijn oog viel op de BQT E5-400W van Be Quiet!.
Verwijderd
Dan zou een 500W/550W de betere keuze zijn!Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 10:35:
[...]
MOBO MSI K9N SLI-2F PROC AMD Athlon 64 X2 4200+ 89 Watt 2.20 GHz HDD 2x 160 GB 7200RPM SATA RAM 2x 2048 MB GPU GeForce 7900GS PCIe Overig Een zooi aan USB randapparatuur (5x) en 1x Creative X-Fi audiokaartje
Niet helemaal ontopic, maar wie weet waar je een PCIe 6 naar 8 pin converter kan kopen?
Ik wil namelijk m'n HD2900XT voor de gek houden want ik heb nu maar 2x een 6pin aansluiting.
Ik zie niks bij bekende winkels en Google levert ook alleen maar gekke resultaten op.
Anyone?
Ik wil namelijk m'n HD2900XT voor de gek houden want ik heb nu maar 2x een 6pin aansluiting.
Ik zie niks bij bekende winkels en Google levert ook alleen maar gekke resultaten op.
Anyone?
Verwijderd
om te oc'en zekerMensionXL schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 14:54:
Niet helemaal ontopic, maar wie weet waar je een PCIe 6 naar 8 pin converter kan kopen?
Anyone?
in rivatuner kan je ook wat aanvinken zodat het werkt
Zoinder overklok zal jouw systeem een kleine 250 watt nodig hebben. Hiervan zal er 16 amperres van de 12 volt moeten komen. Klok ji jde computer over (cpu 50% en gpu 20%) zal jouw systeem daardoor 80 watt extra nodig hebben waarmee ik uitkom op 330 watt en 23 amperres.Myrdreon schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 20:52:
mijn systeem;
P5K
E6750
dvd speler
Een voeindg welke minimaal 27 amperes kan leveren (en minimaal 380 watt is) moet dan al voldoende zijn voor jouw systeem, ook als je gaat overklokken
Waarom denk jij dat een 450 watt voeindg het moeilijk gaat krijgen als hij 330 watt moet leveren? Hoe kom jij bij jouw advies en wat zijn jouw berekeningen.PASware schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 01:01:
[...]
Corsair 520w. Als je die te duur vind, dan zou de 450w versie het ook nog wel trekken, die lever 33A op de 12V lijn. Als je de 6750 echt tot zijn limiet wil overclocken (dus voltage verhogingen e.d.) dan is de Corsair 520w zeker aan te raden. De 450w krijgt het dan ietwat lastiger.
(niet om je ect af te kraken, maar ik ben gewoon erg nieuwsgierig omdat jij nogal erg hoog uitkomt in vergelijking met mijn advies.
Ik kan er niet echt meer van maken dan 310 watt welke jouw systeem uit de voeindg zal trekken als absol;uut maximum. Met de tweede videokaart zal dit met 130 watt exta toenemen en ook de HD zal voor 15 watt exta zorgen. Totaal zal jouw "vernieuwde" systeem dus 450 watt nodig hebben (ik rond af)Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 10:40:
Ik ben benieuwd wat mij systeem max verbruikt.
asus p5n32-e sli
2 case fans 25cm
1 extra cace fan 12cm
1cace fan cm???
Die 700 watt voeindg zal dus echt voldoende moeten zijn. Sterker nog, ik denk zelfs dat een goede 500 watt voeing youw systeem nog wel aan zou kunnen (ook met SLI en OC)
Rest volgt later vandaag
7400 Wp op het dak
De G0 heeft zonder OC 95 watt nodig. Jouw complete computer zal dan ongeveer 360 watt nodig hebben (vanuitgaand dat je 2 HD's heb). De 12 volt lijn zal hiervan 24 amperers moeten leveren. Klok jij de cpu over tot ongeveer 3.3 Ghz en je klokt de videokaart 15% over dan zal jouw totale systeem 450 watt lusten waarvan er 32 amperres van de 12 volt moet komen.MeijsteR schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 10:45:
De setup word:
Een goede voeindg voor jouw systeem kan darom ook minimaal 37 amperes leveren op de 12 volt (en moet minimaal 500 watt zijn)
Jouw CMPSU-550VX kan 41 amperers leveren op de 12 volt en is daarmee geschikt voor jouw systeem
wederom dezelfde vraag als zonet; Hoe kom je bij je waardes. Een systeem met een cpu van 95 watt en een gpu van 160 watt kan onmogelijk onder de 300 watt blijven, helemaal als je gaat overklokken.PASware schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 14:57:
[...]
Onzin. De Corsair voldoet meer dan prima en is ook stiller dan de OCZ. Die pc trekt full stressed nog geen 300w.
[smal] wederom niet bedoeld om je op enige vorm negatief te raken, ik ben gewoon erg benieuwd in je beredenatie, Als ik weet waar je een fout maak kan ik je daar op wijzen, jouw advies klopt niet echt helemaal namelijk.
Nogmaals, het is absoluut niet negatief bedoeld[/small]
Zonder videokaart heeft jouw systeem 220 watt nodig. Hiervan zal er 14 amperres van de 12 volt moeten komen. Jouw videokaart heeft ongeveer 50 watt nodig waarmee jouw huidige systeem 270 watt en 19 amperres nodig heeft.Vinnie_N schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 03:25:
Ik heb momenteel een
Gigabyte DS3,
core2duo e4300 @2.7 ghz,
geforce 7900gs @ 600/800,
3 hds( 1 raptor),
2 gb ram,
1 dvd writer,
verder niets bijzonders. Op een tagan 380 watt voeding.
DE X2900PRo heeft echter meer nodig dan de 7900, namelijk 130 watt totaal. Hiermee zal jouw systeem 350 watt nodig hebben waarvan er 25 amperres van de 12 volt moet komen. Wil je op safe zitten dan is een voeindg aan te raden welke minimaal 29 amperres kan leveren (en minimaal 400 watt is)> Hiermee is jouw Tagan voeding dus niet geschikt.
Een goede voeding is bijvoorbeeld de Antec NeoHE430. Deze 430 watt voeding kan totaal 32 amperres leveren. Bovendien is de voeding modulair en erg stil. Hij kost helaas wel rond de 70 euro.
Uiteraard zijn vele andere voeingen maar geschikt, zolang ze maar minimaal 400 watt zijn en minimaal 29 amperres op de 12 volt kunnen leveren.
1 De voeindg is absoluut niet slecht, hij behoort thuis in het rijtje met de goede voeindgen. Oko is de voeindg met 30 amperers op de 12 volt absoluut geen zwakke voeindg te noemenVerwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 08:30:
2 De voeindg kost ongeveer 55 euro wat neerkomt op 12.5 cent per watt. Je heb daarmee best veel vermogen voor je geld (best een dubbelzinnige opmerking). De prijs/kwaliteit is dus niet verkeerd
3. Persoonlijk zou ik je toch de Antec NEHE430 aan willen raden. Deze voeindg mag dan wel 70 euro kosten, maar je heb daar wel één van de stilste voeindgen voor zoals ook blijkt uit deze test.
De voeindg is met 16 cent per watt niet supergoedkoop te noemen, maar zijn 32 amperres, stilte en het feit dat hij modulair is maken dat zeker goed.
Mijn adbvies is daarom ook; Neem lekker de Be-Quiet. Als je echter het geld er voor over heb neem dan de NeoHE
7400 Wp op het dak
Yep via Overdrive. Hoe doe je dat dan? Of bedoel je gewoon overklokken met RivatunerVerwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 19:26:
[...]
om te oc'en zeker![]()
in rivatuner kan je ook wat aanvinken zodat het werkt
Verwijderd
Meen je dat echt?Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 13:23:
[...]
Dan zou een 500W/550W de betere keuze zijn!
Met (nogmaals) deze specs:
MOBO | MSI K9N SLI-2F |
PROC | AMD Athlon 64 X2 4200+ 89 Watt 2.20 GHz |
HDD | 2x 160 GB 7200RPM SATA |
RAM | 2x 2048 MB |
GPU | GeForce 7900GS PCIe |
Overig | Een zooi aan USB randapparatuur (5x) en 1x Creative X-Fi audiokaartje |
De 400 van be quiet moet toch genoeg zijn? ik heb nu 350 watt...
Kan iemand anders hier zijn/haar oordeel over vellen?
En stel dat ik in de toekomst een wat zwaarder kaartje+proc erin gooi, heb ik er dan ook nog genoeg aan?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2007 22:45 ]
Die 400 watt voeding moet echt ruim voldoende zijn!Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 22:42:
[...]
Meen je dat echt?
Met (nogmaals) deze specs:
MOBO MSI K9N SLI-2F PROC AMD Athlon 64 X2 4200+ 89 Watt 2.20 GHz HDD 2x 160 GB 7200RPM SATA RAM 2x 2048 MB GPU GeForce 7900GS PCIe Overig Een zooi aan USB randapparatuur (5x) en 1x Creative X-Fi audiokaartje
De 400 van be quiet moet toch genoeg zijn? ik heb nu 350 watt...
Kan iemand anders hier zijn/haar oordeel over vellen?
En stel dat ik in de toekomst een wat zwaarder kaartje+proc erin gooi, heb ik er dan ook nog genoeg aan?
Jouw systeem heeft maar 240 watt nodig. Hievan moet er 15 amperers van de 12 volt komen. Een voeindg van 280 watt welke 18 amperrs of meer kan leveren is ook al voldoende Jouw voeding kan 30 amperres leveren op de 12 volt en is daarmee echt zeer ruim geschikt voor jouw systeem.
Stel je vervangt de videokaart voor een 8800GTS. Jouw systeem zal dan 60 watt extra nodig hebben waardoor er 300 watt en 21 amperres van de 12 volt moet komen. Zet jij daarnaast ook nog een X2 6000+ in jouw systeem dan zal er totaal 340 watt en 24 amperres nodig zijn (dit is dus met de 8800GTS). Een voeindg welke minimaal 380 watt is en minimaal 28 amperres kan leveren moet dan voldoende zijn. De Be-Quiet kan totaal 30 amperres leveren en is daarmee dus gewoon geschikt voor jouw systeem, ook met een dikke videokaart en cpu.
7400 Wp op het dak
Mijn systeem:
Asus P5K-E/WIFI-AP
C2D E6750
Sapphire Radeon HD2600XT,GDDR4, PCI Express x16, 256MB (Met Zalman VF900-Cu)
OCZ OCZ2SOE8002GK, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz (Dual channel)
2x Western Digital Caviar RE, 250 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II (raid 0)
Samsung SH-D163C, S-ATA
Ik heb zelf geen verstand van wattages/voltages/goede voedingen, heb geen idee welke voeding ik zou moeten hebben. Wil wel dat mijn systeem stabiel draait.
Ik zeg nu dat ik niet ga overklokken, maar niets is zeker. Als ik ga overklokken is het de GPU. CPU niet.
Asus P5K-E/WIFI-AP
C2D E6750
Samsung SH-D163C, S-ATA
Ik heb zelf geen verstand van wattages/voltages/goede voedingen, heb geen idee welke voeding ik zou moeten hebben. Wil wel dat mijn systeem stabiel draait.
Ik zeg nu dat ik niet ga overklokken, maar niets is zeker. Als ik ga overklokken is het de GPU. CPU niet.
En wat is je vraag? Welke voeding heb je nu, heb je problemen? Niets is zeker, ook niet wat je bedoeling isArchiebald schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 23:09:
Mijn systeem:
Asus P5K-E/WIFI-AP
C2D E6750
Samsung SH-D163C, S-ATA
Owja sorry dat ik het niet duidelijker melde.gambieter schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 23:18:
[...]
En wat is je vraag? Welke voeding heb je nu, heb je problemen? Niets is zeker, ook niet wat je bedoeling is
Ik heb nu een merkloze voeding die bij de kast zit (X-Gear Mundo XM300K).
Voltages e.d. weet ik niet. kan eventueel morgen wel kijken of het erop staat.
Het systeem heb ik nu zo'n 2 weken. Alles doet goed zijn werk. Maar als ik zit te gamen (America's army) kan het soms zijn dat hij vast loopt. Doet niets meer, helemaal niets. lampje van de hdd's blijven uit. Enige wat ik kan doen, is resetten (niet echt handig met raid 0, maar het is niet anders)
Ik heb over deze problemen al reeds gezocht op google en GoT. Kon hierover niets vinden.
Daarom denk ik dus dat het met de voeding te maken heeft, aangezien deze van X-Gear is (denk eerder merkloos)
De bedoeling van mijn post was dus eigenlijk om erachter te komen wat voorn soort voeding ik nodig moet hebben?
Archiebald schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 23:09:
Mijn systeem:
Asus P5K-E/WIFI-AP
C2D E6750
Samsung SH-D163C, S-ATA
Jouw probleem kan inderdaad door de voeindg veroorzaakt worden. Xgear is een voenidg welke qua kwaliteit (of eigelijk het ontbreken daarvan) past in het rijtje bij Sweex, Qtec, Trust en No-Name, dpul welke je leiver niet in een computer wilt hebben dus.Archiebald schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 23:38:
[...]
Owja sorry dat ik het niet duidelijker melde.
Ik heb nu een merkloze voeding die bij de kast zit (X-Gear Mundo XM300K).
Voltages e.d. weet ik niet. kan eventueel morgen wel kijken of het erop staat.
Het systeem heb ik nu zo'n 2 weken. Alles doet goed zijn werk. Maar als ik zit te gamen (America's army) kan het soms zijn dat hij vast loopt. Doet niets meer, helemaal niets. lampje van de hdd's blijven uit. Enige wat ik kan doen, is resetten (niet echt handig met raid 0, maar het is niet anders)
Ik heb over deze problemen al reeds gezocht op google en GoT. Kon hierover niets vinden.
Daarom denk ik dus dat het met de voeding te maken heeft, aangezien deze van X-Gear is (denk eerder merkloos)
De bedoeling van mijn post was dus eigenlijk om erachter te komen wat voorn soort voeding ik nodig moet hebben?
Jouw systeem heeft zonder overklok 220 watt nodig. Hiervzan zal er 14 amperers van de 12 volt moeten komen. Jouw systeem heeft daarom ook een voeding nodig welke aan de onderstaande drie eisen voldoet:
• Hij moet minimaal 260 watt kunnen leveren
• De 12 volt moet minimaal 17 amperres kunnen leveren
• De voeding moet voor minimaal 9 cent per watt inde PW staan (een 400 watt voeidng moet dus minimaal 36 euro kosten)
De eerste twee eisen zijn logisch. De laatste eis is om de kwaliteit te onderscheiden van de rommel. Jouw voeindg kost 31 euro, en dan zit er ook nog een kast bij ook. Jouw voeindg is dus eigelij kneit geschikt voor jouw systeem, puur omdat het een kwalitatief slechte voeindg is.
Gelukkig hoeft een goede voeindg niet duur te zijn, je leest soms over voeingen van meer dan 100 euro, maar daar kom jij niet eens bij in de buurt.
Stel jij gaat goed overklokken, jij klokt de cpu (de E6750 in jouw geval) 50% over en je laat de videokaart (de GPU) 20% sneller draaien; dit zijn zeer nette overklokken welke niet iedereen kan halen. Jouw systeem zal hiermee 290 watt nodig hebben waarvan er 19 amperres van de 12 volt moet komen. en goede voeindg voor jouw systeem moet dus minimaal 330 watt zijn, minimaal 22 amperres kunnen leveren en uiteraard minimaal 9 cent per watt kosten.
Zoals ik net al meldde, een goede voeindg hoerft niet duur te zijn. Voor 30 euro heb je de Antec Basiq350, een 350 watt voeding welke 23 amperers op de 12 volt kan leveren. De voeding is niet duur en voor jouw systeem geschikt. Behalve deze voeindg zijn nog vele andere voedingen geschikt, zolang ze maar aan de drie eisen voldoen (minimaal 330 watt, minimaal 22 amperres op 12 volt en minimaal 9 cent per watt)
7400 Wp op het dak
Bedankt, ga gelijk nog even kijken naar een voeding.
Super bedankt!
Super bedankt!
Gezien ik binnenkort weer wil upgraden (o.a. videokaart van X1950 Pro > HD2950), ben ik alvast op zoek gegaan naar een nieuwe voeding, die hoe dan ook voldoende vermogen levert. Hierbij heb ik gekozen voor de Be Quiet BQT 550W (http://www.be-quiet.net/be-quiet.net/index.php?StoryID=15).
Uit de reviews bleek alles in orde te zijn, maar bij eentje viel me iets op; in de review van 3DFusion staat op een gegeven moment het volgende:
"Die nach ATX12V 2.2 Spezifikation optionalen Sicherheitsfunktionen OHP (Überhitzungsschutzschaltung) und UVP (Unterspannungsschutz) sind nicht implementiert"
Hoewel ik me hierbij over het ontbreken van de UVP niet zo'n zorgen maak, kwam het me nogal vreemd voor dat de voeding ook geen oververhittingsbescherming heeft, zelfs al is dit naar specificaties optioneel. Moet ik me hier druk om maken of is UVP alleen van belang in kasten met een slechte airflow?
Uit de reviews bleek alles in orde te zijn, maar bij eentje viel me iets op; in de review van 3DFusion staat op een gegeven moment het volgende:
"Die nach ATX12V 2.2 Spezifikation optionalen Sicherheitsfunktionen OHP (Überhitzungsschutzschaltung) und UVP (Unterspannungsschutz) sind nicht implementiert"
Hoewel ik me hierbij over het ontbreken van de UVP niet zo'n zorgen maak, kwam het me nogal vreemd voor dat de voeding ook geen oververhittingsbescherming heeft, zelfs al is dit naar specificaties optioneel. Moet ik me hier druk om maken of is UVP alleen van belang in kasten met een slechte airflow?
Bedankt voor het antwoord en deze berekeningen, maar even terzijde hoe kom jij aan die informatie? Als ik op google zoek naar "2900 pro 130 watt " oid komt daar niks uit.theodouma schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 20:09:
Zonder videokaart heeft jouw systeem 220 watt nodig. Hiervan zal er 14 amperres van de 12 volt moeten komen. Jouw videokaart heeft ongeveer 50 watt nodig waarmee jouw huidige systeem 270 watt en 19 amperres nodig heeft.
DE X2900PRo heeft echter meer nodig dan de 7900, namelijk 130 watt totaal. Hiermee zal jouw systeem 350 watt nodig hebben waarvan er 25 amperres van de 12 volt moet komen. Wil je op safe zitten dan is een voeindg aan te raden welke minimaal 29 amperres kan leveren (en minimaal 400 watt is)> Hiermee is jouw Tagan voeding dus niet geschikt.
Zou namelijk ook wel willen weten hoeveel een 8800gts verbruikt misschien dat ik die nog net trek dan.
Ik ben even in de war geraakt.
Ik heb van mijn oudere systeem al een Tagan 380W voeding liggen. Deze heeft een 20-pins EATXPWR + 4 pins EATX12V connector. Versie is ATX 1.3
Dit is mijn nieuwe hardware:
- Moederbord: Asus P5B
- CPU: Intel Core 2 Duo E6750
- Grafische kaart: Asus EN8600GT HDTP/256MB
- Geheugen: Twinmos PC6400 2x 1GB CL5 (DC-001-800-TWI-240-U-16-H-5.0)
- HDD: 500 GB Sata Seagate
De CPU wil ik waarschijnlijk nog lichtelijk overclocken.
Ik kan nergens vinden wat voor voltages/amperes mijn videokaart nodig heeft. Ik vraag mij dan ook af of deze voeding genoeg in huis heeft om mijn systeem stabiel te laten draaien.
Bij het aansluiten van power op mijn mobo moet ik de 4pins op een andere plek aansluiten en houd ik dus op de 24pins plek van mijn mobo nog 4 lege pinnen over. Is dit normaal? De mobo handleiding raadt namelijk een ATX 12V 2.0 aansluiting aan, terwijl mijn Tagen 380W voeding ATX 12V 1.3 is.
Kortom heb ik dus enige twijfels over of mijn voeding genoeg amperes etc kan leveren en of hij wil compatible is met mijn moederbord.
Ik ben dus enigszins huiverig om de boel aan te sluiten en maar zien of het werkt. Graag jullie advies hierover dus.
edit: Heb PSU Calculator Lite even geprobeerd en die geeft rond de 270W aan, wat dus al minder is dan 380W...
Ik heb van mijn oudere systeem al een Tagan 380W voeding liggen. Deze heeft een 20-pins EATXPWR + 4 pins EATX12V connector. Versie is ATX 1.3
Ik kan nergens vinden wat voor voltages/amperes mijn videokaart nodig heeft. Ik vraag mij dan ook af of deze voeding genoeg in huis heeft om mijn systeem stabiel te laten draaien.
Bij het aansluiten van power op mijn mobo moet ik de 4pins op een andere plek aansluiten en houd ik dus op de 24pins plek van mijn mobo nog 4 lege pinnen over. Is dit normaal? De mobo handleiding raadt namelijk een ATX 12V 2.0 aansluiting aan, terwijl mijn Tagen 380W voeding ATX 12V 1.3 is.
Kortom heb ik dus enige twijfels over of mijn voeding genoeg amperes etc kan leveren en of hij wil compatible is met mijn moederbord.
Ik ben dus enigszins huiverig om de boel aan te sluiten en maar zien of het werkt. Graag jullie advies hierover dus.
edit: Heb PSU Calculator Lite even geprobeerd en die geeft rond de 270W aan, wat dus al minder is dan 380W...
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyC op 07-10-2007 18:24 ]
<insert sig here>
Hoeveel een videokaart nodig heeft kan je [url=]hier[/url] vinden. Daar staat ook hoe zij bij de waardes komen. Een 8800GTS heeft 110 watt nodig (ik rond altijd af)Vinnie_N schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 12:37:
[...]
Bedankt voor het antwoord en deze berekeningen, maar even terzijde hoe kom jij aan die informatie? Als ik op google zoek naar "2900 pro 130 watt " oid komt daar niks uit.
Zou namelijk ook wel willen weten hoeveel een 8800gts verbruikt misschien dat ik die nog net trek dan.
Verder bepaal ik van ieder stukje hardware hoeveel watt het nodig heeft en tel ik het totaal op. Vervolgens bepaal ik welke hardware op de 12 volt lijn zit aangesloten en bepaal daarmee het vermogen, en dus ook de stroom op de 12 volt.
Een reden dat je het niet zo gemakkelijk kan vinden omdat videokaartfabriakanten het vermogen nooit opgeven, alleen soms een indicatie, dit in tegenstelling tot de cpu markt.
Het verschil tussen de 20 en 24 pins stekker is dat de 4 extra pinnen een extra ground, 3.3, 5 en 12 volt pinnetje biedt. Hierdoor kan er meer stroom naar het moederbord. Dit is echter alleen echt relevant als je geen voedingsconnector op de videokaart heb zitetn (of je heb een mobo welke zeer veel stroom nodig heeft, en dat heeft de P5B niet).MikeyC schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 16:51:
Ik ben even in de war geraakt.
Dat jij 4 pinnetjes overhoudt maakt niets uit, zoals ik net al schreef, deze vier pinnetjes zijn extra lijntjes. Deze voedingslijnen zitten ook in de 20 pin stekker.
Ofwel, het moet geen enkel probleem opleveren om een 20 pins stekker te gebruiken op een 24 pins mobo
Dan jouw systeem; deze heeft ongever 240 watt nodig als jij de cpu 50% en de gpu 25% overklokt. De 12 volt lijn moet hiervan 15 amperres leveren. Zonder enige overklok kom ik niet hoger uit dan 170 watt en 10 amperres.
Voor jouw systeem (met OC) raad ik daarom ook een voeding aan welke minimaal 18 amperres kan leveren (ook moet de voeindg minimaal 300 watt zijn). Zonder overklok moet een 12 amperres/200 watt voldoende zijn. Als je alleen de cpu 25% overklokt dan zal 240 watt/15 amperres al voldoende moeten zijn
Hoeveel amperres jouw voeidng kan leveren op de 12 volt kan ik zo even niet vinden. Op de voeindg staat echter een tabel waar dat wel instaa, waarschijnlijk zal hij rond de 15-19 amperres kunnen leveren op de 12 volt. Je kan hieraan zien wat je met overklokken kan doen (als hij maar 15amperres kan leveren kun je niet(ver) overklokken, kan hij 19A of meer leveren dan kun je overklokken wat je wilt)
Mocht je voeding neit voldoende kunnen leveren dan zul je naar een ander moeten kijken. Een voorbeeld is de Antec BasiQ350, een 350 watt voeding welke 23 amperres op 12 volt kan leveren. De voeindg kost 30-35 euro
7400 Wp op het dak
Bedankt voor je uitgebreide reply. Gelukkig dat 24pin-20pin compabiliteit geen probleem is. Mijn videokaart heeft overigens geen eigen voeding (molex) maar krijgt stroom van het mobo.
Mijn Tagan 380W heeft een +12volt lijn van 22A, dus dat is ruim voldoende. Ik ga hem aanzetten en we zullen zien.
Mijn Tagan 380W heeft een +12volt lijn van 22A, dus dat is ruim voldoende. Ik ga hem aanzetten en we zullen zien.
<insert sig here>
Verwijderd
mss een achterlijke vraag:
verbruikt een voeding eigenlijk contstant het volle vermogen? Dus een voeding van 400W verbruikt altijd 400W, ook al hangt er maar voor 200W aan apparaten aan?
verbruikt een voeding eigenlijk contstant het volle vermogen? Dus een voeding van 400W verbruikt altijd 400W, ook al hangt er maar voor 200W aan apparaten aan?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2007 20:34 ]
Dat is geen achterlijke vraag hoorVerwijderd schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 20:34:
mss een achterlijke vraag:
Een auto welke 180 per uur kan rijden kan ook 20 km/h rijden. Die 180 km/h is de max welke hij kan rijden, hij kan ook veel zachter.
Een voeindg van 400 watt kan maximaal 400 watt leveren. Heeft een systeem maar 200 watt nodig dan zal de voeindg ook maar 200 watt leveren. Sterker nog, als een systeem maar 200 watt nodig heeft kan hij niet eens 400 watt leveren
7400 Wp op het dak
Op zich heb je natuurlijk gelijk, maar je vergeet wel dat een voeding altijd iets meer verbruikt dan dat hij levert, doordat een voeding nooit 100% efficient is. Een gemiddelde efficientie van rond de 80% is niet ongewoon, dus stel dat je 150W vraagt van een 400W voeding, dan zal hij zo'n 180-190W uit het stopcontact halen.
[ Voor 10% gewijzigd door NNF op 07-10-2007 23:05 ]
niemand?theroman schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 06:29:
Gezien ik binnenkort weer wil upgraden (o.a. videokaart van X1950 Pro > HD2950), ben ik alvast op zoek gegaan naar een nieuwe voeding, die hoe dan ook voldoende vermogen levert. Hierbij heb ik gekozen voor de Be Quiet BQT 550W (http://www.be-quiet.net/be-quiet.net/index.php?StoryID=15).
Hey mensen even een vraagje,
Ik heb net een nieuwe set-up aangeschaft, namelijk:
-Intel Core 2 Duo E6850 processor
-Gigabyte GA-P35C-DS3R moederbord
-Crucial Ballistix 1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2, CL3 geheugen
-verder nog 3 harde schijven en een dvdrom en dvdrw
De videokaart komt later, kan dan eventueel ook een nieuwe voeding aanschaffen..
Nou zijn de specs van de voeding die nog in mijn kast zit:
FSP350-60MDN Rev.A
AC INPUT:230-240V-,5A,50-60Hz
DC OUTPUT: 350W
+3.3V - 28.0A, +5V - 30.0A, +12V - 19.5A, +5Vsb - 2.0A, -5V - 0.3A, -12V - 0.5A
(+3.3V & +5V & +12V=320W Max) (+3.3V & +5V=180W Max)
Gaat deze voeding het trekken en kan ik mijn hardware hiermee beschadigen?
De videokaart komt later, kan dan eventueel ook een nieuwe voeding aanschaffen..
FSP350-60MDN Rev.A
E6850@3.40GHz(Asus Silent Knight), Gigabyte P35C-DS3R, 2x 1GB Crucial Balistics PC5300@667Mhz, 8800GTX 768MB DDR3, SyncMaster 226BW 22",Zalman ZM600-HP, SAMSUNG HD501LJ, Seagate ST360021 A, NZXT Nemesis Elite Case
Naar mijn weten heeft iedere voeindg een vorm van oververhittingbeveiliging. De chips welke men in die voedingen gebruiken schakelen zichzef uit bij oververhitting, dat is gewoon een optie welke zo goed als alle chips hebben in de elektortechniek.theroman schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 06:29:
Bovendien kan oververhitting eigelij kalleen plaatsvinden als de fan van de voeindg uitstaat en de hele voeindg vol met stof zit. Een slechte airflow maakt misschien de voeindg iets warmer van binnen, maar echt niet warm genoeg voor oververhitting.
Ik zou me dus echt helemaal niet druk maken over oververhitting, of je moet een heteluchtpistool van 2000 watt recht je voeindg in laten blazen
Zonder overklok heeft jouw systeem 170 watt nodig. Hiervan zal er 9.5 amperres van de 12 volt moeten komen. Gezien je geheugen (pc5300) heb jij geen plannen om over te klokken.mischadbs schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 17:55:
Hey mensen even een vraagje,
FSP350-60MDN Rev.A
Jouw voeindg kan totaal 19.5 amperres leveren. Hiervan kun je 16.5 amperres veilig belasten (je wilt de voeindg namelijk niet overbelasten). Je heb dus nog gewoon 7 amperres "over" om een videokaart van stroom te voorzien. Die 7 amperres zijn ongeveer 85 watt. Je kan dus een videokaart in je system bijplaatsen welke maximaal 85 watt nodig heeft. Hoeveel een videokaart verbruikt kun je in deze grafiek vinden.
Je heb met een videokaart van 85 watt geen ruimte om over te klokken of om hardware bij te plaatsen (denk aan extra schijven)
7400 Wp op het dak
zwaar bedankt man daar kan ik ietts mee!
E6850@3.40GHz(Asus Silent Knight), Gigabyte P35C-DS3R, 2x 1GB Crucial Balistics PC5300@667Mhz, 8800GTX 768MB DDR3, SyncMaster 226BW 22",Zalman ZM600-HP, SAMSUNG HD501LJ, Seagate ST360021 A, NZXT Nemesis Elite Case
Dat lijkt me nogal sterk, ik denk eerder aan een getal tussen de 50 en 100W. Weet je hoeveel 170W is? Dat is bijna genoeg om een Pentium D 670 met een Geforce 6800GT op volle sterkte te laten draaien! Core 2 Duo is veel zuiniger dan dat, dus het lijkt mij dat 350W meer dan genoeg is zolang je geen hele dikke (8800GTS+) videokaart erin hangt.theodouma schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 19:25:
Zonder overklok heeft jouw systeem 170 watt nodig.
@ Theo Douma
Dank je wel voor je reactie. Ik moet dus wel heel extreem te werk gaan, wil ik het ontbreken van de UVP merken.
Dank je wel voor je reactie. Ik moet dus wel heel extreem te werk gaan, wil ik het ontbreken van de UVP merken.
Dit topic is gesloten.