Ervaringen
na enkele nuttige ervaringen van
robertwebbe en
Buffalo_nl
hierbij mijn ervaring met de interne gps, nokia maps en het toestel als geheel.
Voor navigatie in NL gebruik ik nav4all : werkt prima, maar gebruikt wel je gprs verbinding, dus geen optie in het buitenland (ben wel benieuwd naar ervaringen).
Afgelopen weekend naar London geweest via Calais-Dover. Ik heb Nokia Maps gebruikt, eerst via usbcardreader de UK, FR en B kaarten erop gezet en toen : rijden maar. Ik heb er niet voor betaald, dus hij berekent alleen de route, en laat zien waar ik ben : volg de blauwe lijn dus.
Ik vind dit een prima manier van navigeren : door de route opnieuw op te vragen kan je wel naar de aanwijzingen gaan, en daarnaast heb ik er genoeg aan om te weten waar ik ben. Nadeel is wel dat hij in deze modus niet automatisch herberekend als je een andere route neemt.
Let er wel op dat je de gprs verbinding uit hebt staan
(tip : ik doe dit door de instellingen te verwijderen, dan is het ook automatisch niet mogelijk, via de verstuurde instellingen-sms die ik bewaar, zet ik in NL weer binnen 3 seconden de gprs instellingen terug) (gprs in buitenland is tussen de 10,- en 20,- per mb afhankelijk van je providor)
Groot voordeel van deze telefoon bleek op 2 momenten:
1- we gingen op zoek naar een oude woning waar iemand vroeger gewoond had : eerst via route berekenen "zoeken op kaart" exact de plek aangewezen waar dat was (straatnaam wisten we niet meer), vervolgens gemakkelijk erheen gereden en daarna uitstappen, lens openschuiven en foto's maken.
2- op de terugweg was er een probleem op de M20 van London naar Dover tussen afslag 12 en 13, ondanks de oorzaak (motor in de fik) wordt in de UK dan wel direct de gehele 3 baans weg afgezet...... Beetje lastig als je de boot wilt halen.
Dus wij eraf op afslag 12 en net als velen door het stadje Folkstone om binnendoor afslag 13 te bereiken.
Dan sta je dus redelijk vast in de file (op de A20). Je zoomt is uit en ziet een andere route door het plaatsje : 1x links, 2 keer rechts en ja hoor : geen file meer gezien! Rustig bij afslag 13 weer een compleet lege snelweg op en makkelijk de boot gehaald. Dit was denk ik met elk navigatie systeem wel gelukt, maar het gemak waarmee het met mijn N95 viel mij erg mee!
gps gegevens applicatie
Dit is de intern meegeleverde gps applicatie op het toestel. Bleek erg handig toen ik vergeten was mijn UK-kaarten - sd kaart in het toestel te doen. Ik had dus geen kaarten meer.... Om toch naar onze slaapplaats te komen via de navigatie van dit toestel puur op richting prima thuis gekomen. Dit is echt een nuttige tool!
Conclusie
Mijn algemene conclusie na 3 maanden : De N95 is een alleskunner, met veel opties. Natuurlijk zijn er betere navigatie apparaten, betere fototoestellen en betere mp3 spelers, maar de combinatie van deze 3 apparaten in 1 betaalbaar apparaat werkt voor mij perfect! Grootste nadelen zitten in het batterij verbruik en het gebrek aan intern werk geheugen waardoor je niet 3 grotere applicaties naast elkaar kan draaien. Groot voordeel is ook het wifi gebruik thuis. Ik lees dat hierover de meningen verschillen, maar even op je mobiel het nieuws, het weer en je mail checken ergens thuis (ipv je pc of laptop te moeten opstarten) vind ik erg prettig.
Ik heb nooit problemen met slider gehad. Het vastlopen gebeurd bij heavy use (veel applicaties en navigatie) ongeveer 2x per maand : even opnieuw opstarten en werkt weer prima.