Toon posts:

zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht OverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:
  • 37.182 views sinds 30-01-2008

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 14:50
Boudewijn schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 21:05:
[...]

kun je eens wat leuks meten, en dan ook vertellen waarom hij beter klinkt dan de vorige? ook graag even de specs :)
yepz daar komt het weer.. we gaan nu 15 pagina's terug waar ik zeg waarom zou ik meten. Ik weet vrijwel zeker dat er geen enkel verschil in scope of wat dan ook zal zijn. Echter wat ik wel weet is dat de plaatsing van de instrumenten met deze kabel anders is. Ook de tonale balans is anders. Geen halelula of werelden van verschil, gewoon een karakter verschil wat mij in dit geval aanspreekt.
Leuke is wel dat een kennis binnenkwam die niet wist van de nieuwe kabel en na een paar minuten wel zoiets had 'er is wat anders' Deze kennis is de buurman van 50 meter verder en kent mijn set dus best redelijk goed (komen regelmatig bij elkaar luisteren) en het viel hem dus direct op. Hij daar en tegen vond het minder mooi dan de vorige kabel. Hij houdt meer van warmer en intiemer terwijl ik meer van open en direct en drive houd.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-06 15:25
DinX schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 21:04:
[...]

Hehe, ik wou em ook al posten mag zag dat jij em al had neergezet. Erg toepasselijk ja :)

Ik zou zeggen, waar wachten de "believers" op ? :)
Die zullen het nieuwsbericht negeren ;)

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-05 10:15
Dat mensen hier nog serieus op in gaan :P. Vind het wel een leuk topic trouwens. Zo zie je maar weer dat je met de juiste marketing bijna iedereen wel wat aan kunt praten.

Weet je wat mij een keer een interessant onderzoek lijkt? Pak 2 kabels van een fabrikant die ze voor 1000 euro te meter verkoopt (weet ik veel wie). Ga 1 kabel intapen met ducktape spuit hem een lelijke kleur en doe hem in een No Name verpakking. Die andere laat je in de verpakking. Nu zoek je een aantal mensen uit die dus in dit soort Mumbo Jumbo verhalen geloven uit. sluit eerst de versmeerd uitziende speakerkabel aan (die dus hetzelfde is alleen met ducktapen en een versmeerde kleur :P) en sluit daarna de originele kabel aan.

Laat ze vervolgens het geluid beoordelen. Wat zullen ze dan raar opkijken als je zegt dat het allebei dezelfde kabel is alleen de 1 is gemaskerd met tape en andere zooi, terwijl ze vonden dat er wezenlijk verschil in het geluidsbeeld zat :P.

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:13
Annihilism schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 12:46:
Dat mensen hier nog serieus op in gaan :P. Vind het wel een leuk topic trouwens. Zo zie je maar weer dat je met de juiste marketing bijna iedereen wel wat aan kunt praten.

Weet je wat mij een keer een interessant onderzoek lijkt? Pak 2 kabels van een fabrikant die ze voor 1000 euro te meter verkoopt (weet ik veel wie). Ga 1 kabel intapen met ducktape spuit hem een lelijke kleur en doe hem in een No Name verpakking. Die andere laat je in de verpakking. Nu zoek je een aantal mensen uit die dus in dit soort Mumbo Jumbo verhalen geloven uit. sluit eerst de versmeerd uitziende speakerkabel aan (die dus hetzelfde is alleen met ducktapen en een versmeerde kleur :P) en sluit daarna de originele kabel aan.

Laat ze vervolgens het geluid beoordelen. Wat zullen ze dan raar opkijken als je zegt dat het allebei dezelfde kabel is alleen de 1 is gemaskerd met tape en andere zooi, terwijl ze vonden dat er wezenlijk verschil in het geluidsbeeld zat :P.
Maar ja, dan zorgt JUIST de tape en verf voor een ander geluid ;)

en zo wordt het dan wel weer recht gepraat :)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:55

Dat geluidverschil is toch logisch? Inpakken in tape zorgt duidelijk voor een meer 'opgesloten' geluid, terwijl die niet-ingepakte kabel zorgt dat het geluid 'los' komt van de speaker. Die verf op de kabel heeft uiteraard direct effect op de klank-'kleur'. ;)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

Auchtahelweit!

[...]

Blind testen is juist dat je datgene wat getest wordt niet ziet. En, om bijdehandte opmerkingen te voorkomen, daarbij de toevoeging dat je dus ook niet op ande wijze weet of je A, B of C test.

Dus, je legt kabelsets neer en na iedere test ontkoppel je de kabels. Vervolgens sluit je weer een kabelset aan, wat dus ook dezelfde kan zijn. Zonder dat het testpanel kan zien welke set eraan hangt uiteraard. Dan test je daadwerkelijk blind.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-05 10:15
Nee, maar ik bedoel dit meer ook omdat die 1000 euro kabels er echt duur uit zien. De consument heeft vaak toch een bepaalde beleving bij het product wanneer men de verpakking ziet. Als men dan dezelfde kabel in een verrotte verpakking doet en hem er lelijk uit laat zijn blijkt dat in de meeste gevallen de consument een andere beleving bij het product heeft.

Ik denk zelf dat dit ook van toepassing is bij Kabels. hoe mooier de termen die gebruikt worden bij een kabel, hoe beter hij klinkt. Maar in princiepe komt het neer op een blinde test

Anoniem: 217733

Exirion schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 00:05:
Mijn meest heftige ervaring met inspelen was met een stel Sony MDR-E888 headphones (topmodel destijds). Nieuw klonken ze zwaar tegenvallend en was ik bijna in staat ze terug te brengen, maar na 2 weken veel spelen was de klank duidelijk anders. Een vriend van me heeft dezelfde dopjes later gekocht en toen heb ik ze vergeleken: die van hem klonken zoals de mijne nieuw klonken en na een paar weken was er geen hoorbaar verschil meer tussen de mijne en de zijne. Hetzelfde heb ik ervaren met m'n AKG hoofdtelefoon en alle speakers die ik nieuw heb meegemaakt.
Toevallig heb ik exact dezelfde ervaring met mijn sony hoofdtelefoon. Op het begin klonken ze enorm boemerig (hou ik wel een beetje van overigens) maar na een tijdje was ik er aan gewend, althans dat dacht ik. Toen ik na een jaar een nieuwe kocht waren deze ook weer met heel veel bas. Maar bij het wisselen en vergelijken tussen de oude was het verschil zo duidelijk als dag en nacht. Maar het typische is dat dit zo gelijdelijk gaat dat je het eigenlijk niet eens merkt.

Ik denk dat het best mogelijk is dat een speaker of koptelefoon even moet los komen als deze net uit de fabriek komt en dat er daarna een stabiele situatie optreed waar er langetijd niets meer veranderd. Maar zoals altijd wordt zoiets in de audiowereld enorm overdreven en worden de verhalen na komen er steeds meer onzin verhalen in omloop.

Overigens heb ik tot nu toe altijd gehad dat ik nieuwe speakers altijd slechter vind klinken als de oude (hoe gammel de oude ook zijn). Als ik dan op een later moment de oude en nieuwe speakers vergelijk dan klinken ze opeens anders dan dat ik me herinner :P. Wat volgens mij een veeeeeeeeeel groter effect dan inspelen heeft is het wennen aan een speaker, zeker als deze heel erg anders klinkt dan wat je gewend bent.

• Barry
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Dat speakers wel moeten inspelen is al bekend. Elektronica hoeft dat echter niet.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

Auchtahelweit!

Anoniem: 217733 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 13:28:
[...]

Ik denk dat het best mogelijk is dat een speaker of koptelefoon even moet los komen als deze net uit de fabriek komt en dat er daarna een stabiele situatie optreed waar er langetijd niets meer veranderd. Maar zoals altijd wordt zoiets in de audiowereld enorm overdreven en worden de verhalen na komen er steeds meer onzin verhalen in omloop.

[...]
Erhmm, je trapt een beetje een open deur in :+ Dat speakers (en dus ook koptelefoons) een inspeelperiode hebben is 1) verklaarbaar en 2) aantoonbaar.

Bij veel van de audio voodoo claimt men 1) en 2) wel, maar is puntje 1 niet per sé goed onderbouwd en is puntje 2 al helemaal lastig, omdat dubbel blind testen faalt. Echter, zet een test-panel voor een set ingespeelde speakers en een identieke set nieuwe speakers, en men zal het verschil goed kunnen aantonen.

Maar, dat je een speaker moet inspelen betekent nog niet dat hetzelfde geldt voor een speakerkabel. Evenzo, dat een plaat baat heeft bij stof- en krasvrij zijn terwijl dat bij een CD niet (nou ja, op compleet andere wijze) zo is.

Ik bedoel, zelfs processors zijn "in te spelen", het is een bekend verschijnsel dat chips beter overklokken nadat ze een tijdje gebruikt zijn. Dit is aan de hand van halfgeleider technologie te verklaren, en het is aantoonbaar. Maar daarmee heb je nog geen garantie dat hetzelfde geldt voor een transistorversterker. Honderden miljoenen Aan/Uit transistoren, schakelend op GHz snelheden, op een kleine 200 mm² silicum zijn niet te vergelijken met een handjevol analoge transistoren die in het Hz tot kHz bereik opereren.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Ray
Annihilism schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 13:20:
Nee, maar ik bedoel dit meer ook omdat die 1000 euro kabels er echt duur uit zien. De consument heeft vaak toch een bepaalde beleving bij het product wanneer men de verpakking ziet. Als men dan dezelfde kabel in een verrotte verpakking doet en hem er lelijk uit laat zijn blijkt dat in de meeste gevallen de consument een andere beleving bij het product heeft.
ook dit gaat niet altijd meer op. Er zijn inderdaad merken als Siltech die nog een super verpakking leveren. Echter kijk ik naar PAD of virtual dynamics (net een kabel van binnen) die stoppen het gewoon in een plastic zakkie met een label eraan geniet. Daarnaast zien de kabels er echt niet bijzonder uit. Gewoon netjes afgewerkt met een krimpkous en daar houd het mee op. Dit geldt ook voor de series die in de duizenden euros lopen...

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 23:21

GaMeOvEr

Is een hork.

Dus voor dat veel te dure kabeltje vinden ze het niet eens de moeite, om de klant die ze net fors anaal genomen hebben middels zijn bankrekening, te voorzien van een mooie luxe verpakking en een kabel die er dan tenminste duur uitziet? :P

Wat een afzetters. :+

sorry, kon het niet laten. ;)

[Voor 7% gewijzigd door GaMeOvEr op 03-10-2007 21:11]

edelsteenkralen.nl | daveweetraad.nl | deblijeekster.nl

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Van Slashdot:
James Randi Posts $1M Award On Speaker Cables

Posted by kdawson on Thursday October 04, @10:03AM
from the money-where-your-ears-are dept.

elrond amandil writes "James Randi offered US$ 1 million to anyone who can prove that a pair of $7,250 Pear Anjou speaker cables is any better than ordinary (and also overpriced) Monster Cables. Pointing out the absurd review by audiophile Dave Clark, who called the cables 'danceable,' Randi called it 'hilarious and preposterous.' He added that if the cables could do what their makers claimed, 'they would be paranormal.'"
http://science.slashdot.org/science/07/10/04/1354224.shtml

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-05 11:35
Ik was op zoek naar een optisch kabeltje voor tussen mijn laptop en receiver, en nou vond ik het volgende.

SPECIFICATIES:
Kabel: Optical Fiber
Kleur: Black
Lengte: 1.5m
Pluggen: Toslink <-> Toslink, metal shell, 24K verguld
Verpakking: hersluitbare blister

Ligt het nou aan mij, of het je daar nou weinig aan bij een optische kabel :?

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-06 14:14
verguld roest niet..
Da's het enige voordeel

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ja, en de weersomstandigheden in je huiskamer zijn dan ook zodanig dat je dat bij een optische kabel nodig hebt. 8)7

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

ajampaniki schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 18:55:
Ligt het nou aan mij, of het je daar nou weinig aan bij een optische kabel :?
Het glimt mooi, en mooie glimmende dingen hebben nu eenmaal een aantrekkingskracht op de linkerhelft van de bellcurve.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-03 10:57

voodooless

Sound is no voodoo!

Matthijs B schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 19:00:
verguld roest niet..
Da's het enige voordeel
Plastic roest ook niet :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

Auchtahelweit!

Hey, roesten is iets wat alleen ijzer en staal doen. De rest van de metalen/legeringen corroderen :P

En plastic oxideert niet maar daar staat tegenover dat electisch geleiden ook een beetje een issue is :+

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JumpStart schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 21:52:
En plastic oxideert niet maar daar staat tegenover dat electisch geleiden ook een beetje een issue is :+
Dat is nu juist totaal geen issue met een optische kabel :P

Anoniem: 183025

voodooless schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 22:11:
[...]

Dat is nu juist totaal geen issue met een optische kabel :P
Lullig als je geld van je ouders wilt hebben van je upgrade naar een betere optische kabel: Pap mag ik geld voor een nieuwe optische kabel, deze is verroest.... je vader: dat kan niet pietje, je kabel kan nog makkelijk 100 jaar mee :P

• Freeze-O|IA
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-06-2010
Misschien handig: een link met een aardig aantal (ligt er natuurilijk aan hoe je het bekijkt) audio-voodoo producten: http://www.ilikejam.dsl.pipex.com/audiophile.htm
Ter lering en/of vermaak! ;-)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Deze is wel de allerbeste: http://www.machinadynamica.com/machina64.htm . Ik denk dat zelfs de meest doorgewinterde audiofiel hier niet in zal trappen ;)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:17

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

JumpStart schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 15:03:
[...]

Erhmm, je trapt een beetje een open deur in :+ Dat speakers (en dus ook koptelefoons) een inspeelperiode hebben is 1) verklaarbaar en 2) aantoonbaar.

Bij veel van de audio voodoo claimt men 1) en 2) wel, maar is puntje 1 niet per sé goed onderbouwd en is puntje 2 al helemaal lastig, omdat dubbel blind testen faalt. Echter, zet een test-panel voor een set ingespeelde speakers en een identieke set nieuwe speakers, en men zal het verschil goed kunnen aantonen.

Maar, dat je een speaker moet inspelen betekent nog niet dat hetzelfde geldt voor een speakerkabel. Evenzo, dat een plaat baat heeft bij stof- en krasvrij zijn terwijl dat bij een CD niet (nou ja, op compleet andere wijze) zo is.

Ik bedoel, zelfs processors zijn "in te spelen", het is een bekend verschijnsel dat chips beter overklokken nadat ze een tijdje gebruikt zijn. Dit is aan de hand van halfgeleider technologie te verklaren, en het is aantoonbaar. Maar daarmee heb je nog geen garantie dat hetzelfde geldt voor een transistorversterker. Honderden miljoenen Aan/Uit transistoren, schakelend op GHz snelheden, op een kleine 200 mm² silicum zijn niet te vergelijken met een handjevol analoge transistoren die in het Hz tot kHz bereik opereren.
Nog sterker, ik heb de JBL Mk1000's van m'n ouders 2 weken aan m'n Cambridge receiver gehad, die een wat krachtigere laagweergave heeft dan de Harman/Kardon waar ze normaal aan hangen. Direct bij de eerste test vond ik het laag te overheersend, maar àla, ik was m'n versterker aan het testen en proberen, dus kwam die kwaliteit van het geluid even op de 2de plaats. Op zich klonk het helemaal niet verkeerd, alleen kreeg ik het gevoel dat er een sub in de buurt stond met een bass-reflex systeem, die net te hard stond, iets wat mij eigenlijk wel prettig verraste (recenties op het internet gaven deze speaker namelijk het verwijt dat z'n laag weergave te zwak was...).
Maar nu komt het grappige, na 2 weken op die Cambridge te hebben gehangen, kwam de Harman/Kardon weer terug op z'n oude plekkie, maar die zware bass bleef. Dus ik controleren of ik misschien perongeluk "Contour" had aangezet, of de bass-instelling veranderd, maar alles stond zoals altijd neutraal.
Blijkbaar waren de woofers door 2 weken aan een zwaardere versterker te hangen, losser geworden, met als gevolg dat ze nu een wat zwaarder geluid produceren. Maar dit is puur een mechanisch effect, veroorzaakt doordat de schuimrand van de conus wat soepeler is geworden, net als de ophanging. Dat de kristallen in de speakerkabels nu beter zijn uitgelijnd is pure onzin. Uitlijnen doe je met een auto.

Transistors in een vermogenstrap van een versterker hebben overigens ook een (korte) inspeeltijd. Dat heeft ermee te maken dat de kristalijne structuur van een transistor iets veranderd onder invloed van temperatuur (de Hfe kan beïnvloed worden door het gebruik). Het is hetzelfde als die cpu waar je aan refereerd. Het verschil is alleen dat bij een cpu de schakelsnelheid wordt beïnvloed, en bij een vermogenstor de stabiliteit bij hogere vermogens. Beide zijn namelijke halfgeleiders die redelijk tot hun max worden gepushed. Bij een simpele BC547 (zo'n beetje de meest standaard schakeltor voor laagspanning met een minimaal vermogen) is er geen sprake van enige merkbare invloed.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

Auchtahelweit!

voodooless schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 11:12:
Deze is wel de allerbeste: http://www.machinadynamica.com/machina64.htm . Ik denk dat zelfs de meest doorgewinterde audiofiel hier niet in zal trappen ;)
Je moet het maar kunnen hoor... Er zit, op een bepaalde manier, enige mate van genialiteit achter, om zo'n bullshit verhaal samen te stellen. Zo op de gok is dik 90% van het verhaal technisch correct. Alleen is de contekst volledig verkeerd. Dus het klopt allemaal wel, het heeft alleen geen ene fuck te maken met de toepassing zelf. Maar iemand die niet snapt wat quantummechanica nou precies inhoudt zal dat niet zo snel doorhebben.

Overigens kwam Machina Dynamica al op pagina 3 van dit topic voorbij: JumpStart in "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen ..."

Het is pure kwakzalverij. Niets meer en niets minder. En zoals het bij kwakzalverij gebruikelijk is: er trappen genoeg mensen in om het de moeite waard te maken. Clever Little Clock _o_ Magic Pebbles _o_ Intelligent Chip _o_

Oh, wacht, verkeerde smilies, dat moeten _o- zijn natuurlijk. :+

• Ray
Freeze-O schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 11:03:
Misschien handig: een link met een aardig aantal (ligt er natuurilijk aan hoe je het bekijkt) audio-voodoo producten: http://www.ilikejam.dsl.pipex.com/audiophile.htm
Ter lering en/of vermaak! ;-)
ik heb er maar 3 van uit de eerste lijst. ben ik nu nog normaal :)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mja dat is de lol van audiofiliteit.
je neemt een verschijnsel dat an sich klopt, en meetbaar+verifieerbaar is en je betrekt dat op audio. Dat verschijnsel heeft je product dan plotseling ook.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Freeze-O|IA
@ Ray: Volgens de maker van deze website heb je dan waarschijnlijk een behoorlijk probleem.
Ikzelf wens je gewoon heel veel plezier met je spullen! ;)

Anoniem: 163665

Even teactie op jumpstart: zuiver ijzer roest slecht. Roest is een groter probleem bij staal, waarbij het aanwezige koolstof roosterspanningen teweeg brengt, wat het materiaal gevoeliger voor oxidatie maakt.
Er zijn historische artifacten gevonden van zuiver ijzer die de eeuwen hebben doorstaan.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ray schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 15:28:
[...]

nee joh, dat heb je al gedurende dit hele topic bewezen :+

(niet te serieus nemen he )

Anoniem: 194366

Ray schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 15:28:
[...]

Leuk om te hebben! Zo'n mooi houdertje onder je cd speler staat toch fantastisch als het je hobby is en je hebt het geld er voor.

(niet sarcastisch bedoeld)

oja, je hebt toch niet die chip ;( ?

• Ray
nee ik heb de chip nog niet ...ga er vast even naar op zoek :)

ik heb enkel de Bedini, nespa en furutech, daarnaast draai ik met Virtual Dyanamics kabels dus ik ben goed bezig lees ik zo :P

• Freeze-O|IA
@Ray:
Maar er zullen toch ook best wel dingen in dat lijstje staan waarvan jijzelf ook zegt: 'wat een onzin?'... toch??

• Ray
Freeze-O schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 14:39:
@Ray:
Maar er zullen toch ook best wel dingen in dat lijstje staan waarvan jijzelf ook zegt: 'wat een onzin?'... toch??
uuuhh dat zal dan inderdaad die chip kunnen zijn. Vrijwel alle andere dingen in de lijst zoals de marigo cd mat, de shakti 'hark' , de cable cooker, de mit en transparent kabels ken ik allemaal / heb ze thuis gehad / zelf geprobeerd / hebben kennissen in bezit. En stuk voor stuk hebben ze in specifieke situaties toch hun voor / nadelen. Dat sommige dingen absurd duur zijn, tja je bepaalt zelf toch waar je hoeveel geld aan uit wilt geven ? Of het dat waard is ? voor de een wel / ander niet. Het is allemaal zo persoonlijk. Het is altijd wel leuk om dingen te proberen dus als ik die chip nog eens ergens tegenkom :P

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:26

Exirion

Gadgetfetisjist

Ray schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 15:28:
Het is altijd wel leuk om dingen te proberen dus als ik die chip nog eens ergens tegenkom :P
Grapje, hoop ik? 8)7

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Ray
nee hoor. zoals gezegd proberen lijkt me altijd leuk. 'iedereen' praat er hier opeens over maar niemand heeft het ding gezien of getest. Ik geef mijn oordeel altijd nadat ik het zelf ondervonden heb (zouden meer mensen moeten doen :)) Sure ik heb wel mijn bedenkingen bij dat ding en ga er zeker ook niet voor betalen maar er is vast wel een dealer die ik ken die hem op proef heeft liggen...

Anoniem: 100386

Vandaag nog een toslink aangeschaft, moest tenslotte alles aansluiten op mijn nieuwe receiver \o/

Probeerde die figuur mij een magnetisch afgeschermde optische toslink te verkopen. Ik heb hem vragen gesteld als in "beinvloed magnetisme licht dan ?", waaop hij naatuurlijk moest beantwoorden dat dat in normale gevallen niet het geval is. Dus ik heb uiteindelijk de èèn na goedkoopste aangeschaft (7 euro ofzo voor 1,5 meter). De goedkoopste voelde aan alsof je hem meteen doormidden zou trekken ;)

Overigens de man ook meteen verteld dat kabelvoodoo niet bestaat ;)

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 09-10-2007 11:15]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06 21:39

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Grappig :D
Dat moet wel een heel extreem magneetveld zijn als het licht gaat beïnvloeden (dat van de maan ofzo :P )
Het is met die kabels ook meer een beleving die je koopt. Net als een stel nikes, die kosten bijna niks om te maken maar je betaald voor het imago.

Mr_gadget schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 16:39:
Dat moet wel een heel extreem magneetveld zijn als het licht gaat beïnvloeden (dat van de maan ofzo :P )
Het is met die kabels ook meer een beleving die je koopt. Net als een stel nikes, die kosten bijna niks om te maken maar je betaald voor het imago.
Naja, ik heb bv. wèl extra geld uitgegeven voor een magnetisch afgeschermde coax kabel (digitale verbinding DVD -> receiver). Daarvan zag ik wel een beetje nut, omdat die kabel toch langs een behoorlijk sterk magnetisch veld loopt (gigagrote trafo in de receiver).

Imo hangt de keus voor een kabel ook een beetje van je toepassing af (waar je kabel loopt, hoe lang die is etc.). Maar superlatieven zoals in de kabelvoodoo-wereld gebruikelijk is .... nee, zo ver wil ik niet gaan.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

Auchtahelweit!

Anoniem: 163665 schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 18:48:
Even teactie op jumpstart: zuiver ijzer roest slecht. Roest is een groter probleem bij staal, waarbij het aanwezige koolstof roosterspanningen teweeg brengt, wat het materiaal gevoeliger voor oxidatie maakt.
Er zijn historische artifacten gevonden van zuiver ijzer die de eeuwen hebben doorstaan.
Off-topic... Ik studeer Technische Materiaalwetenschappen. Ik weet waar ik het, in dit geval dan, over heb. Over snelheid van aantasten heb ik het niet, alleen over het feit dat "roesten" alleen op ijzer en staal slaat. Roestvrij staal natuurlijk uitgezonderd, enz. enz.

Trouwens ... Juist "staal" is ijzer met laag koolstof gehalte. Gietijzer en smeedijzer hebben een hoger koolstof gehalte. Maar dat komt door de overlap tussen naamgeving, het element en een deel van de ijzer-koolstof legeringen overlappen.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

Auchtahelweit!

Mr_gadget schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 16:39:
Dat moet wel een heel extreem magneetveld zijn als het licht gaat beïnvloeden [...]
Zonder gekheid, onder zeer sterke magneetvelden is er inderdaad sprake van invloed. Dit staat bekend als het Zeeman-effect: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeemaneffect

Maar aangezien optische links kijken naar intensiteit, en niet naar (heel subtiele) verschuivingen in golflengte, maakt het voor audio toepassingen niet uit.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ray schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 16:03:
Ik geef mijn oordeel altijd nadat ik het zelf ondervonden heb (zouden meer mensen moeten doen :))
Dus als jij voor een 300 meter hoge afgrond staat, met helemaal onderin alleen maar scherpte rotsen, en iemand zegt: "kom op op joh, waag een sprongetje! Er kan niks mis gaan, je staat gewoon weer op als je onder bent". Dan ga jij dat eerst inderdaad uitproberen :?

• deepbass909

deepbass909

JumpStart schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 19:55:
[...]

Zonder gekheid, onder zeer sterke magneetvelden is er inderdaad sprake van invloed. Dit staat bekend als het Zeeman-effect: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeemaneffect

Maar aangezien optische links kijken naar intensiteit, en niet naar (heel subtiele) verschuivingen in golflengte, maakt het voor audio toepassingen niet uit.
Ding dong :p

Je hebt duidelijk de wel de klok horen luiden, maar het niet helemaal begrepen. Het Zeemaneffect treedt op bij aangeslagen atomen. Bij een optische link, komen die alleen voor in de laser-diode en echt niet meer in de kabel (daar is sprake van lichtdoorlating en weerkaatsing). Daarnaast heeft het zeemaneffect raakvlakken met de quantummechanica, iets wat niet echt speelt bij audio toepassingen.
Boudewijn schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 15:37:
mja dat is de lol van audiofiliteit.
je neemt een verschijnsel dat an sich klopt, en meetbaar+verifieerbaar is en je betrekt dat op audio. Dat verschijnsel heeft je product dan plotseling ook.
Zoals jij het stelt, gaat het audiofilie wel heel erg richting homeopathie, zeg maar Jomanda praktijken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:26

Exirion

Gadgetfetisjist

Ray schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 16:03:
nee hoor. zoals gezegd proberen lijkt me altijd leuk. 'iedereen' praat er hier opeens over maar niemand heeft het ding gezien of getest. Ik geef mijn oordeel altijd nadat ik het zelf ondervonden heb (zouden meer mensen moeten doen :)) Sure ik heb wel mijn bedenkingen bij dat ding en ga er zeker ook niet voor betalen maar er is vast wel een dealer die ik ken die hem op proef heeft liggen...
Kom op zeg man :D Bij dit soort onzin kun je toch al op je klompen (met plateauzolen) aanvoelen dat er helemaal niks van waar kan zijn. Ik geloof nog meer in het effect van een Biostabil. Alsof iets of iemand jouw CD's kan instralen zodat ze ineens anders gaan klinken... get real :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

Auchtahelweit!

deepbass909 schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 20:57:
[...]

Ding dong :p

Je hebt duidelijk de wel de klok horen luiden, maar het niet helemaal begrepen. Het Zeemaneffect treedt op bij aangeslagen atomen. Bij een optische link, komen die alleen voor in de laser-diode en echt niet meer in de kabel (daar is sprake van lichtdoorlating en weerkaatsing). Daarnaast heeft het zeemaneffect raakvlakken met de quantummechanica, iets wat niet echt speelt bij audio toepassingen.[...]
Ik weet ook waar de klepel hangt, ik ga alleen niet op alle details in.

En audio en quantummechanica? Iedere CD en DVD speler heeft ermee te maken. Maar je hebt gelijk, bij overdracht door iets als TOSlink heeft het niets te maken.

JumpStart schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 19:55:
[...]

Ik mag hopen dat er geen zeer sterke magnetische velden in/om/rond mijn receiver bestaan. Want dan zou de beinvloeding van het signaal in de toslink wel mijn minste probleem zijn denk ik :P

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

deepbass909 schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 20:57:
[...]

Zoals jij het stelt, gaat het audiofilie wel heel erg richting homeopathie, zeg maar Jomanda praktijken.
Jep.

ga maar eens naar een cd-degmagnetisatie-dingie kijken of een extra zwarte pad voor in je cd-speler ;)

• deepbass909

deepbass909

JumpStart schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 21:42:
[...]

Ik weet ook waar de klepel hangt, ik ga alleen niet op alle details in.

En audio en quantummechanica? Iedere CD en DVD speler heeft ermee te maken. Maar je hebt gelijk, bij overdracht door iets als TOSlink heeft het niets te maken.
Ik ben wel benieuwd welk stukje in de audiowereld op quantummechanische effecten is gebasseerd... Want tot nu toe is het nog amper gelukt om ook maar iets nuttigs te kunnen doen in de consumenten wereld, wat betreft quantum mechanica... Lasers hebben er niks mee te maken (dat is een harmonische resonantie van atomen, die daardoor tegelijk licht van een vaste golflengte gaan uitstralen), het uitlezen van een cd al helemaal niet (is puur gebasseerd op lichtbreking) en electronische schakelingen voorlopig ook nog niet. Misschien dat een laser op sub-atomair niveau wat beter uitgelegd kunnen worden met quantum mechanica, maar daar houdt het voor zo ver ik weet wel op... De schaal van de schakelingen is simpelweg te groot om ook maar enig quantum mechanische effecten te ondervinden.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

Auchtahelweit!

deepbass909 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 13:33:
[...]

Ik ben wel benieuwd welk stukje in de audiowereld op quantummechanische effecten is gebasseerd...

[...]
Het ging over Zeeman en audio. Niet per sé over quantummechanica. Een halfgeleide laser zal door een zeer sterk magnetisch veld ander licht gaan uitstralen (als gevolg van het uiteentrekken van energie niveaus).

En als we het over quantummechanische schakelingen hebben: Een tunneldiode zou zonder het bestaan van quantummechanica niet bestaan. Maar dat hoeft niet per sé weer een link te hebben met audio toepassingen.

• Freeze-O|IA
Ik heb net toch nog even die http://www.machinadynamica.com site door zitten bladeren, op een of andere manier gefascineerd door hun verhaaltjes...
Heel grappig om te lezen hoor, maar dit gaat toch wel heel erg ver....
Niet alleen de zojuist genoemde quantum-chip (overigens nu vervangen door een doos en een credit-card-achtig pasje 'gevuld' met quantum-dots waar je je CD direct in kunt plaatsen), maar daarnaast ook nog flesjes met kiezelstenen (pardon... zorgvuldig geselecteerd kristallen) die je in de hoeken van je kamer en op je apparatuur moet plaatsen.
Een klokje dat je (het liefst) bij het raam moet plaatsen en zo nog wat van die grappen.
Allemaal resulterend in (volgens de getuigenissen) het meest fantastische geluid ooit...

Bij sommige van de spullen die ze aanbieden nemen ze niet eens de moeite om te verklaren waarom je een plastic klokje van 99 dollar zou moeten kopen, en waarom dat de geluidskwaliteit zou verbeteren....
Ik sta erg open voor alles wat het geluid van je systeem kan opkrikken, en ik begrijp ook wel dat je heel veel hiervoor over kunt hebben, maar zelfs Jomanda is nog nooit zo origineel uit de hoek gekomen.

Aan de ander kant.. ik las gisteren toevallig de bijsluiter van mijn aftershave (Biotherm Homme) en daar praten ze over gevectoriseerd plankton voor een nog gavere huid... Tsja..... ;)

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-06 15:25
Een journalist heeft de uitdaging van James Randy aangenomen :)
UPDATED: Journalist Accepts $1 Million Challenge: Do $7250 Cables Sound Better or Not?
ear Cable, makers of the $7250 audio cables we showed you a couple of weeks ago, has accepted debunker James Randi's (pictured at left) challenge, where the former magician's JREF (James Randi Educational Foundation) promised $1 million if anyone could prove the difference between Pear cables and their Monster Cable equivalent. Today we received an answer to that challenge from Pear Audio CEO Adam Blake (pictured above right, the guy who called Randi's challenge a hoax), saying the double-blind tester will be Michael Fremer, a Stereophile Magazine writer whose work also appears on musicangle.com.

UPDATE: When we asked Adam Blake who contacted who first, he told us, "Fremer contacted Randi first and we have been in contact with Mr. Fremer. Pear Cable has had no direct contact with James Randi." Blake said it was Fremer's idea to accept the challenge, and it will be he who receives the million dollars if he's able to prove there's a difference between the cables. Okay, James Randi, the ball is now in your court. Here's the full text of the challenge response:

$1 Million Speaker Cable Challenge Accepted

Audiophile Reviewer Michael Fremer Agrees to Double-Blind Loudspeaker Cable Test

Newton, Mass. - October 15, 2007 - Responding to accusations that the high-fidelity Pear Cable Anjou loudspeaker cables could not be differentiated from typical equivalent Monster Cable, Michael Fremer, writer for Stereophile Magazine and musicangle.com, has agreed to double-blind listening tests to prove that cables can be differentiated sonically. Accuser James Randi has claimed to offer a $1 million dollar prize if the high-fidelity cables can be detected.

While Pear Cable remains highly skeptical that the challenge is genuine, full support for Michael Fremer's effort has been offered. Although the cables to be used in the test have not yet been selected, Pear Cable has offered to loan Mr. Fremer any Pear cables necessary to conduct the test if he desires to use them.

To date, James Randi has provided no scientific evidence of any kind to support his accusations. No test protocol for the challenge was stipulated in the original accusation, however James Randi reserves the right to change test protocol in any way he personally desires.

Official rules for the James Randi Educational Foundation challenge state that $1 Million will be paid to "any person who can demonstrate any psychic, supernatural or paranormal ability." Michael Fremer has expressly stated as a condition of his challenge acceptance that he does not possess any psychic, supernatural, or paranormal abilities, and that he does not believe he has above average hearing. Fremer has also asked that interconnects be tested in addition to loudspeaker cables unless James Randi will concede that they affect sound quality.

About Pear Cable, Inc.
Pear Cable is a manufacturer of high fidelity audio cables for both home and car audio. Using custom designed manufacturing equipment and cutting edge scientific principles; Pear Cable brings quality products to the audio marketplace. For more information visit: Pear Cable Audio Cables
Gizmodo

• warp
  • Niet online
JumpStart schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 15:03:

Urban Myth.
There is no practical physical method that could cause a CPU to speed up after being run at an elevated voltage for an extended period of time. There may be some effect that people are seeing at the system level, but I'm not aware of what it could be. Several years ago when this issue was at it's height on the Internet, I walked around and talked to quite a few senior engineers at Intel asking if they had heard of this and what they thought be occurring. All I got were strange looks followed by reiterations of the same facts as to why this couldn't work that I had already figured out by myself. Finally, I was motivated enough to ask for and receive the burn-in reports for frequency degradation for products that I was working on at the time. I looked at approximately 25,000 200MHz Pentium CPU's, and approximately 18,000 Pentium II (Deschutes) CPU's and found that, with practically no exceptions at all, they all got slower after coming out of burn-in by a substantial percentage.

To me there is no doubt in my mind that suggesting that users overvolt their CPU's to "burn them in" is a bad thing. I'd liken it to an electrical form of homeopathy - except that ingesting water when you are sick is not going to harm you and overvolting a CPU for prolonged periods of time definitely does harm the chip. People can do what they want with their machines that they have bought - as long as the aware that what they are doing is not helping and is probably harming their systems. I have seen people - even people who know computers well - saying that they have seen their systems run faster after "burning it in" but whatever effect they may or may not be seeing, it's not caused by the CPU running faster.

Patrick Mahoney is a Senior Design Engineer in the Enterprise Processor Division at Intel.
He is not speaking for Intel Corp.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

Auchtahelweit!

Ja en nee. Ook dat staat in het Anandtech artikel: Er is burn-in en burn-in. De tijdschaal en methode waarop Intel (en alle andere processor bakkers) een versnelde levensduur simuleren is niet hetzelfde als een veronderstelde "overklokkers" burn-in. Bovendien gaat dit verhaal nog over oude processors die op 0,66 en 0,50 µm gebakken werden.

Maar ok, dit zal ik maar terugnemen als "slecht voorbeeld".

(Al ben ik er nog niet van overtuigd dat diffusie processen in het begin, bij een korte burn-in, niet gunstig zouden kunnen uitpakken. Na implantatie van donor ionen in silicium moet immers ook nog verhitting worden toegepast om de p- of n-type donor atomen hun plek in het rooster in te laten nemen. ) Dit was weer genoeg off-topic.

• warp
  • Niet online
JumpStart schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 10:37:
Ja en nee. Ook dat staat in het Anandtech artikel: Er is burn-in en burn-in.
Precies. Lees verder...
De tijdschaal en methode waarop Intel (en alle andere processor bakkers) een versnelde levensduur simuleren is niet hetzelfde als een veronderstelde "overklokkers" burn-in. Bovendien gaat dit verhaal nog over oude processors die op 0,66 en 0,50 µm gebakken werden. Maar ok, dit zal ik maar terugnemen als "slecht voorbeeld".
Burn-in, zoals de industrie het kent, is gewoon een stabiliteitstest, het heeft absoluut niks te maken met het verbeteren van de geluidskwaliteit/overclockbaarheid/whatever van de electronica. Burn-in, zoals bij overclocken of transistorversterkers, is niks anders dan wishful thinking.

Het effect, dat in het geval van overclocken hooguit optreed, is dat de koelpasta beter contact gaat maken tussen de koeler en de CPU, waardoor de warmte beter wordt afgevoerd. Aan de transistor zelf veranderd niets, die wordt er in het "beste" geval alleen maar slechter van.

Dat het over 0,66 en 0,50 µm gebakken CPU's gaat doet er verder niet toe, in een doorsnee versterker zal dit zelfs nog veel hoger zijn. Voor 45 µm gaat bovenstaand verhaal overigens net zo hard op. Sterker nog, het wordt steeds moeilijker om "lekken" tegen te gaan. Maar goed...
Dit was weer genoeg off-topic.
Mja, de z.g. burn-in van transistoren doet net zoveel voor het geluid als die zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht. Nada, niente, niets dus. ;)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

Auchtahelweit!

warp schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 12:37:
[...]

Mja, de z.g. burn-in van transistoren doet net zoveel voor het geluid als die zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht. Nada, niente, niets dus. ;)
Als je de DM functionaliteit in je Voorkeuren even aanzet kunnen we hier nog even verder over discussieren. Een heel verhaal over ion-implantatie en diffusie wil ik niet in dit topic kwijt.

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Om even helemaal naar het andere uiterste te schieten, ik zat eens wat rond te kijken en kwam deze kabel tegen: http://www.rs-components....heID=nlnetscape&Nr=avl:nl
Lapp Classic 100SY control cable ,2x4sq.mm (56/0.2 mm)

Een mooie kabel, afgeschermd en lekker dik, 4mm2 volgens mij is deze echt te gebruiken als een goede speaker kabel, hoe denken jullie daarover?

[Voor 3% gewijzigd door Le Mol op 19-10-2007 00:03]

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

• FoOL
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Le Mol schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 00:02:
Om even helemaal naar het andere uiterste te schieten, ik zat eens wat rond te kijken en kwam deze kabel tegen: http://www.rs-components....heID=nlnetscape&Nr=avl:nl
Lapp Classic 100SY control cable ,2x4sq.mm (56/0.2 mm)

Een mooie kabel, afgeschermd en lekker dik, 4mm2 volgens mij is deze echt te gebruiken als een goede speaker kabel, hoe denken jullie daarover?
Hij is niet duur in ieder geval :)

Ik vind het wel grappig om in dit topic te zien wat voor kabeldiktes er gebruikt worden voor hifi sets :) Ik ben zelf meer een theaterman en volgens mij wil je niet weten wat voor grote systemen worden aangesloten op 2,5mm² :) Het is me dan ook altijd een raadsel waarom dat in de hifi anders (lees: vaak nog dikkere kabels) schijnt te moeten. Iemand daar een visie op?

Anoniem: 163665

Voor het kijken van film ben zelf ik eerder tevreden met het geluid dan voor het luisteren naar een cd. Misschien geld dat ook voor een theater.

• FoOL
  • Niet online
Anoniem: 163665 schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 06:06:
Voor het kijken van film ben zelf ik eerder tevreden met het geluid dan voor het luisteren naar een cd. Misschien geld dat ook voor een theater.
Met dat verschil dat als je het thuis doet er nog steeds ongeveer evenveel vermogen door die kabels heengaan. Toch net iets anders dan wanneer je bijvoorbeeld een speaker aanstuurt die op 15 meter afstand nog steeds 80dB SPL produceert.

Anoniem: 107284

FoOL schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 09:29:
[...]

Met dat verschil dat als je het thuis doet er nog steeds ongeveer evenveel vermogen door die kabels heengaan. Toch net iets anders dan wanneer je bijvoorbeeld een speaker aanstuurt die op 15 meter afstand nog steeds 80dB SPL produceert.
Sja.. er komt idd geluid uit. Maar wat is de kwaliteit ervan? Daarnaast: in theaters worden niet vaak goed klinkende speakers (PA) geen hifi speakers gebruikt.
Kijk maar: in het Concertgebouw van A'dam wordt geen speakers gebruikt, domweg omdat dat niet nodig is en dus is dat geen issue.
Resumerend: in de meeste theaters is de akoestiek al ruk en derhalve is speakerkeuze gebaseerd op volumes ipv kwaliteit, laat staan dat kabelkwaliteit een issue is >:)
Nu even serieus: ik denk dat de prijs meer een issue is. Als je voor een mid-end ls-kabel 500 euro voor 2 meter betaald, dan kost dat ca. 3750 euro voor 15 meter. Gezien het feit dat de theater opbouwers iha rauwdouwers zijn, zijn de dergelijke kabels relatief net zo snel defect (kabelbreuken etc). Als je om de 2 maanden nieuwe kabels moet aanschaffen, dan kan ik me voorstellen dat de directie het verschil liever in hun zakken verdwijnen als extra bonussen dan in kwaliteit. En dan praat ik nog niet eens over nog duurdere/extreme kabels (20k voor 2 meter). Ik vraag me af OF je 15 meter kan krijgen?!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 107284 schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 10:24:
Als je om de 2 maanden nieuwe kabels moet aanschaffen
Ik heb een paar jaar geluid en licht gedaan, en kabels gaan geen twee maanden mee, maar veel langer, en als er iets stuk gaat is het de connector en niet de kabel. Een van mijn werkgevers loste dat op door connectoren te gebruiken die ook in de mijnbouw te vinden zijn. Anderen vonden dat soort connectors te duur, en kozen voor bijvoorbeeld schroefbare connectors, die in een paar minuten te vervangen zijn.

Anoniem: 107284

burne schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 11:04:
[...]

Ik heb een paar jaar geluid en licht gedaan, en kabels gaan geen twee maanden mee, maar veel langer, en als er iets stuk gaat is het de connector en niet de kabel. Een van mijn werkgevers loste dat op door connectoren te gebruiken die ook in de mijnbouw te vinden zijn. Anderen vonden dat soort connectors te duur, en kozen voor bijvoorbeeld schroefbare connectors, die in een paar minuten te vervangen zijn.
Aha.. toch de centenkwestie.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JumpStart schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 12:57:
[...]

Als je de DM functionaliteit in je Voorkeuren even aanzet kunnen we hier nog even verder over discussieren. Een heel verhaal over ion-implantatie en diffusie wil ik niet in dit topic kwijt.
doe maar wel, dan kunnen we eens goed lachen :)

[...]
Als je voor een mid-end ls-kabel 500 euro voor 2 meter betaald
[...]
Iedereen die overweegt om zoveel geld te betalen voor een kabel is in mijn opinie volslagen gestoord.

[Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 19-10-2007 12:08]

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

[...]

Sja.. er komt idd geluid uit. Maar wat is de kwaliteit ervan? Daarnaast: in theaters worden niet vaak goed klinkende speakers (PA) geen hifi speakers gebruikt.
Kijk maar: in het Concertgebouw van A'dam wordt geen speakers gebruikt, domweg omdat dat niet nodig is en dus is dat geen issue.
Nou ben ik nog nooit in the Concertgebouw geweest, dus die bewering kan ik niet controleren.
Echter vind ik het moeilijk te geloven.

En ja, er komt geluid uit, en zolang je niet afzakt tot C-type merken als DAP, JBSystems en Marquant, maar het meer richting Cerwin Vega, EAW, SA en dergelijke zoekt, klinkt dat zoals het hoort.

Je hebt immers niet slechts één toehoorder maar een paar honderd tot een paar duizend, en dan is een PA-systeem onontbeerlijk, tenzij je in een amphitheater zit zoals die in Rome.
Resumerend: in de meeste theaters is de akoestiek al ruk en derhalve is speakerkeuze gebaseerd op volumes ipv kwaliteit, laat staan dat kabelkwaliteit een issue is >:)
Nu even serieus: ik denk dat de prijs meer een issue is. Als je voor een mid-end ls-kabel 500 euro voor 2 meter betaald, dan kost dat ca. 3750 euro voor 15 meter. Gezien het feit dat de theater opbouwers iha rauwdouwers zijn, zijn de dergelijke kabels relatief net zo snel defect (kabelbreuken etc). Als je om de 2 maanden nieuwe kabels moet aanschaffen, dan kan ik me voorstellen dat de directie het verschil liever in hun zakken verdwijnen als extra bonussen dan in kwaliteit. En dan praat ik nog niet eens over nog duurdere/extreme kabels (20k voor 2 meter). Ik vraag me af OF je 15 meter kan krijgen?!
Ooit weleens met theatermensen gewerkt? Iemand die niet oplet waar en hoe hij z'n kabels legt heeft al snel een probleem met z'n werkgever; het zijn vooral muzikanten die rauwdouwen in mijn ervaring.

Daarbij weten geluidstechnici als geen ander hoeveel nut een goede kabel heeft, en hoe niet-nuttig het is om hele dure kabels met tot dusver onbewezen bovennatuurlijke krachten aan te schaffen. Je raakt weleens een kabel kwijt, er valt weleens een kist dicht met een kabel ertussen (die ligt dan met een beetje pech doormidden), er gaan weleens mensen op staan... van die dingen.

Je hebt in de PA-wereld meer aan een goed, flexibel stuk kabel met een dikke mantel en stevige aansluiting zoals Neutrik, Belden en Tasker die verkopen dan dat je linksdraaiend platina gebruikt met speciale connectoren waarvan de plating na 20 keer al zo hard gesleten is dat het totaal geen nut meer heeft.

De producten die op htforum en dergelijke de hemel ingeprezen worden zijn meer geschikt voor een thuissituatie waar de gebruiker de tijd kan nemen voor het aansluiten en neerleggen; in het theater moet je in 99% van de gevallen gewoon snel je setup bouwen, testen en soundchecken, iets waar je doorgaans hooguit een dagdeel voor krijgt.

• Ray
Anoniem: 100386 schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 12:06:
[...]

Iedereen die overweegt om zoveel geld te betalen voor een kabel is in mijn opinie volslagen gestoord.
ja inderdaad. Voor dat geld kan het nooit wat zijn. Als je zo dom bent zo'n goedkope kabel te halen weet je zeker dat het troep moet zijn :)

* Ray denkt nog wel eens aan de tijd dat ik voor dat geld al een kabel had....

Ray schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 13:05:
[...]

ja inderdaad. Voor dat geld kan het nooit wat zijn. Als je zo dom bent zo'n goedkope kabel te halen weet je zeker dat het troep moet zijn :)

* Ray denkt nog wel eens aan de tijd dat ik voor dat geld al een kabel had....
Mijn duurste interlink was 60 euro ;) Ik ga denk eens vergelijke met een dure. Ik weet dat het geen verschil kan maken, maar toch even proberen.

• FoOL
  • Niet online
Wat betreft de theaterkwestie: het enige wat ik aan wilde snijden was de kwestie van de kabeldikte. Dat die vaak kleiner is dan in hifi-systemen terwijl de afstanden veel groter zijn vond ik.... frappant ;)
[...]
Toch even happen natuurlijk ;)
Als het Concertgebouw een regulier orkest programmeert, zal er niet snel versterkt worden. Echter, als bijvoorbeeld het Metropole op bezoek komt, hangt daar gewoon een PA die avond hoor.
[...]
Akoestiek is in veel theaters waar ik kom bijzonder goed en als je denkt dat er veel bagger PA's in theaters hangen moet je toch eens in de serieuzere grote zalen gaan kijken ;)

@burne, wat voor connectoren gebruikte jij en waarvoor gebruikte je ze?

Anoniem: 14829

Ook kleinere zalen hebben vaak prima PA's hoor.
Afgelopen donderdag naar Luka Bloom in 013 (Tilburg) geweest. 1 man, 1 gitaar, en een fantastisch geluid. En vorige week heel erg genoten van The Brandos in LVC (Leiden). Beide zalen hadden het geluid gewoon prima voor elkaar!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kaj. schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 12:43:

Je hebt in de PA-wereld meer aan een goed, flexibel stuk kabel met een dikke mantel en stevige aansluiting zoals Neutrik, Belden en Tasker die verkopen dan dat je linksdraaiend platina gebruikt met speciale connectoren waarvan de plating na 20 keer al zo hard gesleten is dat het totaal geen nut meer heeft.

De producten die op htforum en dergelijke de hemel ingeprezen worden zijn meer geschikt voor een thuissituatie waar de gebruiker de tijd kan nemen voor het aansluiten en neerleggen; in het theater moet je in 99% van de gevallen gewoon snel je setup bouwen, testen en soundchecken, iets waar je doorgaans hooguit een dagdeel voor krijgt.
eensch.

kunnen we het verder mischien een beetje ontopic houden ipv theater-geluid?
* Boudewijn lurkt vrolijk mee (na de draad te hebben aangesticht) maar vindt het een beetje een continue herhaling van zetten worden....

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

FoOL schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 23:09:
Wat betreft de theaterkwestie: het enige wat ik aan wilde snijden was de kwestie van de kabeldikte. Dat die vaak kleiner is dan in hifi-systemen terwijl de afstanden veel groter zijn vond ik.... frappant ;)
Het is gewoon een kwestie van rekenen. Als 2.5mm^2 gebruiken je een vermogensverlies van 0.1% oplevert is het de kosten van 4mm^2 niet waard. 4mm^2 mag maximaal 30A voeren, bij gebruik in een slecht gekoelde kabelgoot. 30A, 4Ohm, 120 volt, 3.6KW. Je gaat geen theater vinden waar je een enkele speaker hebt die 3.6KW over het publiek uitstort. Misschien dat je ergens een stuk 4mm^2 zult vinden voor een volgspot, maar zelfs dat is zeldzaam in een theater. Spots draaien op 220V, en 220x30 is teveel. Je staat 30 meter bij je slachtoffer vandaan en braden met 6KW kun je niet verkopen. Dan gaat Youp klagen over de gratis zonnebank. Een 2.5KW volgspot hangt aan 2.5mm^2.
Akoestiek is in veel theaters waar ik kom bijzonder goed en als je denkt dat er veel bagger PA's in theaters hangen moet je toch eens in de serieuzere grote zalen gaan kijken ;)

@burne, wat voor connectoren gebruikte jij en waarvoor gebruikte je ze?
Er is weinig verband tussen de kostprijs van de installatie en de audiofiele waarde ervan. Theaters kiezen hun installatie op betrouwbaarheid en acceptatie door de artiesten die langskomen. En daar scheelt het ook per soort theater wat je aan zult treffen. 'Klassiek' theater neigt naar klassieke merken als Dynacord, Elektrovoice/Eminence en Strand, terwijl je op poppodia Peavey, Behringer, Soundcraft, Meyer en meer van dat soort merken zult vinden.

Ik moest even driftig zoeken naar die connectoren, want ik ben het merk volledig kwijt. Het lijkt op wat tegenwoordig 'EPIC' schijnt te heten:
http://www.olflex.com/gif/epicappl.gif

• FoOL
  • Niet online
burne schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 02:12:
Ik moest even driftig zoeken naar die connectoren, want ik ben het merk volledig kwijt. Het lijkt op wat tegenwoordig 'EPIC' schijnt te heten:
[afbeelding]
offtopic:
Harting

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:27

servies

Veni Vidi Servici

m3gA schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 08:14:
Een journalist heeft de uitdaging van James Randy aangenomen :)

[...]

Gizmodo
En ondertussen heeft PEAR (de fabrikant) zich alweer teruggetrokken, zoals te verwachten was...http://gizmodo.com/gadget...s-1m-challenge-313361.php

[Voor 12% gewijzigd door servies op 22-10-2007 16:51]

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
http://basjaspers.googlepages.com/DSC00213.JPG
Vandaag gekocht. Nooit verwacht dat het ook maar een beetje invloed zou hebben op het geluid. Maar stond verbaast over het resultaat, het geluid is warmer, meer bass en klinkt voller. Nooit verwacht dat het zo veel invloed kon hebben op een boekenplank speaker.

ps. let niet op het stof, ik spaar stof namelijk :P

Dus vandaag weer een beetje meer audiofiel gewoorden voor maar liefst 30 euro..... Maar voorlopig nog geen kabels van 500 euro per meter (utp werkt nog steeds geweldig)

Goede pucks doen idd wonderen voor het geluid van een boekenplankluidspreker, zeker wanneer 'ie op een ehh... boekenplank staat. Op een nette speaker stand doen spikes het iets beter.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kippy schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 21:53:
[afbeelding]
Vandaag gekocht. Nooit verwacht dat het ook maar een beetje invloed zou hebben op het geluid. Maar stond verbaast over het resultaat, het geluid is warmer, meer bass en klinkt voller. Nooit verwacht dat het zo veel invloed kon hebben op een boekenplank speaker.

ps. let niet op het stof, ik spaar stof namelijk :P

Dus vandaag weer een beetje meer audiofiel gewoorden voor maar liefst 30 euro..... Maar voorlopig nog geen kabels van 500 euro per meter (utp werkt nog steeds geweldig)
wat doet het?
wat zou het moeten doen?
waarmee verklaar je het 'effect'?
;)

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 14829 schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 23:08:
Goede pucks doen idd wonderen voor het geluid van een boekenplankluidspreker, zeker wanneer 'ie op een ehh... boekenplank staat. Op een nette speaker stand doen spikes het iets beter.
Maar dat effect is gewoon te verklaren. Het is niet groot, en voor goed gebouwde behuizingen is het effect minimaal, maar kasten trillen en wel of niet dempen heeft effecten.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Ja ik snap dat het trillingen opvangt (dempt), want het is rubber. Maar ik had noooooooooit verwacht dat het verschil zo duidelijk zou zijn. Natuurlijk heeft elk "reëel" audio onderdeel een mate van invloed op het geluid. Maar ik had niet verwacht dat een paar rubbel dopjes zo veel invloed zou hebben. Dus nu ben ik nog blijer met mijn mordaunt short 902i's.

Het ligt natuurlijk ook aan de kwalitijd en manier van ophangen van de boekkenplank.

Edit
@hieronder

De goedkoopste die ik in arnhem in een dure zaak kon krijgen. No name 5 euro per stuk, maar ga nu niet zeggen dat ik beter een verzie van 200 euro per stuk had moeten nemen :P

[Voor 29% gewijzigd door kippy op 25-10-2007 00:18]

Zonder die puks heb je waarschijnlijk last van resonanties. Nu niet meer. Zoals je al zegt verbetert dat de bas en dus de warmte. Dat is geen voodoo gelul, dat is vaak gewoon zo ;) .

Welke heb je overigens gebruikt?

[Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 194366 op 25-10-2007 00:07]

Boekenplankluidsprekers staan vaak ook echt op een boekenplank, en dan zijn pucks vaak de beste aanschaf die je kunt doen om het geluid te verbeteren. En die speakers zover mogelijk naar voren schuiven en niet parallel aan de boekenkast zetten ('toe in') om die boekenkast het geluid (vooral laag) zo min mogelijk te laten beinvloeden.

En ja, pucks van 3 tientjes per set doen 't net zo goed als pucks uitgehakt door dwergen in de mijnen van Moria... ;)

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 10:55
Het mooiste vind ik altijd dat mensen daadwerkelijk denken dat ze het verschil kunnen horen tussen kabels met "rechtsom fluctuerende ionen" en kabels zonder.

Tenslotte zijn hun oren stukken gevoeliger dan de nauwkeurigste meetapparatuur, toch ?

(Om maar niet meer te beginnen over die knakker die vond dat z'n hdmi-kabel van 400 euro 'sprankelender' beeld gaf :'))

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-07-2019
Een tijdje geleden is er op Hifi.nl ook iets verschenen over de wondervoetjes

http://www.hifi.nl/recens...raspire_wondervoetje.html

Deze vind ik wel vrij kostelijk. Het zou ook wonderen doen om een acrylplaat onder je hifi componenten te zetten. Dus gewoon de plexiglazen panelen die je kan gebruiken voor de zijpanelen van je pc behuizing. Volgens pricewatch meen ik dat de prijzen tussen 5 en 10 euro zitten. Dit is natuurlijk ook een alternatief; die naar het schijnt beter zou zijn als rubbertjes. Maar wat je absoluut niet mag doen is glas gebruiken. Dat heeft dan weer een averrechts effect. Nu zelf heb ik dat nog niet kunnen uittesten, maar ik overweeg het wel te doen.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

Auchtahelweit!

wols schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 21:08:
Een tijdje geleden is er op Hifi.nl ook iets verschenen over de wondervoetjes

http://www.hifi.nl/recens...raspire_wondervoetje.html

[...]
Hier gaan we (weer) :+

Acryl heeft een grotere interne dempingswaarde dan glas. Dat acryl dus beter dempt is zonder meer een feit. Dat een acrylen base goed is voor een platenspeler wil er bij mij dan ook wel in. Dat zo'n veredelde onderzetter ook goed is voor een CD speler... :| Dat wil er dan weer niet in. Evenmin dat zoiets voor een (solid state) versterker goed zou zijn.

• Barry
En dan te bedenken dat er idioten zijn die er nog verschil in horen ook. En op het HTFORUM slepen zij er anderen (beginners) ook nog eens in mee.

Ik mag in mijn winkel geen 30 euro vragen voor een nette scartkabel, dan ben ik een oplichter. Maar dit mag wel 8)7

Ik heb laatst zo'n ''audiofiel'' in de winkel gehad. Het grappige is: je merkt het gewoon aan ze. Ze weten ALLES beter dan ik, maar ze trappen overal in :+

''Verkoopt u ook interlinks?'' ''Ja, meneer'' Uiteindelijk liep die weg met CAT5 kabel en 2 tulpstekkers, twv 40 euro }:O

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:57

Wokschotel

Op 6 wielen

Barry schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 22:34:
En dan te bedenken dat er idioten zijn die er nog verschil in horen ook. En op het HTFORUM slepen zij er anderen (beginners) ook nog eens in mee.
Zoals met deze kreet:
Och och och, wat heb ik een medelijden met de mensen die niet geloven dat een kabel wonderen kan verrichten.
Deze kabel smelt helemaal in je set weg. Wat een homogeniteit. Wat een plaatsing.
of:
Nummer 1 (The ballad of Bill Hubbard) begint heel rustig met een soort van fade in (correct me if I am wrong en dat je zoiets anders noemt?) met een hele puntige gitaar. Bij Raphie was ie rond, maar hij behoort puntig te zijn. Snijdend door merg en been. De rust die de kabel teweeg brengt is ongehoord. IK had de neiging om hem harder te zetten, maar aangezien de vrouw reeds op bed lag, zou dat niet in dank worden afgenomen.

En het gedrup wordt bijna levensecht. Ik merk dat de kabel de natuurlijkheid ten goede komt. De kabel komt tot leven in mijn set.
of:
Als dit nu een 1000 euro zou zijn, zou ik het meteen uitgeven.
Je moet het kunnen relativeren zo'n hoog bedrag.
Maar wat de kabel doet in je set, is wat anders.
Het maakt je set tot leven.
Het klinkt zoals het behoort de klinken.
Ik heb mijn set nooit zo horen zingen als afgelopen woensdag.
Tja...

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

Auchtahelweit!

Wokschotel, voor dat soort mensen is er een prima kreet. Met dank aan de TV-serie The X-Files:

http://www.strikerz.net/~geert/IW2B.jpg

Anoniem: 144160

ROFLMAO ...

Ook altijd grappig inderdaad vind ik het ophemelen van peperdure audioapparatuur door mensen die aan een doorgaande weg wonen in een betonnen flatje :) ... Heb het in den lijve meegemaakt bij een kennis die toentertijd voor krap 40 mille (in guldens, dat wel) zich verwende met een setje Accuphase versterkers, Denon marmeren draaitafel, Nakamichi Dragon cassettedeck en een Arcam tuner en Accuphase cdspeler. JBL monitoren erbij, voor een kapitaal aan interlinks en speakerkabel _/-\o_ En dat werd neergezet in een woonkamertje van 4 bij 5 meter met een hout met glazen wand tussen woonkamer en slaapkamer, monitoren voor die wand, gericht naar het raam aan de straatkant waar iedere 5 minuten een bus langsreed.... :X 8)7 |:(

Hij vond dat ik kinderachtig reageerde toen ik hem fijntjes erop wees dat mijn Kenwood setje beter klonk vanwege de lokatie :+ ...

Krijg nu nog de tranen in de ogen van het lachen als ik eraan terugdenk.
Overigens.. heb geen contact meer met hem, ik kan slecht tegen mensen met een verdraaide waarneming van de realiteit.

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 144160 op 26-10-2007 13:10]

Sorry voor de kick, maar gezien het leuke nivo verbaas ik me erover dat iedereen na mijn vorige post opeens andere hobbies heeft ? :P

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 23:21

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik denk meer dat we over het onderwerp al ongeveer 16x uitgelult zijn, aangezien believers believen en non-believers niet, non-believers niets kunnen meten wat het verschil zou moeten maken en believers zeggen dat ze "niet hoeven te meten want ze horen het".

Tja, dan houd het een beetje op. :P

edelsteenkralen.nl | daveweetraad.nl | deblijeekster.nl

LOL
Toch frappant dat het een tijdje erg hard liep en opeens stil was :) vandaar.... Ik zal niet weer kicken... i promise

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-09-2022
Anoniem: 144160 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 13:08:
ROFLMAO ...

Ook altijd grappig inderdaad vind ik het ophemelen van peperdure audioapparatuur door mensen die aan een doorgaande weg wonen in een betonnen flatje :) ... Heb het in den lijve meegemaakt bij een kennis die toentertijd voor krap 40 mille (in guldens, dat wel) zich verwende met een setje Accuphase versterkers, Denon marmeren draaitafel, Nakamichi Dragon cassettedeck en een Arcam tuner en Accuphase cdspeler. JBL monitoren erbij, voor een kapitaal aan interlinks en speakerkabel _/-\o_ En dat werd neergezet in een woonkamertje van 4 bij 5 meter met een hout met glazen wand tussen woonkamer en slaapkamer, monitoren voor die wand, gericht naar het raam aan de straatkant waar iedere 5 minuten een bus langsreed.... :X 8)7 |:(

Hij vond dat ik kinderachtig reageerde toen ik hem fijntjes erop wees dat mijn Kenwood setje beter klonk vanwege de lokatie :+ ...

Krijg nu nog de tranen in de ogen van het lachen als ik eraan terugdenk.
Overigens.. heb geen contact meer met hem, ik kan slecht tegen mensen met een verdraaide waarneming van de realiteit.
haha >:)

Hoe zou jij reageren dan? :P Gelukkig woon ik zelf niet langs een doorgaande weg. :+

• Barry
Die persoon heeft ze niet goed op een rijtje. Ik zou er graag op in gaan, maar ik ben daar gebanned :P

[Voor 10% gewijzigd door Barry op 04-11-2007 22:55]

• Ray
dat akoestiek 90% bepaalt van je uiteindelijke resultaat is niet nieuw. Daarom ook het verhaal van het flatje niet :)

maar we hebben weer nieuw speelgoed besteld! een deze dagen krijg ik de audio desk soundimprover in huis. Je weet wel dat ding dat totaal nutteloos een kantje slijpt aan je cd zodat de laser er niet af kan vallen ofzo. Voor een lullige 500 euro gaan al je cd's beter klinken!

http://www.audiodesksysteme.de/index.php?kat=1_3_1

Veel goede dingen over gehoord en van de week dus aanwezig.

Anoniem: 178962

:|

Als je dat koopt ben je echt gek :+

• Stefke
  • Laatst online: 21:42
Ray schreef op maandag 05 november 2007 @ 10:06:
dat akoestiek 90% bepaalt van je uiteindelijke resultaat is niet nieuw. Daarom ook het verhaal van het flatje niet :)

maar we hebben weer nieuw speelgoed besteld! een deze dagen krijg ik de audio desk soundimprover in huis. Je weet wel dat ding dat totaal nutteloos een kantje slijpt aan je cd zodat de laser er niet af kan vallen ofzo. Voor een lullige 500 euro gaan al je cd's beter klinken!

http://www.audiodesksysteme.de/index.php?kat=1_3_1

Veel goede dingen over gehoord en van de week dus aanwezig.
Volgens mij bedoeld om je CDs te balanceren, zodat eventuele onbalans je muziekbeleving niet verstoort... :O

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

Auchtahelweit!

Maybe, maybe not.

De vraag is of dat apparaat alleen maar een schuin kantje aan de schijf slijpt, of dat het schijfje daadwerkelijk beter gebalanceerd wordt. In dat laatste geval kan het nuttig zijn voor schijfjes die een brommend loopwerk veroorzaken. Dat zou op zich nuttig kunnen zijn. Ik kan me voorstellen dat het voor de leesbaarheid in een CD-ROM station (die tot wel 52x sneller draait dan een audio CD speler), in het geval van een slecht gebalanceerde schijf, wel eens verschil uit kan maken.

Maar digitaal is en blijft binair. Subtiele verschillen in geluidskwaliteit, klankkleur en plaatsing zal je niet horen. Daarover geen discussie :+

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als ik dit lees:
DVD-Filme bestechen in aller Regel durch schärfere Bilder
Weet ik niet of ik nu moet lachen of huilen...

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:53

mace

Sapere Aude

In japan is er een CD uitgekomen die op glas is geperst!

http://www.engadget.com/2...kihabara-shibuya-for-831/

Voor slechts 831 dollar per schijfje. 8)7

Anoniem: 178962

JumpStart schreef op maandag 05 november 2007 @ 10:22:
[...]

Maybe, maybe not.

De vraag is of dat apparaat alleen maar een schuin kantje aan de schijf slijpt, of dat het schijfje daadwerkelijk beter gebalanceerd wordt. In dat laatste geval kan het nuttig zijn voor schijfjes die een brommend loopwerk veroorzaken. Dat zou op zich nuttig kunnen zijn. Ik kan me voorstellen dat het voor de leesbaarheid in een CD-ROM station (die tot wel 52x sneller draait dan een audio CD speler), in het geval van een slecht gebalanceerde schijf, wel eens verschil uit kan maken.

Maar digitaal is en blijft binair. Subtiele verschillen in geluidskwaliteit, klankkleur en plaatsing zal je niet horen. Daarover geen discussie :+
Als je Vista of XP MCE hebt dan zal je PC even heel snel de CD inlezen, opslaan op de HDD en vervolgens vanaf daar afspelen. Perfect voor audiofielen omdat het slijtage aan de schijf voorkomt, iedereen weet dat als de laser te vaak over de schijf gaat de gaatjes worden opgerekt waardoor het geluid erg dof, hol en voodoo wordt. :+
Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Aangezien het topic wel aardig loopt, hoeft het niet op slot. SVP geen TR's voor de vage topicstart meer, we vinden het wel een aardig topic namelijk :). Alle andere onrechtmatigheden wel melden svp.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee