Anoniem: 107284 schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 10:24:
[...]
Sja.. er komt idd geluid uit. Maar wat is de kwaliteit ervan? Daarnaast: in theaters worden
niet vaak goed klinkende speakers (PA) geen hifi speakers gebruikt.
Kijk maar: in het Concertgebouw van A'dam wordt geen speakers gebruikt, domweg omdat dat niet nodig is en dus is dat geen issue.
Nou ben ik nog nooit in the Concertgebouw geweest, dus die bewering kan ik niet controleren.
Echter vind ik het moeilijk te geloven.
En ja, er komt geluid uit, en zolang je niet afzakt tot C-type merken als DAP, JBSystems en Marquant, maar het meer richting Cerwin Vega, EAW, SA en dergelijke zoekt, klinkt dat zoals het hoort.
Je hebt immers niet slechts één toehoorder maar een paar honderd tot een paar duizend, en dan is een PA-systeem onontbeerlijk, tenzij je in een amphitheater zit zoals die in Rome.
Resumerend: in de meeste theaters is de akoestiek al ruk en derhalve is speakerkeuze gebaseerd op volumes ipv kwaliteit, laat staan dat kabelkwaliteit een issue is

Nu even serieus: ik denk dat de prijs meer een issue is. Als je voor een mid-end ls-kabel 500 euro voor 2 meter betaald, dan kost dat ca. 3750 euro voor 15 meter. Gezien het feit dat de theater opbouwers iha rauwdouwers zijn, zijn de dergelijke kabels relatief net zo snel defect (kabelbreuken etc). Als je om de 2 maanden nieuwe kabels moet aanschaffen, dan kan ik me voorstellen dat de directie het verschil liever in hun zakken verdwijnen als extra bonussen dan in kwaliteit. En dan praat ik nog niet eens over nog duurdere/extreme kabels (20k voor 2 meter). Ik vraag me af OF je 15 meter kan krijgen?!
Ooit weleens met theatermensen gewerkt? Iemand die niet oplet waar en hoe hij z'n kabels legt heeft al snel een probleem met z'n werkgever; het zijn vooral muzikanten die rauwdouwen in mijn ervaring.
Daarbij weten geluidstechnici als geen ander hoeveel nut een goede kabel heeft, en hoe niet-nuttig het is om hele dure kabels met tot dusver onbewezen bovennatuurlijke krachten aan te schaffen. Je raakt weleens een kabel kwijt, er valt weleens een kist dicht met een kabel ertussen (die ligt dan met een beetje pech doormidden), er gaan weleens mensen op staan... van die dingen.
Je hebt in de PA-wereld meer aan een goed, flexibel stuk kabel met een dikke mantel en stevige aansluiting zoals Neutrik, Belden en Tasker die verkopen dan dat je linksdraaiend platina gebruikt met speciale connectoren waarvan de plating na 20 keer al zo hard gesleten is dat het totaal geen nut meer heeft.
De producten die op htforum en dergelijke de hemel ingeprezen worden zijn meer geschikt voor een thuissituatie waar de gebruiker de tijd kan nemen voor het aansluiten en neerleggen; in het theater moet je in 99% van de gevallen gewoon snel je setup bouwen, testen en soundchecken, iets waar je doorgaans hooguit een dagdeel voor krijgt.