PCMedic schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 00:15:
Ik ben dus de Compal IFL90 aan het overwegen om aan te schaffen voor iemand.
Echter heb ik even een aantal vragen aan de bezitters van deze laptop:
- Wat is de minimale en maximale werktijd op accu modus?
- Hoe is de kwaliteit van het behuizing? Is dit bijv vergelijkbaar met de Acer Aspire 5920 of IBM Thinkpad of Asus F3 serie laptop?
- Hebben jullie ook last van een flex/buigende toetsenbord? of rammelende touchpad toetsen?
- Onder hevige belasting zoals spelen van een spel, produceert de ventilator dan veel lawaai en hoe is dit bij office/internet werkzaamheden?
- Hoe is de kwaliteit van de webcam?
- Hoe is de kwaliteit van het beeldscherm 1280x800 of 1440 x 900?
- Wie wilt er zo vriendelijke zijn om wat mooie foto's te posten, waaronder van het beeldscherm? Ik ben eigenlijk benieuwd hoe klein de letters zijn bij een resolutie van 1680x50.
Owja, Voor het geval iemand mij direct door wijst naar een review.. die op notebookreview.com staat, wil ik erbij vermelden dat ik deze al heb gelezen, echter beweert PCM (link:
http://www.pcmweb.nl/hardware_review.jsp?productid=2443) dat de toetsen bij het touchpad ramelen en daar maak ik mij een tikje bezorgt over.
Graag jullie reactie hierop

Oeh, die weet ik!
* minimaal 1h15m (videokaart OC, 9-cel batterij) of 45 minuten (6-cel batterij, maar die krijg je bijna nooit bij deze config). Maximaal 4h. (scherm laag, geen wlan). Typisch moet je denken aan 2h45m-3h30 bij tekstverwerken en 2h-2h30 bij redelijk intensief werk (CAD in mijn geval).
* Laat hier geen misverstand over bestaan, dit is een solide ontwerp. Vergelijkbaar met Asus modelletjes. Hoogglans kap is gevoelig voor krasjes en vingerafdrukken, fan inlet is gevoelig voor stof (maar groot genoeg om geen oververhittingsproblemen te veroorzaken) en er zitten randjes op waar troep tussen kan komen, maar dat is minimaal. Toetsenbord zijn af en toe klachten over, maar in mijn geval zeer solide. Toetsen slijten sneller dan thinkpad. Scherm wiebelt *niet*. Scherm tordeert *niet*. Het heeft niet de ultieme bouwkwaliteit van de thinkpads, maar het komt goed in de buurt voor alle praktische toepassingen. Laat er echter geen drinken overheen vallen.
* Sommige mensen wel, respectievelijk nee. Touchpad is solide, toetsenbord stond bij tenminste één persoon in de thread rond de letter E niet helemaal goed (bol/los). Waarschijnlijk een missend schroefje oid, assemblagefout dus.
* Nee

Hij is relatief stil. Zeker voor zo'n zware config. Let wel, er zitten highend componenten in, dus je zult hem nooit zo stil krijgen als een celeron M 470 en een IGP.
* Bijzonder goed, extreem veel beter dan mijn andere drie. In het donker nog een prima framerate en kwaliteit. Relatief weinig ruis voor het kleine oppervlak. Zeer kleurecht voor een webcam. Geen autofocus. Hoge fotoresolutie, maar ruizig. Voorbeelden?
* Geen info, het 1680x1050 scherm is extreem goed, dat is een S-IPS panel op 230 nits (CCFL) met uitzonderlijk goede inkijkhoeken voor een laptopscherm, met merkbare maar niet storende ghosting. Geen zichtbare light leakage, heb het nog niet kunnen ontdekken (bij een zwart scherm). Dit is wel het topmodel, verwacht slechtere kwaliteit bij de lage resoluties.
* Je raakt eraan gewend hoor

Bovendien kun je de DPI settings omlaag zetten in windhoos.