Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 02:51:
Wat je nu juist niet moet doen is direct de paralel trekken met mensen, want het interessante is nu juist dat dieren die bewuste keuze helemaal niet maken. Je doet dit voorbeeld dan ook onterecht van de hand door te suggereren dat er in het handelen van dieren een keuzemoment aan te pas komt; de individuele onderdelen van een eco-systeem zijn door omstandigheden op hun plek gedwongen.
Dat dieren die keuze niet maken en door een of andere onzichtbare kracht gedwongen worden op hun plek is een aanname van je. Er is voldoende motivatie om er van uit te gaan dat dieren wel degelijk beslissingen nemen. Ook begrijp ik niet waarom je nu plots een dramatische scheiding tussen mensen en dieren wilt aanbrengen. In andere discussies ben je over het algemeen een van de eersten die zal betogen dat er slechts een marginaal verschil is nietwaar? Wel consequent blijven
Maar feitelijk doet het er voor de stelling niet eens toe. In absolute termen maakt het niets uit of een complex systeem wordt veroorzaakt door een mens, een dier of een bacterie. Het blijft een complex systeem dat wordt veroorzaakt door leven.
Je moet een voorbeeld aandragen van een complex systeem dat zonder interactie van leven ontstaat uit levenloos materiaal. Een eco-systeem is dat niet, en is eerder onderbouwing van mijn statement. Een eco-systeem wordt veroorzaakt door interactie van leven met zijn omgeving.
Als je een eco-systeem als voorbeeld accepteert, dan is een cel die zichzelf repliceert en een cel voortbrengt dat ook, is een vogel die een vogelnest voortbrengt dat ook, en is een mens die een computerscherm voortbrengt dat ook.
Ik snap daarom niet waarom je nog steeds met die term 'random ongeleide gebeurtenis' in de weer bent, die is namelijks zo nietszeggend als het maar zijn kan. Truth is dat wij geen idee hebben van de omstandigheden in het heelal een goede 13 miljard jaar geleden, en dat het dus ondanks dat we het nu niet na kunnen bootsen in een laboratorium, het evenwel mogelijk is dat stofje A en stofje op eenzelfde manier met elkaar gingen samenwerken zoals ook een rudimentair eco-systeem van de grond komt. Niet uit vrije wil of als keuze, maar simpelweg omdat het tot een evenwicht in de natuurlijke omgeving zou leiden, of omdat het een efficientere manier is om energie om te zetten.
Goede wetenschap vereist dat je niet uitgaat van omstandigheden waar je uberhaupt niets vanaf weet, laat staan dat je uitgaat van processen die je uberhaupt nooit waargenomen hebt.
Je gaat uit van een onwaarneembaar, onverifieerbaar, onmeetbaar, ontestbaar, onreproduceerbaar proces in onverifieerbare omstandigheden dat iets zou moeten veroorzaken? Bovenstaande redenering is: we hebben er geen idee van of proces X bestaat, maar we gaan er wel vanuit dat dat zo is, en houden er in onze hypothesen rekening mee dat die effect Y hebben veroorzaakt.
Jij was toch degene die slechts twee opties open wilde laten? Dan zul je je categorieen zo breed mogelijk moeten maken en bovendien niet voor een bepaalde categorie woorden gebruiken die overdreven plastisch en nietszeggend zijn. Ik noem jou 2e categorie ook geen 'metafysisch gegoochel', die probeer jij namelijk ook zo breed mogelijk te maken door het "bewust extern ingrijpen" (oid) te noemen.
Inderdaad, dat zijn allemaal zaken die op natuurlijke wijze tot stand zijn gekomen, maar daar hebben we het nu allemaal niet over. Dit ging over het ontstaan van leven en in die zin is mijn suggestie qua woordkeus een stuk neutraler dan de term 'random ongeleide gebeurtenis'.
Een 'natuurlijke oorzaak' is, zoals ik al duidelijk heb gemaakt en jij blijkbaar ook begrijpt een ambivalente term die voor velerlij uitleg vatbaar is. Het lijkt me een discussie niet duidelijker maken als we die term gaan hanteren. Een cel die is voortgekomen uit replicatie van een andere cel heeft ook een 'natuurlijke' oorzaak.
Maargoed, ik heb nagedacht over zowel jouw kritiek als die van Gambieter, en wil een en ander wel wat scherper/duidelijker stellen.
Een verschijnsel kan wetenschappelijk als volgt worden verklaard:
1. Gevolg van interactie van leven met zijn omgeving
2. Ontstaan zonder interactie van leven met zijn omgeving
Als de eerste levende cel wordt verklaard als zijnde ontstaan zonder interactie van leven met zijn omgeving, dan moet allereerst worden aangetoont dat complexe systemen kunnen ontstaan zonder interactie van leven met zijn omgeving.
Dido schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 09:28:
Omdat je ondanks aandringen nog steeds niet voorzien bent van een paar voorbeelden zal ik mijn best doen er een paar te geven. Dat kan niet moeilijk zijn omdat je drie variabelen gebruikt: bewust/onbewust(random), aangestuurd/ongestuurd(ongeleid) en extern/intern(vanzelf). De twee mogelijkheden die je geeft dekken dus
per definitie niet alle 8 mogelijke combinaties. Dus:
1: bewust aangestuurd extern
2: bewust aangestuurd intern
3: bewust ongestuurd extern
4: bewust ongestuurd intern
5: onbewust aangestuurd extern
6: onbewust aangestuurd intern
7: onbewust ongestuurd extern
8: onbewust ongestuurd intern
Opties 1 en 8 waren jouw enige opties.
Je interpreteert drie woorden in een tegenstelling als drie variabelen, maar het lijkt me duidelijk dat dit niet is hoe ze bedoeld waren, nog afgezien van dat lang niet alle woorden in de tegenstelling even relevant waren.
Voor de duidelijkheid, gezien er blijkbaar verwarring over bestaat, heb ik de definitie scherper gesteld:
1. Gevolg van interactie/inmenging van leven (met zijn omgeving)
2. Ontstaan zonder interactie/inmenging van leven (met zijn omgeving)
Grijze Vos schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 10:27:
Omdat
jij je geen derde optie kunt voorstellen, wil niet zeggen dat die derde optie er niet is. Zoals al meerdere malen is aangehaald, twee opties poneren, en een optie onwaarschijnlijk maken is niet genoeg om de andere optie aan te duiden als waar. Dat is een onwetenschappelijke benadering.
Als wij met zijn allen ons geen derde optie kunnen voorstellen dan is het wetenschappelijk om er van uit te gaan dat die er ook niet is, totdat er concreet beargumenteerd kan worden dat die er wel is.
Anders kun je wel ten allen tijde overal van uit gaan.
Het verschil hier (wederom) is dat je niet per se dingen hoeft te ontkrachten, anderen (wetenschappers) doen dat voor je. Het probleem met een heilig boek is dat niemand er tegen in gaat, (of kan gaan, for that matter). Dus tenzij je gelooft in een samenzwering van wetenschappers, ben je best betrekkelijk veilig als je Newton's theorie voor waar aanneemt. Een heilig boek daarentegen, dat moet je maar aannemen, en klaar. Wetenschap evolueert, religie niet.
Religie evolueert niet, en het begrip van heilige boeken evolueert niet?
Ik denk dat ik het bij deze vraagstelling laat en verder verwijs naar de complete gedocumenteerde menselijke geschiedenis.
Het stond er ook niet als definitie van abiogenese. Het stond er als het gronduitgangspunt achter abiogenese.
Evolutie over het ontstaan van complexiteit uit niet-complexiteit. Evolutie is een abstract begrip, geen biologisch begrip. De meeste schetsen van abiogenese berusten op een evolutionair principe.
Evolutie gaat over
verandering. Verandering is zeker niet gelijk aan het ontstaan van complexiteit uit niet complexiteit. Dit zijn twee geheel verschillende begrippen.
Het ontstaan van complexiteit uit niet-complexiteit is precies het hypothetisch deel van de evolutietheorie dat nog bewezen moet worden. Maar volgens mij gingen we het hier toch niet over de evolutietheorie hebben?

Dus je schetst een vals dilemma, want met een beetje fantasie zijn er veel meer dan die twee mogelijkheden: het universum kan gisteren om 13:45 geheel intact ontstaan zijn.
Dit introduceert een filosofisch denkbeeld dat iets zou kunnen ontstaan zonder dat er iets aan voorafging, ofwel dat iets uit niets kan ontstaan. Gezien we het hebben over een causaal universum, waar we het hier volgens mij allemaal mee eens zijn, heb ik deze optie hier niet meegenomen. Ik heb er wel reeds eerder aan gerefereerd: uit niets kan niets dan niets ontstaan
Ik wil nog wel een derde optie meenemen:
3. Een verschijnsel heeft altijd bestaan c.q. geen begin gehad.
Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar gezien we in deze discussie volgens mij allemaal accepteren dat zowel het leven hier op aarde als ons universum een begin heeft gehad is het (vooralsnog) niet relevant. Dat laat nog steeds slechts 2 opties die debatable zijn.
Nee, dat is het niet. Jij hebt nog nooit enig objectief, rationeel argument voor je geloof aangevoerd.
Dat is jouw probleem, niet het mijne. De meeste gelovigen kunnen prima leven met de observatie dat er geen rationele grond tot geloof is. Hooguit rationele gronden om de redelijkheid van hun geloof aan te tonen. Maar redelijkheid is ongelijk aan waarheid. Jij bent de uitzondering, niet ik.
Jij wilt perse je geloof als 'rationeel' kunnen benoemen en herdefinieert 'rationeel', omdat het jou beter uitkomt. Waarom is het een probleem gewoon te accepteren dat geloof irrationeel is? Je moet je pijlen richten op de opvatting dat 'irrationeel' gelijk is aan 'onredelijk'. Daar schuilt het probleem, niet in het feit dat geloven irrationeel is.
Jij bent degene die de definitie van rationeel aanpast niet ik. Vandale:
ra·ti·o·neel (bn.)
1 d.m.v. het verstand => verstandelijk; <=> irrationeel
2 doordacht
Er staat hier nergens: 'volgens de huidige stand van de wetenschap'.
Dat veel gelovigen geen verstandelijk beredeneerde / doordachte argumenten voor hun geloof kunnen aanvoeren is niet mijn probleem. Net zoals dat veel atheisten dat ook niet kunnen niet jouw probleem is. Het begint vervelend te worden dat sommigen hier iedereen met het sticker 'gelovig' maar over 1 kam willen scheren.
Nu we toch bezig zijn met definities, pakken we ook maar die van geloven erbij:
ge·lo·ven1 (onov.ww.)
1 er vast van overtuigd zijn dat iem. of iets niet alleen in de verbeelding, maar in werkelijkheid bestaat
2 gelovig zijn
ge·lo·ven2 (ov.ww.)
1 vertrouwen stellen in
2 (iets) op gezag van een ander als waar beschouwen => aannemen, geloof hechten aan iets
3 menen, aannemen => vermoeden
ge·lo·ven in (ww.)
1 vast vertrouwen op
Ik zie nergens 'irrationeel' in de definitie voorkomen, dus volgens volgens het woordenboek hoort het er ook niet bij. Dat bepaalde vormen van geloof tevens irrationeel zijn ben ik met je eens. Dat is echter een groot verschil met pretenderen dat iets dat jij niet als realiteit ziet, maar een ander wel, irrationeel is. Zodra iets wordt aangenomen waar geen fysiek bewijs voor is, is er sprake van geloof.
[
Voor 202% gewijzigd door
Cheetah op 04-08-2007 15:11
]
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz