don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.
Whoops had het net zelf al gespot. Maar bedankt. Is er nog een toetsencombinatie waar je in de bios bij de settings van het ddr geheugen kan komen (latency etc) ?
Edit: nevermind

[ Voor 8% gewijzigd door lordloeder op 17-08-2007 19:06 ]
Verwijderd
Het budget is zo min mogelijk en zat te denken aan een e4400 en een Gigabyte GA-P35-S3 met 2 gb takems pc6400 en een arctic cooler freezer 7. Het zou leuk zijn als ik de 3 ghz of iets hoger haal.
Iemand suggesties?
Alleen kom ik er maar steeds niet achter hoe ik me geheugen moet instellen. Ik heb voor Corsair TWIN2X2048-6400C4 geheugen gekozen omdat deze bij supported lijst stond van de site van Gigabyte. Ik weet dat de timings van dit geheugen 4-4-4-12 zijn. Dit heb ik ook goed ingesteld. Maar sommige opties weet ik niet wat ik daar moet invullen, dit kan ik ook niet op de site van gigabyte of corsair vinden.
Hier even een overzicht:
cas latency: 4
ras to cas delay: 4
ras precharge time: 4
active to precharge time: 12
en nu komen ze:
act to act delay: ?
rank write to read delay: ?
write to precharge delay: ?
refresh to act delay: ?
read to precharge delay: ?
trd: ?
trd phase adjustment: ?
Over tRD heb ik veel gehoord, het is voor "preformance level" oid. Maar wie kan mij een helder antwoord geven wat het nou precies is? En hoe weet ik die instellingen met de "?"? Op google en op dit forum kan ik er niks over vinden. Niet de Gigabyte site of Corsair. Ik weet nu echt niet wat het beste is.
Alvast bedankt voor een reactie!
Press any button... "Where is the 'any button'?!"
Goed te doen, mn 1 week oude e4400 doet nu 3.2 Ghz stabiel, en ik denk dat er nog wel wat rek in zitVerwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 20:29:
Ik ben op het moment een systeem aan het samenstellen on binnenkort unreal tournament 3 mee te kunnen spelen.
Het budget is zo min mogelijk en zat te denken aan een e4400 en een Gigabyte GA-P35-S3 met 2 gb takems pc6400 en een arctic cooler freezer 7. Het zou leuk zijn als ik de 3 ghz of iets hoger haal.
Iemand suggesties?
Draait echt super ! :-)
don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.
zie de beginposts van deel 1 en 2 of mijn post 1 of 2 pagina's geleden..xtreme_lunatic schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 20:55:
Over tRD heb ik veel gehoord, het is voor "preformance level" oid. Maar wie kan mij een helder antwoord geven wat het nou precies is? En hoe weet ik die instellingen met de "?"? Op google en op dit forum kan ik er niks over vinden. Niet de Gigabyte site of Corsair. Ik weet nu echt niet wat het beste is.![]()
Alvast bedankt voor een reactie!
Verwijderd
pci express heb ik op 101 gezet (me video kaart is asus EN8800 ultra )
maar nu las ik dat je die bij overlocken op auto moet zetten
is dat zo en waarom ?
wat doet pci express eigelijk?
moederboord is p35 -dq6
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2007 07:15 ]
Verwijderd
Momenteel gebruik ik de laagste divider 2.00 (1:1 dus). FSB staat op 400MHz, cpu loopt dan op 400*8=3.2GHz. Het DDR2-800 geheugen loopt dan net op zijn normale snelheid. Als ik nu hoger wil klokken gaat de snelheid van het geheugen automatisch mee omhoog. Is er echter een mogelijkheid om het geheugen alsnog op een lagere snelheid dan te laten draaien (misschien door een andere instelling)? Kwestie van het geheugen als bottleneck bij overklok uit te sluiten.DDR:FSB (Memory divider) 2.00/2.40/2.50/3.00/3.33/4.0+ x
Als je de divider hoger zet gaat je geheugen langzamer lopen.Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 09:21:
In de topicstart vind ik de volgende waardes terug van memdividers die er te gebruiken zijn:
[...]
Momenteel gebruik ik de laagste divider 2.00 (1:1 dus). FSB staat op 400MHz, cpu loopt dan op 400*8=3.2GHz. Het DDR2-800 geheugen loopt dan net op zijn normale snelheid. Als ik nu hoger wil klokken gaat de snelheid van het geheugen automatisch mee omhoog. Is er echter een mogelijkheid om het geheugen alsnog op een lagere snelheid dan te laten draaien (misschien door een andere instelling)? Kwestie van het geheugen als bottleneck bij overklok uit te sluiten.
Meteen in elkaar geschroeft en het voorlopige resultaat:

Verwijderd
Als ik de divider hoger instel gaat het geheugen net sneller lopen.n0pe schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 09:43:
[...]
Als je de divider hoger zet gaat je geheugen langzamer lopen.
Net even gaan zien in BIOS, dit zijn de mogelijk instellingen van dividers met bijhorende geheugensnelheden:
2.00 -> 800
2.40 -> 960
3.20 -> 1280
3.33 -> 1332
4.0+ -> 1600
2.50 -> 1000
3.00 -> 1200
Auto -> 960
Momenteel draait het mem dus aan de laagst mogelijke snelheid icm FSB=400. Vraag is dus of het door andere instelling of truukje nog trager kan?
Dat klopt. alleen bij Nvidia chipset kan je het geheugen los van de FSB clocken.Vatt schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 10:16:
Volgens mij niet, en is 1:1 de laagste stand die je kan instellen.
Bij intel is het minimaal 1:1
Mijn quadcore kan dus niet meer sneller dan 2,4 ghz. Wat een straf! Iemand een idee hoe dit kan?
solved: ff cmos gedaan
[ Voor 24% gewijzigd door MJC op 18-08-2007 22:26 ]
[ Voor 99% gewijzigd door datkanveelbeter op 18-08-2007 21:50 ]
Heb je post ook gelezen. Dat is wat ik dus bedoelde met "preformance level". Maar ik kan gewoon niet vinden waar ik deze op moet zetten. Ik weet sowieso niet veel hier vanaf en het is de eerste keer dat ik zelf een pc heb samengesteld en/of ingesteld. Wat ik bijvoorbeeld weet is dat het belangrijk is om je CPU en geheugen 1:1 te laten lopen. Mp is 333mhz en mijn geheugen loopt ook op 333hz. Op wat voor tRD zou ik hem dan moeten zetten? Of wat voor andere instellingen die ik boven had opgenoemd?king_dude schreef op vrijdag 17 augustus 2007 @ 22:51:
[...]
zie de beginposts van deel 1 en 2 of mijn post 1 of 2 pagina's geleden..
[ Voor 34% gewijzigd door Viss op 18-08-2007 23:59 ]
Wat voor koeler heb je erop hangen?NomadTitan schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 09:46:
Gister nieuwe Gigabyte P35 DS4 binnen.
Meteen in elkaar geschroeft en het voorlopige resultaat:
En wat voor voltage waarde heb je ingesteld in het bios?
En wat waren naar jouw mening de max voltages?
En waar hebben de andere mensen met een lucht gekoelde CPU hun voltages ingesteld staan in het bios.
[ Voor 28% gewijzigd door datkanveelbeter op 19-08-2007 13:22 ]
Dankje voor de tip. Als ik "preformance level" lager als 6 zet, blijft de pc hangen. Level 6 lijkt me dan dus goed. Uit jou post begrijp ik dat 1:1 lopen niet sneller is?Viss schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 23:56:
TRD/PL is afhankelijk van mem mhz, timings en divider. Valt zo dus vrij weinig van te zeggen is helemaal afhankelijk van hetgeen je draait. 1/1 is niet sneller mem zo hoog mogelijk. Kijk met TRD op auto wat mobo kiest en gebruikt memset 3.3 beta 2 om in windows te testen hoe laag je komt. Niet op exit drukken om memset te sluiten, verander PL, kies apply, sluiten door X.
Ik heb het DS4 bord met de hele koperhandel erop (zoals op headerplaatje van OP) (is dus rev 1.0) en daar past de 120 ultra extreme die ik heb op, de non extreme versie zal dus ook passen. Probleem is echter dat ie er alleen 'horizontaal' op past waardoor je de warme lucht alleen naar boven (of naar onderen als je dat zou willen) kan blazen door de heatsink. Wat ik gedaan heb om hem toch verticaal te kunnen mounten is de bovenste drie vinnetjes van het koelblok waar "silentpipe" op staat een klein stukje inknippen en verbuigen waardoor de heatpipes van de 120 extreme wel genoeg ruimte hebben. Een relatief makkelijke ingreep maar er moet dus wel een beetje gemod worden om de 120 extreme optimaal te monteren.Thermalright 120 ultra: Deze zou moeten passen, Google spreekt het in ieder geval niet tegen.
Ik dacht ik deel het even aangezien er onduidelijkheid lijkt te bestaan over de mounting van deze koeler.
Ik heb overigens tussen de eerder genoemde hardware een E4400 gesandwiched zitten, deze draait momenteel op 1.4V Vcore zijn rondjes op 3200Mhz en wordt daarbij idle zo'n 20/25 graden en onder full load (orthos prio 10) schiet ie naar zo'n 50/54 graden. Dit verschil vind ik eigenlijk best groot... Ook zit er naar mijn idee best veel Vcore achter naar mijn idee... (1.4V is ingesteld, er wordt rond de 1.34V gemeten door cpu-z en speedfan onder load (idle 1.36) ==> Vdroop van .02V wat op zich niet gek is toch?) Heb nog niet de tijd gehad om goed te kunnen testen maar vijf kwartier orthos op prio 8 en 40 min op prio 10 gaven iig geen problemen.
[ Voor 4% gewijzigd door anonimoes op 20-08-2007 00:45 ]
Gemberthee: water met een smaakje.
Hier nog een overzichtsfoto van een TRU120eX met 2 fans op een DS4

De luchtstroom is dus mooi van voor naar achteren.
PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw
GA P35-DS4
E6550 (2,33GHz 333 FSB @ 1,35V) @ 3GHz 428 FSB @ 1,35V
Geheugen draait nu buiten specs op 856MHz op standaard voltage (1,85V volgens BIOS), maar wel stabiel.
Wat wel vreemd is, vind ik de voltages die stock zijn: 1,35V voor CPU? Zou 1,25 moeten zijn, want het is een G0 (of niet?). En 1,85V is ook 0,05V hoger dan normaal.
Temps zijn met Arctic Freezer 7 Pro zeer netjes: 50/51 graden met TAT full load (andere progs full load leveren maar 45graden op). Mobo wordt 57 graden, vond het wel wat warm maar de heatsinks worden ook warm dus dat zit vast wel goed.
Helaas mag ik niet verdergaan, zit nog zat rek in. Alleen denk ik dat het geheugen gauw gaat bokken, dat is het nadeel van 1333MHz FSB.
Verwijderd
Ik de p35-ds4 en hiervoor had ik problemen met overclocken. Ik kwam eigenlijk niet hoger dan 8 x 400 (3200 mhz) met geheugen syncroon op 800 mhz.
Nu heb het nu probleemloos draaien op 8 x 450 mhz(3600 mhz) met vcore op 1.3750 (bios) geheugen op 900 mhz (4-4-4-12).
Dit alles met:
E6750
corsair 4 x 1gb 6400c4
Vista home premium 64 bit
Ook komt de computer in ieder geval bij mij weer uit de slaapstand. Alleen werkt het geheel nog niet echt. Ik krijg elke keer freezes en media center start niet op.
Zoiets basics als s3 slaapstand hoort toch gewoon te werken?

Net mijn E6300 vervangen voor de E6750. Even snel in de bios 6x500MHz ingesteld op 1,375v. Pc booten en windows opstarten. Wil direct met TAT en Core Temp even de temps bekijken:
Idle: 13c
Load: 35c
Dit geeft: TAT, Core Temp, Speedfan, Everest
Cheers!
Edit:
P35-DS4
Thermaltake BigTyphoon
Bios: 28c

[ Voor 29% gewijzigd door Heineken01 op 20-08-2007 20:52 ]
Drank is altijd sneller op dan je denkt...
Op het moederboard wil ik twee hardeschijven en een brander aansluiten, een Barraccuda.10 320 GB (IDE), een Samsung 500 GB (SATA2) en een NEC 4550 brander (IDE).
Op de website van Gigabyte heb ik gevonden dat er 1 IDE aansluiting op zit. Is dit voldoende om de hardeschijf en de brander op aan te sluiten? En kan ik op deze manier genoeg snelheid behalen voor beide apparaten?
Nikon D70 | Nikkor 18-70mm F3.5-4.5G | Nikkor 50mm F1.8 | Micro Nikkor 60 F/2.8 | Tokina AF 12-24mm F/4 | Crumpler Pyjama Pride (L)
Ik had het zelfde probleem, voor die 2e 120mm fan zit die heatpipe gewoon in de weg.kiddyl schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 00:59:
De TRU120eX past op mijn DS4 met heatpipes zonder enig probleem. Pas bij 2 fans heb ik iets moeten verbuigen.
Mijn oplossing, stuk van de fan afgehaald (gedeelte waar de schroef normaal op de fan wordt gedraai om hem ergens vast te schroeven), nu past het goed zonder de heatpipe te verbuigen.
Heb trouwens ook de warmteplaat die onder het moederbord zit op de plaats van de CPU en northbridge, door midden gezaagd
moertje die meegelevert zijn met het moederbord heb ik gewoon in het zakje gelaten
[ Voor 32% gewijzigd door datkanveelbeter op 20-08-2007 18:20 ]
Verwijderd
En, heb je al ee oplossing gevonden?_Apache_ schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 11:57:
Ok, ik ga weer proberen, dankjullie!
Ik ben vandaag tegen exact hetzelfde probleem aangelopen.
Mn power switch en de power reset kabels van mn systeemkast hebben beiden 2 pin aansluiting, het mobo 3 pinnen.
Mn power LED kabel van mn systeemkast heeft een 3 pin aansluiting, het mobo 2 pinnen.
Eventueel de stekkertjes van reset en power omwisselen helpt dus ook niet.
Ik heb ze aangesloten op alle mogelijke manieren, andersom, andere aansluiting, niets werkt.
De kabels die bevestigd zitten op het front panel zijn één geheel, lekker handig.
Bovendien kan ik maar één HDD LED aansluiting op het mobo vinden.
Alles zit in elkaar, alles past en ging soepel, en nu passen de stekkertjes niet..

Iemand toevallig een P182 i.c.m. een P35-DS3R in gebruik?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2007 22:29 . Reden: typo ]
Wat waren je problemen met de vorige versie? Had hier ook een apart probleem bij >400FSB: de computer startte na een reset niet op: hij sloeg weer af en ging een stapje terug (liep eerst 2,8GHz, toen 3GHz en ging dus weer terug naar 2,8GHz).Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 11:59:
Ik heb bios f6a er nu op staan. Deze werkt erg goed moet ik zeggen.![]()
Ik de p35-ds4 en hiervoor had ik problemen met overclocken. Ik kwam eigenlijk niet hoger dan 8 x 400 (3200 mhz) met geheugen syncroon op 800 mhz.
Nu heb het nu probleemloos draaien op 8 x 450 mhz(3600 mhz) met vcore op 1.3750 (bios) geheugen op 900 mhz (4-4-4-12).
Dit alles met:
E6750
corsair 4 x 1gb 6400c4
Vista home premium 64 bit
Ook komt de computer in ieder geval bij mij weer uit de slaapstand. Alleen werkt het geheel nog niet echt. Ik krijg elke keer freezes en media center start niet op.(zowel op standaard kloksnelheid als overklok). Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Zoiets basics als s3 slaapstand hoort toch gewoon te werken?
The difference between P35-DS4 1.x and 2.0:
Rev 1.x:
USB 2.0 --- F8, B4 with cable
COM Port --- 1 by rear
Audio --- SPDIF in by header
TPM --- Pin header
Rev 2.0:
USB 2.0 --- No cable bundled for F8, B4
COM Port --- 1; by pin header
Audio --- SPDIF in/out by header
TPM --- No TPM
Ikzelf heb op basis van de site gezien dat er een andere koelingssysteem (tussen 1.0 en 1.x) is en een verschil in aantal USB aansluitingen.

Het betreft de volgende kaart:

Is er iemand met deze combinatie die mij hierover uitsluitsel kan geven? Of zou misschien iemand kunnen opmeten hoe groot de afstand tussen het midden van het PCIe-slot (de sleuf) en de zijkant van de southbridge-heatsink is? Alvast bedankt!
#
Ik heb alleen een klein probleempje met de fan van de Infinity. Die gaat bij het opstarten van de pc niet uit zichzelf draaien. Pas als ik er een zetje tegen geeft begint ie. Kan het kwaad als ik wat naaimachine olie oid in de fan gooi?
Verwijderd
Dit probleem had ik ook, probeer eens de BIOS te updaten naar de laatste versie en dan eventueel nog "manual" instellingen te zetten (bijv.: Ticks of Voltage).Naluh! schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 00:27:
Vandaag mijn DS3R geïnstalleerd. Scythe Infinity past idd nèt.
Ik heb alleen een klein probleempje met de fan van de Infinity. Die gaat bij het opstarten van de pc niet uit zichzelf draaien. Pas als ik er een zetje tegen geeft begint ie. Kan het kwaad als ik wat naaimachine olie oid in de fan gooi?
ZM500-HP voeding en P35-DQ
Verwijderd
Grappig heb dit ook net zitten vragen, samen met nog wat andere vraagjes (compatibiliteit met PCI-E 2.0 en of de bios versies tussen de verschillende revisies uitwisselbaar zijn)indian schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 22:48:
Aangezien er vaker gevraagd wordt naar de verschillen tussen de revisies van de DS4 heb ik dit even gevraagd bij Gigabyte. Dit is het antwoord:
The difference between P35-DS4 1.x and 2.0:
Rev 1.x:
USB 2.0 --- F8, B4 with cable
COM Port --- 1 by rear
Audio --- SPDIF in by header
TPM --- Pin header
Rev 2.0:
USB 2.0 --- No cable bundled for F8, B4
COM Port --- 1; by pin header
Audio --- SPDIF in/out by header
TPM --- No TPM
Ikzelf heb op basis van de site gezien dat er een andere koelingssysteem (tussen 1.0 en 1.x) is en een verschil in aantal USB aansluitingen.
Dat lijkt geen effect te sorterenVerwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 08:27:
[...]
Dit probleem had ik ook, probeer eens de BIOS te updaten naar de laatste versie en dan eventueel nog "manual" instellingen te zetten (bijv.: Ticks of Voltage).
ik heb een P35-DS3 moederbord met daarop een Q6600 en 2 x Geil 6400 2 Gig geheugen.
Windows install gaat goed, maar na het installeren van de gigabyte cd (chipset software/ audio/ eth/ enz) boot ik windows en gaat het verschijnen van het windows logo (de fade-in bij het opstarten) extreem langzaam! Je ziet het logo in stapjes steeds helderder worden waarna het opstarten gewoon verder gaat. Maar later in windows krijg ik af en toe een fijn blauw scherm te pakken..
tot nu toe gedaan: Prime 95 gaat voor in ieder geval een uur goed, superPI 1M geeft +/- 20 sec (geen overclock) en memtest doet het voor in ieder geval een half uur (1 pass) ook zonder errors.
Heeft iemand ditzelfde inlog "probleem" of weet iemand waar de BSODS door kunnen komen?
Verwijderd
Ah, dan moet je die automatische regeling uitzetten. Als het goed is kun je 'm gewoon 24/7 op maximale snelheid (of iets anders) instellen.Naluh! schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 10:52:
[...]
Dat lijkt geen effect te sorteren. De fan gaat echter als de cpu vol gestresst wordt na een tijdje wel draaien. Maar dat is pas bij 56 graden oid.
Probeer eens de nieuwste inf driver van Intel. Welke 3dkaart heb je ? Probeer daar ook eens de meest recente van te downloaden en te installeren.NitSuA schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 11:27:
Zijn er mensen met het volgende probleem:
ik heb een P35-DS3 moederbord met daarop een Q6600 en 2 x Geil 6400 2 Gig geheugen.
Windows install gaat goed, maar na het installeren van de gigabyte cd (chipset software/ audio/ eth/ enz) boot ik windows en gaat het verschijnen van het windows logo (de fade-in bij het opstarten) extreem langzaam! Je ziet het logo in stapjes steeds helderder worden waarna het opstarten gewoon verder gaat. Maar later in windows krijg ik af en toe een fijn blauw scherm te pakken..
tot nu toe gedaan: Prime 95 gaat voor in ieder geval een uur goed, superPI 1M geeft +/- 20 sec (geen overclock) en memtest doet het voor in ieder geval een half uur (1 pass) ook zonder errors.
Heeft iemand ditzelfde inlog "probleem" of weet iemand waar de BSODS door kunnen komen?
Mocht het dan niet weg zijn, dan denk ik dat je een PCI-kaart of usb randapparatuur hebt welke in conflict is met je systeem. Wat voor apparaten zitten er in/aan je DS3 ?
Misschien is je harde schijf brak? Doe even een health check.NitSuA schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 11:27:
Zijn er mensen met het volgende probleem:
Succes!!
Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle
Nieuwste drivers lossen het probleem (slow fade in van windows logo tijdens boot) niet op. Verder heb ik een MSI NX8600 GT 256mb grafische kaart met de nieuwste nvidia drivers.
Mocht het dan niet weg zijn, dan denk ik dat je een PCI-kaart of usb randapparatuur hebt welke in conflict is met je systeem. Wat voor apparaten zitten er in/aan je DS3 ?
Een linksys WMP54G draadloos netwerk kaartje, maar deze heb ik er later in gezet, het probleem bestond hiervoor al. Verder geen Pci apparatuur.
Misschien is je harde schijf brak? Doe even een health check.
Health Check? wat bedoel je daar precies mee? Speedfan geeft geen schijven weer dus kan SMART niet uitlezen. Verder heb ik de schijven beide op Gigabyte Sata II controller aangesloten en niet op de ICH9. Op de master zit een Samsung SpinPoint T166 320Gb en op de slave een maxtor IDE met converter naar Sata.
[ Voor 3% gewijzigd door NitSuA op 21-08-2007 12:06 ]
Aah dus toch een driverprobleem! Bij ons blijft ie dan echter gewoon hangen: als hij nog maar minimaal zichtbaar is (je moet goed kijken) gaat de computer gewoon niet verder! Dit is 4x gebeurt geloof ik en ik verwijtte het al aan drivers, mooi dat we niet de enige zijn. Te weinig geduld denk ik om hem door te laten gaan: hoe lang duurt het dan bij jou als het optreedt?Tutti-frutti schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 11:44:
[...]
Probeer eens de nieuwste inf driver van Intel. Welke 3dkaart heb je ? Probeer daar ook eens de meest recente van te downloaden en te installeren.
P.s. DS4 hier.
edit: verkeerde gequote.
google is your freindMisschien is je harde schijf brak? Doe even een health check.
Health Check? wat bedoel je daar precies mee? Speedfan geeft geen schijven weer dus kan SMART niet uitlezen. Verder heb ik de schijven beide op Gigabyte Sata II controller aangesloten en niet op de ICH9. Op de master zit een Samsung SpinPoint T166 320Gb en op de slave een maxtor IDE met converter naar Sata.
Helaas nog niet, de levering van mijn videokaart liet dermate lang opzich wachten dat ik de kast nog niet heb afgemaakt omdat ik het simpelweg niet kon testen. Heb een nieuwe kaart besteld en verwacht dat deze morgen bezorgd word.Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 22:15:
[...]
En, heb je al ee oplossing gevonden?
Ik ben vandaag tegen exact hetzelfde probleem aangelopen.
Mn power switch en de power reset kabels van mn systeemkast hebben beiden 2 pin aansluiting, het mobo 3 pinnen.
Mn power LED kabel van mn systeemkast heeft een 3 pin aansluiting, het mobo 2 pinnen.
Eventueel de stekkertjes van reset en power omwisselen helpt dus ook niet.
Ik heb ze aangesloten op alle mogelijke manieren, andersom, andere aansluiting, niets werkt.
De kabels die bevestigd zitten op het front panel zijn één geheel, lekker handig.
Bovendien kan ik maar één HDD LED aansluiting op het mobo vinden.
Alles zit in elkaar, alles past en ging soepel, en nu passen de stekkertjes niet..![]()
Iemand toevallig een P182 i.c.m. een P35-DS3R in gebruik?
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Het duurt niet "lang" hoor, in totaal misschien 7 seconden voordat hij helemaal helder is.The__Virus schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 12:19:
[...]
Aah dus toch een driverprobleem! Bij ons blijft ie dan echter gewoon hangen: als hij nog maar minimaal zichtbaar is (je moet goed kijken) gaat de computer gewoon niet verder! Dit is 4x gebeurt geloof ik en ik verwijtte het al aan drivers, mooi dat we niet de enige zijn. Te weinig geduld denk ik om hem door te laten gaan: hoe lang duurt het dan bij jou als het optreedt?
P.s. DS4 hier.
Ik heb nu de schijven van de gigabyte sata controller afgehaald en heb alleen de Samsung SATA schijf aan de ICH9 gehangen. Het verschijnen van het logo ging nu ongeveer 2 keer zo snel, maar nog steeds hakkelig. Toen ik in windows was werd mijn cd-drive ineens herkend (die allang herkend was en wat trouwens een dvd drive is) en heb ik weer een reboor gedaan.
Dit keer ging het helemaal los.. Acrobat reader start met een error, mijn register bevat fouten en wordt terug gezet en mijn internet start niet meer op. Iexplorer start op maar loopt gelijk vast.
Ik kon dit keer wel de S.M.A.R.T uitlezen in speedfan en die was helemaal healthy..
Heb de schijf maar weer aan de Gigabyte Sata controller gehangen maar alle problemen blijven. Zit nu op een andere computer omdat ik dus geen internet heb.. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is??
@The__Virus Welke versie van windows gebruik je, misschien is het toch een windows probleem...
Dat verhelpt het probleem idd, en ik hoor de fan van de scythe nog steeds niet boven het lawaai van de rest van de pc uit, dus dat is ook geen probleemVerwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 11:39:
[...]
Ah, dan moet je die automatische regeling uitzetten. Als het goed is kun je 'm gewoon 24/7 op maximale snelheid (of iets anders) instellen.
Heb je het nou over het windows XP logo ?The__Virus schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 12:19:
[...]
Aah dus toch een driverprobleem! Bij ons blijft ie dan echter gewoon hangen: als hij nog maar minimaal zichtbaar is (je moet goed kijken) gaat de computer gewoon niet verder! Dit is 4x gebeurt geloof ik en ik verwijtte het al aan drivers, mooi dat we niet de enige zijn. Te weinig geduld denk ik om hem door te laten gaan: hoe lang duurt het dan bij jou als het optreedt?
P.s. DS4 hier.
Dan zijn het je IDE/Sata drivers. Ik heb er zelf geen last van... ik gaf alleen een suggestie
Kan dat ook de register errors/bsods enz verklaren? En ook het feit dat het probleem zowel bij de gigabyte Sata poort als bij de ICH9 plaatsvindt. En hoe moet ik dit dan oplossen? De gigabyte SATA drivers niet installeren en de windows drivers gebruiken misschien? (gaat dat ten koste van iets?)
[ Voor 35% gewijzigd door NitSuA op 21-08-2007 14:16 ]
Zodra ik op stock het memory voltage omhoog gooi wil hij niet meer starten. Standaard is dus 1.8v, maar de reepjes hebben 2.1 nodig(op stock natuurlijk niet..)
Dus zodra je maar 0.3v erbij opgooit loopt de boel vast. 0.25v en 0.1 is geen probleem. Het betreft geil pc6400 4-4-4-12 (spd is zelfs 5-5-5-18 dus geen probleem) en ook met het nieuwe gskill pc6400 5-5-5-18 wil het niet!
Hoe kan dit? Uitgesloten is dat het geheugen te warm wordt, en dit is tevens het 2e p35ds4 bord waar dit optreed. Beide bios F4.
Daarnaast komen we dus niet boven de 420mhz fsb uit hierdoor. CPU is een intel core 2 duo 6750.
Iemand raad? Of moet die strap omhoog (trd)? maar dat heeft niks met stocksnelheid en voltage te maken toch?
Ja. Misschien komt het omdat ik ze uberhaupt niet geinstalleerd heb? Heel apart: ik draai RAID, dus heb wel degelijk drivers geinstalleerd (geslipstreamd). Alleen de Xpress Install CD van Gigabyte geeft aan dat ze niet geinstalleerd zijn... Heb wel Matrix Storage Manager, maar weet niet wat ik nu precies mis. Anyway, bijna altijd start het gewoon goed, dus vind het niet zo'n probleem. Alleen jammer dat ik de firmware van de schijven moet updaten: de schijven (Maxtor DM9's) worden (ondanks een 'fix' in de BIOS vanwege meerdere klachten) erg traag herkend door de BIOS zodra ik AHCI of RAID aan heb staan.Tutti-frutti schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:04:
[...]
Heb je het nou over het windows XP logo ?
Dan zijn het je IDE/Sata drivers. Ik heb er zelf geen last van... ik gaf alleen een suggestie
Maar hij blijft hier dus volledig hangen op het logo (XP Pro SP2 + alle updates).
Die temps kloppen volgens mij niet, of heb je een soort kruising tussen phasechange en waterkoeling
Heineken01 schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 17:33:
Gister terug gekomen van vakantie van 1 weekje, thuis pc aangezet en alles prima draaien deze hele dag. Denk ik 's avonds nog even lekker te kunnen gamen, krijg ik continue crashes. 1 van de geheugen modules overleden na wat testen![]()
![]()
Net mijn E6300 vervangen voor de E6750. Even snel in de bios 6x500MHz ingesteld op 1,375v. Pc booten en windows opstarten. Wil direct met TAT en Core Temp even de temps bekijken:
Dit geeft: TAT, Core Temp, Speedfan, EverestZal een bug zijn in de chip? Zal straks even in de bios kijken wat die zegt en kijken of ik een hogere FSB kan krijgen dan 500
![]()
Cheers!
Edit:
P35-DS4
Thermaltake BigTyphoon
[afbeelding]
[afbeelding]
5950@CTR3,85-4,875GHz|64GB 3600C14|32TB HDD|2.2TB SSD|RTX2070-XC-ULTRA|Alienware M17xR2 FTW!|i7 920XM(ES)|16GB DDR1333|750GB 7.2K HDD|256GB Crucial M4 SSD|3DV:P7671
Ik wilde onmiddellijk oc'en naar 3 GHz of meer maar had in het begin veel stabiliteitsproblemen (BSOD's, gedownloade bestanden die "corrupt" bleken te zijn). Toch geprobeerd van 2.4 GHz naar 3 GHz te gaan maar bij het rebooten moest ik vaststellen dat er nog eens 2 x automatisch reboot werd gedaan. Uiteindelijk nooit gelukt om te oc'en.
Wat was de oorzaak? Met Memtest erachter gekomen dat RAM-geheugen brak was sinds aankoop (na 256000 errors ben ik gestopt ...). Het geheugen was wit product van computerwinkel zelf (Descom in België). Na het te vervangen door Corsair dual channel geheugen DDR2 800 MHz waren de stabiliteitsproblemen verdwenen. Als je dus vergelijkbare problemen hebt test je RAM-geheugen!!!
Nu terug proberen te oc'en (voorlopig naar 3 GHz door FSB te verhogen van 266 naar 333) en alles loopt gesmeerd: cpu temp met boxed intel cooler (idle) = 22°C. Tijdens games (bijv. TC's Rainbow Six Vegas) 35-45°.
3dMark06 scores: à 2.4 GHz = 9897, à 3 GHz 10750, à 3.2 GHz 10947 (multiplier verlaagd tot 8, FSB op 400). Niet slecht denk ik.
De score ivg met similar systems is blijkbaar niet zo hoog maar ik zie dat beste res. (18888) bereikt wordt met o.a. quad core ipv dual core dus geen goede vergelijking.
[ Voor 8% gewijzigd door dEX2340 op 21-08-2007 17:32 ]
iPhone XR
Verwijderd
Ik weet misschien de oplossing voor de Power switch en de Power LED connector._Apache_ schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 12:36:
[...]
Helaas nog niet, de levering van mijn videokaart liet dermate lang opzich wachten dat ik de kast nog niet heb afgemaakt omdat ik het simpelweg niet kon testen. Heb een nieuwe kaart besteld en verwacht dat deze morgen bezorgd word.
De power switch, met twee uitgangen, kun je in twee losse delen knippen en dan aansluiten op de (gekleurde) PW pinnen op het mobo.
De Power LED, met drie delen, kun je in drie losse delen knippen en dan de twee delen die met draad verbonden zijn op de gekleurde MSG pinnen van het mobo.
De HDD LED (één enkele) kun je aansluiten op de gekleurde HDD pinnen onder de MSG pinnen.
De Reset switch kun je aansluiten op de gekleurde pinnen onder de PW pinnen.
Onder alle gekleurde pinnen staan minescule lettertjes op je mobo zelf, PW, HD, etc. inclusief plus en min aanduiding.
Met dank aan de lokale pc boer voor de oplossing.
Ik heb "mijn" volgende probleem inmiddels achterhaald, PSU is dood.
Ik heb de 24 pins main power cable los van het mobo gehaald en met een nietje pinnen 4 en 6 met elkaar verbonden om te kijken of de PSU wel spanning geeft, helaas dus niet.
Vond het al zo raar dat de Power switch niet werkte op de Reset switch.. maar nu snap ik waarom.
Vorige week deed ie het nog, welgeteld één keer om er vervolgens achter te komen dat één van mn twee harde schijven dood was.
RMA, ben ik mooi klaar mee, kan ik weer die kast uitelkaar schroeven.
Eigenlijk is het veel slimmer om eerst alles op elkaar aan te sluiten, te testen, OS en drivers installeren en daarna pas de hardware in een systeemkast bouwen... maar ja, eigenwijs hè
Ik wens je succes met het stekkertje pielen.
Laat je horen of het werkt?
Na een verse install van windows blijkt het idd dat het probleem ontstaat wanneer ik de gigabyte sata drivers installeer. Ik heb vandaag gebeld met de zaak die mij het moederbord hebben verkocht en zij bevestigen dat het bord (de sata controller) waarschijnlijk kapot is. Heb een afspraak gemaakt dat ik het bord mag ruilen...Tutti-frutti schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:04:
[...]
Heb je het nou over het windows XP logo ?
Morgen naar ridderkerk danmaar
@The_Virus. Misschien is het voor jou ook een idee contact op te nemen met de verkoper. Nu zit je nog in de garantie..
Ik denk dat het een driver issue is, geen hardwarematige probleemNitSuA schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 20:26:
[...]
Na een verse install van windows blijkt het idd dat het probleem ontstaat wanneer ik de gigabyte sata drivers installeer. Ik heb vandaag gebeld met de zaak die mij het moederbord hebben verkocht en zij bevestigen dat het bord (de sata controller) waarschijnlijk kapot is. Heb een afspraak gemaakt dat ik het bord mag ruilen...
Morgen naar ridderkerk danmaar![]()
@The_Virus. Misschien is het voor jou ook een idee contact op te nemen met de verkoper. Nu zit je nog in de garantie..
probeer eens knoppix te draaien en kijken of je dan je hdd gewoon kan accessen. Denk namelijk dat je nu te veel moeite gaat doen om weer het zelfde te ondervinden.
Verwijderd
Ik heb hier de passieve variant van MSI. Past primaZap schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 23:25:
Ik ben van plan de GA-P35-DS3R aan te schaffen, en overweeg een passief gekoelde 8600GT GPU (Gigabyte GV-NX86T256H). Nu vraag ik me echter af of deze kaart gaat passen in het genoemde moederbord, aangezien de heatsink van de southbridge behoorlijk dicht op het PCIe-slot lijkt te zitten:
[afbeelding]
Het betreft de volgende kaart:
[afbeelding]
Is er iemand met deze combinatie die mij hierover uitsluitsel kan geven? Of zou misschien iemand kunnen opmeten hoe groot de afstand tussen het midden van het PCIe-slot (de sleuf) en de zijkant van de southbridge-heatsink is? Alvast bedankt!
[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2007 21:42 ]
nieuwste driver staat hierNitSuA schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 20:26:
[...]
Na een verse install van windows blijkt het idd dat het probleem ontstaat wanneer ik de gigabyte sata drivers installeer. Ik heb vandaag gebeld met de zaak die mij het moederbord hebben verkocht en zij bevestigen dat het bord (de sata controller) waarschijnlijk kapot is. Heb een afspraak gemaakt dat ik het bord mag ruilen...
Morgen naar ridderkerk danmaar![]()
ftp://driver.jmicron.com...._WinDrv_WHQL_R1.17.21.zip
Echter heb dit bord ook gehad en heb die meteen terug gebracht zelfde euvels als jij
GIGABYTE RAID werkt gewoon NIET lekker dus omgeruild voor de P35-DS4 en die heeft
een ICH9R erop nergens meer last van
http://www.scythe-eu.com/...d-compatibility-list.html
Dan kan iedereen het lekker zelf uitzoeken
dus, voor de mensen met een P35C-DS3R, heb ik een nieuwe beta bios van Gigabyte (wellicht ook voor in de TS)
F4H
Na het flashen van F4H, de hdd's op de ich9r aangesloten en geboot in WinVista. Dit werkt nu! Eerste indruk ten opzicht van de JMicron Raid is dat het systeem veel sneller reageert. Straks even kijken wat het systeem doet als ik weer dvd's ga de-muxen en muxen.
Systeem is zeker een stuk meer 'responsive'. Muis hapert niet meer tijdens het muxen van ifoedit, en kan tenminste normaal winamp bedienen. Lijkt er een beetje op dat de hdd's op de JMicron controller de hele bus vol proppen waardoor het systeem enorm traag wordt.
[ Voor 42% gewijzigd door Rayures op 22-08-2007 18:19 ]
pci-e op 101 laten staan.dat is de bus van je graka(oa)voorheen agp.Verwijderd schreef op zaterdag 18 augustus 2007 @ 07:13:
vraag ik heb me E6850 overlockt naar de 3735 mhz met 1.47 volt stabiel orthos
pci express heb ik op 101 gezet (me video kaart is asus EN8800 ultra )
maar nu las ik dat je die bij overlocken op auto moet zetten
is dat zo en waarom ?
wat doet pci express eigelijk?
moederboord is p35 -dq6
overclocken van die bus levert zeer weinig tot geen preformance winst,maar kan wel een hoop problemen geven.dus op 100 of 101 laten staan
ik zeg maar zo "zeg maar niks"
GA-P35-DQ6 (rev. 1.0)
GA-P35-DQ6 (rev. 1.1)
Verwijderd
Dat klinkt als een bericht dat ik al eens eerder ergens heb gelezen, en volgens mij heb je nog gelijk ook.Rayures schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 13:41:
Omdat ik gisteren een mail naar gigabyte heb gestuurd, over mijn ich9r, raid en vista issue, kreeg ik net een mail terug. Hierin vertellen ze dat ik een nieuwe bios (F4H) even moet proberen.
Systeem is zeker een stuk meer 'responsive'. Muis hapert niet meer tijdens het muxen van ifoedit, en kan tenminste normaal winamp bedienen. Lijkt er een beetje op dat de hdd's op de JMicron controller de hele bus vol proppen waardoor het systeem enorm traag wordt.
Al kan ik het niet onderbouwen met berekeningen, het klinkt wel aannemelijk.
Op de site van JMicron staan de specs van de chip, misschien kan je een rekensom maken om te kijken of de bus breed genoeg is om de datatransfer snelheden aan te kunnen..
Succes ermee.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2007 22:32 . Reden: bios aangepast ]
http://www.gigabyte.com.t...9&ProductName=GA-P35-DS3P
Bl44t
"Audio Device on High Definition Audio Bus" met een vraagteken.
De nieuwste drivers heb ik gedownload van de Gigabyte site en daarvan eerst handmatig (eerder via de normale manier lukte t ook niet) Microsoft's "High Definition Audio Driver Package KB888111" geinstalleerd en daarna de driver zelf. Maar ook daar verdween hij niet mee en heb ik nog steeds geen geluid....
Het gaat hier overigens om een verse installatie van XP, dus van een of ander conflict is geen sprake.
Wat is nu DE truuk om t wel aan de praat te krijgen???
Verwijderd
Het topic te lezen voordat je een vraag stelt.rvvnr1 schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 21:35:
Wat is nu DE truuk om t wel aan de praat te krijgen???
Kijk eens Verwijderd in "\[OC-775]Gigabyte P35 Series - Deel 2"
Vraag1: heb je een HD2900?rvvnr1 schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 21:35:
Onder Apparaatbeheer -> Overige Apparaten staat nu bij mij:
"Audio Device on High Definition Audio Bus" met een vraagteken.
Vraag2: ati driver direct van de site gedownload?
zo ja
Dan is het je audio driver voor je ati kaart,(voor je HDMI)
oplossing:
deinstalleer alles van ati, start opnieuw op, pak je cdtje uit je ati doos
Had ik ook, dacht in eerste instantie dat het bij mijn onboard audio hoorde.
[ Voor 6% gewijzigd door datkanveelbeter op 22-08-2007 21:55 ]
Niet echt een nuttige post van mijn kant.. maar hoe krijg je het voor elkaar dit antwoord net te noemen terwijl ik aan het kloten was met exact hetzelfde probleem op een abit am2 bord. Zit een HD2600 in .. en inderdaad, op het cd'tje stond dus mooi de driver hahadatkanveelbeter schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 21:54:
[...]
Vraag1: heb je een HD2900?
zo ja
oplossing:
deinstalleer alles van ati, start opnieuw op, pak je cdtje uit je ati doos, en installeer alles wat op je cd staat, opnieuwe opstarten (geen vraagteken meer), installeer de nieuwe drivers van ati.
Had ik ook, dacht in eerste instantie dat het bij mijn onboard audio hoorde.
Bl44t
Met HDTach komen beide raid configs op ongeveer gelijke snelheden uit; Met de JMicron in raid0 ong. 100MB/s , de intel Ich9r komt er net iets boven, ong 110MB/s. Hier zit het verschil niet. Maar simpel multitasken gaat aanzienlijk rapper met de ich9r.Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 21:06:
[...]
Dat klinkt als een bericht dat ik al eens eerder ergens heb gelezen, en volgens mij heb je nog gelijk ook.
Al kan ik het niet onderbouwen met berekeningen, het klinkt wel aannemelijk.
Op de site van JMicron staan de specs van de chip, misschien kan je een rekensom maken om te kijken of de bus breed genoeg is om de datatransfer snelheden aan te kunnen..
Succes ermee.
De specs zeggen dat de JMicron een 1x PCIe lane I/O heeft, wat 2.5Gb/s is, zou dus voldoende moeten zijn, ook met een aanzienlijk overhead. Nu is het mij op basis van het diagram in de manual van de p35c-ds3r niet duidelijk of alle pcie1x slots en de LAN tezamen met de JMicron op 1 lane zitten. Er staat bij alleen 'pci express bus', niet hoeveel lanes. Wat weer wel expliciet bij het pcie16x slot staat. Ik hoop het eigenlijk niet, dat zou wel erg slecht zijn.
Hier heb ik nog niemand over gehoord of ook maar iets kunnen vinden. Heeft iemand dit al eerder gezien of gelezen ? Zal morgen even foto's hiervan posten.
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB
Hoeveel spoeltjes (vierkante blokjes) zitten er om de socket ? 6 of 12 ?Rick2001 schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 00:27:
Ik heb ook een GA-P35-DS4 board erbij gekocht rev. 1.0, opzich niet zo bijzonder ware het niet dat er midden op het board waar het type staat boven het geheugen een sticker plakt waarop staat GA-P35-DS4.... als je deze sticker nu losmaakt, dan staat er GA-P35-DQ6.
Hier heb ik nog niemand over gehoord of ook maar iets kunnen vinden. Heeft iemand dit al eerder gezien of gelezen ? Zal morgen even foto's hiervan posten.
Wat voor voltages heb jij ingesteld op 3800mhz??? geheugen, northbridge etc?Heineken01 schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 17:33:
Gister terug gekomen van vakantie van 1 weekje, thuis pc aangezet en alles prima draaien deze hele dag. Denk ik 's avonds nog even lekker te kunnen gamen, krijg ik continue crashes. 1 van de geheugen modules overleden na wat testen![]()
![]()
Dit geeft: TAT, Core Temp, Speedfan, EverestZal een bug zijn in de chip? Zal straks even in de bios kijken wat die zegt en kijken of ik een hogere FSB kan krijgen dan 500
![]()
Cheers!
Edit:
P35-DS4
Thermaltake BigTyphoon
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik ben nu aan het kijken of mijn 6750 stabiel wil lopen op 3704mhz (8x463fsb) op 1.45v
ik heb ook nog eens waterkoeling dus kan me haast niet voorstellen dat ik veel hoger moet gaan zitten als jou gast
Hoop dat je wat meer details / trucs kan geven zodat ik ook wat hoger kan
(ps... vanaf f5 beta werden de temps in speedfan wel correct weergegeven
Anders kan je ook easytune gebruiken... Ik vind dit progsel alleen gigantisch zuigen gezien de gebruiksvriendelijkheid en na 5 minuten @ 50%cpu
gr
Mag
Verwijderd
Alleen de geluidsdriver krijg ik nog niet geïnstalleerd onder windows XP. Morgen maar even verder tweaken en kijken of het op 416x8 wil draaien
Screenshots komen ook morgen
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2007 01:24 ]
Ok betrapt....datkanveelbeter schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 21:54:
[...]
Vraag1: heb je een HD2900?
zo ja
Ik was idd bezig met een AM2 systeempje met t GA-MA69G-S3H moederbord (en dus HDMI)...
Dacht dadelijk t zelfde probleem tegen te komen met mijn P35C-DS3R (vanwege dezelfde geluidschip), vandaar mijn vraag hier. Bedankt voor de reactie in ieder geval, ga t na wat nachtrust eens nader bekijken.
Ik heb het namelijk geprobeerd en het wil maar niet lukken, maar ik ben ook nieuw met dit hele gebeuren.
Ik heb een Q6600, 2GB corsair ddr2 C4 geheugen, en een DS3P
Wat ik heb gedaan bij,
Advanced Bios Features:
C1E= disable
EIST= disable
MB Inteligent Tweaker:
CPU clock ratio [9x]
CPU host frequency [333]
PCI Espress frequency [100]
System memory multiplier [2.0]
Mijn geheuigen staat standaard op 5,5,5,18, maar hij is gegarandeerd voor 4,4,4,12 op 2.1V
Ik heb aan het geheugen latencies niks veranderd.
Nou heb ik ook begrepen dat je de PCI frequency op 33.33mhz moet zetten, maar die optie heb ik niet kunnen vinden.
Als ik dat allemaal zet dan start mijn pc op en gaat weer uit bij de POST scherm. Als die weer aan gaat dan staat er gewoon 2.4Ghz(266x9), maar als ik in de bios ga, zie ik dat al mijn instellingen gewoon daar staan.
Mijn Vcore staat standaard op 1.2875, ik heb hem een keer nasar 1.3000 gezet, maar er gebeurde weer hetzelfde.
Wat kan dit veroorzaken? Zou de Vcore op 1.33 of 1.35 zetten kunnen helpen, of heb ik iets anders over het hoofd gezien? En hoe zit het met de straam naar al die andere dingen zoals PC-E, FSB, NB?
Alvast bedankt.
Give a man a fire and he'll be warm for the night, set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
op mijn ds4 zit een optie waarbij je mobo op het moment van 0% cpu load je zooitje weer terugklokt om zo energie te besparen (kan zo snel even niet vinden welke dit is)Majesco schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 02:08:
Kan iemand even alles op een rijtje zetten over hoe je overclockt.
Ik heb het namelijk geprobeerd en het wil maar niet lukken, maar ik ben ook nieuw met dit hele gebeuren.
Ik heb een Q6600, 2GB corsair ddr2 C4 geheugen, en een DS3P
Wat ik heb gedaan bij,
Advanced Bios Features:
C1E= disable
EIST= disable
MB Inteligent Tweaker:
CPU clock ratio [9x]
CPU host frequency [333]
PCI Espress frequency [100]
System memory multiplier [2.0]
Mijn geheuigen staat standaard op 5,5,5,18, maar hij is gegarandeerd voor 4,4,4,12 op 2.1V
Ik heb aan het geheugen latencies niks veranderd.
Nou heb ik ook begrepen dat je de PCI frequency op 33.33mhz moet zetten, maar die optie heb ik niet kunnen vinden.
Als ik dat allemaal zet dan start mijn pc op en gaat weer uit bij de POST scherm. Als die weer aan gaat dan staat er gewoon 2.4Ghz(266x9), maar als ik in de bios ga, zie ik dat al mijn instellingen gewoon daar staan.
Mijn Vcore staat standaard op 1.2875, ik heb hem een keer nasar 1.3000 gezet, maar er gebeurde weer hetzelfde.
Wat kan dit veroorzaken? Zou de Vcore op 1.33 of 1.35 zetten kunnen helpen, of heb ik iets anders over het hoofd gezien? En hoe zit het met de straam naar al die andere dingen zoals PC-E, FSB, NB?
Alvast bedankt.
mijn default mem timings zijn 4-4-4-15 maar heb het nu lopen op 5-5-5-15 (ocz zie onderschrift welke precies) zet je pci-freq op 101 dan zit je op de 33.3
ik ben zelf ook nog aan het kloten met fsb voltages, vcore voltages en mem voltages voor een hoge clock
Maar op het moment dat je 1:1 loopt zou het volgens mij niet meer als 1.9v op je mem zetten
(400*2=800mhz = pc6400 geheugen dus hogere frequentie naar mijn optiek niet nodig
dev op 2.0 is prima (lager als dat kan niet, alleen bij nvidia chipsets kan je geheugen frequenties aanpassen lager als 2xfsb)
stapjes in FSB zo laag mogelijk houden ex. per 5
stapsgewijs bepaalde voltages en settings aanpassen en stabielheid testen
Verwijderd
Post dit eens op forum.giga-byte.nl, ben heel benieuwd wat Gigabyte hierover te zeggen heeftRick2001 schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 00:27:
Ik heb ook een GA-P35-DS4 board erbij gekocht rev. 1.0, opzich niet zo bijzonder ware het niet dat er midden op het board waar het type staat boven het geheugen een sticker plakt waarop staat GA-P35-DS4.... als je deze sticker nu losmaakt, dan staat er GA-P35-DQ6.
Verwijderd
EDIT:
Ik zei het verkeerd, Speedfan geeft 0,02v lager aan dan dat ik in de bios instel. Vcore blijft wel uber stabiel, dropt totaal niet onder full load
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2007 19:45 ]
Verwijderd
Wil ik ook wel weten, ben benieuwdTutti-frutti schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 00:33:
[...]
Hoeveel spoeltjes (vierkante blokjes) zitten er om de socket ? 6 of 12 ?
Ik heb de 3800MHz even snel getesten, dus voltages kunnen misschien lager, of moeten misschien hoger om het stabiel te krijgen, maar heb alleen een 1M superpi gedraaid. Dit ook omdat de temps niet goed worden weer gegeven.MagnetiO schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 01:21:
[...]
Wat voor voltages heb jij ingesteld op 3800mhz??? geheugen, northbridge etc?
Ik ben nu aan het kijken of mijn 6750 stabiel wil lopen op 3704mhz (8x463fsb) op 1.45v
ik heb ook nog eens waterkoeling dus kan me haast niet voorstellen dat ik veel hoger moet gaan zitten als jou gast
Hoop dat je wat meer details / trucs kan geven zodat ik ook wat hoger kan
(ps... vanaf f5 beta werden de temps in speedfan wel correct weergegeven
Vcore: 1,55v
FSB overvoltage: + 0,1
Vmem: + 0,4
Ik zal de F5 bios eens testen, thanks voor de tip!
F6a worden de voltages in speedfan ook correct weergegevenHeineken01 schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 10:21:
[...]
Ik heb de 3800MHz even snel getesten, dus voltages kunnen misschien lager, of moeten misschien hoger om het stabiel te krijgen, maar heb alleen een 1M superpi gedraaid. Dit ook omdat de temps niet goed worden weer gegeven.
Vcore: 1,55v
FSB overvoltage: + 0,1
Vmem: + 0,4
Asus heeft al wel een bios update uitgegeven om temperaturen correct weer te geven
CPU-Z geeft ook zo onwijs verkeerde v-core waardes aan
1,41v in CPU-Z
1,4626v in BIOS
Iemand trouwens enig idee van welke waardes je zeg maar uit moet gaan?
mijn CPU wordt met deze settings on load max 49c
Wel op waterkoeling
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Verwijderd
Ik heb geen sticker op mijn DS4, maar het bord is qua layout identiek aan de DQ6, alleen heb ik 6 lege plekken rond de processor socket. Ik ben wel benieuwd of die bij jou wel gevuld zijn.Rick2001 schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 00:27:
PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw
Verwijderd
Mag ik vragen wat jouw load temps zijn? En eh, er is geen tabel waarin je dat kunt aflezen ofzoVerwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 16:29:
Ik heb een vraag, heb zelf de DS3R maar vroeg me af wat een acceptabele volt is voor 4 ghz? En is 1,6v normaal voor 3,9?? Denk het niet.
Voorlopige overclock blijft 480X7=3360 @ 1.3625V
Het enige wat ik raar vond was het bios updaten.
F6 was al 2 dagen uit dus ik wou die updaten via @bios.
De flash verliep soepel en goed.
Vervolgens kijk ik in CPU-Z na de reboot: Bios F5G
Vandaag had ik daarom besloten om toch maar naar F6 te flashen via Qflash en dit verliep soepeltjes.
Loont het zich om een 60mm ventilator op de chipset koeler vast te maken? De airflow in mijn kast is niet zo goed.
Waar kan ik de TRD Phase Adjustment het beste op instellen? Ik heb hem op auto staan en in de bios geeft hij 0 aan, kan ik die niet beter op 13 instellen?
Verwijderd
en als dat niet zo is is er dan een manier om je voltage op je cpu terug te zetten?
of is hij dan gewoon gefried?
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2007 17:14 ]
Verwijderd
Ik heb een DS4... alleen nu kan ik mijn geheugen voltage niet boven de 0.3+ krijgen. Vanaf 0.3 word het in het bios paars ( het menutje dat betekent dat je begint met risco's te nemen? ) en me pc wil dan niet meer opstarten. Ik heb nog het standaard bios (F4) erop maar dit mag geen probleem wezen ? ik heb gekeken wat me geheugen aankon dit was 2.1 V als ik mijn voltage op 0.25+ doe geeft speedfan aan dat er over het geheugen 2.05 v staat wat dus zelfs nog te weining is. Iemand een idee wat dit kan wezen ?
getest met Geil geheugen wat aangeraden wordt op 2.0/2.1 V te draaien.
Op dit moment hangt er G. Skill geheugen in wat 1.9/2.0 nodig heeft.
Kijk eens met easytune wat voor voltages er voor je mem worden aangegeven...Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 17:38:
hey,,
Ik heb een DS4... alleen nu kan ik mijn geheugen voltage niet boven de 0.3+ krijgen. Vanaf 0.3 word het in het bios paars ( het menutje dat betekent dat je begint met risco's te nemen? ) en me pc wil dan niet meer opstarten. Ik heb nog het standaard bios (F4) erop maar dit mag geen probleem wezen ? ik heb gekeken wat me geheugen aankon dit was 2.1 V als ik mijn voltage op 0.25+ doe geeft speedfan aan dat er over het geheugen 2.05 v staat wat dus zelfs nog te weining is. Iemand een idee wat dit kan wezen ?
getest met Geil geheugen wat aangeraden wordt op 2.0/2.1 V te draaien.
Op dit moment hangt er G. Skill geheugen in wat 1.9/2.0 nodig heeft.
edit: +0.25 = 2.05v
op de een of andere manier staat ook bij mijn geheugen standaard zonder aanpassingen op 1.8v
kwam ik ook pas later achter... dus waardes worden wel correct uitgelezen
[ Voor 9% gewijzigd door MagnetiO op 23-08-2007 17:41 ]
Verwijderd
Nofi, maar dit is toch echt een bevestiging van mijn vermoeden: je hebt werkelijk geen idee waar je over praat of wel?Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 17:13:
is je cpu dood als je hem met 1,8v op 4 ghz doet?
en als dat niet zo is is er dan een manier om je voltage op je cpu terug te zetten?
of is hij dan gewoon gefried?

Volgens informatie van Gigabyte zelf wordt dit bord in Q3 uitgeleverd. Via een webshop heb ik vernomen dat het eind september wordt.
Ikzelf ben aan het twijfelen, zou de nieuwe revisie afgezien van de eerder besproken zaken ook verbeteringen brengen qua bugfixes, stabiliteit, overclockbaarheid?
Verwijderd
De F6 bios voor de DS4 van de site gehaald en via usb floppy met dos een firmware update uitgevoerd. Alles succesvol verlopen, pc opnieuw opstarten, krijg het logo van Gigabyte te zien, maar pc reageerd daarna nergens meer opHeineken01 schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 10:21:
[...]
Nu even de stroom en batterij eruit gehaald en na het eten maar weer even proberen. Vrees het ergste voor mijn bordje
Verwijderd
Ah, sucks. Schijnt trouwens dat als je de batterij verbindingen even met elkaar kortsluit dat dat hetzelfde effect heeft als je batterij er (lange tijd) uit te halen.Heineken01 schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 19:06:
[...]
De F6 bios voor de DS4 van de site gehaald en via usb floppy met dos een firmware update uitgevoerd. Alles succesvol verlopen, pc opnieuw opstarten, krijg het logo van Gigabyte te zien, maar pc reageerd daarna nergens meer opBios reset, geheugen van slot verwisseld, alle hd's los getrokken, maar niet verder willen komen.
Nu even de stroom en batterij eruit gehaald en na het eten maar weer even proberen. Vrees het ergste voor mijn bordje
Gelezen in de manual inderdaad. Pc blijft hangen bij bios scherm logo en kan niks doen. Even contact met de supportdesk van Gigabyte gehad (19:50) en nog steeds de tel. opnemen (super service!!!!) en die meneer vond het ook raar probleem. RMA dusVerwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 19:51:
[...]
Ah, sucks. Schijnt trouwens dat als je de batterij verbindingen even met elkaar kortsluit dat dat hetzelfde effect heeft als je batterij er (lange tijd) uit te halen.

Dit topic is gesloten.