Hier had ik onlangs nog een over gepost over een macbook air in Turkije te kopen. Ook contact gehad met diverse apple resellers en enige apple store in Turkije. De apple laptops in Turkije hebben namelijk een Turks toetsenbord en leveren deze niet met de in NL gebruikelijke toetsenborden uit. (ook niet op bestelling) Is geen onwil van de winkels maar op deze manier dwingt Apple consumenten niet te "proviteren" van de valutakoers.Anoniem: 479467 schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 10:51:
Ik heb voor de gein even een vergelijking gemaakt van de RMBP 13 inch prijzen op de Nederlandse, Engelse, Turkse en Duitse Apple website:
2,6-GHz dual-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,1 GHz
8 GB 1600-MHz DDR3L SDRAM
1 TB PCIe-flashopslag
NL: €2329,00
DE: €2299,00
TR: €2091,74 (6099,00 Turkse Lira)
EN: €2314,44 (1899,00 Britse Pond)
Op Schiphol wordt gecontroleerd of een product dat in het buitenland aangeschaft is, echt of namaak is. Namaak producten worden in beslag genomen met als reden: "je hebt hier geen btw over betaald, schendt rechten van originele merk".
Stel dat ik in het buitenland (Turkije) een Apple koop, dan betaal ik in dat land btw. Stel bij aankomst vraagt de douane mij om mijn koffer te openen waar deze RMBP in zit en ik laat mijn kassabon zien. Is dat dan 'oke' of moet je alsnog bepaalde (invoer)kosten betalen?
Of is hetgeen wat ik vertel enkel van toepassing (bon laten zien en doorlopen) wanneer een product binnen de EU is aangeschaft?
Daarnaast kun je ook nog 18% (€376,51) terugvorderen bij de douane, omdat je als niet Turkse inwoner niks met de BTW in Turkije te maken hebt. (Dit geldt trouwens voor alle producten vanaf de 100 TL €34.