Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

low energy tuinhuisproject

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.773 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
laten we een dealtje maken. Als ik niet naar mn hoofd krijg dat ik mezelf energiegoere meot noemmen en iedereen de topic start blijft volgen (en daat staat dus niks over rekeningen betalen, naamsveranderingen of de mogelijkheid tot netkoppeling) dan blijf ik ook ontopic.
Ondertussen heb ik al een zonnepaneel. puur voor de fun. (een kleintje, waar je batterijen in kan opladen)
Natuurlijk wil ik zonnepanelen. alleen wel zo dat ze een accu kunnen opladen die bepaalde zuinige apparatuur van stroom gaat voorzien. Of dat nou rendabel is of niet Dat is het project in een notedop.alle andere zaken zijn offtopic. En of je t gelooft of niet. Er zijn vast anderen die met dat idee spelen, Alleen heb ik t briljante idee gehad daar ook daadwerkelijk een topic aan te wijden)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2007 15:20 ]

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 10:49

Jazzper

BB4E^Guerilla

en dan toch weer het woord briljant gebruiken (*shivers*). Ik wil ook heel veel, maar als ik voor al mijn wensen een topic open wordt het een drukke bedoening hier.

Laten we je plan nu uitwerken en een begroting maken, dan wordt een stuk concreter denk ik.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Verwijderd

Topicstarter
ssj3gohan schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 15:12:
Goed, gaynaffia, als jij onze hulp niet wilt hebben moet je dat zeggen, maar begin mensen niet te beledigen. Jij weet hier geen snars van wat je wilt doen. Wij hebben, althans de meeste mensen die hier reageren, ervaring en een goed perspectief op het gebied van duurzame en alternatieve energie. Weet je plaats in het geheel.

Mensen als CanonG1 en ik weten dondersgoed waar we het over hebben, als we iets zeggen hebben we het in principe aan het rechte eind en kunnen we het (in dit geval: wetenschappelijk) beargumenteren. Als je inhoudelijke vragen hebt zijn we maar wat makkelijk bereid je een zo uitgebreid mogelijke uitleg met alle zinnige en ook onzinnige feitjes ernaast te geven, maar dan verwachten we ook dat je ons niet gaat uitmaken voor wat dan ook en allerlei implicaties en leugens te gaan verspreiden.

Het feit dat CanonG1 wegkomt met een uitzonderlijk scherpe, ronduit beledigende reactie naar jou gericht zegt genoeg. Dus wat wordt het, meer beledigen en offtopic lullen over hoe slecht wij jou hier wel behandelen, of gaan we terug naar je tuinhuisje en wat je daarmee wilt doen? Op een professionele, onzijdige manier zonder gevoelsargumenten naar elkaar toe?
AAAh, nou snap ik het, Jij denkt dat dit het duurzame energieforum is waar men het over rendabele vormen van energieopwekking hebben.
DIt is het low energie tuinhuis forum. Dit gaat helemaal niet over rendabilitiet maar hier word de mogelijkheid besproken om je energie zelf op te wekken. Misschien moet je je muis een keer schoonmaken, dan kom je in t vervolg in de juiste topic terecht. ik heb dat probleem ook wel eens.lees anders de topicstar eens, Misschien vind je t wel leuk.Ik wil jullie hulp wel, zolang je maar ontopic blijft. Voor andere onderwerpenzoals netkoppeling moet je hier gewoon niet zijn.
Er is namelijk geen net in dit tuinhuis.Die opmerking van net dat i de stekker in mn reet mag steken is een goeie voor t neo forum. Iets te veel naar the matrix gekeken misschien?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2007 15:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jazzper schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 15:26:
en dan toch weer het woord briljant gebruiken (*shivers*). Ik wil ook heel veel, maar als ik voor al mijn wensen een topic open wordt het een drukke bedoening hier.

Laten we je plan nu uitwerken en een begroting maken, dan wordt een stuk concreter denk ik.
hehe, eindelijk iemand die praktisch denkt

we hebben nodig. zonnepanelen, een accuregelaar en een accu die minstens 3 dagen de gewone apparatuur van stroom kan voorzien zondat dat t ding leegloopt of stuk gaat.

Het gemiddelde energieverbruik is 60 watt per uur (ruim bemeten)mocht dit niet haalbaar zijnkan dat ook teruggeschroefd worden naar 30 watt per uur.

daarnaast hebben we kabeltjes nodig of een stroomverdeler en ik neem aan apparatuur dat adapters heeft voor t gebruik op autoaccus. Mn dvd , de laptop en de telefoons hebben al standaard zon kabel in hun pakket

Vanwege de onbetrouwbaarheid van het weer hebben we daarnaast een genrator nodig die de accu kan opladen. het liefst in een zo kort mogelijke tijd, Dus hebben we een accu nodig die snel oplaadt.

eventueel zou t handig zijn als die generator ook op zonnebloemolie vand e dirk van de broek a'' 50 cent per liter kan draaien. Dat bespaart een hoop gedoe met jerrycans en brandbare shit (en t ruikt ook lekekerder (ik zal er over op t neowebforum vragen.

voor de rest ben ik even naar de van wou straat, daar is een drogist die zakjes met gist verkoopt die je moet mengen in een bak met 22 liter water van 40 graden waarin je 6 kilo suiker oplost en zon zakje toevoegt (zakje kost 2 euro) Na een week heb je dan 25 liter alcoholwijn (zo noemmen ze dat) met een promillage van 20% (ik laat wel horen of t ook allemaal lukt, de recensies van mensen die t gekocht hebben liegen dr tenminsste niet om) T schijnt allemaal nog legaal te zijn ook.
Hier heb je de link http://www.wijnmaken.nl/c...liter-alcohol-p-1098.html
mocht je dat gaan distilleren (wat wel weer illegaal is, kan je daar een generator op laten draaien.en zo zijn we weer ontopic. ( het tuinhuis heeft namelijk een suikerrietplantage in een oude limburgse mijn dat op zonne energie loopt)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2007 16:04 ]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:30
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 14:58:
Ik neem aan dat er een tijd is geweest dat Canon nog niks wist over zonnepanelen, En toen een forum heeft opgezocht irl op op t net en daar vragen over heeft gesteld.
Jazeker, maar niet voordat ik doorhad dat je om er daadwerkelijk iets mee te kunnen doen basiskennis elektro(nica) nodig had. Ik heb me dus eerst zelf verdiept in begrippen als Watt, Wattuur, Volt, Ampere, Ohm, cos Phi, etc. voordat ik vragen ging stellen. Daarna heb ik me verdiept in de kosten en opbrengsten (door met leveranciers te mailen e.d.) Pas toen ik die basiskennis had ben ik in forums gaan posten. Doordat ik in die forums liet blijken dat ik zelf al veel onderzoek had gedaan waren de forummers erg genegen om mijn serieuze en goed doordachte vragen te beantwoorden. Verder kletste ik ook niet offtopic uit mijn nek over het stoken van alcohol in een serieus elektronica-forum, dat hielp ook.

Dat is een iets andere situatie dan zoals we die nu met jou bij de hand hebben.
En die mensen hebbn m natuurlijk verteld dat stroom uit de stekkerdoos veel goedkoper is en dat ie dr maar beter niet aan moest beginnen.
Het zal je verbazen, maar: nee. De meeste reacties waren in de trant van 'leuk moet je doen! maar let wel hier en hier op'. Ik heb dus goed geluisterd naar de vriendelijke mensen die mij goede raad gaven, en ik heb die raad ook daadwerkelijk opgevolgd (wat me veel voordeel opgeleverd heeft).

Dat is een iets andere situatie dan zoals we die nu met jou bij de hand hebben.
Ik weet heel goed wat ik wil. Ik wil een huis met eigen energieopwekking met zo zuinig mogelijke apparatuur.
Geen probleem! Koop zuinige apparatuur en als je dan alsnog je eigen elektriciteit op wilt wekken, koop dan netgekoppelde zonnestroompanelen! Oh, nee dat gaat niet, je hebt een tuinhuisje zonder netaansluiting.
Er komt een dag, dan komt de nuon langs om me af te sluite.
Heeeee dat is raar? Je had toch helemaal geen netaansluiting? Hoe kunnen ze je dan afsluiten?

-edit-

Overigens: je topic op Neoweb loopt storm joh! d:)b

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 12-07-2007 16:30 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 15:16:
laten we een dealtje maken. Als ik niet naar mn hoofd krijg dat ik mezelf energiegoere meot noemmen en iedereen de topic start blijft volgen (en daat staat dus niks over rekeningen betalen, naamsveranderingen of de mogelijkheid tot netkoppeling) dan blijf ik ook ontopic.
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 15:53:
[...]
voor de rest ben ik even naar de van wou straat, daar is een drogist die zakjes met gist verkoopt die je moet mengen in een bak met 22 liter water van 40 graden waarin je 6 kilo suiker oplost en zon zakje toevoegt (zakje kost 2 euro) Na een week heb je dan 25 liter alcoholwijn (zo noemmen ze dat) met een promillage van 20% (ik laat wel horen of t ook allemaal lukt, de recensies van mensen die t gekocht hebben liegen dr tenminsste niet om) T schijnt allemaal nog legaal te zijn ook.
[...]
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 15:33:
[...]

AAAh, nou snap ik het, Jij denkt dat dit het duurzame energieforum is waar men het over rendabele vormen van energieopwekking hebben.
DIt is het low energie tuinhuis forum. Dit gaat helemaal niet over rendabilitiet maar hier word de mogelijkheid besproken om je energie zelf op te wekken. Misschien moet je je muis een keer schoonmaken, dan kom je in t vervolg in de juiste topic terecht. ik heb dat probleem ook wel eens.lees anders de topicstar eens, Misschien vind je t wel leuk.Ik wil jullie hulp wel, zolang je maar ontopic blijft. Voor andere onderwerpenzoals netkoppeling moet je hier gewoon niet zijn.
Er is namelijk geen net in dit tuinhuis.Die opmerking van net dat i de stekker in mn reet mag steken is een goeie voor t neo forum. Iets te veel naar the matrix gekeken misschien?
Wat zei je ook al weer, dat je alleen nog maar offtopic ging praten? }:O
Of is het gewoon dat je jezelf zo graag hoort praten?
Het gemiddelde energieverbruik is 60 watt per uur (ruim bemeten)mocht dit niet haalbaar zijnkan dat ook teruggeschroefd worden naar 30 watt per uur.
Gefeliciteerd! dat is werkelijk het eerste intelligente dat getyped wordt door jou. Had je daar dit hele topic voor nodig?

Nog andere concrete plannen? Heb je al eens gekeken wat een paneel kost? En hoeveel werkt dat paneel dan (gemiddeld) op? Hint: dit is al duizend keer berekend en uitgezocht. Misschien ben je toch wel niet zo *briljant* als je jezelf naar de rest van de wereld placht te doen voorkomen. :'(

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:33
Ik heb misschien nog wat simpele tips voor je met betrekking tot energiebesparing.

1) Zorg dat je een adapter hebt van 12v DC naar 18v DC en niet 2x gaat transformeren, dat wil zeggen van 12v DC --> 220v AC --> 18v AC, dat is erg inefficient

2) Prop er een tv- kaart in en doe die nutteloze tv weg. Ook dvd's kun je prima bekijken op je laptop. Het meest extreme verbruik krijg ik door de Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest trailer op 1080p te draaien: 55w. Een dvd'tje afspelen kost een respectabele 40w.

3) Zet je backlight zo laag mogelijk, het verschil tussen de laagste en hoogste stand van mijn laptop is 5w (34w versus 39w)

4) Gebruik een koptelefoon in plaats van een boxensetje. Die boxenset heeft vast ook een adapter die nutteloos energie verbruikt en bovendien is de benodigde energie voor een koptelefoon veel lager als voor een speakerset.

5) Ga Ubuntu draaien. Ik heb Windows Vista 5 minuten laten staan op de desktop en al die tijd is het laagste verbruik 36w geweest, terwijl het gemiddelde zo rond de 40w ligt. In Ubuntu daarentegen is het minumumverbruik 34w en het gemiddelde zal op 35w liggen. In beide gevallen wordt de desktop gerendered door de GPU, in Ubuntu doet Beryl het werk en in Vista Aero.

6) Zorg ervoor dat je zo weinig mogelijk 220w nodig hebt. Misschien voor een paar huishoudelijke apparaten die niet vaak aan staan, maar anders niet. Doe ook je verlichting op de 12v van de accu.

Alle metingen die ik verricht heb zijn gedaan met mijn Compal HEL80 laptop (T7200, 2GB ram, Go7600, WSXGA+, Seagate Momentus 7200.1 100GB)

Succes trouwens met je tuinhuisproject, maar vergeet niet dat energie besparen net zo belangrijk is als energie opwekken. ;) Jammer dat je topic op NeoWeb niet echt storm loopt. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Jaap-Jan op 12-07-2007 16:51 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Ik help m alleen maar, die arme man zat in t verkeerde forum.
Dat inteligentte wat ik net getiept heb, is doordat ik dit topic heb gestart.Er zijn namelijk ook nog andere mensen die WEL met bruikbare tips in dit forum hebben gereageert. Al die info staat trouwens ondertussen in de start van dit topic.
Mijn moeder zei altijd, als je iets wil weten, Vraag het dan. En hier ben ik.
Ik vind t wel grappigg dat Canon meteen electrotechniek is gaan studeren zonder daarvoor ooit met iemasnd een discussie heeft gevoerd over zonnepanelen. Hoe wist ie over welke dingen hij moest lezen zonder dat iemand m dat verteld heeft?

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:30
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 16:56:
Mijn moeder zei altijd, als je iets wil weten, Vraag het dan. En hier ben ik.
Leuk dat je moeder dat zei, maar in dit forum geldt: doe eerst zelf onderzoek en stel dan gericht vragen. Niet met hagel schieten en hopen dat je wat raakt (zoals jij veel wilde ideeën spuien en hopen dat er wat leuks bijzit).
Ik vind t wel grappigg dat Canon meteen electrotechniek is gaan studeren zonder daarvoor ooit met iemasnd een discussie heeft gevoerd over zonnepanelen. Hoe wist ie over welke dingen hij moest lezen zonder dat iemand m dat verteld heeft?
De volledige username is CanonG1, dank u. Hoe ik wist waar ik zaken van moest weten? Omdat er op websites van mensen die netgekoppelde zonnestroompanelen hebben gesproken werd over Watt, Wattuur, enz. Ik wist daar zeker al het één en ander over, maar ik heb me daar d.m.v. boeken en websites zeker nog verder in verdiept voordat ik forums ging lastigvallen met vragen die ik ook prima zelf kon beantwoorden. Ik ben nog altijd een voorstander van het idee dat iets wat je zelf uitzoekt veel langer bij je blijft hangen dan iets wat je plompverloren aan iemand anders vraagt. Je zult mij niet horen beweren dat ik nooit een vraag in een forum heb gesteld die ik ook zelf had kunnen beantwoorden, maar in tegenstelling tot jou probeer ik ten minste nog enige moeite te doen om mijn eigen vragen te beantwoorden.

Probeer het eens: elke keer als er een vraag in je opkomt, zet hem niet direct op een forum, maar schrijf hem eens op en denk er eens een avondje over na, zoek met diverse zoekmachines (vooral op engelse termen natuurlijk), zoek op wikipedia, en je zult zien dat je de meeste van je vragen zelf kunt beantwoorden. Dat voelt toch veel beter! Je wil autonoom zijn? Daar hoort ook het beantwoorden van je eigen vragen bij....

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 12-07-2007 17:11 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Watt is al energie verbruik per tijdseenheid (=vermogen). Watt per uur is niks. (niks relevants eeniedergeval hier).
Dus of het is Watt uur per uur, of watt waar je het over hebt.

EDIT: en idd, zo moeilijk is het gebruik van google niet. Als je al gewoon naar zonnepaneel zoekt heb je 130k hits. Zitten vast wel nuttige bij. Heb je bijvoorbeeld hier al gekeken?

[ Voor 25% gewijzigd door Sissors op 12-07-2007 17:12 ]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

[...]
.......

eventueel zou t handig zijn als die generator ook op zonnebloemolie vand e dirk van de broek a'' 50 cent per liter kan draaien. Dat bespaart een hoop gedoe met jerrycans en brandbare shit (en t ruikt ook lekekerder (ik zal er over op t neowebforum vragen.

Hier heb je de link http://www.wijnmaken.nl/c...liter-alcohol-p-1098.html
mocht je dat gaan distilleren (wat wel weer illegaal is, kan je daar een generator op laten draaien.en zo zijn we weer ontopic. ( het tuinhuis heeft namelijk een suikerrietplantage in een oude limburgse mijn dat op zonne energie loopt)
Alcohol stoken voor een generator heeft niet veel zin.
Voor 25 liter alcoholwijn heb je 8 kg suiker nodig en 22 liter water.
Er zijn gist fabrikanten die beweren dat het met 6 kg suiker kan maar dat is helaas niet juist.
8kg suiker kost ongeveer 5 euro
gist 2 euro dus totaal 7 euro en dan kun je na distilatie ongeveer 4 a 4.5 liter alcohol winnen.
Misschien zie je al dat benzine veel goedkoper is helemaal als je de extra kosten voor het stoken mee telt.

Een generator op slaolie is een beter idee. (Maar die zijn duur.)
[...]

we hebben nodig. zonnepanelen, een accuregelaar en een accu die minstens 3 dagen de gewone apparatuur van stroom kan voorzien zondat dat t ding leegloopt of stuk gaat.

60 watt x 24 uur x 3 dagen = 4320 watt uur
Dan heb je nog verlies met laden en ook met het ontladen dus ga maar uit van 6000 watt uur.

En auto accu is 12v x 44ah = 528 watt uur
Dus ongeveer 11 auto accu's
Alleen zijn auto accu's niet echt geschikt voor dit soort toepasingen maar het geeft wel een indicatie van de hoeveelheid accu die je nodig hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door Part op 12-07-2007 18:24 ]

• TheSeb
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-11 14:26
[...]
Vanwege de onbetrouwbaarheid van het weer hebben we daarnaast een generator nodig die de accu kan opladen. het liefst in een zo kort mogelijke tijd, Dus hebben we een accu nodig die snel oplaadt.
Voor de meeste autonome zonne-energiesystemen worden loodaccu's gebruikt. Deze zijn gemaakt om gedurende een langere tijd opgeladen te worden: normaal in zo'n 10-20 uur. Het voordeel van deze accu's is, dat ze goedkoop zijn per Wh aan opgeslagen energie en ze geen last hebben van geheugeneffecten als ze tussentijds bijgeladen worden. Dit is dan ook het enige type accu waarvoor zonne-laadregelaars bestaan.
Kijk eens op http://www.batteryuniversity.com/partone.htm als je meer wilt weten over accu's, of op http://www.solarnrg.nl/autonoom/autonoom_index.html voor meer info over autonome zonnesystemen.

Verwijderd

Eigenlijk moet je het hele project eens van op een afstand goed kunnen bekijken. Voor autonome energie kan je het als volgt indelen:
1) opwekking
2) buffering/opslag
3) verbruik
Alle 3 de punten hebben hun parameters en alle 3 moeten ze zo efficient mogelijk moeten worden gekozen. Ze zijn ook onlosmakkelijk van elkaar.
Als je een 1400W kookplaat zou willen gebruiken (kwestie van voorbeeld) dan moet je zien dat het type accu/batterij dat je gebruikt wel degelijk zulke hoge stroom kan leveren.
Ook moet je rekening houden met wisselstroom en gelijkstroom. De meeste huishoudelijk aparatuur werkt op wiselspanning (LED verlichting is zeer zuinig, maar werkt dan weer op gelijkstroom), terwijl de opslag werkt op gelijkspanning, dus ga je al een omzetting moeten voorzien: dit levert wederom verliezen op, en ook deze omzetting moet de 1400W van het voorbeeld aankunnen. De opwekking is gelijkstroom in het geval van zonnecellen of chemische opwekking en wisselstroom in het geval van alles wat op het principe werkt van de elektrische generator (windmolen, waterturbine in het plaatselijk beekje, en dynamo op je hometrainer, een gewoon dieselgeneratortje etc).

Probeer dus eerst eens vanuit een zeer breed perspectief op te schrijven wat je wilt bekomen, wat de mogelijkheden daarvoor zijn en de bijhorende prijzen. Zet alles in excel in een grafiek, beplaa de meest energieefficiente en/of kostenefficiente methode en pas deze dan toe.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Hier houd het op.

Ik heb er alle respect voor dat TS wil bijleren, en daarnaast zich goed bewust is van zijn eigen mening.
Het probleem is dat ik eigenlijk alle normale interactie mis. Dit is imho te wijten aan vele dingen, waarvan ik er enkele probeer concreet te maken:
-de manier van vraagstellen duidt op een gebrek aan (noodzakelijke) basiskennis
-er is een schrijnend gebrek aan respect voor de uitleg die welwillend wordt gegeven("geef em een vinger en hij steekt je hand in brand").
Zo is een netkoppeling zonder enige twijfel de allerbeste manier om het rendement en de prijs/prestatie's van een eigen energieopwekking te verhogen, het zou een schande zijn als je daar niet op werd gewezen, TS vind het een schande dat ie er op wordt gewezen...
-het taalgebruik van TS, even iemand anders citeren: "De spelfouten en lamlendigheid stralen er vanaf.". Dyslectie mag dan wel een rol spelen, de meeste dyslectici op fora kun je totaal niet aan de taalfouten herkennen (ze maken er doorgaans minder dan anderen), maar aan de opbouw van hun zinnen, de vele taalfouten geven de indruk dat je geen enkele moeite wil doen.
-Het irritante van de hak op de tak springen, en opeens is er een mijn ingestort en ligt alles onder de grond... voor dergerlijke zaken is er de HK, hier willen we het nog een beetje serieus houden.

Vandaar dat dit topic hier op slot gaat, ik zie geen enkele richting waarin dit topic nog kan uitgaan op een manier die wenselijk is op GOT.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Blijf ontopic!
Als je op enige wijze geïrriteerd geraakt door dit topic, post dan niet!