Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Verwijderd
dank voor de steunbetuigingen. Op het moment heb ik het te druk met het hele proces om op elke reactie in te gaan.
Ik wil nu graag een discussie opstarten betreffende de oprichtingsvergadering en het hele verkiezingsprotocol.
Beleidsplan, begroting, statuten en bestuur kiezen in een uur tijd? Dat lijkt mij ietwat optimistisch en geen recht doen aan subtieliteiten.
Ik geloof dat er bij jullie ook allerlei vragen leven.
Machtiging, kan dat (Peter-Paul zei al van niet, behalve voor voor-aanmelders: waar komt zo'n regel vandaan, kan dat niet anders?).
Die intentielijst, welke status heeft die?
Ik wil vannacht (eerst biljarten) of morgen hier een aparte disucssie over openen, tenzij iemand anders dat dan al gedaan heeft. Ik zou vragen en opmerkingen en ervaringen op prijs stellen opdat ik direct een zinnig verhaal neer kan zetten.
Lon
Er wordt nogal vanuit gegaan dat de persoon met het initiële idee of de persoon met het tegenvoorstel de voorzitter zou moeten worden, maar ik kan me goed voorstellen dat er m.n. in de beginfase iemand moet zijn die al eerder met het bijltje heeft gehakt, die goed op de hoogte is van regelgeving m.b.t. verenigingen/stichtingen e.d., die alle neuzen dezelfde kant op kan krijgen, die partijen tot elkaar kan laten komen, die goed kan netwerken, die alleen al door zijn of haar persoonlijkheid positieve aandacht kan genereren voor het vakgebied. Allemaal dingen waar je helemaal geen front-ender voor hoeft te zijn. (Ministers zijn bijv. in eerste instantie ook helemaal niet deskundig op hun terrein; dat zijn hun topambtenaren. Ministers zijn daarentegen wel goed in de grote lijnen uitzetten en leiding geven.) En misschien is het zelfs beter als de voorzitter helemaal geen front-ender is: een objectievere kijk kan ervoor zorgen dat het proces van een beginnende vereniging wellicht beter kan worden gestuurd.
Ik bedoel, als je het toch professioneel wilt hebben (incl. fancy contributietarieven, congressen, grote bedrijven, etc.), dan liever ook een professionele voorzitter. Wat dat beteft vind ik die rant over professionaliteit ook net zo goed betrekking hebben op dingen buiten webdevven, dingen als het voorzitterschap bijvoorbeeld.
Cogito ergo dubito
Ik vind Lon's ideeën meer getuigen van een duidelijke visie zonder daar direct consequenties aan te verbinden; Lon gaat de discussie niet uit de weg waar PPK duidelijk aangeeft wat zijn bedoelingen zijn (en waar terecht kritiek op wordt geuit). Derhalve zie ik ook meer in Lon's kanditatuur en ben ik ook bereid me in te zetten onder zijn voorzitterschap.
Intentionally left blank
Ik verwacht nog steeds dat we uiteindelijk genoeg mensen kunnen overtuigen van de merits van Lon's ideeën t.o. die van PPK op de oprichtingsvergadering van 18 september a.s.. Be There!
Intentionally left blank
Alleen jammer dat het op een voor mij onmogelijke dag/tijdstip is... anders was ik wel gekomen om Lon te supportencrisp schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 02:24:
Ik verwacht nog steeds dat we uiteindelijk genoeg mensen kunnen overtuigen van de merits van Lon's ideeën t.o. die van PPK op de oprichtingsvergadering van 18 september a.s.. Be There!
Voor een student toch nog een beetje veel geld, en nee.. ik ga niet mijn studie opzeggen zoals Peter-Paul dat voorstelde.
Je hoeft je niet aan te melden voor het mini-congres. Ik ga me dinsdag niet aanmelden om bij de ledenvergadering aanwezig te kunnen zijn. Misschien dat ik me later aanmeld, als er een duidelijke lijn zichtbaar is.Maar om nou straks 200 euro kwijt te zijn voor iets wat ik niet echt ga gebruiken...
Voor een student toch nog een beetje veel geld
Van 12:00 tot 17:30 is er een vrij toegangelijk mini-congres
ehm welke sessies had je precies in gedachte? die voor-sessies of de avond sessie?crisp schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 02:24:
Inmiddels heb ik mezelf bereid gegeven om onder Lon's eventuele voorzittersschap deel te nemen in het bestuur als 'Bestuurslid Online Educatie en Kennisdeling (BOEK)'.
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
Zoals ik daar al in de comments vermeld lijkt het erop dat het mini-congres zelf niet of nauwelijks te maken heeft met de oprichting van het gilde. Lon en ik denken erover om in de wandelgangen (letterlijk dus) informatie te verspreiden over onze kandidatuur en de discussie aan te gaan. De vraag is immers of tijdens de oprichtingsvergadering zelf mogelijkheid zal worden geboden tot discussie.BtM909 schreef op maandag 17 september 2007 @ 01:43:
[...]
ehm welke sessies had je precies in gedachte? die voor-sessies of de avond sessie?
PPK is bewust die discussie lange tijd uit de weg gegaan en heeft het verder ook bemoeilijkt, wij verwachten niet dat dat de 18e veranderd zal zijn...
Intentionally left blank
Verwijderd
Wel pas in de namiddag, want er moet natuurlijk wel gewerkt/gestudeerd worden…
(Overigens postte ik tot voor kort onder de naam Weird Hobbes.)
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2007 15:08 ]
Hello fellow humans
34 stemmen was nodig om in het bestuur te komen.
Voornamelijk mensen die zich graag willen onderscheiden kreeg ik heel erg het idee. En daar stroken de ideeen van PPK wat beter mee. Desalniettemin zijn een hoop van Lon's voorstellen in het bestuursplan gekomen. Hij was dus toch wel tevreden.
Overigens vond ik het stemsysteem 'bedenkelijk'. Ik weet niet hoe het normaal gaat, maar ik vond het maar een vreemde gang van zaken. Er waren 5 kandidaten bestuursleden, waarvan 2 dus kandidaat voorzitter. Op het stembiljet kon je op elk van de kandidaten stemmen. Maar een stem was voor zowel bestuurslid, als voorzittersschap, met als gevolg dat beide kandidaat voorzitters het grootste risico lopen niet in het bestuur te komen.
Lidmaatschap is vastgesteld op €100 p/j (niet helemaal duidelijk met of zonder btw). Waarbij dit jaar €50.
Er gaat door een commissie onderzocht worden hoe het zit met certificering, en ondertussen word er een toetsing samengesteld om een diploma aan te hangen. Mocht het niet goed gaan met de certificering (want daar leek het op) is er altijd de diploma nog.
[ Voor 59% gewijzigd door Pkunk op 18-09-2007 23:59 ]
Hallo met Tim
Het amendment is aangenomen dat stelt dat deze diplomering puur intern is. In die zin kan je stellen dat het niets anders meer is dan een proeftuin om criteria op te stellen.Timlog schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 23:42:
[...]
Er gaat door een commissie onderzocht worden hoe het zit met certificering, en ondertussen word er een toetsing samengesteld om een diploma aan te hangen. Mocht het niet goed gaan met de certificering (want daar leek het op) is er altijd de diploma nog.
Verder ben ik ook tevreden met het beleid zoals het er nu ligt, in die zin hebben wij ons doel al grotendeels bereikt. Hopelijk kan het bestuur hiermee uit de voeten
[ Voor 13% gewijzigd door crisp op 19-09-2007 00:41 ]
Intentionally left blank
crisp schreef op woensdag 19 september 2007 @ 00:40:
[...]
Het amendment is aangenomen dat stelt dat deze diplomering puur intern is. In die zin kan je stellen dat het niets anders meer is dan een proeftuin om criteria op te stellen.
Verder ben ik ook tevreden met het beleid zoals het er nu ligt, in die zin hebben wij ons doel al grotendeels bereikt. Hopelijk kan het bestuur hiermee uit de voeten
Aangenaam kennis te maken trouwens, ik ben die (andere) blonde met jouw kapsel
Hallo met Tim
Volgens mij had Lon er 23, maar wellicht heb ik het niet goed gehoord.Timlog schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 23:42:
Lon 22 PPK 53 Tino 30
Ik vond het overigens verrassend dat Lon minder stemmen had dan Tino. Zonder Lon had Tino er immers überhaupt niet gezeten en Lon is toch degene die met de alternatieve voorstellen is gekomen, waarvan er uiteindelijk redelijk wat hun weg hebben gevonden richting bestuursplan. Maar goed, ik snap wel vaker verkiezingsuitslagen niet
Ik denk overigens dat Lon en Tino hoger gescoord zouden hebben als ze zich bereid hadden getoond om ook toe te treden tot het bestuur onder voorzitterschap van PPK. Lon was hier niet erg expliciet over, maar zijn reactie kon niet veel anders opgevat worden dan dat hij daar niet toe bereid was. Ik vond het overigens vreemd dat hij op die bewuste vraag niet gewoon met 'ja' of 'nee' antwoordde.
Ik denk dat het een vrij aardige mix is geworden. Afgezien van de naam was volgens mij de uitslag bij alle stemmingen vrij duidelijk.Desalniettemin zijn een hoop van Lon's voorstellen in het bestuursplan gekomen.
Ik meen te hebben begrepen dat zij zelf die procedure hebben bedacht, of in ieder geval er mee hebben ingestemd.Overigens vond ik het stemsysteem 'bedenkelijk'. Ik weet niet hoe het normaal gaat, maar ik vond het maar een vreemde gang van zaken. Er waren 5 kandidaten bestuursleden, waarvan 2 dus kandidaat voorzitter. Op het stembiljet kon je op elk van de kandidaten stemmen. Maar een stem was voor zowel bestuurslid, als voorzittersschap, met als gevolg dat beide kandidaat voorzitters het grootste risico lopen niet in het bestuur te komen.
Als je wel aan had kunnen geven wie je als voorzitter zou willen had dat ook vreemde gevolgen kunnen hebben. Stel dat de ene kandidaat 100% van de stemmen zou hebben maar geen enkele stem als voorzitter, terwijl de andere 50% +1 stem, waarvan 1 stem voor de functie als voorzitter. Met zo'n uitslag zou het mij toch vreemd lijken dat de tweede kandidaat dan voorzitter zou worden.
-- einde bericht --
Verwijderd
Verwijderd
punt 1: Tino en ik hebben ons best gedaan om de uitgangspunten van de vereniging goed neer te zetten. We zijn daarin volgens mij uitstekend geslaagd.
De basis die er nu staat is gestoeld op een mooi en fair mission statement en bevat beleidspunten die moeten werken naar een waardevolle vereniging voor iedereen.
punt 2: We zijn er helaas niet in geslaagd om als bestuursleden verdere sturing te mogen geven aan de vereniging. De ALV gaf ons daarvoor niet het gewenste vertrouwen. Dat is spijtig. Maar de leden hebben besloten en Tino en ik wensen het nieuwe bestuur alle succes en sterkte toe bij het implementeren van de door de ALV gekozen richting.
punt 3: Ik wil Tino heel erg bedanken voor zijn steun en input. Mede dankzij hem stond er een goed programma van onze kant dat voor het overgrote deel overgenomen is door de leden.
punt 4: Ik wil ook alle anderen die zich actief bemoeid hebben met de discussie over wenselijk- en onwenselijkheden van deze vereniging erg bedanken. Het eindresultaat mag er zijn.
Het ga ons goed.
Lon
Doorgaans stelt een geheel bestuur zich beschikbaar. (Dus voorzitter, penningmeester, secretaris, plus eventuele extra's). Dan kunnen verschillende besturen vervolgens zichzelf promoten en wordt er gestemd welk bestuur het gaat worden. Dat is iig zo bij een reguliere bestuurswissel in een vereniging. Alhoewel ik ook in 1 vereniging heb gezeten waar bestuur gewoon werd gewisseld op individuele basis, wanneer dat uitkwam doorheen het jaar. Maar goed, dan moet je wel een "relaxte" vereniging hebben om dat soort dingen in je statuten op te nemen.Timlog schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 23:42:
Overigens vond ik het stemsysteem 'bedenkelijk'. Ik weet niet hoe het normaal gaat, maar ik vond het maar een vreemde gang van zaken. Er waren 5 kandidaten bestuursleden, waarvan 2 dus kandidaat voorzitter. Op het stembiljet kon je op elk van de kandidaten stemmen. Maar een stem was voor zowel bestuurslid, als voorzittersschap, met als gevolg dat beide kandidaat voorzitters het grootste risico lopen niet in het bestuur te komen.
Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info
iOS developer
Verwijderd
Wat mij tijdens de oprichtende ALV duidelijk werd, is dat PPK en Lon een andere koers willen: PPK wil met Front-Enders naar buiten treden, terwijl Lon zich meer richt op de Front-Enders zelf.
Een moeilijke keuze. Ik pak problemen graag bij de kern aan. Toch ben ik het met Peter-Paul eens dat iedereen er belang bij heeft als Front-Enders als beroepsgroep op de kaart worden gezet. Ik voorzie een sneeuwbal-effect: zodra Front-Enders als aparte beroepsgroep worden erkend gaan de semi-professionele Front-Enders bij zichzelf te rade, en worden ze hopelijk professionelere Front-Enders.
Het verbaasde mij dat Lon zich tijdens de ALV vooral uitsprak tégen allerlei zaken. Hij riep bij mij een "stem tegen, stem SP"-gevoel op. Hij moest op tegen initiatiefnemer Peter-Paul, natuurlijk. Maar ik had hem meer kans gegeven als hij zich op een positievere manier als "redelijk alternatief" had gepresenteerd.
Al met al vond ik Peter-Paul energieker en transparanter overkomen. Hij leek er zin in hebben de kar te trekken. Dat miste ik bij Lon. Hoewel de invloed van de voorzitter beperkt is, geef ik toch de voorkeur aan Peter-Paul. Hij heeft bewezen dat hij de kar kan trekken. Over de invulling kun je twisten, maar zoals hij zelf ook zei: Hij heeft het 'em wel geflikt. Of Lon dit ook had bereikt is mijn punt van twijfel. Als ik dat doortrek, geef ik Peter-Paul meer kans de vastgestelde doelen van het Gilde te bereiken dan Lon, vooral doordat Peter-Paul naar buiten treedt terwijl Lon een naar binnen gericht Gilde nastreeft.
Waar ik blij mee ben, is dat Lon het Gilde verder heeft geconcretiseerd. Lon, bedankt; jouw aanvullingen op het beleidsplan sterken mijn vertrouwen in het Gilde. En Tino, ook jij bedankt voor je ondersteuning; je hebt kennis van zaken en bent zo heerlijk pragmatisch.
Verwijderd
Hier wil ik toch effe op reageren.Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2007 @ 16:53:
Het verbaasde mij dat Lon zich tijdens de ALV vooral uitsprak tégen allerlei zaken. Hij riep bij mij een "stem tegen, stem SP"-gevoel op.
Kijk naar de voorstellen die aangenomen zijn. Vrijwel alle inhoudelijke voorstellen komen uit mijn programma. Daar is geen sprake van tegen-stemmen.
Ik kan ze allemaal op gaan noemen, maar feitelijk alle behalve de triviale voorstellen (alv, congres, contributie (en zelfs die)) kwamen uit mijn voorstel.
Ik snap niet hoe je dan kunt zeggen dat ik tegen allerlei dingen was. Kijk nog eens naar het aangenomen programma.
Ik was tegen informele diplomering inderdaad, maar daar was de meerderheid van de ALV tegen.
Lon
Verwijderd
Dat klopt, nuancering van mijn kant is op zijn plaats.Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2007 @ 17:47:
Hier wil ik toch effe op reageren.
Kijk naar de voorstellen die aangenomen zijn. Vrijwel alle inhoudelijke voorstellen komen uit mijn programma. Daar is geen sprake van tegen-stemmen.
Ik kan ze allemaal op gaan noemen, maar feitelijk alle behalve de triviale voorstellen (alv, congres, contributie (en zelfs die)) kwamen uit mijn voorstel.
Ik refereerde naar jouw presentatie tijdens de ALV, en niet naar jouw voorstellen. Nogmaals, dankjewel voor het verder uitwerken van het beleid. Je hebt veel zinvols toegevoegd.
Mijn vraag toch nog even aan jou Lon, wat zijn je plannen nu? Laat je het hier bij?
Verwijderd
Wat ik nu ga doen... Ik ga de vereniging en het bestuur natuurlijk volgen. Ik ben benieuwd wat ze met de plannen gaan doen. Er kan iets moois uitgroeien. Daar wil ik dan graag aan meedoen.
Maar vooraleerst zal mijn rol passief zijn. Ik heb op mijn broek gekregen, enige terughoudendheid is op zijn plek denk ik.
Maar, ik zal natuurlijk mijn naamvoorstel inleveren en ik heb een idee voor een meeting met leuke inhoud (en bier).
Daarover later meer.
Nogmaals dank voor alle input en steun.
Lon
Dat was voor mij ook wel verrassend, maar je moet daarbij wel bedenken dat Lon voor voorzitterschap ging en ik niet - dat zal het verschil wel verklaren denk ik.7.01D schreef op woensdag 19 september 2007 @ 01:28:
[...]
Volgens mij had Lon er 23, maar wellicht heb ik het niet goed gehoord.
Ik vond het overigens verrassend dat Lon minder stemmen had dan Tino. Zonder Lon had Tino er immers überhaupt niet gezeten en Lon is toch degene die met de alternatieve voorstellen is gekomen, waarvan er uiteindelijk redelijk wat hun weg hebben gevonden richting bestuursplan. Maar goed, ik snap wel vaker verkiezingsuitslagen niet
De voorzitter van de oprichtersvergadering (Koen) dwong mij min of meer tot een duidelijk antwoord, Lon kwam er (voor de tweede keer) wel mee weg. Daar hoeft Koen zich later overigens tegenover mij voor verontschuldigd, hij had dat niet mogen opdringen. Maar goed, ik had al eerder op mijn weblog aangegeven dat ik geen bestuursfunctie onder PPK's voorzitterschap ambieerde.Ik denk overigens dat Lon en Tino hoger gescoord zouden hebben als ze zich bereid hadden getoond om ook toe te treden tot het bestuur onder voorzitterschap van PPK. Lon was hier niet erg expliciet over, maar zijn reactie kon niet veel anders opgevat worden dan dat hij daar niet toe bereid was. Ik vond het overigens vreemd dat hij op die bewuste vraag niet gewoon met 'ja' of 'nee' antwoordde.
Volgens Koen is de normale gang van zaken dat leden zich verkiesbaar kunnen stellen voor een bestuursfunctie, en dat de gekozen leden uiteindelijk zelf de bestuursfuncties onderling verdelen. Daaruit komt de 50% + 1 regel - ieder lid dat door de meerderheid van de ALV wordt gekozen kan zijn verkiezing accepteren en is daarmee bestuurslid.[...]
Ik meen te hebben begrepen dat zij zelf die procedure hebben bedacht, of in ieder geval er mee hebben ingestemd.
Als je wel aan had kunnen geven wie je als voorzitter zou willen had dat ook vreemde gevolgen kunnen hebben. Stel dat de ene kandidaat 100% van de stemmen zou hebben maar geen enkele stem als voorzitter, terwijl de andere 50% +1 stem, waarvan 1 stem voor de functie als voorzitter. Met zo'n uitslag zou het mij toch vreemd lijken dat de tweede kandidaat dan voorzitter zou worden.
In dit geval was er echter al vantevoren duidelijk wie het voorzitterschap ambieerden, dus was daarmee de extra regel ingesteld dat degene die tot bestuur wordt verkozen en daarbij meer stemmen wist te behalen dan de andere kandidaat voorzitter, die het voorzitterschap mocht opeisen.
Er waren dus 4 scenario's:
- zowel Lon als PPK worden verkozen tot bestuurslid; degene met de meeste stemmen kon dan dus het voorzitterschap 'claimen' (en de ander hoeft vervolgens zijn verkiezing niet te accepteren)
- enkel Lon of PPK wordt verkozen tot bestuurslid (en kan daarmee dus automatisch het voorzitterschap 'claimen' - dat is dus ook gebeurd)
- zowel Lon als PPK worden niet verkozen tot bestuurslid. Dat was een onwaarschijnlijke situatie, maar mocht die zijn voorgekomen dan hadden de leden van het verkozen bestuur zelf de taak van voorzitter moeten verdelen
- niemand krijgt 50% + 1 van de stemmen en dus is er geen bestuur
Dat is dus iets waar zowel Lon als ik ook blij mee zijn, en ons daardoor ook absoluut geen 'verliezer' voelen. Het is wat dat betreft eigenlijk zelfs een overwinning.Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2007 @ 16:53:
[...]
Waar ik blij mee ben, is dat Lon het Gilde verder heeft geconcretiseerd. Lon, bedankt; jouw aanvullingen op het beleidsplan sterken mijn vertrouwen in het Gilde. En Tino, ook jij bedankt voor je ondersteuning; je hebt kennis van zaken en bent zo heerlijk pragmatisch.
Ik vond PPK's 'optreden' overigens ook zeer zwak; hij komt welliswaar energiek over (understatement
Overigens ben ik gevraagd door PPK om toch het online kennisdelings-stuk (een speerpunt uit Lon's beleidsplannen) op me te nemen als commissie voorzitter, en heb daarmee ingestemd. Ik zal binnenkort mijn ideeën op een rijtje zetten en een commissie proberen te vormen om daar uitvoering aan te geven
Intentionally left blank
Ik vond het juist wel duidelijkcrisp schreef op woensdag 19 september 2007 @ 23:23:
[...]
De voorzitter van de oprichtersvergadering (Koen) dwong mij min of meer tot een duidelijk antwoord, Lon kwam er (voor de tweede keer) wel mee weg. Daar hoeft Koen zich later overigens tegenover mij voor verontschuldigd, hij had dat niet mogen opdringen. Maar goed, ik had al eerder op mijn weblog aangegeven dat ik geen bestuursfunctie onder PPK's voorzitterschap ambieerde.
Helaas zat die ideale, belangenloze en ervaren kandidaat voorzitter er niet bij. Ik denk dat zoiets pas mogelijk wordt als het gilde zo groot wordt dat een betaalde voorzitter tot de mogelijkheden behoort. Voorlopig zitten we toch vast aan belanghebbende vrijwilligers.PPK heeft wel sterke punten en komt inderdaad wel over als iemand die in staat is om een vereniging te dragen, maar zowel Lon als ik hadden uiteindelijk toch liever iemand gezien met ervaring in voorzitterschap maar verder geen persoonlijke belangen in de vereniging zelf.
Kijk eens aan... misschien dat we het dan maar 'Broederschap van front-end developers' moeten noemenOverigens ben ik gevraagd door PPK om toch het online kennisdelings-stuk (een speerpunt uit Lon's beleidsplannen) op me te nemen als commissie voorzitter, en heb daarmee ingestemd.
[ Voor 8% gewijzigd door 7.01D op 20-09-2007 01:57 ]
-- einde bericht --
Welke volstrekte idioot heeft die eis bedacht?De te examineren sites gebruiken geen inline styles of JavaScript.
De Google Group is trouwens ook onbereikbaar.
Die heeft Lon idd gesloten (erg jammer imo)curry684 schreef op donderdag 27 september 2007 @ 15:10:
De Google Group is trouwens ook onbereikbaar.
zijn laatste bericht was:
Subject: [FEG] We zijn verenigd! Leve de vereniging.
Date: 21-9-2007 0:50
Beste discussanten,
afgelopen dinsdag werd onze vereniging opgericht.
Peter-Paul Koch is als voorzitter gekozen en gaat zijn stinkende best
doen om een goeie vereniging neer te zetten. Hij heeft een mooi
programma en vooral een groep interessante leden waarmee hij aan de
slag kan gaan. Ik wil Peter-Paul bij deze alle succes wensen.
Tino zal zich inzetten voor de online kennisdeling. Dus dat zit ook
wel goed. Ik zal me vanaf de zijlijn ook niet onbetuigd laten.
Ik wil nog eenmaal iedereen bedanken die aan de discussies op deze
group meegedaan heeft.
En nu ga ik 'm sluiten.
groetjes Lon
PS Stem op mijn naamgevingsvoorstel: Argo! Naar het schip dat de
griekse helden bescherming bood tijdens hun avontuurlijke reizen op
zoek naar het Gulden Vlies. Helden zoals Ajax en J(a)son reisden mee!
Hoe toepasselijk. Stem voor Argo (Algemene veReniginG voor frOnt-
enders) en wordt een Argonaut!
http://www.quirksmode.org/branche/namen.html
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Het is inderdaad jammer dat de commissie voor diplomering nog steeds vasthoudt aan een setje onzinnige criteria, maar gelukkig is dat niets meer dan een interne proeftuin. Ik hoop dat voordat het hele voortraject voor echte certificering (door een onafhankelijke geaccrediteerde partij) rond is ze wel tot inkeer zijn gekomen...
Intentionally left blank
Ja. Koren en kaf zeg maar, de professionals tegenover de zolderkamerneefjes.MueR schreef op donderdag 27 september 2007 @ 15:16:
Als ik zo lees wat PPK allemaal post vind ik het maar een eng groepje. "De non professionals uitroeien" schijnt de strekking te zijn van zijn ideeën. Iedereen die niet voldoet aan zijn eisen moet dus maar een andere betrekking gaan zoeken?
zolderkamerneefjes mogen ook gewoon lid worden hoorBlue-eagle schreef op donderdag 27 september 2007 @ 15:33:
[...]
Ja. Koren en kaf zeg maar, de professionals tegenover de zolderkamerneefjes.
Intentionally left blank
Nou de meeste criteria die ik @ quirksmode lees vind ik best realistisch, zoals de nadruk op kunnen uitleggen waarom je iets op een bepaalde valide manier doet boven dat je specifieke keuzes volgens een discutabel stramien.crisp schreef op donderdag 27 september 2007 @ 15:24:
Getuige PPK's laatste artikel heeft onze tegenkandidatuur hem toch wel tot nadenken aangezet.
Het is inderdaad jammer dat de commissie voor diplomering nog steeds vasthoudt aan een setje onzinnige criteria, maar gelukkig is dat niets meer dan een interne proeftuin. Ik hoop dat voordat het hele voortraject voor echte certificering (door een onafhankelijke geaccrediteerde partij) rond is ze wel tot inkeer zijn gekomen...
Maar inline styles en Javascript vervolgens verbieden is dan weer extreem zot, met name omdat ze bij tables voor layout wel de uitzondering maken dat verdedigbaar gebruik wel kan.
crisp sloop die topicwarn eens
Ik vind deze pre-requisite eigenlijk al te zot voor woorden:curry684 schreef op donderdag 27 september 2007 @ 15:56:
[...]
Nou de meeste criteria die ik @ quirksmode lees vind ik best realistisch, zoals de nadruk op kunnen uitleggen waarom je iets op een bepaalde valide manier doet boven dat je specifieke keuzes volgens een discutabel stramien.
Maar inline styles en Javascript vervolgens verbieden is dan weer extreem zot, met name omdat ze bij tables voor layout wel de uitzondering maken dat verdedigbaar gebruik wel kan.
Het examen wordt voorafgegaan door een online beoordeling van twee of drie recentelijk door de kandidaat gemaakte sites. Zijn deze niet tabelloos/CSS, dan wordt de kandidaat toegang tot het examen ontzegd.
doneofftopic:
crisp sloop die topicwarn eens
Intentionally left blank
Je kunt vast wel ergens een kopietje met fake content plaatsen ter beoordeling (achter een wachtwoord natuurlijk, we willen immers niet dat het in de zoekresultaten van Google en consorten belandt).alienfruit schreef op donderdag 27 september 2007 @ 16:11:
Leuk dan kan ik al niet meedoen of ik moet wacht klusjes voor simpele zielen. Ik met name intranet achtige websites die alleen door het personeel wordt gebruikt. Mogen de mensen van het Gilde nog zo aardig zijn -- de klant wilt niet dat je het te zien krijgt of ze moeten medewerker worden bij enkele multinationals
Bij mijn huidige werkgever maak ik enkele statische templates die vervolgens door de backend developers geïmplementeerd worden in het betreffende CMS. Dat laatste gaat helaas niet altijd op de manier die ik zou willen (bv. door slechte ondersteuning van webstandaarden door CMS/platform). Voor een online beoordeling zou ik dus ook liever zien dat ik beoordeeld wordt op mijn templates i.p.v. op de uiteindelijke site die ervan getrokken wordt.
Dit zijn echter allemaal details die er pas echt toe doen als er wordt aangevangen met een online voorselectie. Ik ga er dan ook vanuit dat er nog wat 'mitsen' toegevoegd zullen worden. Door deze regels strikt op te stellen kan het echter ook duidelijk zijn dat je sommige delen van je site ook bij die voorselectie al van wat argumenten (de mitsen) moet voorzien.
Maar goed, voor de proeftuin zal het zo'n vaart niet lopen. Voor de echte certificering lijkt me een voorselectie overigens niet verkeerd. Het is onzinnig om examinatoren op te laten draven voor iemand die enkel tabellen gebruikt voor de layout, sites die niet toegankelijk zijn zonder JavaScript en/of alleen werken in IE7.
-- einde bericht --
Mja, ik neem aan dat je voor een certificering moet betalen. Dan heb je volgens mij al een redelijke voorselectie. Bovendien, waarom examinatoren laten opdraven? Gewoon een online systeempje waar je je opdracht kunt uploaden. Heb je meteen al een ingang voor administratie en zo.7.01D schreef op donderdag 27 september 2007 @ 17:44:
[...]
Maar goed, voor de proeftuin zal het zo'n vaart niet lopen. Voor de echte certificering lijkt me een voorselectie overigens niet verkeerd. Het is onzinnig om examinatoren op te laten draven voor iemand die enkel tabellen gebruikt voor de layout, sites die niet toegankelijk zijn zonder JavaScript en/of alleen werken in IE7.
Prometric werkt ook zo. Werkt prima.
Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy
Om je argumenten goed te kunnen nuanceren kan ik me zo voorstellen dat een face-to-face benadering uiteindelijk toch beter werkt. Voor mij wel i.i.g.JKVA schreef op donderdag 27 september 2007 @ 17:48:
Bovendien, waarom examinatoren laten opdraven? Gewoon een online systeempje waar je je opdracht kunt uploaden. Heb je meteen al een ingang voor administratie en zo.
Prometric werkt ook zo. Werkt prima.
-- einde bericht --
Misschien zit ik in de verkeerde branche, maar goed gedocumenteerde code lijkt me onderdeel van professioneel werken. Als argumenten niet uit de code op te maken zijn, lijken comments me op zijn plaats. En als dat niet genoeg is, moet het maar in een extern documentje.7.01D schreef op donderdag 27 september 2007 @ 18:44:
[...]
Om je argumenten goed te kunnen nuanceren kan ik me zo voorstellen dat een face-to-face benadering uiteindelijk toch beter werkt. Voor mij wel i.i.g.
Ik verwacht niet dat certificerings practica dermate moeilijkheid hebben dat designkeuzes niet op papier vast te leggen zijn. Al is het maar omdat het de bedoeling is dat je met bestaande technieken, patterns en practices werkt. En die beestjes hebben tegenwoordig allemaal namen, waardoor ze prima te documenteren zijn.
Ik heb persoonlijk nog nooit documentatie gezien van bijvoorbeeld markup.JKVA schreef op donderdag 27 september 2007 @ 21:22:
[...]
Misschien zit ik in de verkeerde branche, maar goed gedocumenteerde code lijkt me onderdeel van professioneel werken. Als argumenten niet uit de code op te maken zijn, lijken comments me op zijn plaats. En als dat niet genoeg is, moet het maar in een extern documentje.
Ik verwacht niet dat certificerings practica dermate moeilijkheid hebben dat designkeuzes niet op papier vast te leggen zijn. Al is het maar omdat het de bedoeling is dat je met bestaande technieken, patterns en practices werkt. En die beestjes hebben tegenwoordig allemaal namen, waardoor ze prima te documenteren zijn.
Common best practices zijn doorgaans slechts contemporary best practices (soms also known as 'hacks'). Het lijkt me niet dat je kennis van bepaald hacks (noodzakelijk vanwege beroerde standards-ondersteuning in bepaalde browsers) moet gaan certificeren maar beter kan toetsen op kennis van bepaalde standaarden en kennis van huidige plaformen (hun tekortkomingen en eventuele workarounds voor veel voorkomende problemen).
Als ik mijn markup en CSS zou moeten gaan documenteren dan neemt mijn productiviteit ook meteen met 90% af.
Intentionally left blank
Ik bedoel ook niet complete proza gaan schrijven, maar her en der een commentje kan volgens mij geen kwaad. Ook voor jezelf is dat handig als je over een week naar je code kijkt.crisp schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 02:00:
[...]
Ik heb persoonlijk nog nooit documentatie gezien van bijvoorbeeld markup.
Common best practices zijn doorgaans slechts contemporary best practices (soms also known as 'hacks'). Het lijkt me niet dat je kennis van bepaald hacks (noodzakelijk vanwege beroerde standards-ondersteuning in bepaalde browsers) moet gaan certificeren maar beter kan toetsen op kennis van bepaalde standaarden en kennis van huidige plaformen (hun tekortkomingen en eventuele workarounds voor veel voorkomende problemen).
Als ik mijn markup en CSS zou moeten gaan documenteren dan neemt mijn productiviteit ook meteen met 90% af.
Daarnaast mag een examinator van mij best wel de norm leggen: "Als ik het niet snap, is het fout of een minpunt". Het certificeren op standaarden maakt het minder waarschijnlijk dat je additionele toelichting nodig hebt, waardoor 'digitaal' certificeren des te makkelijker gaat.
Als je van de standaarden afwijkt en je hebt daar een goede reden voor, documenteer je dat. Dan is jouw argumentatie voor derden (in dit geval de examinator) duidelijk. In real life moet je dat ook doen, zeker in teamverband. In het kader van professionalisering van de front end branche lijkt het me een valide eis.
Nogmaals, met documentatie bedoel ik geen boekwerken, maar puur informatieve comments. Als je een heel technisch ontwerp bij je opdracht moet voegen om het duidelijk te maken, is er OF iets mis met de certificeringsopdracht OF jouw uitwerking is niet ok.
ik plaats wel eens comments in de css:JKVA schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 09:33:
[...]
Ik bedoel ook niet complete proza gaan schrijven, maar her en der een commentje kan volgens mij geen kwaad. Ook voor jezelf is dat handig als je over een week naar je code kijkt.
1
2
3
4
5
6
| #foo { height: 1%; // kut IE :( } #bar { width: 100%; // IE needs this! } |
feit is dat je dan eigenlijk serverside een comment-stripper zou moeten hebben; je bezoeker heeft niets met deze comments te maken en het is enkel extra ballast die over de lijn gaat.
Persoonlijk ben ik van mening dat met enige kennis van HTML en CSS markup en styling code doorgaans weinig tot geen commentaar behoeft. Mensen zonder kennis van HTML of CSS dienen er gewoon van af te blijven
True, met dien verstande dat je er niet vanuit moet gaan dat standaarden iets vaststaands zijn of perfect van zichzelf.Daarnaast mag een examinator van mij best wel de norm leggen: "Als ik het niet snap, is het fout of een minpunt". Het certificeren op standaarden maakt het minder waarschijnlijk dat je additionele toelichting nodig hebt, waardoor 'digitaal' certificeren des te makkelijker gaat.
Je kan je verder ook afvragen bij de norm "Als ik het niet snap, is het fout of een minpunt" of het kennisniveau van de examinator dan wel toereikend is
Geef eens wat concrete voorbeelden waar, wanneer en hoe jij documentatie verwacht?Als je van de standaarden afwijkt en je hebt daar een goede reden voor, documenteer je dat. Dan is jouw argumentatie voor derden (in dit geval de examinator) duidelijk. In real life moet je dat ook doen, zeker in teamverband. In het kader van professionalisering van de front end branche lijkt het me een valide eis.
Nogmaals, met documentatie bedoel ik geen boekwerken, maar puur informatieve comments. Als je een heel technisch ontwerp bij je opdracht moet voegen om het duidelijk te maken, is er OF iets mis met de certificeringsopdracht OF jouw uitwerking is niet ok.
Intentionally left blank
Daar heb je gelijk in. Met de tooling die ik momenteel gebruik, kan ik dat configureren. Was ff vergeten dat je dat niet out of the box hebt.crisp schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 09:42:
[...]
ik plaats wel eens comments in de css:
Cascading Stylesheet:
1 2 3 4 5 6 #foo { height: 1%; // kut IE :( } #bar { width: 100%; // IE needs this! }
feit is dat je dan eigenlijk serverside een comment-stripper zou moeten hebben; je bezoeker heeft niets met deze comments te maken en het is enkel extra ballast die over de lijn gaat.
Nou, ik zie certificering als volgt voor me: Je krijgt een bepaalde case met daarbij een aantal randvoorwaarden en wat formele eisen m.b.t. de opdracht. Bijvoorbeeld een paar conventies qua naamgeving en packaging die het voor de examinator gemakkelijker maken. Eventueel levert de case zelfs al bepaalde bronnen aan, zoals plaatjes of een grafisch ontwerp ofzo, zodat je niet per sé Photoshop skills hoeft te hebben.Persoonlijk ben ik van mening dat met enige kennis van HTML en CSS markup en styling code doorgaans weinig tot geen commentaar behoeft. Mensen zonder kennis van HTML of CSS dienen er gewoon van af te blijven
[...]
True, met dien verstande dat je er niet vanuit moet gaan dat standaarden iets vaststaands zijn of perfect van zichzelf.
Je kan je verder ook afvragen bij de norm "Als ik het niet snap, is het fout of een minpunt" of het kennisniveau van de examinator dan wel toereikend is
[...]
Geef eens wat concrete voorbeelden waar, wanneer en hoe jij documentatie verwacht?
De opdracht is het vertalen van de case in een concreet product, bijvoorbeeld een kleine website.
Die website zip je en upload je naar het Gilde.
Het Gilde heeft punten waar ze op letten, zoals semantiek, SEO, etc. Eventueel zijn deze punten SMART, maar goed, dat terzijde.
Het is de verantwoordelijkheid van de developer dat hij/zij een goed product aflevert, dus o.a. kwalitatief goede markup. Dat houdt wat mij betreft impliciet in dat je je aan algemene standaarden houdt. Indien je dat niet doet, prima, maar zorg dat je dat documenteert.
Een hack, specifiek voor IE? Prima, maar zet erbij welk probleem de hack oplost en dat het om IE gaat, zodat dat voor een ander zichtbaar is. In dat geval lijkt me een comment voldoende.
Sommige 'hacks' hebben meer impact, bijvoorbeeld dat ze de complete navigatieflow of layout beinvloeden. Bijvoorbeeld iets met AJAX oplossen. Ik kan me voorstellen dat je daar meer woorden voor nodig hebt om het uit te leggen. Misschien wil je zelfs met plaatjes oid iets toelichten. Dan loop je wat mij betreft tegen de grenzen van comments aan en moet je wel aparte documentatie gebruiken.
Dit moet dan wel goed ingeregeld worden, dus duidelijke eisen m.b.t. packaging beschikbaar stellen. Bijvoorbeeld verplichte directorystructuur:
- src
- public
- js
- images
- pages
- css
- private
- public
- bin
- doc
Maar goed, de grens moet de developer zelf maar bepalen. In de praktijk moet je namelijk dergelijke dingen ook zelf inschatten. Het Gilde moet maar beslissen of ze ermee akkoord gaan en dat verschilt per geval.
Maar dat lijkt me redelijk intensief. Er zal dan namelijk voor iedereen een andere opdracht bedacht moeten worden, anders wordt de community waarschijnlijk een grote uitwisselbron van oplossingen voor examenopdrachten.JKVA schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 10:44:
Nou, ik zie certificering als volgt voor me: Je krijgt een bepaalde case met daarbij een aantal randvoorwaarden en wat formele eisen m.b.t. de opdracht. Bijvoorbeeld een paar conventies qua naamgeving en packaging die het voor de examinator gemakkelijker maken. Eventueel levert de case zelfs al bepaalde bronnen aan, zoals plaatjes of een grafisch ontwerp ofzo, zodat je niet per sé Photoshop skills hoeft te hebben.
Het lijkt me dan ook beter om uit te gaan van bestaande projecten. Mocht je daar niet over beschikkeen (of niet in staat zijn deze voor dit doeleinde te gebruiken) dan kun je alsnog zelf iets in elkaar knutselen voor het examen.
Ik zie een examen niet zozeer als het afvinken van een checklist, al zal dat er ongetwijfeld bijhoren, maar meer als een discussie naar aanleiding van je sites en die checklist, en cases/stellingen die de examinator aan je voorlegt. Vandaar ook dat ik denk dat een face-to-face conversatie zich hier beter voor leent dan geschreven communicatie.
Wellicht dat er vooraf wel een soort minimumeisen gesteld kunnen worden aan de aangeleverde sites om te voorkomen dat iemand met een site van 2 tekstpagina's aan komt zetten
-- einde bericht --
Mja, misschien een combinatie van online/offline werk. Eerst ter review uploaden en dan mondeling in een testcentre je designkeuzes uitleggen tegenover een kritische examinator. Die kan dan wel het kaf van het koren scheiden.7.01D schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 15:17:
[...]
Maar dat lijkt me redelijk intensief. Er zal dan namelijk voor iedereen een andere opdracht bedacht moeten worden, anders wordt de community waarschijnlijk een grote uitwisselbron van oplossingen voor examenopdrachten.
Het lijkt me dan ook beter om uit te gaan van bestaande projecten. Mocht je daar niet over beschikkeen (of niet in staat zijn deze voor dit doeleinde te gebruiken) dan kun je alsnog zelf iets in elkaar knutselen voor het examen.
Ik zie een examen niet zozeer als het afvinken van een checklist, al zal dat er ongetwijfeld bijhoren, maar meer als een discussie naar aanleiding van je sites en die checklist, en cases/stellingen die de examinator aan je voorlegt. Vandaar ook dat ik denk dat een face-to-face conversatie zich hier beter voor leent dan geschreven communicatie.
Wellicht dat er vooraf wel een soort minimumeisen gesteld kunnen worden aan de aangeleverde sites om te voorkomen dat iemand met een site van 2 tekstpagina's aan komt zetten
Examinator wordt alleen wel een drukke baan zo.
Verwijderd
Waarom zou je bij certificering naar de implementatie kijken? Het gaat er om dat de interfacing naar de gebruiker in orde is, het gaat om het doel en niet om de middelen.
Laat iemand een site bouwen en kijk of er goed mee te werken is: cross-browser, accessible, goed door screenreaders te lezen, bookmarkable, noem maar op.
Als dat allemaal in prima orde is het toch de minst interessante zaak op aarde of iemand tables, floats, css, lelijke javascripts of wat voor smerig werk dan ook aflevert? Ik zou zo'n certificering als een unit-test willen zien, als die slaagt zal de implementatie me een rotzorg zijn.
Behalve dat je met unit tests niet kunt zien wat de performance is, of de code onderhoudbaar is, wat het doet met concurrency, enz. Dit zijn vooral serverside dingen, maar op markup gebied is vooral het eerste punt absoluut even geldig, misschien zelfs wel meer.Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 19:41:
Ik snap er weer eens niets van.
Waarom zou je bij certificering naar de implementatie kijken? Het gaat er om dat de interfacing naar de gebruiker in orde is, het gaat om het doel en niet om de middelen.
Laat iemand een site bouwen en kijk of er goed mee te werken is: cross-browser, accessible, goed door screenreaders te lezen, bookmarkable, noem maar op.
Als dat allemaal in prima orde is het toch de minst interessante zaak op aarde of iemand tables, floats, css, lelijke javascripts of wat voor smerig werk dan ook aflevert? Ik zou zo'n certificering als een unit-test willen zien, als die slaagt zal de implementatie me een rotzorg zijn.
Iets opleveren is in mijn optiek iets anders dan iets over de schutting gooien.
Verwijderd
Het Gilde beoordeelt mensen op hun vaardigheden. Door online te examineren weet je nooit zeker of de persoon in kwestie de pagina zelf heeft gebouwd. Een erg slecht idee: het examen/certificaat/whatever heeft op die manier binnen no time geen waarde meer.
Examens als deze kun je alleen IRL afnemen.
<herhaalmodus>Weleens van het bedrijf Thomson Prometric gehoord? Die doen dat al jarenlang voor de grootste bedrijven van de wereld.</herhaalmodus>Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 22:10:
Unit testing, joepie. Bij deze stel ik mijzelf beschikbaar om (uiteraard tegen een vorstelijke vergoeding) webpagina's te bouwen die door het Gilde worden goedgekeurd.
Het Gilde beoordeelt mensen op hun vaardigheden. Door online te examineren weet je nooit zeker of de persoon in kwestie de pagina zelf heeft gebouwd. Een erg slecht idee: het examen/certificaat/whatever heeft op die manier binnen no time geen waarde meer.
Examens als deze kun je alleen IRL afnemen.
Bij Sun certificeringen bijvoorbeeld upload je je opdracht. Dan wordt eerst beoordeeld of het aan alle eisen voldoet, dus of je uberhaupt geslaagd bent, zeg maar. Daarna, als je opdracht is goedgekeurd, krijg je een assessment waarin ze vragen gaan stellen over je uitwerking. En dat zijn kritische vragen waarvoor je wel precies moet weten hoe je uitwerking in elkaar steekt. Dat is de controleslag om te checken of het wel jouw opdracht is en niet van jouw (uber 1337 h@xx0rz) buurman.
Nogmaals, met een online 'voorcontrole' is volgens mij niets mis. Qua logistiek is het iig al een stuk handiger, zowel voor degene die examen doet als voor het gilde zelf. Bovendien kun je alvast het kaf van het koren scheiden, waardoor examinatoren minder tijd kwijt zijn. Want daar heb ik nog niemand over gehoord. Worden die gasten betaald? Reken maar dat examinator zijn redelijk wat uurtjes per week kost, zeker als het een succes wordt.
Als je de beleidsplannen doorleest zal je zien dat het niet de bedoeling is dat de bedrijfsvereniging zelf examens gaat afnemen, de uiteindelijk certificatie zal gedaan (moeten) worden door een onafhankelijke geaccrediteerde partij zoals bijvoorbeeld KEMA. De kosten die daaraan verbonden zijn zullen dan neem ik aan ook volledig voor de deelnemer zijn (er is geen bedrag meer voor opgenomen in de contributie, je zou dus hooguit nog leden een bepaalde korting kunnen geven vanuit de kas van de bedrijfsvereniging).JKVA schreef op zondag 30 september 2007 @ 11:44:
[...]
Nogmaals, met een online 'voorcontrole' is volgens mij niets mis. Qua logistiek is het iig al een stuk handiger, zowel voor degene die examen doet als voor het gilde zelf. Bovendien kun je alvast het kaf van het koren scheiden, waardoor examinatoren minder tijd kwijt zijn. Want daar heb ik nog niemand over gehoord. Worden die gasten betaald? Reken maar dat examinator zijn redelijk wat uurtjes per week kost, zeker als het een succes wordt.
Met de online 'voorcontrole' zoals hij nu beschreven staat door de commissie voor interne proefexamens is wel degelijk een hele hoop mis. Zelfs ik kan geen 3 sites laten zien waarvan het front-end werk volledig door mij gedaan is.
Persoonlijk vind ik een voorcontrole ook absolute onzin; als mensen te weinig kennis hebben zakken ze gewoon voor het examen en zijn ze hun geld kwijt, pech voor hun...
Verder vind ik dat de nadruk op dit moment nog veels te veel ligt op praktische uitvoering, theoretische kennistoetsing ontbreekt nog volledig terwijl dat juist een punt is dat je makkelijker objectief kan toetsen dan praktische kennis...
Intentionally left blank
Oei ik ben betrapt, ik heb idd niet alle plannen gelezen.crisp schreef op zondag 30 september 2007 @ 12:05:
[...]
Als je de beleidsplannen doorleest zal je zien dat het niet de bedoeling is dat de bedrijfsvereniging zelf examens gaat afnemen, de uiteindelijk certificatie zal gedaan (moeten) worden door een onafhankelijke geaccrediteerde partij zoals bijvoorbeeld KEMA. De kosten die daaraan verbonden zijn zullen dan neem ik aan ook volledig voor de deelnemer zijn (er is geen bedrag meer voor opgenomen in de contributie, je zou dus hooguit nog leden een bepaalde korting kunnen geven vanuit de kas van de bedrijfsvereniging).
Met de online 'voorcontrole' zoals hij nu beschreven staat door de commissie voor interne proefexamens is wel degelijk een hele hoop mis. Zelfs ik kan geen 3 sites laten zien waarvan het front-end werk volledig door mij gedaan is.
Persoonlijk vind ik een voorcontrole ook absolute onzin; als mensen te weinig kennis hebben zakken ze gewoon voor het examen en zijn ze hun geld kwijt, pech voor hun...
Theoretische toetsen ben ik sowieso voor, maar als ik ff teruggraaf in mijn geheugen is niet iedereen in dit topic het daarmee eens.Verder vind ik dat de nadruk op dit moment nog veels te veel ligt op praktische uitvoering, theoretische kennistoetsing ontbreekt nog volledig terwijl dat juist een punt is dat je makkelijker objectief kan toetsen dan praktische kennis...
Ik zie niet in waarom niet, gewoon even een paar vragen die zo in me op komen:JKVA schreef op zondag 30 september 2007 @ 12:31:
[...]
Theoretische toetsen ben ik sowieso voor, maar als ik ff teruggraaf in mijn geheugen is niet iedereen in dit topic het daarmee eens.
- Wat verstaan we onder semantiek?
- Noem 3 verschillende manieren waarop je met CSS een element kan positioneren
- Wat is het verschil tussen <b> en <strong>?
- [insert stukje code] - is dit valid HTML4.01 Strict? Zo nee, waarom niet?
Persoonlijk denk ik dat je uiteindelijk een mix zal moeten hebben van een theoretisch examen aangevuld met een praktische opdracht.
Intentionally left blank
I agree.crisp schreef op zondag 30 september 2007 @ 12:44:
[...]
Ik zie niet in waarom niet, gewoon even een paar vragen die zo in me op komen:
Persoonlijk denk ik dat je uiteindelijk een mix zal moeten hebben van een theoretisch examen aangevuld met een praktische opdracht.
Jammergenoeg heeft elke browser zijn quirks, waardoor je in de praktijk minder aan zo'n certificaat hebt dan je zou willen, maar goed, dat is misschien niet het doel van een theorie examen.
Bij de praktijkoefening moet dan maar blijken of je een goede cross browser site kunt klussen.
iOS developer
Verwijderd
En met die methodes heeft dus niemand iets mee te maken, hooguit jijzelf of jouw werkgever. Als jij nette HTML/CSS maakt (wat in mijn ogen niet bestaat) is dat voor jou als developer vanuit 'maintainability' oogpunt handig, maar waarom zou je het eindproduct daarop beoordelen?BikkelZ schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:14:
Je kunt misschien - zeker met zo'n snel veranderende staat van techniek - nooit echt goed testen of iemand goed cross-browser CSS, HTML en JS kent, maar je kunt wel indirect toetsen of iemand de juiste methodes gebruikt om dit soort problemen voor te zijn / snel te ontdekken.
Als jij met prutcode een mooie en goed werkende site kan afleveren, wat volop gebeurd in deze branch, en mensen zijn bereid jou daar voor te betalen dan ben je toch een goede frontender?
Je kan kort of lang blijven praten over het semantische verschil tussen een <b> en een <strong>, maar een gebruiker zou het een rotzorg zijn. Die wil gewoon dat zijn/haar merknaam of factuurnummer benadrukt wordt. HTML en semantiek passen überhaupt niet samen in één zin.crisp schreef op zondag 30 september 2007 @ 12:44:
[...]
Ik zie niet in waarom niet, gewoon even een paar vragen die zo in me op komen:
Een branchvereniging opzetten die gaat proberen een autoriteit te zijn die dit soort non-ontwikkelingen gaat beoordelen, ik wordt er niet goed van. Of zorg ervoor dat het web een volwassen platform wordt, of laat iedereen maar lekker doormodderen. Natuurlijke selectie doet de rest van het werk wel.
iOS developer
Verwijderd
Ik snap je punt maar voor mij zeg je nu zoiets als: "als je met prutswerk een goed rijdende auto aflevert wat maakt het dan uit wat er onder de motorkap gebeurt?"Verwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:46:
Als jij met prutcode een mooie en goed werkende site kan afleveren, wat volop gebeurd in deze branch, en mensen zijn bereid jou daar voor te betalen dan ben je toch een goede frontender?
Daar zou ik best mee kunnen leven, als je als verkoper kunt garanderen dat hij perfect blijft rijden.Verwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 17:26:
[...]
Ik snap je punt maar voor mij zeg je nu zoiets als: "als je met prutswerk een goed rijdende auto aflevert wat maakt het dan uit wat er onder de motorkap gebeurt?"
Goede code heeft voordelen en grote klanten (dus geen MKB) hechten waarde aan kwaliteit. Daarom laten ze werk ook door professionals doen in plaats van bij buurjongens. Als professionals dezelfde troep opleveren als "het neefje van...", waarom zou je dan die enorme meerprijs betalen?
Verwijderd
Dat vraag ik mij ook wel eens af ;-)JKVA schreef op zondag 30 september 2007 @ 17:55:
[...]
Als professionals dezelfde troep opleveren als "het neefje van...", waarom zou je dan die enorme meerprijs betalen?
Wat mij dus opviel eerder genoemd in deze thread is dat de/een website van ppk niet goed getoond werd in IE6. Zijn verklaring dat hij niet zo brakke browser ging ondersteunen en dat mensen eerst maar eens een fatsoenlijke browser moesten installeren. En dat staat mij zo tegen van deze html/css puristen, die vergeten wat het primaire doel is van de meeste websites: informatie overbregen. Naar welke browser dan ook.
oogjes open, snaveltjes dicht
Omdat nette HTML/CSS ook in zekere mate toegankelijkheid waarborgt en meer garanties biedt naar de toekomst dan hacks en ander prutswerk.Verwijderd schreef op zondag 30 september 2007 @ 15:46:
[...]
En met die methodes heeft dus niemand iets mee te maken, hooguit jijzelf of jouw werkgever. Als jij nette HTML/CSS maakt (wat in mijn ogen niet bestaat) is dat voor jou als developer vanuit 'maintainability' oogpunt handig, maar waarom zou je het eindproduct daarop beoordelen?
Nee, dan ben je een frontender met dezelfde oogkleppen als je opdrachtgever.Als jij met prutcode een mooie en goed werkende site kan afleveren, wat volop gebeurd in deze branch, en mensen zijn bereid jou daar voor te betalen dan ben je toch een goede frontender?
Als je het web puur als een visueel medium beschouwd voor desktop-gebruikers dan heb je gelijk...Je kan kort of lang blijven praten over het semantische verschil tussen een <b> en een <strong>, maar een gebruiker zou het een rotzorg zijn. Die wil gewoon dat zijn/haar merknaam of factuurnummer benadrukt wordt. HTML en semantiek passen überhaupt niet samen in één zin.
Als ik jouw instelling zo bezie dan hoop ik dat die natuurlijke selectie snel plaats gaat vinden. Het web is bedoelt als een interactief medium waar niemand van uitgesloten dient te worden. Webstandaarden en richtlijnen staan daarin centraal.Een branchvereniging opzetten die gaat proberen een autoriteit te zijn die dit soort non-ontwikkelingen gaat beoordelen, ik wordt er niet goed van. Of zorg ervoor dat het web een volwassen platform wordt, of laat iedereen maar lekker doormodderen. Natuurlijke selectie doet de rest van het werk wel.
Ik ben het met je eens dat de technologie op veel punten nog geen maturity heeft bereikt (en dus te wensen overlaat), echter zijn er wel intitiatieven gaande die richting maturity (kunnen) leiden. Mede dankzij mijzelf is dat ook 1 van de beleidspunten van de nieuwe Nederlandse beroepsvereniging:
Het Gilde* probeert zijn gewicht en draagvlak aan te wenden om standaardenorganisaties en implementerende partijen ertoe te bewegen het welzijn van front-end ontwikkelaars te verbeteren middels betere standaarden, technieken, documentatie en implementaties.
*Lees: de beroepsvereniging
Intentionally left blank
oh, dus we moeten maar zorgen dat elke website ook nog in Netscape 4 en IE3 er goed uitziet?Don Facundo schreef op zondag 30 september 2007 @ 22:06:
"If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, it's probably a duck"
Wat mij dus opviel eerder genoemd in deze thread is dat de/een website van ppk niet goed getoond werd in IE6. Zijn verklaring dat hij niet zo brakke browser ging ondersteunen en dat mensen eerst maar eens een fatsoenlijke browser moesten installeren. En dat staat mij zo tegen van deze html/css puristen, die vergeten wat het primaire doel is van de meeste websites: informatie overbregen. Naar welke browser dan ook.
IE6 heeft inderdaad (nu) nog een aanzienlijk marktaandeel, maar vergeet daarbij niet dat het toch een old-generation browser is. Ook hier bij Tweakers.net doen wij concessies mbt dergelijke verouderde browsers, met dien verstande dat content wel toegankelijk dient te zijn in IE6. Wij vinden het echter belangrijker dat onze site er goed uit ziet in *moderne* browsers en we proberen zoveel mogelijk volgens webstandaarden en richtlijnen te werken om te waarborgen dat onze site er ook in toekomstige browserversies goed uit blijft zien.
Intentionally left blank
oogjes open, snaveltjes dicht
Ja, maar dat wil zeggen dat je best kan besluiten om bepaalde zaken niet voor IE6 te fixen zolang dat de toegankelijkheid van de content en de werking van de primaire functies niet in gevaar brengt.Don Facundo schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 09:11:
Ik snap best dat je met het hele verre verleden wel eens kan breken, maar IE6 is dat nog niet. Het gaat mij om de houding de bezoeker zich maar moet aanpassen aan de website. Volgens mij wil een professioneel bedrijf dat zijn website door zoveel mogelijk mensen kan worden bekeken worden.
Zo hebben wij op onze frontpage besloten om bepaalde :hover effectjes niet te backporten naar IE6 en nemen we voor lief dat niet overal de layout pixelprecies is (zoalng het maar niet compleet f*cked-up is).
Intentionally left blank
En ik wil niet slijmen, maar tweakers is wat mij betreft nog één van de betere sites m.b.t. cross browser support. De meeste sites die ik zie houden er amper rekening mee (uitgezonderd van de meest simpele, niet AJAX en niet netjes vormgegeven sites).crisp schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 09:45:
[...]
Ja, maar dat wil zeggen dat je best kan besluiten om bepaalde zaken niet voor IE6 te fixen zolang dat de toegankelijkheid van de content en de werking van de primaire functies niet in gevaar brengt.
Zo hebben wij op onze frontpage besloten om bepaalde :hover effectjes niet te backporten naar IE6 en nemen we voor lief dat niet overal de layout pixelprecies is (zoalng het maar niet compleet f*cked-up is).
Ondanks dat de insteek weinig verschilt neig ik hier toch meer naar Don Facundo's standpunt: als het meer dan 1% marktaandeel heeft moet het (vrijwel) bedoeld als origineel zijn. Een pixeltje verschil hier en daar in IE6 okee, wellicht wat spaarzame missende features (ik heb bepaalde grappen met image buttons met transparency ook wel eens naar functioneel identiek maar volstrekt anders uitziend gemapt in een conditionally commented ie6hacks.css), maar afgezien daarvan moet het op 1 meter afstand exact hetzelfde zijn wmb.crisp schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 01:30:
[...]
oh, dus we moeten maar zorgen dat elke website ook nog in Netscape 4 en IE3 er goed uitziet?
IE6 heeft inderdaad (nu) nog een aanzienlijk marktaandeel, maar vergeet daarbij niet dat het toch een old-generation browser is. Ook hier bij Tweakers.net doen wij concessies mbt dergelijke verouderde browsers, met dien verstande dat content wel toegankelijk dient te zijn in IE6. Wij vinden het echter belangrijker dat onze site er goed uit ziet in *moderne* browsers en we proberen zoveel mogelijk volgens webstandaarden en richtlijnen te werken om te waarborgen dat onze site er ook in toekomstige browserversies goed uit blijft zien.
Ik denk dat dat voor een deel ook wel afhankelijk is van je doelgroep/bezoekers en hun verwachtingen. Verder is het natuurlijk puur een kosten/baten analyse waarbij kosten zich niet enkel vertalen in tijd die het kost om bepaalde features in een IE6 werkend te krijgen maar ook andere zaken zoals performance kosten (een elegante :hover fix zorgde op onze frontpage voor clientside parsetijden van >30 seconden) en extra onderhoudskosten door suboptimale code.curry684 schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 09:53:
[...]
Ondanks dat de insteek weinig verschilt neig ik hier toch meer naar Don Facundo's standpunt: als het meer dan 1% marktaandeel heeft moet het (vrijwel) bedoeld als origineel zijn. Een pixeltje verschil hier en daar in IE6 okee, wellicht wat spaarzame missende features (ik heb bepaalde grappen met image buttons met transparency ook wel eens naar functioneel identiek maar volstrekt anders uitziend gemapt in een conditionally commented ie6hacks.css), maar afgezien daarvan moet het op 1 meter afstand exact hetzelfde zijn wmb.
Intentionally left blank
De gilde is een leuk idee, maar hetgeen de front-enders lijken te vergeten is hoe vergankelijk hun functie is. Vergeet niet dat waar je mee bezig bent een tussenfase is; binnen enkele jaren zal 80% van de (X)HTML automatisch gegenereerd worden vanuit applicatie omgevingen, en iets later zal alles gebaseerd zijn op XML en XSLT. Als er iets in deze industrie schreeuwt om efficientie, is het wel de front-end schakel. Dus die gaat er komen.
Bovendien, laten we eerlijk zijn, it's no rocket science. De enige reden dat er weinig specialisten zijn is dat de meesten doorgroeien naar volwaardige pogrammeurs, interaction designers, vormgevers of project managers. Je w3c verhaal, toegankelijkheid, allemaal heel erg belangrijk maar waarom denk je dat je klanten niet weten wat de voordelen zijn? Waarom denk je dat het zo moeilijk is om je standaarden verhaal te verkopen? Het zijn niet hun voordelen; voor bedrijven zal het altijd een onbegrijpelijke schakel zijn. Het enige waar ze misschien oren naar hebben zijn je SEO argumenten en zelfs die gaan in de praktijk eigenlijk nergens over.
Het is een mooi initiatief, maar het oprichten van een gilde lijkt me zonde van je tijd. Ik zou die tijd stoppen in studie of de vruchten plukken van al het werk wat er nu is om genoeg geld te verdienen om straks een mindere tijd te overbruggen.
Verwijderd
Al dat front-end werk wordt door backend-frameworks zoals GWT en ASP.NET vervangen. Uiteindelijk ga je gewoon multi-threaded programmeren.posttoast schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 21:13:
Oei, dat is wel heel kort door de bocht 2! Front-end ontwikkelen is meer dan een beetje HTMLen. Sterker: ik denk dat het de komende jaren alleen maar interessanter gaat worden. Denk aan complete applicaties in je browser die voor een heel groot deel afhankelijk zijn van javascript.
Verwijderd
Ik wil wel eens zien wat voor draken van webapplicaties (zowel client als server) dat gaat opleveren.Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 21:33:
[...]
Al dat front-end werk wordt door backend-frameworks zoals GWT en ASP.NET vervangen. Uiteindelijk ga je gewoon multi-threaded programmeren.
Zolang de browser-oorlog gaande is, is er front-end werk genoeg. Daarna ook, want steeds meer programmatuur krijgt een webvariant. En ja, dat kun je met allerlei abstractielagen uit een framework trekken, maar a) iemand moet dat framework maken, en b) verregaande abstractie is funest voor de performance. Tevens komen er steeds meer platformen bij waar je rekening mee moet houden: PDA's, mobiele telefoons, spelcomputers en straks vast horloges en cd-spelers. Ik zie het er van komen dat ik op mijn Nokia 3310 kan websurfen.
Kortom, genoeg front-end werk de komende jaren.
sure2 schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 21:11:
Mag ik deze topic even een slinger geven?
Ik dacht dat de XML-hype ondertussen toch wel voorbij was, dit soort dingen riep iedereen jaren geleden. Inderdaad spelen XML-technologieën tegenwoordig een belangrijke rol op het gebied van (web)applicaties, maar op front-end gebied is het toch niet de 'killer-app' gebleken. Echt XHTML kom je nauwelijks tegen, XHTML2 kent voor wat betreft webbrowsers geen implementaties noch is er behoefte aan. De redenen zijn al vele malen genoemd.De gilde is een leuk idee, maar hetgeen de front-enders lijken te vergeten is hoe vergankelijk hun functie is. Vergeet niet dat waar je mee bezig bent een tussenfase is; binnen enkele jaren zal 80% van de (X)HTML automatisch gegenereerd worden vanuit applicatie omgevingen, en iets later zal alles gebaseerd zijn op XML en XSLT. Als er iets in deze industrie schreeuwt om efficientie, is het wel de front-end schakel. Dus die gaat er komen.
XML en XSLT is iets dat voornamelijk serverside speelt (clientside transformatie is om verschillende redenen niet handig), maar voor bijvoorbeeld websites met een non-XML back-end (de meesten) is dat een zinloze extra stap.
De heterogeniteit van het platform (browsers) maakt het juist wel lastige materie.Bovendien, laten we eerlijk zijn, it's no rocket science.
Oftewel: front-end development is geen volwaardig beroep in jouw ogen. En waarop baseer je dat? Op eigen ervaring of op de algemene misperceptie die er heerst onder non-front-end ontwikkelaars die niet gehinderd door uitgebreide kennis of ervaring op het front-end vlak daar wel een waarde-oordeel over menen te kunnen vellen?De enige reden dat er weinig specialisten zijn is dat de meesten doorgroeien naar volwaardige pogrammeurs, interaction designers, vormgevers of project managers.
Ik mis hier wat onderbouwing...Je w3c verhaal, toegankelijkheid, allemaal heel erg belangrijk maar waarom denk je dat je klanten niet weten wat de voordelen zijn? Waarom denk je dat het zo moeilijk is om je standaarden verhaal te verkopen? Het zijn niet hun voordelen; voor bedrijven zal het altijd een onbegrijpelijke schakel zijn. Het enige waar ze misschien oren naar hebben zijn je SEO argumenten en zelfs die gaan in de praktijk eigenlijk nergens over.
Het grootste probleem is denk ik het feit dat er geen grote direct zichtbare voordelen zijn. Zaken als betere onderhoudbaarheid en betere toegankelijkheid laten zich, zeker op de korte termijn, moeilijk kwantificeren. Je ziet echter wel een tendens, voornamelijk bij overheden, dat toegankelijkheidseisen een steeds grotere rol spelen en in sommige gevallen zelfs verplicht worden gesteld. Dat alleen geeft al aan dat het wel degelijk waarde heeft (zelfs al is dat alleen vanwege sociale wenselijkheid), en dat dit uiteindelijk dus gewoon verplichte kost gaat worden voor front-end developers.
Ik denk dat de beste jaren er nog aan moeten komen voor ons front-endersHet is een mooi initiatief, maar het oprichten van een gilde lijkt me zonde van je tijd. Ik zou die tijd stoppen in studie of de vruchten plukken van al het werk wat er nu is om genoeg geld te verdienen om straks een mindere tijd te overbruggen.
Intentionally left blank
Quirksmode ligt er nu bij mij uit? Of ligt dat aan mijn stageplek?Y0ur1 schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 23:23:
ppk moet wel even zelf zijn website van goede een goede tekenset voorzienhttp://www.quirksmode.org/branche/notulen.html check de diakritische tekens..
Een andere vraag: Wat voor vooruitgang is er op dit moment geboekt? Ik heb gezien dat er een nieuwe meeting aan zit te komen, in Groningen, maar verder heb ik op een naamsverandering na niet veel meer gezien? Is er al een officiele website online?
Verwijderd
Nope, nog niet. Gaat deze maand gebeuren, als alles goed gaat en de vrijwilligers genoeg tijd kunnen vrijmaken.Padschild schreef op woensdag 14 november 2007 @ 10:37:
Is er al een officiele website online?
Tja, dit is waarschijnlijk kost genoeg voor een hele andere discussiecrisp schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 23:10:
Ik dacht dat de XML-hype ondertussen toch wel voorbij was...
Dit is wel echt iets waar ik het structureel mee oneens benDe heterogeniteit van het platform (browsers) maakt het juist wel lastige materie.
Uiteraard, geavanceerde javascript toepassingen kunnen natuurlijk wel vrij ver gaan (zoals bijvoorbeeld je fantastische js lemmings destijds) maar in de praktijk zijn deze vaak dusdanig diep verweven met de backend, dat er eigenlijk nauwelijks over frontend gesproken kan worden. En ik heb het dus over die 99% van wat er aan de front-end ontwikkeld wordt.
Dat is niet wat ik bedoel, want dan zou ik mezelf niet serieus nemenOftewel: front-end development is geen volwaardig beroep in jouw ogen.
Het probleem met het "verkopen" van webstandaarden is dat het vrijwel nooit keiharde voordelen heeft voor de klant. Hoewel je er in theorie een hoop tijd mee kunt besparen op het gebied van onderhoud en hergebruik, komt dit in de praktijk vrijwel nooit voor. Ga voor jezelf maar eens na hoe vaak je hier nou echt mee te maken hebt. Tegelijkertijd kost het vervaardigen van een volledig standaard gebaseerde website wel meer tijd op het gebied van kwaliteitscontrole en management.Ik mis hier wat onderbouwing...
Over het algemeen zijn er veel frontenders die vanaf het punt dat ze over standaarden leren als een soort Messias door het bedrijf heen beginnen te vliegen. Op zich is dat goed, want op de lange termijn heeft het (in theorie in ieder geval) allemaal voordelen voor de samenleving. Maar hoe vaak is het nou echt voordelig voor het bedrijf waar Messias werkt, of de klanten voor wie zijn bedrijf werkt? Eerlijk, hoe vaak kun je stellen dat de kans dat er ooit een blind persoon gebruik gaat maken van de website gewoon NUL is? Het antwoord is, heel vaak. "Common sense". Ik heb mensen de front-end zien testen voor een intranet voor een filmproductie bedrijf, op toegankelijkheid voor blinden! In het kort, hoe vaak hamer je op toepassing van webstandaarden vanuit je eigen bevlogenheid en hoe vaak heeft het echt keiharde voordelen voor de klant?
Het hele idee van deze gilde is gebaseerd op deze bevlogenheid. Dat blijkt wel uit het gebruik van de term "gilde".
Overheden zijn inderdaad een uitzondering, omdat de toegankelijkheid voor hen een veel zwaardere requirement is. Maar overheidsprojecten zijn natuurlijk maar een fractie van de gehele markt.Je ziet echter wel een tendens, voornamelijk bij overheden, dat toegankelijkheidseisen een steeds grotere rol spelen en in sommige gevallen zelfs verplicht worden gesteld.
Overigens zie je ook daar dat het in praktijk brengen van standaarden en toegankelijkheids principes ver buiten alle reden wordt getrokken. Ik heb zelf een tijd bij 1 van de ministeries gezeten om te helpen bij de implementatie van de beroemde webrichtlijnen. Als de overheid bekend staat om haar inefficiente werken, dan zijn de webrichtlijnen daar een mooi voorbeeld van.
Voor jou wel, maar jij bent wel echt een uitzondering in dit verhaal. Jij bent, net als vele anderen gelukkig, van het kaliber dat uiteindelijk veel betrokken zal worden bij het technisch ontwerp van web applicaties e.d. en de invulling van frameworks wellicht, dat soort dingen. Waarschijnlijk doe je dat nu al veel. Maar een gigantische laag banen onder jouw niveau gaan denk ik echt na verloop van tijd wegvallen, op dezelfde manier als de kaartverkopers op het station.Ik denk dat de beste jaren er nog aan moeten komen voor ons front-enders
Begrijp me niet verkeerd, niet dat ik dat leuk vind ofzo. Maar ik denk dat het hele idee van een gilde nogal overdreven is, en voor "sommige bepaalde iemanden" waarschijnlijk vooral op andere motivaties berust dan het Evangelie der Webstandaarden door Nederland verspreiden.
Hier is ie ook plat:Padschild schreef op woensdag 14 november 2007 @ 10:37:
[...]
Quirksmode ligt er nu bij mij uit? Of ligt dat aan mijn stageplek?
C:\Users\Alex>ping www.quirksmode.org Ping request could not find host www.quirksmode.org. Please check the name and try again. C:\Users\Alex>nslookup www.quirksmode.org Server: uans0.cde.ua.ac.be Address: 143.169.254.100:53 *** uans0.cde.ua.ac.be can't find www.quirksmode.org: Non-existent domain
Kennelijk zit hij zelfs niet meer in de DNS...
Het is akelig stil ja, dat is meestal geen goed teken...Een andere vraag: Wat voor vooruitgang is er op dit moment geboekt? Ik heb gezien dat er een nieuwe meeting aan zit te komen, in Groningen, maar verder heb ik op een naamsverandering na niet veel meer gezien? Is er al een officiele website online?
We are shaping the future
Ik denk dat een gilde juist goed de scheiding kan aanbrengen tussen mensen van o.a. crisp zijn niveau, en 'de laag er onder'. En dat zie ik persoonlijk wel als een goede ontwikkeing; ik heb genoeg programmeurs gezien die "front-end er bij deden", waarvan er heel weinig waren die het op een manier deden waar ik blij van werd.2 schreef op woensdag 14 november 2007 @ 14:16:
Voor jou [crisp] wel, maar jij bent wel echt een uitzondering in dit verhaal. Jij bent, net als vele anderen gelukkig, van het kaliber dat uiteindelijk veel betrokken zal worden bij het technisch ontwerp van web applicaties e.d. en de invulling van frameworks wellicht, dat soort dingen. Waarschijnlijk doe je dat nu al veel. Maar een gigantische laag banen onder jouw niveau gaan denk ik echt na verloop van tijd wegvallen, op dezelfde manier als de kaartverkopers op het station.
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
probeer het eens zonder www.
Intentionally left blank
As officer Barbrady on South Park would say... "Nothing to see here folks. Move along..."
[ Voor 34% gewijzigd door BtM909 op 14-11-2007 16:32 ]
Verwijderd
Ik werk zelf als front-ender in een klein bedrijf en ik kan je vertellen dat het werken met Webstandaarden wel degelijk voordeel heeft voor de klant. Het gaat mij dan niet perse om toegankelijkheid van de website, het genereren van print stylesheets, geschikt maken voor meerdere apparaten, maar vooral om het onderhoud. Ik merk dat wanneer ik oude websites moet onderhouden, niet gebouwd in webstandaarden, ik dubbel zo lang bezig ben. Uurtje factuurtje? Voor de klant scheelt het meer dan de helft.2 schreef op woensdag 14 november 2007 @ 14:16:
[...]
Het probleem met het "verkopen" van webstandaarden is dat het vrijwel nooit keiharde voordelen heeft voor de klant. Hoewel je er in theorie een hoop tijd mee kunt besparen op het gebied van onderhoud en hergebruik, komt dit in de praktijk vrijwel nooit voor. Ga voor jezelf maar eens na hoe vaak je hier nou echt mee te maken hebt. Tegelijkertijd kost het vervaardigen van een volledig standaard gebaseerde website wel meer tijd op het gebied van kwaliteitscontrole en management.
Over het algemeen zijn er veel frontenders die vanaf het punt dat ze over standaarden leren als een soort Messias door het bedrijf heen beginnen te vliegen. Op zich is dat goed, want op de lange termijn heeft het (in theorie in ieder geval) allemaal voordelen voor de samenleving. Maar hoe vaak is het nou echt voordelig voor het bedrijf waar Messias werkt, of de klanten voor wie zijn bedrijf werkt? Eerlijk, hoe vaak kun je stellen dat de kans dat er ooit een blind persoon gebruik gaat maken van de website gewoon NUL is? Het antwoord is, heel vaak. "Common sense". Ik heb mensen de front-end zien testen voor een intranet voor een filmproductie bedrijf, op toegankelijkheid voor blinden! In het kort, hoe vaak hamer je op toepassing van webstandaarden vanuit je eigen bevlogenheid en hoe vaak heeft het echt keiharde voordelen voor de klant?
Ik zou trouwens niet eens meer weten hoe ik een website in tables opzet, ben er waarschijnlijk een stuk langer mee bezig. Als ik je posts lees, 2, ben ik het vooral eens met het feit dat webstandaarden niet de heilige graal zijn. Voor de klant telt het dat de website goed werkt en de conversie omhoog gaat. Het gaat dan meer om functionaliteit en de logica van het bouwen van internetsites dan om hoe je dat voor elkaar krijgt. Het zijn richtlijnen, die je zo veel mogelijk moet volgen maar niet ten koste van een heleboel tijd en kosten. Niet elke klant heeft het budget om de xHTML / CSS tot in de perfectie in alle browsers compatible te krijgen. Wij richten ons dan ook vooral op IE6, IE7, Firefox en Safari.
Ik heb mezelf niet ingeschreven bij het Gilde omdat ik het niet eens was met hoe de hele oprichting is gegaan en ik hoop dat ze zich goed gaan richten op het verbeteren van de kwaliteit van het internet in plaats van alleen maar mierenneuken over xhtml / css en welke tag waar nou precies beter past.
Verwijderd
De voordelen van standards worden beetje bij beetje helder maar blijven grijs gebied. Van te voren zijn nog steeds de voordelen uit de lucht gegrepen, maar omdat er meer grotere organisaties de stap of eerder de gok nemen krijg je steeds meer evaluaties en resultaten van bestaande projecten. Op basis daarvan kun je dan een gemiddelde pakken, wat er vroeger uiteraard nog niet was.
Voor meerdere niet nader te noemen beursgenoteerde organisaties behalen wij flinke kostenbesparingen maar nog steeds merk je wel dat het verkopen van standards niet makkelijk is omdat er door de jaren heen teveel is gehamerd op de technische aspecten en niet de aspecten die de executives interessant vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2007 21:42 ]
Kost me nou eigenlijk nooit moeite? Ik hoef maar een van onze sites aan te halen en te laten zien dat die wel binnen een week na release op relevante keywords resultpage 1 van Google halen, en dan hun huidige site waarvan 1 pagina geindexeerd is op de 32e resultspage.2 schreef op woensdag 14 november 2007 @ 14:16:
Het probleem met het "verkopen" van webstandaarden is dat het vrijwel nooit keiharde voordelen heeft voor de klant.
En dan heb ik het nog niet eens over de pret die je soms kunt hebben zodra je Firefox-screenshots doorstuurt met de opmerking erbij dat dat is wat 10% van hun potentiele klanten te zien krijgt.
Verwijderd
Je opmerking volg ik wel maar is ook niet afhankelijk van standards maar van een gebrek ontwikkelen/testen. Zelfs vroeger toen we nog met spacers werkten, kregen we IE4/NS4 identiek voor de bezoeker. De momenten dat dit niet het geval was, hadden we zelf de fout gemaakt. Dat de techniek minder handig was, is een feit maar het probleem ligt bij de bouwer.
Door de validation komen heeft ook geen bal met standards van doen. Het goed gebruiken van semantische code, met een strakke scheiding van content en opmaak, en zonder tables, is de standaarden gebruiken waar ze voor bedoeld zijn, en alleen een gek zal ontkennen dat dat goed is voor je rankings.Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2007 @ 08:43:
Standards hebben nog steeds geen bewezen waarde voor indexering, je krijgt niet een hogere pagerank als je door de validation heen komt.
Verwijderd
Zoals ik al aangaf, - en je kunt roepen dat wie het niet met je eens is, gek is - er is geen enkele onderbouwing dat het werken volgens een standaard een aanzienlijke bijdrage levert aan de pagerank. Dat zijn onderbuikgevoelens waar geen enkel onderzoeksbureau op het vlak van seo targets aan zal hangen omdat er geen eenduidige lijn zit in het rendement. Het is compleet uit de lucht gegrepen op uitspraken van mensen die hun pagerank zagen stijgen en dit gingen toewijzen aan het gebruik van één of meerdere standaarden maar niet verder keken naar andere factoren die velen malen meer impact hebben op pagerank.
Daarom richten de professionele bureaus zoals een Checkit (nee; niet mijn werkgever), zich meer op de functionele aspecten waarvan direct duidelijk is wat het effect op pagerank is. Je moet dan denken aan verwijzingen in een pagina naar zichzelf zoals in een breadcrumb, meerdere domeinen die naar dezelfde pagina's verwijzen, de fysieke locatie van informatie in een pagina, het toepassen van informatieve links die bijdragen aan de pagerank, of het slim toepassen van headers (alhoewel ook dit nog steeds grijs gebied is).
Kortom, dat het onder de motorkap er netjes uitziet is altijd aardig, maar het rendement ervan op pagerank is niet aantoonbaar. Reed Business heeft hier een paar weken geleden nog een uitgebreid onderzoek aan gewijd, aangezien ze steeds meer online business gaan doen en uiteraard hier alles uit willen halen. Het was niet aantoonbaar. Het rendement op wijzigingen in de copy, informatiehuishouding, frequentie van wijzigingen, wijzigingen in functionaliteit, en toepassing van betere links was wel aantoonbaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2007 09:49 ]
Als je vwb front-end development praat over standaarden dan praat je eigenlijk over het hele scala aan richtlijnen dat voorhanden en van toepassing is, dat omvat o.a. ook WCAG en (contemporary) best practices zoals o.a. verwoord in de webrichtlijnen voor de overheid.Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2007 @ 09:46:
Als je je niet aan een standaard houdt, cq. niet door de validatie heen komt gebruik je dus ook niet de standards. Dan hou je jezelf, en je klant, voor de gek. Je verwart tabeless layouts en semantiek met standards. In dat geval kun je beter praten over gestructureerde broncode.
Note overigens dat zelfs de HTML specificatie duidelijke aanbevelingen doet mbt het gebruik van bepaalde elementen en toegankelijkheid. Een aantal quotes uit de introductie:
Authors who design pages with accessibility issues in mind will not only receive the blessings of the accessibility community, but will benefit in other ways as well: well-designed HTML documents that distinguish structure and presentation will adapt more easily to new technologies.
Experience has shown that separating the structure of a document from its presentational aspects reduces the cost of serving a wide range of platforms, media, etc., and facilitates document revisions.
Pagerank is dacht ik meer afhankelijk van linking. Nette en semantische code heeft volgens mij echter wel voordelen mbt searchranking.Zoals ik al aangaf, - en je kunt roepen dat wie het niet met je eens is, gek is - er is geen enkele onderbouwing dat het werken volgens een standaard een aanzienlijke bijdrage levert aan de pagerank. Dat zijn onderbuikgevoelens waar geen enkel onderzoeksbureau op het vlak van seo targets aan zal hangen omdat er geen eenduidige lijn zit in het rendement. Het is compleet uit de lucht gegrepen op uitspraken van mensen die hun pagerank zagen stijgen en dit gingen toewijzen aan het gebruik van één of meerdere standaarden maar niet verder keken naar andere factoren die velen malen meer impact hebben op pagerank.
[...]
Intentionally left blank
Verwijderd
Wat ook logisch is in een definitie van een standaard. Als je de informatie dermate kunt scheiden van de weergave, dan is het beter te hergebruiken in andere bronnen, en loop minder risico dat de weergave regels ergens anders niet welkom zijn zoals bijvoorbeeld in de print, een mobiel platform, of nog verder; integratie in de backoffice van organisaties. Het is altijd makkelijker om een fietsband te verwisselen, als je hem eenvoudig los kunt halen zonder een grote gereedschapskist.Authors who design pages with accessibility issues in mind will not only receive the blessings of the accessibility community, but will benefit in other ways as well: well-designed HTML documents that distinguish structure and presentation will adapt more easily to new technologies.
Experience has shown that separating the structure of a document from its presentational aspects reduces the cost of serving a wide range of platforms, media, etc., and facilitates document revisions.
Het zegt alleen helaas niets over op welke wijze dit nu door externe partijen wordt gebruikt om betere resultaten te behalen.
Verwijderd
Dat semantiek meegenomen is in de berekening is een feit wat ook door Google wordt bevestigd, echter uit alle regels die pagerank bepalen staat het zo ver onder aan dat het een extraatje is en niet een bepalende factor.
Op visueel vlak maakt Google steeds meer sprongen, en ook op dat vlak kan de spider steeds meer content herkennen, en de mate van context vaststellen.