steefje schreef op maandag 23 juli 2007 @ 17:14:
A: Het online netwerk van Sony, wat kan ik ervan verwachten? Worden er eisen gesteld aan de verbinding waarmee je inlogd zoals bij XBL, hoe is de snelheid in vergelijking met XBL ( kan je dus lagvrij gamen) Gaat het downloaden van demo's etc. een beetje snel?
Heb zelf beide staan en ben dus zeker geen Fanboy. Het online deel bij de PS3 is al stukken beter dan destijds met de PS2 maar kan zeker nog steeds niet tippen aan XBL. Door zijn gesloten karakter zit XBL veel netter ineen, alles is beter geïntegreerd.
Over in-game online kan ik nog niet zoveel zeggen wegens te weinig ervaring (met zowel 360 als PS3) maar ze lijken me gelijkwaardig.
Qua downloaden/store is XBL ook weer superieur. Er zijn een paar dingen die me enorm ergeren aan de PS3 store :
* traaaag... is web-based en die pagina's en GIFs laden echt wel traag. Ook reageert de interface soms uiterst traag. Je klikt op een icoontje, en secondenlang gebeurt er niets waardoor je de neiging hebt om nog eens te klikken. XBL is veel sneller.
* hij onthoudt niet welke files je al gedownload hebt. Is me nu al een paar keer overkomen dat ik eenzelfde trailer 2x gedownload heb. Bij XBL krijg je gewoon netjes een vinkje te zien naast de files die je al hebt.
* je moet veel te veel knoppen indrukken eer je iets gedownload krijgt (en waarom moet ik ineens START indrukken ipv X als ik wil bevestigen dat het op de harddisk is ?!). En als het betalend is, heb je nog eens een hoop knoppen erbij in te drukken om geld op je account te zetten en dan er mee te betalen. Zou veel simpeler moeten allemaal.
Qua hardware vind ik de PS3 absoluut superieur. Qua besturingssoftware (XMB vs 360 Dashboard) zijn ze aan elkaar gewaagd. Qua games heeft nu de 360 nog het voordeel omdat hij nu eenmaal al langer op de markt is en er dus meer games zijn, maar op termijn zal dat ook nagenoeg gelijk zijn. En qua online heeft de 360 toch nog het voordeel.