Het wordt tijd dat de K10 in de winkels ligt, aan de reacties te zien
Nu, wat Penryn betreft. Op gelijke kloksnelheid 10% sneller dan de C2D. Da's niet veel, ik had meer verwacht. Barcelona zal dan ook gewoon klok voor klok sneller zijn. Probleem is echter dat Intel die krengen op 4Ghz kan klokken, dus het wordt een erg spannende race.
Barcelona launch op 10 september. Dit zijn de B1 cores, vandaar de lage kloks. B2 was te laat klaar, eind juni de eerste testexamplaren en dan duurt het nog minimum drie maand voor je die in massa productie hebt.
Verder heeft Barcelona niet echt SSE4 aan boord. Men noemt het SSE4a maar heeft slechts 4 van de 47 instructies en deze zijn niet compatible met die van Penryn. Dus als die nieuwe divx versie Intel only is zal AMD daar geen winst uit halen.
Penryn is eigenlijk niet zo speciaal, die moet het vooral van SSE4 hebben.
En zo zuinig is hij ook weer niet.
Pff, dat verhaal gaat niet echt meer op. AMD komt met 45W Phenoms. Laag geklokt wel, maar ze zullen ook gewoon zuinige chips hebben. Daarna komt 65W, das verwaarloosbaar tegen die 57W van Intel. Reken maar dat zo'n 4GHz Penryn gewoon 90W zal verstoken.
10% merk je bijna niet,
Klopt, maar als die 10% net genoeg zou zijn om de benchmarks te winnen dan heeft Intel weer een leuke marketing.
In mijn ogen, als AMD de snelheden kan waarmaken (> 3GHz) dan zullen ze wel meekunnen met Penryn. Belangrijker is dat AMD nu ook echte quad cores kan leveren, aangezien de markt ernaar vraagt (en dus geen gare FX opstellingen meer). De vraag is, wat moeten ze doen tegen Nehalem? Lijkt me dat Intel ze eind volgend jaar weer een pak rammel zal verkopen. Het is dan ook belangrijk voor AMD dat ze op tijd zijn met 45nm, zodat ze K10 chips hoog kunnen klokken om het tegen Nehalem op te nemen.
En als alles volgens schema blijft lopen dan komt AMD in 2009 met een nieuw architectuur (naast Fusion). In theorie kunnen ze mee met Intel, laten we hopen dat ze niet geplaagd worden door uitstellen en lage kloksnelheden.
/edit
Fudzilla bevestigt mijn woorden nogmaals, de K10 is klok voor klok sneller:
The most interesting part was that in all of these applications AMD claims a slight advantage over Intel's Core 2 Quad, but only at the same clock. This claim should be true if you compare the Core 2 Quad at 3GHz versus a 3GHz Phenom X4.
/edit 2
Intel weet dat Barcelona sneller is, dus hebben ze een hoop geld in SSE4 apps gestopt in de hoop toch een aantal benchmarks te winnen. Vandaar dat er nu al een divx versie met SSE4 ondersteuning is.
Wolfdale and Yorkfield are the first CPUs to support SSE4 and Intel spent a lot of time and money to optimize at least a few codecs and some multimedia content.
[
Voor 15% gewijzigd door
XWB op 08-08-2007 23:55
]