@ hierboven, denk dat het met die kaarten ook meer een driverprobleem is dan daadwerkelijk hoge eisen. Is dat trouwens niet op Vista getest?
Een driverprobleem dat alleen de 8800 GTX en Ultra snel genoeg zijn? Ik dacht het niet! Denk eens na... alsof een driver ineens de prestaties met een factor 3 omhoog schroeven... niet dus. Het kan best misschien 10-15% verbeteren, maar veel meer dan dat ook niet. Het is gewoon slecht gebouwd door Codemasters. Zou het spel er vervolgens nog uitzien als in Crysis, dan zeg ik nog "ok, daar betaal je de prijs voor". Maar nee, dat is ook niet het geval.
Ja... zal ik doen... op 800x600 en werkelijk alles uitschakelen, misschien loopt ie dan soepel. Gast, dat is het punt nu juist. Een spel moet goed schaalbaar zijn en dat is deze niet! Ik heb de allernieuwste hardware die er te verkrijgen is, alleen wel uit de middenklasse, maar daar is het gewoon onspeelbaar op! Wat dat wil zeggen is dat iedereen met een PC van pakweg een jaar oud, of nog ouder gewoon genaaid wordt door Codemasters. Die kunnen het spel niet spelen.
Als je met een mid-range videokaart van € 200 en 2 maanden oud, een Core 2 Duo E6300 processor op 3.0 GHz (zeg maar een Core 2 Extreme) en 2 GB werkgeheugen het spel niet kan spelen, is er iets met het spel mis. Dat is mijn punt.
Om een voorbeeld te geven, om op 1024x768 soepel te kunnen spelen moet je minimaal de volgende specs hebben:
- Core 2 Duo E6600 2.4 GHz (of andere Core 2 Duo overgeklokt)
- 2 GB werkgeheugen
- GeForce 8800 GTX of Ultra
Iedereen die een ietwat tragere processor heeft, denk aan een AMD Athlon 62 X2 en/of een videokaart die niet de absolute top is (HD 2900 XT, 8800 GTS 640 of lager) kan het spel gewoon niet spelen op normale instellingen op 1024x768.
Dit is te absurd voor woorden! Sterker nog: op dit moment is 22" een zeer populair beeldformaat. Dit is 1680x1050. Ik twijfel er ernstig aan of iemand met een Core 2 Extreme 3.0+ GHz, 2x 8800 GTX/Ultra in SLI en 4 GB werkgeheugen dit op die resolutie kan spelen. Te gek voor woorden!
Stel dat ik zou upgraden naar een 8800 GTS 320, wat natuurlijk zonde van mijn geld is aangezien mijn 8600 GT net 2 maanden oud is, dan haal ik in 1024x768 nog net 31fps, en dan zijn beeldverbeterende functies nog niet eens ingeschakeld. Ik kan het zelfs dan nog vergeten om een breedbeeldresolutie van 1280x720 te selecteren, laat staan 1680x1050.
Als je vervolgens gedwongen wordt om op 800x600 te spelen met alle mogelijke opties uitgeschakeld om maar een beetje soepele framerate te krijgen, dan kan je net zo goed DIRT niet kopen en gewoon 04/2005 blijven gebruiken, die wel op acceptabele resoluties te spelen zijn. Want punt is dat DIRT er nog niet eens zo goed uit ziet. Behalve de toevoeging van motion blur en HDR is er nauwelijks verschil te zien ten opzichte van 2005, dus waarom is het spel zo vreselijk traag? Omdat Codemasters te lui is om het spel goed voor de PC te schrijven en alleen maar geld wilt innen, aangezien ze hem voor de PS3 of X360 hebben geschreven en hij daar soepel op loopt. Overigens ziet hij er op de PS3 ook nog eens beter uit. Als je dan ook nog in acht neemt dat spellen die voor elk platform apart geschreven worden er op de PC het best uit zien, dan weet je gewoon dat Codemasters een stel luie flikkers zijn die gewoon EA achterna gaan: elk jaar een "nieuw" spel uitbrengen en er weer 50-60 euro voor vragen, terwijl er nauwelijks iets beter is. Nee, doe mij maar Valve met zijn Source engine. Erg goed schaalbaar en ziet er naarmate je beeldverbeterende functies inschakeld steeds beter uit en elk nieuw spel laat mij weer versteld staan van de mogelijkheden van de engine, zo ook Half Life 2: Episode 2. Vergelijk dat maar eens met het originele HL2 en je ziet dat er met dezelfde engine gewoon nog veel meer mogelijk is zonder dat de framerates ineens naar beneden kelderen. Maar dat terzijde.