NoepZor schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 20:14:
Het loopt dus inderdaad aardig terug. Wat betreft 98 -> XP dat dat trager loopt en even duurde voordat de drivers op gang kwamen is niet waar. XP is altijd trager gebleven op dezelfde machine, echter doordat de PC's steeds sneller zijn geworden is de achterstand na een tijdje omgezet in een "voorsprong". (meer XP gebruik en geen vergelijk meer met 98).
Ik blijf zelf nog even bij XP als ik het zo lees, enige wat beperkend kan zijn, zijn de toekomstige DX10 games en de games die MS vista only heeft gemaakt (bijvoorbeeld Halo2 ).
Ben ik het niet helemaal mee eens. (Hier overigens ook weinig problemen, misschien hier en daar een paar fps minder, maar ik zit niet de hele tijd naar de fps counter te kijken, ik ben aan het spelen).
Tussen 98 en XP is het grote verschil dat in die tijd het OS heel weinig liet doen door de hardware, de hardware van 98 kon ook niet veel zelf doen en was het dus voornamelijk software. XP kon op nieuwere hardware wel iets meer overlaten aan de hardware (en de drivers hielpen daarbij) maar op de 98 machine gaat dat niet lukken want die hardware kan dat niet. Omdat XP iets meer features en overhead heeft zal 98 dus per definitie trager zijn op dat systeem.
Nu is het echter zo dat Vista ook op de huidige generatie al een flinke lading meer laat doen door de hardware (vooral de videokaart kan voortaan aan de bak, waar eerder de CPU alles zelf moest doen). Dit zorgt ervoor dat een Vista systeem op relatief nieuwe hardware gekocht in het XP tijdperk sneller in de omgang kan zijn als XP. Echter is het zo dat Vista graag gebruik maakt van die extra performance door meer grafische frutsels, meer optimalisatie in de achtergrond (indexing, prefetching, caching, defrag etc) en noem maar op. Dit doet het snelheidsverschil bij normaal gebruik vaak te niet waardoor mensen klagen dat Vista trager is (zeker de grotere load op de HDD zorgt voor een tragere 'experience').
Wij als tweakers echter gooien die grafische frutsels uit en doen de optimalisatie zelf wel dus gooien dat ook uit. Dan krijg je op sommige systemen een geheel wat net zo snel of zelfs sneller werkt als hetzelfde systeem met XP.
Helaas gooien de hardware fabrikanten (en dan kijk ik specifiek naar nVidia, Creative en HP) een flinke lading roet in het eten door gewoon bagger drivers aan te leveren. Vooral voor iets oudere hardware zoals de nForce3 is het geheel gewoon triest te noemen. Weinig features, veel bugs en crashes en performance is al helemaal niet geweldig.
Heb je wat nieuwere hardware en wat geluk met de drivers dan krijg je een perfect werkend geheel onder Vista waarbij het performance verschil met XP verwaarloosbaar is.
Hopelijk brengen de fabrikanten nog betere drivers uit, maar de fabrikanten richten zich nu voornamelijk op de nieuwe producten. De producten cycle is ook iets korter geworden de laatste jaren waardoor er veel minder support is voor de iets oudere producten (2 cycles geleden, zoals de nForce3 die eigenlijk nog prima mee kan).
Microsoft heeft dus goed werk afgeleverd met Vista, vooral voor de gamers kan DX10 veel goeds betekenen (niet alleen de extra grafische spullen, maar ook de onderliggende technieken zoals pas nog uitgelegd op de FP).
Ik heb zelf geen enkele problemen gehad met gamen onder Vista, maar op mijn oudere systeem wel. Gelukkig is mijn PC waarmee ik game ook de PC met de nieuwste hardware (logisch) en dus werkt het daar allemaal prima op.
Heb je dus iets oudere hardware dan is het te overwegen of je over wilt stappen naar Vista, het is vaak wel goed te doen, maar je kunt tegen problemen aanlopen (aan de andere kant, dat kun je onder XP ook). Heb je iets nieuwere hardware dan zou ik zeker overstappen, met een oog op de toekomst is het prettig als je alles goed op orde hebt voordat de DX10 games eraan komen.
Verhalen over dat het dramatisch zou zijn onder Vista, dat de performance minder als de helft is etc zijn complete onzin. Ook is het zo dat Microsoft voor de verandering een keer goed werk heeft afgeleverd, maar dankzij de fabrikanten met hun brakke drivers (er zijn ook fabrikanten die wel goede drivers voor Vista kunnen leveren, ra ra hoe kan dat) krijgt het toch weer een beetje een slechte na-smaak.
Gelukkig prikken veel mensen er doorheen, ze proberen het gewoon, het werkt goed en ze zijn er happy mee.