CityEL, een elektrische brommer

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 3.284 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54122

Topicstarter
Na een aantal maanden plannen, bellen en regelen ben ik van het weekend in het bezit gekomen van een CityEL. De CityEL is een elektrische brommer. Dit leuke voertuig wordt al 20 jaar geproduceerd. Hij is ontstaan in Denemarken, maar na het faillissement van de fabriek is de productie overgegaan naar Duitsland. Sinds 1990 wordt de CityEL in nagenoeg ongewijzigde vorm gebouwd, alleen de techniek is gewijzigd.

Maar eerst een foto om te zien waar we het over hebben.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~deom/EL/zijkant.JPG

Ik ga de CityEL voornamelijk gebruiken voor woon-werkverkeer, maar alle andere ritten in het dagelijks gebruik zullen ook met de CityEL gemaakt worden. Ik heb mijn auto verkocht dus een andere vorm van vervoer heb ik alleen als ik mijn vrouw lief aankijk. Natuurlijk heb ik ook nog een ligfiets, maar voor dagelijks gebruik naar mijn werk vind ik die niet geschikt.

Het voertuig is dus een brommer. Dat betekent dat je er 45 kilometer per uur mee mag rijden. Binnen de bebouwde kom volg je de regels voor brommers voor wat betreft het fietspad, en buiten de bebouwde kom moet je op het fietspad rijden.

Met een snelheid van 45 kilometer per uur kun je op een volle acculading ongeveer 90 kilometer rijden. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de conditie van de accu’s en de temperatuur. 60 kilometer moet echter onder alle omstandigheden mogelijk zijn. Tanken gebeurt aan het stopcontact, en die zijn gelukkig ruim voorhanden in Nederland. In ongeveer 2 uur zijn de accu’s weer voor 75% opgeladen. Ik verwacht dus in de praktijk geen problemen met de actieradius. Natuurlijk is een rit naar Limburg niet haalbaar, maar daarvoor heeft mijn vrouw nog een auto en dat soort ritten maken we niet dagelijks.

De CityEl is nagenoeg helemaal van kunststof. Angst voor roesten heb ik dus niet. De verwachtte levensduur is ongeveer 25 jaar, en nog steeds rijden er El’s rond van de eerste lichting. De onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn, zijn makkelijk te vervangen. Sinds 1990 zijn de onderdelen uitwisselbaar. Een kilometerteller van tegenwoordig past in een CityEL van 1990, en de motor van een CityEL uit 1992 past zonder meer in mijn voertuig.

Nog maar een rijtje foto’s.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~deom/EL/voorkant.JPG

De cityEL van de voorkant gezien. Deze heeft als extra dat de grille in kleur is meegspoten. Samen met de meegspoten rolbeugel is dat het Optiek pakket.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~deom/EL/open.JPG

Om goed in te kunnen stappen klapt de bovenkant open. Het is even een handeling om dan in te stappen, maar in de praktijk gaat het heel eenvoudig.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~deom/EL/accu.JPG

De bron van energie. Vier maal 75 ampere accu's. Deze geven de motor 48 volt waardoor deze net wat pittiger is dan de 36 volt versie.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~deom/EL/motor.JPG

Om de kracht op de achteras over te brengen is deze CityEL uitgerust met een duplex ketting. Hierdoor heb je minder last van slijtage. Dit is een standaard bij de 48 volt uitvoering. De motor is een energiezuinige draaischijmotor met een vermogen van 2,5 kw. Door de motor in pulsen aan te sturen in plaats van een continue stroom is het verbruik erg laag. 5 kw per 100 kilometer is de opgave van de fabriek en wat ik heb begrepen is dat een haalbare opgave. Als de CityEl 's nachts word opgeladen kost dat dus 80 cent per 100 kilometer. Probeer dat maar eens met een gewone auto of brommer.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~deom/EL/bagage.JPG

Natuurlijk moeten er ook spullen mee kunnen. In de bagageruimte is daar meer dan genoeg plek voor. Met een extra set kun je van deze ruimte een kinderzit maken.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~deom/EL/dashboard.JPG

Het dashboard geeft alle nodige informatie zoals snelheid en lading van de accu's weer. Mijn CityEl heeft ruim 15000 kilometer gelopen in 4 jaar. Ik weet van iemand dat die er al 150000 kilometer mee gereden heeft.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~deom/EL/knoppen1.JPG

De bedieningsknoppen voor de noodverlichting de ontwasemingsinstallatie met warme of koude lucht en de bediening voor de verlichting.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~deom/EL/knoppen2.JPG

Aan de andere kant van het stuur de "flipper" voor de rijrichting. Naar boven is vooruit, naar beneden is achteruit. En net als een DAF gaat een CityEL achteruit net zo hard als vooruit. De grote rode knop is een noodstop. Deze onderbreekt meteen de stroomtoevoer aan de motor.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~deom/EL/stuur.JPG

Om van richting te veranderen is een stuur noodzakelijk. Als extra heb ik een mooi geel leren stuur wat erg lekker in de hand ligt.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~deom/EL/handrem.JPG

Bovenaan de foto is de handrem te zien. Verder heeft de CityEl een goedgekeurde driepuntsgordel, dus er is geen helmplicht. In het bakje onderaan de foto komt een radio voor het noodzakelijke vermaak.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~deom/EL/kontje.JPG

Tot besluit het kontje. Zulke mooie ronde vormen, daar moet je toch verliefd op worden.

Zo, en dan nu de weg op. Nou niet helemaal. Ik kan pas over anderhalve maand terecht bij de RDW voor een keuring, Pas als ik een kentekenplaat heb mag ik gaan rijden. Tot die tijd kn ik dus op en neer in de tuin en stiekum in de straat rondjes rijden.

Dan ga ik nu nog even een paar filmpjes omzetten naar MPG. Die zet ik zo nog even in het bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wel een grappig ding :P Ben je alleen niet bang dat iemand ermee aan de haal gaat als je hem ergens parkeert? Ziet eruit alsof je hem zo weg kunt rollen of in een busje kunt schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:33
Tot besluit het kontje. Zulke mooie ronde vormen, daar moet je toch verliefd op worden.
Ieder zn mening zeggen we maar he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-04 10:58
Zo he, wat een stoer pimp ding is dat. ;)
Waar kun je die dingen nog te koop vinden, en wat kosten ze dan zoal?

Zeker wel een leuk voertuig gezien het op stroom werkt. Kan me alleen voorstellen dat de accu's niet erg chill werken. (90 km op 1 lading vind ik niet bijzonder veel, en zo te zien zijn het lood-accu's die het niet lief vinden om steeds ontladen te worden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 16:10
Concept is hardstikke goed enzo natuurlijk maar toch zou ik niet dood gevonden willen worden in zo'n semi-bejaardenmobiel. NOFI natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 20:10
Grappig ding, evt leuk voor een elektrotechneut om dit ding aan te passen, om nog zuiniger te kunnen rijden. Heb je er nooit aan gedacht om je bandjes met stikstof te vullen? ff checken wat je bandenspanning is en dan langs een autoboer langsgaan om bij te tanken(~€2,50 per wiel).
Maar als er fietsbanden onder zitten, heb je te maken met een hogere druk dacht ik.
Ik zou wel eens willen weten wat voor kunststof de buitenkant is, en wat je doet tegen verschrikkelijke temperaturen binnenin.
Je kan ook nog denken aan zonnecellen, om je bereik te vergroten, en tanken terwijl je werkt ;)
Lijkt me leuk om zoiets te bedenken en maken(als inginieur in opleiding).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 23:02

Dennahz

Life feels like hell should.

Gaaf ding man ! Wat moet zoeits kosten?
De kosten voor de aanschaf van dit product liggen tussen de 2490,= euro voor basis model en luxe uitgebreiden model is 9349,= euro. Daar tussen in zijn dan ook nog weer model mogelijkheden.
Vrij prijzig toch wel.

[ Voor 79% gewijzigd door Dennahz op 18-06-2007 21:09 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
warcow schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:01:
Zo he, wat een stoer pimp ding is dat. ;)
Waar kun je die dingen nog te koop vinden, en wat kosten ze dan zoal?

Zeker wel een leuk voertuig gezien het op stroom werkt. Kan me alleen voorstellen dat de accu's niet erg chill werken. (90 km op 1 lading vind ik niet bijzonder veel, en zo te zien zijn het lood-accu's die het niet lief vinden om steeds ontladen te worden.)
In Nederland zijn ze niet te koop. Ik heb deze van het weekend in Denemarken gehaald bij http://www.cityel-import.dk. De fabriek zit in Duitsland. De goedkoopste versie begint bij 7500 euro, en met een beetje aankleding gaan de prijzen snel ovver de 13000 euro. Ik denk dat dat een beetje hoort bij de markt en de productiecapaciteit. Het is namelijk geen massaproductie.

90 kilometer is voor mij meer dan voldoende. Meestal rij ik niet meer dan 50 kilometer op een dag, en vaak nog minder. De accu's zijn trouwens gel accu's die goed tegen diepontladen kunnen. Bij regelmatig gebruik gaat een set ongeveer 10.000 kilometer mee. Voldoende om een jaar te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

omg, hoe gruwelijk :X :|

Daar wil je toch niet dood in gezien worden? Laat staan dat je als je iets raakt je waarschijnlijk ook meteen dood bent...

Mag ik vragen wat zoiets moet kosten?

En is dit weer niet een product van een gehypte overhaaste aankoop? Even groen willen zijn en impulsief kopen? Volgens mij staat daar over een jaar terug een wagen op de oprit. In theorie is het allemaal wel netjes en goed, maar wacht tot je er een paar maand praktijkervaring mee opdoet.

btw, hoe belachelijk voel je je niet in die karige 'zweefvliegtuiglike' cockpit. Dan kan je toch net zo goed een ligfiets nemen :s . Of een elektrische fiets of zo.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb soms ook van die super groene elektrische bevliegingen (in m'n gedachten dan, want als student kan ik die dingen toch niet betalen) maar daar stap ik dan snel genoeg weer van af. Teveel compromis, te duur, te onpraktisch, nog niet echt goed doorontwikkeld . (behalve die Tesla sportwagen, maar goed: duuuuuur :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Fake schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:02:
Concept is hardstikke goed enzo natuurlijk maar toch zou ik niet dood gevonden willen worden in zo'n semi-bejaardenmobiel. NOFI natuurlijk.
Als je er naast staat zie je meteen dat het geen bejaardenmobiel is, al is het alleen maar dat als je er een bejaarde in zou krijgen, je deze er nooit meer uitkrijgt, maar ik ben het met je eens dat je het wel moet durven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nas T schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:07:
Grappig ding, evt leuk voor een elektrotechneut om dit ding aan te passen, om nog zuiniger te kunnen rijden. Heb je er nooit aan gedacht om je bandjes met stikstof te vullen? ff checken wat je bandenspanning is en dan langs een autoboer langsgaan om bij te tanken(~€2,50 per wiel).
Maar als er fietsbanden onder zitten, heb je te maken met een hogere druk dacht ik.
Ik zou wel eens willen weten wat voor kunststof de buitenkant is, en wat je doet tegen verschrikkelijke temperaturen binnenin.
Je kan ook nog denken aan zonnecellen, om je bereik te vergroten, en tanken terwijl je werkt ;)
Lijkt me leuk om zoiets te bedenken en maken(als inginieur in opleiding).
Ik denk niet dat hij nog veel zuiniger gaat rijden. Ze zijn er immers al 20 jaar mee bezig om te komen waar ze nu zijn. Wat is de meerwaarde van stikstof. Ik weet dat de moleculen groter zijn waardoor ze minder snel door het rubber heengaan en de band dus langer hard blijft. Regelmatig controleren van de spanning moet dat ook kunnen voorkomen.

Ik weet niet precies wat voor soort kunststof het is. Het is termisch gevormd. Ik heb wel specifiek de cabrio versie genomen, zodat ik in de zomer open kan rijden. In de winter is het alleen maar lekker als het snel opwarmt.

Zonnepanelen op het dak is niet heel interessant. Om de accu's bij te laden heb je ongeveer 6 m2 nodig, en dat past gewoon niet. Aan het stopcontact dus, en zonnepanelen op het dak thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-04 10:58
Ah gel accu's. Dat zal dan voor een deel ook nog wel die prijs maken lijkt me.
Ik heb verder nog nooit zo'n ding gezien. (zowel rijdend als te koop)
Alleen dat maakt die bak al stoer genoeg om in rond te rijden. (ondanks dat ie natuurlijk nogal vaag is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 131051 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:08:

En is dit weer niet een product van een gehypte overhaaste aankoop? Even groen willen zijn en impulsief kopen? Volgens mij staat daar over een jaar terug een wagen op de oprit. In theorie is het allemaal wel netjes en goed, maar wacht tot je er een paar maand praktijkervaring mee opdoet.

btw, hoe belachelijk voel je je niet in die karige 'zweefvliegtuiglike' cockpit. Dan kan je toch net zo goed een ligfiets nemen :s . Of een elektrische fiets of zo.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb soms ook van die super groene elektrische bevliegingen (in m'n gedachten dan, want als student kan ik die dingen toch niet betalen) maar daar stap ik dan snel genoeg weer van af. Teveel compromis, te duur, te onpraktisch, nog niet echt goed doorontwikkeld . (behalve die Tesla sportwagen, maar goed: duuuuuur :) )
Het millieu is in deze op de laatste plaats gekomen. De eerste reden was dat ik niet meer wilde meebetalen aan de enorme winsten van de benzinemaatschappijen, daarna kwam dat ik niet meer in de file wilde staan, gevolgd door goedkoop rijden door geen APK en wegenbelasting en parkeren op de stoep. O,ja natuurlijk ook geen spitsheffing.

Omdat ik al twee ligfietsen heb, moest er dus wat anders komen. Iets dat ook in de winter geschikt is om je te vervoeren. Uiteindelijk ben ik bij de CityEL aangekomen. Vervolgens ben ik bijna 7 maanden bezig geweest met plannen, bellen en regelen. Van een overhaaste aankoop kun je dus niet meer spreken. En dat groene? Leuk meegenomen, maar geen hoofdreden.

De Tesla is naast heel duur ook niet echt beschikbaar, en daarmee geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
warcow schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:18:
Ah gel accu's. Dat zal dan voor een deel ook nog wel die prijs maken lijkt me.
Ik heb verder nog nooit zo'n ding gezien. (zowel rijdend als te koop)
Alleen dat maakt die bak al stoer genoeg om in rond te rijden. (ondanks dat ie natuurlijk nogal vaag is)
De motor die erin zit kost al zo'n 1000 euro, dus dan gaat het snel. Setje accu's soet ook 400 euro en dan de rest van de onderdelen nog.

Van alle vreemde voertuigen die ik heb (gehad) is dit wel de meest aparte ja. Ik heb jaren op een step door Rotterdam gereden om bij clienten op huisbezoek te gaan. Ik heb nu twee ligfietsen, waarbij de tadpole driewieler ook niet echt common is, maar de CityEL slaat alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 14:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mooi ding hoor, vraag me af hoe hij bevalt in de praktijk :) Wat heb je nou uiteindelijk betaald? En hoeveel kosten nieuwe accu's en dergelijke en na hoeveel kilometer moet je het zooitje vervangen?

Gelden voor dit ding nou dezelfde regels als voor 3-wielige fietsen van minimaal 75cm breed? Die mogen namelijk altijd op de weg rijden, ook buiten de bebouwde kom. Ben bang dat je anders vaak vast komt te zitten bij al die paaltjes dit midden op het fietspad staan.

Qua elektro-vehicle design vind ik de Sinclair C5 nog wel iets stoerder. Die ziet er echt uit alsof ie uit een jaren 70/80 sci-fi film komt rollen (ligt misschien ook aan de kleur?). Het neusje van de CityEL is me iets te modern :)

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 18-06-2007 21:25 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-04 23:16

Gé Brander

MS SQL Server

Krijg je nou een bromfiets bordje er op of een gewone auto/motor nummerplaat?
Gizz schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:24:
Qua elektro-vehicle design vind ik de Sinclair C5 nog wel iets stoerder. Die ziet er echt uit alsof ie uit een jaren 70/80 sci-fi film komt rollen (ligt misschien ook aan de kleur?). Het neusje van de CityEL is me iets te modern :)
Maar dan zit je niet droog...

[ Voor 77% gewijzigd door Gé Brander op 18-06-2007 21:25 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gizz schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:24:
Mooi ding hoor, vraag me af hoe hij bevalt in de praktijk :)

Gelden voor dit ding nou dezelfde regels als voor 3-wielige fietsen van minimaal 75cm breed? Die mogen namelijk altijd op de weg rijden, ook buiten de bebouwde kom. Ben bang dat je anders vaak vast komt te zitten bij al die paaltjes dit midden op het fietspad staan.

Het is voor de wet een driewielige bromfiets. Bij een drieiwielige fiets mag je het verplichte fietspad verlaten als deze breder is dan 75 cm, maar voor een brommer geldt dat volgens mij niet, maar dat ga iik nog uitzoeken.

De Sinclair mist natuurlijk wel twee dingen. Als eerste een dak, die is in Nederland wel erg nodig en hij is niet meer te krijgen, dus onderhoud wordt wat lastig op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Lijkt me ook niet nee, of je moet een paraplu meenemen :P
Maar puur qua design vind ik hem mooier. De CityEL is praktischer, kan verder, sneller etc.

Qua prijs won de C5 trouwens wel, nieuwprijs was 400 pond geloof ik. Alleen jammer dat het bedrijf failliet is gegaan..

[ Voor 20% gewijzigd door Gizz op 18-06-2007 21:28 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
c70070540 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:24:
Krijg je nou een bromfiets bordje er op of een gewone auto/motor nummerplaat?

[...]

Maar dan zit je niet droog...
Een bromfietsplaatje. Het is immers een echte brommer, of zoals ze in Denemarken zeggen een "Stor Knallert".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En dit dan

Ok, wel nog fossiele brandstoffen, maar het is tenminste nog een wagen. Spijtig genoeg maar in 2009 beschikbaar :O :) maar iets in die richting.

Anyway, ik snap je motivatie wel, en het is idd bijzonder goedkoop qua variabele kosten. Hopelijk wordt je er niet in aangereden. Veel plezier ermee! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 131051 op 18-06-2007 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anoniem: 131051 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:39:
Hopelijk wordt je er niet in aangereden. Veel plezier ermee! :)
Lijkt me veiliger dan aangereden worden op een brommer/fiets? En zo'n knalgeel ding valt wel redelijk op natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7727

Die dingen van Sinclair vind ik wel wat strakker eruitzien, alleen zit je daar niet droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gizz schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:40:
[...]

Lijkt me veiliger dan aangereden worden op een brommer/fiets? En zo'n knalgeel ding valt wel redelijk op natuurlijk :)
Dat is een ding wat zeker is. De onderkant is dubbelwandig en gevuld met schuim. Onderstaand een foto van een CityEl die een frontale botsing heeft doorstaan.
Hoewel er nu ongeveer 10.000 CityEl's rondrijden wereldwijd, zijn er bij mij geen ongelukken met dodelijke afloop bekend.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~deom/EL/CityElCrash.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ziet er netjes uit ja, als zegt het natuurlijk weinig over de krachten die op de bestuurder komen te staan (voor mij als leek in ieder geval). Vind hem er in het wit trouwens stoerder uitzien (meer retro of zo) :)

Enig idee hoeveel er in Nederland rondrijden?
Anoniem: 7727 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:45:
Die dingen van Sinclair vind ik wel wat strakker eruitzien
Je bent dus niet de enige ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Gizz op 18-06-2007 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gizz schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:49:
Ziet er netjes uit ja, als zegt het natuurlijk weinig over de krachten die op de bestuurder komen te staan (voor mij als leek in ieder geval). Vind hem er in het wit trouwens stoerder uitzien (meer retro of zo) :)

Er moeten er nog een paar rondrijden, maar ik heb er een kunnen achterhalen. Die is in handen van een Acim accubedrijf.

Van zowel de Deense importeur als van de fabrikant heb ik gehoord dat er een stuk of drie in Nederand zouden moeten rijden, maar wanneer dat was en of dat nog steeds zo is, weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7727

[...]

Ja zat ff niet op te letten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-03 17:18
Ah leuk, daar is het topic dan :) Wel grappig dat mensen denken dat het een inpulsaankoop is, terwijl je al maanden je frustraties aan het afreageren was in het DE-topic :P

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Zou het zoveel duurder zijn om iets dergelijks te maken in auto-formaat? Iets sterkere motor, iets meer accu's, iets minder compromissen voor de gebruiker (maar in gebruik natuurlijk nog wel veel goedkoper dan een benzine/dieselauto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 15:00
Gefeliciteerd Deom! Je hebt er flink wat stress voor over moeten hebben maar daar staat-ie dan toch mooi maar in je tuin.

Beetje jammer van sommige reacties hier v.w.b. het uiterlijk, maar ach. Jij lacht in je vuistje als wanneer de benzine weer eens duurder wordt.

Ik vind hem cool, en 90 km bereik is prima! Ik woon in Hilversum en als ik een cirkel met een straal van 90 km trek dan is heel midden-Nederland bereikbaar, zelfs kleine stukjes België en Duitsland. En natuurlijk, je moet hem dan op je bestemming opladen maar als ik ergens 90km heen rij blijf ik over het algemeen geen 5 minuten.

Ik ben jaloers op je, man :9~ Het zal voor mij in eerste instantie een elektrische scooter worden denk ik, dat is voor mij wat makkelijker te behappen qua financiën, stallingsruimte, regelwerk en daarbij is mijn woon/werk-afstand ook een stuk kleiner.

Ik ga je avonturen met grote interesse volgen.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

[...]

Cinclair C5....

Heerlijk, die heb ik een keer gekregen, niet meer in super staat dat niet maar ik was nog erg jong.
Toen samen met papa er een Bejaardenkar in gebouwd. Hele as eruit en zo had ik er een motor in zitten :)

Toen stond hij heel lang en is hij naar de schroot gegaan.. Helaas :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Andamanen schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:23:
Zou het zoveel duurder zijn om iets dergelijks te maken in auto-formaat? Iets sterkere motor, iets meer accu's, iets minder compromissen voor de gebruiker (maar in gebruik natuurlijk nog wel veel goedkoper dan een benzine/dieselauto).
Dat moet wel mogelijk zijn, het probleem is dat het dan te duur wordt. Als je kijkt naar een voertuig als de Twike, wat toch een bijna-auto is, dan kan die voor een minimumbedrag van € 14900 voor je duer staan. Wil je een echt praktisch voertuig van is een betere accu aan te raden en gaat de prijs al naar de € 24400. Wil je hem een beetje pimpen met kleurtjes en leren stoelen etc. kun je zonder veel problemen richting de € 40000. Dat is toch wel erg veel geld voor een auto met toch wel wat beperkingen.

Dan is de CityEl helemaal zo'n gek compromis nog niet. Vergeet ook niet dat dit een brommer is: als de provinciale of snelweg dus weer eens vaststaat dender jij lekker verder over het fietspad, de file voorbij. Ik zie het wel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Op marktplaats zie je ze regelmatig voor een habbekrats voorbijkomen. Maar het is niet vergelijkbaar met een CityEl, eerder een soort speelgoed. Ik heb er wel eens op gereden, echt ergonomisch is het niet, je bent blootgesteld aan de elementen, het bereik is klein, je moet zelf fietsen en je bent superlaag, automobilisten zien je zomaar over het hoofd. Een CityEl heeft net even meer 'body'.

Wikipedia over de C5
Wikipedia over de CityEl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 13:04
Als je in het westen woont, lijkt het mij inderdaad wel handig en sneller ivm de files. Maar ben je niet bang dat er idioten zullen zijn die er niet met de tengels vanaf kunnen blijven? Hij valt namelijk behoorlijk op en dat lijkt me lang niet altijd een voordeel.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TD-er schreef op maandag 18 juni 2007 @ 23:33:
Maar ben je niet bang dat er idioten zullen zijn die er niet met de tengels vanaf kunnen blijven?
Ik volg nogal wat weblogs over velomobielen, voertuigen die op een vergelijkbare wijze opvallen, maar het komt niet overdreven vaak voor dat ze gestolen worden o.i.d. Met een gewone fiets of scooter loop je meer risico dat hij plotseling weg is. Maar ik ben wel benieuwd Deom; kun je de CityEl verzekeren tegen diefstal?

En het ligt er natuurlijk ook aan waar je hem neerzet, TS wil hem vooral voor woon-werk verkeer gebruiken. Ik neem aan dat hij thuis een veilige ruimte heeft om hem te stallen (garage?) en als hij op het werk ook beschut of in ieder geval in het zicht kan staan is er volgens mij niet zo veel aan de hand. Op mijn werk hebben we ook een vrij grote garage waarvan een gedeelte vrijwel nooit gebruikt wordt, ik zou hem prima kunnen stallen. Ik woon alleen 900m van mijn werk dus heeft een dergelijk voertuig voor mij geen zin (ergens wel jammer :P), en daarbij kan ik hem thuis niet stallen.

Ik zit zelf steeds meer te denken aan een elektrische scooter (bv. deze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CanonG1 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 08:01:
[...]

Ik volg nogal wat weblogs over velomobielen, voertuigen die op een vergelijkbare wijze opvallen, maar het komt niet overdreven vaak voor dat ze gestolen worden o.i.d. Met een gewone fiets of scooter loop je meer risico dat hij plotseling weg is. Maar ik ben wel benieuwd Deom; kun je de CityEl verzekeren tegen diefstal?

En het ligt er natuurlijk ook aan waar je hem neerzet, TS wil hem vooral voor woon-werk verkeer gebruiken. Ik neem aan dat hij thuis een veilige ruimte heeft om hem te stallen (garage?) en als hij op het werk ook beschut of in ieder geval in het zicht kan staan is er volgens mij niet zo veel aan de hand. Op mijn werk hebben we ook een vrij grote garage waarvan een gedeelte vrijwel nooit gebruikt wordt, ik zou hem prima kunnen stallen. Ik woon alleen 900m van mijn werk dus heeft een dergelijk voertuig voor mij geen zin (ergens wel jammer :P), en daarbij kan ik hem thuis niet stallen.

Ik zit zelf steeds meer te denken aan een elektrische scooter (bv. deze).
Ik denk dat het wel mee zal vallen. Omdat de CityEL 300 kilo weegt, pak je hem niet even op om in een busje te zetten. Omdat een diefstalverzeekring lastig is wegens de hoge prijs komt er wel een alarm in met een bewegingssensor. Zodra de CityEL ook maar 10 cm verplaatst wordt in welke richting ook begint het ding te loeien. Ook als het dakje wordt opengemaakt gaat het alarm of door middel van een veld met radiogolven.
Thuis staat de CityEL naast het huis in onze eigen tuin.

Ik vind eigenlijk alle elektrische scooters wel mooi, maar de actieradius is eigenlijk steeds 20/30 kilometer te weinig. Zeker omdat je van de genoemde actieradius nog wel wat af kan halen als de accu wat ouder wordt of als het koud is. Zo hou ik zelf rekening met 60 kiklometer als actieradius voor de CityEL waar de fabriek 90 opgeeft.

Hoe dichtbij je werk leef je, want als je maar 5 kilometer hoeft te overbruggen is het natuurlijk heel goed te doen. Kijk ook even naar bruggen en tunnels. Toen ik aan het uitzoeken was, viel het me op dat er maar weinig elektrische scooters zijn die een stijgingspercentage aankunnen van 6% of hoger. Bij ons is de Heinenoordtunnel al 6,7%, dus dan ga je echt aan de max. Er zijn scooters die 16% aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 54122 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 08:27:
Hoe dichtbij je werk leef je, want als je maar 5 kilometer hoeft te overbruggen is het natuurlijk heel goed te doen.
Ik woon 900m van mijn werk, het is dus niet echt zinvol. :)

Overigens: heb je een speciale reden om deze thread in SG te starten? Ik vraag dat omdat niet iedereen uit de duurzame energie-thread toegang heeft tot SG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vervoer lijkt me het meest logische subforum (heeft wel dezelfde toegangscriteria als SG, maar dat is dan jammer voor nieuwe mensen).

Een elektrische scooter voor 5km lijkt me trouwens nogal overdreven als je gewoon gezond bent. Dat fiets je met 2 vingers in je neus.

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 19-06-2007 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gizz schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 12:11:
Een elektrische scooter voor 5km lijkt me trouwens nogal overdreven als je gewoon gezond bent. Dat fiets je met 2 vingers in je neus.
Ja precies, daarom heb ik er ook geen één nodig (ik fiets 3000-4000 km per jaar voor mijn lol) maar het lijkt me gewoon cool om er één te hebben :) Ik heb er één keer een proefrit op gemaakt en het is echt leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:56

Metro2002

Memento mori

Ik vind het concept erg leuk, alleen vind ik het qua formaat het net het slechtste van alle werelden.
Kleiner dan een brommobiel, groter dan een brommer en veel kleiner dan een auto en weer veel groter dan een fiets.

Waarom bouwen ze zoiets niet in de vorm van een brommobiel? Dan rij je een stuk minder voor l*l (ik vind het ding niet mooi, sorry :X ) en kan er ook nog een passagier mee.

Toch vind ik de techniek en het idee erachter érg mooi. Zou een mooie oplossing zijn voor een hoop forenzen als dat ding ook op de snelweg zou kunnen. Het meerendeel vd mensen rijdt toch maar maximaal iets van 30km heen en 30km terug naar werk, daar zou een electrische auto prima mee volstaan. Voor de langere ritten pak je je gewone auto.

Hoop dat we dit meer gaan zien in de toekomst!
Anoniem: 54122 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:08:
De accu's zijn trouwens gel accu's die goed tegen diepontladen kunnen. Bij regelmatig gebruik gaat een set ongeveer 10.000 kilometer mee. Voldoende om een jaar te rijden.
10.000km is niet bijster veel vind ik :/ Misschien dat dat in de toekomst opgelost kan worden door bv waterstofaccu's te gaan gebruiken als energiedrager. Aan de andere kant, als 4 accu's per jaar je enige onderhoudskosten aan zo'n ding zijn (bedoel, er zit geen complexe verbrandingsmotor in) dan valt het ook wel weer mee.

[ Voor 29% gewijzigd door Metro2002 op 19-06-2007 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Metro2002 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 13:13:
Ik vind het concept erg leuk, alleen vind ik het qua formaat het net het slechtste van alle werelden.
Kleiner dan een brommobiel, groter dan een brommer en veel kleiner dan een auto en weer veel groter dan een fiets.
Daar ben ik niet mee eens (mooi he zo'n forum ;)). Het nadeel van een brommobiel is dat je er buiten de bebouwde kom niet mee op het fietspad mag, je sukkelt dus met je 45km/u over de provinciale weg. Ik weet niet hoe jij daar over denkt, maar de gemiddelde automobilist wordt daar niet vrolijk van. of als je pech hebt mag je in de file achteraan sluiten. Nu tuf je vrolijk langs de file over het fietspad. In de stad moet je op de weg maar kun je prima meekomen met de auto's. Ik zeg: geniaal!

De fietspaden buiten de bebouwde kom zijn over het algemeen breed genoeg om dit voertuig goed te kunnen verwerken (hij is 1m breed volgens de specs). Een groot gedeelte van de auto's in de spits rijdt met één persoon aan boord. Als je kijkt naar het energieverbruik is het natuurlijk belachelijk om 1000+ aan blik te verplaatsen om één persoon een paar km te verplaatsen. Het meeste woon/werkverkeer gaat ook niet over echt grote afstanden, dus hoge snelheid is nergens voor nodig. Snelwegtoegang zou er voor zorgen dat je het voertuig steviger moet maken (veiligheid), dat zou er weer voor zorgen dat het voertuig groter en zwaarder wordt waardoor er grotere en zwaardere accu's in moeten etc. Daarmee kom je in een vicieuze cirkel terecht met als eindresultaat waarschijnlijk weer een voertuig wat qua formaat en energieverbruik op een auto lijkt, en dat wil TS juist niet.

Ik denk dat er zeker een markt voor dit soort voertuigen is. Als je:

- Niet zo ver van je werk woont, maar het net te ver is om te fietsen (of je wilt/kunt dat niet)
- Af wilt van benzine verslaving, wegenbelasting, APK, etc.
- Wel iets ziet in schone en duurzame technieken
- Het niet erg vind om anders te zijn dan de rest
- Het niet erg vind om wat te pionieren

...dan is iets dergelijks geknipt voor jou. Ik voldoe ook aan een aantal van deze eigenschappen, maar door mijn kleine woon/werkafstand en gebrek aan stallingsmogelijkheden kan ik een dergelijk apparaat niet verantwoorden. Maar wie weet...
en kan er ook nog een passagier mee.
Het is dus voor woon/werkverkeer, dat is vrijwel altijd maar één persoon.
Hoop dat we dit meer gaan zien in de toekomst!
En daar ben ik het dan weer volledig mee eens!
10.000km is niet bijster veel vind ik :/ Misschien dat dat in de toekomst opgelost kan worden door bv waterstofaccu's te gaan gebruiken als energiedrager.
Vergeet waterstof. Bij de omzetting van energie -> waterstof -> energie gaat ruim de helft van de energie verloren. Accu's zijn veel efficiënter. Ze moeten alleen door ontwikkeld worden zodat er meer energie in past en ze langer meegaan. En misschien gaan ze ook wel langer mee, volgens mij wisselt de levensduur nogal met hoe ze behandeld worden.
Aan de andere kant, als 4 accu's per jaar je enige onderhoudskosten aan zo'n ding zijn (bedoel, er zit geen complexe verbrandingsmotor in) dan valt het ook wel weer mee.
Dat is één van de mooiste eigenschappen van elektrische voertuigen, behalve de normale slijtage aan banden, remmen en ophanging slijt er eigenlijk niets (en omdat het licht voertuig is voor lage snelheden zal ook dat allemaal niet zo hard slijten). Geen olie verversen+filter, geen bougies, geen uitlaat, geen koppakking, geen multisnaar. De elektromotor in de CityEl is volgens mij een AC-motor, dus geen koolborstels die slijten.

Er wordt beweerd (o.a. in Who killed the electric car) dat juist dit gebrek aan onderhoud de grote autofabrikanten er van weerhoudt om elektrische auto's te maken; ze zouden niets kunnen verdienen aan de verkoop van reserve onderdelen! Geen idee of het waar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Coole aankoop. Ik zou zelf altijd in twijfel zijn of ik hem cool genoeg vind om er in te rijden. De associaties met bejaardenbak zijn snel gemaakt ;)
jij doet het iig! Ben benieuwd naar meer pics en film!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

CanonG1 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 13:47:
[...]
De fietspaden buiten de bebouwde kom zijn over het algemeen breed genoeg om dit voertuig goed te kunnen verwerken (hij is 1m breed volgens de specs).
Ligt erg aan de regio denk ik. Als ik hier (Amsterdam-Noord) de bebouwde kom uitfiets kom je fietspaden tegen die 9 van de 10 ergens wel een paaltje hebben zitten (waardoor je er met maximaal 40 á 50cm langs komt.

Erg overdreven in mijn ogen, alsof er auto's op een fietspad van iets meer dan een meter breed gaan rijden als er mooie landelijke wegen zijn waar ze 60/80 mogen rijden. Met je brede fiets/brommer heb je dus een probleem. Op m'n 2-wiel ligfiets knal ik soms al tegen die dingen aan als ze op een kruispunt staan en ik redelijk schuin in de bocht hang }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Laatst online: 01-04 17:01
Ja, ziet er leuk uit.
Maar een simpele Polo uit 1995 van 2000 eurootjes wint het dan toch echt op alle fronten (misschien behalve de energiekosten)

* daar kan je met 4 personen in zitten
* heeft een actieradius van 700 km (daar kan je wel mee naar Limburg, en terug op 1 tankje)
* mag je mee op de grote weg
* die tank je in 3 minuten weer vol ipv in 2 uur 75%
* valt niet om als je iets te enthousiast door een bocht gaat
* rijdt 160 km/uur (als je wil)

[ Voor 3% gewijzigd door Witte op 19-06-2007 15:09 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hoe weet je dat deze omvalt? :P Beetje dom dat ze in al die jaren het ontwerp niet hebben aangepast als dat zo makkelijk gaat.
daar kan je met 4 personen in zitten
Niet nuttig als je in je eentje naar je werk rijdt.
heeft een actieradius van 700 km
Niet nodig als je 60km naar je werk rijdt
mag je mee op de grote weg
Met deze hoogswaarschijnlijk ook, alleen niet op autowegen en de snelweg (waar de files staan ;) )
die tank je in 3 minuten weer vol ipv in 2 uur 75%
Maakt natuurlijk niet uit als tussen je ritjes meer dan 2 uur zit, wat bij woon-werk verkeer het geval is.

En dan heb je nog de verzekering, wegenbelasting.
Een auto is dus leuk als je honderden kilometers op een dag wilt afleggen, maar daar is dit karretje dus niet voor bedoeld.

Je vindt een fiets toch ook geen overbodig vehikel omdat je niet in één dag makkelijk 700 km kunt fietsen? :P

Dit apparaat zit gewoon tussen een auto en fiets in, dus nuttig voor afstanden/weersomstandigheden die niet fietsbaar zijn, maar te korte afstanden/te weinig personen of bagage om voordeliger te zijn met een auto.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 19-06-2007 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Laatst online: 01-04 17:01
Klopt, zijn allemaal dingen die niet hoeven, maar die je vroeg of laat graag eens zou hebben.
Tuurlijk, als je het apparaat aanschaft om iedere dag 60 km mee te rijden (woon - werk - woon) prima.

Maar kom, hoe kan je meer dan twee uur laadtijd goedpraten voor een ding dat ook in twee uur rijden helemaal leeg is? Dat is toch waardeloos. Een tripje de polder in kan dus niet, kan een simpele fiets, die ik gewoon achter in mijn Polo leg, wel.

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

En als je bij mij op visite komt en hem in mijn stopcontact steekt. Zie ik dan een roodgloeiende spinnende meter in mijn meterkast of valt dat mee?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Witte schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 15:21:
Maar kom, hoe kan je meer dan twee uur laadtijd goedpraten voor een ding dat ook in twee uur rijden helemaal leeg is? Dat is toch waardeloos
Daar ondervind je geen last van als je dus maximaal 2 uur rijdt. Of als je tussendoor tijd hebt om op te laden. Moet je naar de andere kant van Nederland? Dan pak je de auto of het openbaar vervoer.
Je gaat toch ook niet op je brommer met 45 km/u honderden kilometers afleggen? Dit karretje is ook gewoon een brommer, alleen een stuk comfortabeler en milieu vriendelijker.
Een tripje de polder in kan dus niet
Ligt er een beetje aan waar je woont denk ik. Vanaf mijn huis (Amsterdam) is het 1,8 km tot de polder/weilanden etc. Dan kan je dus nog (in het optimale geval) 88,2 km door de polder rijden zonder op te laden :P

Mind you, ik heb dus niet zo'n ding. Dag-afstanden tot 80 km doe ik op m'n fiets mits het weer een beetje mee zit. Anders de auto/ov. Hoop in de toekomst nog wat verder te kunnen fietsen als m'n benen een beetje getrained zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Niemand beweert dat een CityEl het perfecte voertuig (dat bestaat nl. niet). Het is het voertuig wat het beste past bij de vervoerswensen van Deom. Het is een rationele keuze, en dat is meer dan wat je van de meeste auto-aankopen kunt zeggen.

Natuurlijk kun je aanmerkingen hebben op het uiterlijk, en door de beperkte actieradius en het relatief langzame opladen rijd je er niet een rondje IJsselmeer mee. Maar begrijp nou goed: daar is dit ding niet voor gemaakt!

Het is puur voor efficiënt woon/werkverkeer. Als je woon/werk afstand 60 km is, rijd je dus per jaar ruwweg 30000km (60*2*250). Die oude Polo loopt, wat? 1:15? Vergeet niet: er zal ook file zijn op de route, dat verhoogt het verbruik flink. 30000km kost je dus elk jaar 2000 liter benzine. Wat kost de benzine nu? €1,50 of zo? (heb zelf geen auto dus geen idee). Dan heb je het dus over minimaal €3000 per jaar, alleen al aan benzine. En dat is zonder prijsstijgingen van benzine, zonder, wegenbelasting, zonder het al genoemde onderhoud (en dat zal best wat zijn bij en 12jr oude auto), en zonder een reut andere kosten die een auto met zich meebrengen.

CityEl verbruikt ongeveer 4 à 5 kWh per 100 km. Laten we zeggen 5. Een kWh kost nu €0,227. Bij 30000 km per jaar kost dat dus (30000/100)*5*0,227 = € 340. Dat klinkt een stuk vriendelijker, vind je ook niet? De accu's zouden een jaar meegaan? Misschien nog wel langer, maar laten we zeggen: 1 jaar. De accu's kosten volgens de website van CityEl €150 per stuk, per jaar dan €600 (Als ze daadwerkelijk jaarlijks vervangen moeten worden). Er zal zeer weinig ander onderhoud zijn waardoor je voor rond de €1000 per jaar naar je werk heen en weer kachelt. En misschien ben je nog sneller op je werk ook, want als ik het me goed herinner was één van de drijfveren van TS om een dergelijk voertuig te kopen juist het feit dat hij op het fietspad langs de files kan rijden.

Hoe je het ook wendt of keert, wat je ook van het uiterlijk vindt, puur rationeel bekeken is dit echt een heel goede keus voor woon/werkverkeer. Maar daar zit ook het probleem: veel mensen kunnen niet goed rationeel tegen vervoer in het algemeen en auto's in het bijzonder kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Jazzper schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 15:43:
En als je bij mij op visite komt en hem in mijn stopcontact steekt. Zie ik dan een roodgloeiende spinnende meter in mijn meterkast of valt dat mee?
Als je meter roodgloeiend zou spinnen zou dat niet zo erg zijn als het maar een paar seconden duurt ;) Het gaat je denk ik meer om de totale hoeveelheid energie, want dat betaal je, niet hoe snel je het verbruikt.

Valt mee, er zitten 4 accu's van 12V en 100Ah, in totaal dus 4*12*100 = 4,8kWh, zeg 5kWh met wat oplaadverlies. En die volledige 5kWh verbruik je alleen als de accu's volledig leeg zijn, als ze half leeg zijn verbruik je dus de helft (logisch denk ik). Bij €0,227 per kWh kost een volledige acculading dus €1,14. Je wordt er dus niet arm van als Deom bij je op visitie komt. Tenzij je zo door het CityEl-virus aangestoken wordt dat je er ook één wil hebben ;)

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 19-06-2007 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Vooruit maar dan ;) Geen knipperende lampen bij de buren. Dat valt nog reuze mee moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 14:36
offtopic:
SG->VV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ah, verplaatst naar Vervoer. let op: nu krijgen we het redelijke, rationele en goed geformuleerde commentaar van de VV'ers. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

interesant voertuig dit... laat ons weten of het bevalt.

De sinclair C5 is trouwens ook verkrijgbaar met regenkap, maar dan zit je pas echt voor lul:
Afbeeldingslocatie: http://www.sinclairc5.com/images/Accessories/Page4.jpg

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:22

Twhomp

Stayin' Alive

ToolkiT schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 18:54:
interesant voertuig dit... laat ons weten of het bevalt.

De sinclair C5 is trouwens ook verkrijgbaar met regenkap, maar dan zit je pas echt voor lul:
[afbeelding]
Die kop van die vent ook _O-

Op mijn werk hebben we ook 2 C5-jes voor marketingdoeleinden. Leuke dingen hoor, maar hopeloos verouderd.

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CanonG1 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 12:09:
[...]

Ik woon 900m van mijn werk, het is dus niet echt zinvol. :)

Overigens: heb je een speciale reden om deze thread in SG te starten? Ik vraag dat omdat niet iedereen uit de duurzame energie-thread toegang heeft tot SG.
Nope, geen speciale reden. Om eerlijk te zijn hoor ik nu pas dat er een vervoer forum is, dus ik zal een modje vragen hem daarheen te schoppen. Ik loop ook pas een jaar of wat mee op Tweakers dus ik kan niet alles weten.

Ben nu nog aan het werk, ik hoop me vanavond nog even in de discussie te kunnen mengen, want als ik het zo heel snel zie, roept het nogal wat op zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jazzper schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 15:43:
Dat valt best mee. Tot nog toe heeft de meter nog niet boven de 800 watt gestaan.
Als de CityEL per 100 kilometer 5 kilowatt gebruikt, zul je met hele lege accu´s dus ongeveer 3 kilowatt moeten `tanken`. 80% daarvan is 2400 watt die in ongeveer 3 uur wordt bereikt. Dat is inderdaad ongeveer 800 watt. Net wat meer dan een magnetron, dus ik denk niet dat je meter daarvan over de rooie gaat.
Als ik de accus trouwens zover leegrij dat ik ze bij je op moet laden, geef ik trouwens met plezier 1 euro voor de gebruikte stroom. Dat is een mooie vergoeding voor 2400 watt aan stroom en een voor mij een koopje want ik kan daar weer 60 kilometer mee rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Overigens moet ik even zeggen dat CanonG1 de honneurs prima waarneemt. je zou bijna zeggen dat hij hem gekocht heeft. Zelfs de argumentatie laat niets te wensen over :D . Ik kan dus met een gerust hart verder werken.

En bedankt aan degene die de CityEL naar vervoer heeft gereden :)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 54122 op 19-06-2007 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Anoniem: 54122 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:59:
[...]

Er moeten er nog een paar rondrijden, maar ik heb er een kunnen achterhalen. Die is in handen van een Acim accubedrijf.

Van zowel de Deense importeur als van de fabrikant heb ik gehoord dat er een stuk of drie in Nederand zouden moeten rijden, maar wanneer dat was en of dat nog steeds zo is, weet ik niet.
Volgens mij heb ik wel eens zo'n geval in Leiden (redelijk in het centrum) gezien, of in ieder geval een geel ding wat er op lijkt.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

CanonG1 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 12:09:
[...]

Ik ben er nu ook, na wat heen en weer gepost met de mod's.
Een aantal mensen komt echter nog steeds niet in dit topic.
Ook lastig zoeken in deze brij van berichten, gelijk maar een bookmark gemaakt.

Deom veel succes ermee, de city el ziet er leuk uit.
Hopelijk valt de radius in heuvelachtig gebied (veluwe) ook mee.
Wie weet komt er over een paar jaar wel een nieuw soort accu op de markt of een barndstofcel zodat het bereik nog iets vergroot kan worden

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Moet zoiets eigenlijk gehomologeerd worden?

Want ik heb wel het gevoel dat je zoiets zelf zou kunnen maken als je handig bent in die dingen. Is nog een mooi projectje ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Speksteenkachel schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 23:12:
[...]

Ik ben er nu ook, na wat heen en weer gepost met de mod's.
Een aantal mensen komt echter nog steeds niet in dit topic.
Ook lastig zoeken in deze brij van berichten, gelijk maar een bookmark gemaakt.

Deom veel succes ermee, de city el ziet er leuk uit.
Hopelijk valt de radius in heuvelachtig gebied (veluwe) ook mee.
Wie weet komt er over een paar jaar wel een nieuw soort accu op de markt of een barndstofcel zodat het bereik nog iets vergroot kan worden
Ja, lastig dat sommigen het niet kunnen lezen. Ik had het me niet gerealiseerd. Ik zal nog wel even wat melden in het DE topic.

Wat de actieradius in de heuvels is weet ik niet en zal ik waarschijnlijk ook niet meemaken omdat bij ons alles plat is op de tunnels en bruggen na.

Op dit moment wordt getest met Lithium accu's. De eerste resultaten zijn behoorlijk gunstig. De actieradius zou omhoog moeten kunnen naar ongeveer 120 kilometer, en de levensduur van de accu's moeten ongeveer 150.000 kilometer zijn, waardoor je ze pas na vele jaren hoeft te vervangen.

Overigens kan ik de actieradius nog flink vergroten door in plaats van 4 x 75 ampère accu's, 4 x 110 ampère te nemen. Er gaan dan 3 accu's in de normale accubak, en een komt in de cabine voor de stoel. Onderstaand een foto van hoe het er dan uitziet.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~deom/EL/3.jpg

@ alvi

Je mag niet zomaar de weg op. De CityEL heeft een typegoedkeuring in Denemarken gekregen en heeft daarmee officiële papieren. Deze zullen in Nederland overgenomen worden en daarmee heb ik een Nederlands kentekenbewijs en mag ik er de weg mee op.
Het probleem met zelfbouw is dat je aan heel veel eisen moet voldoen. Als je er bijvoorbeeld een dakje op wil, moet je een ontwasemingsinstallatie hebben, en de voorruit moet van gelaagd glas zijn anders kom je ook niet door de keuring. Om iets dergelijk dus zelf te bouwen is dus een lastige aangelegenheid.

En nog even een foto van de aankomst, met dank aan het bedrijf dat geheel belangeloos een bestelbus met aanhanger ter beschikking heeft gesteld _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~deom/EL/aankomst.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 54122 op 20-06-2007 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:20
Wat een gaaf ding.
Het lijkt me vooral erg leuk als je bijv naar je werk moet fietsen m.b.v. een dikke shortcut door een bus of weilanden. Dat lijkt me erg lekker rijden.
Heeft ie al handsfree bellen? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

wat ik niet zo goed snap van dit soort ontwerpen is waarom ze 2 wielen achter en 1 voor doen, andersom is veel stabieler...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Red devil schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 10:27:
Wat een gaaf ding.
Het lijkt me vooral erg leuk als je bijv naar je werk moet fietsen m.b.v. een dikke shortcut door een bus of weilanden. Dat lijkt me erg lekker rijden.
Heeft ie al handsfree bellen? :p
Ik heb geen mobiel, dus handsfree bellen is niet echt noodzakelijk. Sowieso is bellen terwijl je aan het rijden bent natuurlijk een vreemde hobby.

@Toolkit

Ik vraag me af of 2 wielen voor wel stabieler is. In ieder geval wordt de stuurconstructie complexer, en als ik op mijn trike rij, dan krijg ik vaak een wieltje van de grond in de bocht. Ik heb het gevoel dat de CityEL wel wat stabieler is.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 54122 op 20-06-2007 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat smaken verschillen is wel duidelijk maar goed. Mijn vraag en wat ik wel interessant vindt is waarom je de auto de deur uit hebt gedaan en dit apparaat hebt gekocht. Vindt het namelijk behoorlijk veel geld voor een dergelijke elektro auto..Helemaal dat je natuurlijk niet makkelijk even ergens het ding kan opladen en dus best een korte actieradius hebt..
Je zegt dat hij lang meegaat, maar hoe zit het met die accu's, zijn die erg onderhoudsgevoelig/snel aan vervanging toe?

Is het uit milieu overwegingen, vindt je het makkelijker... ?

[ Voor 12% gewijzigd door ViNyL op 20-06-2007 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Anoniem: 54122 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 11:27:
[...]
@Toolkit

Ik vraag me af of 2 wielen voor wel stabieler is. In ieder geval wordt de stuurconstructie complexer, en als ik op mijn trike rij, dan krijg ik vaak een wieltje van de grond in de bocht. Ik heb het gevoel dat de CityEL wel wat stabieler is.
Je hebt dan gewoon een normale voorwiel constructie als in een auto..
Door 2 wielen voor is de kans dat er een wiel van de grond komt veel kleiner hoe gek je het ook maakt.
Bij 1 wiel voor kan je bij hard insturen omvallen, wat bij de reliant robin nogwel eens gebeurde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ViNyL schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 11:38:
Dat smaken verschillen is wel duidelijk maar goed. Mijn vraag en wat ik wel interessant vindt is waarom je de auto de deur uit hebt gedaan en dit apparaat hebt gekocht. Vindt het namelijk behoorlijk veel geld voor een dergelijke elektro auto..Helemaal dat je natuurlijk niet makkelijk even ergens het ding kan opladen en dus best een korte actieradius hebt..
Je zegt dat hij lang meegaat, maar hoe zit het met die accu's, zijn die erg onderhoudsgevoelig/snel aan vervanging toe?

hij is vast zijn rijbewijs kwijt wegens te hard rijden en moet nu op brommerbewijs verder ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ViNyL schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 11:38:

Mijn auto was aan het einde van zijn levensduur. Het was een Suzuki Swift van 14 jaar met 200.000 kilometer op de teller. Ik vind het niet meer verantwoord deze te laten repareren.

Vorig jaar zomer zat dat er al aan te komen en ik ben me toen eens gaan bezinnen op een vervanger. Ik wilde niet zomaar een nieuwe auto kopen wegens de steeds maar stijgende benzineprijzen, en andere kosten die steeds hoger worden zoals spitsheffingen en dergelijke. Daarnaast wilde ik graag uit de file.

Nu speelt mijn leven zich in een beperkte straal om mijn huis af, en als ik een keer ver weg moet, is dat voor mijn werk. Omdat mijn baas echter liever heeft dat ik met het OV reis, hoef ik daar geen auto voor aan te houden.

Ik heb toen besloten dat ik een brommer zou kopen om mee naar mijn werk te rijden. Toen ik daar wat langer over na gedacht had, leek dat niet zo praktisch. Ik moet nogal eens op pad met wat spullen en droog zitten is ook wel lekker.

Zodoende ben ik rond gaan kijken wat er allemaal te krijgen was. Ik kwam uit bij een zandbuggy. lekker goedkoop, klein dieselmotortje, maar mocht niet op het fietspad (files weet je nog?). Een brommobiel dan. Redelijk goedkoop, klein dieselmotortje, ziet er aardig uit, maar mag ook niet op het fietspad. Eigenlijk heb je in Nederland gewoon niets aan een brommobiel, maar dat is een ander verhaal.

Na wat omzwervingen kwam ik de CityEL tegen. Redelijk duur, elektromotor en mag op het fietspad.
Hier ben ik op verder gegaan en eigenlijk kunnen alle praktische bezwaren weggestreept worden. Met de auto reed ik namelijk maximaal 400 kilometer per week, en vaak minder. Gemiddeld nog geen 60 kilometer per dag. Omdat tussentijds opladen wel tot de mogelijkheden behoort is de actieradius van 80 kilometer meer dan voldoende. Bijladen is namelijk een kwestie van de stekker in het stopcontact, en stopcontacten zijn over het algemeen in ruimere mate voorhanden dan benzinepompen.

Na wat rekenwerk om op werkelijke kosten uit te komen, waarbij ik heel reeel heb gerekend (altijd opladen in hoogtarief, 2 sets accu's per jaar enz.) kwam ik uit op een besparing van ongeveer € 1200,- ten opzichte van mijn toch al goedkope Swift. Dat heeft de doorslag gegeven.

Waar komt het milieu voor in dit verhaal? Niet dus. ik vervuil nog steeds door het afvoeren van accu's en mij stroom komt uit een kolenfabriek of iets dergelijks. Het is voor mij geen overweging geweest. Later, als ik een set zonnepanelen heb liggen, wordt het anders. Al met al zal ik minder vervuilen dan met een auto, en dat is mooi meegenomen. Ik ben er echter van overtuigd dat de aarde toch al opgegeven is en dat de opwarming van de aarde een proces is waar wij als mens geen invloed op hebben.

In dit geval was de CityEL dus de beste keus. Zoals ik eerder jaren op een step door Rotterdam heb gereden omdat dat de beste oplossing was om bij mijn cliënten te komen. Het is dus een kwestie van kijken naar de situatie en de methode van vervoer daarop afstemmen in plaats van simpel in een grote auto gaan zitten omdat dat de weg van de minste weerstand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ToolkiT schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 11:56:
[...]

hij is vast zijn rijbewijs kwijt wegens te hard rijden en moet nu op brommerbewijs verder ;) :+
Ik heb geen brommerbewijs. Als je je rijbewijs kwijt bent, mag je trouwens ook geen brommer meer rijden.

Bekijk dit filmpje eens. De dame in kwestie rijdt lekker door, ook in de bochten en het ziet er best stabiel uit.

http://www.youtube.com/watch?v=a399fIxp9-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Anoniem: 54122 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 11:57:
[...]

Mijn auto was aan het einde van zijn levensduur. Het was een Suzuki Swift van 14 jaar met 200.000 kilometer op de teller. Ik vind het niet meer verantwoord deze te laten repareren.
<knip>
In dit geval was de CityEL dus de beste keus. Zoals ik eerder jaren op een step door Rotterdam heb gereden omdat dat de beste oplossing was om bij mijn cliënten te komen. Het is dus een kwestie van kijken naar de situatie en de methode van vervoer daarop afstemmen in plaats van simpel in een grote auto gaan zitten omdat dat de weg van de minste weerstand is.
Ik waardeer je 'think outside the box' mentaliteit wel :)

Heb je een motor niet overwogen? om vergelijkbare redenenen als de jouwe (met name de file's aangezien ik London in moet) rijd ik nu motor. (en het is een leuke hobby natuurlijk ;) )
Met een topbox kan je best wat spul meenemen en met een goed textiel pak blijf je goed droog..
Alleen als je pak aan moet en veel klanten bezoekt is het niet handig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
He dat is een grappig filmpje. Ze heeft het alleen over een bereik van 20-30 mijl (32-48 km). Komt dat doordat zij een ander model rijdt? Jij hebt het over 90km, dat is nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CanonG1 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:43:
[...]

He dat is een grappig filmpje. Ze heeft het alleen over een bereik van 20-30 mijl (32-48 km). Komt dat doordat zij een ander model rijdt? Jij hebt het over 90km, dat is nogal een verschil.
Dat heeft inderdaad te maken met de motor. Het model is hetzelfde, maar ze heeft dan geen FactFour motor. Onderstaand tabelletje geeft de waarden weer.

Motor

Accu's

Max. snelheid.

Actieradius

Standard

3x 100 Ah

50 km/h

35-50 km

FactFour

3x 100 Ah

53 km/h

50-90 km

FactFour

4x 80 Ah

57 km/h

40-80 km

FactFour

4x 80 Ah

63 km/h

40-65 km

Met mijn 45 kilometer per uur FactFour met 4 x 74 ampère moet ik de 80 kilometer zeker wel halen.

Edit: Ik heb het filmpje nog eens goed bekeken, en het gaat inderdaad om een standaard motor. je kunt dat zien aan het logo achterop, dat staat geen FactFour bij. Daarnaast zie je dat ze nog een lader in de de kofferbak heeft staan. In de nieuwe versie zit die daar niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 54122 op 20-06-2007 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Leuk filmpje ^^

op 1:57 knippert er van alles en piept er van alles. Ik denk dat op dat moment de hitteschilden van de 2e trap los beginnen te raken ;)

Ding rijdt nog best door zo te zien en volgens mij is het heel leuk om erin te rijden of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jazzper schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:47:
Leuk filmpje ^^

op 1:57 knippert er van alles en piept er van alles. Ik denk dat op dat moment de hitteschilden van de 2e trap los beginnen te raken ;)

Ding rijdt nog best door zo te zien en volgens mij is het heel leuk om erin te rijden of niet?
Doordat je geen geluid van de motor hebt vallen andere dingen ineens meer op. Nu maakt het wel uit wat de staat van onderhoud is. Zelf heb ik een dubbele ketting en die maakt aanzienlijk minder geluid.

Het rijden is echt heel leuk. Mijn vader heeft er een rondje in gereden en de glimlach die op zijn gezicht kwam toen hij wegreed, en er nog was toen hij terugkwam zegt genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het kostte me wat graven in mijn geheugen en flink wat zoekwerk, maar check deze foto:

http://bp1.blogger.com/_g..._4eU/s1600-h/IMG00028.JPG

(Ik kan de foto niet direct posten - geen idee waarom. Misschien grendelt blogger.com dat af of zo)

Ik volg het verschijnsel 'elektrisch voertuig' al langer, en (dus) had ik al wat voorkennis van de CityEl. Daarom kon jouw belangen hier op het forum zo goed behartigen Deom ;)

Er schoot me ineens te binnen dat ik eens een keer iets had gelezen over iemand die een aanhangertje voor zijn CityEl had gebouwd met daarop een kleine verbrandingsmotor+generator voor lange ritten. Ik weet de technische details helaas niet meer, en ik kan er verder ook niets meer over vinden, maar het kwam er op neer dat hij met zijn CityEl in standaardconfiguratie (zonder aanhanger) in de buurt rijdt en hem thuis oplaadt. Moet hij verder weg koppelt hij de aanhanger aan en heeft hij in principe onbeperkt bereik (nou ja, niet echt onbeperkt natuurlijk ;)). Geen onaardig concept als ik het zo zie. Een soort 'meerkeuze-hybride'.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 20-06-2007 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CanonG1 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 14:24:
Het kostte me wat graven in mijn geheugen en flink wat zoekwerk, maar check deze foto:

http://bp1.blogger.com/_g..._4eU/s1600-h/IMG00028.JPG

(Ik kan de foto niet direct posten - geen idee waarom. Misschien grendelt blogger.com dat af of zo)

Ik volg het verschijnsel 'elektrisch voertuig' al langer, en (dus) had ik al wat voorkennis van de CityEl. Daarom kon jouw belangen hier op het forum zo goed behartigen Deom ;)

Er schoot me ineens te binnen dat ik eens een keer iets had gelezen over iemand die een aanhangertje voor zijn CityEl had gebouwd met daarop een kleine verbrandingsmotor+generator voor lange ritten. Ik weet de technische details helaas niet meer, en ik kan er verder ook niets meer over vinden, maar het kwam er op neer dat hij met zijn CityEl in standaardconfiguratie (zonder aanhanger) in de buurt rijdt en hem thuis oplaadt. Moet hij verder weg koppelt hij de aanhanger aan en heeft hij in principe onbeperkt bereik (nou ja, niet echt onbeperkt natuurlijk ;)). Geen onaardig concept als ik het zo zie. Een soort 'meerkeuze-hybride'.
Dat noemen ze de range extender. Ik heb er al eerder over gelezen, maar kan even de link niet vinden. Volgens mij is het een 2 kw generator. Als ik kijk naar wat we op de boot hadden staan loopt dat best zuinig. We hadden een generator van 3 kw, en die gebruikte op vol vermogen 1 liter diesel. 2 kw zou dan misschien 3/4 liter per uur gebruiken. In dat uur kun je al snel 50 kilometer afleggen ervan uitgaande dat je hem gebruikt als je lange ritten buiten de stad maakt. Dat is natuurlijk erg zuinig, zeker als je de generator op PPO kan laten draaien.
Kijk eens rond op http://www.ralfwagner.de/mini.htm, daar vindt je bakken info over de CityEL en over allerlei ombouwprojecten.

Edit: toch nog gevonden: http://www.elweb.info/dok...13de7ffa168916823b6720589

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 54122 op 20-06-2007 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het filmpje toont mooi de mogelijkheden en maakt de keuze aannemelijk. Het ding rijdt blijkbaar vlot en zo. Geen probleem

Maar één puntje uit uw argumenten lijkt mij echt onmogelijk: het fietspad gebruiken.

Sorry, maar dat zie ik no way gebeuren. Althans hier in België niet, en hoewel de fietspaden in Nederland beter zijn van kwaliteit denk ik dat het daar ook niet kan.

Dat voertuig is echt veel te breed. Ik zou het ook een beetje asociaal vinden om ineens vanop de rijweg met dergelijk ding het fietspad op te rijden. Duidelijk proberen misbruik te maken van het feit dat dit voortuig wettelijk en technisch vaag getypeerd is.

Naar schatting is het ding een meter breed, klopt? (iets minder misschien). Fietspaden van 1.20m zijn al heel ruim bemeten. Waar dat normaal plaats biedt aan twee fietsers naast elkaar, kan jij daar nét op. Wat ga je doen als je een fietser wil inhalen?

Als het fietspad deel uitmaakt van de rijbaan, en je er 'even' langs kan schuiven, ok. Maar op die aparte fietspaden (waar Nederland toch zo gekend om is) lijkt het mij moeilijk. Zeker omdat die vaak in een bedding gelegd zijn met kleine stoeprand aan elke kant.
Afbeeldingslocatie: http://fbaalst.50megs.com/images/fietspad%20op%20straat.jpg
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/thumb/8/86/Vrijliggend_fietspad.JPG/350px-Vrijliggend_fietspad.JPG
Afbeeldingslocatie: http://mobielvlaanderen.be/figs/convenants/MOB4604F01_maasmechelen.jpg

Hmm, het kan misschien nog net wel, bij nader inzien. Geen idee. Laat maar weten welke ervaringen je hebt op dat gebied, ben wel nieuwsgierig

Edit: hell, die Tesla is zo cool :) http://www.youtube.com/wa...3V-Y&mode=related&search=

250 mile range, met twee uur laden (blijkbaar)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 131051 op 20-06-2007 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 131051 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 14:54:
Het filmpje toont mooi de mogelijkheden en maakt de keuze aannemelijk. Het ding rijdt blijkbaar vlot en zo. Geen probleem

Maar één puntje uit uw argumenten lijkt mij echt onmogelijk: het fietspad gebruiken.

Sorry, maar dat zie ik no way gebeuren. Althans hier in België niet, en hoewel de fietspaden in Nederland beter zijn van kwaliteit denk ik dat het daar ook niet kan.

Dat voertuig is echt veel te breed. Ik zou het ook een beetje asociaal vinden om ineens vanop de rijweg met dergelijk ding het fietspad op te rijden. Duidelijk proberen misbruik te maken van het feit dat dit voortuig wettelijk en technisch vaag getypeerd is.

Naar schatting is het ding een meter breed, klopt? (iets minder misschien). Fietspaden van 1.20m zijn al heel ruim bemeten. Waar dat normaal plaats biedt aan twee fietsers naast elkaar, kan jij daar nét op. Wat ga je doen als je een fietser wil inhalen?

Als het fietspad deel uitmaakt van de rijbaan, en je er 'even' langs kan schuiven, ok. Maar op die aparte fietspaden (waar Nederland toch zo gekend om is) lijkt het mij moeilijk. Zeker omdat die vaak in een bedding gelegd zijn met kleine stoeprand aan elke kant.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Hmm, het kan misschien nog net wel, bij nader inzien. Geen idee. Laat maar weten welke ervaringen je hebt op dat gebied, ben wel nieuwsgierig
De foto's die je laat zien zijn allemaal binnen de bebouwde kom. Daar rij je als bromfiets bijna altijd op de weg. Er zijn echter uitzonderingen en op de routes die ik rij is dat geen probleem. Ik rij regelmatig op een trike van 85 cm breed. Daarmee heb ik nog nooit een probleem gehad met passeren of paaltje. De 20 cm die de CityEL breder is zal niet veel uitmaken. De fietspaden waar ik het voornamelijk over heb zijn enkele paden door de weilanden, die wel de benaming hebben van verplicht fietspad, maar eerder een gewone weg zijn. Zo ligt er in Rotterdam langs de Boszoom een fietspad van een meter of 3 breed. Daar is een CityEL geen enkel probleem.

Overigens is de definitie van de CityEL heel duidelijk hoor. Het is een driewielige brommer met stroomlijn. Wat betreft de klasse kun je hem het best vergelijke met de bakbrommer of de Secma Funtech 50. Met de maten valt hij binnen de specificaties van een brommer en door de open carrosserie en de drie wielen is het geen brommobiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Er wordt veel geknutseld aan de CityEl:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/temp/moz-screenshot-12.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Anoniem: 54122 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:19:
Omdat ik al twee ligfietsen heb, moest er dus wat anders komen. Iets dat ook in de winter geschikt is om je te vervoeren. Uiteindelijk ben ik bij de CityEL aangekomen. Vervolgens ben ik bijna 7 maanden bezig geweest met plannen, bellen en regelen. Van een overhaaste aankoop kun je dus niet meer spreken. En dat groene? Leuk meegenomen, maar geen hoofdreden.

De Tesla is naast heel duur ook niet echt beschikbaar, en daarmee geen optie.
Euh, indirect betaal je toch wel aan de olie&kolen fabrikanten....je stroom moet ergens vandaan komen :P

45km/h is niet zo gek hard eigenlijk....kun je die achterbak niet vullen met xtra accu's om wat meer power te verkrijgen?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Rey Nemaattori schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:55:
Euh, indirect betaal je toch wel aan de olie&kolen fabrikanten....je stroom moet ergens vandaan komen :P
Dat hangt er maar net vanaf waar je je elektriciteit vandaan haalt natuurlijk... Ik heb zonnestroompanelen op mijn dak, als je de energie daaruit zou gebruiken om een elektrisch voertuig op te laden lijkt mij dat een gunstige zaak.
45km/h is niet zo gek hard eigenlijk....kun je die achterbak niet vullen met xtra accu's om wat meer power te verkrijgen?
Hij is begrensd op 45km/u, anders is het geen brommer. Volgens mij haalt het ding zonder al te veel problemen tegen de 70km/u, maar dan zal je actieradius geen 90km zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik ben zeer benieuwd wat je ervaringen na een aantal maanden gebruik zullen zijn.

Het heeft zeker goede eigenschappen, maar na 20 jaar zou je denken dat ze de looks ook wat hadden verbeterd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Leuk filmpje ^^

Die piepjes zijn van de richtingaanwijzer. In plaats van het relais hoor je dit aangenamere geluid. Het flikkeren op het dashboard komt door het filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rey Nemaattori schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:55:
[...]

45 kilometer is precies wat een brommer mag rijden. Dat het niet zo snel is, ben ik met je eens maar dat is nu eenmaal het gevolg van op een brommer rijden. Meer accu's zal geen zin hebben. De motor krijgt een bepaald voltage toebedeeld. Dekans dat het misgaat met de electronica is daarnaast zo groot dat ik er niet aan wil beginnen. Het hoeft ook niet want voor mij is het hard zat.

Ik hebnet even een blokje om gereden. De accu's moeten natuurlijk wel een beetje in beweging blijven ;) Het is nog steeds een aparte gewaarwording. Je hoort alleen de bijgeluiden van het rijden, maar geen motor. Snel een radio inbouwen want alleen maar bijgeluiden is ook maar saai.

@CanonG1: dat is nog eens een mooie kap. Blijkbaar is er dus wel iets van te maken. Ik weet dat er in Amerika een bedrijf is dat kappen maakt van glasvezel, omdat de thermisch gevormde kap de enorm hoge temperaturen in sommige delen van Amerika niet echt prettig vindt. Glasvezel heeft minder last van de warmte, en misschien is dit wel een van die creaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er zit potentieel in, maar het is nog niet helemaal op het punt waarop ik er zelf zou in investeren.

Eenzitter: akkoord, naar je werk ga je meestal alleen, heb je meestal niet veel bij, perfect dus.

Als ze nu eens een versie maakten die 100 km/u haalt zodat je de autosnelweg kan nemen (rechtervak tussen de vrachtwagens :s beeld u in dat ze u daarmee platrijden) en een range van 200 km (genoeg mensen die 80 km naar het werk moeten pendelen) en dan heb je echt iets interessant.

Verder interesseer ik mij bijzonder in alle nieuwe vormen van vervoer (al was het maar omwille van de techniek en de vooruitgang in techniek) dus ik volg het wel.

Voorlopig ben ik nog het meest gecharmeerd door die loremo. Als ze daar nu eens een elektrische versie van zouden maken. En ook volkswagen had vroeger prototypes voor heel zuinige 'capsule-éénzitters'

edit: een elektrische, lichtere carver, hoe cool zou dat zijn :9~
Waarom lichter? Omdat de huidige versie toch redelijk veel verbruikt (toen ik eens de specs had opgezocht viel me dat toch wel tegen. Niet onlogisch gezien het formaat en gebruikte motor, maar ik had toch beter verwacht)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 131051 op 20-06-2007 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:56

Metro2002

Memento mori

Toch zou ik zoiets best willen kopen maar dan wel als het een 'echte' auto is ipv een brommer.
Ik ergerde me toen ik nog brommer reed al enorm aan die achterlijke regels van 30 in de bebouwde kom op de weg en 45 buiten de bebouwde kom en uiteraard dat constante geswitch tussen fietspad en weg.

Liever gewoon áltijd op de weg of áltijd op het fietspad.

Zou zoiets in autovorm uitkomen (bv een autootje die max 100 kan ofzo) dan zou ik er best 1 willen. Ik hou wel van eenvoudige techniek en een auto op stroom is gewoon cool. Zo'n tesla is bv best een gaaf ding. Alleen zit je dan nog wel met de files maar heej, daarom ben ik verhuisd, files heb ik sowieso geen last meer van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik denk dat jullie dit artikel ook wel interessant vinden:

De Ultra Motor
http://sync.nl/rus-wil-me...-nokia-naar-kroon-steken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik kan uit het artikel niet opmaken wat hier nu zo revolutionair aan is.... Het heeft niet echt veel technische diepgang.
2 ringen met magneten wekt met een accu wisselstroom op en zorgt voor de aandrijving;
Ik heb het idee dat er iets niet helemaal goed vertaald is, óf het gaat een eind richting pm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Zijn nieuwe vinding behoeft geen brandstof
Bullshit, voor niets gaat de zon op, voor iedere reactie is er een gelijkwaardige tegenreactie, aka zonder brandstof = zonder vroem.

Het is dus een compleet onzin pm verhaal inderdaad, laten we ons gewoon houden bij echte elektromoteren ipv magische tovermotoren.

Er staat ook dat het blijkbaar dus toch wel elektrische energie gebruikt (wat net zo goed brandstof is, zeker als je kijkt hoe het gros van de elektrische energie wordt opgewekt in de wereld), maar waarom is het dan anders als een normale elektromotor? Je zal toch wel met iets heel bijzonders moeten komen wil je een elektromotor efficienter maken, daar gaat vele jaren aan onderzoek aan vooraf, dat is niet iets wat je even in je tuinhuisje in elkaar zet.

Nog even gekeken, het lijkt toch echt gewoon een doodnormale elektromotor met een hoop marketing gezeur erachter. Niets nieuws onder de zon denk ik zo.

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 21-06-2007 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Wat ik begrepen heb uit het filmpje is dat de electromotor zo geconstrueerd is dat 'ie ook electriciteit opwekt en dat dus ook altijd doet. Deze opgewekte energie gaat dan weer de accu in, of mischien slaan ze het elders tijdelijk op (elco's oid?) en daardoor zou hij dan zo efficient kunnen zijn.
De uitvinder had het over een snorfiets met deze motor erin dat als je 1 km gefietst hebt, dat je dan ook weer 1 km kunt rijden op die lading. Nu zal er hier en daar wel wat verlies zijn, dus laat het een paar-100 meter schelen ;).

Ik weet niet hoe efficient (of in-efficient) electromotoren nu zijn, maar ik kan me voorstellen dat als je iets met massa aandrijft op een vlak stuk weg, dat zo'n laad-circuit best wel wat voordeel zou kunnen opleveren in de efficientie.

Edit:
OK, ik heb even gegoogled...
Mooi duidelijke uitleg over efficientie verbeteringen in electromotoren
Even heel in het kort de voordelen van dit ontwerp van deze Russische uitvinder.
• geen overbrengingen, tandwielen, etc.
• Electronic Variable Speed Drives (VSDs), oftewel een goede electronische regelaar zodat je je motor ook op lage en hogere snelheden kunt laten draaien met redelijk wat vermogen.
• vrijwel geen luchtweerstand (in de motor) door deze constructie en verder waarschijnlijk goed gekeken naar andere zaken die weerstand kunnen vormen (dikker koper, dunnere isolatie => compactere spoelen, juiste dimensionering van spoelkern-formaat, goede lagers)

Besparigen tot zo'n 20% zouden haalbaar moeten zijn hiermee en volgens die tekst zo'n 8% door zaken in het laatste punt.

Als je daarnaast ook nog eens constant een laadcircuit gebruikt zou je dus mogelijk nog wel iets efficienter kunnen werken.
Maar goed, als je dan zo'n 10x efficienter met de energie om zou kunnen gaan, in vergelijking met een verbrandingsmotor, dan zou dat betekenen dat die laatste dus een efficientie heeft <10%.

[ Voor 43% gewijzigd door TD-er op 21-06-2007 17:56 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152007

Leuk filmpje ^^

Hitteschild :')
Ik zou er best wel in willen rondrijden als hij net zo hard kon als mijn scooter. Voordeel van dit ding is dat je er niet mee op de rollenbank kan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 152007 schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 17:53:
Hitteschild :')
Ik zou er best wel in willen rondrijden als hij net zo hard kon als mijn scooter. Voordeel van dit ding is dat je er niet mee op de rollenbank kan :D
Als het goed is (...) haalt jouw scooter ook maar 45km/u. Ik neem ten minste aan dat we als tweakers de wet niet overtreden ;) Deze CityEl gaat dus even hard als jouw scooter en dus wil je er in rondrijden. :P

En de CityEl is overigens niet zo heel moeilijk zo te bewerken dat hij tegen de 70 km/u loopt. Alleen, om dan binnen de wet te blijven, zul je hem als auto of motor moeten laten registreren en dat zal je niet meevallen. En daarbij zal je bereik ook flink kleiner zijn, hard rijden kost veel energie.

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenH op 21-06-2007 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@TD-er:

Het lijkt me erg sterk dat je op een of andere manier uit de beweging energie kunt halen wegens de wet behoud van energie.

Welke energie gaat er nu verloren die je dan weer terug zou kunnen pakken? Een heel klein beetje energie gaat verloren wegens het warm worden van de banden, assen ed, maar hoe zou je die energie terug kunnen pakken?

Het hele gebruiken van beweging om energie weer terug in de accu te stoppen voor de beweging is een typisch PM onzin verhaal, je krijgt dat niet voor elkaar wegens de wet behoud van energie, aangezien je geen 100% efficientie kunt krijgen verlies je altijd energie, en al zou je helemaal geen energie verliezen dan win je er ook niets mee aangezien je alleen energie opvangt die je er zelf al in hebt gestopt.

Het geheel zal er dus nooit efficienter op worden.

Dat meneer een efficiente motor heeft gemaakt is prima, maar het is dus gewoon nog steeds een standaard elektromotor en dan heb ik meer vertrouwen in de grote spelers op de markt.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 21-06-2007 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 178962 schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 18:13:
@TD-er:

Het lijkt me erg sterk dat je op een of andere manier uit de beweging energie kunt halen wegens de wet behoud van energie.

Welke energie gaat er nu verloren die je dan weer terug zou kunnen pakken? Een heel klein beetje energie gaat verloren wegens het warm worden van de banden, assen ed, maar hoe zou je die energie terug kunnen pakken?

[...]
Tsja daar zat ik dus ook aan te denken. Het enige wat ik kon verzinnen is dat het mischien vanuit efficientie-oogpunt handiger is om de motor wat zwaarder te belasten en dat dat relatief makkelijk te doen is door een laad-circuit te gebruiken. De stroom waarmee je laad zal namelijk evenredig zijn met de extra kracht die je moet leveren.
Mijn idee was dan dat je dat juist kunt doen op momenten dat de motor relatief weinig vermogen hoeft te leveren voor de voortstuwing, oftewel wanneer je niet versneld en dat is dan op een vlak stukje weg terwijl je op de gewenste snelheid voort gaat.

Ik ben het helemaal met je eens dat de efficientie niet > 100% kan worden en zelfs 100% lijkt me al erg onwaarschijnlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je zou met een soort omgekeerde koppeling een vliegwiel kunnen aan/afkoppelen, en die energie die in het vliegwiel zit later weer kunnen gebruiken om wat minder met de motor op te trekken, het in beweging komen kost volgens mij het meeste energie.

Je wilt afremmen: je trapt de koppeling in om het vliegwiel te koppelen, en als je merkt dat je niet meer afremt laat je de koppeling los en gaat verder met de rem. Om op te trekken trap je de koppeling weer in en als je op 'top' snelheid bent van wat het vliegwiel kan laat je hem weer los en gaat verder met het 'gas' pedaal.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Even zitten browsen op Wikipedia en daar hebben ze het onder het kopje efficientie van verbrandingsmotoren over een nieuw type verbrandings motor wat oa een veel hogere druk gebruikt en op die manier efficienties van 42% zou moeten kunnen halen. Dit is echter nog niet getoond aldus Wikipedia.
Ter vergelijking: een Prius zit volgens dat artikel op 37% en normaal gesproken zo tegen de 20%.
Oftewel die factor 10 van het eerder genoemde Russische ontwerp zal niet gehaald kunnen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad, allemaal beetje hocus spocus.

Volgens mij zijn electromotoren redelijk efficient, het is nu eenmaal best lastig om een betaalbare motor te maken die efficient de electrische energie omzet in bewegingsenergie. Dus tenzij iemand een fundementeel betere manier vind om dat te doen zal de efficientie van de grootste spelers altijd beter zijn als de kleinere spelers omdat ze eenmaal lagere kosten kunnen regelen voor de grondstoffen die nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Resistor schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 18:35:
Je zou met een soort omgekeerde koppeling een vliegwiel kunnen aan/afkoppelen, en die energie die in het vliegwiel zit later weer kunnen gebruiken om wat minder met de motor op te trekken, het in beweging komen kost volgens mij het meeste energie.

[...]
Het kost dan mischien wel de meeste energie om in beweging te komen, maar als ik het goed herinner van mijn natuurkunde, is de hoeveelheid energie die nodig is om op een bepaalde snelheid te komen gelijk (ideale situatie, geen weerstand, totaal afgelegde afstand gelijk, etc), ongeacht hoe lang je daar over doet.
In de praktijk zal het verlies iets groter zijn, puur omdat je wel weerstand hebt en bij grotere stromen dus meer verlies hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:20
Het kost in de ideale situatie precies evenveel energie om tot een bepaalde snelheid op te trekken als dat het oplevert om van diezelfde snelheid weer af te remmen. Bij remmen gaat het grootste deel van die energie verloren in de vorm van warmte in je remmen, in plaats van dat er een vliegwiel mee aangedreven wordt of een accu mee opgeladen wordt. Bovendien is er ook nog energie nodig om het voertuig rijdend te houden ivm luchtweerstand en rolweerstand.

En daar zit de 'grote' innovatie van die uitvinding van die Rus. Zijn systeem laadt de accu's op bij het remmen. Het kost namelijk kracht om de wielen te laten draaien, door al die magneten. De kinetische energie wordt daardoor omgezet in elektrische energie. Deze energie kan daarna weer gebruikt worden om het voertuig weer aan het rijden te krijgen. Zo wordt de energie 'herbruikt'. Natuurlijk is dit niet optimaal en zal je niet iedere keer alle energie terugkrijgen, dus gaat je accu wel degelijk leeg, alleen stukken langzamer. Het is idd niet mogelijk om tijdens het rijden een dynamo op je wiel te zetten om zo je accu's weer te laden, omdat er dan meer energie gebruikt moet worden om dezelfde snelheid te houden. Denk maar aan een fietsdynamo: als je die op je wiel zet fietst het zwaarder. Die extra energie die jij erbijtrapt zorgt er dan voor dat je lamp brandt. Maar bij het remmen de kinetische energie in elektrische energie omzetten is dus wél erg gunstig.

En idd, om een voorwerp op een bepaalde snelheid te brengen is altijd een vaste hoeveelheid energie nodig. Hoe groot die vaste hoeveelheid is, hangt af van de beoogde snelheid. Het is simpelweg een kwestie van energie (chemisch bij verbrandingsmotor, elektrisch bij elektromotor) omzetten in kinetische energie. Bij een bepaalde snelheid hoort een bepaalde kinetische energiewaarde.
Dit volgt uit de formule: Ek = (1/2)mv2 waarin Ek de kinetische energie is, m de massa van het voertuig en v de snelheid van het voertuig.

@ TRRoads:
De beste man van die ultramotor kwam al met het idee in de late '80er jaren. Dus vele jaren onderzoek heeft hij wel gehad. En als je kijkt wat er allemaal voor moois uit engelse schuurtjes komt rollen vind je het vast ook niet zo gek dat deze dingen in een klein bedrijfje worden gemaakt. Volgens de website bestaat het hele geval maar uit "5 major components". Een stuk minder dan een complete auto.

En om het weer even over de CityEl te hebben:
Lijkt me een zeer interessant en praktisch vervoermiddel. Maar meer is het niet. Praktisch. Gelukkig zijn ze ook nooit bedoeld als iets anders dan praktisch en heeft de TS ook geen plannen zijn 'bak' eens lekker te showen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Leuk filmpje idd. Maar .. wat piept er zo daar? Dat lijkt wel een zoemertje om aan te geven dat je richting aangeeft of zo? Ik mag toch hopen dat het niet een snelheidsindicatie is anders wordt je toch stapelgek van dat gepiep.
Pagina: 1 2 Laatste