CityEL, een elektrische brommer

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 3.341 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 02:14:
[...]

Leuk filmpje idd. Maar .. wat piept er zo daar? Dat lijkt wel een zoemertje om aan te geven dat je richting aangeeft of zo? Ik mag toch hopen dat het niet een snelheidsindicatie is anders wordt je toch stapelgek van dat gepiep.
Het is inderdaad de richtingaanwijzer. Zodra je weer recht rijdt, wordt deze automatisch weer uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Woon-werk met zo'n kar is wel te doen als je aan beide kanten een goede stalling hebt. Als ik hem hier in A'dam op straat zou parkeren zou waarschijnlijk zeer snel gesloopt zijn. Tevens is het lastig om hem dan op te laden.
Is er geen zonnecel leverbaar in het dak, die hem oplaadt?

Verder lijkt het mij niet zo praktisch, mijn zuinige bakkie (VW Lupo 3L) is soms al een beetje onhandig als je wat grotere spullen wilt halen bij bv Ikea. Daarvan kan dan de achterbank wel plat. Vier personen passen er wel in, moet je echter maar heel weinig bagage meenemen.
Zie je daar zelf geen probleem in?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ajhaverkamp schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 12:01:
Bijladen zou misschien kunnen, maar opladen is geen doen. Aan het stopcontact duurt het al uren terwijl hij dan 800w trekt.
Het dak is niet zo groot, plus de cellen liggen plat (niet echt gunstig in Nederland). Op zonnige zomerdagen zul je misschien 150/200w halen overdag, op minder zonnige dagen nog minder. Dan kun je een paar dagen gaan opladen om een uurtje te rijden.
Wat bijladen betreft: denk dat de extra kilo's van die cellen niet opwegen tegen een paar extra wattjes die in je accu gepompt worden.
Verder lijkt het mij niet zo praktisch, mijn zuinige bakkie (VW Lupo 3L) is soms al een beetje onhandig als je wat grotere spullen wilt halen bij bv Ikea.
Nee, want ze hebben nog een auto :P Staat in de TS geloof ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 22-06-2007 12:13 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 12:01:
Woon-werk met zo'n kar is wel te doen als je aan beide kanten een goede stalling hebt. Als ik hem hier in A'dam op straat zou parkeren zou waarschijnlijk zeer snel gesloopt zijn. Tevens is het lastig om hem dan op te laden.

Verder lijkt het mij niet zo praktisch, mijn zuinige bakkie (VW Lupo 3L) is soms al een beetje onhandig als je wat grotere spullen wilt halen bij bv Ikea. Daarvan kan dan de achterbank wel plat. Vier personen passen er wel in, moet je echter maar heel weinig bagage meenemen.
Dat slopen is met elke auto een probleem. Bij een collega wordt ook regelmatig een spiegeltje van zijn auto getrapt.

Een zonnepaneel heeft geen zin omdat die niet voldoende capaciteit kan leveren.

Als ik spullen wil vervoeren kan ik altijd de auto van mijn vrouw nemen. Ze heeft een Daihatsu Cuore wat natuurlijk sowieso al een ruimtewonder is (en zuinig), maar om nog flexibeler te zijn wordt er vandaag een trekhaak gemonteerd. Dit maakt het mogelijk om na grote aankopen een aanhangertje te regelen om de spullen te vervoeren.

In mijn Swift heb ik nooit met 4 personen gezeten. Altijd maximaal met zijn tweetjes, dus eigenlijk zie ik er geen probleem in, want dat kan in de Cuore ook heel makkelijk, en dan is er genoeg ruimte voor bagage.

Wat me altijd opvalt is dat heel vaak gedacht wordt aan anderen. Men koopt een grote auto want "dat is handig als er anderen mee willen rijden". Of, "ik moet een auto hebben want ik rij veel voor mijn werk". Ik ben daar nu van af. Jammer dan dat er geen mensen meer mee kunnen rijden en als mijn baas wil dat ik voor hem in de auto ga zitten, dan regelt hij maar een auto voor me. Aangezien hij dit niet doet, ga ik lekker met het OV. Natuurlijk duurt het drie keer langer om ergens te komen, maar aangezien mijn baas OV wel volledig vergoed en de auto niet, neem ik aan dat hij geen probleem heeft met de langere reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het een leuk concept :)

Maarrrr.. waarom gebruiken ze niet de body als bv een mango.. of als een versatile ofzo 8)7
Die dingen zijn tenminste én mooi(-er) en aerodynamischer. Verkoop omhoog, gebruik omlaag.
Uiteraard zou zo'n body aangepast moeten worden voor het vergrootte gewicht van oa de accu's, maar dat mag geen groot probleem zijn, dunkt mij. Dakje erop en klaar.

Verder ben ik ook heel benieuwd naar hoe het inhalen van fietsers gaat op aparte fietspaden in de praktijk.. beetje krap wordt dat wel :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens gisteren het domein http://www.cityel.eu geregistreerd. In de komende dagen zal ik daar wat foto's en dergelijke op gaan plaatsen.

Wonderlijk dat deze nog vrij was. CityCom is al een tijd bezig met een Europese typegoedkeuring, dus ik neem aan dat ze binnenkort wel de Europese markt op willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 12:49:
Ik vind het een leuk concept :)

Maarrrr.. waarom gebruiken ze niet de body als bv een mango.. of als een versatile ofzo 8)7
Die dingen zijn tenminste én mooi(-er) en aerodynamischer. Verkoop omhoog, gebruik omlaag.
Uiteraard zou zo'n body aangepast moeten worden voor het vergrootte gewicht van oa de accu's, maar dat mag geen groot probleem zijn, dunkt mij. Dakje erop en klaar.

Verder ben ik ook heel benieuwd naar hoe het inhalen van fietsers gaat op aparte fietspaden in de praktijk.. beetje krap wordt dat wel :/
Je zit met een aantal factoren. Zo hebben velomobielen over het algemeen geen ruit. Die wil je natuurlijk wel hebben. Deze moet van gehard glas zijn hetgeen weer extra gewicht meebrengt. Al je dan ook een dakje wil, moet je een ruitenwisser en ontwaseming hebben. Dat is nog meer gewicht. Het kost ook veel meer ruimte. Ruimte die je in een velomobiel meestal niet hebt.

Daarnaast wordt veel gewerkt met standaard onderdelen uit de auto industrie. De heb je gewoon wat meer rechte vlakken nodig omdat je anders weer vervalt in maatwerk.

Edit: Overigens ben ik het wel eens met de stelling dat de CityEL niet de meest flitsende looks heeft. Zeker niet als je ijkt wat tegenwoordig allemaal kan met moderne kunststoffen. Grote aanpassingen zorgen er wel voor dat de onderdelen niet meer uitwisselbaar zijn met oudere exemplaren, en dat vind ik toch eigenlijk belangrijker.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2007 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:07
TD-er schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 17:31:Edit:
OK, ik heb even gegoogled...
Mooi duidelijke uitleg over efficientie verbeteringen in electromotoren
Even heel in het kort de voordelen van dit ontwerp van deze Russische uitvinder.
• geen overbrengingen, tandwielen, etc.
• Electronic Variable Speed Drives (VSDs), oftewel een goede electronische regelaar zodat je je motor ook op lage en hogere snelheden kunt laten draaien met redelijk wat vermogen.
• vrijwel geen luchtweerstand (in de motor) door deze constructie en verder waarschijnlijk goed gekeken naar andere zaken die weerstand kunnen vormen (dikker koper, dunnere isolatie => compactere spoelen, juiste dimensionering van spoelkern-formaat, goede lagers)
Ik weet niet hoor, maar als ik dit zo lees zie ik geen verschil met bv. een Sparta ION.
Ik ga de genoemde linkjes ook maar eens lezen...

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MoZe schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 13:02:
[...]

Ik weet niet hoor, maar als ik dit zo lees zie ik geen verschil met bv. een Sparta ION.
Ik ga de genoemde linkjes ook maar eens lezen...
Als ik het zo lees lijkt het heel veel op de wijze waarop de CityEL van stroom wordt voorzien. In plaats van een continue stroom, krijgt de motor meerdere pulsen per seconde. Door minder pulsen te geven, draait de motor langzaam en rij je dus langzaam. Op het moment dat de motor geen puls krijgt, gebruikt hij ook geen stroom. Daarnaast is het amperage variabel om stroom te besparen.

Dit is een beetje een houtje touwtje uitleg van de werking, maar het lijkt op de VSDS die beschreven is in het artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 13:30:
[...]

Als ik het zo lees lijkt het heel veel op de wijze waarop de CityEL van stroom wordt voorzien. In plaats van een continue stroom, krijgt de motor meerdere pulsen per seconde. Door minder pulsen te geven, draait de motor langzaam en rij je dus langzaam. Op het moment dat de motor geen puls krijgt, gebruikt hij ook geen stroom. Daarnaast is het amperage variabel om stroom te besparen.

Dit is een beetje een houtje touwtje uitleg van de werking, maar het lijkt op de VSDS die beschreven is in het artikel.
Volgens mij klopt dat ook wel ongeveer inderdaad.
Gewoon de stroom door de spoelen regelen in pulsen, zodat je zo weinig mogelijk verliezen hebt in de regelelectronica.
Ik denk alleen dat het niet echt minder pulsen zal zijn, maar eerder kortere pulsen.

Dat linkje van mij was ook meer bedoeld als algemeen artikel over dingen die je kunt doen om de motor efficienter te maken en ik heb daar de dingen uit gepakt die van toepassing waren op dat Russische ontwerp.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:07
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 13:30:
[...]

Dat is dus gewoon een PWM regelaar, zoals die ook in de ION gebruikt wordt (en in bijna elke andere direct drive, variabel toeren machine tegenwoordig).
Dat linkje van mij was ook meer bedoeld als algemeen artikel over dingen die je kunt doen om de motor efficienter te maken en ik heb daar de dingen uit gepakt die van toepassing waren op dat Russische ontwerp.
Ah, vandaar. :)

[ Voor 13% gewijzigd door MoZe op 22-06-2007 15:06 ]

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 18:05:
[...]

Als het goed is (...) haalt jouw scooter ook maar 45km/u. Ik neem ten minste aan dat we als tweakers de wet niet overtreden ;) Deze CityEl gaat dus even hard als jouw scooter en dus wil je er in rondrijden. :P

En de CityEl is overigens niet zo heel moeilijk zo te bewerken dat hij tegen de 70 km/u loopt. Alleen, om dan binnen de wet te blijven, zul je hem als auto of motor moeten laten registreren en dat zal je niet meevallen. En daarbij zal je bereik ook flink kleiner zijn, hard rijden kost veel energie.
Als ik na mijn toetsweek zin heb ga ik eens een vergelijking opstellen tussen deze CityEL en een licht ontgrensde scooter (ong 78 km/h, volledig ontgrensd rond de 90 km/h). Misschien wel leuk voor de tweakers hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wel leuk maar niet echt nuttig voor dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 22:43

Fisico

by Fabian

Hopelijk zijn de kinderziektes er een beetje uit. Mijn buren hadden er jaren terug eentje en die is meerdere keren teruggesleept. Door de matige afwerking was een snoertje snel losgetrapt of was hij weer eens matig opgeladen. Het ziet er zeker apart uit en het rijdt ook heel vreemd. Er is bijna geen rolweerstand en vermogen is direct beschikbaar.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:55
Deom: ik zag dat je genoemd wordt op John's weblog! Ik kijk daar regelmatig voor e-scooternieuws. Wel jammer dat hij sommige van je foto's wat gek geplaatst heeft (verhouding klopt niet). En die filmpjes waar hij heen verwijst kan ik niet zien...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CanonG1 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 11:38:
Deom: ik zag dat je genoemd wordt op John's weblog! Ik kijk daar regelmatig voor e-scooternieuws. Wel jammer dat hij sommige van je foto's wat gek geplaatst heeft (verhouding klopt niet). En die filmpjes waar hij heen verwijst kan ik niet zien...
Dank je wel voor de melding. Ik kijk er ook regelmatig op, maar was er de afgelopen dagen niet aan toegekomen.

Inmiddels heb ik http://www.cityel.eu redelijk in de lucht en ben nu bezig deze te vullen met mijn ervaringen en informatie over de CityEL. Onder de link documentatie en dan downloads staan de filmpjes. Ik heb ze nog niet om kunnen zetten naar MPG want ik ben mijn editor hiervoor kwijt. Weet iemand nog een goede (lees: gratis) editor om MOV om te zetten naar MPG?????

In het fotoboek zijn alle foto's te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 15:55:
Weet iemand nog een goede (lees: gratis) editor om MOV om te zetten naar MPG?????
Probeer SUPER van erightsoft eens, linkje
Als je een foutmelding krijgt na het downloaden.. dat komt omdat hun servers het dan niet aankunnen. Beetje suf... Programma is wel goed trouwens.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2007 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Deom: op je website zie ik onder stroomverbruik staan "144 Watt per kilometer". Dat is niet goed, dat moet zijn 144 Wattuur (Wh) per kilometer!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Of ongeveer 0,5 MJ, maar dat omrekenen kun je mensen ook zelf laten doen als ze het echt willen weten :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Grappig ding. Ik zou zelf eerder gaan voor een "normale" model. Als ik er plek voor zou hebben zou ik wel zoiets willen -> http://www.evt-nl.nl/ . Het zou me ook veel tijd schelen, want de auto is bijna niet meer te doen in de stad.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CanonG1 schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 17:28:
Deom: op je website zie ik onder stroomverbruik staan "144 Watt per kilometer". Dat is niet goed, dat moet zijn 144 Wattuur (Wh) per kilometer!
Is inmiddels aangepast.

Ik ben nu even drie weken stil. Ik ga morgen naar Denemarken. Ik probeer dan meteen de foto's te maken die ik eerder niet gemaakt heb bij het ophalen van de CityEL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Waarom kiezen voor een brommer die slechts 45km/h mag, en slechts 90km ver kan (maximum) als je voor hetzelfde geld (als je 2 bruikbare handen hebt zelfs minder geld) een velomobiel kan kopen die eventueel samen met elektrische assistentie sneller dan 45km/h mag* en onbeperkt ver kan...

* en ook sneller kan

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

nuclear waste schreef op maandag 02 juli 2007 @ 12:39:
Waarom kiezen voor een brommer die slechts 45km/h mag, en slechts 90km ver kan (maximum) als je voor hetzelfde geld (als je 2 bruikbare handen hebt zelfs minder geld) een velomobiel kan kopen die eventueel samen met elektrische assistentie sneller dan 45km/h mag* en onbeperkt ver kan...

* en ook sneller kan
zie openingspost:
Natuurlijk heb ik ook nog een ligfiets, maar voor dagelijks gebruik naar mijn werk vind ik die niet geschikt.

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste

nuclear waste

<onzin>

Dat heb ik gelezen, maar een ligfiets is geen velomobiel.

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Een Quest kost nieuw bijna €5700. Nou weet ik niet wat Deom voor deCityEl betaald heeft, maar ik vermoed dat het ook ergens in die buurt zal liggen.

En verder weet ik niet of je beide voertuigsoorten wel zo met elkaar moet vergelijken: als je voor je werk op pad bent is het misschien niet altijd acceptabel dat je bezweet aankomt, of met een nat hoofd van de regen. Een CityEl is in die opzichten toch nét wat meer 'auto' in die zin dat je niet hoeft te trappen en volledig droog zit.

Ik vind een velomobiel een zeer mooi soort voertuig, maar hij is niet voor iedereen zijn eisen en wensen geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste

nuclear waste

<onzin>

Mja, een standaard versatile kost €7800 nieuw, een go-one kost nog een stukje meer,...

Enige verschil is dus het trappen. (zowel in een versatile, en zeker in een go-one zit lig je volledig droog) Sja, zelf zou ik zeker de velomobiel kiezen, maar ik snap nu wel dat het inderdaad een ander soort voertuig is voor ander soort gebruik.

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

nuclear waste schreef op maandag 02 juli 2007 @ 14:37:
Dat heb ik gelezen, maar een ligfiets is geen velomobiel.
Wat is het verschil dan? het is toch een ligfiets met een kuip? :?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste

nuclear waste

<onzin>

Ligfiets, en zeker een beetje aerodynamisch model (= laag) wordt je nogal nat en vuil als het geregend heeft. (om te zwijgen van de regen zelf)
Niet echt comfortabel dus.

Een velomobiel is niet alleen een ligfiets met een kuip. De meeste velomobielen zijn zelfdragende constructies, net als deze CityEL. (dankzij die constructie is een velomobiel bijna altijd lichter dan een ligfiets met een kuip)

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Stiekem ben ik pas morgenochtend weg ;)

Ik wil nog een keer inhaken op de vraag waarom ik niet gegaan ben voor een velomobiel:

De CityEL is mijn dagelijkse 365 dagen per jaar voertuig. Ik ga daar minimaal 36 kilometer per dag mee afleggen maar soms meer. Een enkele reis naar kantoor, nar de verhuizing van afgelopen week, is 18 kilometer. Stel jezelf nu oprecht de vraag of je voor de komende 10 jaar in staat bent om iedere dag 18 kilometer naar je werk te fietsen.
Denk hierbij ook aan het moment dat je net niet ziek genoeg bent om thuis te blijven en dat je je werkzaamheden toch af wilt ronden. Dat de temperatuur net rond het vriespunt zit en het sneeuwt. Ben je dan fysiek en mentaal in staat om toch weer in de velomobiel te stappen en naar je werk te gaan. Natuurlijk zijn je benen slap door dat aankomende griepje. Toch zit je met je hoofd in de wind en moeten die benen met 90 omwentelingen blijven draaien. Ook naar boven in de tunnel.

Of het is midden in de zomer. 35 graden in de schaduw en je moet voor je werk een presentatie geven over de applicatie die je beheert. Aan de Raad van Bestuur van je organisatie. Je kan dan niet in korte broek komen, maar ja, je moet wel van Zwijndrecht naar Rotterdam fietsen. 24 kilometer waarvan er ongeveer 18 volledig onbeschut door de polder is. In de volle zon. Probeer dan maar eens een beetje fris aan te komen als je dat hele stuk moet fietsen.

Bovenstaande situaties en alles wat er tussenin zit, op zondag met je geweer naar de Maasvlakte om wat te schieten bijvoorbeeld, heb ik overwogen en ben tot de conclusie gekomen dat ik niet kan zeggen dat ik altijd kan en wil trappen. Soms wil je gewoon lekker je voet op het gaspedaal zetten, je armpje uit het raam en, wat nu kan, het dak eraf. Muziekje erbij en gaan.

Mocht je bij het lezen van bovenstaande verhaaltjes denken "als dat alles is, geen probleem" dan ben ik jaloers op je want je hebt meer discipline, doorzettingsvermogen en conditie dan ik maar ik denk dat er uiteindelijk heel weinig mensen zijn die puur rationeel kunnen zeggen dat een velomobiel voor hen voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met dat glas en de zomer .. wordt dat niet gloeiend heet van binnen? Moet je een airco hebben eigenlijk.

Of toch minstens een stevige fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CanonG1 schreef op maandag 02 juli 2007 @ 15:27:
Een Quest kost nieuw bijna €5700. Nou weet ik niet wat Deom voor de CityEl betaald heeft, maar ik vermoed dat het ook ergens in die buurt zal liggen.
Hmm, nou ja. Ik ben misschien iets boven het budget gegaan. Met die 5700 heb ik het niet gered. Ach, je moet wat als je exclusief wilt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 21:47:
Met dat glas en de zomer .. wordt dat niet gloeiend heet van binnen? Moet je een airco hebben eigenlijk.

Of toch minstens een stevige fan.
Wat dat je van cabrio en dan lekker een petje op :) . Ik heb namelijk de targa versie, en die kan helemaal open. Dat is nog beter dan Airco.

Afbeeldingslocatie: http://www.cityel.eu/joomla/images/stories/statisch/cityelfun.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:11

unclero

MB EQA ftw \o/

Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 21:45:De CityEL is mijn dagelijkse 365 dagen per jaar voertuig. Ik ga daar minimaal 36 kilometer per dag mee afleggen maar soms meer. Een enkele reis naar kantoor, nar de verhuizing van afgelopen week, is 18 kilometer. Stel jezelf nu oprecht de vraag of je voor de komende 10 jaar in staat bent om iedere dag 18 kilometer naar je werk te fietsen.
Geen enkel probleem ;).
Denk hierbij ook aan het moment dat je net niet ziek genoeg bent om thuis te blijven en dat je je werkzaamheden toch af wilt ronden. Dat de temperatuur net rond het vriespunt zit en het sneeuwt. Ben je dan fysiek en mentaal in staat om toch weer in de velomobiel te stappen en naar je werk te gaan. Natuurlijk zijn je benen slap door dat aankomende griepje. Toch zit je met je hoofd in de wind en moeten die benen met 90 omwentelingen blijven draaien. Ook naar boven in de tunnel.
Ik kan ook thuiswerken en verder rijd er voor de ergste gevallen een bus die voor mijn deur en dat van kantoor stopt ;).
(de reden dat ik die niet neem is dat ik fietsen leuker vind dan 'haringzitten', en dat dat ding er twee keer zo lang over doet om bij mijn werkplek te komen dan de fiets :D)
Of het is midden in de zomer. 35 graden in de schaduw en je moet voor je werk een presentatie geven over de applicatie die je beheert. Aan de Raad van Bestuur van je organisatie. Je kan dan niet in korte broek komen, maar ja, je moet wel van Zwijndrecht naar Rotterdam fietsen. 24 kilometer waarvan er ongeveer 18 volledig onbeschut door de polder is. In de volle zon. Probeer dan maar eens een beetje fris aan te komen als je dat hele stuk moet fietsen.
Vochtige doekjes en deo spray liggen in mijn bureaulaadje, verder kleed ik me dan snel wel even om op toilet ;).
Bovenstaande situaties en alles wat er tussenin zit, op zondag met je geweer naar de Maasvlakte om wat te schieten bijvoorbeeld,
Ik heb daar een lekker anonieme foedraal voor, rechthoekig, neutrale kleur, neutraal opdruk (geen buffalo logo met "Hunter's Choice" ofzo), je zou zo denken dat ik ga vissen / nordig walken / instrumentspelen ;).
heb ik overwogen en ben tot de conclusie gekomen dat ik niet kan zeggen dat ik altijd kan en wil trappen. Soms wil je gewoon lekker je voet op het gaspedaal zetten, je armpje uit het raam en, wat nu kan, het dak eraf. Muziekje erbij en gaan.
Ik geef je groot gelijk hoor. Ik kan dat bovenstaande wel makkelijk zeggen, maar ik ben ongelovelijk jaloers op je. Ik wil ook zo'n ding. Fietsen is leuk, maar af en toe het gaspedaal in kunnen drukken met de vrijheid van een brommer, maar het comfort van een auto, klinkt als een droom voor me. Het milieu geef ik niet zo gek veel om, maar ik vind de techniek rond electro wel erg interessant, afgezien van het feit dat het minder getank (denk aan de exploderende benzineprijzen) of gesleutel is ;).

Rest mij te vragen waar je zo'n ding hier in Nederland kan kopen :D.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Laatst online: 09-09 10:54
Verwijderd schreef op maandag 02 juli 2007 @ 21:45:

Ik denk liever:
Pff, ik ben ziek, als ik nou eens actief doorzet en door de regen en sneeuw die berg opklim, dan voel ik me waarschijnlijk een stuk fitter als dat ik lavenloos in bed ga liggen. Vroeger was ik ook vaker ziek dan nu: dan wilde ik niet naar school, en als ik me dan een beetje niet lekker voelde, ging ik ook niet. Nu voel ik me nooit niet lekker genoeg om thuis te blijven...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt erop dat deom, ondanks het heel lange beraad, dan nog iets té snel zijn keuze heeft gemaakt :)

Elektrische smart

Wél een 'normale' wagen, met normale instap, normale zithouding, plaats voor twee, verkeersbestendig, te gebruiken tussen de andere auto's op de gewone weg, enz...

Meer voordelen zonder nadelen. Wel een iets hoger gebruik, maar het autootje is dan ook wel iets zwaarder. En een grotere autonomie blijkbaar. (alhoewel je je moet afvragen in hoeverre dit wel representatief is, en niet het resultaat is van een heel synthetische test)

Misschien kan deom nog eens wat feedback geven over wat het is om dagelijks met de cityEL te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

+ verzekering + belasting + apk +

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 02:03:
Misschien kan deom nog eens wat feedback geven over wat het is om dagelijks met de cityEL te leven.
Volgens mij is hij dat ook van plan (in ieder geval op zijn website), maar a) is de CityEl nog niet gekeurd en b) is Deom op vakantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wel een beetje gekke tekst bij die Smart:
Met een verbruik volgens NEDC-norm van slechts 12 kilowattuur per 100 kilometer en geen uitstoot van kooldioxide zou deze smart fortwo electric drive het zuinigste en milieuvriendelijkste alternatief voor stadsverkeer zijn.
Alsof zo'n smart milieuvriendelijker is dan een fiets. Vooral in de stad zijn veel andere vervoersmiddelen logischer/efficiënter/milieuvriendelijker.
Zal wel aan de bron liggen, autoblog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gizz schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 09:23:
Wel een beetje gekke tekst bij die Smart:

[...]
Alsof zo'n smart milieuvriendelijker is dan een fiets. Vooral in de stad zijn veel andere vervoersmiddelen logischer/efficiënter/milieuvriendelijker.
Zal wel aan de bron liggen, autoblog :P
De CO2 uitstoot van een fiets ligt (in de stad, dus dan reken je het opwekken van stroom niet mee) hoger als dat van een electrische Smart.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CanonG1 schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 08:01:
[...]

Volgens mij is hij dat ook van plan (in ieder geval op zijn website), maar a) is de CityEl nog niet gekeurd en b) is Deom op vakantie...
Reactie op b.

Ik ben inmiddels weer thuis.... Na een onderonsje met van onze Cuore met een Land Rover is onze voortijdig aan een eind gekomen. Zo hadden we twee auto's en nu hebben we er helemaal geen een meer want de Cuore is Totall Loss. Gelukkig hebben we er zelf helemaal niets aan overgehouden en zijn met de trein naar Nederland terug gekomen. Wel ironisch. Ik haal een CityEL uit Denemarken en laat een Cuore achter. Even een foto voor de ramptoeristen.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~deom/cuore.jpg

Over de Smart. In de tekst wordt gesproken over een concept waarvan nog niet bekend is wanneer deze in productie gaat. De vraag is dus maar of dat ooit gebeurt. Daarnaast is de autonomie maar 25 kilometer groter dan een CityEL, maar je staat wel in de file.

Ik ga morgen even bellen met de RDW of ik niet wat eerder terecht kan. Ik ben nu toch thuis en heb nog een week vakantie. Misschien hebben ze nog een plekje vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat ziet er uit alsof het best hard gegaan is Deom! Gelukkig hebben jullie zelf niets, maar op dit soort dingen zit je niet te wachten.

Hopelijk levert het een voordeel(tje) op en kan je CityEl eerder gekeurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Aan de foto te zien heeft de land rover heel hard achteruit gereden. ;-)

blik is blik, maar het kost altijd een hoop geld en tijd. Ik heb het ook een keer met mijn auto gehad. Aangereden van achteren, total loss en dan maar wachtten op de verzekering (die het nog naar een verkeerd nummer overmaakte en ik daar nog op kon wachtten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De bestuurder van de Landrover had ws. zoiets van: "Heej, hoorde jij ook wat??" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Op de telegraag vandaag een interessant stuk over een LPG scooter en later een LPG motor. Zuinig en goedkoop en bovendien millieuvriendelijk(er).

http://www.telegraaf.nl/b...jdt_voor_niks!.html?p=7,1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig zijn we sinds vandaag weer in het bezit van een nieuwe auto. We hebben dezelfde Cuore. Zelfde bouwjaar en kleur enz. We zijn helemaal blij want alle boodschappen op de fiets valt toch niet mee.

Ging ik gisteren nog even een rondje door de tuin rijden :X wil ik de ruiten even schoonmaken met de sproeier, merk ik dat de sproeier niet werkt. Ik vanmorgen gaan kijken wat het is, en heb op de een of andere stomme manier kortsluiting gemaakt in ik weet niet waar. Het gevolg is dat de zekering van de ruitenwisser, verwarming, knipperlicht en kilometerteller er steeds uitklapt.

Met het meeste kom ik wel door de keuring maar de teller wordt een probleem. Ik ben al de hele avond aan het zoeken wat het kan zijn, maar kan nergens gesmolten draadjes vinden. Ik ga morgen maar zoveel mogelijk tape van de kabelboom halen en tai wraps loshalen om te zien of er ergens een stukje draad is gesmolten. Een extra complicatie is dat sommige draden in een stekker worden samengevoegd en dan als een andere kleur doorgaan. Het is dus niet even van "volg de groene draad". Nou maar hopen dat de kortsluiting niet in ene kabelgoot zit waar ik er niet bij kan :|

Nog een ruime week te gaan voor de keuring. Mijn zenuwen gaan weer op de proef gesteld worden. Dat voel ik nu al aankomen. When does the hurting stop :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 20:50:
Gelukkig zijn we sinds vandaag weer in het bezit van een nieuwe auto. We hebben dezelfde Cuore. Zelfde bouwjaar en kleur enz. We zijn helemaal blij want alle boodschappen op de fiets valt toch niet mee.
Tip: grote fietstassen en/of een aanhangertje. Gaat al jaren goed bij mij! Waar ik woon (Hilversum) is het nog veel sneller ook ;)
en heb op de een of andere stomme manier kortsluiting gemaakt in ik weet niet waar.
Ai.... Bij dat soort dingen valt het ook niet mee om de oorzaak te achterhalen. Ik heb het met een auto wel eens gehad, dat ding heeft een week voor de deur gestaan voor ik er achter was waar het zat. En ik bleef maar kabels doorknippen -> meten -> terugsolderen :( Hopelijk heb je het snel voor elkaar.
When does the hurting stop :o
Het zit je niet mee, nu staat het ding eindelijk op je oprit, gaat-ie stuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CanonG1 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 10:48:
[...]

Tip: grote fietstassen en/of een aanhangertje. Gaat al jaren goed bij mij! Waar ik woon (Hilversum) is het nog veel sneller ook ;)
We hebben grote Ortlieb tassen en een BOB aanhanger, maar de supermarkt is een kwartier fietsen. Daarnaast lag er een bestelling klaar in Oud-Beijerland wat ook weer 8 kilometer enkele reis is. In de stad ben je inderdaad vaak sneller maar als je steeds de polder doormoet duurt het vaak langer. De chinees is hier al ruim 10 minuten met de auto. Met de fiets is dat snel een half uur.
[...]

Ai.... Bij dat soort dingen valt het ook niet mee om de oorzaak te achterhalen. Ik heb het met een auto wel eens gehad, dat ding heeft een week voor de deur gestaan voor ik er achter was waar het zat. En ik bleef maar kabels doorknippen -> meten -> terugsolderen :( Hopelijk heb je het snel voor elkaar.
Ik ga dalijk knippen en solderen. Hopen dat het echt achter de stekker zit die ik vermoed.
[...]

Het zit je niet mee, nu staat het ding eindelijk op je oprit, gaat-ie stuk...
Ja, en een nieuwe afspraak maken bij de RDW zit er echt niet in. Ik belde van de week of ik eerder kon, maar toen waren ze al aan het plannen voor oktober. Echt triest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 11:19:
We hebben grote Ortlieb tassen en een BOB aanhanger, maar de supermarkt is een kwartier fietsen. Daarnaast lag er een bestelling klaar in Oud-Beijerland wat ook weer 8 kilometer enkele reis is. In de stad ben je inderdaad vaak sneller maar als je steeds de polder doormoet duurt het vaak langer. De chinees is hier al ruim 10 minuten met de auto. Met de fiets is dat snel een half uur.
Dat is waar. Klinkt ook als ideale afstanden voor je CityEl!
Ik ga dalijk knippen en solderen. Hopen dat het echt achter de stekker zit die ik vermoed.
Ik duim voor je. Denk om je rug, na die week knippen en solderen was ik gebroken want natuurlijk zat die draadboom op de meest rare plaatsen.
Ja, en een nieuwe afspraak maken bij de RDW zit er echt niet in. Ik belde van de week of ik eerder kon, maar toen waren ze al aan het plannen voor oktober. Echt triest.
Zijn er dan zoveel mensen die een 'ongebruikelijk' voertuig laten keuren? Ik had daar geen idee van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Laatst online: 19:04

Destruction

(ex-)Automonteur

Denk ook aan mensen die nog geen kenteken voor hun brommer aangevraagd hadden en nu dus moeten keuren.. :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CanonG1 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 11:41:
[...]

Ik duim voor je. Denk om je rug, na die week knippen en solderen was ik gebroken want natuurlijk zat die draadboom op de meest rare plaatsen.
Gelukkig heb ik de storing gisterenavond terug weten te brengen tot een stekker met 16 draden. Daarin moet de kortsluiting zitten. Met wat geluk zijn er twee draden aan elkaar gesmolten en kan ik deze middels een multimeter in de stekker uitmeten zodat ik gericht kan knippen. Die tip kreeg ik toen ik nieuwe zekeringen ging halen.
[...]

Zijn er dan zoveel mensen die een 'ongebruikelijk' voertuig laten keuren? Ik had daar geen idee van...
Dit is puur voor de brommerkeuring. Als je met een auto of motor wilt, kun je iedere dag terecht, een nummertje trekken en rond de middag weer weg zijn. Voor een brommer moet je een afspraak maken :?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:24
Gizz schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:01:
Ligt erg aan de regio denk ik. Als ik hier (Amsterdam-Noord) de bebouwde kom uitfiets kom je fietspaden tegen die 9 van de 10 ergens wel een paaltje hebben zitten (waardoor je er met maximaal 40 á 50cm langs komt.
Dat is waarschijnlijk verbeelding. Wettelijk moet de afstand minimaal 80cm (uit mijn hoofd) zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 08:40:
Op dit moment wordt getest met Lithium accu's. De eerste resultaten zijn behoorlijk gunstig. De actieradius zou omhoog moeten kunnen naar ongeveer 120 kilometer, en de levensduur van de accu's moeten ongeveer 150.000 kilometer zijn, waardoor je ze pas na vele jaren hoeft te vervangen.
Li-Ion accu's hebben een levensduur van tussen de 3 en 5 jaar los van het gebruik. Ze verouderen op de plank zogezegd.

Een ander nadeel is dat ze per Wh minstens 10x duurder zijn in aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
ToolkiT schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 11:18:
wat ik niet zo goed snap van dit soort ontwerpen is waarom ze 2 wielen achter en 1 voor doen, andersom is veel stabieler...
Dat geldt alleen tijdens gelijktijdig sturen en remmen. Als je een bocht maakt met gelijkblijvende snelheid dan ligt het aan de plek van het zwaartepunt tov het raakvlak met de grond van de drie wielen hoe de stabiliteit 'geregeld' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 11:57:
Na wat omzwervingen kwam ik de CityEL tegen. Redelijk duur, elektromotor en mag op het fietspad.
Als brommer mag je er niet mee op een zogeheten verplicht fietspad. Dat zijn binnen de bebouwde kom de meeste fietspaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ookhoi schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 16:16:
Li-Ion accu's hebben een levensduur van tussen de 3 en 5 jaar los van het gebruik.
Dat is een heel optimistische schatting...
Ze verouderen op de plank zogezegd.
Dat klopt inderdaad en als ze daar iets op zouden vinden zou dat de ontwikkeling van elektrische voertuigen een grote boost kunnen geven. Maar ja, het nu eenmaal de reactiviteit van het lithium wat deze veroudering veroorzaakt, dus een oplossing daarvoor zal lastig te vinden zijn...
Een ander nadeel is dat ze per Wh minstens 10x duurder zijn in aanschaf.
Als ze voldoende lang meegaan is dat niet zo'n bezwaar, maar op dit moment is dat helaas dus niet zo. Ik zie het bij de modelbouw (ik heb jarenlang met modelvliegtuigen gevlogen): toen ik vloog had de mazzel dat net NiMH-cellen goed uitontwikkeld waren, en daarmee warn prima resultaten te halen. Li-ion kwam kort daarna net in omloop en leek een revolutie te veroorzaken. Echter, problemen met de levensduur (en, in deze toepassing, brandgevaar) temperde dat enthousiasme behoorlijk. Ik denk dat NiMH op moment voor elektrische voertuigen de beste keus is: de beste balans tussen prijs, levensduur, robuustheid, capaciteit (Wh/kg), laad/ontlaadsnelheid. Dat laatste is wel van belang natuurlijk: met sommige pittige e-vliegtuigjes ontlaadden we regelmatig met hoge stromen van wel 10-20C (dus 10-20 x de capaciteit) en opladen ging met 2-4C, dus in een kwartier tot een half uur weer 100% vol.

Helaas zie je vrijwel alleen maar lood/zuuraccu's (zie CityEl, e-scooters) omdat de aanschafprijs van dergelijke voertuigen onaantrekkelijk hoog wordt. Je kunt niet blijven uitleggen dat je het wel terugverdiend. Ik hoop dat er snel grote vorderingen gemaakt worden op accugebied, de huidige stand van de accutechniek houdt de doorbraak van elektrische voertuigen naar mijn mening tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ookhoi schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 16:07:
[...]

Dat is waarschijnlijk verbeelding. Wettelijk moet de afstand minimaal 80cm (uit mijn hoofd) zijn.
Het komt inderdaad wel voor dat fietspaden niet breed genoeg zijn. Ik heb er met mijn trike van 85 cm ook wel last van. Meestal is er dan wel een andere route, vreemd genoeg meestal over de stoep, die wel volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ookhoi schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 16:24:
[...]

Als brommer mag je er niet mee op een zogeheten verplicht fietspad. Dat zijn binnen de bebouwde kom de meeste fietspaden.
Tenzij dat verplichte fietspad ook verplicht is voor brommers, en dat zijn er best heel veel in Rotterdam. Als ik naar mijn werk rij, dan rij ik het grootste gedeelte op het fietspad. Eerst de rondweg in Barendrecht, dan op het fietspad richting de Spinozaweg en Groene Tuin, daar de Brienenoord over en dan het fietspad naast de Boszoom. Pas op de President Wilsonweg in Ommoord moet ik de weg op. Dat is denk ik nog een kilometer of 2 van de 28.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag trouwens een uur of 7 bezig geweest met het opsporen van de kortsluiting. Niets gevonden en nu begin ik het angstige gevoel te krijgen dat ik ergens een voltage heb gewisseld. In plaats van alleen 12 volt zoals in een auto heb ik in de CityEL te maken met 12, 36 en 48 volt. De kans ik dus vrij groot dat ik 48 volt op het 12 volt circuit heb gezet bij het proberen van de sproeierpomp met ik weet niet welke gevolgen. Het lijk in ieder geval waarschijnlijker dat er een onderdeel is kortgesloten dan dat er een draad gesmolten is, want ik heb ze bijna allemaal gezien, en het zijn er een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zich best een aardig ding. Vraag me alleen af hoeveel je voor dat ding betaald hebt. Ik begrijp dat het geen nieuwe is met een bijbehorende -niet-nieuw- prijs.
Heb je bijvoorbeeld ook gekeken naar een stukje Nederlandse makelarij?

De Aerorider dus

Afbeeldingslocatie: http://www.aerorider.com/foto/foto/fotoalbum/aerorider/thumbsgroot/foto-01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WFvN schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 21:25:
Op zich best een aardig ding. Vraag me alleen af hoeveel je voor dat ding betaald hebt. Ik begrijp dat het geen nieuwe is met een bijbehorende -niet-nieuw- prijs.
Heb je bijvoorbeeld ook gekeken naar een stukje Nederlandse makelarij?

De Aerorider dus

[afbeelding]
Die is wel mooi, maar heb je geen linkje naar iets wat 100% elektrisch is. Zelf nog moeten trappen om naar je werk te gaan is ook zo pauper. Daarbij vraag ik mij af hoe efficiënt dat nog is in een dergelijk zware constructie ( of toch in elk geval beduidend zwaarder dan een fiets).

Ik zou mij nogal belachelijk voelen in dat ding. Als het nu geen hybride was zou het wel leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Zie het anders. De Aerorider is (bij mijn weten) gewoon volledig 100% elektrisch maar je kán bijtrappen om accu te besparen of desnoods doorfietsen als de accu's leeg zijn (wel zwaar gok ik maar goed, het ís een mogelijkheid)

Qua efficiëntie kan je kijken in de specs op de website. Het zegt me allemaal niet zo gek veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WFvN schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 21:54:
Zie het anders. De Aerorider is (bij mijn weten) gewoon volledig 100% elektrisch maar je kán bijtrappen om accu te besparen of desnoods doorfietsen als de accu's leeg zijn (wel zwaar gok ik maar goed, het ís een mogelijkheid)

Qua efficiëntie kan je kijken in de specs op de website. Het zegt me allemaal niet zo gek veel.
Als je niet trapt heb je een actieradius van 20 kilometer. Niet echt serieus te noemen als je hem dagelijks gebruikt voor al het vervoer dat je wilt doen. Door het moeten meetrappen kan het binnen erg warm worden heb ik begrepen, en de zijraampjes geven dan maar weinig verkoeling.

Het blijft een mooi apparaat maar voor mij een fiets met hulpmotor. Dan zet ik net zo lief een BionX wiel in mijn Rider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 22:32:
heb je een actieradius van 20 kilometer.
Dat is met de basisaccuset. Voor (veel) extra geld kun je de NiMH kopen, daarmee is het bereik groter, tot wel 80km.
en de zijraampjes geven dan maar weinig verkoeling.
Die kunnen er uit.

Maar ik vind het ook geen geweldig apparaat. Het zou wat kunnen worden als ze het fietsmechanisme eruit halen en hem de helft in prijs verlagen. Maar morgen ga ik ze bellen voor een proefrit, dan hoop ik er meer over te kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Los van de ruitjes zitten er ook luchtinlaten in en ventilatoren volgens de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 20:50:
Ging ik gisteren nog even een rondje door de tuin rijden :X wil ik de ruiten even schoonmaken met de sproeier, merk ik dat de sproeier niet werkt. Ik vanmorgen gaan kijken wat het is, en heb op de een of andere stomme manier kortsluiting gemaakt in ik weet niet waar. Het gevolg is dat de zekering van de ruitenwisser, verwarming, knipperlicht en kilometerteller er steeds uitklapt.

Met het meeste kom ik wel door de keuring maar de teller wordt een probleem.
Kilometerteller is geen verplicht instrument dus ook geen onderdeel van de keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

niet? Volgens mij is voor elk voertuig waar snelheidsbeperkingen voor gelden ook een teller verplicht :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WFvN schreef op zondag 22 juli 2007 @ 15:47:
niet? Volgens mij is voor elk voertuig waar snelheidsbeperkingen voor gelden ook een teller verplicht :?
Als ze na 1 januari 2006 in gebruik genomen worden wel. De mijne is van 2003, dus ik denk dat ik daarmee wegkom.

Nu heb ik nog wel een aantal tellertjes voor op de fiets liggen waarvan ik er snel een kan monteren. Ik maak me drukker over de ruitenwissers en de knipperlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 17:29:
[...]

Als ze na 1 januari 2006 in gebruik genomen worden wel.
Bij mijn weten is een kilometerteller nooit verplicht, ongeacht wanneer het voertuig in gebruik genomen is.

Heb je een link naar jouw bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ookhoi schreef op zondag 22 juli 2007 @ 17:46:
[...]

Bij mijn weten is een kilometerteller nooit verplicht, ongeacht wanneer het voertuig in gebruik genomen is.

Heb je een link naar jouw bron?
Oeps ik zat er een jaartje naast:

Voertuigreglement Hoofdstuk 6, afdeling 5
Artikel 5.6.15

Bromfietsen, die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.

Bron: http://wetten.overheid.nl...ipt-result/javascript=yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Hm, ik had verwacht dat het al veel eerder had gemoeten.
Ik vraag me dan alleen af hoe ze je kunnen bekeuren voor te hard rijden als je voorheen niet eens verplicht was om een teller te hebben.
Je kan zo'n bromfietsmotor wel begrenzen natuurlijk maar dat gebeurt toch op vermogen? Hang zo'n begrensde bromfietsmotor in een Alleweder en je jakkert er dik mee over de 60 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 18:46:
Oeps ik zat er een jaartje naast:

Voertuigreglement Hoofdstuk 6, afdeling 5
Artikel 5.6.15

Bromfietsen, die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.

Bron: http://wetten.overheid.nl...ipt-result/javascript=yes
Je moet nu niet ineens over snelheidsmeters gaan beginnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
WFvN schreef op zondag 22 juli 2007 @ 19:25:
Hm, ik had verwacht dat het al veel eerder had gemoeten.
Ik vraag me dan alleen af hoe ze je kunnen bekeuren voor te hard rijden als je voorheen niet eens verplicht was om een teller te hebben.
Je kan zo'n bromfietsmotor wel begrenzen natuurlijk maar dat gebeurt toch op vermogen? Hang zo'n begrensde bromfietsmotor in een Alleweder en je jakkert er dik mee over de 60 >:)
Don't you just love the law.

Er zijn zat brommers die geen teller hebben, de mijne heeft er ook geen. Ik vraag me ook wel eens af hoe ik dan 30 kan rijden binnen de bebouwde kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag ben ik bij een CityEL dealer in Aachen geweest. Hier heb ik een nieuw relaisbord gehaald. Na installatie lijkt mijn kortsluiting geheel opgelost. Morgen even verder testen maar het ziet er goed uit.

Maandag naar de keuring!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 20:25:
Vandaag ben ik bij een CityEL dealer in Aachen geweest. Hier heb ik een nieuw relaisbord gehaald. Na installatie lijkt mijn kortsluiting geheel opgelost. Morgen even verder testen maar het ziet er goed uit.
Je maakt nogal wat km voor de CityEl ;) Gelukkig werkt hij goed!
Maandag naar de keuring!!!!!!!
Spannend! 7(8)7 Is de kans groot dat alles goed gaat? Het zou toch wat zijn als er iets wat met je CityEl te maken heeft wel in één keer goed gaat... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CanonG1 schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 21:07:
[...]

Je maakt nogal wat km voor de CityEl ;) Gelukkig werkt hij goed!
We zullen het maar even niet hebben over de co2 uitstoot die ik de komende jaren moet compenseren.
[...]

Spannend! 7(8)7 Is de kans groot dat alles goed gaat? Het zou toch wat zijn als er iets wat met je CityEl te maken heeft wel in één keer goed gaat... ;)
Met een beetje geluk moet alles in een keer goed gaan. Ik heb alle papieren op orde dus eigenlijk kan het niet misgaan. Alles werkt naar behoren dus er zijn geen punten van afkeur. Ik zie dus geen reden waarom het mis kan gaan.

Ik rij in ieder geval maandag rond in Zwijndrecht _/-\o_

Edit: Toch nog wat randverschijnselen. Ik wilde net even controleren of het allemaal goed ging met de lader. Toen ik de stekker in het stopcontact deed, gebeurde er niets. Morgen dus maar met de multimeter aan de gang om te kijken wat er nog meer loos is. En een acculader halen natuurlijk want er wordt gereden maandag.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2007 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vanochtend voor het eerst de echte weg op. Na een onrustige nacht om half acht vertrokken op weg naar Zwijndrecht. Ik heb rustig gereden om de accu's te ontzien, want die heb ik niet volledig op kunnen laden van het weekeinde.

Alles is heel goed gegaan. Veel verdraaide nekken gezien in de achteruitkijkspiegels.
Ik sta geparkeerd bij Walburg in Zwijndrecht en na een half uur kreeg ik al een mail via de website dat hij gespot is.

Over anderhalf uur naar de keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik heb net ook een CityEL gespot :) een witte, met dicht dak zegmaar :) Wilde nog een foto maken maar was net telaat..

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 08:53:
Over anderhalf uur naar de keuring.
Oeh oeh oeh spannend! Houd ons op de hoogte, mijn F5-toets zal overuren maken vandaag. (stiekem toch niet, daar heb ik een handige firefox plugin voor ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Destruction schreef op maandag 30 juli 2007 @ 09:29:
Ik heb net ook een CityEL gespot :) een witte, met dicht dak zegmaar :) Wilde nog een foto maken maar was net telaat..
Was dat in de buurt van Castricum? Daar weet ik er wel een te rijden en vrijdag hoorde ik dat er in de omgeving van Kerkrade ook een of twee rijden.

De dealer in Aken heeft trouwens een CityEL staan om te racen. 95 kilometer per uur rijdt dat ding :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, even een keuring. Ik had om kwart over elf de afspraak. Om kwart over een stond ik weer buiten. Gekeurd en wel _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Nu nog een paar dagen wachten op de papieren, kenteken laten maken en dan kan ik echt dagelijks de weg op.

Natuurlijk wel net al cabrio terug komen rijden. Lekker het zonnetje op mijn hoofd en gaan. Hier kan ik wel aan wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gefeliciteerd!!!!! Na al die moeite werd het ook wel tijd dat er eens iets goed ging :)

Hoe is het met de technische problemen? Iets met het laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CanonG1 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 14:04:
[...]

Gefeliciteerd!!!!! Na al die moeite werd het ook wel tijd dat er eens iets goed ging :)

Hoe is het met de technische problemen? Iets met het laden?
De lader doet het inderdaad op dit moment niet. Ik weet nog niet wat ermee aan de hand is. Ik heb nu wel een kleine 12 volt lader. Ik heb het geluk dat er equalizers tussen de accu's zitten. Ik sluit nu de 12 volt lader aan op de eerste accu, en zodra de spanning hoger wordt dan de andere accu's, gaan de equalizers de stroom verdelen over de andere accu's waardoor ik met een lader 4 accu's kan laden. Het duurt dan wel een stuk langer, maar ik hoop het laadprobleem snel opgelost te hebben.

Verder werkt gelukkig alles. Er is niet gereden, maar de keurmeester wilde wel de lichten enzo zien maar dat was geen probleem.

Omdat het een bijzonder geval is duren de papieren een paar dagen, maar dat kan ik nog wel hebben. Kan ik mooi de lader regelen en dan hoop ik vanaf volgende week dagelijks de weg op te kunnen.

Het is wel leuk om te zien hoe de mensen reageren. Iedereen loopt ernaar toe om te kijken en ik heb al mensen langs zien fietsen die naar mijn idee net iets te lang om keken om het veilig te houden.

Nu het weer een beetje beter is, heb ik vanmiddag het dakje er helemaal afgehaald waardoor het geluid nog minder wordt. Ik ben zo wat meer betrokken bij de buitenwereld, want met het dakje dicht zit je echt in een cocoon. Niet een opgesloten gevoel, maar wel afgeschermd van de rest van de wereld, maar dat was dan ook de bedoeling.

P.S. CanonG1 check je mail @solarwebsite ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 09:46:
[...]

Was dat in de buurt van Castricum? Daar weet ik er wel een te rijden en vrijdag hoorde ik dat er in de omgeving van Kerkrade ook een of twee rijden.

De dealer in Aken heeft trouwens een CityEL staan om te racen. 95 kilometer per uur rijdt dat ding :*)
Nee, was in Zwolle. Om precies te zijn op de Assendorperstraat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 15:06:
De lader doet het inderdaad op dit moment niet. Ik weet nog niet wat ermee aan de hand is. Ik heb nu wel een kleine 12 volt lader. Ik heb het geluk dat er equalizers tussen de accu's zitten. Ik sluit nu de 12 volt lader aan op de eerste accu, en zodra de spanning hoger wordt dan de andere accu's, gaan de equalizers de stroom verdelen over de andere accu's waardoor ik met een lader 4 accu's kan laden. Het duurt dan wel een stuk langer, maar ik hoop het laadprobleem snel opgelost te hebben.
Balen! Een mooi systeem met die equalizers, dat is goed voor de levensduur van de accu's (ze worden in heftrucks ook wel gebruikt) en in dit geval was het mooi je redding om naar die keuring te kunnen rijden. Hoe lang duurt het laden met de originele lader ongeveer?
Het is wel leuk om te zien hoe de mensen reageren. Iedereen loopt ernaar toe om te kijken en ik heb al mensen langs zien fietsen die naar mijn idee net iets te lang om keken om het veilig te houden.
Hehehehe, cool! 8) Dat heb je over een tijdje elke dag!
P.S. CanonG1 check je mail @solarwebsite ;)
Done. Duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CanonG1 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:31:
[...]

Balen! Een mooi systeem met die equalizers, dat is goed voor de levensduur van de accu's (ze worden in heftrucks ook wel gebruikt) en in dit geval was het mooi je redding om naar die keuring te kunnen rijden. Hoe lang duurt het laden met de originele lader ongeveer?
3 uur van leeg naar 80% en de laatste 20% nog eens 5 uur. Totaal van leeg naar vol dus ongeveer 8 uur. Past precies in het laagtarief :)
[...]

Hehehehe, cool! 8) Dat heb je over een tijdje elke dag!
Ik kan niet wachten. Met een beetje mazzel heb ik zaterdag een ruil-lader. De dealer in Aachen neemt dan mijn oude lader. Ik krijg dan een werkende,mogelijk eerder gerepareerde, lader mee en mijn lader gaat na reparatie in zijn voorraad en ik betaal dan de reparatiekosten. Zo is het ook gegaan met de printplaat met relais. Fijne werkwijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nog steeds te wachten op mijn papieren. Net weer gebeld met de RDW, maar er staat nog niets in het systeem. Voor zover bekend zijn de papieren uit Zwijndrecht opgestuurd, maar dat stond er afgelopen maandag ook al. Wachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vrijdag heb ik een telefoontje gekregen over de status van mijn papieren. Omdat het een bijzonder voertuig is (Goh???) duurt het allemaal wat langer. Het zou zomaar tot 20 augustus kunnen duren voordat alles binnen is. Langer kan ook, misschien korter maar daar geloof ik niet zo in.
Pagina: 1 2 Laatste