[laptop] Sony Vaio FZ11E

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 14.882 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Wegener
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-03 06:45
Goede middag,

Ik ben van plan over binnenkort een laptop aan te schaffen, na wat research ben ik tot de volgende twee systemen gekomen:

Sony Vaio FZ11E (komt als het goed is binnen een week uit, en staat al in de pricewatch voor 968 euro)
Intel Core 2 Duo T7100 (1,8GHz)
2x 512MB DDR2
15.4 Inch WXGA 1280 x 800
nVidia GeForce 8400M GT
120 GB, 5400 rpm

Asus F3SC-AP023C (959 euro)
specs

beide systemen voldoen aan mij eisen, echter zou ik wel 2GB intern geheugen willen hebben. Ik heb in het Asus F3 topic eigenlijk niet meer dan lof gelezen. Nu gaat echter mijn voorkeur een beetje uit naar de sony, maar ik heb over de service, ondersteuning en duurzaamheid weinig gelezen. daarom hoop ik dat iemand me het volgende kan vertellen:
  • hoe is het gesteld met de service, ondersteuning en duurzaamheid van sony
  • verlies je de garantie als je in een asus geheugen bijplaatst
  • verlies je de garantie als je in een vaio geheugen bijplaatst
  • als iemand een uitgesproken voorkeur heeft, let me know :)
bij voorbaat dank!
Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-08 21:53
Hier iemand met precies hetzelfde dilemma. (sorry voor de onbescheiden kick)

Ik heb vanmiddag de Sony even bekeken bij de MediaMarkt, en hij ziet er strak uit. :9~

Het opwaarderen van het geheugen (van 2x512 -> 2x 1GB) hoeft niet zo duur te zijn, let wel even op of het geheugen geschikt is voor deze notebooks. Let wel op dat Sony aangeeft dat er maximaal 2 GB ingeprikt kan worden, bij Asus is dit 4 GB (als je dat zou willen doen).

Het scherm van de Sony vind ik (maar dat is voor iedereen anders) echt helemaal super. De videokaart die erin zit is een tikkeltje beter dan die van de Asus.

Het enige nadeel vind ik de slechte verhalen die ik over de garantie van Sony hoor (niet dat ik hoop dat ik die nodig heb...)

De Asus F3SV zou dan nog een geschikt alternatief kunnen zijn, maar die zit meteen boven de € 1000,00 grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Die Sony lijkt me een prachtige notebook, gezien de plaatjes op Internet.

Maar goed het draait niet om de looks. Het geheugen verwisselen lijkt mij ook niet zo'n punt, voor 80 euro heb je 2GB DD2 667mHz. Alleen hoe dit geplaatst moet worden bij een Sony weet ik niet. Zal wel gemakkelijk gaan neem ik aan.

[EDIT]Memory Upgrade Guide van Sony zelf.[EDIT]

Even een situatie schets voor mij aangezien ik ook interesse heb in deze notebook en het laatste jaar de tech-wereld amper heb gevolgd...

Ik ga komend jaar Bouwkunde studeren (HBO) en zal dan ook wat 3D moeten tekenen/schetsen met programma's alá CAD e.d. Ik wil een goede desktop replacement welke zo'n 3 tot 4 jaar mee kan gaan voor mijn studie... Games boeien mij eigenlijk weinig maar een goede RPG of RTS gaat er altijd wel in. Mijn huidige desktop heeft het begeven nadat de voeding door het lint ging.

Mijn desktop specs waren/zijn (door gebrand dankzij stroomstoot van voeding):
XP2600+
512MB DDR333
nVidia 6600GT
80GB 7200rm 8mb

En ik ben dus opzoek naar een goede 15.4" desktop vervanger waar ik mijn schoolwerk goed op kan doen en af en toe een spel wil/kan spelen... Nou omdat ik een fan ben van strakke ontwerpen had ik eerst de Apple MBP op het oog maar deze valt jammer genoeg heel ver buiten mijn budget. 1000 tot 1200 euro is al erg veel geld vind ik.

Even de getallen op een rij:

CPU:
De T7100 is enigszins "verouderd" ? Ik dacht dat de laatste generatie C2D cpu's allemaal 4MB L2 cache hadden. Het zal ongetwijfeld een enorme stap vooruit zijn voor mij, zeker omdat ik van een XP2600 af kom.

RAM:
1GB ram lijkt mij wat te weinig voor zware programma's alá CAD e.d. maar de huidige spellen kunnen hier ook wat van... Een geheugen upgrade naar 2GB ram lijkt mij dan ook onvermijdbaar. Dit zal mij/ons zo'n 80 euro gaan kosten (2GB DDR2 667mHz, 2x 1GB DC kit).

VID:
De 8400M GT is neem ik aan sneller/beter dan mijn huidige nVidia 6600GT 128MB die ik in mijn desktop heb zitten... Hier kon ik Supreme Commander net niet op spelen (begin v/d game wel maar zodra er wat meer units kwamen stotterde deze geregeld). Nu vraag ik mij af of ik Supreme Commander op deze notebook wel enigszins kan spelen... Of dat ik toch echt een sterkere moet aanschaffen. Hier twijfel ik momenteel nog over, zeker om het feit dat ik al de pracht en praal toch niet boeiend vind. Als voorbeeld speel ik nog steeds Diablo 2: LoD... Deze game is zo'n zeven jaartjes oud.

Storage
Een hardeschijf van 120GB is iets meer dan dat ik eerst had, echter deze 80gb zat ook aardig vol. Een notebook hardeschijf vervangen is iets ingewikkelder dan een desktop hardeschijf vervangen, groter zou fijner zijn MAAR dan krijg je meestal een 4200rpm schijf... Deze zijn gewoonweg te langzaam voor mij. Een externe schijf er aanhangen via USB2? Dat lijkt mij de beste oplossing (in mijn geval). Natuurlijk kan je ook regelmatig iets weg schrijven op een DVDtje mocht je de externe schijf niet bij de hand hebben (op school of reis ofzo).

Battery:
Hier kan ik weinig overvinden, zowel de Sony als bij de Asus is dit een donker gat wat betreft informatie. Nou hoef ik er geen 5 uur aan te kunnen werken zonder dat de batterij leeg is. maar twee en een half uur lijkt mij wel zo prettig. Gelukkig hoef ik niet ver te reizen naar mijn hogeschool (10 minuten) maar er zullen zat mensen zijn welke dit wel moeten en dus wat meer werktijd willen op de batterij. Ik kan hier geen conclusie uithalen...

Verder kan ik hier eigenlijk weinig uithalen. Behalve dat de Sony mij een goede keuze lijkt. voor een kleine 1100 euro heb ik dan een prachtige notebook met 2GB ram en een "redelijke" videokaart.

[ Voor 2% gewijzigd door Pat-Juh op 04-07-2007 11:08 . Reden: info gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 07:52
sony!
ik heb het duurdere broertje (de fz11L) en uitermate tevreden. Behuizing is supersterk (achterkant scherm is niet in te drukken (dus geen mooie kringen in je beeld), voor niet extreme gamers een prima videokaart en een strakke uitstraling. cad en 3d programma's zijn op zich prima te doen met 1 gb, zeker autocad. Zou wachten met een geheugen upgrade. Scherm is werkelijk subliem. Enige nadeel is de ietswat lage resolutie.
Ik probeer nog steeds een korte review te schrijven de komende week, weet niet of het nog gaat lukken. Maar ik heb geen spijt van de sony (tot dusver)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Oké hoeveel heb je neer moeten leggen voor de L variant? Ik zag deze laatst staan voor ik meen 1500 euro (ongeveer)... dit is mij te veel :P...

Als arme student :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
als medearme student heb ik er ongeveer 1250 voor betaald, je moet de pricewatch er maar ff op naslaan.
daarvoor krijg je extra:
40 gb harde schijf
1 gb intern
een 2e lamp achter je scherm
misschien nog meer (weet t eigenlijk niet precies)
batterij i snormaal, de 8400 gt blijft een notebook kaart, weet dus niet of die echt sneller is dan je huidige kaart.

Bouwkwaliteit is een van de sterkere die ik tot nu toe ben tegengekomen.
Voor 1250 kan je trouwens ook richting compal/zepto etc. kijken, is in de computer zelf meer waarde (snellere onderdelen), kwa bouwkwaliteit vind ik ze iets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

@drfrisbee: Volgens de Viao site van Sony hebben alle FZ types dual backlight.

Ik ben ook naar een goede laptop aan het rondzoeken. Op de een of andere manier word ik enorm aangetrokken door de FZ reeks. Maar dat is enkel om het uiterlijk en de bouwkwaliteit waarschijnlijk. De 1,8Ghz proc, maximale intern geheugen van 2GB, de shabby videokaart en de lage schermresolutie zijn natuurlijk niet om over naar huis te schrijven. Zeker niet voor dat bedrag.

[ Voor 3% gewijzigd door Oyster op 04-07-2007 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Actual
drfrisbee schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 15:33:
Voor 1250 kan je trouwens ook richting compal/zepto etc. kijken, is in de computer zelf meer waarde (snellere onderdelen), kwa bouwkwaliteit vind ik ze iets minder.
Maar ja, de looks hè :9~ :9~ :9~

Ik denk idd dat het voor mij de Sony gaat worden. Maar niet de L-variant. Die is me gewoon te duur, ik denk dat de E variant voor mij voldoende is (en daarbij ligt hier nog een NAS van 250Gb. Dus voor de opslag hoef ik het niet te doen).

Dat geheugen kan later wel, als blijkt dat Vista HP idd lekker loopt met 2GB.

oh ja, @ Pat-Skim. Supreme Commander is volledig multithreaded, en leunt meer op de processor dan op je graka (lees daarvoor dit topic). Bij mij op mijn desktop (een E6600) loopt 'ie soms ook schokkerig bij veel units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Actual
Xander2000 schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 15:41:

Ik ben ook naar een goede laptop aan het rondzoeken. Op de een of andere manier word ik enorm aangetrokken door de FZ reeks. Maar dat is enkel om het uiterlijk en de bouwkwaliteit waarschijnlijk. De 1,8Ghz proc, maximale intern geheugen van 2GB, de shabby videokaart en de lage schermresolutie zijn natuurlijk niet om over naar huis te schrijven. Zeker niet voor dat bedrag.
Maar ja, de Asus F3Sc biedt een mindere graka (8400 ipv 8400GT), en niet het scherm van Sony. Daarentegen kun je daar 4GB inproppen (als je wilt). En is even duur ;)

edit: sorry van de dubbelpost

[ Voor 3% gewijzigd door Actual op 04-07-2007 15:51 . Reden: Sorry :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
Xander2000 schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 15:41:

volgens diezelfde website zijn ze volgens mij ook allemaal met 2 gb intern. Als je rondkijkt op verschillende sites zie je dat de fz11e 1 backlight heeft.
Trouwens:
bouwkwaliteit, superieur scherm, redelijke grafische kaart, tuurlijk betaal je voor de looks en het merk, maar het valt allemaal best mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

drfrisbee schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 18:53:
[...]

volgens diezelfde website zijn ze volgens mij ook allemaal met 2 gb intern. Als je rondkijkt op verschillende sites zie je dat de fz11e 1 backlight heeft.
Nee dat is niet het geval. Zoals op onderstaande site te lezen is heeft ieder model binnen de FZ reeks twee lampen.

http://vaio.sony.nl/view/...ons&category=VN+FZ+Series

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Helemaal mee eens. die Sony's zien er toch wat beter uit dan de Zepto's vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
flamerd >:)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

vind ik wel interessant. is dat echt flamen? heb het net even nagelezen op wiki. Kan wel begrijpen dat sommigen (Zepto owners) het misschien niet zo leuk vinden, maar het is niet mijn bedoeling om iemand te beledigen. In mijn ogen besteedt Sony net wat meer aandacht aan design en dat rechtvaardigt een lichte meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Laatst online: 01-11-2024
Bij Asus verlies je alleen garantie als je de CPU of de HDD wisselt, maar of ze dat ook echt doen weet ik niet (stond op zo'n stickertje op mijn A6Ja)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Philflow schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 09:08:
[...]

vind ik wel interessant. is dat echt flamen? heb het net even nagelezen op wiki. Kan wel begrijpen dat sommigen (Zepto owners) het misschien niet zo leuk vinden, maar het is niet mijn bedoeling om iemand te beledigen. In mijn ogen besteedt Sony net wat meer aandacht aan design en dat rechtvaardigt een lichte meerprijs.
Was 'n geintje joh! Daarom die smile ;) Maakt mij dat nou uit!
Sony's zijn ook werkelijk ultra ultra ultra geil om te zien!! :D

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

CLB schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 10:52:
[...]
Was 'n geintje joh! Daarom die smile ;) Maakt mij dat nou uit!
Ja ik begreep de smiley! maar was toch benieuwd of het nou flamen was of niet.
Want een beetje 'trollen' was het wel, ik dacht namelijk wel dat jij zou reageren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
wat betreft de dubbele lampen in het display:
als je bij de specificaties kijkt staat het er bij de fz11l expliciet bij, bij de fz11e niet,

citaat sony site:
Deze notebooks, die worden aangedreven door de krachtige Intel® Core™ 2 Duo processor en die alle zijn uitgerust met 2048 MB geheugen, zijn een sterk ras.

ook dit klopt niet, de fz11e is uitgerust met 1024 mb, ook bij de dubbele lampen zou ik zo mijn twijfels hebben omdat dit bij de een echt gezegd wordt, bij de andere niet. Het is dus geen zekerheid zoals jij het presenteerd, de site spreekt zichzelf op meerdere punten tegen.

Daarnaast vallen de meerkosten reuzemee, heb de fz11L en de zepto 6615 eens vergeleken, prijsverschil was in mijn ogen zeer klein, zo niet verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Actual
Maar ja, als je onder de € 1000,00 wil blijven is de fz11E de enige Sony die in aanmerking komt...

Edit: Hier is de kogel door de kerk. Het is de Vaio (FZ11-E) geworden. Na het bekijken van alle specs, en het apparaat (afgelopen dinsdag in de MediaMarkt) ging mijn voorkeur toch al uit naar dit exemplaar i.p.v. de Asus F3SC.

@CLB, ik heb ook naar een Zepto gekeken, maar ja € 1000,00 is de grens :)

[ Voor 61% gewijzigd door Actual op 05-07-2007 19:05 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:56
drfrisbee schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 11:53:
als je bij de specificaties kijkt staat het er bij de fz11l expliciet bij, bij de fz11e niet,

citaat sony site:
Deze notebooks, die worden aangedreven door de krachtige Intel® Core™ 2 Duo processor en die alle zijn uitgerust met 2048 MB geheugen, zijn een sterk ras.

ook dit klopt niet, de fz11e is uitgerust met 1024 mb, ook bij de dubbele lampen zou ik zo mijn twijfels hebben omdat dit bij de een echt gezegd wordt, bij de andere niet. Het is dus geen zekerheid zoals jij het presenteerd, de site spreekt zichzelf op meerdere punten tegen.

Daarnaast vallen de meerkosten reuzemee, heb de fz11L en de zepto 6615 eens vergeleken, prijsverschil was in mijn ogen zeer klein, zo niet verwaarloosbaar.
bij de Paradigit in de winkel stonden de twee modellen naast elkaar. Ik kan jullie verzekeren dat de 'budgetversie' van de FZ reeks, de FZ11E dus, GEEN dubbele lamp heeft. De FZ11S (of L, zoals sommigen hem benoemen, dit is echter de UK aanduiding) daarentegen heeft dat wel, en mijn god wat een verschil! De kleuren spatten letterlijk van het scherm af, zo scherp en mooi. Ik kon beide laptops naast elkaar zien met dezelfde foto's getoond en het verschil is echt prachtig! Ook de kleurechtheid en helderheid zijn door de dubbele lamptechnologie zwaar beter t.o.v. de FZ11E.

Ik zat ook nog te twijfelen tussen de E of de S-versie, maar na het zien van de verschillen in kwaliteit van het scherm ben ik toch wel overtuigd van de wat duurdere S-serie. Plus de eerder genoemde extra's:

160 HDD ipv 120
2 GB ipv 1 GB
double lamp ipv 1 lamp

én! wat hier nog niet vermeld is: 895 MB aan graphics geheugen beschikbaar ipv 319 MB bij de E-serie. het video-geheugen is bij beide modellen wél gelijk: 128 MB. Maar op het moment dat hij graphics geheugen nodig heeft, kan hij dus meer pakken bij de S-versie

dit is dus nóg een essentieel verschil tussen beide modellen. Het uiterlijk tenslotte heeft me helemaal over de streep getrokken om deze vaio van Sony te kiezen.

edit: nog een mooie, positieve review over deze laptop (al heeft de laptop in deze Engelse review wel wat andere specs + beschikt over een blue-ray brander): http://laptopmag.com/Revi...book-PC-VGN-FZ180-E-B.htm

[ Voor 5% gewijzigd door r0g3r op 08-07-2007 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-11-2024
Hallo allemaal,

misschien kan deze gelukkige FZ11S bezitter nog wat vragen beantwoorden (zie ook m'n review elders op deze site). Ik heb zelf trouwens ook Asus overwogen, absoluut een goed ding, maar ja, het hij ziet er gewoon niet uit vind ik persoonlijk...

-Geheugen toevoegen/vervangen gaat bij beide hetzelfde en is zo gepiept, evenals het vervangen van de hd btw (klepje aan de onderkant losschroeven, oude eruit klikken, nieuwe erin klikken, klepje weer dicht schroeven :)

-Zowel bij Sony als bij Asus heeft het geen enkele invloed op je garantie als je geheugen bijplaatst of je hd vervangt (tenzij je de boel molt tijdens dit proces natuurlijk ;)

-de Vaio is ook klaar voor 4Gb ram max., dit word echter alleen ondersteund door Vista 64 bit. Omdat de Vaio nu op Vista 32 bit draait staat 2 of 3 Gb vaak als maximum vermeld.

About shared mem.: als je je E upgrade naar 2Gb ram zal ook je max shared geheugen omhoog gaan naar 895 (+128 Mb dedicated).

Ik raad echt iedereen aan om te upgraden naar 2Gb ram, Vista HP premium draait echt probleemloos op m'n S (Vista index van 4.0 voor Aero, 4.7 tot 4.8 voor de overige componenten).

De 8400GT is geen kaart voor de die-hard gamer, maar is zeker beter dan de meeste crap die vaak in notebooks zit. Hij word wat minder warm dan 8600 serie (de 8600 is niets meer of minder dan een overgeklockte 8400, als je wilt kun je je 8400 ook overklocken en zal ie hetzelfde presteren). De meeste nieuwe games kan de 8400GT zeker aan, al zul je voor de zwaardere jongens niet op volle resolutie en framerate kunnen draaien. CAD ed programma's kun je er probleemloos mee draaien.

De T7100 is trouwens absoluut geen oude, maar gewoon de ' instapper' van de nieuwe Santa Rosa reeks. De oude serie (T7200, T7400, etc.) heeft namelijk geen DAT en een lagere fsb.

De batterij van de Vaio is na 1,5uur dvd kijken zo'n beetje leeg, maar als je alleen maar zit te tekstverwerken op laag energie verbruik kun je maximaal zo'n 3,5 uur typen (sommigen beweren zelfs 4,5uur, maar dat lijkt me toch een beetje te optimistisch).

Ik betwijfel toch echt of de E maar 1 lamp heeft, volgens mij is het scherm hetzelfde namelijk. Weet degene die ze naast elkaar heeft gezet zeker dat de brightness bij beide machines op hetzelfde nivo was ingesteld?

1 ding waar ik persoonlijk flink van baal:

Waarom kan zo'n beetje de hele wereld z'n FZ samen stellen behalve wij in Europe? Ik had 'm zo graag met een T7300 en 256Mb dedicated v-ram besteld.... (snik)

Ahwel, het blijft een kick-ass machine.

Heeft iedereen trouwens de nieuwe driver (101.28) gevonden voor de 8400GT? M'n 3DMark06 lag gelijk 20% hoger met deze driver, je vind 'm hier:

http://www.laptopvideo2go...index.php?showtopic=13441

Vergeet niet de modded.inf file te downloaden en het originele .inf file hiermee te overschrijven.

Hier nog wat cijfertjes van mijn FZ11S voor de liefhebber:
(met 101.28 driver en na het verwijderen van alle overbodige Sony-software)

3DMark06: 1705
PCMark05: 4356
Opstarttijd: 56 seconden

Kan iemand misschien wat cijfers plaatsen van een 'originele' FZ11E? Ik ben erg benieuwd naar het prestatie verschil in Vista en qua 3D/PC marks.

Pies!

[ Voor 57% gewijzigd door Storm316 op 09-07-2007 05:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Actual
Als het goed is komt'ie hier vandaag of morgen binnen... Ik zal dan even kijken wat de benchmarks zijn.

Can't wait :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'k Heb enkele weken geleden ook een nieuwe laptop gekocht.
Sony, Asus, Toshiba, 'k heb ze allemaal goed bestudeerd, tot er iemand me het volgende voorstel deed: een HP!
En inderdaad, 'k had er eigenlijk nog niet bij stil gestaan, maar HP maakt mooie laptops en uitermate betrouwbare systemen.
Dus 'k heb de knoop doorgehakt, en zonder nadenken een HP Pavilion DV6547EA gekocht.

'k Ga binnenkort een review schrijven, maar 'k kan wel al het volgende meegeven:
Binnen de prijsklasse van deze laptop, kunnen er slechts weinig merken concurreren tegen deze notebook. Hierbij heb ik rekening gehouden met service, kwaliteit en degelijkheid; en dus niet enkel de specificaties.
Een nieuw design, T7300 (Santa Rosa) 2Ghz Core2Duo, 2GB DDRII Ram, een X3100 met 256Mb shared en 160GB HDD.
Een ingebouwde webcam en micro, en nagenoeg ook nog eens zeer goede speakers.
Snufjes zoals een Remote Control, een vingerafdruklezer (die echt nauwkeurig werkt, of je het nu wil geloven of niet), etc.
Een nadeel: Vista Premium. De oplossing: XP Media Center Edition.
De laptop draait subliem snel, stil, en gaat toch een kleine 4u mee op de batterij tijdens normaal huis, tuin en keuken-gebruik.

'k Zeg niet dat Sony en Asus slecht zijn, het tegendeel, 't zijn m'n favoriete merken,
maar de hint die ik probeer mee te geven is: bekijk heel de markt, en heel het aanbod.
't Is een advies uit positieve ervaring.

Eens je ongeveer 1.000 euro uitgeeft aan een Notebook, mag je wel iets degelijks verwachten.
Succes met het maken van uw keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2007 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
@ Nitro;

Er is toch 1 groot verschil tussen je HP en de andere genoemde laptop's; de grafische kaart. Je kunt die Intel kaart gewoon niet vergelijken met een 8400, sla de benchmark's er maar eens op na en je zult zien hoe gigantisch groot het verschil is. Als je geen zware grafische bewerkingen doet of spellen wilt spelen is de X3100 een prima kaart, maar het maakt de laptop gewoon ongeschikt voor 3D bewerkingen etc.
De HP is een prima laptop (ok, op dat vreselijke touchpad na dan ;), maar bedoeld voor een hele andere gebruikersgroep dan de andere hier besproken notebooks. Ik denk dat als je Mark een HP wilt aanraden je er toch minstens 1 moet noemen met een fatsoenlijke en vergelijkbare gpu, ze zijn er wel namelijk. Maar goed, Mark lijkt toch niet zo geinteresseerd meer in z'n eigen topic... (welke is het geworden Mark?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Actual schreef op maandag 09 juli 2007 @ 09:27:
Als het goed is komt'ie hier vandaag of morgen binnen... Ik zal dan even kijken wat de benchmarks zijn.

Can't wait :)
Woei, spannend !! :D

Ik ben benieuwd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@FZ11 bezitters: hoe zit het met de toetsenbord? Lees links en rechts dat 'men' daar iets minder over te spreken is (voelt niet geheel lekker aan/alsof de toetsen er los op liggen). Ben wel erg geinteresseerd in deze latop, dus als iemand nog een adresje weet... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316

citaat sony site:

ook dit klopt niet, de fz11e is uitgerust met 1024 mb.
Ik denk dat ze 2mb cache voor de proccesor bedoelen dr., dit klopt dus wel.

Wat die 1 of 2 lampen in de 'E' betreft; dat zullen we pas zeker weten als we Actual zo gek krijgen om z'n deksel open te schroeven denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
@ maxporter;

ik heb betere toetsenborden gehad, maar het is zeker geen slecht keyboard. De feedback die je krijgt van de toetsen als je ze indrukt vind ik erg prettig, evenals de layout en de grote van de toetsen. Ik denk dat je erg veel en ruig moet typen om het stuk te krijgen. Enige opmerking die ik heb is dat sommige toetsen een beetje kraken, maar misschien is dat wel nieuwigheid. het is trouwens niet een heel ' stil' toetsenbord, maar dat hangt er ook weer vanaf hoe je typt natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Storm316 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 06:59:
@ Nitro;

Er is toch 1 groot verschil tussen je HP en de andere genoemde laptop's; de grafische kaart. Je kunt die Intel kaart gewoon niet vergelijken met een 8400, sla de benchmark's er maar eens op na en je zult zien hoe gigantisch groot het verschil is. Als je geen zware grafische bewerkingen doet of spellen wilt spelen is de X3100 een prima kaart, maar het maakt de laptop gewoon ongeschikt voor 3D bewerkingen etc.
Uiteraard, dat is waar.
Alle genoemde laptops zijn goede toestellen, de keuze hangt gewoon af van het doeleinde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Actual
Gisteren kon ik de laptop opgehaald, en mijn eerste reactie was: wauw! :9~
Het scherm is subliem! De looks zijn goed van deze laptop (nu de rest eens bekijken :))

Na het opstarten heb ik direct het configuratiescherm opgestart en gekeken of er echt zoveel meegeleverd wordt door Sony.
En nu was het wow :'(. Wat een enorme hoeveelheid zooi, en welke programma's kunnen weg (en welke vooral niet! Want helaas levert Sony geen cd/ dvd mee met de programma's, waardoor de recoverypartitie je enige reddingsmogelijkheid is als je iets verwijderd dat noodzakelijk is voor de werking van het systeem.

Ik heb dus geprobeerd, met beleid, de programma's die ik niet nodig achtte te verwijderen. Maar helaas bleek ik daarbij ook een stukje voor het draadloze gebeuren te hebben verwijderd, dus -> geen internet meer.

Dan maar een recovery. Kan geen kwaad :), er stond toch nog niets op. En nu werk ik op een Vaio zoals die geleverd is door Sony.

Ik had gisteren nog wel even tijd voor een 3d-mark 06, deze gaf 1082. Maar ik weet niet in hoeverre dit helemaal correct is (er liep nogal wat zooi op dat moment).
De score van vista is (wat het ook waard is) een 3,5 ivm Aero. De rest zit tussen een 4.4 (HDD) en 4.8 (processor).

Na mijn eerste dag Vaio-en ben ik helemaal dik tevreden met de aankoop. Een gedegen review volgt later, als ik het e.e.a. heb gefinetuned aan Vista, en een wat meer belegen oordeel kan vellen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Thanks voor de info Actual, en natuurlijk gefeliciteerd met je nieuwe Vaio :D

Je kunt idd niet alles waar Sony voor staat zo maar verwijderen, dus toch wel fijn zo'n rcovery partitie in dat geval ;) Iedereen; brand die dvd's, het kan je een hoop ellende besparen. Ik heb helaas geen kant en klaar lijstje met wat je allemaal wel en niet kunt verwijderen, maar er is een hoop over terug te vinden in het Vaio FZ owners thread op notebookreview.

Interessant om te zien wat de verschillen zijn tussen 1 en 2GB ram, ik ben benieuwd wat de cijfers zijn als je je Vaio helemaal gefinetuned hebt. Ik neem aan dat je ook nog met de originele geforce driver draait? Aero zal denk ik niet echt stijgen, maar je 3DMark06 moet zeker wel 200 tot 300 punten omhoog kunnen.

Anyway, voor nu gewoon veel plezier met je Vaio :)
Ga je je deksel nog voor ons openschroeven? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Actual
Helaas, nee, het deksel blijft waar'ie is, en daar komt geen schroevendraaier bij in de buurt :). Maar ik vermoed dat er 1 lamp in zit, omdat de dubbele lamp er bij de S speciaal bij genoemd wordt in de specs. Maar ondanks dat is het scherm subliem!!!

Ik heb in eerste instantie alleen alle Google en Norton zooi eraf gehaald (ik had 2 sidebars, 1 Vista en 1 Google). Ik ben nu eens rustig aan het kijken hoe het dingetje loopt.

@ MaxPorter: Het toetsenbord vind ik ideaal. Het typt lekker, en de aanslag is voldoende om te weten dat het 'raak' is. Het is wel even wennen dat het een Engelse indeling is, en dus geen @ onder de 2, maar dichtbij de Enter (zoals bij VS internationaal).

@ alle twijfelaars: Ik kom van een (oudere) Asus A3H met een Celeronprocessor, en ik moet zeggen dat dit echt stukken beter bevalt. De batterij gaat lekker lang mee (bij hoge prestaties tot 1,5 uur, bij energiebesparing tot wel 3 uur). De warmte van de laptop valt me mee, maar de transformator wordt, zoals eerder gezegd wel wat warmer dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Wegener
Nice, lees de reacties pas terwijl ik op m'n vaio zit te tikken :X

Het eerste wat ik heb gedaan nadat ik hem binnen heb gekregen is geprobeerd alle onnodige programma's te verwijderen. Dit duurde echter zo lang dat ik op goed geluk een frisse copy van windows Vista erop het gezet, had immers toch niet te verliezen, bij opstarten F10-en lekker lunchen en alles is zo goed als nieuw. Nieuwe installatie was zo gepiept, alles wordt vrijwel direct herkend, en het aantal processen in de taakbeheer is gedaald van 60 naar 35, net als het geheugen gebruik gedaalt is van 60% naar 40% (en 30% na toevoegen extra ram).

Ik heb wel een reepje van 512MB vervangen door 1024MB, ookal merk ik nog geen verschil.

Al met al ben ik erg tevreden over deze machine, enige wat ik nog niet aan de praat heb gekregen is de InstantON optie (week ook niet zeker of deze optie wel aanwezig is) en Bluetooth.

edit:
this sucks, blijkt dat beide er niet in zitten, zeer slechte voorlichting

PS. volgens Windows is de Geforce 8400M GT gewapend met slechts 64MB! en 255MB Shared, nu ben ik niet van plan om echt het onderste uit de 3D kan te halen maar ik vind het wel een beetje treurig.

[ Voor 3% gewijzigd door Mark Wegener op 11-07-2007 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Actual
Mark Wegener schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 17:46:
Het eerste wat ik heb gedaan nadat ik hem binnen heb gekregen is geprobeerd alle onnodige programma's te verwijderen. Dit duurde echter zo lang dat ik op goed geluk een frisse copy van windows Vista erop het gezet, had immers toch niet te verliezen, bij opstarten F10-en lekker lunchen en alles is zo goed als nieuw. Nieuwe installatie was zo gepiept, alles wordt vrijwel direct herkend, en het aantal processen in de taakbeheer is gedaald van 60 naar 35, net als het geheugen gebruik gedaalt is van 60% naar 40% (en 30% na toevoegen extra ram).
Na een verse installatie via F10 werden bij mij alle "standaard" programma's weer teruggezet, ik heb dus niet het idee dat'ie daar veel sneller van wordt.
Kun je misschien eens kijken welke programma's van Sony je er ongestraft afgegooid hebt?
Momenteel heb ik alleen de software van "derden" (Google, Microsoft Works en Office trial en Symantec) eraf gehaald.
Ik heb wel een reepje van 512MB vervangen door 1024MB, ookal merk ik nog geen verschil.
Volgens mij werkt het geheugen dan niet meer 'dual channel' en daardoor wordt de snelheid van het geheugen gehalveerd. Wat wel weer lekker is, is de extra 512 die er nu inzit waardoor Vista wat vloeiender loopt.
Hier staat 2x 1024 ook nog op het verlanglijstje. Wat voor merk/ type heb jij gekocht (dan weet ik welke combi i.i.g. werkt met de Vaio.
PS. volgens Windows is de Geforce 8400M GT gewapend met slechts 64MB! en 255MB Shared, nu ben ik niet van plan om echt het onderste uit de 3D kan te halen maar ik vind het wel een beetje treurig.
Ahhhh... ik zie het nu ook :/

Maar ja, altijd beter dan de X3100 van de HP van hierboven 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

serieus... 64mb maar!? Dat vind ik wel heel erg zwak van Sony...

64Mb vind ik gewoon weg TE weinig... Zeker omdat ik er ook af en toe een game op wil kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Wegener
Actual schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 18:52:
[...]

Na een verse installatie via F10 werden bij mij alle "standaard" programma's weer teruggezet, ik heb dus niet het idee dat'ie daar veel sneller van wordt.
Kun je misschien eens kijken welke programma's van Sony je er ongestraft afgegooid hebt?
Momenteel heb ik alleen de software van "derden" (Google, Microsoft Works en Office trial en Symantec) eraf gehaald.

[...]

Volgens mij werkt het geheugen dan niet meer 'dual channel' en daardoor wordt de snelheid van het geheugen gehalveerd. Wat wel weer lekker is, is de extra 512 die er nu inzit waardoor Vista wat vloeiender loopt.
Hier staat 2x 1024 ook nog op het verlanglijstje. Wat voor merk/ type heb jij gekocht (dan weet ik welke combi i.i.g. werkt met de Vaio.

[...]

Ahhhh... ik zie het nu ook :/

Maar ja, altijd beter dan de X3100 van de HP van hierboven 8)
het volgende staat momenteel in m'n software lijst, het moge duidelijk zijn wat ik zelf heb geinstalleerd :)
Afbeeldingslocatie: http://img451.imageshack.us/img451/1976/softwarekj3.th.jpg

Ik heb er PQI 1024MB SODIMM DDR2 PC5300 667Mhz, als het goed is, is dit hetzelfde soort gegeheugen als dat er al in zit. Maarja, ik zal 3x gemisinformeerd dus het valt te betwijfelen. Daarnaast heb ik ook geen idee wat 'dual channel' is, het werkt :*) en het is niet merkbaar langzamer :)

Ik kan geen 3Dmark06 runnen omdat daarvoor directx 9c voor geinstalleerd moet worden en momenteel is versie 10 geinstalleerd en ik heb geen zin om te downgraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Actual
Hmmm... ziet er naar uit dat er idd het e.e.a. weg kan hierzo :)

Wat betreft Dual Channel. Dit staat hier perfect uitgelegd.

Ik ga snel verder met (ver)prutsen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Klote zeg, die 64 mb v-ram!!
Hebben jullie beide een FZ11E of is 1 ervan een S? Mijn FZ11S heeft wel echt 128mb trouwens, maar ja, ik had m'n research niet helemaal goed gedaan en verwachte eigenlijk 256 mb...

Wat die instant-on (AV-mode) betreft; houd maar op jongens.
Ik weet niet meer of het op de Nederlandse of de Amerikaanse Sony site was, maar op 1 van de 2 heb ik ergens in hele kleine lettertjes gelezen dat die optie niet compatibel is met de Geforce kaart en dus alleen werkt op de goedkopere versie met Intel graphics.

Fijn om te horen dat die nieuwe Vista intallatie probleemloos ging, heb je dit met de recoverie dvd's gedaan?
Ik heb net ff in m'n taakbeheer gespiekt, maar na het door mij handmatig verwijderen van een hoop Sony, Google en nog wat rotzooi (wat hier trouwens zo gepiept was) heb ik 34 processen lopen (incl. de sidebar, firefox, azureus en m'n AVG).

DDR2 PC5300 667mhz is idd het goede geheugen voor de FZ, Corsair of Kingston word aanbevolen maar ik vraag me af hoe belangrijk dat is...
Werd dat extra geheugen trouwens gelijk door je systeem herkend Mark, of moest je nog iets aangeven in je bios?

About 3Dmark06; draai maar hoor, evenals PCMark05 werkt het probleemloos onder Vista en met direct-X 10 !!

Edit: Degene die beweren dat de FZ11E maar 1 lamp heeft eh, hebben gelijk. Lees net dat sommige zelf te configuren FZ's (niet in Nederland beschikbaar...of course...) de keuze bieden tussen een ECO of een X-brite scherm, de ECO die standaard in de FZ11E zit heeft idd 1 lamp. Laat maar dicht dus Actual ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Storm316 op 12-07-2007 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Actual
@ Storm316: Net te laat, de schroevendraaier was onhoudbaar :+ (maar dan niet voor het scherm ;))

Is wel leuk hoor, zo'n klusvakantie. Helemaal als je je aandacht moet verdelen tussen je nieuwste aanwinst :9 , en het schilder- en kluswerk :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Haha, dat moet ook gebeuren, en zo zit je tenmnste niet de godganse dag achter je beeldscherm zoals ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Ahum, kunnen jullie eens bij apparaatbeheer kijken wat er onder processors staat?

Er staat dat ik er een T7300 in heb zitten namelijk.... Zou erg leuk zijn natuurlijk, maar ik geloof er niks van. Kan iedereen even checken hoe het met zijn/haar FZ zit en wil je erbij zetten wat voor type FZ je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey

E of S (sinds juni 07), maar weten jullie ook dat er sinds juLi 07 de FZ11Z al is?!

http://kieskeurig.nl/prod...331BCC12572F8004D3F67.htm

met blueray enzo!!

Staat nog niet op de sonysite, dermee dat hier nog niemand over spreekt?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2007 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Waar blijven de reallife pics jongens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
De Z kende ik al (ik volgde de FZ serie al een tijdje voordat ie in NL uitkwam), maar vond 'm zelf eigenlijk niet zo interessant (op de 8400GT uitvoering met 256(!)mb na dan). Ik heb zelf geen behoefte aan een blueray brander, de HD is me met z'n 4.200rpm te langzaam, en de prijs is door de blueray speler erg hoog (voor dat geld heb je ook een losse stand-alone blueray speler en een FZ11S). Maar goed, als geld niet echt van belang is en/of je zoekt een multimedia laptop met blueray drive dan is het natuurlijk een interessant apparaat.

@ CLB; ik wil best wat foto's maken hoor, maar ja, ze zien er eigenlijk allemaal hetzelfde uit, en er staan al zulke mooie foto's op het net.... (heeft iemand in Nederland misschien ook 1tje met een wit keyboard trouwens, of zijn die hier niet leverbaar?)

Ik beloof wel wat foto's te maken als ik 'm binnenkort open ga schroeven ok? (who needs garantie, lol)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mja het is gewoon een iets (betere) uitvoering van de S, enkel inderdaad is de snelheid nar beneden, maar omdat de schijf 200gb is gaat dat amper schelen normaal.

http://kieskeurig.nl/nl/p...7AA0331BCC12572F8004D3F67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
Storm316 schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 14:03:
Ahum, kunnen jullie eens bij apparaatbeheer kijken wat er onder processors staat?

Er staat dat ik er een T7300 in heb zitten namelijk.... Zou erg leuk zijn natuurlijk, maar ik geloof er niks van. Kan iedereen even checken hoe het met zijn/haar FZ zit en wil je erbij zetten wat voor type FZ je hebt?
haha dat was ook het eerste waar ik naar keek, en inderdaad, er staat T7300 !! Maar als je dan weer rechtermuis-->eigenschappen op Computer doet, zie je toch T7100 staan. Dus tja, wat moet je geloven? Even wachten dus, totdat jij hem gaat openschroeven en je op het moederbord de precieze specifitaties kan lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Actual
Bij Sisoft Sandra gaf hij een T7100 aan. Ik zal eens kijken wat CPU-Z zegt. (Als we geluk hebben, is het een teruggeklokte T7300 ;))

CPU-Z is het eens met de specs. van Sony (helaas). Een T7100 dus. De DDR2 SO-Dimmetjes zijn geleverd door Mosel (nooit van gehoord).

Ik las trouwens op het forum van Sony het volgende:
You need to download the 'Preinstalled utilities' from http://www.vaio-link.com

You should install:

1 Sony Utilities
2 Sony Shared Library
3 Vaio Event Service

Once completed re-boot your vaio. You may have to do this a couple of times.

Depending on how many of the other Sony drivers & utilities you have already installed and the model of your notebook. You may also have to install:

1. Sony Shared Library
2. Sony Notebook Control
3. Sony Programmable I/O Control Device
4. Sony Utilities Library
5. Sony UI Library
6. Sony Extended BIOS Dynamic Link Library
7. VAIO Central
8. VAIO Support Central
9. VAIO Event Service
10. Setting Utility

Try the short list first.
Dan weet je i.i.g. wat er zeker niet wegkan.

@CLB: Reallifepics zijn in de maak (ben de batterijen voor de camera as we speak aan het opladen).

[ Voor 80% gewijzigd door Actual op 12-07-2007 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Woei, zou erg leuk zijn :D

Als je rechtermuisknop-eigenschappen op de processor klikt zie je nog steeds een T7300, maar ik zie ook ' maar' 2mb cache en een T7300 heeft 4mb cache dus het zal wel niet zo zijn.....maar zijn de drivers dan niet in orde of zou het een Vista foutje zijn..?

Nog even over die 'Z' ....., heeft er niet al iemand op dit topic gepost die er eentje had...? Volgens mij was die er heel gelukkig mee :)

Kan trouwens ook in dat andere FZ thread zijn geweest hoor, zullen we het voor de duidlijkheid bij dit topic houden met onze FZ's allemaal (of kom lekker allemaal posten onder m'n review :p)?

Ehm, heeft er iemand trouwens al plannen om z'n 8400GT over te klokken of niet? Ikke niet hoor....nog niet in ieder geval.....maar ben wel erg nieuwsgierig naar het resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Oh, Actual had alweer gepost terwijl ik aan het typen was, lol
Goed trouwens, dat lijstje, kank er nog meer af gooien (smiley met zo'n duimpje)

Ok, dus geen T7300 zoals ik eigenlijk al wist maar liever niet wilde weten, maar waarom staat dat dan toch in apparaatbeheer, idee iemand..?

[ Voor 16% gewijzigd door Storm316 op 12-07-2007 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Wegener
storm: vreemd dat ik met de standaard installatie dan al iets van 35 processen heb. ik heb trouwens gewoon een NL torrentje gedownload en geinstalleerd, de key van onder de notebook gepakt en tegen zo'n lief vrouwtje van Microsoft gezegd dat ik vond dat er te veel rotzooi opstond voorgeinstalleerd, et voila.

ik heb trouwens net een 3dmark06 gedaan met de nieuwe drivers, helaas ligt de website van futuremark om de resultaten up te loaden er uit dus die kan ik nog niet inzien. Het was mij iig wel duidelijk geworden dat deze het toch wel enorm aflegt tegen de HP dv9085ea (goddelijk ding btw.) van m'n pa die ik er naast heb staan.

maar goed, ik game toch niet en ik kwam van een 5 1/2 jaar oude athlon 1700+, die heeft het compleet begeven dus de laatste paar maanden heb ik op een compaq van ook 5 jaar oud gewerkt. al met al is dit dus fantastisch :P

weet iemand trouwens of er recovery software bij wordt geleverd (ik heb alles er nl. direct van af gegooid, zie boven)? ik zou namelijk graag terug willen kunnen recoveren naar mijn huidige situatie.

ps. de S en Z versie zijn gewoon veels te duur voor wat ik er mee doe, dus daar kijk ik niet eens naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Yeps, ik benieuwd wat je allemaal draait Mark. (ik heb trouwens m'n bluetooth uit; dat scheelt alleen al 4 processen geloof ik).

Ik denk dat je even op de Sony site moet zoeken naar een nieuwe Vaio recovery utility, als je dat hebt geïnstalleerd kun je als het goed is 3 recovery dvd's (of 2 dual layers) branden (de info staat in een verborgen partitie op je harde schijf die je daarna kunt verwijderen als je wilt), et voila. Dit had je trouwens gewoon gelijk moeten doen he ! Branden die dingen mensen, het eerste wat je doen moet met je nieuwe Vaio !!

Tsjong, ligt die site er weer uit (op torrentspy staat een versie met crack van 3dMark06 als je hier voortaan vanaf wilt zijn ;) ).

Idd een mooi dingetje die HP, lekkere videokaart ook :)
Maar toch zou ik daar de 3DMark06 en PCMark05 wel eens van willen zien (hint ;) ), ik denk dat m'n FZ11S niet veel lager of misschien zelfs wel hoger scoort dankzij de processor.

[ Voor 6% gewijzigd door Storm316 op 12-07-2007 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Actual
Mark Wegener schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 17:39:
weet iemand trouwens of er recovery software bij wordt geleverd (ik heb alles er nl. direct van af gegooid, zie boven)? ik zou namelijk graag terug willen kunnen recoveren naar mijn huidige situatie.
Volgens mij zat er iets van Norton (Back-up and Restore of zoiets) bijgeleverd. Maar die heb ik inmiddels ook alweer verwijderd.

Bijgaand een paar pics:

Zoals wij het zien: Afbeeldingslocatie: http://img232.imageshack.us/img232/8691/laptopopenvoorzijdezh2.th.jpg

Zoals onze medehuisbewoners de laptop zien: Afbeeldingslocatie: http://img386.imageshack.us/img386/6593/openachterzijdeti1.th.jpg

De programma's die er op dit moment (nog) opstaan: Afbeeldingslocatie: http://img119.imageshack.us/img119/9953/64817032tz9.th.jpg
In dit venster stonden 2 rijen (bijna) helemaal gevuld!

En een compilatie van apparaatbeheer (met 2x T7300), CPU-Z en nog een klein vraagje: Afbeeldingslocatie: http://img457.imageshack.us/img457/2518/apparaatbeheertl4.th.jpg

En dan nog de vraag: In dit plaatje staat een screenshot van een accu-gadget van de Sidebar. Deze geeft als resterende tijd 0:00 uur aan. Terwijl dit in een normale situatie (bij 98%) iets meer zou kunnen zijn :). Hebben jullie ditzelfde? Of is dat exemplaar-afhankelijk (resterende tijd heeft het namelijk nog nooit gedaan, sinds ik hem heb. Dus ook niet met alle meuk nog aanwezig).

Mochten er nog verzoekjes zijn, dan hoor ik die graag!
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 16:07:
mja het is gewoon een iets (betere) uitvoering van de S, enkel inderdaad is de snelheid nar beneden, maar omdat de schijf 200gb is gaat dat amper schelen normaal.

http://kieskeurig.nl/nl/p...7AA0331BCC12572F8004D3F67
Heb je wel gezien dat die schijf 4200rpm is???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Goeie foto's!

Wat je vraagje betreft, bij mij staat ook alleen maar hoeveel procent er nog in de batterij zit, niet hoe lang hij het erop vol houd. Vista schijnt deze aanduiding trouwens wel te ondersteunen, maar blijkbaar zit er iets in onze Vaio's waardoor het niet werkt. Misschien na 1 of ander update'je in de toekomst nog :)

Een 4.200 rpm klinkt idd een stuk langzamer dan een 5.400, maar zoals Maks al ergens schreef maakt het toch niet zoveel uit doordat hij en stuk groter is. Ik weet niet precies hoe het werkt , maar blijkbaar wordt een hd sneller naarmate de capiciteit toeneemt. Mijn 160Gb 5.400rpm scoort bijvoorbeeld 4.7 op de Vista prestatie index terwijl een 120Gb 5.400rpm een 4.5 scoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Actual
Dank je :)
Een 4.200 rpm klinkt idd een stuk langzamer dan een 5.400, maar zoals Maks al ergens schreef maakt het toch niet zoveel uit doordat hij en stuk groter is. Ik weet niet precies hoe het werkt , maar blijkbaar wordt een hd sneller naarmate de capiciteit toeneemt. Mijn 160Gb 5.400rpm scoort bijvoorbeeld 4.7 op de Vista prestatie index terwijl een 120Gb 5.400rpm een 4.5 scoort.
Ik geloof niet dat Ome Tom dat met je eens is :)
De eerste 4200rpm schijf staat daar in de middenmoot, terwijl 7200 en 5400 de bunch aanvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Wegener
ik heb de resultaten van 3dMark06 inmiddels binnen :) en het ziet er niet mooi uit :( zeker niet in vergelijking met de HP dv9085ea

CSV:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
3DMark06 Results;;;
;;Result 2;Result 3
;File Name;Sony VAIO FZ11E Latest Driver;HP DV9085EA Original Driver
;Primary Device;NVIDIA GeForce 8400M GT;NVIDIA GeForce Go 7600
;Width;1280;1280
;Height;800;800
;Anti-Aliasing;None;None
;Anti-Aliasing Quality;0;0
;Texture Filtering;Optimal;Optimal
;Anisotropic Level;1;1
;VS Profile;3_0;3_0
;PS Profile;3_0;3_0
;Force full precision;No;No
;Disable HW shadow mapping;No;No
;Disable post-processing;No;No
;Force software vertex shader;No;No
;Color mipmaps;No;No;
;Force software FP filtering;No;No;
;Repeat tests;Off;Off;
;Fixed framerate;Off;Off;
;Comment;;;
;3DMark Score;768;2190;3DMarks
;SM2.0 Score;265;850;
;HDR/SM3.0 Score;295;789;
;CPU Score;702;1436;
;Game Score;N/A;N/A;
;GT1 - Return To Proxycon;1,812;6,912;FPS
;GT2 - Firefly Forest;2,599;7,248;FPS
;CPU1 - Red Valley;0,220;0,458;FPS
;CPU2 - Red Valley;0,359;0,720;FPS
;HDR1 - Canyon Flight;2,193;6,728;FPS
;HDR2 - Deep Freeze;3,698;9,058;FPS
;Fill Rate - Single-Texturing;480,212;1622,566;MTexels/s
;Fill Rate - Multi-Texturing;1049,932;3539,480;MTexels/s
;Pixel Shader;28,050;76,616;FPS
;Vertex Shader - Simple;77,720;117,086;MVertices/s
;Vertex Shader - Complex;20,071;22,865;MVertices/s
;Shader Particles (SM3.0);6,276;7,335;FPS
;Perlin Noise (SM3.0);9,928;18,423;FPS
;8 Triangles;8,032;2,312;MTriangles/s
;32 Triangles;32,200;7,618;MTriangles/s
;128 Triangles;39,135;22,113;MTriangles/s
;512 Triangles;41,029;50,346;MTriangles/s
;2048 Triangles;41,468;65,578;MTriangles/s
;32768 Triangles;41,612;72,269;MTriangles/s
;Central Processing Unit;Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T7100 @ 1.80GHz;Intel(R) Core(TM)2 CPU T5500 @ 1.66GHz;
;Internal Clock;1796;1660;MHz
;External Clock;200;667;MHz
;Display Device;NVIDIA GeForce 8400M GT;NVIDIA GeForce Go 7600;
;Total Local Video Memory;52;512;MB
;Driver Version;7.15.11.128;8.6.0.2;
;VGA Memory Clock;0;381;MHz
;VGA Core Clock;0;446;MHz
;Total Physical Memory;1536;2048;MB
;Operating System Info;Windows Vista (TM) Home Premium;Microsoft Windows XP;

kan me trouwens niet voorstellen dat de VGA Memory en Core Clock 0Mhz zijn.

Als iemand tips heeft, laat het me weten, ik vind dit toch een beetje tegen vallen...

ps. de viao maakt gebruik van de meest recente driver zoals storm die ergens in dit topic heeft gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Hmmm, 768 is veel te laag, ik haal bijna 1000 punten meer. Je hebt wel minder ram en v-ram dan ik, maar 1200 tot 1300 punten lijkt me toch zeker wel haalbaar. Had je 'm misschien op het energiebesparende energieschema staan tijdens het draaien van de benchmarks..?
Zo niet dan zou ik toch eens kijken wat ie doet als je het originele geheugen weer terug plaatst, dat 52 mb total local video memory moet namelijk minstens 319Mb zijn, iets deugt dus niet.......
Hmmm......bij nader inzien moet het wel dat geheugen zijn, ik ben bang dat je toch 2 gelijke reepjes nodig hebt Mark.

Goeie score van die HP trouwens, veel hoger dan ik verwachtte met die 'oude' 1.6 core duo. Blijkt wel weer wat voor geweldige kaart die 7600 is !

@ Actual;

Ik beweer ook niet dat een 4.200 rpm hd 1 van de allersnelsten zal zijn, maar als je wat verder onderaan/halverwege het lijstje kijkt zie je dat er een paar 4.200rpm drives toch sneller zijn dan flink wat 5.400 en 1 is zelfs sneller dan 2 7.200rpm drives.
I rest my case... ;)

[ Voor 76% gewijzigd door Storm316 op 12-07-2007 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog iets ivm die snelheden van die schijven...

alle data staat dichter bij elkaar op grote schijven, waardoor de snelheid niet zo hoog moet zijn.

okok, ik had hem ook liever met 5200 gezien hoor.. alle beetjes snelheid helpen, maar anderzijds is het een besparing van de batterij en als je heel grote bestanden wil verplaatsen of aanmaken (bv videomontage) kan je dat toch beter op een externe schijf doen.

denk ik zo.. >:) :)

bestaan er trouwens geen mogenlijkheden bij het bestellen zelf de hdd te kiezen? Bij veel laptops zie ik die keuze, bij sony's nog niet tegengekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Hey Maks,

nee helaas, als je in Amerika (Noord&Zuid), Canada, Azië, SU of Australië woont kun je je FZ helemaal zelf samen stellen (zelfs met een T7700 als je wilt), maar om 1 of andere reden is dat in Europa niet mogelijk. Of je moet iemand kennen die in 1 van die landen woont, dan kun je hem via de Sony website van dat land bestellen en daar laten bezorgen. Beetje omslachtig maar niet onmogelijk...geen idee hoe het dan verder met garantie zit trouwens.
Makkelijker is dan om er zelf een andere hd in te proppen en een usb case voor de 4.200 kopen zodat je die als externe drive kunt gebruiken als je echt een snellere hd zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat dacht ik ook, maar hier en daar zie je toch volgende formulieren...

http://www.notebook.de/sony-vaio-vgn-ar-serie-g-447/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Hmmm, das wel een heel ander model, maar dat zet je wel aan het denken ja.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

citaat sony site:
Razendsnel werken met de krachtige Intel® Core™ 2 Duo T7100-processor, 2048 MB geheugen en de hoogstaande grafische technologie NVIDIA®

Dit is het maximale DDR2 geheugen, standaard is de FZ11E inderdaad uitgerust met 1024MB DDR2.

Waarschijnlijk slaat het citaat

op het L2 cache van 2048 KB.

En de lamp citaat Sony:

De FZ-serie, die kan bogen op de laatste nieuwe X-black LCD-technologie met dubbele lamp en een kleurreproductie tot 90% op sommige modellen, is uitgerust met een ultrahelder, antireflecterend scherm dat uitstekend geschikt is voor zowel werken als spelen.

citaat sony site:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2007 @ 02:15:
zijn uitgerust met 2048 MB geheugen
op het L2 cache van 2048 KB.
Denk 't niet :?

[ Voor 3% gewijzigd door CLB op 15-07-2007 02:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
zie d eerdere reactie (van storm 316)
Storm316 schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 11:20:
Edit: Degene die beweren dat de FZ11E maar 1 lamp heeft eh, hebben gelijk. Lees net dat sommige zelf te configuren FZ's (niet in Nederland beschikbaar...of course...) de keuze bieden tussen een ECO of een X-brite scherm, de ECO die standaard in de FZ11E zit heeft idd 1 lamp. Laat maar dicht dus Actual ;)
er bestaat uds een 1 lamp en een 2 lamp variant van de vaio fz serie. Lijkt mij duidelijk dat alle webshops, gebruikterservaringen hierbij gelijk hebben, de fz11e is de laptop met 1 lamp. Verklaart ook een stuk beter het grote prijsverschil tussen de e en de l.
Hierbuiten staat dat de 1 lamp variant ook een mooi beeld geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-07 16:27
ik neig erg naar de FZ11E om op mn hdtv aan te sluiten en zo 720p content te bekijken, en als ik de specs zo bekijk kan die dit makkelijk :*)

[ Voor 49% gewijzigd door Tiduz op 15-07-2007 17:18 ]

CPU: I5 6600K - Cooler: Noctua NH-D15S - RAM: 8GB Kingston HyperX Fury Black - GFX: GFX: MSI RTX 2070 Super - SSD: 250GB Samsung 850 Evo - Case: CoolerMaster CM Storm Stryker - PSU: Corsair RM750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
Tiduz schreef op zondag 15 juli 2007 @ 17:16:
ik neig erg naar de FZ11E om op mn hdtv aan te sluiten en zo 720p content te bekijken, en als ik de specs zo bekijk kan die dit makkelijk :*)
ik zou je dan wel aanraden om het geheugen uit te breiden naar 2 GB, aangezien HD content toch erg zwaar is om te draaien op 1 GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiduz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-07 16:27
Ja daar zat ik idd al aan te denken, 2x 1 gb erin doen :)

CPU: I5 6600K - Cooler: Noctua NH-D15S - RAM: 8GB Kingston HyperX Fury Black - GFX: GFX: MSI RTX 2070 Super - SSD: 250GB Samsung 850 Evo - Case: CoolerMaster CM Storm Stryker - PSU: Corsair RM750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Actual
2x 1GB loopt veel beter idd. Heb net eergisteren 2x Kingston binnengekregen. Vista met Aero loopt nu als een zonnetje :) (Hoewel ik met 1 GB ook geen klagen had).

Oh ja... vergeet niet je laptop uit te doen als je het geheugen vervangt. Dit blijkt namelijk niet te werken in slaapstand 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Haha, was je vergeten dat ie in slaapstand stond joh? ;)

Nvidia heeft ook (alweer) nieuwe drivertjes op z'n website staan trouwens, de 158.24. Ik heb ze zelf nog niet uitgeprobeerd hoor, het was hier te mooi weer dit weekend :D
Mocht iemand ze willen proberen let dan wel even op welke je download; het pakketje voor 32-bit is rond de 52 mb en de 64-bit versie is 70+mb. Ik neem aan dat niemand hier op 64 bit draait, toch..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
Storm316 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 11:59:
Haha, was je vergeten dat ie in slaapstand stond joh? ;)

Nvidia heeft ook (alweer) nieuwe drivertjes op z'n website staan trouwens, de 158.24. Ik heb ze zelf nog niet uitgeprobeerd hoor, het was hier te mooi weer dit weekend :D
Mocht iemand ze willen proberen let dan wel even op welke je download; het pakketje voor 32-bit is rond de 52 mb en de 64-bit versie is 70+mb. Ik neem aan dat niemand hier op 64 bit draait, toch..?
kijk, ik blijf dit toch vaag vinden. We hadden het er al over gehad dat wij nu dus allebei de 101.28 drivers draaien. Op die site waar we ze vandaan hadden (laptopvideo2go, hij's nu btw uit de lucht) stonden ook al veel nieuwere drivers. Toch had je besloten om de 101.28 te pakken ipv die veel nieuwere. Het is mij nu niet helemaal duidelijk of die nieuwste drivers ook geschikt zijn voor de 8400M GT. Heb jij hier misschien een duidelijkere kijk op, hoe het zit met al die drivers? Want die 101,28 moesten ook op een andere manier geinstalleerd worden dan wat je normaal doet als je drivers via de nvidia-site download.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
r0g3r schreef op maandag 16 juli 2007 @ 16:16:
[...]

kijk, ik blijf dit toch vaag vinden. We hadden het er al over gehad dat wij nu dus allebei de 101.28 drivers draaien. Op die site waar we ze vandaan hadden (laptopvideo2go, hij's nu btw uit de lucht) stonden ook al veel nieuwere drivers. Toch had je besloten om de 101.28 te pakken ipv die veel nieuwere. Het is mij nu niet helemaal duidelijk of die nieuwste drivers ook geschikt zijn voor de 8400M GT. Heb jij hier misschien een duidelijkere kijk op, hoe het zit met al die drivers? Want die 101,28 moesten ook op een andere manier geinstalleerd worden dan wat je normaal doet als je drivers via de nvidia-site download.
Eerlijk gezegd niet.
Ik heb met een aantal verschillende drivers getest (en zal dit ook blijven doen), en genoemde 101.28 draait stabiel en gaf de hoogste benchmark resultaten. Maar wat nou precies het verschil is tussen series als 101, 150 en 160 is kan ik je helaas niet vertellen, misschien ook meer een onderwerp voor een nieuwe topic.
Het lijkt updates te regenen momenteel bij Nvidia, waarvan niet alle even goed(sommigen verdwijnen al na een paar dagen weer van hun website), maar misschien was dat altijd al zo. Ook niet zo heel gek natuurlijk nu alle MS gebruikers toch langzamerhand lijken over te stappen op een nieuw OS. Ik denk dat we nog wel een paar updates van Nvidia kunnen verwachten het komende jaar, ook daar de 8400GT nog niet zo heel erg lang op de markt is.
Het feit dat de 101.28 niet meer op laptopvideotogo staat zou kunnen betekenen dat deze inmiddels alweer achterhaald is, maar ook daar kan ik alleen maar over speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Wegener
Even een update over mijn rampzalige 3Dmark06 resultaten (met aero aan):

* 745 punten: 1536MB geheugen, originele video driver (7.15.11.111), power saving aan
* 768 punten: 1536MB geheugen, driver: 7.15.11.128, power saving aan
* 1013 punten: 1536MB geheugen, originele video driver (7.15.11.111), power saving uit
* 1056 punten: 1024MB geheugen, originele video driver (7.15.11.111), power saving uit
* 1087 punten: 1024MB geheugen, driver: 7.15.11.145, power saving aan

het ziet er wel al een stuk beter uit, maar heeft iemand nog een idee om het verder op te krikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand misschien een alternatieve download locatie voor de modded inf van de 101.28 drivers?
Laptopvideo2go is uit de lucht, en ik heb wel die 101.28 drivers, maar geen modded inf...

Ik heb overigens een FZ11Z die (op high performance) een 3Dmark06 score haalt van 2500 met de originele Sony drivers. Op kieskeurig.nl staat een eerste review.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

never mind! Laptopvideo2go is weer online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
@ Mark;

Wat voor drivers zijn dat die je noemt? Ik herken de aanduiding niet. Je zou de genoemde 101.28 driver voor je 8400GT nog kunnen proberen (of zelf even op onderzoek gaan of er alweer betere zijn), en er 2x1Gb ram inzetten, maar dat laatste had je vast zelf ook al bedacht :)

@Empercent;

Netjes, 2500 punten, is het nog veel gestegen met andere nvidia drivers?
Je 'Z' heeft een T7300 een 256mb 8400GT toch..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Wegener
ik heb al 2x 1gb uit de HP gehaald en dat haalt niet echt veel uit eigenlijk.

ik heb momenteel als het goed is driver versie 101.45. dus het ziet er een beetje naar uit dat momenteel het max toch ergens rond 1050 á 1080 punten in 3Dmark06 ligt. Datzelfde programma geeft ook aan dat er maar beschikking is tot 50MB geheugen :s Ik babbel nog wel met de webshop, aangezien deze me toch 128MB had beloofd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Hmmm, erg vaag hoor, je hoort toch echt 319 mb aan totaal grafisch geheugen te kunnen gebruiken. Staat er geen opmerkingen over het functioneren van je video kaart onder apparaatbeheer oid?

Ahwel, wie weet kun je ze zover krijgen dat je 'm om mag ruilen voor een S, succes!

[ Voor 9% gewijzigd door Storm316 op 25-07-2007 03:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Storm316 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 01:02:
Hey Maks,

nee helaas, als je in Amerika (Noord&Zuid), Canada, Azië, SU of Australië woont kun je je FZ helemaal zelf samen stellen (zelfs met een T7700 als je wilt), maar om 1 of andere reden is dat in Europa niet mogelijk. Of je moet iemand kennen die in 1 van die landen woont, dan kun je hem via de Sony website van dat land bestellen en daar laten bezorgen. Beetje omslachtig maar niet onmogelijk...geen idee hoe het dan verder met garantie zit trouwens.
Makkelijker is dan om er zelf een andere hd in te proppen en een usb case voor de 4.200 kopen zodat je die als externe drive kunt gebruiken als je echt een snellere hd zou willen.
waarom kan het op een site als http://www.notebook.de/so...7300-20-ghz800fsb-p-6013/ dan wel?? Bestaan er nog zo voorbeelden en zijn ze betrouwbaar/te overwegen?

tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 01:43:
[...]

waarom kan het op een site als http://www.notebook.de/so...7300-20-ghz800fsb-p-6013/ dan wel?? Bestaan er nog zo voorbeelden en zijn ze betrouwbaar/te overwegen?

tnx
Ik ken deze shop zelf niet, maar het lijkt wel een betrouwbaar adres. Je kunt echter alleen je RAM en harde schijf zelf kiezen, dat is wat anders dan een Vaio CTO die je geheel zelf kunt configuren. Er zijn wel meer webwinkels die je de optie bieden om een andere harde schijf of geheugen te kiezen, vraag gewoon of het mogelijk is en wat de meerprijs is als je al een shop op het oog hebt.
Ik heb zelf bij Friesland Computers geïnformeerd naar een FZ11E met 2Gb voordat ik besloot om toch voor een FZ11S te gaan, en daar was het geen probleem voor een meerprijs van 85 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Nog even een tip voor de VAIO eigenaren onder ons (tenminste, bij mij werkte dit prima op mijn FE890)

Als je de recovery uitvoert en alleen de VAIO drivers en tools wilt hebben kun je na de eerste herstart de installatie van de rest van de programma's afbreken.

Bij mij ging dit goed, maar ik heb ook al verhalen gehoord dat de laptop bleef zeuren om de rest van de proggies.

Maar bij mij ging het dus helemaal prima en heb ik een "kale" Vista HP met alleen maar VAIO zooi er op (Dus ook alle drivers zijn gewoon geinstalleerd).

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil me dus ook een FZ van vaio kopen, maar ze hebben allemaal een max res van 1280 x 800.

Ik weet dus niet of dat een probleem is. Ok dat is voor iedereen afhankelijk, ik weet het.

Ik ga er videomontage en photoshop mee doen maar doe dat nu ook al op een 17" desktopscherm met res 1024x768. Kleiner kan ik hem niet echt zetten wat vin ik al vrij onleesbaar. 1152x864 zou misschien nog net gaan.

Maar hoe zit dat dus met die resolutue van die FZ reeks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Maks, lees je eigen bericht nog 's door joh, het antwoord staat er al in namelijk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje aan de FZ11S eigenaren.

Hoe lang doen jullie met je accu als je alleen een beetje aan het internetten ben?

Mijn accu gaat dan in de energiezuinige stand maar 1,5 uur mee. Voor mijn gevoel is dit een beetje aan de lage kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 16:18:
Even een vraagje aan de FZ11S eigenaren.

Hoe lang doen jullie met je accu als je alleen een beetje aan het internetten ben?

Mijn accu gaat dan in de energiezuinige stand maar 1,5 uur mee. Voor mijn gevoel is dit een beetje aan de lage kant.
ja ik ondervind ongeveer hetzelfde. Je kunt naast die energiezuinige stand de helderheid van het display middels de FN functie en dan één van die nummertjes (weet niet precies welke) nog verder terugschroeven. Niet dat dit echt relaxt kijken ofzo hoor...maar wel energiezuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Ik haal tussen de 2 en de 2,5 uur met w-lan aan. Bluetooth staat dan uit en het scherm 2 klikjes minder bright.

@ r0g3r, had je je scherm zo donker staan dat je 't niet meer kon zien? ;) Fn+F5/F6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds gister ook één. Hij bevalt zeer goed. Wel heb ik er gelijk 2gb aan geheugen in geplant want dat vista verbruikt wel heel veel geheugen.

Wel heb ik 1 probleem. De ingebouwde webcam werkt niet als de computer al even aanstaat. Als ik op msn de camera wil instellen krijg ik de melding dat er geen verbinding met de webcam gemaakt kan worden. Als ik de software van sony gebuik krijg ik de melding " An attempt to initialize the camera failed please check if another software is using the camera". Iemand een idee?

Ook lukt het mij niet om te registeren bij Sony. Welke code hebben jullie gebruikt. Bij mij staan namelijk meer codes op de achterkant. Ik heb er 1 gevonden en die paste precies maar ik krijg hem daar mee niet geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben vandaag wezen orienteren op een nieuwe laptop. En deze viel mij wel erg op ten positieve in de winkel. Past opzich goed bij mijn eisen, dus dat is niet het probleem.

Anyway, wat kunnen gebruikers erover zeggen? Is het de moeite waard als je eerste laptop en beginnend student? Is casual gamen mogelijk? En die resultaten van 3Dmark06, wat moet ik daarmee? Valt ie dus eigenlijk een beetje tegen?
Of zou ik misschien beter voor iets anders kunnen gaan?

Bij voorbaat dank. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
3DMark's worden gebruikt om de (grafische) prestaties van je systeem te meten. Kijk hier eens als je wat vergelijkingen wilt maken:

http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html

Ik neem aan dat je naar een FZ11E informeert; ik weet niet hoe goed gamen daar mee gaat. Mark is de enige ' E' bezitter die wat cijfers heeft gepost, maar die had wat probleempjes dus ik weet niet hoe betrouwbaar zijn uitslagen zijn, het zou kunnen dat een optimaal lopende 'E' hogere scores haalt.
Ik heb zelf een FZ11S en daarmee gaat gamen prima, San Andreas en GTR2 kan ik zonder beperkingen vloeiend draaien. De 'E' heeft echter de helft minder v-ram dan de ' S' , namelijk 64mb, en 1gb ram ipv 2gb ten opzichte van de 'S'. Het hangt er vanaf wat voor games je wilt draaien en wat je eisen zijn qua frame-rate/resolutie.

@ Komkommerkop;

ik heb hetzelfde probleem met het registreren. Net als jij heb ik een nr gevonden wat in de daarvoor bestemde vakjes paste, en ik kreeg zelfs bevestigd dat m'n product geregistreerd was na het invullen van de gevraagde gegevens, maar zodra ik daarna probeerde in te loggen kreeg ik te horen dat ik niet geregistreerd was.... ik heb het zelf na 1X opgegeven.

Ik kan zo 1 2 3 geen oplossing voor je camera probleem bedenken, de mijne word gewoon gelijk gezien door msn en werkt prima, maar ik brainstorm nog ff voor je. Probeer eens om de camera uit te schakelen voordat je msn start, misschien dat dat werkt. Je camera werkt wel in msn als je je computer net hebt opgestart btw?

[ Voor 29% gewijzigd door Storm316 op 22-07-2007 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Wegener
@storm hierboven:

ik denk dat een 3dmark06 score van 1050 á 1100 een redelijk realistische score is voor de E variant, niet getweakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de camera niet uit de standby stand komt. Als ik de computer vers opstart doet die het gewoon. Na 1x slaapstand vertikt die het om te doen. Maar hoe kan ik de camera uitschakelen. Ik heb al ergens gelezen dat die altijd aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb sinds een paar weken 'n FZ11E, uitstekend apparaat, happy mee, MAAR.... ben ik de enige die zich ergert aan het geluid van de fan? Gelijk bij opstarten een hoog, zacht (maar hard genoeg om te horen in een stille kamer) gegier, dat bovendien een beetje zwabbert in toonhoogte zodat je het nooit helemaal uit je gedachten kan zetten, als je begrijpt wat ik bedoel. Zelfs bij internetten blijft 'ie nooit permanent uit. Typisch, ik dacht dat sony's bekend stonden om hun geruisloosheid?

Ik vermoed dat er tools bestaan om het koelgedrag van dat aparaat mee onder controle te krijgen (later aanspringen / 1 toerental aanhouden in plaats van dat gezwabber, dat soort dingen) maar met wat ik tot nu heb geprobeerd lukt het niet wegens geen toegang tot ACPI of hoe heet dat shit allemaal. Iemand suggesties?

Carel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 14:06:
Ik vermoed dat er tools bestaan om het koelgedrag van dat aparaat mee onder controle te krijgen
Ik geloof dat Notebook Hardware Control die optie biedt, maar helemaal zeker weet ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op zondag 22 juli 2007 @ 14:15:
[...]

Ik geloof dat Notebook Hardware Control die optie biedt, maar helemaal zeker weet ik dat niet.
Klopt, heb ik ook op de machine staan. Maar blijkbaar ondersteunt NHC de sony (nog?) niet... Of ik ben gewoon te stom om te zien hoe ik dat ding aan de praat zou moeten krijgen, dat kan ook. Desondanks, ik heb nog geen enkel NHC profiel voor 'n Sony gevonden dus misschien heeft NHC gewoon de pest aan Sony's. Of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 14:06:
Ik heb sinds een paar weken 'n FZ11E, uitstekend apparaat, happy mee, MAAR.... ben ik de enige die zich ergert aan het geluid van de fan? Gelijk bij opstarten een hoog, zacht (maar hard genoeg om te horen in een stille kamer) gegier, dat bovendien een beetje zwabbert in toonhoogte zodat je het nooit helemaal uit je gedachten kan zetten, als je begrijpt wat ik bedoel. Zelfs bij internetten blijft 'ie nooit permanent uit. Typisch, ik dacht dat sony's bekend stonden om hun geruisloosheid?

Ik vermoed dat er tools bestaan om het koelgedrag van dat aparaat mee onder controle te krijgen (later aanspringen / 1 toerental aanhouden in plaats van dat gezwabber, dat soort dingen) maar met wat ik tot nu heb geprobeerd lukt het niet wegens geen toegang tot ACPI of hoe heet dat shit allemaal. Iemand suggesties?

Carel
Ai.....
Er zijn meerdere manieren om je fanspeed onder controle te houden, maar ik ben bang dat niet de oplossing voor je is....

Er zijn meerdere nieuwe FZ's die het fan-probleem hebben, een vervelende kinderziekte zo lijkt het. Dit is niet het geluid dat een FZ hoort te maken namelijk, de mijne hoor ik op 2 meter afstand bijna niet meer (en ik heb een zeer goed gehoor ). Als je er meer over wilt lezen check dan deze thread, de 1 na onderste post is van 1 van de eersten die over hetzelfde probleem klaagt:

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=128804

Al ik jou was zou ik zo snel mogelijk contact met Sony opnemen zodat je 'm misschien kunt omruilen, het schijnt erg moeilijk repareren te zijn namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de tip! Ik wist niet dat er meer over geklaagd werd. 'K heb helemaal geen zin in omruilen natuurlijk, maar ik word heel langzaam, maar ook heel zeker erg flauw van het geluidje. Overigens, sqeaky kan het geluid nou ook weer niet noemen.
Shit... heb gehoord dat Sony niet bekend staat om z'n goeie of flexibele service, ik houd m'n hart vast. Goddank dat ik ook 'n laptop van 't werk krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn webcam probleem is opgelost denk ik.

Windows starte automatisch heb VAIO webcam programma op. Door dit uit te zetten in MSconfig menutje werkt mijn webcam nu ook als de computer net uit de standby komt.

Voor mensen met Windows Vista die ook dit probleem krijgen:

Start -> Zoeken -> Toets "msconfig"
Open het programmatje en ga naar opstarten (dus niet computer opstarten).
Haal nu het vinkje voor VAIO Camera Utility weg en druk op ok.
Start de PC opnieuw op. Je zult merken als de computer opgestart is dat je een melding krijgt dat niet alle programma's kunnen opstarten. Klik gewoon een keer op het icoontje en je bent er vanaf.

Nu hopen dat het goed blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Storm316 schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 02:02:
Ik haal tussen de 2 en de 2,5 uur met w-lan aan. Bluetooth staat dan uit en het scherm 2 klikjes minder bright.

@ r0g3r, had je je scherm zo donker staan dat je 't niet meer kon zien? ;) Fn+F5/F6 :)
@Storm316 Heb jij misschien een sterkere accu in je laptop zitten en hoelang duurt het voordat je accu vol is? Dit duurt bij mij iets van 3 uur waarna hij na 1.5 uur weer leeg is. Heb dan wlan aan en bluetooth uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
@ Caputtski,

whining fan, crashing waves sound (brekende golven), verschillende gebruikers omschrijven het geluid op verschillende manieren, maar ik ben bang dat het 1 en hetzelfde probleem is.
Het is erg vervelend dat je nieuwe aankoop niet in orde is, maar Sony komt z'n verplichtingen wel na hoor, het moet alleen allemaal wel volgens hun regels wat soms nogal een crime kan zijn. Laat je niet afschepen, je hebt genoeg voor je notebook betaald om wat goeds te mogen verwachten.
Succes, en laat je nog even weten hoe het afloopt en hoe goed Sony je helpt?
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2007 @ 14:05:
[...]

@Storm316 Heb jij misschien een sterkere accu in je laptop zitten en hoelang duurt het voordat je accu vol is? Dit duurt bij mij iets van 3 uur waarna hij na 1.5 uur weer leeg is. Heb dan wlan aan en bluetooth uit.
Volgens mij heb ik gewoon een standaard accu, het is de vgp-bps8 van 4800mAh.
Ik heb nooit gemeten hoe lang het duurt om de accu volledig op te laden, maar ik schat dat het zo'n 2,5 tot 3 uur duurt (ik werk meestal op het lichtnet en gebruik de accu vaak niet zo lang, maar zodra ik 'm weer eens volledig op moet laden zal ik de tijd noteren).
Ik heb er in het begin wel heel veel tijd in gestoken om m'n FZ zo 'schoon' mogenlijk te laten lopen, zodat er nooit meer hardware en software draait dan ik nodig heb. Waarschijnlijk ben ik nogal goed in energie besparen; de batterij van m'n mobieltje gaat ook altijd veel langer mee dan die van m'n vriendin, terwijl we precies dezelfde telefoon hebben... :)
Er is eventueel wel een zwaardere 9 cell' accu te krijgen, maar die is niet goedkoop (ik geloof iets van 230 euro) en een stuk groter (steekt aan de achterkant uit je notebook).
Je moet er echter toch wel wat meer dan 1,5uur uit je accu kunnen persen hoor, er zijn zat (internationale) tweakers die meer dan 3 uur halen met w-lan aan op de originele 6 cell batterij. Het record zonder w-lan aan staat zelfs op zo'n 4,5 uur met dezelfde batterij.
Mijn ervaring is wel dat een nieuwe batterij niet gelijk op z'n maximale capaciteit zit, vaak moet je ze een beetje conditioneren door ze een aantal keer (ongeveer 5 tot 10X zou zeker genoeg moeten zijn) helemaal op te laden en weer te ontladen (gebruiken tot die helemaal leeg is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Storm316 schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 23:33:
3DMark's worden gebruikt om de (grafische) prestaties van je systeem te meten. Kijk hier eens als je wat vergelijkingen wilt maken:

http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html

Ik neem aan dat je naar een FZ11E informeert; ik weet niet hoe goed gamen daar mee gaat. Mark is de enige ' E' bezitter die wat cijfers heeft gepost, maar die had wat probleempjes dus ik weet niet hoe betrouwbaar zijn uitslagen zijn, het zou kunnen dat een optimaal lopende 'E' hogere scores haalt.
Ik heb zelf een FZ11S en daarmee gaat gamen prima, San Andreas en GTR2 kan ik zonder beperkingen vloeiend draaien. De 'E' heeft echter de helft minder v-ram dan de ' S' , namelijk 64mb, en 1gb ram ipv 2gb ten opzichte van de 'S'. Het hangt er vanaf wat voor games je wilt draaien en wat je eisen zijn qua frame-rate/resolutie.
Omdat ik wat problemen had met het vinden van de juiste informatie een email naar Sony zelf gedaan:

Dear Patrick ..........

Thank you for your email.

The Sony Vaio FZ11E has a graphic card memory of 128 MB.

The video memory is up to 319 MB but the graphic card uses 128 MB .

Do not hesitate to contact us again if you have any other questions.

Best regards,

Sony VAIO Link Support Team
................ ..........
Support: http://www.vaio-link.com
Accessories: http://www.sonystyle-europe.com

maar nu lees ik weer andere dingen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Hmmm, erg vaag idd Pat, of eh, juist niet eigenlijk :)
Ik dacht eerst ook dat de FZ11E 128mb dedicated video-memory zou hebben, maar hier werd bericht door 1 of meerdere 'E' bezitters dat er ze maar 64mb op hun grafische kaart hadden zitten. Sony zal toch zelf wel weten wat ze in hun notebooks stoppen lijkt me, bedankt voor het ophelderen :) Kijken jullie niet goed mensen (Mark?), of hebben jullie gewoon heel erg veel pech en een verrot exemplaar ontvangen?

[ Voor 9% gewijzigd door Storm316 op 25-07-2007 03:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Wegener
Pat-Skim schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 19:52:
[...]

Omdat ik wat problemen had met het vinden van de juiste informatie een email naar Sony zelf gedaan:

Dear Patrick ..........

Thank you for your email.

The Sony Vaio FZ11E has a graphic card memory of 128 MB.

The video memory is up to 319 MB but the graphic card uses 128 MB .

Do not hesitate to contact us again if you have any other questions.

Best regards,

Sony VAIO Link Support Team
................ ..........
Support: http://www.vaio-link.com
Accessories: http://www.sonystyle-europe.com

maar nu lees ik weer andere dingen 8)7
intressting :)

ik ga ze dan ook maar eens een emailtje sturen, eens kijken wat dat oplevert. het lijkt me echt heel sterk dat ik het foutief heb afgelezen. maar als iemand mij exacte instucties kan geven hoe ik het kan uitlezen, laat het me horen en ik beloon ieder met een screenshot :P

edit:
details gevonden: Afbeeldingslocatie: http://img522.imageshack.us/img522/5651/grafischeadapterxv9.th.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Mark Wegener op 25-07-2007 14:37 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste