To apple or not to apple? that is the question

Pagina: 1
Acties:
  • 393 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Topicstarter
Hi,

Ik heb reeds het FAQ en policy gelezen maar zag niets over deze basale vraag.

Ik ben sinds jaren een pc gebruiker en heb veel ervaring met windows. En ik sta voor de aanschaf van een kleine laptop.

Nu heb ik 2 neven die razend enthousiast zijn over hun Macbooks, en die zeggen (met een gezond fanatisme;)) dat ik absoluut voor apple moet gaan. Ze hebben het me ook laten zien:
Ik was onder de indruk van de functionaliteit van de software.

Op zich sta ik er voor open maar ik ben ook sceptisch. Windows doet namelijk voor mij wat het moet doen. Design van de Macbooks vind ik mooi.

Dus dit is de keuze ongeveer:
MSI PR200 met Vista (12", Intel Core 2 Duo T7300 (2.0GHZ), 2048MB DDR, 160GB HDD)
Zo'n 1000 euro.

Apple Macbook 13,3 inch 2.0 Ghz 160GB 2Gb intern. met studentenkorting. zo'n 1230 euro.

Nu ben ik benieuwd:
Wie heeft er voor zo'n zelfde keuze gestaan en wat is je ervaring?
Wie gebruikt er OS-x en windows regelmatig en kan mij advies geven?

Sommige argumenten die ik hoor:
Security & virussen: geen issue voor mij. Nooit last van op PC.
Mac is makkelijker: geen issue voor mij, omdat ik windows gewend ben.
Stabiliteit: mijn pc crasht zelden. die ene keer per jaar dat het gebeurt vind ik niet erg.

Graag lees ik jullie mening. Ik hoop ondanks dat dit een apple forum is dat jullie enigzins objectief kunnen blijven. Alvast bedankt.

Edit: dit was per ongeluk weg gevallen: ik gebruik mijn PC voor: Internet, email, DVD's Cd's rippen, films en muziek downloaden, bellen, videocalls, skype, msn, html editen (nu dreamweaver)
SD kaartjes uitlezen van camera en telefoon.

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 17-06-2007 19:46 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Zoek in dit forum eens op "overstappen" en er gaat een wereld voor je open. Dit is namelijk topic 20.001 over dit onderwerp :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Exirion schreef op zondag 17 juni 2007 @ 19:02:
Zoek in dit forum eens op "overstappen" en er gaat een wereld voor je open. Dit is namelijk topic 20.001 over dit onderwerp :)
Ah dat was het woord dat ik zocht "overstappen". thanks!

Ik had al het idee dat dit niet de eerste keer was dat iemand die vraag stelt.

Misschien een idee voor de mods om er een sticky van te maken?

[ Voor 20% gewijzigd door Philflow op 17-06-2007 19:05 ]

Verwijderd

NOG zo een topic? :O :O . Misschien een idee om in het vervolg één groot 'Mac of Pc' topic te maken? Het is trouwens ook niet verboden om in een bestaand topic aan te pikken die over hetzelfde gaat. Zeker met zo een beperkte vraagstelling.
Philflow schreef op zondag 17 juni 2007 @ 19:00:
Hi,

Stabiliteit: mijn pc crasht zelden. die ene keer per jaar dat het gebeurt vind ik niet erg.
Euh? En waarom wil je dan een mac? Wat is het probleem dan? Switchen om te switchen, omdat het de hype/mode is? Als dat het enige is, dan kan je daar toch zelf wel over nadenken en er zelf uitkomen ook. Hier kan weinig mee gedaan worden?
Graag lees ik jullie mening. Ik hoop ondanks dat dit een apple forum is dat jullie enigzins objectief kunnen blijven. Alvast bedankt.
Right, wat had je nu verwacht? 8)7

• Philflow

Philflow

Topicstarter
[b][message=28242031,noline]
Euh? En waarom wil je dan een mac? Wat is het probleem dan? Switchen om te switchen, omdat het de hype/mode is? Als dat het enige is, dan kan je daar toch zelf wel over nadenken en er zelf uitkomen ook. Hier kan weinig mee gedaan worden?
De redenen die ik nu zie:
- functionaliteit van de software (frontview zag er strak uit, en allerlei andere functies die ik zag)
- design

andere redenen hoor ik graag van jullie!
Right, wat had je nu verwacht? 8)7
Dat je je voorliefde voor apple even op zij zet om iemand eerlijk advies te geven.

Of dat je vanuit je objectiviteit (doordat je regelmatig met beide werkt) een eerlijk advies kunt geven.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 19:05:

Ik denk: proeven uit een andere keuken? Kan imo geen kwaad om meerdere OS'en geprobeerd te hebben.

Verwijderd

Philflow schreef op zondag 17 juni 2007 @ 19:12:
[...]

De redenen die ik nu zie:
- functionaliteit van de software (frontview zag er strak uit, en allerlei andere functies die ik zag)
- design

andere redenen hoor ik graag van jullie!
Zet dat er dan bij, want zoals het er stond had je in eerste instantie weinig redenen en motivatie om over te stappen, behalve een beetje hype of zo. (no offence trouwens, ik gebruik zelf xp). Nu is er tenminste iets om op verder te gaan. (ook relatief natuurlijk, je moet gewoon die puntjes die je aanhaalt afwegen tov elkaar. Dat kan niemand voor je doen. Alles is gedocumenteerd, alles is te vinden, dus het hangt alleen van jou af)

[...]
Dat je je voorliefde voor apple even op zij zet om iemand eerlijk advies te geven.

Of dat je vanuit je objectiviteit (doordat je regelmatig met beide werkt) een eerlijk advies kunt geven.
Ik heb nergens een voorliefde voor, maar je moet hier toch niet verwachten objectief antwoord te krijgen? Niet meer dan logisch, ook 'no offence' trouwens. Just the way it is. Dat moet je zelf ook wel inzien

• amahusu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-02 10:53

amahusu

taking over the world!

als je nou eerst eens voor jezelf nagaat waar je em voor gaat gebruiken kom je al een stuk verder. Want alle evt. nadelen die een mac voor je zou hebben wuif je eigenlijk allemaal al weg :P

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

• weeraanmelden
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Lekker objectieve bron zal dat ook zijn ja :Y

Maar inderdaad, zoek eens met de search, en zie hoe vaak dit langs komt.

[ Voor 15% gewijzigd door TheZeroorez op 17-06-2007 19:26 ]

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Dit was het topic wat ik zocht:
[Ervaringen] Het overstappen van een PC naar een Mac

Edit: helaas is die uit 2004. niet meer actueel dus.

[ Voor 36% gewijzigd door Philflow op 17-06-2007 19:33 ]

• Philflow

Philflow

Topicstarter
amahusu schreef op zondag 17 juni 2007 @ 19:17:
als je nou eerst eens voor jezelf nagaat waar je em voor gaat gebruiken kom je al een stuk verder.
Gek dat is weg gevallen uit mn start post!:

Internet, email, DVD's Cd's rippen, films en muziek downloaden
bellen, videocalls, skype, msn, html editen (nu dreamweaver)
SD kaartjes uitlezen van camera en telefoon
Want alle evt. nadelen die een mac voor je zou hebben wuif je eigenlijk allemaal al weg :P
Voordelen van een mac bedoel je?

• xaveriussmet
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-01-2023
Om eens een minpuntje op te sommen: Office voor mac is nog altijd niet universal binary, wat impliceert dat het nog altijd veel te traag draait (bij mij toch - MacBook 1.1, Core Duo 2 Ghz, 512 Mb ram)
Openoffice is al helemaal geen alternatief... dat is er snel weer af gegaan.
Gelukkig komt later dit jaar office 2008 uit, en is apple's eigen iWork-suite ook niet slecht (hoewel daar geen excel-like programma in zit)
Verder vind ik, echt waar, geen minpuntjes... alles draait vlot en stabiel, en alles bestaat voor mac (veel freeware trouwens).

• TheZeroorez
  • Niet online
xaveriussmet schreef op zondag 17 juni 2007 @ 19:36:
Openoffice is al helemaal geen alternatief... dat is er snel weer af gegaan.
Goed onderbouwd! d:)b

Feit is dat OOo wat 'anders' werkt, en wat andere functies heeft. Maar slechter? Nauwelijks, t.o.v. Office 2003. Tegenover 2007/2008mac is het minder ja.

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
TS, je bent kennelijk te lui om de search te gebruiken dus lijkt mac me wel iets voor jou ja.. d:)b
(misschien een beetje bot maar je had toch echt wel wat zinnigs kunnen vinden hoor)

[ Voor 31% gewijzigd door nilski op 17-06-2007 19:44 ]

WAZUUUUUUUP!!!!!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
nilski schreef op zondag 17 juni 2007 @ 19:43:
TS, je bent kennelijk te lui om de search te gebruiken dus lijkt mac me wel iets voor jou ja.. d:)b
(misschien een beetje bot maar je had toch echt wel wat zinnigs kunnen vinden hoor)
Met alle respect maar als ik zoek op topics met 'overstappen' in de titel krijg ik soortgelijke threads uit 2004 en 2005.

Dus ik hoor graag waar ik kan zoeken! bvd.

• xaveriussmet
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-01-2023
TheZeroorez schreef op zondag 17 juni 2007 @ 19:43:
[...]

Goed onderbouwd! d:)b

Feit is dat OOo wat 'anders' werkt, en wat andere functies heeft. Maar slechter? Nauwelijks, t.o.v. Office 2003. Tegenover 2007/2008mac is het minder ja.
Ok dan, als je echt m'n ervaringen met OOo wil horen:
-> het werkte zo mogelijk nog trager dan ms-office
-> gebruikt X11 ! :/ (= totààl niet geïntegreerd met os x)
-> bijgevolg ook heel andere knoppen/controls dan de rest van de Aqua-GUI
-> ...en nog wat kleinere zaken, maar aan de vorige 3 stoorde ik me het meest

• Wortelsoep
  • Niet online
Eensch met xaveriussmet. Onder Windows is OOo een prima alternatief, onder de Mac is het ernstig behelpen.

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Interessant om dat te weten Wat ik niet duidelijk heb aangegeven in de topicstart:

Ik gebruik voornamelijk:
Internet, email, DVD's Cd's rippen, films en muziek downloaden, bellen, videocalls, skype, msn, html editen (nu dreamweaver), SD kaartjes uitlezen van camera en telefoon.

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Philflow schreef op zondag 17 juni 2007 @ 19:48:
[...]
Met alle respect maar als ik zoek op topics met 'overstappen' in de titel krijg ik soortgelijke threads uit 2004 en 2005.

Dus ik hoor graag waar ik kan zoeken! bvd.
Even een paar linkjes, gewoon van de laatste 7 dagen:

Mac of PC
Wil overstappen naar Mac

Gewoon even het forum doorkijken, je komt veel meer tegen. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Serenity op 17-06-2007 20:26 ]

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-01 13:01
De enige reden om geen Mac te kopen is als je een super low-budget machine wil (denk 600 euro Acer-laptop) of als je de machine alleen koopt om te gamen. Voor al het andere (van programmeren tot internetten tot beeldbewerking) is de Mac veruit superieur. Enneu, mocht je toch nog een bepaald Windows programma willen draaien, kan je dat altijd doen via Parallels of dual-booten naar Windows.

Je houdt dus al je opties open, en je hebt een mooiere computer ;)

PS: goede keuze die MacBook, zeker om er 2GB in te plaatsen, niet verkeerd! :)

• GREENSKiN
Ohja:

Internet -> Safari of Firefox
E-mail -> Apple Mail vind ik geweldig (supersnel, ook met 200.000 e-mails)
DVD's Cd's rippen -> HandBrake voor DVDs, CDs kan zelfs met iTunes
Films en muziek downloaden -> xTorrent, BitRocket, Azureus... (foei!) ;)
Bellen, videocalls, skype, msn -> is er allemaal (Skype & MSN), Adium is ook een geweldige IM en iChat heeft bizar goede video-kwaliteit
HTML editen -> ik ben een fan van TextMate, maar check programma's als Coda of CSSEdit eens
SD kaartjes uitlezen van camera en telefoon -> no sweat, allemaal built in, en iPhoto (of Aperture) is erg cool.

Enjoy :)

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Serenity schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:25:
[...]

Even een paar linkjes, gewoon van de laatste 7 dagen:
Thanks! die ga ik nu door lezen.
GREENSKiN schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:34:
Voor al het andere (van programmeren tot internetten tot beeldbewerking) is de Mac veruit superieur.
Interessant! Kun je dat ook onderbouwen?

[ Voor 38% gewijzigd door Philflow op 17-06-2007 20:55 ]

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Ik ben dus die gozer van dat topic :P

Wat mij heel erg aantrekt in een Mac is de prettige GUI, zowel qua uiterlijk als gebruiksvriendelijkheid, en de compleetheid van een Mac. Ik ga nu voor een iMac en daar zit gewoon alles bij: webcam, microfoon (alhoewel dat bij een kennis van mij een beetje wazig is, maar dat komt omdat je een eindje van je microfoon af zit. Het werkt wel goed, maar een headset is net ietsje beter), ingebouwde speakers (niet dat ik die ga gebruiken met mijn 5.1 set, maar toch), Apple Remote (die je heel mooi door een magneetje aan het scherm kan vasthaken) en de software die erg volledig is en goed op elkaar aansluit. Ook zien Macs er gewoon strak uit (ik mag graag iets moois hebben staan). Het kost misschien wat duiten meer dan een PC met vergelijkbare technische specificaties, maar je krijgt er ook veel meer voor terug.

• TheZeroorez
  • Niet online
In plaats van Firefox schijnt Camino relaxed te zijn :)

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

GREENSKiN schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:34:Voor al het andere (van programmeren tot internetten tot beeldbewerking) is de Mac veruit superieur.
Om teleurstellingen te voorkomen. Het verschil is niet zo enorm als hier wordt geschetst. Mij maakt het eigenlijk geen bal uit, het resultaat is toch vrijwel hetzelfde. Ik heb nog nooit een klant gehad die iets minder goed vond omdat het niet op de mac werd gemaakt. Een 0 is een 0 en een 1 is een 1.
Veruit superieur :o Photoshop = Photoshop. Internet = Internet. programmeren = programmeren. Dat de een het beter vindt werken wil nog niet zeggen dat het veruit superieur is. Of je nu appeltjeC drukt of controlC kopieeren is kopieeren. Sommige Macgebruikers DENKEN dat het superieur is, maar sinds de g4 450-550 is het verschil alleen maar kleiner geworden. Voor dat tijdperk was Macintosh superieur aan x86 maar sindsdien is het steeds minder geworden.

De hardware is tegenwoordig vrijwel gelijk aan mid-end/ high-end pc systemen dus de enige reden die je hebt om een mac te kopen is OSX. Overstappen vind ik ook weer zo'n fout woord. Net of je niet van macs en pcs gebruik kunt maken. Of het iets fouts in de oorlog is ofzo :+

Wat jij prettig vindt werken is een persoonlijke keuze. Ik werk al vrij lang (ca 12 jaar) intensief en professioneel op beide platforms maar veruit superieur wil ik Apple niet noemen. Ook macs crashen en ook macs gaan kapot en ook op macs (zelfs een quad 3.0) moet je wachten op een render. De toetsenbordkabeltjes vind ik belachelijk kort en bepaalde hardware zoals fatsoenlijke grafische kaarten belachelijk duur.
In mijn 15 jaar ervaring durf ik geen bindende uitspraken te doen dat het ene beter is dan het andere. Voor de ene taak wel voor de andere niet. Zo vind ik Itunes een ramp en mijn collega zweert er weer bij. Zo speel ik in competitieverband een bepaald kaartspel (denksport) en dat is alleen voor de pc niet voor de mac. Om dan met parallels aan de gang te gaan voor 1 simpele lichte applicatie vind ik ook een beetje ver gaan. Ik zal nu wel een stortvloed aan reacties over mij heen krijgen en een hoop is vreselijk off-topic maar misschien dat je er iets mee kan. Veel succes met je nieuwe aankoop 8)

• Philflow

Philflow

Topicstarter
TheZeroorez schreef op zondag 17 juni 2007 @ 21:06:
[...]

Opera is het allersnelste op dit moment. En ik neem aan dat die er ook voor de mac is.

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Thanks under-world. Dat is nou een reactie waar ik iets mee kan.

• under-world

under-world

ooh-la dots

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Je geeft zelf al 2 plus punten aan om voor de Mac te kiezen.. Wat je je dan denk ik ook moet afvragen (dat heb ik mijzelf ook een jaar geleden afgevraagd voordat ik een macbook aanschafte), waarom zou ik GEEN mac nemen.

Als jij dingen aangeeft waar je nog over twijfelt, of wat mogelijk nadelen zijn, dan kunnen wij die onderuitschoffelen.. :P of toegeven ;)

Alles wat je eermee wil doen, dat is namelijk ook gewoon mogelijk met je Mac.. maar je moet gewoon jou twijfels op tafel gooien.

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Eswip schreef op zondag 17 juni 2007 @ 21:40:
Je geeft zelf al 2 plus punten aan om voor de Mac te kiezen.. Wat je je dan denk ik ook moet afvragen (dat heb ik mijzelf ook een jaar geleden afgevraagd voordat ik een macbook aanschafte), waarom zou ik GEEN mac nemen.
Goed punt. Waarom niet?:

-Apple heeft nog geen 12 inch laptop.
-De MacBook is 2,3 kilo, de MSI die ik op het oog heb is 1,8 kilo.
- In de MSI zit de laatste Intel Santa Rosa techniek.
- De MSI is zo'n 250 euro goedkoper.

Waarom wel:
-De Macbook is mooier.
-Mooiere functionaliteit in OS

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Philflow schreef op zondag 17 juni 2007 @ 21:49:
[...]

Goed punt. Waarom niet?:

-Apple heeft nog geen 12 inch laptop.
-De MacBook is 2,3 kilo, de MSI die ik op het oog heb is 1,8 kilo.
- In de MSI zit de laatste Intel Santa Rosa techniek.
- De MSI is zo'n 250 euro goedkoper.

Waarom wel:
-De Macbook is mooier.
-Mooiere functionaliteit in OS
Okee, die negatieve punten heb je helemaal gelijk in.. Dus moet je nu voor jezelf bepalen wat jij belangrijker vindt, en daar kan niemand je bij helpen.

• GREENSKiN
under-world schreef op zondag 17 juni 2007 @ 21:24:
Of je nu appeltjeC drukt of controlC kopieeren is kopieeren.
Heel bewust kies ik het meest ogenschijnlijk lullige voorbeeld uit, maar dit geeft nou precies aan waarom de Mac beter werkt dan Windows. Als je blind-typt 10-vingerig typt, moet je om te kopiëren met CTRL-C je linkerhand verplaatsen op je toetsenbord. Wanneer je kopieert met CMD-C hoeft dat niet (duim naar CMD-toets). Tig van deze details tezamen zorgen ervoor dat de Mac plezieriger werkt.

Tuurlijk kan je hetzelfde resultaat bereiken als je met een Windows machine werkt. Een geweldige camera maakt ook nog niet een geweldige fotograaf. Maar als je zoveel tijd met een stuk gereedschap werkt is het geen gek idee om het beste te kiezen :)

• PositiveCreep
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-10-2023
xaveriussmet schreef op zondag 17 juni 2007 @ 19:49:
[...]

Ok dan, als je echt m'n ervaringen met OOo wil horen:
-> het werkte zo mogelijk nog trager dan ms-office
-> gebruikt X11 ! :/ (= totààl niet geïntegreerd met os x)
-> bijgevolg ook heel andere knoppen/controls dan de rest van de Aqua-GUI
-> ...en nog wat kleinere zaken, maar aan de vorige 3 stoorde ik me het meest
Offtopic:
probeer Neo Office eens (http://www.neooffice.org) Het is een port van OO, maar dan in de stijl van mac. Neemt al een aantal van je nadelen weg. Overigens geen probleem gehad met traagheid op een G4 PPC eigenlijk.

• t-h
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-12-2025

t-h

Philflow schreef op zondag 17 juni 2007 @ 19:00:
Hi,

Ik heb reeds het FAQ en policy gelezen maar zag niets over deze basale vraag.

Ik ben sinds jaren een pc gebruiker en heb veel ervaring met windows. En ik sta voor de aanschaf van een kleine laptop.

Nu heb ik 2 neven die razend enthousiast zijn over hun Macbooks, en die zeggen (met een gezond fanatisme;)) dat ik absoluut voor apple moet gaan. Ze hebben het me ook laten zien:
Ik was onder de indruk van de functionaliteit van de software.

Op zich sta ik er voor open maar ik ben ook sceptisch. Windows doet namelijk voor mij wat het moet doen. Design van de Macbooks vind ik mooi.

Dus dit is de keuze ongeveer:
MSI PR200 met Vista (12", Intel Core 2 Duo T7300 (2.0GHZ), 2048MB DDR, 160GB HDD)
Zo'n 1000 euro.

Apple Macbook 13,3 inch 2.0 Ghz 160GB 2Gb intern. met studentenkorting. zo'n 1230 euro.

Nu ben ik benieuwd:
Wie heeft er voor zo'n zelfde keuze gestaan en wat is je ervaring?
Wie gebruikt er OS-x en windows regelmatig en kan mij advies geven?

Edit: dit was per ongeluk weg gevallen: ik gebruik mijn PC voor: Internet, email, DVD's Cd's rippen, films en muziek downloaden, bellen, videocalls, skype, msn, html editen (nu dreamweaver)
SD kaartjes uitlezen van camera en telefoon.
hoewel het de zoveelste keer is dat iemand een topic als dit opent... en dat terwijl je al reuze geinformeerd bent door twee neven van je... en zelfs al met de Mac gewerkt hebt... toch een kort antwoord

gamen staat niet in de lijst met dingen die je op de computer doet. kortom: de Mac is de beste oplossing voor je.

bovendien: als je nu nog Windows XP hebt, op je nieuwe laptop komt Vista. Ik heb Vista via Parallels en BootCamp op mijn Mac draaien, en na er afgelopen weekend eens mee gewerkt hebben: het valt vies tegen. De Mac is

1) doordachter
dingen zitten waar je ze verwacht. dat biedt het configuratiescherm van Windows je niet

2) vriendelijker - hij start niet onverwachts opnieuw op omdat je het bericht dat updates geinstalleerd zijn niet zag door de FullScreen modus van een DivX player

3) veiliger
je wordt niet elke dag lastig gevallen met nieuwe updates waarvan je je na de eerste 21 (die niet eens allemaal tegelijk kunnen worden geinstalleerd, waardoor je na een tijdje weer plotseling opnieuw opstart) af gaat vragen waar ze voor zijn

4) sneller
die grafische interface van windows voegt niks toe maar kost wel snelheid. Dat schermen wisselen is leuk, maar als je 20 windows hebt en daar (zogenaamd 3D) door gaat scrollen duurt het even voor je de goede vindt. met Expose (het originele idee om snel tussen schermen te wisselen terwijl je ze ziet) gaat dat beter, die maakt alle schermen zo ... fuck, druk gewoon op F9 op de Mac van een van je neven.

5) origineel
Windows Photo Album, Windows Agenda, Windows Movie Maker, Windows Media Center, Windows... (etc etc) is allemaal uitgevonden door Apple, Google of ICQ.

6) simpeler
enige verschil tussen originele en Windows-software zijn de onhandige hulpbalken die Microsoft er maar al te graag tussen propt. In de nieuwe Windows Verkenner bijv. zit ook weer zo'n balk, de enige die je niet kan uitzetten... de goede oude staan standaard uit.

7) meer beeld
de Macbook heeft een hogere resolutie. En Mac OS X biedt tenminste wel ondersteuning om een beeldscherm aan te sluiten en die NAAST je laptopscherm te gebruiken. ipv eentje uit te zetten of te spiegelen...

dude, die 300 euro prijsverschil.. ik tel het zo neer. met geld toe zou ik niet eens een Windows laptop willen hebben. Vista is leuk, voor vier minuten (de tijd die het duurt voor de computer weer automatisch herstart om weer een update te installeren)

het lijkt misschien overdreven, maar het is teleurstelling die volgt door gewend te zijn aan beter. Als je een Mac koopt raak je nooit weer gewend aan Windows. Dat is je nadeel.. ;)

enne.. die Macbook. 2,3 kg is echt niet veel. En met de oplader wint Apple het gewichtsverschil wel weer terug. Het verschil zit in de kleine dingen: bij Apple is de oplader veel draagbaarder, bij MSI moet je die vijf meter snoer (met het transformatortje zo handig in het midden) meenemen...

[ Voor 3% gewijzigd door t-h op 17-06-2007 23:26 ]

• Q
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

under-world schreef op zondag 17 juni 2007 @ 21:24:
[...]

Om teleurstellingen te voorkomen. Het verschil is niet zo enorm als hier wordt geschetst. Mij maakt het eigenlijk geen bal uit, het resultaat is toch vrijwel hetzelfde. Ik heb nog nooit een klant gehad die iets minder goed vond omdat het niet op de mac werd gemaakt. Een 0 is een 0 en een 1 is een 1.
Veruit superieur :o Photoshop = Photoshop. Internet = Internet. programmeren = programmeren. Dat de een het beter vindt werken wil nog niet zeggen dat het veruit superieur is. Of je nu appeltjeC drukt of controlC kopieeren is kopieeren. Sommige Macgebruikers DENKEN dat het superieur is, maar sinds de g4 450-550 is het verschil alleen maar kleiner geworden. Voor dat tijdperk was Macintosh superieur aan x86 maar sindsdien is het steeds minder geworden.

De hardware is tegenwoordig vrijwel gelijk aan mid-end/ high-end pc systemen dus de enige reden die je hebt om een mac te kopen is OSX. Overstappen vind ik ook weer zo'n fout woord. Net of je niet van macs en pcs gebruik kunt maken. Of het iets fouts in de oorlog is ofzo :+

Wat jij prettig vindt werken is een persoonlijke keuze. Ik werk al vrij lang (ca 12 jaar) intensief en professioneel op beide platforms maar veruit superieur wil ik Apple niet noemen. Ook macs crashen en ook macs gaan kapot en ook op macs (zelfs een quad 3.0) moet je wachten op een render. De toetsenbordkabeltjes vind ik belachelijk kort en bepaalde hardware zoals fatsoenlijke grafische kaarten belachelijk duur.
In mijn 15 jaar ervaring durf ik geen bindende uitspraken te doen dat het ene beter is dan het andere. Voor de ene taak wel voor de andere niet. Zo vind ik Itunes een ramp en mijn collega zweert er weer bij. Zo speel ik in competitieverband een bepaald kaartspel (denksport) en dat is alleen voor de pc niet voor de mac. Om dan met parallels aan de gang te gaan voor 1 simpele lichte applicatie vind ik ook een beetje ver gaan. Ik zal nu wel een stortvloed aan reacties over mij heen krijgen en een hoop is vreselijk off-topic maar misschien dat je er iets mee kan. Veel succes met je nieuwe aankoop 8)
Post dit in een FAQ. _/-\o_ ;)

En eerlijk is eerlijk. Zo'n MSI klinkt qua specs wel erg goed, voor zo weinig geld. Het gewicht van de MacBook vind ik zelf eigenlijk nog zijn grootste nadeel.

---------------

Het is altijd met dit soort topics: dit werkt niet. Je zult zelf veel tijd moeten besteden om jezelf bekend te maken met de Mac, want het is uiteindelijk allemaal emotie. Met name moet je bepalen welke aps huidige aps moeten vervangen en of dat acceptabel is.

Ik hoor niet echt een 'business case' om over te stappen. Dat hoeft ook niet, maar dan valt er ook weinig over te zeggen. Wat jij met je computer doet is prima te doen op een Mac. Misschien wat gebruiksvriendelijker, maar ook dat is iets wat je zelf moet bepalen.

Met een overstap ga je toch een risico nemen. Als het 'mis' gaat moet je je verlies kunnen accepteren, ook financieel.

Ikzelf ben een Macgebruiker vanwege de veelzijzigheid: aan de ene kant een gelikt consumentendoosje dat redelijk simpel werkt. Aan de andere kant een mooie UNIX-omgeving met alle open-source meuk die ik maar wil.

Waarom jij zou willen overstappen zou je voor jezelf uit moeten maken.

Verwijderd

@ t-H:

Onder welke steen heb jij gelegen? De meeste notebooks kunnen tegenwoordig gewoon hun bureaublad extenden. Mac is hier later mee dan windows, want apple beperkte dit hardwarematig altijd zodat mensen met een hack moesten werken. Check de feiten voor je wat zegt!

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Apple beperkte het dus softwarematig en een scriptje unlockte het. Vervolgens werkt het daarna altijd normaal zoals je het verwacht.

[ Voor 31% gewijzigd door AntiChris op 18-06-2007 09:31 ]

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Pardon, hier zakt me broek van af
t-h schreef op zondag 17 juni 2007 @ 23:23:
[...]

hoewel het de zoveelste keer is dat iemand een topic als dit opent... en dat terwijl je al reuze geinformeerd bent door twee neven van je... en zelfs al met de Mac gewerkt hebt... toch een kort antwoord

gamen staat niet in de lijst met dingen die je op de computer doet. kortom: de Mac is de beste oplossing voor je.

bovendien: als je nu nog Windows XP hebt, op je nieuwe laptop komt Vista. Ik heb Vista via Parallels en BootCamp op mijn Mac draaien, en na er afgelopen weekend eens mee gewerkt hebben: het valt vies tegen. De Mac is

1) doordachter
dingen zitten waar je ze verwacht. dat biedt het configuratiescherm van Windows je niet
Dit is jou meening. Os X kent hier ook zijn nukken voor een Windows gebruiker.
2) vriendelijker - hij start niet onverwachts opnieuw op omdat je het bericht dat updates geinstalleerd zijn niet zag door de FullScreen modus van een DivX player
Oke, geef ik toe, maar valt prima op te lossen als je er last van hebt
3) veiliger
je wordt niet elke dag lastig gevallen met nieuwe updates waarvan je je na de eerste 21 (die niet eens allemaal tegelijk kunnen worden geinstalleerd, waardoor je na een tijdje weer plotseling opnieuw opstart) af gaat vragen waar ze voor zijn
Nog geen last van gehad, maar dat kan zijn om dat ik Windows Vista vanaf de releas draai
4) sneller
die grafische interface van windows voegt niks toe maar kost wel snelheid. Dat schermen wisselen is leuk, maar als je 20 windows hebt en daar (zogenaamd 3D) door gaat scrollen duurt het even voor je de goede vindt. met Expose (het originele idee om snel tussen schermen te wisselen terwijl je ze ziet) gaat dat beter, die maakt alle schermen zo ... fuck, druk gewoon op F9 op de Mac van een van je neven.
Dit zecht meer over je GMA950 video chip dan over Vista, ik draai Vista op een veel ouder systeem en dat soort eye candy werkt hier zonder vertraging ook met 20 + vensters
5) origineel
Windows Photo Album, Windows Agenda, Windows Movie Maker, Windows Media Center, Windows... (etc etc) is allemaal uitgevonden door Apple, Google of ICQ.
Geef ik je gelijk in maar doet er niet toe. Wat kan een overstapper het nou schelen wie het orgineel nou bedacht heeft.
6) simpeler
enige verschil tussen originele en Windows-software zijn de onhandige hulpbalken die Microsoft er maar al te graag tussen propt. In de nieuwe Windows Verkenner bijv. zit ook weer zo'n balk, de enige die je niet kan uitzetten... de goede oude staan standaard uit.
Jou mening, iemand anders vind het pretig
7) meer beeld
de Macbook heeft een hogere resolutie. En Mac OS X biedt tenminste wel ondersteuning om een beeldscherm aan te sluiten en die NAAST je laptopscherm te gebruiken. ipv eentje uit te zetten of te spiegelen...
Onzin, TS zijn MSI alternatief heeft de zelfde resolutie als de Macbook. En ik denk (ja, weet het niet zeker) dat als je even zoekt dat je zelfs laptops kan vinden van 13 inch of kleiner met een nog hogere resolutie. Over je multie monitor setup, de mogelijkeden in met een Mac en os X zijn niet meer of
dude, die 300 euro prijsverschil.. ik tel het zo neer. met geld toe zou ik niet eens een Windows laptop willen hebben. Vista is leuk, voor vier minuten (de tijd die het duurt voor de computer weer automatisch herstart om weer een update te installeren)
Mja, jij hebt het er voor over iemand anders vindt dat mischien geen 300 euro verschil waard.
het lijkt misschien overdreven, maar het is teleurstelling die volgt door gewend te zijn aan beter. Als je een Mac koopt raak je nooit weer gewend aan Windows. Dat is je nadeel.. ;)

enne.. die Macbook. 2,3 kg is echt niet veel. En met de oplader wint Apple het gewichtsverschil wel weer terug. Het verschil zit in de kleine dingen: bij Apple is de oplader veel draagbaarder, bij MSI moet je die vijf meter snoer (met het transformatortje zo handig in het midden) meenemen...
Ik ben het ook erg eens met under-world's zijn verhaal eens. Heb zelf geen Mac maar kom er dagelijks profesioneel mee in aanraking en ook de meest vaage dingen zien gebeuren. Kortom Windows en os X hebben hun goede en slecht kanten en wat jou het beste past is persoonlijke smaak.
Dit verhaal wil niet zegen dat ik binnen kort ook een Mac in huis haal :P

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-02 13:00
TheZeroorez schreef op zondag 17 juni 2007 @ 21:06:
[...]

yip camino of de speciaal voor os x gecompilde versie van firefox. deze twee zijn stuk sneller dan firefox

inno

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Sinds je windows op een mac kan zetten zijn ze in mijn achting gestegen. Ik vond het altijd zo'n beetje de mooiste laptops hardwarematig gezien, met goed doordachte features. Maar OSX vind ik voor mezelf niet echt veel fijner dan windows, vooral als je windows een beetje customized naar je wensen. features zijn leuk maar dan moet je ze wel gebruiken.

En daarnaast draait niet alle software die ik gebruik onder osx.

Als ik nu pieken zou hebben dan zou ik bijna zeker voor een apple laptop gaan, en gewoon osx vervangen voor windows, mits het goed loopt allemaal. (weet niet hoe het zit met bootcamp icm drivers en stabiliteit en zo..) Dualbooten of 2 OS'en vind ik zwaaaaaar irritant.

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 18-06-2007 09:58 ]

specs

Verwijderd

Voor mij, is mac alles behalve perfect.
-Bv skypen, wat hier genoemd is.
Bij een videogesprek, met twee personen, bleef de processor constant op 100 procent doorwerken...
Ik heb een core duo 1,83 ghz, 2gig ram.(macbook)
-Zoals hier al gezegd wordt, office draait niet echt soepel...
Wat wel hielp, was meer ram. 512 -> 2 gig. Zodanig als je in standby gaat, dat je office-programma's
ingeladen blijven in het geheugen.
-Persoonlijk, vind ik de bouwkwaliteit ook niet zo schitterend.
Niet echt krasbestendig te nemen, niet echt stevig aan de zijkanten en de bovenkant.
-Nu weet ik niet, of dit echt core duo-only is, maar de macbook kan verdomd heet worden...
Bv bij limewire (niet echt de beste code), liep de temperatuur op tot 67 graden (met fan constant op 6200rpm!), met 1 download tegen 68kb/s.. Ik schreef wel weg naar mijn eigen harde schijf (dus geen externe).

Leuke eigenschappen:
-Integratie van software: Je hebt 1 systeemvoorkeuren-pagina en daar staat werkelijks alles op..
Dat is wel een groot voordeel. Ook hoef je niet op het internet te zitten zoeken naar bluetoothdrivers of webcamdrivers.
De contactgegevens die je ingeeft in adresboek, komen bv automatisch in mail (het programma).

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-02 15:45
-Office 2008 gaat heel soepel worden
-Bouwkwaliteit ? Neem dan een Macbook Pro
-Ga niet de hele dag je naar je temps kijken, als hij echt te heet wordt gaat hij wel uit

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:27

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

ach, het ligt eraan wat je gaat doen met je computer. En dat geldt altijd als je iets met computers moet doen. Als je een databaseserver neer gaat zetten met een 100GB db erop, kan je uit met het ene systeem, als je hetzelfde wilt met een 100TB db erop, zal je wellicht een ander platform kiezen.

Zo is het met Mac/Win ook. Als je eens iets anders wilt, zal OSX je tegenvallen, OSX en Windows liggen toch dicht tegen elkaar, OSX is wel meer geintegreerd, maar na 2 jaar klik ik nog steeds op 'bestand/archief/whatevah' als ik op zoek ben naar voorkeuren van safari, firefox of thunderbird.

Ik zie het echter zo: op mijn werk moet ik met Windows werken (en tik daar steeds 'appeltje-w' in als ik een scherm wil sluiten ;)) en thuis mag ik met OS-X werken. Beide hebben hun nukken, maar ik vind het prettig thuis met iets te werken wat gewoon werkt. Geen driverproblemen, geen vage foutmeldingen, niet met Outlook en andere officeproducten (ja, OOo, prima office pakket) en veel, heel veel opensource.

ping 127.212.23.124

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-02 22:26
Hier van een redelijke massale overstapper, mijn verhaal.

Beide mijn oma's moesten een nieuwe pc hebben, en dan ga je kijken, wat verstandig was. De eerste was vlak na de intel iMacs, dus er kon Windows op, en ze zeurden niet zo over wat geld extra. Mooi design was erg belangrijk.

Dus, naar apple store gesjeesd, en ze wat laten proberen. En 't eerste wat je direct merkte, het is wat eenvoudiger, dus ze speelden er wat eerder mee. Wat minder knopjes, ietwat doordachtere GUI trucjes (zoals je alles heen en weer slepen, files naar apps in je dock slepen, het was vooral voor mijn oma wat simpeler, wat eenduidiger. Uiteindelijk heeft ze dus een iMac 20" gekocht, en het ding siert de kamer ook.

Dan later de andere oma, die mailde veel met familie overzees, en die wou er wat meer mee. Ze had computer cursus gedaan voor senioren en vond 't enorm leuk, online dingen voor de tuin uitzoeken, vogels op webcam kijken, lezen over andere tuinen etc etc.. Maar de oude celeron 400 mhz pc trok 't gewoon niet meer, geen virusfilter, werd ie gewoon te traag van. Dus, de opties uitgelegd, en de macmini of iMac vonden ze mooi. Eenmaal in de winkel aangekomen merkte ik dat voor mijn opa verbaast over die iMac is, gewoon zoveel stylistischer, en nadat hij meerdere malen vroeg waar de bandjes in moesten demonstreerde mijn oma hoe dat ding werkte. En later kwam ik terug om haar te helpen, maar ze had 't zelf uitgevonden, zelf de settings gewijzigd.

En dat lukte haar bij Windows gewoon niet. Het is nét toegankelijker, net simpeler, maar vooral qua GUI strakker. Eenduidig, moet jij eens in de Vista config duiken, dat is design technisch een hel.

Dus nu ik ook. En er zijn dingen waarin windows toch wel wat handiger is, games, of in onderliggende settings rommelen, ik prefereer OS X, net zoals mijn beide oma's. En ik denk dat je een apple laptop met een dell laptop moet vergelijken, en dan zijn apple laptop niet eens zo duur meer..

|>

Verwijderd

Kaspers schreef op maandag 18 juni 2007 @ 10:05:
-Office 2008 gaat heel soepel worden
-Bouwkwaliteit ? Neem dan een Macbook Pro
-Ga niet de hele dag je naar je temps kijken, als hij echt te heet wordt gaat hij wel uit
Office 2008, inderdaad, verwacht ik veel van.

Ik heb al uren met een vriend van mij ( die net dezelfde macbook heeft), gediscussieerd...
Voor zo'n prijs, mag ik toch verwachten, dat de bouwkwaliteit inorde is.
En dat daarvoor niet direct 1800+ euro, nodig is... 8)7

• simon
Ik denk dat die macbooks wel solid genoeg zijn hoor, imho wel.

|>

• Mei

Mei

Ik ga vanmiddag wel ff voelen bij A-Mac in Utreg :P

• JC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

JC

- minimalistic -

Er zijn wat verschillen in de hard- en software. Het is alleen afhankelijk van jouw wensen of die verschillen in het voordeel van de Mac of een Windows pc uitvallen. Dat is niet algemeen geldend.
Ik ben ruim een half jaar geleden overgestapt naar een iMac. Belangrijkste redenen:
1. design (computer moest in de huiskamer staan)
2. hobby/nieuwsgierigheid
3. last but not least de mogelijkheid om Windows XP te kunnen draaien (Bootcamp of Parallels Desktop) just in case...

Dat laatste bleef vooral bij just in case, ik gebruik Windows XP nu zelden. Er is bijna altijd wel een OSX alternatief voor een Windows programma te vinden. Ik kan me goed voorstellen dat iemand mijn redenen niet boeiend vind en om andere redenen wel of niet voor een Mac kiest. Ik ben wel gecharmeerd van de look and feel van OSX, maar niets is zaligmakend, alhoewel... :P

Just my 2 cents :)

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Thanks voor alle replies. Een hoop bruikbare feedback.

De MSI die ik op het oog heb is nog niet verkijgbaar, en de foto's van het design beloven niet veel goeds. Het is dus nog onduidelijk welke kant ik op ga. Vooral de zwarte MacBook spreekt me aan.

Lichtelijk off topic maar zijn de prijzen op de nederlandse apple store (met 10% studentenkorting) zo'n beetje het beste wat ik in NL kan krijgen, of zijn er speciale winkels die goedkoper zijn?

[ Voor 36% gewijzigd door Philflow op 18-06-2007 16:14 ]

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:29

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

evt via surfspot.nl via je opleiding (weet niet of je in aanmerking komt) of als ADC-member extra korting.. (zie Wat te verwachten als ADC member? ).

En hier en daar de (al dan niet wazige) websites die voorbij komen met aanbiedingen...

Verwijderd

Ik werk redelijk veel met PHP/Apache/MySQL applicaties. Alles draait lokaal op mijn MacBook en dat is simpelweg superhandig. Kan altijd onderweg ontwikkelen & testen.

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:52:
Ik werk redelijk veel met PHP/Apache/MySQL applicaties. Alles draait lokaal op mijn MacBook en dat is simpelweg superhandig. Kan altijd onderweg ontwikkelen & testen.
dat is geen geldig argument imo, kan ook onder windows ;)

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:44

iMars

Full time prutser

struul schreef op maandag 18 juni 2007 @ 23:35:
[...]

dat is geen geldig argument imo, kan ook onder windows ;)
Eens, maar er is een groot verschil of je PHP/Apache/MySQL gewend bent op een windows, of op een linux/unix/mac omgeving.
Ik was linux gewend, dan werkt een mac veel fijner, maar dat is een persoonlijke mening. O+

Koop hier mijn P1 reader :)

Verwijderd

GREENSKiN schreef op zondag 17 juni 2007 @ 22:37:
[...]

Heel bewust kies ik het meest ogenschijnlijk lullige voorbeeld uit, maar dit geeft nou precies aan waarom de Mac beter werkt dan Windows. Als je blind-typt 10-vingerig typt, moet je om te kopiëren met CTRL-C je linkerhand verplaatsen op je toetsenbord. Wanneer je kopieert met CMD-C hoeft dat niet (duim naar CMD-toets). Tig van deze details tezamen zorgen ervoor dat de Mac plezieriger werkt.

Tuurlijk kan je hetzelfde resultaat bereiken als je met een Windows machine werkt. Een geweldige camera maakt ook nog niet een geweldige fotograaf. Maar als je zoveel tijd met een stuk gereedschap werkt is het geen gek idee om het beste te kiezen :)
Niet iedereen is zonder pink geboren dus gelukkig hoeft niet iedereen zijn duim in een onnatuurlijke positie te manouvreren ;) Serieus hoor, met de pink naar de CTRL is mijns inziens natuurlijker/makkelijker dan met de duim naar Apple/Windows toets.

~ editje. ik bedenk me net dat de Apple toets geloof ik op de plek van de Alt zit ;) Goed, dan is het een vergelijkbare beweging, maar de een is niet per definitie superieur aan de ander.

Waarschijnlijk is het gewoon gewenning, ik zie aan je andere posts dat je voorzichtig gesteld compleet blind als het over Apple gaat en alles geweldig vindt. Iedereen mag een mening hebben, maar presenteer het dan ook als een mening en niet als feit.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2007 02:17 ]

• under-world

under-world

ooh-la dots

^ Sterker nog ...

Op alle Applemuizen met 1 knop zit je de godganse dag op control te drukken want rechtermuisknop is control klik :o In dat geval ben je dus weer veel meer met je pink bezig. Is maar net hoe je het bekijkt en wat je wil. JE kan qua shortcuts op de pc en en op de mac alles naar wens programmeren natuurlijk.

Van de week was ik bezig met een hele lading mappen hele grote tifjes. Zeg tussen de 30 en 120 MB. Deze staan op een externe Lacie HFS+ journaled geformateerd. Op de Quad G5 met 4GB ram duurt het vrij lang voordat alle thumbnails zijn geladen. Ik heb een en ander geoptimaliseerd bij de folder opties en zodoende kreeg ik de laadtijd omlaag. Op de Windowsmachine heb ik thumbnail caching aangepast en quality iets lager gezet en nu komt het. Via de 3rd party applicatie MAcdrive benader ik die drive in Windows. De grap is dat het op die Windowsbak met slechts een dual Xeon 2.8 en 2GB ram (wel heel snel ram en een SCSI scratchdisk) veeel sneller werkt dan op de mac. Momenteel zit ik het renamen dus maar op die pc te doen.

Alle media die ik creeer voor het Windows platform zoals WMF etc. doe ik ook op de pc omdat het veel sneller is en ik eerst altijd zat te kutten met flip4mac enzo. Anders werkte het gewoon niet, je moest altijd flip4mac geinstalleerd hebben. Canopus Procoder is gewoon veel sneller in het creeeren van Windowsmediabestanden dan Compressor. Gaat het om Quicktimes H.264 is die Mac weer sneller. Dit is dus een reallife test waaraan je ziet dat de werkelijkheid anders is dan je theoretisch aanvankelijk dacht. Voor andere taken kan het weer omgekeerd zijn.

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:29

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

under-world schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:30:
Op alle Applemuizen met 1 knop zit je de godganse dag op control te drukken want rechtermuisknop is control klik :o In dat geval ben je dus weer veel meer met je pink bezig.
Niet met mighty mouse.. of andere 2/3 knops usb-muizen...

• under-world

under-world

ooh-la dots

Nee okay dat klopt, maar intussen ben je bijna verplicht een Mighty Mouse of non Apple muis aan te schaffen. Standaard was/is het dus best ruk hoe het werd/wordt uitgeleverd. Een normale gebruiker kan mijn inziens niet zonder een muis met 2 knoppen en een scrolloptie. Gelukkig wordt de Mighty Mouse tegenwoordig standaard bij de Mac Pro geleverd.

[ Voor 65% gewijzigd door under-world op 19-06-2007 14:47 ]

• Wortelsoep
  • Niet online
under-world schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:30:
Canopus Procoder is gewoon veel sneller in het creeeren van Windowsmediabestanden dan Compressor. Gaat het om Quicktimes H.264 is die Mac weer sneller.
Dit vind ik "best" logisch, to be honest.

Verder heb je wel een goed punt hoor, sommige dingen zijn nou eenmaal niet zo snel op een Mac, maar je rename-verhaal begrijp ik niet helemaal. Je wil elke .TIFF een aparte naam geven? Kun je dan niet veel handiger Aperture gebruiken en renamen aan de hand van keywords?

Wat betreft de éénknopsmuis heb je volkomen gelijk. Ik heb die Applemuizen nooit prettig gevonden (ook de Mighty Mouse niet), maar gelukkig werken de Logitechs prima :)

[ Voor 12% gewijzigd door Wortelsoep op 19-06-2007 14:48 ]

• under-world

under-world

ooh-la dots

Nee want elke foto moet ook nog bewerkt worden en de nieuwe naamgeving is niet echt logisch oplopend. Het wordt dan een code en alles moet eerst individueel worden gechecked/matched. Het is niet te automatiseren helaas :'( Het bewerken gaat wel snel op die mac, maar telkens als ik een ander mapje open en ik aan de hand van een foto een thumbnail zoek, duurt het zeer lang voordat ik alle thumbnails zie. Gewoon echt 3 a 5 seconden per thumbnail terwijl op die andere bak het echt gaat van tjoep tjoep tjoep (zeg 0,5 a 1 sec per thumb)

Weet je waar je een Mac voor koopt mijn inziens? Aperture en Final Cut Pro. Omdat je geen andere keuze hebt en software op de pc die in de buurt komt. Voor Aperture heb je nog alternatieven die niet echt in buurt komen en best redelijk zijn, maar Final Cut is zulke goede software van Apple daarvoor is geen alternatief. Geen PCpakket van die prijs biedt die opties en kwaliteit. Studio2 met die nieuwe kleurcorrecties is gewoon weer waar Apple echt heel goed in is. Hele goede logische betrouwbare gebruiksvriendelijke software maken.

[ Voor 97% gewijzigd door under-world op 19-06-2007 15:01 ]

• Mei

Mei

under-world schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:40:
Nee okay dat klopt, maar intussen ben je bijna verplicht een Mighty Mouse of non Apple muis aan te schaffen. Standaard was/is het dus best ruk hoe het werd/wordt uitgeleverd. Een normale gebruiker kan mijn inziens niet zonder een muis met 2 knoppen en een scrolloptie. Gelukkig wordt de Mighty Mouse tegenwoordig standaard bij de Mac Pro geleverd.
Toen werkte OS X niet met een rechter muisknop, nu wel en wordt er ook gewoon een muis meegeleverd. Ik heb gisteren even heel kort met de Mighty Mouse geklooid en hij is groter dan verwacht, maar wel érg plat. Misschien dat het went, misschien niet, maar ik mis toch mijn 2 duimknoppen :(

• simon
under-world schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:48:
Nee want elke foto moet ook nog bewerkt worden en de nieuwe naamgeving is niet echt logisch oplopend. Het wordt dan een code en alles moet eerst individueel worden gechecked/matched. Het is niet te automatiseren helaas :'( Het bewerken gaat wel snel op die mac, maar telkens als ik een ander mapje open en ik aan de hand van een foto een thumbnail zoek, duurt het zeer lang voordat ik alle thumbnails zie. Gewoon echt 3 a 5 seconden per thumbnail terwijl op die andere bak het echt gaat van tjoep tjoep tjoep (zeg 0,5 a 1 sec per thumb)

Weet je waar je een Mac voor koopt mijn inziens? Aperture en Final Cut Pro. Omdat je geen andere keuze hebt en software op de pc die in de buurt komt. Voor Aperture heb je nog alternatieven die niet echt in buurt komen en best redelijk zijn, maar Final Cut is zulke goede software van Apple daarvoor is geen alternatief. Geen PCpakket van die prijs biedt die opties en kwaliteit. Studio2 met die nieuwe kleurcorrecties is gewoon weer waar Apple echt heel goed in is. Hele goede logische betrouwbare gebruiksvriendelijke software maken.
no offence over 'Aperture' maar Lightroom pwns aperture's ass pretty hard. Aperture is wel ok, maar heeft nog veel problems.. Final Cut Pro aan de andere kant is verslaat de windows alternatieven keihard. Jep.

Weet je waar ik een mac voor koop? OS X. Ik wil geen Windows, maar wel kunnen Photoshoppen.

|>

• under-world

under-world

ooh-la dots

Ik draai zelf geen Lightroom en heb me er niet zo in verdiept. Wel andere pc-software (met name freeware) die ik veel minder vond maar dan is dat dus bij deze ook ontkracht. ;) Daarom was ik al niet zo heel uitgesproken over Aperture in mijn bewering.
Pagina: 1