Mac of PC

Pagina: 1
Acties:
  • 1.780 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik wil deze zomer een nieuwe computer kopen. Tegen die tijd is de laptop die ik nu gebruik zo'n 3,5 jaar oud en iets snellers is dan wel welkom. Mijn eisen:
- Dual screen (Kan op PC en Mac)
- Moet COD4 kunnen draaien (moet nog uitkomen, ja, weet ik :P )
- 2GB geheugen ivm veel programma's tegelijkertijd open (no problemo)
- Prut voor webdesignwerk enzo, maar da's geen probleem
- Graag een losse case ivm uitbreiden en die kan ik dan naast mijn bureau opbergen

Ik zit dus met COD4 en het punt dat ik toch graag een case wil hebben. Ik verwacht niet dat het spel op een iMac gaat fatsoenlijk gaat draaien, misschien kunnen jullie mij hier wat mee rover vertellen? DX10 graka's zullen ongetwijfeld ergens in het komende half jaar in de iMacs verschijnen, maar het gaat mij om de performance.

Over de case: Het is toch handig om die los te hebben, zodat je makkelijk kan uitbreiden en een losse kast voelt gewoon wat beter. Ik heb niets tegen de opzet van iMacs, maar voor mezelf heb ik toch liever een losse kast. Wat dan overblijft zijn een 2ehands G5 en een nieuwe Mac Pro. G5's lijken me niet zo handig, omdat ze nog de oude architectuur hebben. Er worden neem ik aan weinig nieuwe versies van programma's voor gemaakt en ook CS3 komt er AFAIK niet voor uit. Mac Pro's zijn daarentegen weer reteduur. Gaat me zo 2500 Euro kosten en voor een scholier is dat veel, alhoewel ik het misschien nog wel op kan brengen.

Hebben jullie misschien nog ideeën? Ik wil echt niet binnen 2 weken een nieuwe computer hebben. Waarschijnlijk wordt het midden/eind van de zomer.

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:37

Step

step@tweakers.net#

Op een Mac kan beide besturingsystemen. En al het bovengenoemde is bijna mogelijk in een Mac Pro of een PC. Erg lastig, waar gaat je voorkeur naar uit?

~Step @ Mac Mini M4 2024 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

• CrisT
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:30
DX10 graka's zullen ongetwijfeld ergens in het komende half jaar in de iMacs verschijnen, maar het gaat mij om de performance.
Je hoeft je niet druk te maken over Microsoft DirectX in een Apple computer :). Als er al 3D shooters uitkomen voor de mac zijn deze OpenGL.

Nederlandse Civilization community DutchCiv.nl

• Mei
-Step- schreef op maandag 14 mei 2007 @ 17:31:
Op een Mac kan beide besturingsystemen. En al het bovengenoemde is bijna mogelijk in een Mac Pro of een PC. Erg lastig, waar gaat je voorkeur naar uit?
Ik zou graag een Mac willen. Het liefst een Mac Pro met een gewone dualcore (de beide Xeons maken het geheel zo reteduur). Ik ga zeker nog even wat meer proeven in een Apple winkel ofzo, maar ik begin Windows een beetje zat te worden (ik mis die finishing touch die het prettig werken maakt) en Vista lijkt me ook niet al te hoopvol. Tot nu toe heb ik vaak over OS X gehoord dat het erg gebruiksvriendelijk is en ik heb er zelf kort mee geprutst en het werkt best intuïtief en lekker.
CrisT schreef op maandag 14 mei 2007 @ 17:32:
[...]

Je hoeft je niet druk te maken over Microsoft DirectX in een Apple computer :). Als er al 3D shooters uitkomen voor de mac zijn deze OpenGL.
De kans dat COD4 uit komt voor OS X is minimaal. Ik wil dan Windows ernaast draaien of in een emulator, zodat ik toch kan gamen en evt wat andere Windows-only apps kan gebruiken, voor school bijvoorbeeld. Vandaar de DX10 opmerking :)

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Nieuwe software is universal.. die draait op zowel intel als ppc machines.. Een G5 zou dus eventueel wel kunnen.

En waarom is de kans op COD4 op de mac minimaal? Cod1 en 2 zijn er beide wel voor de mac. Anyway, als je echt graag wil gamen en een losse kast wil hebben en ook nog niet zo veel geld hebt, is een mac misschien geen goede keuze voor je.

• Mei
Volgens de huidige berichten komt COD4 alleen voor de PC en enkele consoles uit, vandaar mijn opmerking over de minimale kans.

Wat zeggen jullie over een 2ehands G5 dan? Vooral qua graka?

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Mac of PC
Tja, ik denk niet dat je in het Apple subforum een objectief antwoord gaat krijgen. Iedereen gaat dan natuurlijk voor Mac. Zeker als je COD4 wilt gaan spelen is denk ik een pc makkelijker. Je kan wel XP ernaast draaien, maar dat draait volgens mij toch niet zo lekker als op een normale pc.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Graka is altijd te upgraden... Ik heb op mijn werk een 3tal G5's staan (allemaal nog PPC) en ik vind het heerlijk snelle machines!

[ Voor 29% gewijzigd door Mishmash op 14-05-2007 18:43 ]

• i8086
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-01 07:11
Ik zou in jouw geval in ieder geval niet voor een G5 gaan, want dan als je bijv. COD4 wilt draaien zit je aan emulatie vast, wat gewoon lang niet zo lekker draait als "the real thing", iets wat bij de "nieuwe" Intel Macs niet hoeft, daar kan je gewoon echt Windows op draaien.

Persoonlijk zou ik zelfs gewoon voor de PC gaan, maar dat is toch ook iets persoonlijks, vind ik, wat je uiteindelijk toch zelf moet beslissen.

edit: Ik denk zelfs dat COD4 helemaal niet gaat werken op een G5

[ Voor 8% gewijzigd door i8086 op 14-05-2007 18:55 ]

• Mei
nicolai80 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 18:52:
Ik zou in jouw geval in ieder geval niet voor een G5 gaan, want dan als je bijv. COD4 wilt draaien zit je aan emulatie vast, wat gewoon lang niet zo lekker draait als "the real thing", iets wat bij de "nieuwe" Intel Macs niet hoeft, daar kan je gewoon echt Windows op draaien.
Goeie! Had ik zelf niet aan gedacht.

Ik wil gewoon verdomd graag een Mac (Pro). Combinatie van nieuwe computer+lekker OS+mooie kast (anders had ik een mooie PC-kast gekocht). Misschien toch maar flink doorsparen voor een (tweedehands) Pro...

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

_AuToMaTiC_ schreef op maandag 14 mei 2007 @ 18:41:
[...]

Tja, ik denk niet dat je in het Apple subforum een objectief antwoord gaat krijgen. Iedereen gaat dan natuurlijk voor Mac.
Dat is duidelijk te kort door de bocht. Als je echt een PC nodig hebt (bv. iemand wil alleen de nieuwste spellen geven en niet te veel uitgeven) zal je hier echt een PC aanbevoelen worden, net zoals indien je van plan bent alleen Windows te gaan draaien.
Zeker als je COD4 wilt gaan spelen is denk ik een pc makkelijker. Je kan wel XP ernaast draaien, maar dat draait volgens mij toch niet zo lekker als op een normale pc.
Aangezien Macs kwa hardware tegenwoordig vrijwel gelijk zijn aan gewone PC's is dat onzin. Apple krijgt zelfs regelmatig snellere processoren voor bv. Dell daarover kan beschikken. Zie bv. Apple levert beste Windows-notebooks als het over business-laptops gaat, en Apple kan je ook de snelste workstation van het moment leveren... Kost wat, heb je ook wat.

Wat je wel goed zult moeten regelen is je grafische kaart natuurlijk...

[ Voor 3% gewijzigd door Zpottr op 14-05-2007 19:57 ]

Zoef

• Mei
Ik had al beetje lopen spelen met de opties (nouja, spelen, heb weinig keus) en ik kwam uit op een downgrade naar 2,0GHz en een upgrade naar een x1900XT. Met airport er bij in kom ik dan uit op 2509 Euries.

Eens kijken of ik wat subsidie van mijn ouders kan krijgen, aangezien dat ding zeker volgend jaar flink voor studie gebruikt gaat worden, denk ik zo :P

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:44

iMars

Full time prutser

Mijn advies is eigenlijk, koop wat je mooi vind, en wat je echt wil, mits het wel het geld waard is.

Ik heb lang doorgespaard om een MacBook Pro te kunnen kopen, had al veel eerder een MacBook kunnen kopen, maar wist dat ik daar in de toekomst spijt van ging krijgen.

Zorg ook dat het het geld waard is voor je. Als jij > 2000 euro 'te duur' vind, krijg je misschien ook spijt. Voorbeeld: Als je alle opties neemt bij de Mac Pro en op ca 16.000 euro komt, is dat het mij nooit waard en zal ik nooit kopen.

Zo te horen heb jij je hart/ziel al verkocht aan een Mac. Voordeel van een Mac is dat je nu op de Intel versie ook Windows kan draaien. (Neem niet een Mac voor alleen Windwos ;))

Koop hier mijn P1 reader :)

• Mei
Nouja, echt verkocht misschien nog niet. Denk ik :P

2500 Euro is voor een scholier als ik gewoon veel geld. Maargoed, ik ben gek genoeg om het ervoor te betalen, ondanks dat de procs dikke overkill zijn :P

En tuurlijk gooi ik er niet alleen Windows op :P Da's puur om te gamen ;)

Verwijderd

Mac's en gamen gaan niet echt samen, alle modellen gebruiken vanouds gpu's die in de gamewereld verhouderd zijn.

Mijn advies: voor €1000 koop je al een degelijke game-pc, koop daarnaast een mac mini en hang ze aan een mooie TFT monitor, zo spaar je (tov een Mac Pro) veel geld uit, kan je alle nieuwe spellen draaien, en kan je voor dagelijks gebruik bij OSX terecht...

• Mei
Hmm, ik weet het niet. Misschien wel een optie, maar dat scheelt me dan misschien achthonderd Euro. Valt ook nog te overzien.

Ik houd het in ieder geval in gedachten :)

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 22:53
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 20:34:
Mac's en gamen gaan niet echt samen, alle modellen gebruiken vanouds gpu's die in de gamewereld verhouderd zijn.

Mijn advies: voor €1000 koop je al een degelijke game-pc, koop daarnaast een mac mini en hang ze aan een mooie TFT monitor, zo spaar je (tov een Mac Pro) veel geld uit, kan je alle nieuwe spellen draaien, en kan je voor dagelijks gebruik bij OSX terecht...
De ATI X1900XT die je in de Mac Pro kunt laten zetten kun je toch niet echt verouderd noemen vind ik. Ja, er is altijd een snellere kaart, maar daar betaal je dan ook dik voor.

Ik heb zelf een Mac Pro, met bovengenoemde kaart, en Windows draait er ook goed op, ook Vista Alleen heb ik problemen met het geluid onder Windows, maar dat is denk ik een kwestie van wachten op nieuwe drivers. Ik moet zeggen dat de software op de Mac die er standaard bij zit goed met elkaar samenwerkt. Foto-albums die je in iPhoto aanmaakt importeer je met een paar klikken in IDVD om er bijvoorbeeld een slideshow van te maken op een DVDtje. De programma's werken lekker met elkaar samen en werken vrij makkelijk. OSX is verder niet moeilijk om te leren en is stabiel. Kent ook geen virussen/spyware. Werkt ook goed met een eventuele DV-camera (ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat op de pc zit tegenwoordig). Ik heb er nog geen moment spijt van gehad dat ik naar Mac ben overgegaan en dat lees ik eigenlijk best wel vaak van switchers.

Als je de standaardconfiguratie (€2499,-) een beetje downgrade naar twee dual core 2 GHz ipv twee dual core 2,66 GHz gaat de prijs €299,- omlaag, vergeet dat niet! (oeps, zie net dat je dat al gevonden had). Heb je mijns inziens nog steeds een rappe bak. Nadeel is wel dat als je de processoren wilt upgraden achteraf dat dat een hele dure grap gaat worden.

Windows draaien op een oude PowerMac G5 wil je niet, ik heb hem daarvoor weggedaan en een Mac Pro gekocht.

Als je student bent kun je, afhankelijk van het soort school waar je op zit, korting krijgen, maar daar weet ik het fijne niet van, zou je hier even moeten doorvragen of kijken op de site van Apple bij onderwijskorting.

Verwijderd

Ik bedoelde de gpu's in de mini en de imacs, die zijn niet upgradeable. Het lijkt mij prijs-prestatie een slechte zaak om een mac pro te kopen: de cpu is serieuze overkill, zelfs voor games, en de gpu's zijn gewoon niet goed genoeg, in vergelijking met de prijs die je ervoor betaalt.

Ik blijf erbij dat de beste keus voor fp-shooter-gamers een pc is. Voor al je andere bezigheden voldoet een lower-end mac ruimschoots.

• Mei
Een Mac Pro is inderdaad dik overkill qua procs voor mij en qua graka weer te slecht. Niet dat ik een die-hard gamer ben, maar wil gewoon graag COD4 kunnen draaien :P

Misschien is het kopen van een iMac en een losse PC wel een goed idee. Kan ik mijn huidige scherm naast de iMac gebruiken en met een KVM switch ook voor de PC.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-02 15:45
Of je zet er later een 8800 in ofzo..
Gaat wel lukken met wat alternatieve kexts.. niet helemaal legaal eigenlijk, maar het werkt.. en daar gaat het om.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Mei schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 17:59:
Een Mac Pro is inderdaad dik overkill qua procs voor mij en qua graka weer te slecht. Niet dat ik een die-hard gamer ben, maar wil gewoon graag COD4 kunnen draaien :P

Misschien is het kopen van een iMac en een losse PC wel een goed idee. Kan ik mijn huidige scherm naast de iMac gebruiken en met een KVM switch ook voor de PC.
1. Koop een PC puur voor de games.
2. Koop een iMac 20" voor de overige zaken.

Dit moet lukken voor 2500 euro. Je bent nog steeds stukken goedkoper uit als je persé moet gamen, maar genoegen neemt met een gewone pc met windows. De vraag is dus hoe zwaarwegend voor jou de meerwaarde van Mac OS X is + apps.

Verwijderd

Koop een ps3 of xbox360 en dan een imac 24". Volgens mij is dat de beste optie :P
Sluit je ps3 of 360 aan op de imac en je kan gamen etc.

Wat ik wel opvallend vind is dat je een pc speciaal gaat aanschaffen voor een game die nog niet uit is :)
Op de consoles heb je steeds meer games en op de pc steeds minder. Daarnaast zal het niet lang meer duren voor je tobo en muis op de console aan kan sluiten en dan is de keuze helemaal makkelijk lijkt me.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 20:07:
Koop een ps3 of xbox360 en dan een imac 24". Volgens mij is dat de beste optie :P
Sluit je ps3 of 360 aan op de imac en je kan gamen etc.

Wat ik wel opvallend vind is dat je een pc speciaal gaat aanschaffen voor een game die nog niet uit is :)
Op de consoles heb je steeds meer games en op de pc steeds minder. Daarnaast zal het niet lang meer duren voor je tobo en muis op de console aan kan sluiten en dan is de keuze helemaal makkelijk lijkt me.
COD4 is van de makers van CODI en CODII (Infinity ward) en komt dus wss niet voor consoles uit. Steeds minder games voor pc? Van waar haal jij deze info?
Deze game komt inderdaad eind dit jaar uit, dus kan je de aankoop van de PC nog wat uitstellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2007 20:14 ]

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 22:53
Kan iemand me aub vertellen WAT COD4 is en waarom mijn grafische kaart niet goed genoeg zou zijn. Het is potdikkie een X1900XT.

• Mei
Ik wil geen console. Kan je niet eens op een iMac aansluiten AFAIK, maar dat is toch niet relevant. Ik kan met PC snel switchen tussen dingen en het speelt gewoon lekkerder. Je kan sneller en preciezer reageren met een PC dan met een console bij een shooter. Voor racegames oid vind ik een console wel weer geschikter, maar dat speel ik zeer zelden :P

COD4 is Call of Duty 4. Komt eind dit jaar uit. Zal op een X1900XT ook wel draaien (alhoewel, spel wordt waarschijnlijk DX10), maar een Mac Pro is toch eigenlijk wat overkill, qua specs an qua prijs. Heb er opzich niet zoveel problemen mee om een losse gamePC te kopen. Het is ook overkill: twee computers, terwijl ik er maar eentje veel zal gebruiken. Maargoed, er is geen Mac van zo 1500-2000 Euro waarmee je ook kan gamen.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Denk er ook goed over na dat je als student graag een laptop wil.
Schoolpc's zijn hell, waar je ook komt.
Die dingen zitten zo onder de policies dat je niet veel kunt, ze zijn er traag door en ze zijn altijd bezet, en dan draaien ze ook nog eens windows.
Niks tegen policies verder, ze zijn gewoon nodig, maar ze maken de boel wel traag.

Misschien is het ook een goed idee om eens te kijken naar een MacBook Pro?
Kun je als student met korting aanschaffen (alles van apple trouwens, ik had zelfs korting op een sleeve en een mighty mouse), en je hebt sowieso de imho beste laptop die d;r op dit moment te krijgen is.
Zit een prima GPU in, prima accutijd, fijn scherm (hoge reso), lekker dun, en goed snel.

[ Voor 6% gewijzigd door Romke op 16-05-2007 22:22 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Mei
Ik heb nu een 3 jaar oude Toshiba laptop. Voldoet nog wel, maar ik wil iets meer uit mijn computer halen, zerker als COD4 uit komt, daarom ben ik naar een nieuwe computer gaan kijken. Voor office- en het wat kleinere Photoshopwerk voldoet hij verder prima. Ik wil er misschien Ubuntu opgooien en hem dan eventueel meenemen naar school. Niet de meest handige laptop om mee te nemen, maar ik heb iig iets. Verder hebben ze bij mijn studie volgend jaar zelf studio's met computers en goede software staan, dus daarvoor hoef ik geen laptop mee te nemen.

Dusch :P Het wordt wel een desktop. Studie schrijft ook geen laptop voor, dus het moet ook gemakkelijk zonder te doen zijn en anders heb ik dus nog een 'oudje' achter de hand :)

• Q
  • Nu online

Q

Mei schreef op woensdag 16 mei 2007 @ 21:55:
Het is ook overkill: twee computers, terwijl ik er maar eentje veel zal gebruiken. Maargoed, er is geen Mac van zo 1500-2000 Euro waarmee je ook kan gamen.
Conclusie: koop een pc, want dan heb je maar 1 kastje en kun je alles verder. Alle andere opties zijn duurder. Alleen zou ik qua pc wachten totdat COD zo'n beetje uit is, want als je nu een pc koopt is die gpu tegen die tijd al weer 'verouderd'.

Verwijderd

Ik heb zelf ook voor de bovenstaande keuze gestaan en heb wel besloten om een console te kopen met daarnaast een macbook. Dit bevalt mij helemaal geweldig en ben blij dat ik de keuze heb gemaakt.

Ik vind het juist heerlijk om deze twee zaken apart te hebben. Al mijn werk/hobby zaken op mijn computer en gamen op mijn console. Geen gedonder meer met games die niet performen omdat ik net niet de juiste driver heb... Het werkt gewoon, niet bij nadenken en lekker gamen.

Ik heb laatst COD3 gespeeld en dat was echt wel wennen... Maar ging uiteindelijk prima..

• Mei
Ik heb nu voor mezelf toch de knoop doorgehakt: ik ga voor een iMac. Gisteren een fulltime vakantiebaan voor de komende 2 maanden zeker gesteld, dus qua Euro's moet het ook zeker wel lukken. Ik twijfel nog even tussen 20" of 24", maar dat beslis ik met een maandje wel, als ik het geld heb. Nog even een lijstje:

- iMac (20" of 24")
- Logitech s530 Desktop set
- geheugenupgrade (hopelijk worden de iMacs binnenkort geupdate, zodat er 4GB in kan, mooi 2 latjes van 2GB erin met dual channel)
- Ik denk een upgrade van de grafische kaart. Ik speel toch af en toe graag een spelletje en dat zou dan op de iMac kunnen.
- Externe HDD erbij, zo'n mooie Lacie ofzo. Mooi voor backups en andere zooi.
- Mini-DVI>DVI kabel plus DVI kabel voor mijn huidige 19" TFT.

Ik heb ook even kort aan een Mac Pro nog gedacht toen zeker was dat ik deze baan kreeg, maar dat is toch een beetje overkill. Al met al wordt dat toch best wel duur (wat extra geheugen erin, nog een beeldscherm erbij) en zit ik zo op 2500-3000 Euro en eigenlijk is het meer dan ik nodig heb. Een iMac is misschien te weinig (en dan vooral qua videokaart), maar de Xeons in een Mac Pro kosten gewoon zo veel meer, terwijl ik die kracht waarschijnlijk niet ga gebruiken.

Iedereen bedankt voor de tips en uitleg :) Misschien dat ik er aan het einde van dit jaar nog een gamePC bij doe, maar dat moet ik dan even zien (en zien hoe de iMacs presteren wat games betreft).

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17

BCC

Mei schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 08:50:
Iedereen bedankt voor de tips en uitleg :) Misschien dat ik er aan het einde van dit jaar nog een gamePC bij doe, maar dat moet ik dan even zien (en zien hoe de iMacs presteren wat games betreft).
EA heeft gisteren aangekondigd dat alle EA Games op OSX uit gaan komen. Die van ID Software ook, dus ik denk dat het goed gaat komen :) Ik heb nog geen seconde berouw gehad van de aanschaf van mijn MacBookje.

[ Voor 7% gewijzigd door BCC op 14-06-2007 08:57 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Mei
BCC schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 08:56:
[...]

EA heeft gisteren aangekondigd dat alle EA Games op OSX uit gaan komen. Die van ID Software ook, dus ik denk dat het goed gaat komen :) Ik heb nog geen seconde berouw gehad van de aanschaf van mijn MacBookje.
Maandag toch al? (Heb de keynote maar half gevolgd, dus kan het mis hebben). De meeste games vind ik gewoon niks aan, wat ik wél graag speel zijn oorlogs-FPS-games, zoals COD. Ik had gehoopt een nieuwe computer te kunnen kopen waar COD4 op zou kunnen draaien, maar tenzij ik voor de Mac Pro gaat, gaat dat niet lukken met een Mac denk ik zo.

Verwijderd

Als je een mac koopt kun je dus ook Windows draaien, maar hou wel rekening dat je met een G5 iMac (die van 2500 euro) dan pas stabiel Vista kunt draaien. Maar als je een mac koopt dan zou ik als ik jou was enkelt voor de os gaan, als je een pc koopt dan kun je van die 2500 euro een ongelofelijk sterke kopen. Maar Mac OS X kan op 32 mb videogeheugen al soepel draaien en 512 mb is meer als voldoende. En met mac bespaar je op: virusscanners (omdat er simpelgewoon geen virussen in kunnen komen), apparatuur (omdat je vele malen langer met de apparatuur doet als windows), kabels (d.m.v. Airport (WiFi in windowstaal) kun je dus draadloos internetten en dat is ongelofelijk goed bereik, in mijn mac mini gaan maar 3 kabels).

Verwijderd

BCC schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 08:56:
[...]

Wat me opviel was dat je SimCity 4 al kan kopen op de mac. Staat in de apple shop voor 40 euro.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 10:21:
Als je een mac koopt kun je dus ook Windows draaien, maar hou wel rekening dat je met een G5 iMac (die van 2500 euro) dan pas stabiel Vista kunt draaien.
Huh? op een G5 iMac kun je geen Windows draaien, althans niet via Bootcamp., Parallels of Fusion. Hier heb je om het even welke Intel mac voor nodig.

Zoef

• Mei
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 10:21:
Als je een mac koopt kun je dus ook Windows draaien, maar hou wel rekening dat je met een G5 iMac (die van 2500 euro) dan pas stabiel Vista kunt draaien.
G5's worden niet meer gemaakt. En dat je dan pas stabiel Vista kan draaien is bullshit. Heb gelezen dat mensen het ook op hun Macbookje hadden draaien. Zó lomp is Vista dus nou ook weer niet.
Maar als je een mac koopt dan zou ik als ik jou was enkelt voor de os gaan, als je een pc koopt dan kun je van die 2500 euro een ongelofelijk sterke kopen. Maar Mac OS X kan op 32 mb videogeheugen al soepel draaien en 512 mb is meer als voldoende.
Wat dat OS betreft: Daar doe ik het ook voor. Wat de specs betreft: 512 is echt niet "meer dan voldoende". Het draait, OK. Wil je het retesnel en soepel hebben, dan is een paar GB geheugen toch wel aan te raden hoor.
En met mac bespaar je op: virusscanners (omdat er simpelgewoon geen virussen in kunnen komen)
Alsof ik nu een virusscanner draai.... Verder zijn er ook zat goede gratis virusscanners voor Windows.
apparatuur (omdat je vele malen langer met de apparatuur doet als windows)
Que?
kabels (d.m.v. Airport (WiFi in windowstaal) kun je dus draadloos internetten en dat is ongelofelijk goed bereik, in mijn mac mini gaan maar 3 kabels).
Ik heb nu ook al wifi, boeiend. Dat kabelargument gaat alleen op bij de iMac, scheelt 2 kabeltjes voor het beeldscherm, meer niet. In een PC kan je ook wifi en bluetooth voor je netwerk en randapparatuur inbouwen.

• t-h
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-12-2025

t-h

dude, koop een MacBook (Pro). Zo'n kast voelt misschien vertrouwd, maar als ie van Apple is mag je er toch amper wat mee (qua openen, uitbreiden). Een laptop met extern scherm werkt net zo prima. En is in principe dan ook een kast. Het went echt wel, geloof me :)

Verwijderd

Mei schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 10:39:
[...]

G5's worden niet meer gemaakt. En dat je dan pas stabiel Vista kan draaien is bullshit. Heb gelezen dat mensen het ook op hun Macbookje hadden draaien. Zó lomp is Vista dus nou ook weer niet.

[...]

Wat dat OS betreft: Daar doe ik het ook voor. Wat de specs betreft: 512 is echt niet "meer dan voldoende". Het draait, OK. Wil je het retesnel en soepel hebben, dan is een paar GB geheugen toch wel aan te raden hoor.

[...]

Alsof ik nu een virusscanner draai.... Verder zijn er ook zat goede gratis virusscanners voor Windows.

[...]

Que?

[...]

Ik heb nu ook al wifi, boeiend. Dat kabelargument gaat alleen op bij de iMac, scheelt 2 kabeltjes voor het beeldscherm, meer niet. In een PC kan je ook wifi en bluetooth voor je netwerk en randapparatuur inbouwen.
Ik heb met eigen ogen Vista zien draaien op een G5 met 2 gig geheugen erin. En die van 1000 euro met 1 gig geheugen erin, daarin was het gewoon net als een pc (traag dus). En op mijn mac zit 512 mb en bij mij draait ie soepel hoor, mits je hem niet voldouwt met allemaal crap.

Kabeltjes in een mac:
Stroom
Muis en toetsenbord (via 1 usb kabel)
Beeldscherm

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 10:47:
[...]

Ik heb met eigen ogen Vista zien draaien op een G5 met 2 gig geheugen erin. En die van 1000 euro met 1 gig geheugen erin, daarin was het gewoon net als een pc (traag dus). En op mijn mac zit 512 mb en bij mij draait ie soepel hoor, mits je hem niet voldouwt met allemaal crap.
Weet je zeker dat het niet een Mac Pro was? ;)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:41

Hertog

Aut bibat, aut abeat

[...]

Op een G5 Mac draait Vista geëmuleerd, want daar zit een PowerPC processor in en Vista draait van zichzelf niet op een PPC. Er zijn emulatie-programma's zoals Virtual PC die een x86 computer kunnen nabootsen op een PPC machine, maar of dat snel genoeg werkt om Vista te latten draaien betwijfel ik.

De momenteel verkrijgbare Macs hebben een Intel processor. Hierdoor kun je Vista rechtsreeks draaien, via Bootcamp, of gevirtualiseerd, via VMWare Fusion of Parallels. Omdat de chip niet langer geëmuleerd hoeft te worden is dit een stuk sneller. En omdat zowel een Mac Pro als een iMac in G5 of Intel uitvoering erg veel op elkaar lijken, heb je waarschijnlijk een Intel versie gezien. De iMac die je nu voor 2000-2500 euro kunt kopen is ook een Intel versie, geen G5.

Mei: mocht je het nog niet weten, de iMac wordt waarschijnlijk ergens komende maand geupdate. Hij is al over zijn normale cyclus heen, en zowel Thinksecret als AppleInsider verwachten eind juni een update. Iets om rekening mee te houden :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Mei
t-h schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 10:47:
dude, koop een MacBook (Pro). Zo'n kast voelt misschien vertrouwd, maar als ie van Apple is mag je er toch amper wat mee (qua openen, uitbreiden). Een laptop met extern scherm werkt net zo prima. En is in principe dan ook een kast. Het went echt wel, geloof me :)
Wat moet ik met een laptop? Seriously, heb zo'n ding niet nodig. Verder zit er maar een 15" scherm in en ik wil juist wat groter. Ik heb nu 19" plus 15" en dat vind ik een beetje weinig.
Kabeltjes in een mac:
Stroom
Muis en toetsenbord (via 1 usb kabel) hangt van je toetsenbord en muis af
Beeldscherm zowel spanning als beeldsignaal, dus 2 kabels
Kabeltjes in een PC:
Stroom
Muis en toetsenbord (via 1 usb kabel) hangt van je toetsenbord en muis af
Beeldscherm zowel spanning als beeldsignaal, dus 2 kabels
Hertog schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 10:57:
Mei: mocht je het nog niet weten, de iMac wordt waarschijnlijk ergens komende maand geupdate. Hij is al over zijn normale cyclus heen, en zowel Thinksecret als AppleInsider verwachten eind juni een update. Iets om rekening mee te houden :)
Klopt, ga ik inderdaad op wachten. Ik was ook iemand die nieuwe iMacs op de WWDC verwachtte. Ik ga pas eentje kopen als ze geupdate zijn. Normaliter zou ik nooit een tijd wachten, maar nu wel, omdat het er gewoon aan zit te komen. Je hebt ook van die mensen die een half jaar wachten voor Leopard of de aanschaf van hun Mac uitstellen, omdat die over 3 maanden geupdate zouden kunnen worden :S

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-02 14:08
g5=emulator voor cod 4
=1 fps per seconde ofzo

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Mei
SPEEDDRAGON schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 22:02:
g5=emulator voor cod 4
=1 fps per seconde ofzo
Ja en? Niemand heeft hier G5 en COD samen genoemd hoor. Het is ook wel logisch dat dat niet gaat werken, want G5 os PowerPC en COD x86.

• Kaspers
COD is PPC
COD2 is x86
afaik

• Mei
Ik bedoelde COD4, mijn fout.

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:23
je zegt dat je scholier bent. Dat betekent dat je bij Apple korting krijgt. Via de website geloof ik 8%. Als je echter een PRO-computer koopt (macbook pro of mac pro) kan je je ook voor 100 euro aanmelden bij ADC van Apple. Dan krijg je 20% korting + leopard thuisgestuurd.

• Mei
Ik was al van plan ADC te doen. Hoeveel korting krijg je dan op iMacs? Ik had begrepen dat daar ook 20% vanaf ging of zit ik dan fout?

• Kaspers
Dan zit je goed.

• Mei
Mooi :D

Mac Pro is natuurlijk heel aantrekkelijk, maar dat gaat me dan minstens 2000+99 Euro kosten en dan wil ik er nog een scherm bij. Het enige échte voordeel is de videokaart en de processors zijn bijvoorbeeld gigantische overkill voor mij. Heb nog even gekeken of ik het zou doen (net gisteren fulltime baan voor de zomervakantie geregeld), maar dan ben ik gelijk al mijn geld kwijt aan een Mac Pro+geheugen+scherm en dat is een beetje zonde.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17

BCC

Geheugen kun je beter los kopen en zelf installeren. Als je kingston koopt heb je hetzelfde als dat apple erin zet, voor een stuk minder geld.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

We gaan het hier niet ook al over ADC hebben. Daar is al een ander topic voor en daar mag je lekker even naar zoeken :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Mei
BCC schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 12:31:
Geheugen kun je beter los kopen en zelf installeren. Als je kingston koopt heb je hetzelfde als dat apple erin zet, voor een stuk minder geld.
Klopt, maar dat FB-DIMM spul (zo heet het toch?) is nogal duur spul. Duurder dan desktopram op SO-DIMMs.
dawuss schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 12:43:
We gaan het hier niet ook al over ADC hebben. Daar is al een ander topic voor en daar mag je lekker even naar zoeken :)
Het ging over de ADC in verband met mijn dilemma wat ik aan zou moeten schaffen ;)

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:09
Mei schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 09:32:
Ik was al van plan ADC te doen. Hoeveel korting krijg je dan op iMacs? Ik had begrepen dat daar ook 20% vanaf ging of zit ik dan fout?
Nee die 20% ADC korting geldt alleen voor Pro spul, en daar valt een iMac afaik niet onder.

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-02 14:03
Waarom nu al een computer kopen speciaal voor een specifieke game die nog niet uit is? Wacht daarvoor liever de systeemeisen van COD4 af (tenminste, zoiets zou ik doen, je kunt je geld maar een keer uitgeven). Nu kun je toch nog niet genieten van die specs als je alleen maar COD4 wil spelen.
Tenzij je echt een nieuwe PC of Mac nodig bent kun je beter nog even wachten, zeker als je op die game 'wacht'. Bovendien komt voor de Leopard binnenkort uit, zou een reden kunnen zijn om te wachten.

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

• Mei
InfinityEye schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 15:30:
Waarom nu al een computer kopen speciaal voor een specifieke game die nog niet uit is? Wacht daarvoor liever de systeemeisen van COD4 af (tenminste, zoiets zou ik doen, je kunt je geld maar een keer uitgeven). Nu kun je toch nog niet genieten van die specs als je alleen maar COD4 wil spelen.
Tenzij je echt een nieuwe PC of Mac nodig bent kun je beter nog even wachten, zeker als je op die game 'wacht'. Bovendien komt voor de Leopard binnenkort uit, zou een reden kunnen zijn om te wachten.
Oh, ik koop nog niks hoor voorlopig. Eerst het geld bij elkaar krijgen. Ik ben alleen aan het nadenken over wat ik ga doen, dan kan ik sparen enzo. Ik wilde zoals jij al zegt inderdaad even de specs een beetje afwachten, alhoewel ik denk dat het spel op een iMac toch niet draait. Misschien als ze binnenkort geupdate worden, maar anders zeker niet fatsoenlijk, denk ik.

Wat Leopard betreft: Ik was van plan via het ADC een Mac aan te schaffen, maar aangezien ik nu gezakt ben is de kans dat ik een ADC student member kan worden aanzienlijk kleiner geworden. Dan zou het wachten op Leopard misschien wel handig zijn (1 a 2 maandjes wachten voor een grote update).

Verwijderd

Als je een spelletje zo belangrijk vind dan koop je toch lekker een pc... Goedkoper en gemakkelijker uit te breiden dan een mac...

• Mei
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 16:46:
Als je een spelletje zo belangrijk vind dan koop je toch lekker een pc... Goedkoper en gemakkelijker uit te breiden dan een mac...
Zoals eerder gezegd wil ik graag een Mac. Games zijn voor mij iets ondergeschikter dan een lekker systeem.

• Q
  • Nu online

Q

Als je accepteert dat je voor games waarschijnlijk een extra PC voor 'erbij' moet kopen, dan is de iMac voor jou een prima keuze. Verwen jezelf dan wel met de 24" versie, zou ik zeggen. Is wel 500 meer, maar ach. Geld moet rollen ;)

• Mei
Zoals jij het zegt is het in principe wel, Q. Ik zou graag COD4 willen spelen, maar ik vraag me nog wel af hoeveel geld ik nog aan gamespul wil uitgeven. Is het me dat waard? Vandaar dat ik nu eerst aan het kijken ben naar dingen die ik wél zeker wil en dat is toch eigenlijk een Mac. Mocht ik toch heel graag willen gamen aan het einde van dit jaar, dan kan ik alsnog een PC erbij doen.

En wat betreft de grootte... de 24" is inderdaad een stuk groter. Ik zit wel even met het budget ;) Er moet namelijk nog een paar GB geheugen, tobo+muis en mss nog wat andere randapparatuur (nieuwe speakers, all-in-one) bij en dan tikt die 500 van de 24"toch best aan.

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-02 14:03
Ben je een fanatieke gamer? (Zit je in een clan bijvoorbeeld?) Of is het meer als ontspanning? Want misschien heb je de behoefte helemaal niet meer om een spel te spelen wanneer je een Mac hebt. (Natuurlijk weet je dit niet van te voren).
Als je zo graag een Mac wil, misschien is een oplossing met 2 PC's dan wel de beste oplossing. Het beste van beide werelden heb je dan. Gebruik je een van beide uiteindelijk toch niet? Die kun je dan altijd nog van de hand doen.

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

• Mei
Zo redeneerde ik dus ook. Ik speel momenteel CODUO, ben tijdje terug als admin voor mijn clan gevraagd. Hoe veel ik speel variëert. Als ik geen zin heb of druk ben zo een paar dagen niet, maar meestal een klein uurtje per dag. Nou kan CODUO ook nog wel op een iMac, maar COD4 niet. Ik ben nu zo ver dat als ik dat tegen die tijd graag wil spelen ik een losse PC koop als het spel niet goed op mijn Mac draait.

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:27
hallo, ik ga aankomend schooljaar werktuigbouwkunde studeren aan de UT, nu moet ik daar een laptop voor hebben en aangezien ik wel apple fan ben zit ik te denken aan een macbook pro.
nu hebben m'n ouders verder geen ervaring met apple en moet ik hun er dus ook van overtuigen dat dit een goede keuze is.. heeft iemand tips voor mij??

Verwijderd

Mei schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 20:50:
Zo redeneerde ik dus ook. Ik speel momenteel CODUO, ben tijdje terug als admin voor mijn clan gevraagd. Hoe veel ik speel variëert. Als ik geen zin heb of druk ben zo een paar dagen niet, maar meestal een klein uurtje per dag. Nou kan CODUO ook nog wel op een iMac, maar COD4 niet. Ik ben nu zo ver dat als ik dat tegen die tijd graag wil spelen ik een losse PC koop als het spel niet goed op mijn Mac draait.
Zou je dan wel een iMac nemen? Hou er rekening mee dat je het scherm dan niet kan gebruiken voor je pc. Dus op je bureau zal je nóg eens geld moeten uitgeven aan een extra scherm. EN je hebt minder plaats en het is misschien minder makkelijk in gebruik (met die twee schermen).

Als je nu al bijna zeker weet dat je er een pc naast zal nemen kan je eigenlijk prima de mac mini halen. Als je zware grafische toepassingen (gamen) wil scheiden naar een ander systeem, heb je dit niet meer nodig in je mac. Ik heb niet gekeken wat je andere behoeften zijn maar voor al de rest is de mac mini gewoon = iMac die gewoon prima je desktop en 2D apps kan weergeven.

Voordeel: goedkoper, eigen scherm, kan je in je budget gemakkelijker nog een pc samenstellen.
Klein en handig.

Vb: Mac mini met samsung 22": 1000 euro of zo?

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
rjvisje schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 20:08:
hallo, ik ga aankomend schooljaar werktuigbouwkunde studeren aan de UT, nu moet ik daar een laptop voor hebben en aangezien ik wel apple fan ben zit ik te denken aan een macbook pro.
nu hebben m'n ouders verder geen ervaring met apple en moet ik hun er dus ook van overtuigen dat dit een goede keuze is.. heeft iemand tips voor mij??
Ga eerst maar eens kijken of alles wat jij met je flaptop voor school moet doen, ook onder OSX kan. mss moet je wel AutoCAD gebruiken bijvoorbeeld? dat kun je dus vergeten onder OSX. verder; laat je ouders dingen zien waardoor jij geïntereseerd bent in een mac.

Last but not least: Het is niet zo netjes om zomaar andermans topic te kapen ;)

• Mei
rjvisje schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 20:08:
Woei, topickaping }:|
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 20:14:
[...]

Zou je dan wel een iMac nemen? Hou er rekening mee dat je het scherm dan niet kan gebruiken voor je pc. Dus op je bureau zal je nóg eens geld moeten uitgeven aan een extra scherm. EN je hebt minder plaats en het is misschien minder makkelijk in gebruik (met die twee schermen).

Als je nu al bijna zeker weet dat je er een pc naast zal nemen kan je eigenlijk prima de mac mini halen. Als je zware grafische toepassingen (gamen) wil scheiden naar een ander systeem, heb je dit niet meer nodig in je mac. Ik heb niet gekeken wat je andere behoeften zijn maar voor al de rest is de mac mini gewoon = iMac die gewoon prima je desktop en 2D apps kan weergeven.

Voordeel: goedkoper, eigen scherm, kan je in je budget gemakkelijker nog een pc samenstellen.
Klein en handig.

Vb: Mac mini met samsung 22": 1000 euro of zo?
Ik heb al een 19" :) Verder is het kopen van een Mini nu misschien wel het stomste wat je kan doen qua specs. Alleen het formaat en het design is nog waarom je er eentje zou kopen. Ik wil een Mac als werkcomputer, dan ga ik geen Mini nemen. Ik wil er toch wel richting 3 jaar fatsoenlijk mee kunnen werken. Ik begon vandaag nog wel ff te twijfelen of ik een 20" iMac + Dell 24" zou nemen en mijn huidige scherm te verkopen of een 24" imac te nemen.

Verwijderd

Mei schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 21:27:

[...]

Ik heb al een 19" :) Verder is het kopen van een Mini nu misschien wel het stomste wat je kan doen qua specs. Alleen het formaat en het design is nog waarom je er eentje zou kopen. Ik wil een Mac als werkcomputer, dan ga ik geen Mini nemen. Ik wil er toch wel richting 3 jaar fatsoenlijk mee kunnen werken. Ik begon vandaag nog wel ff te twijfelen of ik een 20" iMac + Dell 24" zou nemen en mijn huidige scherm te verkopen of een 24" imac te nemen.
ok, als je dat soort overwegingen maakt heb je dus duidelijk budget genoeg. Negeer mijn opmerking dan ook maar.

Maar hier ben ik het niet mee eens:
Ik wil een Mac als werkcomputer, dan ga ik geen Mini nemen.
Een mac mini zal eveneens drie jaar performant blijven werken. Het is nagenoeg dezelfde hardware en hetzelfde intel platform. Een iMac is nauwelijks meer uitbreidbaar dan een mini.

Anyway, iMac is idd wel de beste keuze, maar je moet er mee kunnen leven dat er meteen een scherm bijgeleverd komt. Opzich niet zo een probleem, maar als ik nog eens naar mac zou gaan wil ik er een pc bij houden. En zelf heb ik liever geen meerdere schermen. Eentje dus

• Mei
Ik heb net deze week gehoord dat ik budget genoeg ga hebben :P

Dual monitor vind ik prettig werken. Werk op de hoofdmonitor, bijzaken, zoals iTunes, mail en chatvensters, op de tweede monitor. Ik ga dus sowieso een tweede monitor er aan hangen. Deze komt dan ook aan een KVM switch als ik een PC erbij ga kopen eventueel.

De Mini loopt gewoon achter op de huidige generatie iMacs. Zeker als de Mini naar verwachting langzaam aan verdwijnt (terwijl de iMacs naar verwachting binnenkort geupdate worden), dan is het een slechte keuze die te nemen. iMacs hebben een betere processor (C2D t.o.v. CD) en er zit een wat betere videokaart in.

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:27
struul schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 21:06:
[...]

Ga eerst maar eens kijken of alles wat jij met je flaptop voor school moet doen, ook onder OSX kan. mss moet je wel AutoCAD gebruiken bijvoorbeeld? dat kun je dus vergeten onder OSX. verder; laat je ouders dingen zien waardoor jij geïntereseerd bent in een mac.

Last but not least: Het is niet zo netjes om zomaar andermans topic te kapen ;)
ok iig bedankt voor de tip/ aandacht punt

en sorry voor de kaping, het leek mij een vrij algemeen topic gezien de titel (had het ook niet echt doorgelezen)
Pagina: 1