Wil overstappen naar Mac

Pagina: 1
Acties:
  • 1.046 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 20:08
Ten eerste wil ik mij verontschuldigen voor waarschijnlijk topicstarter nummer 1001 over dit onderwerp.
Ten tweede heb ik al wat zelf gezocht, maar ik zoek eigenlijk gebruikers ervaringen.

ik
Ik ben zelf toe aan een nieuwe laptop en dacht bij mezelf waarom geen Apple aangezien je daar toch positieve verhalen overhoord. Nu heb ik al wat in het MBP topic gepost maar dit is meer een centrale vraag.

Zaterdag ben ik naar mediamarkt geweest (dichtstbijzijnde Mac-voorkooppunt hiero) om eens te kijken of het daadwerkelijk wat is. En heb wat uitleg gekregen en had me al wat ingelezen hiero en op wat sites.

Nu ben ik vandaag met mijn vader naar A Mac geweest in Den Bosch om eens alleen maar Mac te zien en toch meer in de "apple" wereld te belanden. Het beviel wel aangezien ik DJ ben en veel zag met muziek.

Nu werd mij aangeraden om een MBP 15" met een 128MB videokaart te nemen. Aangezien ik zelf toch weinig grafische dingen doe. Hooguit een spelletje en dan Fifa of simcity ofzo. Dat zijn dus (denk ik... nog niet verder gekeken of ze er ook voor Mac zijn) windows spellen.
En ik wil toch Vista (heb ik zelf al op me huidige flappie, legaal draaien) erop kwijt via bootcamp voor die zaken die je niet op een Mac kunt draaien.
Nu werd mij verteld dat Vista niet aan te raden en beter XP te gebruiken is omdat deze minder geheugen vreet. (nu heb ik een laptop met 512MB ram en de MBP straks 2048 en het loopt nu al wel redelijk soepel, wel Vista Home Basic he ;))
Is dat voldoende of moet ik die (slordige hap van 500 euro) doorsparen voor een MBP 15" met 256MB geheugen?

Ook wil ik gebruik maken van een externe HD om bestanden op te zetten maar dit werd me al gemeld dat dit lastig uitwisselbaar is met windows machines (NVS ofzo). Hoe werkt dit in de praktijk?

Ik gebruik mijn laptop nu vooral voor school (office enzo), browsing, messaging, muziek beluisteren en downloaden, mijn telefoon te syncen (en iPod) en google earth en Route66 (navigatie programma's, met name file info). Ik wil wellicht wat muziek gaan produceren (eerst met garageband denk ik) en als het wat is er verder mee gaan (maar geen prioriteit). En incidenteel gaming (FiFa, Simcity, F1-Challenge)

Wat zouden jullie dan nemen gezien het prijs verschil MBP 15" tussen 128MB en 256MB vid-kaart.

Mijn vader
Onze thuis pc is ook inmiddels aan vervanging toe. Het beestje is inmiddels 6 jaar oud alweer }:O en begint kuren te vertonen: Harddisk wordt brak. En het ding wordt gewoon traaaaahaaaag. Mijn vader is dus op zoek naar een nieuwe pc (hij wordt as. zondag 50 en wil van het geld wat hij krijgt iets tofs kopen waar die weer een tijdje zoet mee is).

Nu loopt hij bij een lokale pc winkel vaak eens binnen en blijft dan soms bij een HP staan (zwart breedbeeld scherm en een klein zwart towertje!).

Ik had hem dus beide keren mee genomen met mijn bezoekjes en vandaag vond ie het toch tof om te zien dat een MBP zonder moeite aan een tweede scherm gekoppeld kon worden (iets wat hij altijd al probeerde met zijn pc en onze tv maar in die 6 jaar nooit succesvol is gelukt).
Dat vond hij erg tof maar de breedbeeldschermpjes trokken hem alweer en al snel stond hij bij een iMac te koekeloeren!

Na wat voordelen verteld te hebben van een Mac blijft hij nog wat terughoudend maar hij staat er nu wel voor open. Hij is bereid om eventueel een iMac te kopen echter wil hij wel een aantal zaken:
Een tweede monitor en dan wil hij er (digitale) tv mee kijken (dit kan, heb ik al gevonden) en heeft iemand hier ervaring mee of dat werkt en zo ja of dat eventueel met casema goed werkt! Daarnaast wil hij als het kan met een draadloos toetsenbord en muis ook er mee internetten! Kan de muis en TB zo ver van de iMac af? (ca. 5m max)
Hij gebruikt veel email (outlook) en synct zijn mobiel er mee! Daarnaast (ik moet het er toch bij zetten) gebruikt hij FTD en nieuwsgroepen. Ook dit wil hij graag behouden als dat kan.
En net als mij gebruikt hij Route66 als navi programma.
Nu gebruikt hij ook wat davilex programma's zoals PCleden dus ook hij moet Bootcamp of iets dergelijks gebruiken om dat werkend te houden. Daarnaast heeft hij een externe HD die al redelijk vol zit... hoe krijgt hij deze (zonder op te schonen) werkend onder zowel een Mac als een windows computer.
Werkt dan eventueel de tv nog wel of kan een virtualisatie van windows op de Mac (meen zo iets gezien te hebben in de keynote topic van gisteren... wellicht weinig ervaringen door nu over uiteraard!)

Wat raden jullie hem aan?

Samenvatting:
Ik wil een MBP 15" maar weet niet welke. Ik zoek eventuele gebruikerservaringen en tips waar ik op moet letten waarvoor ik hem wil gaan gebruiken. En hoe het beste over te stappen is vanuit windows Vista naar een MBP.

Mijn pa wil een nieuwe pc, staat allicht open voor een iMac waar hij (digitale) tv mee wil kijken op een extern beeldscherm. En stapt over van een brakke pc (van 6jr oud) naar eventueel een iMac. En hij zoekt tips en ervaringen...

Bijv. dank... ik lees de reacties morgen avond pas vrees ik!

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Om alvast maar iets van advies te bieden, alles wat je ermee wilt gaan doen behalve gamen kan ook prima op een Macbook (niet Pro). Een wat oudere Fifa en Simcity zullen zelfs nog op een Macbook draaien, waarschijnlijk super, maar toch. Daarnaast draait Vista Aero prima op een GMA950, dus ook daarvoor hoef je geen Macbook Pro te kiezen en al helemaal geen duurdere uitvoering.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

nils7 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 00:01:
Nu werd mij aangeraden om een MBP 15" met een 128MB videokaart te nemen. Aangezien ik zelf toch weinig grafische dingen doe. Hooguit een spelletje en dan Fifa of simcity ofzo. Dat zijn dus (denk ik... nog niet verder gekeken of ze er ook voor Mac zijn) windows spellen.
Daar heb je iig zeker de 256 kaart niet voor nodig :) En ook geen MBP, denk ik (heb geen ervaring met deze spellen, maar zou een MB niet voldoen?)
Nu werd mij verteld dat Vista niet aan te raden en beter XP te gebruiken is omdat deze minder geheugen vreet. (nu heb ik een laptop met 512MB ram en de MBP straks 2048 en het loopt nu al wel redelijk soepel, wel Vista Home Basic he ;))
Is dat voldoende of moet ik die (slordige hap van 500 euro) doorsparen voor een MBP 15" met 256MB geheugen?
Voor Vista? Nee joh. Dat schijnt ook gewoon te draaien op de GMA iets van de MacBook.
Ook wil ik gebruik maken van een externe HD om bestanden op te zetten maar dit werd me al gemeld dat dit lastig uitwisselbaar is met windows machines (NVS ofzo). Hoe werkt dit in de praktijk?
Windows gebruikt NTFS: dit kun je wel lezen onder OS X, niet schrijven (althans, nog niet veilig)
OS X gebruikt HFS+: hier kun je niets mee onder Windows tenzij je een losse applicatie daarvoor koopt. Triest maar waar.
Je kunt je externe HDD wel formatteren in FAT32, dat is in beide te lezen + schrijven maar heeft de bekende nadelen (<4GB files, geen journaling, geen rechten etc.)

[ Voor 5% gewijzigd door Zpottr op 13-06-2007 00:15 ]

Zoef

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:48
nils7 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 00:01:
*knip*
Samenvatting:
Ik wil een MBP 15" maar weet niet welke. Ik zoek eventuele gebruikerservaringen en tips waar ik op moet letten waarvoor ik hem wil gaan gebruiken. En hoe het beste over te stappen is vanuit windows Vista naar een MBP.
Je geeft zelf aan geen grafisch intensieve applicaties te gaan gebruiken, dus lijkt mij de "goedkoopste" MBP ruim voldoende en wat economischer qua prijs ;). Daarbij zijn de MBP's net geüpdate en zit je dus in een goed koop moment :).
Mijn pa wil een nieuwe pc, staat allicht open voor een iMac waar hij (digitale) tv mee wil kijken op een extern beeldscherm. En stapt over van een brakke pc (van 6jr oud) naar eventueel een iMac. En hij zoekt tips en ervaringen...
Een extern beeldscherm / tv aansluiten zou niet zo moeilijk moeten zijn. Het ontvangen van de digitale tv op de iMac lijkt me het moeilijkste aan het hele proces. Volgens mij kunnen bluetooth muis en keyboard wel die 5 meter halen, als er niet veel andere drukte is. Een zeer actieve draadloze netwerk verbinding (downloaden van nieuwsgroepen bijv.) stoort denk ik het bluetooth signaal omdat deze zich op dezelfde 2.4Ghz band bevinden, maar het kan ook zijn dat het op die afstand minder uitmaakt.

In the end zou ik het (als je het geld hebt) alleen maar kunnen aanbevelen om een Mac te proberen. Voor mij was het een verademing, rust en productiviteit voorop, weinig tot geen onderhoud, en dan ook nog zo mooi ;).

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:46

Nitai

Live the life you love.

Je kan prima FAT32 gebruiken voor je externe harde schijf (als het bestand maar niet groter dan 4gb is). M'n collega heeft 1gb in z'n Macbook en draait Vista prima in Parallels en Bootcamp.

Koop een Macbook met wat meer geheugen en de rest van het geld zet je opzij voor een iMac / Mac Mini voor je pa.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
Ik ben een jaar geleden geswitched. (betere reklame is er niet he ;))
Voordelen van Apple; het blijft snel, weinig problemen en hybernation werkt perfect. (nooit herinstalleren)
Nadelen, incompatibiliteit met Windows software (remote desktop ed.) Dus Parallels of Bootcamp blijft nodig.
Verder is het zoeken naar applicaties die hetzelfde doen als die je onder Windows gebruikte..

Tegenwoordig gebruik ik Windows nog maar sporadisch maar je moet er lol in hebben om alles opnieuw te ontdekken. En.. het blijven computers he.. :X

WAZUUUUUUUP!!!!!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-02 03:45

alienfruit

the alien you never expected

Overigens zou ik wel voor VMWare Fusion kiezen ipv. Qua prijs maakt het niet veel uit en het werkt gewoon beter dan Parallels.

[ Voor 36% gewijzigd door alienfruit op 13-06-2007 02:41 ]

Verwijderd

nilski schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 00:29:
incompatibiliteit met Windows software (remote desktop ed.)
Bedoel je nu een client voor Windows servers? Microsoft RDC for Mac.

De andere kant op is nog simpeler: in Mac OS X zit gewoon al een VNC server (Apple Remote Desktop is in feite VNC).

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

@nilski: Remote Desktop client is er ook gewoon voor de mac (zit bij MS office in, maar is ook vast te downloaden).

Om digitale tv te ontvangen zul je iets van een EyeTV moeten hebben. Speciaal voor de mac :)

Om een mobiel te syncen heb je afhankelijk van het type mobiel iSync of bijvoorbeeld The Missing Sync nodig.

FTD is er voor de mac, het werkt alleen niet helemaal vlekkeloos (scrollen bijv.) en nieuwsgroepen doe ik met HellaNZB.
Is misschien eerst wat moeilijk configgen als je geen ervaring met de terminal hebt, maar daarna is het NZB'tje droppen en hij doet alles voor je. Downloaden, parren (hij downloadt niet alle pars, pas als dat nodig is), unrarren.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• nilski
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 08:36:
[...]

Bedoel je nu een client voor Windows servers? Microsoft RDC for Mac.

De andere kant op is nog simpeler: in Mac OS X zit gewoon al een VNC server (Apple Remote Desktop is in feite VNC).
Psies, remote desktoppen naar een PC werkt brak en ja, ik heb van alles geprobeerd, ook CoRD..
En, msn moet je stellen zonder webcam tenzij je aMSN wil gebruiken maar dat werkt instabiel..
Het zal wel vanwege gesloten protocollen van MS zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door nilski op 13-06-2007 08:56 ]

WAZUUUUUUUP!!!!!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
alienfruit schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 02:40:
Overigens zou ik wel voor VMWare Fusion kiezen ipv. Qua prijs maakt het niet veel uit en het werkt gewoon beter dan Parallels.
Werkt gewoon beter? Jouw mening misschien maar Parallels werkt naar mijn ervaring beter dan VMware, en dat presenteer ik niet als een feit maar als een mening.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:46

Nitai

Live the life you love.

nilski schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 08:55:
[...]

Psies, remote desktoppen naar een PC werkt brak en ja, ik heb van alles geprobeerd, ook CoRD..
En, msn moet je stellen zonder webcam tenzij je aMSN wil gebruiken maar dat werkt instabiel..
Hoe bedoel je brak? :) Zelf beheer ik 3x Windows 2003 Servers vanaf de MS RDP client voor de Mac. Werkt als een zonnetje. Alleen het beheer van username/wachtwoord gaat niet altijd even goed.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• nilski
Nitai schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 10:00:
[...]

Hoe bedoel je brak? :) Zelf beheer ik 3x Windows 2003 Servers vanaf de MS RDP client voor de Mac. Werkt als een zonnetje. Alleen het beheer van username/wachtwoord gaat niet altijd even goed.
Brak dus :P
Eh..ik wil geen flame-war beginnen maar ik beheer ook menig servertje en via een Windows PC gaat dat soepeler dan op de mac. (Vooral als het via een vpn gaat.)

WAZUUUUUUUP!!!!!

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Ik heb RDP gebruikt om de Cisco CallManager op kantoor te beheren (de enige Windows machine die we hadden) en dit ging naar mijn idee prima. Nu deed ik dit altijd over het LAN, dus ik durf niet te zeggen hoe dit over verbindingen met een langere latancy of minder bandbreedte gaat, maar het was zeer zeker goed werkbaar.

TS, over het syncen van je telefoon. Kijk eens of je telefoon in dit lijstje voorkomt: http://www.apple.com/macosx/features/isync/devices.html Mijn ervaring met proggels als The Missing Sync (om m'n Pocket PC te syncen) zijn niet zo best. Het werkt meestal wel, maar ik kreeg zelf een houtje-touwtje gevoel en moest soms erg prutsen om het werkend te houden (maar dit zou ook aan Windows Mobile kunnen liggen). Ik heb nu bewust voor de Samsung D900 gekozen als nieuwe telefoon omdat die, sinds de laatste versie van iSync, goed schijnt te werken.

• nils7
Thnx voor de replies. Heb alles al doorgelezen maar kon nog even niet replien (althans een nuttige reply). Wss. morgen!

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

• bagagedrager
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-01 22:09

bagagedrager

multi-alles

goeie vragen, nils7. goede antwoorden ook.
wedervraag van mij: waarom installeer je windows niet even opnieuw op die ouwe bak van je pa? dan draait die ook weer sneller. en als hij toch een nieuwe comp wil, smeer 'm dan fijn een imac aan, dan kunnen jullie fijn over appels praten 8)

Verwijderd

bagagedrager schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 00:19:
goeie vragen, nils7. goede antwoorden ook.
wedervraag van mij: waarom installeer je windows niet even opnieuw op die ouwe bak van je pa? dan draait die ook weer sneller. en als hij toch een nieuwe comp wil, smeer 'm dan fijn een imac aan, dan kunnen jullie fijn over appels praten 8)
Ook overgestapt van PC naar Mac. Kan niet anders zeggen dan dat het een vooruitgang is geweest. Ben veel bezig met foto's, en dat is dan ook heerlijk werken.

Ook zit ik een beetje in de muziek. Live mixen met Traktor is geen enkel probleem voor mijn MB (-niet pro). Ik overweeg wel nog om een extra gb ram erbij te doen. Werkt fijner met mijn vaak grote foto's. (Voor garageband hoef je dat niet te doen)

Ik heb voor Televisie een "EyeTV 200" kaart. Deze gaat (power ook) via FireWire. Kijken op mijn MB met geluid over mijn 2.1 zet maakt het allemaal erg gaaf.

Dus, gewoon even langs de groenteman, en haal wat appels... ;)

• alienfruit

alienfruit

Werkt gewoon beter? Jouw mening misschien maar Parallels werkt naar mijn ervaring beter dan VMware, en dat presenteer ik niet als een feit maar als een mening.
Ja, het werkt naar mijn mening gewoon beter dan Parallels. Het is stabieler, en is niet een halfbakken versie vol met bugs die ze als final build leveren. VMWare heeft in ieder geval nog nooit mijn computer laten crashen, of past systeembestanden van een Windows virtuele machine aan.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Helaas is de Elgate EyeTV software niet geschikt voor DVB-C, dus het kan geen digitale TV van casema aan. Het kan alleen maar de free-to-air DVB-T aan, dus Nederland 1, 2 en 3 van Digitenne.
Dit geldt dus voor de Elgato EyeTV Hybrid.
Msn'en gaat pefect sinds de nieuwe RC van 0.97 van aMSN.
Geen domme fouten of rare vastlopers meer. En nu zijn groepsgesprekken en audiomessages eindelijk mogelijk. Hetzelfde geldt ook voor offline messaging. Webcams ging al langere tijd perfect, vooral met de ingebouwde iSight.

MS RDC werkt perfect, helaas ondersteunt het maar een enkele sessie tegelijk.

PS, als je Vista mooi vindt, werp dan even een blik op de Leopard preview. Vista is dan gelijk gedegradeerd tot XP2.

[ Voor 9% gewijzigd door Murcielago op 14-06-2007 01:10 ]

PSN: djmurcielago

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 23:29
Ben zelf ook sinds december bekeerd tot het Apple evangelie. Met een MacBook C2D 2GB
Als ik jouw eisen pakket zo zie, zie ik wel redenen om voor een Macbook Pro te gaan ipv een Macbook zoals sommigen hier adviseren:

- Aluminium behuizing
- Toetsenbordverlichting
- Groter scherm
- Grafische kaart van een zeer goed kaliber.
- DVI uitgang die hoger dan 1920x1200 gaat.. alleen handig voor >30 inch schermen dus
- Firewire 800 (Externe HD's gaan dit leuk vinden)
- ExpressCard uitbreiding.

Dit zijn natuurlijk geweldige eigenschappen.
Firewire is goed voor snelle HD benadering, zeker als je wilt gaan produceren met virtuele instrumenten is lekkere snelle schijf aan te raden.

MacBook Pro heeft natuurlijk een professioneel uiterlijk. Als je het DJ-gebeuren met uitstraling wilt doen dan is een Aluminium behuizing vele malen strakker.

Verlicht toetsenbord! Als je aant DJ-en bent in een slecht verlichte ruimte dan is dat een uitkomst.

Blijf bij je keuze voor een MBP. Het grafische geweldig ga je, zoals je zelf zegt, toch niet benutten dus heeft die 128 of 256 echt geen zin meer. Steek wel wat geld in 2GB werkgeheugen, virtuele instrumenten (zoals Ivory piano's) vinden dat reuze fijn :)

• alienfruit

alienfruit

PS, als je Vista mooi vindt, werp dan even een blik op de Leopard preview. Vista is dan gelijk gedegradeerd tot XP2.
Ja, Leopard ook tot een Tiger 10.4.10 <g>

• nilski
alienfruit schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 00:53:
[...]

Ja, het werkt naar mijn mening gewoon beter dan Parallels. Het is stabieler, en is niet een halfbakken versie vol met bugs die ze als final build leveren. VMWare heeft in ieder geval nog nooit mijn computer laten crashen, of past systeembestanden van een Windows virtuele machine aan.
Ik heb onder windows ervaring met VMWare. Op de mac alleen Parallels. Met beiden ben ik dik tevreden. VMWare op mac zal heus ook goed zijn hoor..

Parallels gebruik ik alleen om XP te draaien af en toe dus kan er niet erg diepgaand op in gaan, ook omdat ik niet VMWare op de mac draai.

WAZUUUUUUUP!!!!!

• nils7
even wat reageren vanaf me gsm. Welke een N95 dus syncbaar is.

Ik zit nu op me werk vandaar zo. Ik kreeg net een smsje van m'n vader dat zijn pc is overleden. Hij had al kuren (moeilijk booten) maar dat doet ie dus nie meer.

Dvb-c had eyetv wel een oplossingvoor zag ik bij a-mac.nl

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Murcielago schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 01:02:
Helaas is de Elgate EyeTV software niet geschikt voor DVB-C, dus het kan geen digitale TV van casema aan. Het kan alleen maar de free-to-air DVB-T aan, dus Nederland 1, 2 en 3 van Digitenne.
Dit geldt dus voor de Elgato EyeTV Hybrid.
De Elgato EyeTV kan wel DVB-C aan, als je natuurlijk een DVB-C ontvanger hebt. De EyeTV hybrid is een DVB-T ontvanger, dus alleen geschikt voor digitale TV via de ether. Voor de digitale TV via de kabel heb je een DVB-C ontvanger nodig, zoals bijvoorbeeld de Elgato EyeTV 610. Het voordeel van de EyeTV 610 is dat er een CI slot inzit, waar je een CAM in kunt stoppen, waar weer de smart card van de kabelmaatschappij in kan, zodat je ook naar de beveiligde kanalen kunt kijken. In het geval van Casema heb je de AlphaCrypt module nodig, met minimaal firmware versie 3.05.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Qua videokaart: als je geen spelletjes of zware 3d renderingen doet (wat je overigens op een PowerMac zou moeten doen) heb je over het algemeen geen 256MB VRAM nodig. Soms wel als je permanent je desktop wilt extenden (schermen naast elkaar) en veel videogeheugen gebruikt, alhoewel dat soms ongemakkelijk is en dus beter om gewoon te mirroren. En die slordige hap is niet voor een 128MB extra VRAM, maar ook voor een snellere processor en een grotere schijf.

Ik zou in ieder geval voor een MacBook Pro gaan op 15". 17" is voor mij net iets te groot om gemakkelijk mee te nemen. Is goed voor een desktop vervanger als je al plaats hebt, maar voor dat extra geld zet je er gemakkelijker een 22" erbij (Tigerdirect - de panelen voor vele schermen zijn hetzelfde, alleen het stickertje en de behuizing anders).

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• nils7
Dank je wel voor de antwoorden.

Iemand enige oplossingen voor de 300GB HD welke nu al vol staat met "zooi"?
Deze werkt via Windows dus NTFS denk ik... hoe krijg ik die volledig werkend met apple?

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 18:34
waarom zou je vader een apple willen, terwijl hij allemaal windows apps wil gaan gebruiken/ permanent in bootcamp wil werken? als er iets irritant is, is het wel restarten om even windows te draaien en vervolgens restart om osx te gebruiken. Dan zou ik kiezen voor parallels bijvoorbeeld (virtual machine). Maar toch, het blijven in de meerderheid windows programma's. verder syncen van een gsm: alleen met gsm's die isync ondersteunen (dus geen htc etc).

• nils7
jpvk007 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 21:18:
waarom zou je vader een apple willen, terwijl hij allemaal windows apps wil gaan gebruiken/ permanent in bootcamp wil werken? als er iets irritant is, is het wel restarten om even windows te draaien en vervolgens restart om osx te gebruiken. Dan zou ik kiezen voor parallels bijvoorbeeld (virtual machine). Maar toch, het blijven in de meerderheid windows programma's. verder syncen van een gsm: alleen met gsm's die isync ondersteunen (dus geen htc etc).
Enkel voor pcleden zou hij windows moeten hebben is mij opgevallen!
Me pa heb een Sony Ericsson P990i dus dat werkt wel!

Wellicht via parallels dat het dan goed werkt!

[ Voor 7% gewijzigd door nils7 op 14-06-2007 21:40 ]

• Essence
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09-2011
nilski schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 08:55:
[...]

Heb zeer goede ervaringen op een MacBook C2D met TsClientX, wel even X11 pkg installeren (staat op je macos installatie disk), zie http://desktopecho.com/tsclientx/

• Vanitas
  • Laatst online: 16-10-2025
Zow, goede timing dat dit topic gemaakt werd. Ik liep zelf ook al een tijdje met het een idee om een gelijksoortig topic te openen. Maar dat hoeft dus niet meer.

Anyway, op het moment loop ik stage en daar kan ik best nog wel wat geld mee verdienen. En aangezien mijn huidige laptop goed genoeg vind leek het me een goed idee om het geld te gebruiken voor een nieuwe laptop. Nou alleseerst gewoon gekeken bij de standaard windows laptops, en later ook bij de MBP's. Eerst alleen maar ff voor de gein, maar ik vind ze toch wel erg mooi. En na het kijken van een filmpjes en andere reviews / feature guides, werd ik toch wel erg enthousiast over de MBP.

Nou heb ik nog nooit op een Mac, of met OS X, gewerkt. En ik ga niet zomaar een laptop van tegen de 2k euro (of daarover) kopen zonder er heel goed over na te denken. Dus had ik OS X gedownload om daar eens wat mee te experimenteren. Ik wil een goed beeld kunnen vormen van OS X. En ik neem mijn tijd om tot een conclusie te komen. Als het niet bevalt dan zal de MBP er niet komen. Op het moment ben ik nog niet aan testen toegekomen want ik heb mn laptop nu zo in orde dat alles voor school goed werkt. Maar binnen nu en een week of 2 kan dat er ook af, en kan ik aan de slag.

Voor zover de introductie, ik heb verder geen vragen of hoe goed OS X wel niet is, dat ga ik zelf wel uitzoeken als ik het eenmaal aan het draaien heb. Maar wel over de hardware en wat ik er mee wil.

• Ik zit de denken aan een 15" MBP, deze kan ik met 10% korting krijgen aangezien ik nog studeer, en dat is natuurlijk een erg mooie korting. Maar nou zit ik nog een beetje te twijfelen tussen welke van de 15" modellen ik wil halen. De laatste tijd komt er niet veel meer van gamen, maar dat komt meer doordat mijn laptop het niet aan kan, dan dat ik er geen zin in heb. En ik ben van plan om toch wel ff een tijd vooruit te kunnen met mijn (mogelijke) nieuwe aankoop.

Nou is mijn vraag dus of het dat extra geld wel waard is. Merk je echt het verschil tussen de 1900 en de 2400 euro versie ? Of komt enkel maar naar voren bij games, of juist bij OS X ? En qua games gericht, zal het de "houdbaarheid" van de MBP vergroten ?

• Voor de games was ik van plan om Windows XP (of Vista) te gaan draaien via Bootcamp. Brengt dit nog complicaties/vertraging met zich mee? Als ik de WWDC keynote spreech van Steve Jobs mag geloven niet, maar ik hecht toch meer waarde aan de ervaringen hier. Windows wil ik voornamelijk gebruiken voor games en voor school. Daar is alles gericht op windows en het merendeel van de studenten draait ook windows, en dan werkt een verschil in OS niet echt lekker.

• Blijven de systeemeisen van nieuwe OS X versies (van 10.4 naar 10.5 bijvoorbeeld) nog een beetje in dezelfde richting? Het verschil tussen XP en Vista was nogal wat. Nou is dat een langere periode dan dat de periode tussen OS X versies, dus is het wel een beetje lastig vergelijken.

• Hoe zit het met de warmteproductie van de MBP? Ik las ergens op GoT dat iemand zijn MBP over de 60 graden ging bij normaal gebruik, dat vind ik toch wel erg warm. Is dit een uitzondering en zo ja wat is de normale temperatuur dan ?

! - Aangezien ik 's avonds mn laptop wel eens aan laat staat om te downloaden is het ook wel fijn als hij stil is. Nou is dit natuurlijk een lastige vraag, "hij is wel aardig stil" is niet voor iedereen hetzelfde. Laat ik het anders zo zeggen, als ik hem 's avonds aan laat staan, hoor je dan een licht gezoem, of hoor je de fan en/of HD duidelijk? En verandert dit bij normaal gebruik?

! - Als je de MBP wilt bestellen via de Apple Store krijg je de keuze of je een Standaardbreedbeeldscherm of een Breedbeeldscherm met glanzende toplaag wilt. Op mijn huidige laptop heb ik een glanzend scherm en op de oude laptop van mn pa zit een "standaard" scherm. Nou zit tussen die 2 een klein verschil qua kleuren, maar als ik het vergelijk met mijn oude laptop dan zijn de kleuren van dit glanzende scherm echt veel beter. Is er tussen de schermen van de MBP ook zo'n groot verschil? Mat heeft mijn lichte voorkeur aangezien je op een glanzend scherm de stofjes zo goed ziet.

• Hoe houdt de MBP zijn waarde? Stel ik koop de 2400 euro versie en over 3 jaar wil ik em verkopen, laten we er dan even vanuit gaan dat ik er zuinig op ben en hij geen beschadingen heeft. Hoeveel zou ik er dan ongeveer voor kunnen krijgen? Gaat de waarde vermindering net zo snel als bij "Windows laptops"?

Nou, het is me nogal een heel verhaal geworden. :D Als iemand verder nog wat puntjes heeft waar ik op moet letten, met wat dan ook, dan hoor ik dat ook graag :)

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Hoi Vanitas, ik ben zelf ook bezig met swichen en ik denk dat ik aardig wat vragen kan beantwoorden:

[quote]Vanitas schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 20:55:
• Ik zit de denken aan een 15" MBP, deze kan ik met 10% korting krijgen aangezien ik nog studeer, en dat is natuurlijk een erg mooie korting. Maar nou zit ik nog een beetje te twijfelen tussen welke van de 15" modellen ik wil halen. De laatste tijd komt er niet veel meer van gamen, maar dat komt meer doordat mijn laptop het niet aan kan, dan dat ik er geen zin in heb. En ik ben van plan om toch wel ff een tijd vooruit te kunnen met mijn (mogelijke) nieuwe aankoop.

Nou is mijn vraag dus of het dat extra geld wel waard is. Merk je echt het verschil tussen de 1900 en de 2400 euro versie ? Of komt enkel maar naar voren bij games, of juist bij OS X ? En qua games gericht, zal het de "houdbaarheid" van de MBP vergroten ?
Je kunt sowieso via de ADC Student Membership nog meer korting krijgen. 20% op de Pro machines, alleen moet je wel eenmalig 99 euro betalen (voor een jaarlidmaatschap). Daarnaast krijg je gratis Leopard thuisgestuurd als die uitkomt. Zie ook het topic hierover. Bij OS X zul je het niet merken, tenzij je misschien met een bizar hoge schermresolutie gaat werken. Dit komt enkel naar voren bij games, maar dan nog. Die 500 euro is ook 25% van het aanschafbedrag, dus het lijkt me dat je dat geld beter kunt bewaren en dan iets sneller een nieuwe laptop kunt kopen.

[quote]• Voor de games was ik van plan om Windows XP (of Vista) te gaan draaien via Bootcamp. Brengt dit nog complicaties/vertraging met zich mee? Als ik de WWDC keynote spreech van Steve Jobs mag geloven niet, maar ik hecht toch meer waarde aan de ervaringen hier. Windows wil ik voornamelijk gebruiken voor games en voor school. Daar is alles gericht op windows en het merendeel van de studenten draait ook windows, en dan werkt een verschil in OS niet echt lekker.
Nee, Bootcamp zorgt dan Windows gewoon loopt als op een "normale" laptop. Het enige is dat je in Windows op je laptop natuurlijk maar één muisknop hebt, maar je kunt ook bijv. de touchpad gebruiken om te klikken of een externe muis :)

[quote]• Blijven de systeemeisen van nieuwe OS X versies (van 10.4 naar 10.5 bijvoorbeeld) nog een beetje in dezelfde richting? Het verschil tussen XP en Vista was nogal wat. Nou is dat een langere periode dan dat de periode tussen OS X versies, dus is het wel een beetje lastig vergelijken.
Ja, Tiger kon je op G4's draaien (G3's met hack) en dat kan met Leopard nog steeds. De software ondersteuning van Apple t.o.v. oude producten is erg goed.

[quote]• Hoe zit het met de warmteproductie van de MBP? Ik las ergens op GoT dat iemand zijn MBP over de 60 graden ging bij normaal gebruik, dat vind ik toch wel erg warm. Is dit een uitzondering en zo ja wat is de normale temperatuur dan ?
De MBP wordt vrij warm, dat komt voornamelijk omdat het een kleine case is en omdat het by-design zo is. De case is van aluminium en dat geleidt de warmte. Daardoor wordt de case (mede) gekoeld. Je kunt bijv. een programmaatje gebruiken die de fan standaard iets harder laat draaien om de MBP iets koeler te maken. Maar 65 graden lijkt me ook erg warm, dat lijkt me eerder te temp van de processor en niet de case.

[quote]• Hoe houdt de MBP zijn waarde? Stel ik koop de 2400 euro versie en over 3 jaar wil ik em verkopen, laten we er dan even vanuit gaan dat ik er zuinig op ben en hij geen beschadingen heeft. Hoeveel zou ik er dan ongeveer voor kunnen krijgen? Gaat de waarde vermindering net zo snel als bij "Windows laptops"?
Het is onmogelijk in de toekomst te kijken. Daarnaast zijn de huidige Powerbooks (van een aantal jaar oud) wat meer in waarde verminderd, omdat de MBPs veel en veel sneller zijn. De waardevermindering van een Apple computer is over het algemeen veel minder dan van een Windows computer. Overigens is het wel zo dat je altijd het meeste verliest bij de duurdere modellen. Dus je raakt van die extra 500 euro meer kwijt, dan de 1900 euro ervoor (als je begrijpt wat ik bedoel :P).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Vanitas
  • Laatst online: 16-10-2025
Hoedje schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 21:06:
Hoi Vanitas, ik ben zelf ook bezig met swichen en ik denk dat ik aardig wat vragen kan beantwoorden:

[...]

Je kunt sowieso via de ADC Student Membership nog meer korting krijgen. 20% op de Pro machines, alleen moet je wel eenmalig 99 euro betalen (voor een jaarlidmaatschap). Daarnaast krijg je gratis Leopard thuisgestuurd als die uitkomt. Zie ook het topic hierover.
Thnx voor de tip, ik kreeg het gister ook te horen op IRC. En het is een erg goede tip :) Ik zal straks me eens wat gaan inlezen wat ik allemaal van ADC kan verwachten.
Bij OS X zul je het niet merken, tenzij je misschien met een bizar hoge schermresolutie gaat werken. Dit komt enkel naar voren bij games, maar dan nog. Die 500 euro is ook 25% van het aanschafbedrag, dus het lijkt me dat je dat geld beter kunt bewaren en dan iets sneller een nieuwe laptop kunt kopen.
Ook hier heb je weer een goed punt.

! - Zijn er misschien ook benchmarks van de nieuw MBP modellen? Ik kom enkel maar benchmarks tegen van de oude modellen.
[...]

Nee, Bootcamp zorgt dan Windows gewoon loopt als op een "normale" laptop. Het enige is dat je in Windows op je laptop natuurlijk maar één muisknop hebt, maar je kunt ook bijv. de touchpad gebruiken om te klikken of een externe muis :)
Nou ik ben niet echt een fan een touchpad, en ik gebruik dus altijd een muis. Dus dat zal het probleem niet zijn.
[...]

Ja, Tiger kon je op G4's draaien (G3's met hack) en dat kan met Leopard nog steeds. De software ondersteuning van Apple t.o.v. oude producten is erg goed.
Goed om te horen :)
[...]

De MBP wordt vrij warm, dat komt voornamelijk omdat het een kleine case is en omdat het by-design zo is. De case is van aluminium en dat geleidt de warmte. Daardoor wordt de case (mede) gekoeld. Je kunt bijv. een programmaatje gebruiken die de fan standaard iets harder laat draaien om de MBP iets koeler te maken. Maar 65 graden lijkt me ook erg warm, dat lijkt me eerder te temp van de processor en niet de case.
! - Als de case zo warm wordt, is dat dan niet irritant werken ? Op mn huidige laptop zit mn HD linksonder, maar als die een tijd druk bezig is dan wil het daar erg warm worden. En dat vind ik niet al te prettig, gelukkig is dat wel snel over.
[...]

Het is onmogelijk in de toekomst te kijken. Daarnaast zijn de huidige Powerbooks (van een aantal jaar oud) wat meer in waarde verminderd, omdat de MBPs veel en veel sneller zijn. De waardevermindering van een Apple computer is over het algemeen veel minder dan van een Windows computer. Overigens is het wel zo dat je altijd het meeste verliest bij de duurdere modellen. Dus je raakt van die extra 500 euro meer kwijt, dan de 1900 euro ervoor (als je begrijpt wat ik bedoel :P).
* Vanitas bedankt Hoedje. _O_

Als iemand nog wat antwoorden heeft op mijn vragen in deze post, en op de overgebleven vragen in m'n vorige post, dan zou dat super zijn. :)

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

• nils7
kick!

Ik ga er morgen 1 halen!
Een MBP 2.2 GHZ.
Daarnaast neem ik er nog Logic Express bij en een 1TB of in die richting externe HD!

Alleen glanzende toplaag of een matte ben ik nog niet aan uit. Heb nu zelf een laptop met matbeeldscherm! Maar heb al gelezen dat een glanzende beter de kleuren laat zien.. iemand tips?

• Mayonaise
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-02 02:25
Ga voor de MBP 128mb. En trouwens daar zit een geforce 8800 in, wat wil je meer? En voor de rest is Mac OS X een geweldige OS.

Edit: Heb pagina 2 niet zien staan...

[ Voor 19% gewijzigd door Mayonaise op 03-09-2007 21:34 ]

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09-2025
Persoonlijk vind ik glanzend om te kotsen, maar dat is omdat ik regelmatig photoshop en in kamers ga werken waar zonlicht is. Je kleuren komen met een mat scherm gewoon betrouwbaarder over, niet zo enorm intens en je hebt ook minder last van reflecties.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:48
Zoek en kijk anders eens naar het progje "MacDrive", een vriend van me gebruikt het ook op zijn Windows pc, zodat hij met 1 externe hd zijn films en muziek en andere dingen over kan zetten naar zijn Macbook of omgekeerd. Hier mee kun je onder Windows hardeschijfen benaderen die onder een Mac formaat geformateerd zijn. Zo kun je kun op bijde pc's wel op een Mac schijf :)

Specs!

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
nils7 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 20:42:
Dank je wel voor de antwoorden.

Iemand enige oplossingen voor de 300GB HD welke nu al vol staat met "zooi"?
Deze werkt via Windows dus NTFS denk ik... hoe krijg ik die volledig werkend met apple?
Mmm eerst gewoon eens aansluiten en kijken of de Mac hem so ie so al pakt. Ik heb 2 externe schijven, 1tje pakt hij wel en de andere niet terwijl ze beide NTFS zijn.

Verwijderd

nils7 schreef op maandag 03 september 2007 @ 21:26:
kick!

Ik ga er morgen 1 halen!
Een MBP 2.2 GHZ.
Daarnaast neem ik er nog Logic Express bij en een 1TB of in die richting externe HD!

Alleen glanzende toplaag of een matte ben ik nog niet aan uit. Heb nu zelf een laptop met matbeeldscherm! Maar heb al gelezen dat een glanzende beter de kleuren laat zien.. iemand tips?
Bij de nieuwe Santa Rosa MBP's is de matte laag wat glimmender dan die van mijn C2D MBP. Het is niet zo irritant als glossy, maar wel wat mooier bij een grote inkijk hoek naar mijn idee. Dus ga gewoon voor mat, die is bij de laatste MBP's gewoon perfect.

Verwijderd

Ik heb de Glossy Macbook en ik ben er zeer tevreden mee. Het beeld is gewoon hardstikke mooi. Als je echter weet dat je veel lichtinval zult hebben op je Macbook scherm dan moet je voor de mat gaan. Maar goed inmiddels zal je hem al wel gekocht hebben.

Gefeliciteerd met de aankoop van zo'n mooie machine :)

• nils7
Ff een update!

Ik heb 'm en net even alles geinstalleerd! En heb hem nu werkend!

Het is een 15" 2.4 geworden (2.2 was er niet meer en kon niet meer wachten).
Heb er een hele meuk bij gekocht:
Office 2004 (student versie)
Parallels
Logic Express
Mighty Mouse
Apple Care
En een sleeve!

Hele uitgave maar het werkt wel briljan tot nu toe!

• Afdak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Ja, Tiger kon je op G4's draaien (G3's met hack) en dat kan met Leopard nog steeds. De software ondersteuning van Apple t.o.v. oude producten is erg goed
Gewoon zonder hack. Een beetje geheugen is wel lekker (misschien noem je dat een 'hack'?), minimaal 258 MB. Alleen de allereerste iMac's G3 met 266 of 333 MHz cpu hebben er wat moeite mee.

@ Vanitas: waarom een MBP en geen MB? Is voor de meeste zaken perfect, en kost je 1K ipv 2K...

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik draai hier vista met Aero op mijn MB. Ik heb zelf wel een 160 GB HD erin gezet (peace of cake) en 2 GB ram (verademing met altijd 10 progs open).

Ik ben nu ruim een jaar geleden overgestapt en het bevalt prima. Het enige waar ik windows voor gebruik is het testen van websites in IE.

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Afdak schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 22:44:
[...]

Gewoon zonder hack. Een beetje geheugen is wel lekker (misschien noem je dat een 'hack'?), minimaal 258 MB. Alleen de allereerste iMac's G3 met 266 of 333 MHz cpu hebben er wat moeite mee.

@ Vanitas: waarom een MBP en geen MB? Is voor de meeste zaken perfect, en kost je 1K ipv 2K...
De MB is voor mij ook voldoende, maar ik ga toch voor MBP omdat die 15,4" is.

Denk dat dat ook zwaar mee kan tellen.

• Chiron
  • Laatst online: 16:00

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
De meest voorname reden voor mij om niet voor een MB te gaan, maar voor een MBP is het feit dat de MBP nog wel met een mat scherm geleverd wordt.

Ik heb nu anderhalf jaar een windows laptop met glossy scherm, en dat zuigt echt kamelebalharen als ik in bepaalde omstandigheden met lichtbronnen zit.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-02 20:42
Ik zit al een tijdlang in de twijfelmodus MBP versus Thinkpad T61p, als ik voor de MBP ga wil ik eigenlijk alleen OSX gebruiken en niets anders.

Ik ben veel onderwerg en de problemen die met verscheidene MBP's gemeld worden op diverse websites en fora's maakt mij terughoudend. In principe komt het erop neer dat 1 op 4 MBP problemen heeft of zal vertonen, om een tijdlang zonder computer te zitten is voor mij geen optie.

Daarnaast spelen zaken als compatibiliteit ook een factor i.e. benaderen van een Windows domein, printen universiteitsnetwerk, etc. ... De Mac moet makkelijk zijn ... nu allemaal uitzoekwerk om dit soort eenvoudige dingen gedaan te krijgen.

Sommige zaken worden ook niet meer opgelost, bijvoorbeeld het kromtrekken van de LCD waardoor de MBP niet meer goed sluit (i.e. warping), warmte problemen, etc andere problemen worden gelukkig wel opgelost zoals de 'gelige gloed' onderaan het scherm. Ik heb het idee dat quality control bij Apple niet meer is wat het misschien ooit is geweest.

Hierdoor moet je wel een dure verzekering zoals Apple Care a 400 Euro.

Maar goed ik ben er nog niet uit.

• Chiron
  • Laatst online: 16:00

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
1 op de 4 met problemen lijkt me wel erg sterk, wat je op internet tegenkomt zijn alleen de gevallen waarbij het misgaat.. de tevreden gebruikers hoor je volgens mij niet, dus dat vertekent het beeld best wel behoorlijk :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Pagina: 1