Na even vergelijken met de vorige frontpage is eigenlijk het grootste gedeelte van de kritiek terug te voeren op één designkeuze: het gebruik van drie kolommen in plaats van twee.
Een lay-out met twee kolommen (zoals vroegah) is duidelijker dan een met drie. Basta, overdaad schaadt. Daarbij komt dat de linkerkolom (met overzicht headlines, reviews, shopsurveys etc.) te smal is (of het lettertype is te groot, kan ook

) en dat de breedte van de twee andere kolommen, met de eigenlijke content, ook niet optimaal is. Deze zouden eigenlijk zo'n 25% breder moeten (De 'headlines', dus items waarvan een korte samenvatting op de frontpage staat, hebben nu plaatje + ong. 50 tekens per regel, dat waren er bij de oude lay-out ong. 80).
Je hebt nu dus drie kolommen die eigenlijk alledrie breder moeten voor een optimale weergave. Doe je dat, dan is de frontpage niet meer goed zichtbaar op 1024x768, dus dat is een non-optie.
Ik zou zeggen, ram er een kolom uit! Laat users desnoods door middel van AJAX kiezen of ze in die bewuste kolom nieuws willen zien of reviews en .plans. In de overgebleven ruimte kun je bijvoorbeeld wel de boom met categoriën stoppen, of de meuktracker (als je die dan toch persé prominent op de frontpage wil hebben, ik zou niet weten waarom want hij staat ook al standaard in de linkerkolom), of zelfs een verticale banner.
edit:
Op de pagina's voor de daadwerkelijke content is dit beter gedaan, hoofdcontent in het midden in een bredere kolom, rechts in een smallere kolom o.a. de categorieboom. Zoiets had ik ook voor de frontpage in gedachten, ik had serieus nog niet naar de contentpagina gekeken

/edit
Tja, de banners. Daar is al veel over gezegd, en het was bij de oude lay-out ook al zo, maar het is nog stééds een probleem. En eigenlijk nog erger dan eerst, omdat ze eerst ergens halverwege de pagina geinjecteerd werden, en nu helemaal bovenaan.
Als laatste toch nog even terugkomen op die channels: ik weet niet hoe nu de content van de frontpage wordt bepaald (wordt er een vlaggetje met 'important' aangevinkt waardoor ze verschijnen ofzo?) maar ik zie eigenlijk geen reden om niet gewoon al het nieuws op 'main' te laten verschijnen. Of had gewoon een channel 'full' gemaakt met al het nieuws, had ook al een hoop gezeur gescheeld
En dan als allerlaatste nog even een opmerking over de content zelf: het redactieblog staat nu direct onder het kopje "
nieuwsoverzicht van dinsdag 5 juni". Misschien is het beter deze te plaatsen bij reviews & .plans? Het is in feite originele content, terwijl nieuws over het algemeen afgeleidde content is.
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 05-06-2007 19:41
]