Die allemaal ook in de tracker staan zolang je daar niets aan verandert. Ik geloof dat het grootste deel van de bezoekers vooral op de frontpage rondhangt, en niets aanpast aan de tracker. Als je dat doet krijg je dus dubbele informatie.Femme schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 14:07:
[...]
Die rechterkolom is wel belangrijk op de frontpage ivm de aankondigingen van reviews, redactieblogs, meukposts en .plans.
Ik schreef dan ook dat bij het verbergen meer ruimte kan zijn voor de middenkolom. Als dat mogelijk zou zijn, dan heb ik in feite de oude site terug, maar dan met de nieuwe layout.Ik vraag me af wat je eraan hebt als deze kolom wordt verborgen. De layout wordt er namelijk niet smaller van (breedte is fixed dus horizontale scrollbar blijft) en de content die je verborgen wilt laten worden zie je nu ook maar half. 800x600 gebruikers hebben meer aan een verborgen tracker, lijkt me.
Het stukje over 'religieuze aanhangers' suggereert dat je het niet zo eens bent met 'liquid layouts.' (layout die meeschaalt met de schermbreedte, toch?) Ik weet niet of dat persoonlijk is of juist niet, en het zal wel een heel nieuwe discussie zijn, maar mij lijkt het helemaal niet verkeerd om naast platformonafhankelijk en browseronafhankelijk ook schermonafhankelijk te ontwikkelen.Als ik kijk naar een paar van onze vooraanstaande collega's, AnandTech, Toms' Hardware Guide, Ars Technica, News.com en Hardware.info, dan passen die allemaal niet meer in een 800 breed window. Ga er maar vanuit dat 800 breed over een jaar of twee helemaal afgeschreven is. Alleen een paar religieuze aanhangers van liquid layouts (Slashdot bijvoorbeeld) zullen dan nog in je schermpje (dat tegen die tijd wellicht een stuk groter is) passen.
En verder: er worden steeds meer smartphones-met-internet-abonnement verkocht, en sinds die iPhone is 'het echte web op je mobiel' ineens weer helemaal hip. Microsoft en Intel hopen nog steeds dat de UMPC iets gaat worden. Binnen sommige kringen zijn 'ultraportable' laptops helemaal hip. Ik vraag me af of 800px echt zo snel zal gaan verdwijnen. Bij 'semi-tech' site w3c is nog altijd zo'n 15% 800x600, bijvoorbeeld.
Nogmaals, ik heb geen kritiek op de tracker. Die tracker is een handige en overzichtelijke rij info, en op de oude site gebruikte ik die het meeste. Alleen, die rechter kolom wordt wat overbodig als hij vol informatie uit de tracker staat. Ja, dat is vooral op de frontpage, maar het grootste deel van de bezoekers komt toch daar aan. Bovendien lees ik hier vaker dat men de nieuwskolom te smal vind. Aangezien de breedte van die middenkolom toch variabel is, is het dan geen idee om die op de frontpage breder te maken zodat die voor mij overbodige kolom buiten beeld gaat en de mensen die het nieuws breder willen ook hun zin hebben?Nogmaals, de tracker staat los van de inhoud van de pagina. Tweakers.net bestaat uit meer dan een frontpage. Buiten de frontpage is er bijna nooit overlap tussen de inhoud van de trackers en van middenste en rechterkolom. De tracker is een tool van de gebruiker. Hij kan hem helemaal leeg of juist 3000 pixels hoog maken. Ongeacht wat de gebruiker er mee doet willen wij wel onze content op de frontpage gepresenteerd hebben.
Oh, en wat mijn monitor betreft: ik heb een 12" laptop, maar meestal zit die gewoon aangesloten aan een 20" breedbeeldscherm. Ik vind het gewoon handig om m'n websites in een klein schermpje te hebben en daarnaast nog wat andere dingen te kunnen zien, zoals het word document waar ik in werk, wat er perfect naast past. Of twee sites naast elkaar te kunnen houden. Of dat m'n browser meteen goed staat als ik van het kleine naar het grote scherm ga. Een voorkeur voor 800px hoeft niet alleen maar met antieke hardware samen te hangen hoor
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary