[Vista] Computer schakelt zichzelf niet volledig uit

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BlackRaider
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:28
Sinds een week heb ik een nieuwe computer, alles in Vista werkt goed, alleen bij het afsluiten en in slaap stand heb ik problemen.

Als ik Vista af wil sluiten, dan geeft hij Shutting down aan, de muis, monitor en harde schijven gaan uit, maar alle fans blijven draaien en de power led blijft aan. Uiteindelijk blijft de computer dus nog gewoon aan staan en schakeld hij zichzelf niet volledig uit.

Daarnaast gaat de computer ook niet volledig in sleep mode, hetzelfde probleem. Alles componenten gaan uit, alleen de fans (en waarschijnlijk dus ook de processor) blijven draaien. Als ik probeer terug te komen uit de sleep mode, dan gaan de lampen van het toetsenbord wel even branden, maar daarna ook weer uit en krijg ik geen beeld. Na een reset geeft hij wel "Resuming" aan.

Op GoT heb ik al meerdere van deze problemen gevonden, maar geen van de oplossingen werkt:

Vista schakelt niet 100% uit bij afsluiten
[Vista] Sleep/Hibernate werkt niet goed
[Vista] ACPI gelazer
[Vista] S3 mode

Mijn systeem:

Intel Core 2 Duo E6600
Gigabyte 965P-DS3 v3.3
Kingston 2x1GB
Antec Sonata II
Geforce 8600 GTS
Windows Vista (up-to-date)

Heeft iemand enig idee hoe ik er voor kan zorgen dat de computer zich wel weer normaal afsluit en ik de sleep mode gewoon kan gebruiken?

Verwijderd

Ik durf er niks van te zeggen

ik weet wel dat mijn sleepmode (of in NL: sluimermode) ook beroerd werkt,

zodra ik hem daar in zet, gaat beeld uit, duurt het seconde of 20, en dan herstart hij ineens pc :S.....

zeer kut iig... heb dit nog nooit goed gehad in vista

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Gigabyte schijnt z'n bios niet op S3 maar op S1 te hebben staan, by default.
Even je BIOS settings controleren indien nodig aanpassen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• BlackRaider
Die stond inderdaad standaard op S1, maar die heb ik al zowel op S1 als op S3 getest.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-02 11:43
misschien ook iets als in wake on lan of usb aanstaan?

you had me at EHLO

• BlackRaider
Ik heb nu alle wake up dingen in de BIOS uit staan.

Nu gaat hij bij shut down nog steeds niet volledig uit (monitor blijft zelfs aan).

In sleep gaat hij nu wel volledig uit, alleen komt hij niet terug uit sleep, dus moet ik hem resetten.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dat lijkt op een HD-probleem wat ik ooit had. De Maxtors wilden niet opspinnen uit hybernate.

ARME AOW’er

• BlackRaider
Ik heb een Hitachi Deskstar T7K500 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300, dus geen Maxtor (Seagate).

Als het met harde schijven te maken heeft, zou het dan ook kunnen liggen aan dat ik AHCI gebruik?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Geen idee. Bij mij werkt het wel sinds de overstap naar Samsung. Zal dus wel, in mijn geval, te maken hebben gehad met de HD's.

ARME AOW’er

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Uhm, gewoon voor de zekerheid eens chekken:

heb je de standaard powerknop van vista toch op effectief uitschakelen gezet want standaard staat die op slaapstand hé en als je dan vb op toets drukt wordt die weer wakker

Simke

• BlackRaider
Ja, die instelling heb ik al verandert, zoals te zien is in mijn vorige berichten heb ik problemen met zowel sleep als shut-down.

Verwijderd

Ik heb precies het zelfde probleem met Vista home premium. mijn computer wil ook niet in sleepmode. Scherm gaat uit maar voor de rest lijkt alles het te blijven doen. Enige remedy om verder te gaan is resetten met als ergste resultaat dat ik mag kiezen of ik in Save mode wil opstarten, maar soms krijg ik ook resume te zien.

Ik heb een samsung HD en mijn bios op S3.
Zover ik nu weet is het een echte Vista bug die in de Beta wel goed heeft gewerkt.
Ik hoop wel dat iemand de oplossing heeft want voor een mediacenter is het toch wel een must.

machine:
Originea X15e

Verwijderd

Mijn schut down werkt overigens prima zelfs via de afstandsbediening kan ik mijn pc aan en uit zetten.
Ik heb een interne IRTrans USD module voor infrarood waarover de stroom loopt.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je OriginAE X15e is alleen de kast, en dat zegt nogal niks over het systeem zelf ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• BlackRaider
Ik heb de oplossing gevonden voor al mijn problemen op:

http://episteme.arstechni...f/99609816/m/679005474831

Er bleken toch meerdere mensen met dit probleem te zijn, van de opties die ik geprobeerd heb uit dat topic, hebben bij mij de volgende dingen het probleem opgelost:

- Reinstall chipset driver
- Installeren van Gigabyte SATA RAID driver (ook al gebruik ik geen RAID en de SATA poorten van Gigabyte)

De drivers zijn hier te downloaden:

http://www.giga-byte.nl/S...Model.aspx?ProductID=2456
Pagina: 1