Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Als je coax muurvast zit, dan gaat een installateur er toch niet mee kunnen?kdbruin schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 15:59:
[...]
Ik denk dat ik gewoon maar even een installateur ga bellen om dit te regelen op de dag van oplevering van KPN glasvezel. Kan die ook gelijk de coax naar de woonkamer vervangen. Patchkastje zit al in de meterkast met een kabel naar de studeerkamer waar m'n router staat en UTP wandcontactdozen liggen al klaar voor de plekken waar de coax moet worden vervangen.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Klopt, omdat KPN PPPoE gebruikt gaat deze het niet trekken. Maar zodra fastpath PPPoE gaat ondersteunen dan kan je hem wel weer inzettenLoCuTuS2000 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 13:51:
Mikrotik schijnt ook niet helemaal afdoende te zijn voor 500Mbps, de RB2011 dan waar ik naar gekeken had.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Voor mij zit het muurvast, maar misschien dat zo'n installateur er nog wel wat mee kan.RichieB schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:11:
Als je coax muurvast zit, dan gaat een installateur er toch niet mee kunnen?
Dit word 3 maanden 35 euro. +35 voor activatie/verzendkosten.
Ik kreeg de Arcadyan 3 maanden terug.Tylen schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 16:20:
Als ik nu KPN glas alles-in-1 neem. Krijg ik dan die gare lelijke motorola box of de Arcadyan?
Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB
Verschilt, mensen krijgen op het algemeen de Arris VIP2952 of de Arcadyan HMB2260. Als je echt een Motorola VIP1853 krijgt. Zou ik deze wel voor je kunnen omruilen.Tylen schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 16:20:
Als ik nu KPN glas alles-in-1 neem. Krijg ik dan die gare lelijke motorola box of de Arcadyan?
Prima beslissing en nog net op tijd. Voor vragen/onduidelijkheden ben ik wel bereikbaar of stel ze in dit topic.Tylen schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 18:33:
Ah cool. Dan heb ik nu geen reden meer om niet over te stappen. Van 8 jaar solcon glasvezel ga ik naar KPN
Met zoveel experts is er altijd wel een oplossing =D
Ik heb toen contact opgenomen (via mail) met de helpdesk, daar kreeg ik eerst de vraag wat mijn telefoonnummer zou moeten zijn. (nogal vreemde vraag vind ik, dat zouden ze toch moeten weten) Daarna hoorde ik 8 dagen niets meer, nog een keer gemaild, toen excuses dat de eerdere mail niet was verstuurd en het standaard verzoek om de Experiabox te resetten, dat hielp natuurlijk ook niet. Eergisteren weer een email gekregen dat ik gebeld ga worden om een afspraak te maken met een monteur, nu 2 dagen verder en nog geen telefoontje gehad...
Verder werkt alles fantastisch maar de helpdesk is wat minder vlot dan die van UPC was, hopelijk kan de afspraak voor een monteur wel sneller plaatsvinden dan dat bij UPC mogelijk was.
We zullen zien. Ik heb overigens 2x de 2260 gekregen... En de experiabox v9... Jammer genoeg geen v10 ;-)
Survival of the W-est
Waarom niet direct even gebeld met de helpdesk? Zijn 24/7 bereikbaar op een gratis nummer. Twitter is ook een goed alternatief, webcare reageert snel en adequaat.1shot1kill schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 22:25:
Mijn KPN alles in 1 werkt nu sinds de installatie prima (3 weken nu) op 1 ding na, de telefonie, iets wat ik ook niet direct door had. Wij hebben ons nummer meegenomen van UPC/Ziggo naar dit abonnement, kunnen nu met de huistelefoon gewoon bellen en het is ook het juiste nummer, echter kan ons nummer niet gebeld worden, dan krijg je te horen dat het nummer niet in gebruik is. Wat best lastig was op het moment dat 1 van de dochters gebeld zou gaan worden over of ze geslaagd was of niet.
Ik heb toen contact opgenomen (via mail) met de helpdesk, daar kreeg ik eerst de vraag wat mijn telefoonnummer zou moeten zijn. (nogal vreemde vraag vind ik, dat zouden ze toch moeten weten) Daarna hoorde ik 8 dagen niets meer, nog een keer gemaild, toen excuses dat de eerdere mail niet was verstuurd en het standaard verzoek om de Experiabox te resetten, dat hielp natuurlijk ook niet. Eergisteren weer een email gekregen dat ik gebeld ga worden om een afspraak te maken met een monteur, nu 2 dagen verder en nog geen telefoontje gehad...
Verder werkt alles fantastisch maar de helpdesk is wat minder vlot dan die van UPC was, hopelijk kan de afspraak voor een monteur wel sneller plaatsvinden dan dat bij UPC mogelijk was.
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Thanksrolandos582 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 20:28:
[...]
Prima beslissing en nog net op tijd. Voor vragen/onduidelijkheden ben ik wel bereikbaar of stel ze in dit topic.
Met zoveel experts is er altijd wel een oplossing =D
Zojuist besteld en Solcon opgezegd
Klopt het dat ik nog een keer terug moet bellen als het geleverd is om de extra korting te bedingen omdat mijn vrouw een kpn telefoon abonnement heeft? Hij kon het niet direct in het systeem verwerken.
dan moet jeje aanmelden voor kpn compleet op www.kpn.com/compleetTylen schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:02:
[...]
Thanks![]()
Zojuist besteld en Solcon opgezegd![]()
Klopt het dat ik nog een keer terug moet bellen als het geleverd is om de extra korting te bedingen omdat mijn vrouw een kpn telefoon abonnement heeft? Hij kon het niet direct in het systeem verwerken.
You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law
Hij heeft nu al een 500/500 abonnement bij XS4All dus hij heeft al een Gbit NT en hij zit al op een GOF kaart/Dslam.raydekok schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 00:23:
Als de nt een gigabit is dan hoeft er niets vervangen te worden. Misschien even stroom van de nt voor een paar minuten. Je zou op een gof moeten zitten dan kun je 500/500 aan.
Ik kan ook niet uitleggen waarom een NT vervangen zou moeten worden. Geen logica in te ontdekken.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Het is jammer dat wel de RB2011 wordt ondersteund voor FastPath, maar de CRS125 niet...Tylen schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:12:
[...]
Klopt, omdat KPN PPPoE gebruikt gaat deze het niet trekken. Maar zodra fastpath PPPoE gaat ondersteunen dan kan je hem wel weer inzetten
Wellicht toch nog over naar edgerouter..?
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Is dat zo? ze heben immers dezelfde CPU.maomanna schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:43:
[...]
Het is jammer dat wel de RB2011 wordt ondersteund voor FastPath, maar de CRS125 niet...
Ook met FastPath denk ik niet dat je de volle 500/500 haalt op RB2011 - ik zag iets voorbijkomen van 400/400 max maar met de nieuwe RB3011 is het wellicht wel mogelijk.
Ah precies, en dat kan pas als ik het ook daadwerkelijk thuis heb?magneet schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:17:
[...]
dan moet jeje aanmelden voor kpn compleet op www.kpn.com/compleet
als het abbonnement actief is volgens mij maar weet het niet 100% zeker. Mijn glas was al actief toen ze compleet verzonnenTylen schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:47:
[...]
Ah precies, en dat kan pas als ik het ook daadwerkelijk thuis heb?
Hadden je ouders nou de kosteloze aansluiting genomen destijds, had je nu niet hiermee te maken gehad.
Jammer genoeg berekenen ze geen kosten door! Zou na mijn inziens terecht zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door vr6-only op 25-06-2015 11:00 ]
It ain't stupid if it works!
Misschien wel terecht maar dat zou zorgen voor een flink hogere drempel om naar glasvezel over te stappen. Waarmee je de potentiële klanten in de armen van Ziggo drijft. En volgens mij is dat voor zowel jou als mij niet goed :-)vr6-only schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:00:
Dat gaat allemaal automatisch nadat je een abonnement hebt aangevraagd. Houd rekening met een langere levertijd dan de normale 3 a 4 weken.
Hadden je ouders nou de kosteloze aansluiting genomen destijds, had je nu niet hiermee te maken gehad.
Jammer genoeg berekenen ze geen kosten door! Zou na mijn inziens terecht zijn.
Hier staat de CRS serie niet los genoemd en de andere series wel.Ioramus schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:45:
[...]
Is dat zo? ze heben immers dezelfde CPU.
Ook met FastPath denk ik niet dat je de volle 500/500 haalt op RB2011 - ik zag iets voorbijkomen van 400/400 max maar met de nieuwe RB3011 is het wellicht wel mogelijk.
wellicht valt ie onder all Devices.
Jep. Je glas verbinding moet werken voor je hem compleet kan maken. Ze hebben daar 5 werkdagen de tijd voor.Tylen schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:47:
[...]
Ah precies, en dat kan pas als ik het ook daadwerkelijk thuis heb?
Ok die link wijst naar fast-path - de nieuwe feature is Fast_Trackmaomanna schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:04:
[...]
Hier staat de CRS serie niet los genoemd en de andere series wel.
wellicht valt ie onder all Devices.
Basis is wel fast_path - en ik lees niemand in die thread met een CRS model dus ben benieuwd.
[ Voor 10% gewijzigd door Ioramus op 25-06-2015 11:24 ]
Ik zat ook zelf aan de http://routerboard.com/RB1100AHx2 te denkenmaomanna schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:43:
[...]
Het is jammer dat wel de RB2011 wordt ondersteund voor FastPath, maar de CRS125 niet...
oh fasttrack is op fastpath gebouwd. clear!Ioramus schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:22:
[...]
Ok die link wijst naar fast-path - de nieuwe feature is Fast_Track
Die heb ik ook en kan 500/500 met gemak aan - is ook geschikt voor 1G/1G als we dat ooit gaan krijgen, wel erg luidruchtige ventilatoren dus moet op een plek staat waar dit niet hindert, of de fans vervangen door ander model.Tylen schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:23:
[...]
Ik zat ook zelf aan de http://routerboard.com/RB1100AHx2 te denken
Ja de fans kan je vervangen, daar staat op het mikrotik forum een stukje over.
Nope. Want vanwege de PPPoE gaat hij dit niet redden. FastTrack kan niet gebruikt worden in combinatie met PPPoE.LoCuTuS2000 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 13:05:
Dus is een RB2011 dan nu wel snel genoeg voor 500/500 dankzij de fasttrack feature?
Met kpn mobiel is dat al mogelijk vanaf 6 maanden voor einde contract dus vandaar mijn vraag.
[ Voor 7% gewijzigd door TheNostra op 25-06-2015 13:22 ]
http://www.speedtest.net/my-result/4458529194
Maar ik maak mij niet druk, nog 2,5 week en ik stap over op xs4all met een fritz 7490
Volledig eens, ik snap de keuze ook wel. Maar het is enkel bedoeld voor de mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is!Barre73 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:03:
[...]
Misschien wel terecht maar dat zou zorgen voor een flink hogere drempel om naar glasvezel over te stappen. Waarmee je de potentiële klanten in de armen van Ziggo drijft. En volgens mij is dat voor zowel jou als mij niet goed :-)

Als nieuwe bewoner bijvoorbeeld heb je geen invloed gehad op de aansluiting.
Vorig jaar belde ik zo'n 3 maanden voor verstrijken van mijn contract - eerst kon het niet maar na wat aandringen werd ik met een andere afdeling doorverbonden die mij toen wisten te vertellen dat je wel 3 maanden voor verstrijken contract dit kon aanpassen. Dus ik zou gewoon bellen en gaan vragen zou ik zeggenTheNostra schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 13:21:
Aangezien ik binnenkort ook kan verlengen. Heb nog een contract tot 11-09-2015. En de 6mnd korting veranderd naar 3 maanden. Lijkt mij het handig om nu nog te verlengen. Is dat mogelijk terwijl het contract nog niet afgelopen is? Kan dat nergens vinden namelijk of ik zoek verkeerd.
Met kpn mobiel is dat al mogelijk vanaf 6 maanden voor einde contract dus vandaar mijn vraag.
Ja, en ook een RB1100AHx2 + CRS125 - kan dus uit ervaring sprekenTylen schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 12:59:
En jij hebt ook KPN met PPPoE???![]()
Ja de fans kan je vervangen, daar staat op het mikrotik forum een stukje over.
[ Voor 5% gewijzigd door Ioramus op 25-06-2015 16:27 ]
Ik heb er nog maar een half uurtje mee kunnen spelen, maar op het eerste gezicht vallen mij de volgende dingen op:
- De EB speelt een IGMP proxy.
- De decoders verkrijgen een adres waar ze mee moeten connecten door een DNS lookup over het normale internet. Dit doen ze als eerste nadat de netwerkverbinding aktief wordt.
- Er wordt gebruik gemaakt van classless static route van een publiek /21 om de LAN en IPTV ip-adressen aan elkaar te knopen.
- Aan de achterkant gebeurt het daadwerkelijke TV gebeuren nog steeds over VLAN4, maar via de proxy en niet meer elke decoder voor zichzelf.
Zolang er nog V8's (of ouder) worden uitgegeven aan klanten zal de huidige bridged iptv methode ook moeten blijven werken. Dus, geen haast.
Overigens, de V10 is wel een mooi ding als je het vergelijkt met wat er 2 jaar geleden nog werd uitgegeven. Hij haalt het niet bij de RB2011/CSR125/RB1100-serie van Mikrotik op gebied van functionaliteiten maar het is zeker niet meer zo'n drama als dat het ooit was.
Ik hoop snel meer te hebben en configuratie te kunnen delen, maar ik kan niet klooien als er andere mensen in huis TV of internet willen gebruiken.
... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.
Pogostokje schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 20:11:
Met wat hulp van KPN (waarvoor enorme dank, je weet wel wie) heb ik vandaag al een EB V10 binnen gekregen. Het grote doel: uitvogelen hoe Routed IPTV nou eigenlijk werkt en hoe we dat in onze eigen routers kunnen nadoen.
Ik heb er nog maar een half uurtje mee kunnen spelen, maar op het eerste gezicht vallen mij de volgende dingen op:
- De decoders verkrijgen een adres waar ze mee moeten connecten door een DNS lookup over het normale internet. Dit doen ze als eerste nadat de netwerkverbinding aktief wordt.
- Er wordt gebruik gemaakt van classless static route van een publiek /21 om de LAN en IPTV ip-adressen aan elkaar te knopen.
- Aan de achterkant gebeurt het daadwerkelijke TV gebeuren nog steeds over VLAN4, maar via de proxy en niet meer elke decoder voor zichzelf.
Zolang er nog V8's (of ouder) worden uitgegeven aan klanten zal de huidige bridged iptv methode ook moeten blijven werken. Dus, geen haast.
Overigens, de V10 is wel een mooi ding als je het vergelijkt met wat er 2 jaar geleden nog werd uitgegeven. Hij haalt het niet bij de RB2011/CSR125/RB1100-serie van Mikrotik op gebied van functionaliteiten maar het is zeker niet meer zo'n drama als dat het ooit was.
Ik hoop snel meer te hebben en configuratie te kunnen delen, maar ik kan niet klooien als er andere mensen in huis TV of internet willen gebruiken.
Amen! KUTGW
Ik denk dat je zo stiekem toch de goedheiligman van dit topic bent

Dit soort resultaten word ik toch een beetje droevig van terwijl ik in de ochtend nergens last van heb. Mijn apparatuur hoeft ook niet voor de 2de keer gecontroleerd/vervangen te worden. Het lijkt me sterk dat het aan de NTU/Experiabox/Bekabeling of aan de computers ligt.
De eerste monteur concludeerde hetzelfde dat er wat met de lijn aan de hand was, tweede monteur heeft gekeken in de wijkcentrale (had zelf geen laptop bij zich om te testen en ik was zelf niet thuis). Derde monteur komt niet opdagen
Edit:
Het is nu 07:23:

[ Voor 29% gewijzigd door Baiko op 26-06-2015 07:23 ]
Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB
Pogostokje schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 20:11:
Met wat hulp van KPN (waarvoor enorme dank, je weet wel wie) heb ik vandaag al een EB V10 binnen gekregen. Het grote doel: uitvogelen hoe Routed IPTV nou eigenlijk werkt en hoe we dat in onze eigen routers kunnen nadoen.

De reden dat de monteur niet is komen opdagen is wss omdat hij in de wijkcentrale bezig is geweest, of de monteur niet gekoppeld was aan de monteursbon ivb te weinig capiteit in de avond. Gebeurt namelijk nog wel eens.Baiko schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 22:44:
Er zou vandaag een monteur tussen 20:00 en 22:00 uur komen, helaas niks vernomen.
[afbeelding]
Dit soort resultaten word ik toch een beetje droevig van terwijl ik in de ochtend nergens last van heb. Mijn apparatuur hoeft ook niet voor de 2de keer gecontroleerd/vervangen te worden. Het lijkt me sterk dat het aan de NTU/Experiabox/Bekabeling of aan de computers ligt.
De eerste monteur concludeerde hetzelfde dat er wat met de lijn aan de hand was, tweede monteur heeft gekeken in de wijkcentrale (had zelf geen laptop bij zich om te testen en ik was zelf niet thuis). Derde monteur komt niet opdagen
Hier exact hetzelfde, op zowel de V9 als de V10.Baiko schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 22:44:
Er zou vandaag een monteur tussen 20:00 en 22:00 uur komen, helaas niks vernomen.
[afbeelding]
Edit:
Het is nu 07:23:
[afbeelding]
Zo te zien is er niets mis met je verbinding (fysiek). Lijkt me eerder een capaciteit issue of verkeerde instelling....
Ik betwijfel het, met glas zou je die capaciteit problemen niet moeten hebben, het is wel bijzonder dat het in de avond gebeurd en nu rond deze tijd prima is. Was dit voorheen ook zo met de V8 als die ooit in beeld is geweest?vr6-only schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 07:51:
[...]
Hier exact hetzelfde, op zowel de V9 als de V10.
Zo te zien is er niets mis met je verbinding (fysiek). Lijkt me eerder een capaciteit issue of verkeerde instelling....
Het is dan wel glas, maar als er ergens een uplink vol zit.. Omdat er bijv maar Gbit ligt ipv 10G.
Geen V8 gehad hier. En het speelt sinds enkele weken, in een gebied waar glasvezel nog wordt uitgerold. Nu worden de woningen namelijk geactiveerd en begint het verkeer op te lopen.rolandos582 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 08:08:
[...]
Ik betwijfel het, met glas zou je die capaciteit problemen niet moeten hebben, het is wel bijzonder dat het in de avond gebeurd en nu rond deze tijd prima is. Was dit voorheen ook zo met de V8 als die ooit in beeld is geweest?
Mijn eigen opstelling, V9 en V10 vertonen hetzelfde. NT, patchkabel en UTP kabel heb ik reeds laten vervangen door een (verre) collega. Demping op de lijn is uitstekend: 0.761 dB op IP en 0.655 dB op CATV.
Enkel de GBIC heb ik met rust gelaten, omdat de lijn niet klappert, maar de snelheid niet behaalt tijdens "drukke" momenten.
Ooit had ik een contactpersoon bij het NOC van KPN ITNS, maar hij zit nu naast me tegenwoordig
10Gb down en 10Gb uplink voor circa 2400 actieve aansluitingen is niet veel.

Het overgrote deel zal een 50Mb abonnement hebben. Maar ze hebben wel allemaal TV in huis en die dingen verbruiken minimaal 7Mb per stuk. Ervan uitgaand dat slechts 50% van de ontvangers aanstaat en slechts 7Mb verbruikt: 1200 * 7 = 8.4 Gbit.

[ Voor 24% gewijzigd door vr6-only op 26-06-2015 08:57 ]
Nu ja, IPTV werkt op basis van multicast dus het lijkt me sterk dat 1200 kijkers allemaal iets anders kijken op HD kwaliteitvr6-only schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 08:46:
[...]
Geen V8 gehad hier. En het speelt sinds enkele weken, in een gebied waar glasvezel nog wordt uitgerold. Nu worden de woningen namelijk geactiveerd en begint het verkeer op te lopen.
Mijn eigen opstelling, V9 en V10 vertonen hetzelfde. NT, patchkabel en UTP kabel heb ik reeds laten vervangen door een (verre) collega. Demping op de lijn is uitstekend: 0.761 dB op IP en 0.655 dB op CATV.
Enkel de GBIC heb ik met rust gelaten, omdat de lijn niet klappert, maar de snelheid niet behaalt tijdens "drukke" momenten.
Ooit had ik een contactpersoon bij het NOC van KPN ITNS, maar hij zit nu naast me tegenwoordig. Ik kan nu dus niets over de capaciteit roepen. Dat het glasvezel is wil het niet zeggen dat je geen capaciteit issues kunt hebben. Het is enkel dat de honger naar meer capaciteit gemakkelijker gestild kan worden, omdat het veel beter schaalt.
10Gb down en 10Gb uplink voor circa 2400 actieve aansluitingen is niet veel.
Het overgrote deel zal een 50Mb abonnement hebben. Maar ze hebben wel allemaal TV in huis en die dingen verbruiken minimaal 7Mb per stuk. Ervan uitgaand dat slechts 50% van de ontvangers aanstaat en slechts 7Mb verbruikt: 1200 * 7 = 8.4 Gbit.. Laat staan "normaal" Internet verkeer.
Denk dat sizing wordt gedaan op basis van ervarings cijfers en dat het wel mee zal vallen over het algemeen. Er zijn wel meer bottlenecks tussen je PC en de eindbestemming dan alleen die 10Gb link.
[ Voor 6% gewijzigd door Ioramus op 26-06-2015 09:19 ]
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
rolandos582 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 03:22:
[...]
![]()
mooi ding die V10, wel wat groter als de meeste eb's maar de opties zijn aanwezig. 5Ghz wifi

Ook attent is sinds de 1e experiabox de schroefafstand van de wandhouder altijd gelijk is gebleven. Klein dingetje en totaal niet relevant, maar wel zo prettig nu ik aan mijn 4e exemplaar bezig ben.
Schroefjes stukje los, wandhouder eraf schuiven, nieuwe er op, EB erop klikken, klaar. Het lijkt wel expres gedaan.
Verwijderd
Bij IPTV zijn alleen de live streams multicast dus geen begingemist en opnames uit de cloud. En daar is tegenwoordig ook veel capaciteit voor nodig en dat kan wel eens voorrang hebben op het normale internet verkeer mocht dat over dezelfde link gaan.Ioramus schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 09:18:
[...]
Nu ja, IPTV werkt op basis van multicast dus het lijkt me sterk dat 1200 kijkers allemaal iets anders kijken op HD kwaliteit
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2015 13:57 ]
Het lijkt er op dat er dus meer is gewijzigd dan alleen een IGMP proxy toevoegen, daar de boxjes nu eerst via vlan 6 een lookup en aanmelding doen (tenminste, zo begrijp ik het uit je verhaal)
Ik kan 't voor de gein wel eens testen op mijn DD-WRT router, deze ondersteund dit allemaal namelijk vlekkeloos, maar zoals ik het nu zie heeft het "ombouwen" naar igmp-proxy mode geen enkele meerwaarde, en dient pas te gebeuren zodra vlan-4 stopt te bestaan en al het reguliere ip-tv ook over vlan-6 gaat lopen.
Klopt, heb gewerkt voor KPN als monteur, in eerste instantie zal dit niet voor de V10 zijn. Proto type was anders. Maar met aandringen van vele monteurs hebben ze dit aangepast aan de V8 & V9.Pogostokje schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 13:46:
[...]
![]()
Ook attent is sinds de 1e experiabox de schroefafstand van de wandhouder altijd gelijk is gebleven. Klein dingetje en totaal niet relevant, maar wel zo prettig nu ik aan mijn 4e exemplaar bezig ben.![]()
Schroefjes stukje los, wandhouder eraf schuiven, nieuwe er op, EB erop klikken, klaar. Het lijkt wel expres gedaan.
Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!
Haha ja, dit was niet zo maar in de testfase van de v10 kwamen ze erachter dat het niet praktisch was om iedereen een nieuwe beugel te moeten sturen. Maar goed 8/10 mensen heeft ook geen idee hoe dat ding eraf gehaald wordPogostokje schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 13:46:
[...]
![]()
Ook attent is sinds de 1e experiabox de schroefafstand van de wandhouder altijd gelijk is gebleven. Klein dingetje en totaal niet relevant, maar wel zo prettig nu ik aan mijn 4e exemplaar bezig ben.![]()
Ik heb ze inmiddels ook binnen, alleen vind ik je snelheden vrij laag.RichieB schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:51:
[...]
Vandaag zijn de Hirschmann Moka 32's binnen gekomen. Ik had ze voornamelijk aangeschaft voor de woonkamer. Daar haal ik met AV600 Powerline zo'n 40-50 Mbps en dat geeft soms problemen met 1080p films. Met de Moka 32 haal ik daar nu 80-90 Mbps. (Gemeten met iperf en 1 Gbps switch aan beide kanten.) Niet helemaal wat ik er van had verwacht, maar dat moet genoeg zijn om van de problemen af te zijn. Ik heb getest zowel rechtstreeks op de coax naar de woonkamer en via de versterker, en dat maakt qua snelheid geen verschil. Via de versterker (of splitter) aansluiten is nodig als je meer dan 1 locatie met MoCa wil bereiken.
Ik heb ook coax liggen naar de slaapkamer, dus ik had een 3e MoCa kastje besteld. Daar haal ik met Powerline 75 Mbps maar met de Moka 32 maar 65 Mbps. Die gaat dus terug.
Dit bevestigt voor mij dat de coax die er ligt echt brak is (helaas zit hij muurvast), maar misschien had ik beter voor Powerline AV1200 kunnen gaan. Dat is ongeveer even duur.
Is de bekabeling echt zo rot bij je thuis? Hier heb ik alleen maar Hirschmann kabels in huis, dus de problemen die jij hebt heb ik dan weer niet.
Upload start zelfs ergens rond de 200Mbit om vervolgens wel te zakken tot de 120. Download is strak 95Mbit. En nu bij hevige uploadacties geen hangende tv meer

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
Ja, het is eigenlijk heel apart wat ze doen. Mogelijk dat het in de toekomst duidelijker wordt, als er diensten komen die het volstrekt logisch maken.sl1000 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 14:19:
Het lijkt er op dat er dus meer is gewijzigd dan alleen een IGMP proxy toevoegen, daar de boxjes nu eerst via vlan 6 een lookup en aanmelding doen (tenminste, zo begrijp ik het uit je verhaal)
Via vlan6 via publieke DNS een IP adres opvragen (wat gewoon een publiek adres is) en dat adres dan geforceerd gerouteerd over vlan4 via een 10.x.x.x gateway benaderen. De decoder gooit er een HTTP verzoek heen met in de querystring zijn eigen macadres. Ik moet nog even kijken wat er precies terugkomt, maar de URL naam doet vermoeden dat hij instructies kan krijgen.
Maar goed, dat is allemaal routering en eenvoudig na te maken met een router die meer kan dan de netgear van de mediamarkt.
De IGMP proxy is er uiteindelijk voor om de multicast uit vlan4 op het interne lan te krijgen.
Gisteren ben ik al een eind gekomen met mijn MikroTik CRS125, de decoders starten en laden alles en geven dan beeld. Wel 5 tellen. Duidelijk is mijn IGMP config nog niet in order, daar ga ik even naar kijken nog maar ja ... er zijn mensen die echt TV willen kijken nu dus ik moet ook nu nog even geduld hebben.
Ja en nee. Ik werk niet voor KPN en weet niet wat er gaat komen, maar ik kan mij voorstellen dat er redenen zijn waarom ze overstappen op routed IPTV. De ene reden is dat ze de load op hun backend netwerk misschien wat omlaag kunnen brengen als er goed gebruik wordt gemaakt van IGMP proxies, zeker als een enkel huis meerdere TV's heeft, en de andere reden is dat je op deze manier de IPTV decoders ook internet toegang geeft. Dat geeft mogelijkheden tot dingen als Netflix of andere streaming diensten vanaf het internet die opeens via de decoder kunnen lopen. Ik moet zeggen ... als KPN een deal maakt met Netflix en dat via de IPTV naadloos kan aanbieden ... mwah, best slim denk ik zo. Of popcorntime, ook fijn, maar dat zal wel niet.Ik kan 't voor de gein wel eens testen op mijn DD-WRT router, deze ondersteund dit allemaal namelijk vlekkeloos, maar zoals ik het nu zie heeft het "ombouwen" naar igmp-proxy mode geen enkele meerwaarde, en dient pas te gebeuren zodra vlan-4 stopt te bestaan en al het reguliere ip-tv ook over vlan-6 gaat lopen.
nieuws: KPN gaat 22 zenders en Chromecast-ondersteuning aanbieden in testversie Play-app
De meerwaarde van IPTV nog steeds over vlan 4 met igmp proxy naar het LAN is gewoon dat aan de WAN kant igmp nog steeds over een gescheiden netwerk kan (core van kpn hoeft niets te veranderen en QoS op layer2 niveau is wrs goedkoper dan op layer3 ?) terwijl de netwerk setup bij de consument nu simpeler is. En idd, boxen nu verder toegang tot OTT diensten.
[ Voor 30% gewijzigd door eymey op 27-06-2015 00:19 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Routed IPTV over de Mikrotik, over het eigen netwerk hier (kijk maar naar IP range en het gateway adres).
Er zitten nog wat schoonheidsfoutjes in, maar al met al is niet heel erg ingewikkeld als je even doorhebt wat KPN verwacht.
Config komt, maar niet meer vandaag.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Toen ik vannacht thuis kwam heb ik de NT even een duwtje gegeven, experiabox een zetje gegeven... en toen werkte het. In mijn netwerk eventjes alles opnieuw opgestart. Internet-technisch lijkt alles prima te functioneren. Dus dat is mooi.Barre73 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:19:
[...]
Hij heeft nu al een 500/500 abonnement bij XS4All dus hij heeft al een Gbit NT en hij zit al op een GOF kaart/Dslam.
Ik kan ook niet uitleggen waarom een NT vervangen zou moeten worden. Geen logica in te ontdekken.
Wel blijft de order in mijnKPN nu hangen op 96%. Volgens de installatiehelpdeskers van glasvezel, ligt dat er aan dat de monteursorder er nog in staat... dus die moeten we gewoon maar even afwachten.

Nadeel hiervan is wel dat nu TV niet geactiveerd kan worden en ook telefonie nog niet overgaat.

Maar goed... dat was een door mij genomen risico. Ik vind het tot op heden allemaal prima! mooi weekendje Netflix kijken.
Survival of the W-est
de heren van KPN hier mogen er vast geen uitleg over geven of wel? Netflix erop zou wel gaaf zijn bv.
zie ook dit topic op het kpn forum:
http://forum.kpn.com/t5/I...elling/td-p/324308/page/2
[ Voor 18% gewijzigd door magneet op 27-06-2015 10:24 ]
Dat is toch iets anders. Routed of Bridged IPTV zegt vooral iets over hoe het in de experiabox (de router) wordt afgehandeld. Ook met Bridged IPTV (de traditionele methode) kun je volstaan met 1 kabel omdat de experiabox op basis van andere kenmerken de decoder altijd herkent. Dit noemen ze dan "flexpoorten". De gewone consument zal dus niks merken wanneer hun EB van bridged naar routed overschakelt.RichieB schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 09:12:
Routed IPTV is voor mij een voorwaarde om over te kunnen stappen van Ziggo op glasvezel. Ik heb niet de mogelijkheid om nog een subnet te kunnen doortrekken naar de woonkamer en slaapkamer (gebruik al MoCA en Powerline voor internet) en tagged vlans daar weer untaggen gaat me een beetje ver qua investering. Dus heel logisch dat ze deze kant op gaan. Simpeler voor de consument.
Voor de mensen die een eigen router gebruiken (daarom lezen we hier allemaal toch?) verandert er wel iets. Opeens gaat de internetrouter namelijk een rol spelen in de afhandeling van de IPTV. Op zich niet schokkend, maar dat apparaatje moet om die IPTV reden wel een paar dingen kunnen die consumenten routertjes niet in zich hebben omdat die functionaliteiten niet gebruikelijk zijn in een simpele thuis internet-only omgeving. De setup wordt toch wel ingewikkelder. Dat icm de V10 waar standaard DMZ configuratie te gebruiken is EN je vrij bent in de IP adres keuze van je huisnetwerk, zal denk ik voor een aantal mensen een reden worden om gewoon lekker de EB te blijven gebruiken.
Heb vandaag een V9 ontvangen en 2x Arris IPTV ontvanger (Besteld afgelopen donderdag). Dus levering ging lekker snel.
Helaas kan de monteur pas op 16 juli langskomen, dat betekent dus dat ik 2 weken zonder internet zit, yikes. Mijn eigen schuld natuurlijk, had ik maar niet zo laat moeten opzeggen, bij mijn laatste provider, maar had niet verwacht dat het 3 weken zou duren.
Denk dat ik de helpdesk maar eens moet bellen of het echt niet eerder kan of denken jullie dat het een kansloze actie is?
Gewoon proberen. Nee heb je(helaas) en ja kan je krijgen. Gewoon altijd proberen. De hele aansluiting etc ligt er toch al.harrytasker schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 14:24:
Per 1 juli stap ik ook over op KPN. Aanbieding was té goed om voorbij te laten gaan, mede omdat ik ook een mobiel abbo heb lopen bij KPN. Kom van Onsbrabantnet.
Heb vandaag een V9 ontvangen en 2x Arris IPTV ontvanger (Besteld afgelopen donderdag). Dus levering ging lekker snel.
Helaas kan de monteur pas op 16 juli langskomen, dat betekent dus dat ik 2 weken zonder internet zit, yikes. Mijn eigen schuld natuurlijk, had ik maar niet zo laat moeten opzeggen, bij mijn laatste provider, maar had niet verwacht dat het 3 weken zou duren.
Denk dat ik de helpdesk maar eens moet bellen of het echt niet eerder kan of denken jullie dat het een kansloze actie is?
Als je OBN stopt op 2 juli dan heb je dus al veel eerder opgezegd dan dat je KPN bestelde. Dat is wel heel apart...harrytasker schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 14:24:
Per 1 juli stap ik ook over op KPN. Aanbieding was té goed om voorbij te laten gaan, mede omdat ik ook een mobiel abbo heb lopen bij KPN. Kom van Onsbrabantnet.
Je zou zelf op 2 juli de NT er op kunnen klikken en dan kijken of een en ander al werkt. Experiabox en TV decoder moet je zelf wel kunnen aansluiten lijkt me?
Monteursafspraak is niet perse de dag dat de diensten al werken. Dat hangt af van de dag dat Reggefiber je patch in de centrale omzet. Of in jouw geval alleen zet (aangezien die van OBN er dan al af is gehaald door jouw vroege opzegging).
Misschien niet geheel duidelijk geweest, heb afgelopen week opgezegd per 1 juli (ivm met de "zenderwijziging") bij Onsbrabantnet en meteen aangevraag bij KPN aangezien de actie nog liep tot 1 juli.Barre73 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 14:32:
[...]
Als je OBN stopt op 2 juli dan heb je dus al veel eerder opgezegd dan dat je KPN bestelde. Dat is wel heel apart...
Je zou zelf op 2 juli de NT er op kunnen klikken en dan kijken of een en ander al werkt. Experiabox en TV decoder moet je zelf wel kunnen aansluiten lijkt me?
Monteursafspraak is niet perse de dag dat de diensten al werken. Dat hangt af van de dag dat Reggefiber je patch in de centrale omzet. Of in jouw geval alleen zet (aangezien die van OBN er dan al af is gehaald door jouw vroege opzegging).
Vandaar dat ik nu een overlap heb. Weet trouwens ook niet of die NTU gewoon op het frame van de OBN modem past of dat ik deze er helemaal moet afschroeven, moet ik maar eens bekijken. Vraag me ook af of je die zelf wel mag installeren?
Verwijderd
De plaats van de HD zenders geen bezwaar?harrytasker schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 14:49:
[...]
Misschien niet geheel duidelijk geweest, heb afgelopen week opgezegd per 1 juli (ivm met de "zenderwijziging") bij Onsbrabantnet en meteen aangevraag bij KPN aangezien de actie nog liep tot 1 juli.
als het fysiek niet past moet Reggefiver ook nog eens langskomen om de ftu te vervangen voor de ntu erop kanharrytasker schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 14:49:
[...]
Misschien niet geheel duidelijk geweest, heb afgelopen week opgezegd per 1 juli (ivm met de "zenderwijziging") bij Onsbrabantnet en meteen aangevraag bij KPN aangezien de actie nog liep tot 1 juli.
Vandaar dat ik nu een overlap heb. Weet trouwens ook niet of die NTU gewoon op het frame van de OBN modem past of dat ik deze er helemaal moet afschroeven, moet ik maar eens bekijken. Vraag me ook af of je die zelf wel mag installeren?
Nee, boeit me niet!Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:25:
[...]
De plaats van de HD zenders geen bezwaar?
Hoop het niet! Lijkt me ook niet handig, we hebben hier keus tussen 17 aanbieders op glasvezel, als Reggefiber elke langs moet komen als mensen overstappen naar een andere provider wordt dat ook een duur geintje lijkt memagneet schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 17:21:
[...]
als het fysiek niet past moet Reggefiver ook nog eens langskomen om de ftu te vervangen voor de ntu erop kan
je zegt zelf dat je niet weet of hij op het frame past of dat je dat eraf moet schroeven. Als iets niet lijkt te passen past het meestal ook niet, maak eens een foto van beide dan wetenw e het zoharrytasker schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 18:21:
[...]
Hoop het niet! Lijkt me ook niet handig, we hebben hier keus tussen 17 aanbieders op glasvezel, als Reggefiber elke langs moet komen als mensen overstappen naar een andere provider wordt dat ook een duur geintje lijkt me
Ook vrij nutteloos dat KPN een NT kastje "voor de monteur" mee stuurt, maar dat die zelf een andere bij zich had.
Maar ik weet niet hoe OBN tegenwoordig werkt, maar in het verleden was bij het verlopen van een abonnement niet meteen de verbinding dicht gegooid. Dus met een beetje geluk gaat niet op 1 juli 00:00u de verbinding uit de lucht.
Ik ben wel benieuwd naar die config voor mijn mikrotik. Heb je deze al ergens staan en zo niet wanneer denk je deze af te hebben?Pogostokje schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 00:28:
Hoppa.
[afbeelding]
Routed IPTV over de Mikrotik, over het eigen netwerk hier (kijk maar naar IP range en het gateway adres).
Er zitten nog wat schoonheidsfoutjes in, maar al met al is niet heel erg ingewikkeld als je even doorhebt wat KPN verwacht.
EDIT: Sorry had de datum van je post niet gezien.
[ Voor 4% gewijzigd door Noahlvb op 27-06-2015 19:44 ]
Zonder foto's kan ik er zo niks meer over zeggen.arnoud_h schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 19:11:
Ik had nog een oud Packetfront modem hangen van OBN, die moest de Reggefiber monteur in ieder geval wel vervangen. Bij mij ging de verbinding 15 minuten voor de monteur aanbelde uit de lucht. Alles bij elkaar 30 minuten offline geweest.
Ook vrij nutteloos dat KPN een NT kastje "voor de monteur" mee stuurt, maar dat die zelf een andere bij zich had.
Maar ik weet niet hoe OBN tegenwoordig werkt, maar in het verleden was bij het verlopen van een abonnement niet meteen de verbinding dicht gegooid. Dus met een beetje geluk gaat niet op 1 juli 00:00u de verbinding uit de lucht.
En ja, KPN stopt wel eens de verkeerde NT in de doos waar op staat "kastje voor de monteur". Dat soort fouten kunnen voorkomen.

Paar dagen terug ontving ik het doe-het-zelf pakket in huis. Zie ik dat er de volgende NT unit bij zit, wat overigens logisch is want de oude is max 100MB/s:

Deze gaat natuurlijk niet passen. Dus ik denk; laat ik KPN vast op de hoogte stellen dat er eerst een monteur van reggefiber nodig is om een nieuwe FTU te komen plaatsen. Helaas, eerst gaat er dus een monteur van KPN komen die dit moet constateren, vervolgens maakt die de afspraak voor mij bij reggefiber. Daarna wordt er door reggefiber een nieuwe FTU geplaatst waarna er weer een KPN monteur moet komen om de klus af te kunnen ronden. Dus.........

Volgens mij is het zo'n vierkante plaat!Barre73 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 19:51:
[...]
Zonder foto's kan ik er zo niks meer over zeggen.
En ja, KPN stopt wel eens de verkeerde NT in de doos waar op staat "kastje voor de monteur". Dat soort fouten kunnen voorkomen.

Zo ziet de acherkant eruit van de nieuwe modem:

Wees gerust. Het gaat wel passen. De KPN monteur heeft hiervoor een ombouwkit bij zich. Voor jouw FTU wordt geen NT meer gemaakt dus krijg je die van de opvolger. En met een speciaal kitje past het alsnog.Convoy schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 20:06:
Traject hier gaat nog iets langer duren ben ik bang. Ik stap over van m'n huidige glasvezel naar nieuw KPN 500/500 abbo. Heb nu reeds in de woning hangen:
[afbeelding]
Paar dagen terug ontving ik het doe-het-zelf pakket in huis. Zie ik dat er de volgende NT unit bij zit, wat overigens logisch is want de oude is max 100MB/s:
[afbeelding]
Deze gaat natuurlijk niet passen. Dus ik denk; laat ik KPN vast op de hoogte stellen dat er eerst een monteur van reggefiber nodig is om een nieuwe FTU te komen plaatsen. Helaas, eerst gaat er dus een monteur van KPN komen die dit moet constateren, vervolgens maakt die de afspraak voor mij bij reggefiber. Daarna wordt er door reggefiber een nieuwe FTU geplaatst waarna er weer een KPN monteur moet komen om de klus af te kunnen ronden. Dus.........![]()
zonder past ook best. alleen hangt ie wat los.Barre73 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 20:31:
[...]
Wees gerust. Het gaat wel passen. De KPN monteur heeft hiervoor een ombouwkit bij zich. Voor jouw FTU wordt geen NT meer gemaakt dus krijg je die van de opvolger. En met een speciaal kitje past het alsnog.
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Dan klopt alles gelukkig..harrytasker schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 20:15:
[...]
Volgens mij is het zo'n vierkante plaat!
[afbeelding]
Zo ziet de acherkant eruit van de nieuwe modem:
[afbeelding]
OBN modem verwijderen:
Lipjes links en rechts indrukken (bovenop te zien op de foto) en schuif tegelijkertijd het modem naar boven. Daarna kan je het modem ervan af halen.
KPN modem plaatsen: Haal eerst het beschermdopje van de connector (dat blauwe ding aan de achterzijde). Kijk goed hoe de zijkanten van het kastje in de sleuven van de FTU kunnen passen. Plaats het kastje aan de LINKERZIJDE van de FTU met de randen op de sleuven en schuif deze rustig naar beneden tot je een klik hoort. Niet forceren maar ook je mag wel drukken.
Als je dit gedaan hebt kan je de stekker in het stopcontact steken. Als je adres gepatcht is in de wijkcentrale gaan er (na een tijdje) twee lampjes branden. De derde brandt als je de experiabox erop aansluit met de bijgeleverde rode CAT5e kabel.
Nu zou het heel mooi zijn als je ergens nog de twee originele kapjes van de FTU hebt bewaard die eraf moesten toen een monteur je OBN modem plaatste. 1 van die 2 moet namelijk op de rechterzijde om de groene connector te beschermen tegen stof e.d.
kleine tip, gebruik de rode kabel niet. deze heeft net als zijn voorgangers voor storingen gezorgd. helpdesk raad deze dan ook af.Barre73 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 20:40:
[...]
Dan klopt alles gelukkig..
OBN modem verwijderen:
Lipjes links en rechts indrukken (bovenop te zien op de foto) en schuif tegelijkertijd het modem naar boven. Daarna kan je het modem ervan af halen.
KPN modem plaatsen: Haal eerst het beschermdopje van de connector (dat blauwe ding aan de achterzijde). Kijk goed hoe de zijkanten van het kastje in de sleuven van de FTU kunnen passen. Plaats het kastje aan de LINKERZIJDE van de FTU met de randen op de sleuven en schuif deze rustig naar beneden tot je een klik hoort. Niet forceren maar ook je mag wel drukken.
Als je dit gedaan hebt kan je de stekker in het stopcontact steken. Als je adres gepatcht is in de wijkcentrale gaan er (na een tijdje) twee lampjes branden. De derde brandt als je de experiabox erop aansluit met de bijgeleverde rode CAT5e kabel.
Nu zou het heel mooi zijn als je ergens nog de twee originele kapjes van de FTU hebt bewaard die eraf moesten toen een monteur je OBN modem plaatste. 1 van die 2 moet namelijk op de rechterzijde om de groene connector te beschermen tegen stof e.d.
G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR
ThnxBarre73 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 20:40:
[...]
Dan klopt alles gelukkig..
OBN modem verwijderen:
[ Voor 3% gewijzigd door harrytasker op 27-06-2015 21:01 ]
zijn fabriek kabels. tussen NT en modem geven deze soms een vertraging van 4 sec. erna is niet zo erg maar wel ervoor.Waterlelie schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 20:51:
Heel Nederland hangt aan dit soort patchkabels aaneen...dan heeft KPN zeker de uitvalers opgekocht?
Je hebt ze zeker gehad. Maar grote kans dat de monteur ze destijds meenam. Later werd pas bekend dat ze hadden moeten blijven liggen in de meterkast voor later (zoals nu bijvoorbeeld).harrytasker schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 20:59:
[...]
ThnxKapjes moet ik nog eens kijken, kan niet zeggen dat ik die ooit gezien/gekregen heb...
En als jouw modem tegelijkertijd met het invoeren van de kabel en maken van de aansluiting is gebeurd, dan hebben die kapjes er hooguit een paar minuten op gezeten.
Het beschermkapje dat je van die blauwe connector afhaalt past ook weer op de groene connector van de FTU. Daarmee bescherm je dan in ieder geval nog iets.
Bedankt voor alle info. Kapjes helaas jammer, misschien dat de monteur er toevallig nog eentje heeft....Barre73 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:05:
[...]
Je hebt ze zeker gehad. Maar grote kans dat de monteur ze destijds meenam. Later werd pas bekend dat ze hadden moeten blijven liggen in de meterkast voor later (zoals nu bijvoorbeeld).
En als jouw modem tegelijkertijd met het invoeren van de kabel en maken van de aansluiting is gebeurd, dan hebben die kapjes er hooguit een paar minuten op gezeten.
Het beschermkapje dat je van die blauwe connector afhaalt past ook weer op de groene connector van de FTU. Daarmee bescherm je dan in ieder geval nog iets.
Laten we het hopen. FTU hoeft dus niet vervangen te worden door reggefiber? Op die kit gaat de nieuwe NT gewoon passen? Wat voor een kit is dat eigenlijk? Is hier meer info over te vinden online toevallig?Barre73 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 20:31:
[...]
Wees gerust. Het gaat wel passen. De KPN monteur heeft hiervoor een ombouwkit bij zich. Voor jouw FTU wordt geen NT meer gemaakt dus krijg je die van de opvolger. En met een speciaal kitje past het alsnog.
[ Voor 5% gewijzigd door Convoy op 28-06-2015 01:02 ]
[KPN] Glasvezel
[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 28-06-2015 08:41 ]
Noahlvb schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 19:43:
[...]
Ik ben wel benieuwd naar die config voor mijn mikrotik. Heb je deze al ergens staan en zo niet wanneer denk je deze af te hebben?
EDIT: Sorry had de datum van je post niet gezien.
Linken naar paginanummers is niet handig, aangezien iedereen een andere indeling kan hebben. Beter is het om naar de post zelf te verwijzen: vr6-only in "[KPN] Glasvezel"Barre73 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 08:40:
Nee, FTU hoeft niet vervangen te worden. Dit is al eerder aan bod gekomen. Zie deze pagina (vanaf dinsdag 21 april 21.49 uur)
[KPN] Glasvezel
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Ik heb erg benieuwd hoe je dit nu gedaan hebPogostokje schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 00:28:
Hoppa.
[afbeelding]
If it aint broke, fix it till it is!
De HD-decoder die erbij geleverd wordt, is ten opzichte van de Cisco decoder die ik van Ziggo had, superklein. Hij weegt ook nagenoeg niets. Maar hij werkt top! Niet na inschakelen een halve minuut moeten wachten voordat ik TV kan kijken, of radio luisteren. Hij is gelijk aan en hij zapt echt supersnel!
Porteren van mijn vaste telefoonnummer was ook goed gegaan, dus dat was ook fijn.
En last but not least: de internetsnelheid. Ik haal 507/507, heel wat sneller dan ik gewend was bij Ziggo. Ok, ik had daar een 90/9 abonnement, dus dat mag je niet direct met elkaar vergelijken. Wat ik wel merk is dat de stabiliteit van de internetverbinding veel beter is.
Als ik thuiswerk maak ik een VPN verbinding via Cisco VPN Client. Bij Ziggo werd ik er zeker 4 keer per thuiswerkdag uitgegooid. Met KPN blijft hij gewoon stabiel.
Al met al zeer tevreden over KPN glasvezel tot dusver!
Beeld van de HD Glaszenders is heel goed, beeld van de andere HD-zenders vind ik op mijn 42 en 32 inch tv's ook prima.
Internet via glasvezel is een stuk responsiever dan kabelinternet. Ook internet via VDSL van KPN, wat ik een paar maanden heb gehad, vond ik beter dan Ziggo.
Dit topic is gesloten.