☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Dat is eigenlijk toch te gek voor woorden? Of kan je die kanalen 701, 702, etc via een voorkeurenlijstje weer mappen naar 1, 2, etc? Ik heb dit soort onzin eerder gezien bij digitale TV van UPC, en die mensen keken ook alleen maar SD simpelweg omdat ze op 1, 2, etc van de AB drukken. Hoe moeilijk kan je het maken voor je klanten?magneet schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:50:
waarschijnlijk weten die mensen niet beter dan dat ze gewoon kanalen 1 t/m 10 gebruiken. KPN heeft namelijk de HD zenders op aparte kanalen zitten: 701 en hoger en de nog hogere bitrates op 661 en hoger maar die zijn niet beschikbaar op de motorola boxjes.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Menu > instellingen > sysyeeminstellingen > hd functie onderaan. Staat deze aan of uit? Meestal is dat namelijk het probleem.Blaffeh schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:56:
[...]
Bingo! Ze zijn inderdaad overgegaan van KPN adsl naar vezel, zelfde box. Ik denk dat het 'em daar in zit. Zal er binnenkort eens achteraan gaan.
Ga ik checken!rolandos582 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 14:09:
[...]
Menu > instellingen > sysyeeminstellingen > hd functie onderaan. Staat deze aan of uit? Meestal is dat namelijk het probleem.
Ik zou zeggen. Laat het afhangen van 2 dingen.
1. Abonnement
2. IPTV Decoder output resolutie.
Ik heb dit ook aangegeven tijdens mijn laatste telefoon enquête.
en beschikbare bandbreedte (hd <> hd glas)vDorst schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 14:46:
Ik snap het ook niet wat er zo moeilijk is aan het verwijderen van dubble zenders.
Ik zou zeggen. Laat het afhangen van 2 dingen.
1. Abonnement
2. IPTV Decoder output resolutie.
Ik heb dit ook aangegeven tijdens mijn laatste telefoon enquête.
You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law
Het probleem was nog niet opgelost. Heb KPN weer gebeld en er is ondertussen weer een monteur.
Deze heeft niets gedaan omdat het niet meer nodig was. Hij heeft alleen gemeld dat het probleem verholpen zou moeten zijn. Voordat hij bij mij was had hij de lijn nog gecontroleerd. Er was al bijna 24 uur geen onderbreking meer. Deze periode kwam heel toevallig overeen met onderhoud in de centrale
Ik heb hetzelfde. Woon je toevallig ook in Zuid Holland?Athome schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 21:10:
[...]
Het probleem was nog niet opgelost. Heb KPN weer gebeld en er is ondertussen weer een monteur.
Deze heeft niets gedaan omdat het niet meer nodig was. Hij heeft alleen gemeld dat het probleem verholpen zou moeten zijn. Voordat hij bij mij was had hij de lijn nog gecontroleerd. Er was al bijna 24 uur geen onderbreking meer. Deze periode kwam heel toevallig overeen met onderhoud in de centrale
Vandaag zijn de Hirschmann Moka 32's binnen gekomen. Ik had ze voornamelijk aangeschaft voor de woonkamer. Daar haal ik met AV600 Powerline zo'n 40-50 Mbps en dat geeft soms problemen met 1080p films. Met de Moka 32 haal ik daar nu 80-90 Mbps. (Gemeten met iperf en 1 Gbps switch aan beide kanten.) Niet helemaal wat ik er van had verwacht, maar dat moet genoeg zijn om van de problemen af te zijn. Ik heb getest zowel rechtstreeks op de coax naar de woonkamer en via de versterker, en dat maakt qua snelheid geen verschil. Via de versterker (of splitter) aansluiten is nodig als je meer dan 1 locatie met MoCa wil bereiken.RichieB schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 12:32:
Hier is een Hirschmann Moka 32 (moca 2.0) in de aanbieding en een PDF met een aardig plaatje op pagina 4. Ik ben benieuwd of mijn brakke (vastzittende) COAX kabel dit aan kan. Met powerline haal ik nu zo'n 50 Mbps dus sneller wordt het altijd.
Ik heb ook coax liggen naar de slaapkamer, dus ik had een 3e MoCa kastje besteld. Daar haal ik met Powerline 75 Mbps maar met de Moka 32 maar 65 Mbps. Die gaat dus terug.
Dit bevestigt voor mij dat de coax die er ligt echt brak is (helaas zit hij muurvast), maar misschien had ik beter voor Powerline AV1200 kunnen gaan. Dat is ongeveer even duur.
Ik heb een tijd zitten googlen, maar de informatie die ik kan vinden is tegenstrijdig en verre van compleet. Het lijkt er op dat de router een igmp proxy wordt, en dan multicast gaat routeren tussen vlan-4 en het interne lan. Als dat juist is, blijft vlan 4 dus bestaan, en zou de "oude" methode door de set-top boxjes rechtstreeks in vlan 4 te zetten dus moeten blijven werken?
ik denk dat dat idd de manier is, is ook makkelijk uit te testen aangezien bestaande iptv kastjes gewoon zouden moeten werken met routed iptv (alhoewel mijn 1853's dus begonnen te haperen om de 5 á 10 minuten en ik even naar een andere zender toe moest. Het leek op een andere igmp proxy die nog actief was maar het speelde zelfs met alleen dat ding aangesloten op de v10)sl1000 schreef op zondag 21 juni 2015 @ 00:20:
is er hier iemand die duidelijk kan uitleggen hoe routed IPtv van KPN nu eigenlijk werkt, en wat we moeten aanpassen in onze eigen routers om dit te kunnen gebruiken? (Dan wel óf we iets moeten willen aanpassen)
Ik heb een tijd zitten googlen, maar de informatie die ik kan vinden is tegenstrijdig en verre van compleet. Het lijkt er op dat de router een igmp proxy wordt, en dan multicast gaat routeren tussen vlan-4 en het interne lan. Als dat juist is, blijft vlan 4 dus bestaan, en zou de "oude" methode door de set-top boxjes rechtstreeks in vlan 4 te zetten dus moeten blijven werken?
DMZ naar je eigen router en Wifi van de EB uitgeschakeld. Is nog maar een paar dagen zo maar werkt allemaal naar behoren
Dan doe je dus dubbel NAT. En dat is eigenlijk twee keer te veel.Athome schreef op zondag 21 juni 2015 @ 12:52:
Wat ik zelf gedaan, is mijn eigen router achter de EB gezet en de beide TV's op de EB aangesloten laten. Je situatie moet dit toelaten uiteraard.
DMZ naar je eigen router en Wifi van de EB uitgeschakeld. Is nog maar een paar dagen zo maar werkt allemaal naar behoren
dan kan je beter de methode van netwerkje.com gebruiken en dan vlan 4 ook naar de eb laten lopen dan werken de iptv boxjes ook gewoon weer normaal. Dubbel nat is niet iets waar je blij van gaat worden.Athome schreef op zondag 21 juni 2015 @ 12:52:
Wat ik zelf gedaan, is mijn eigen router achter de EB gezet en de beide TV's op de EB aangesloten laten. Je situatie moet dit toelaten uiteraard.
Verwijderd
[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2015 20:49 ]
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Verwijderd
Sorry hoor, maar DVB-c is zo digitaal als het meer kan zijn en tevens een wereld standaard voor digitale TVTheVMaster schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 23:24:
[...]
Inderdaad.......dat hele CAI gebeuren is toch gewoon ZWAAR achterhaald.....alles gaat tegenwoordig over IP...dus ook TV
ook zou via de catv vezel bv dab+ simpel doorgegeven worden dus geen externe kastjes en twee afstands- bedieningen ook zijn 90% van de huidige binnenhuis installaties nog steeds op coax gebaseerd.
Dat is inderdaad waar, maar volgens mij nog steeds over een CAI kabeltje. Ik verwacht ook niet dat volgend jaar alles ineens IPTV is, maar dat is wel de next-step. Kijk naar diensten als VIdeoland, Pathe Thuis, Netflix...allemaal IP-based. Overigens vergelijkbaar met telefonie, ISDN was ook digitaal alleen is VOIP toch echt the way to go......dat zal met TV ook zo gaan....en Nederland loopt daarin volgens mij redelijk voorop....Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2015 @ 20:34:
[...]
Sorry hoor, maar DVB-c is zo digitaal als het meer kan zijn en tevens een wereld standaard voor digitale TV
ook zou via de catv vezel bv dab+ simpel doorgegeven worden dus geen externe kastjes en twee afstands- bedieningen ook zijn 90% van de huidige binnenhuis installaties nog steeds op coax gebaseerd.
Ik heb zojuist alle coax en telefonie bekabeling verwijderd uit huis. Ouwe meuk. Hahaha.Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2015 @ 20:34:
[...]
Sorry hoor, maar DVB-c is zo digitaal als het meer kan zijn en tevens een wereld standaard voor digitale TV
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Dan hoop ik voor je dat je meteen kwalitatief goeie UTP kabel er achteraan getrokken hebt. Beter dan die moderne wireless rommel :-)Tylen schreef op zondag 21 juni 2015 @ 21:18:
[...]
Ik heb zojuist alle coax en telefonie bekabeling verwijderd uit huis. Ouwe meuk. Hahaha.
Morgenvroeg komt hier de Reggefiber monteur langs voor de overstap van OnsBrabantnet naar KPN Ain1. Ik zit al te duimen, mijn ervaringen met KPN migraties zijn niet heel positief
Ik heb het hier nu ook zo werken, Experiabox in DMZ en alles verder aangesloten via mijn Archer C7, dit gaat in de toekomst nog wel veranderen als ik een managed switch heb maar voor nu is dit de enige manier dat ik het werkende kon krijgen zonder problemen.RichieB schreef op zondag 21 juni 2015 @ 13:10:
[...]
Dan doe je dus dubbel NAT. En dat is eigenlijk twee keer te veel.Als het werkt: prima, maar ik zou het niet aanraden.
Muahh, dat verschilt nog wel. Heb je een groot huis, en wil je niet dat je maar 1 gesprek tegelijk kan voeren? Dan is ISDN sowieso the way to go. Wil je zakelijk + prive gescheiden en ook nog een fax nummertje hebben? En wellicht wil de dochter ook nog een eigen nummer? Dan is ISDN ook de baasTheVMaster schreef op zondag 21 juni 2015 @ 20:44:
[...]
Dat is inderdaad waar, maar volgens mij nog steeds over een CAI kabeltje. Ik verwacht ook niet dat volgend jaar alles ineens IPTV is, maar dat is wel de next-step. Kijk naar diensten als VIdeoland, Pathe Thuis, Netflix...allemaal IP-based. Overigens vergelijkbaar met telefonie, ISDN was ook digitaal alleen is VOIP toch echt the way to go......dat zal met TV ook zo gaan....en Nederland loopt daarin volgens mij redelijk voorop....
ISDN heeft vele voordelen ten opzichte van VOIP op het gebied van MKB/zakelijk/mensen met grote huizen/mensen die veel bellen en wisselgesprekken etc willen.
CAT 6?Tylen schreef op zondag 21 juni 2015 @ 22:18:
Uiteraard en zelfs glas tussen de verdiepingen.

Nu ben ik wel benieuwd, wat is de reden van overstap van OnsBrabantnet naar KPN? Overigens zal dit vast wel goed gaan, tenzij de onderaannemer van Reggefiber weer ''ziek'' is. Maar dat is niet te hopen.arnoud_h schreef op zondag 21 juni 2015 @ 22:10:
[...]
Dan hoop ik voor je dat je meteen kwalitatief goeie UTP kabel er achteraan getrokken hebt. Beter dan die moderne wireless rommel :-)
Morgenvroeg komt hier de Reggefiber monteur langs voor de overstap van OnsBrabantnet naar KPN Ain1. Ik zit al te duimen, mijn ervaringen met KPN migraties zijn niet heel positief
Maar voor de rest kan er weinig fout gaan aan een patch in wijkcentrale + ftu.
Voor mij was de reden de post-Digitenne aanbieding. Dus voor 12,50 in de maand een jaar lang Alles-in-1 Standaard met glasvezel.[b]rolandos582 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 02:22:
[...]
Nu ben ik wel benieuwd, wat is de reden van overstap van OnsBrabantnet naar KPN? Overigens zal dit vast wel goed gaan, tenzij de onderaannemer van Reggefiber weer ''ziek'' is. Maar dat is niet te hopen.
Maar voor de rest kan er weinig fout gaan aan een patch in wijkcentrale + ftu.
Ik heb nu een managed switch direct aangesloten op de NTU. Van daaruit gaat VLAN 7 naar de EB, die alleen de telefonie doet. De rest gaat naar mijn Netgear Nighthawk met standaard firmware, die verdeelt de boel weer naar VLAN 4 en 6 (richting twee aparte switches voor IPTV resp. Internet).1shot1kill schreef op zondag 21 juni 2015 @ 22:43:
[...]
Ik heb het hier nu ook zo werken, Experiabox in DMZ en alles verder aangesloten via mijn Archer C7, dit gaat in de toekomst nog wel veranderen als ik een managed switch heb maar voor nu is dit de enige manier dat ik het werkende kon krijgen zonder problemen.
Works like a charm. Alles Gigabit i.c.m. managed switches, CAT6 bekabeling. In de meterkast met een groot patchpaneel en op de eindpunten met in- en opbouw connectoren.
Even voor mijn beeldvorming. Moet je voor VLAN4 in combinatie met routed iTV ook een werkende internetverbinding hebben? Als dat zo is kun je naar mijn idee geen eigen router hebben die alleen internet doet. Omdat de EB reeds is ingelogd met PPPOE. Pleaz correct me if I'm wrong.magneet schreef op zondag 21 juni 2015 @ 14:35:
[...]
dan kan je beter de methode van netwerkje.com gebruiken en dan vlan 4 ook naar de eb laten lopen dan werken de iptv boxjes ook gewoon weer normaal. Dubbel nat is niet iets waar je blij van gaat worden.
De enige optie is dan inderdaad DMZ...
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het zou mooi zijn als de setup er alsvolgt uitziet (simpel uitgetekend):
Glasvezel NTU
\/
Managed Switch met vlan support
\/
EB (VLAN7 en 4) en Eigen Router (VLAN 6) PPPoE
Kortom mocht routed iTV toch een werkende internet lijn nodig hebben, dan moet de EB ook VLAN6 hebben en ingelogd zijn via PPPoE. Dan kun je je eigen router niet meer via bovenstaand schema gebruiken. Allemaal zeer verwarrend als je hier niet dagelijks mee bezig bent.
Glasvezel tussen verdiepingen? Wat is daar de toegevoegde waarde van?Tylen schreef op zondag 21 juni 2015 @ 22:18:
Uiteraard en zelfs glas tussen de verdiepingen.
Het is bewerkelijk, de apparatuur die je aan beide zijden nodig hebt is duurder en als klap op de vuurpijl: Het glassignaal wordt door KPN in de NT al omgezet naar een Ethernetsignaal en jij zet dat volgens eigen zeggen dan weer om in een glassignaal.
Dat lijkt me dan een overbodige actie die je snelheid nooit kan vergroten eerlijk gezegd.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ehh...je kunt toch ook gewoon 2 of 3 VOIP lijntjes nemen? Heb hier een N300 IP van Gigasetn hangen, die kan naast één PSTN lijn ook 6 VOIP lijntjes herbergen.....dus ik zie niet in waarom je dan nog dat 'ouderwetse' ISDN zou willen hebben..rolandos582 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 02:22:
[...]
Muahh, dat verschilt nog wel. Heb je een groot huis, en wil je niet dat je maar 1 gesprek tegelijk kan voeren? Dan is ISDN sowieso the way to go. Wil je zakelijk + prive gescheiden en ook nog een fax nummertje hebben? En wellicht wil de dochter ook nog een eigen nummer? Dan is ISDN ook de baas![]()
ISDN heeft vele voordelen ten opzichte van VOIP op het gebied van MKB/zakelijk/mensen met grote huizen/mensen die veel bellen en wisselgesprekken etc willen.
Werkt de N300 IP goed met KPN glasvezel?TheVMaster schreef op maandag 22 juni 2015 @ 11:55:
[...]
Ehh...je kunt toch ook gewoon 2 of 3 VOIP lijntjes nemen? Heb hier een N300 IP van Gigaset hangen, die kan naast één PSTN lijn ook 6 VOIP lijntjes herbergen.....dus ik zie niet in waarom je dan nog dat 'ouderwetse' ISDN zou willen hebben..
Ik ben nog geen KPN klant, zit nog bij Vodafone, maar bij Vodafone (glas) werkt het niet goed.
Zal te maken hebben met de VoIP instellingen die Vodafone zelf gebruikt voor telefonie.
Ehh....ja hoor, want je sluit je KPN foonlijn gewoon aan als analoge lijn. VOIP instellingen van KPN zijn niet vrijgegeven...dus daar hangen mijn Voipbuster lijntjes nog aanHoppyF schreef op maandag 22 juni 2015 @ 11:57:
[...]
Werkt de N300 IP goed met KPN glasvezel?
Ik ben nog geen KPN klant, zit nog bij Vodafone, maar bij Vodafone (glas) werkt het niet goed.
Zal te maken hebben met de VoIP instellingen die Vodafone zelf gebruikt voor telefonie.
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Ik zou de router rechtstreeks op de switch plaatsen anders heb je twee keer NAT. Voor TV en Telefonie gewoon via de EB. Dit staat ook beschreven op netwerkje.com:debom schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:00:
[...]
Even voor mijn beeldvorming. Moet je voor VLAN4 in combinatie met routed iTV ook een werkende internetverbinding hebben? Als dat zo is kun je naar mijn idee geen eigen router hebben die alleen internet doet. Omdat de EB reeds is ingelogd met PPPOE. Pleaz correct me if I'm wrong.
De enige optie is dan inderdaad DMZ...
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het zou mooi zijn als de setup er alsvolgt uitziet (simpel uitgetekend):
Glasvezel NTU
\/
Managed Switch met vlan support
\/
EB (VLAN7 en 4) en Eigen Router (VLAN 6) PPPoE
Kortom mocht routed iTV toch een werkende internet lijn nodig hebben, dan moet de EB ook VLAN6 hebben en ingelogd zijn via PPPoE. Dan kun je je eigen router niet meer via bovenstaand schema gebruiken. Allemaal zeer verwarrend als je hier niet dagelijks mee bezig bent.

Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB
Dat begrijp ik. Maar op netwerkje.com wordt er vanuit gegaan dat IPTV bridged is. Volgens mij ontvanger is mijn verbinding routed. Ik heb ook 192.168.2.x ip adres. Wat zoveel betekend dat het IPadres is verkregen van de EB.Baiko schreef op maandag 22 juni 2015 @ 13:11:
[...]
Ik zou de router rechtstreeks op de switch plaatsen anders heb je twee keer NAT. Voor TV en Telefonie gewoon via de EB. Dit staat ook beschreven op netwerkje.com:
[afbeelding]
Verder heb ik precies zoals daar aangegeven mijn setup aangesloten, met het verschil dat ik VLAN 7 en de EB achterwege heb gelaten omdat ik toch niets met telefonie ga doen.
Ik heb een snelle en stabiele Internet verbinding naar mijn router toe, maar de settop boxes voor IPTV doen het niet.
Sluit ik op VLAN 4 de WAN poort van de EB aan, en daarna op de LAN poort de settopbox komt het opstarten van de decoder tot aan het 5e groene vlakje, die geel blijft.
Toen ik eerder vanochtend de EB op de NT aansloot, dus zonder de managed switch er tussen werkte TV prima.
Waar ik me wel over verbaas is dat de snelheid (wireless naar mijn eigen router) van de KPN verbinding hoger ligt dan ik met OnsBrabantnet wist te halen:

En qua upload ook hoger ligt dan de opgegeven lijnsnelheid (100/100).
Is dat een verschil in backbone, of komt dit (ook) door de nieuwere glasmodule NT?
[ Voor 85% gewijzigd door arnoud_h op 22-06-2015 15:29 ]
Dat is iets waar ik persoonlijk niet wakker van kan liggen.sl1000 schreef op zondag 21 juni 2015 @ 16:09:
Los daar van, dan heb je weer een extra stroom vretend apparaat. Elke 15 euro aan stroom per jaar die ik kan uitsparen is meegenomen :-)
Ja maar jij bent slim en snapt dat. Probeer dat maar aan een oud vrouwtje of aan een gemiddeld gezin uit te leggen met 0 ict kennis. Die hebben zoiets van wtff? Maar je hebt gelijk, werkt net zo goed op die manierTheVMaster schreef op maandag 22 juni 2015 @ 12:03:
[...]
Ehh....ja hoor, want je sluit je KPN foonlijn gewoon aan als analoge lijn. VOIP instellingen van KPN zijn niet vrijgegeven...dus daar hangen mijn Voipbuster lijntjes nog aan
haharolandos582 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 16:14:
[...]
Ja maar jij bent slim en snapt dat. Probeer dat maar aan een oud vrouwtje of aan een gemiddeld gezin uit te leggen met 0 ict kennis. Die hebben zoiets van wtff? Maar je hebt gelijk, werkt net zo goed op die manier
Zakelijk : http://www.kpn.com/zakeli...erdere-telefoonlijnen.htmTheVMaster schreef op maandag 22 juni 2015 @ 17:41:
[...]
haha'k dacht trouwens dat ISDN niet meer te krijgen was overigens...dat KPN alles naar VOIP wilde sturen?
Maar ISDN + PSTN is volgens mij niet meer leverbaar particulier.
Duur geintje trouwens als ik dit mag geloven : http://www.teledatacom.nl...en%20PSTN%20en%20ISDN.pdf
PSTN en ISDN zijn nog zeker te bestellen, hetzij niet meer zo breed uitgemeten op hun site. Je kunt gewoon nog belbasis of Belvrij nemen, en dan staat er ergens onder dat je een toeslag van €4,00 betaalt voor ISDN1 en iets meer voor ISDN2. Heb overigens ergens wel gelezen dat ISDN er voorjaar 2016 uitgaat. Heeft volgens mij te maken dat ze het niet icm Vectored VDSL willen/kunnen toepassen. PSTN willen/kunnen ze er wel naast doen, dus dat blijft langer beschikbaar.rolandos582 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 17:47:
[...]
Zakelijk : http://www.kpn.com/zakeli...erdere-telefoonlijnen.htm
Maar ISDN + PSTN is volgens mij niet meer leverbaar particulier.
Duur geintje trouwens als ik dit mag geloven : http://www.teledatacom.nl...en%20PSTN%20en%20ISDN.pdf
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
http://www.kpn.com/prive/...s-abonnement/belbasis.htmtimmie1 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 17:51:
[...]
PSTN en ISDN zijn nog zeker te bestellen, hetzij niet meer zo breed uitgemeten op hun site. Je kunt gewoon nog belbasis of Belvrij nemen, en dan staat er ergens onder dat je een toeslag van €4,00 betaalt voor ISDN1 en iets meer voor ISDN2. Heb overigens ergens wel gelezen dat ISDN er voorjaar 2016 uitgaat. Heeft volgens mij te maken dat ze het niet icm Vectored VDSL willen/kunnen toepassen. PSTN willen/kunnen ze er wel naast doen, dus dat blijft langer beschikbaar.
Hmm klopt wel ja, blijft toch een duur geintje dat isdn/voip only.
Mijn schoonouders hebben dat nu nog steeds....die hebben telefoon bij KPN, TV bij Ziggo en internet bij ehh..Online ofzo. Gelukkig kunnen ze volgende maand eindelijk overstappen naar een Triple Play bundel bij KPN of Ziggo...rolandos582 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 17:56:
[...]
http://www.kpn.com/prive/...s-abonnement/belbasis.htm
Hmm klopt wel ja, blijft toch een duur geintje dat isdn/voip only.
TheVMaster schreef op maandag 22 juni 2015 @ 17:58:
[...]
Mijn schoonouders hebben dat nu nog steeds....die hebben telefoon bij KPN, TV bij Ziggo en internet bij ehh..Online ofzo. Gelukkig kunnen ze volgende maand eindelijk overstappen naar een Triple Play bundel bij KPN of Ziggo...

Ik zie dat zo af en toe nog wel voorbij komen, alles verschillend bij verschillende providers. Ook onhandig met al die verschillende facturen.
Maar wel handig als bijv. internet een storing heeft, dan kun je altijd nog tv kijken, bellen en internetten via een inbelverbinding.rolandos582 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 18:05:
[...]
Ik zie dat zo af en toe nog wel voorbij komen, alles verschillend bij verschillende providers. Ook onhandig met al die verschillende facturen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Dat is ook het enige voordeel, maar of dat opweegt tegen de kosten? Denk het niet.timmie1 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 19:46:
[...]
Maar wel handig als bijv. internet een storing heeft, dan kun je altijd nog tv kijken, bellen en internetten via een inbelverbinding.
Telefonie 30 eu, tv 20 en Internet 25? Denk dat je gemiddeld zo 75 kwijt bent.
Nu viel het mij op in de log van de switch dat deze multicast groepen creëert en na 5 sec weer verwijdert. Fulltime, alleen als IPTV actief is. LIJKT mij niet goed, hoewel tv prima werkt, als Bridged. Is dit normaal of doe ik iets verkeerd?
Laten we het inderdaad ook niet te duur maken....maar we (m'n zwager of ik) gaan ze er wel bij helpen. Heb al uitgerekend dat het ze 10-20 euro per maand kan schelen....helaas nog geen glasvezel, dus ik denk dat ze voor Ziggo gaan....rolandos582 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 18:05:
[...]
![]()
hoe duur wil je het voor jezelf maken, jij helpt ze wel aan een abbonementje bij KPN toch
![]()
Kun je uitleggen hoe je de IGMP snooping instelt op de dlink? Ik heb naar de instellingen gekeken maar ik kwam er niet uit...sambaloedjek schreef op maandag 22 juni 2015 @ 21:11:
Ik gebruik een tplink sg3210 voor de vlans te splitten (netwerkje methode 1); werkt perfect. Met o.a. mijn beide IPTV kastjes direct wired op deze switch, en volledig vlan geïsoleerd met de rest van de internet/tel poorten. Igmp snooping staat uiteraard aan want ik wil geen multicasting op de andere poorten.
Nu viel het mij op in de log van de switch dat deze multicast groepen creëert en na 5 sec weer verwijdert. Fulltime, alleen als IPTV actief is. LIJKT mij niet goed, hoewel tv prima werkt, als Bridged. Is dit normaal of doe ik iets verkeerd?
Verwijderd
Ja nu een 1 Gbit NT vermoedelijk en voorheen een 100 Mbit NT.arnoud_h schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:27:
Waar ik me wel over verbaas is dat de snelheid (wireless naar mijn eigen router) van de KPN verbinding hoger ligt dan ik met OnsBrabantnet wist te halen:
[afbeelding]
En qua upload ook hoger ligt dan de opgegeven lijnsnelheid (100/100).
Is dat een verschil in backbone, of komt dit (ook) door de nieuwere glasmodule NT?
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Kortom. Voor Switched mode IPTV geldt dit plaatje.Ioramus schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:16:
In het plaatje hangt de STB direct aan de switch dus moet het untagged zijn, de STB zelf gebruikt geen VLAN, de EB doet VLAN assignment (in switched mode) op basis van MAC adres. Als je de EB gebruikt voor je IPTV dan moet je inderdaad VLAN 4 tagged naar de EB instellen.

Nog een tip hoe ik de kabel toch los kan krijgen en eventueel kan vermijden dat kabels in het vervolg vast gaan zitten?
Heb ik ook gehad. Heb je al geprobeerd deze vanaf de andere kant eruit te trekken? Dat lukte bij mij wel...kdbruin schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 10:48:
Even een vraagje voor de kabeltrekkers onder ons. Gisteren geprobeerd m'n coax kabel die vanuit de meterkast naar de slaapkamer gaat eruit te trekken maar deze zit muurvast. Ik heb deze zo'n 14 jaar geleden zelf getrokken dus hij zou er ook weer uit moeten kunnen, zou je zeggen.
Nog een tip hoe ik de kabel toch los kan krijgen en eventueel kan vermijden dat kabels in het vervolg vast gaan zitten?
Ook geprobeerd maar ook vanaf die kant geen beweging in te krijgen.1975Mark30 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 10:58:
Heb ik ook gehad. Heb je al geprobeerd deze vanaf de andere kant eruit te trekken? Dat lukte bij mij wel...
Routes moet je vooral niet mee bemoeien, dit word aan de kant van KPN geregeld. Je krijgt VLAN 4 binnen vanaf de vezel (trunk met VLAN 4,6,7) en zet deze een op een door naar VLAN 4 op je interne netwerk. Meer hoeft er niet te gebeuren. Als het goed is gebruik je ook een switch, geen routerIoramus schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 10:18:
Denk het wel, je kan het ook op je eigen router doen volgens mij - als je maar weet welke route je naar VLAN4 over de WAN trunk moet routeren. Hoop dat iemand dat weet?
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Zo werkt het met routed iTV dus niet meer, je STB's krijgen een IP in je LAN, die zijn niet meer gescheiden. Sowieso zette je VLAN 4 niet zomaar door natuurlijk, die hoorde enkel op de poorten waar een STB op zat.chickpoint schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 11:37:
[...]
Routes moet je vooral niet mee bemoeien, dit word aan de kant van KPN geregeld. Je krijgt VLAN 4 binnen vanaf de vezel (trunk met VLAN 4,6,7) en zet deze een op een door naar VLAN 4 op je interne netwerk. Meer hoeft er niet te gebeuren. Als het goed is gebruik je ook een switch, geen router
Routed iTV is inderdaad een ander verhaaltje. Heeft toevallig iemand al uitgeplozen of die dit op een eigen router aan de praat heeft kunnen krijgen? Heb wel een experiabox V9 maar geen idee of daar al router iTV op zit (dat ding word alleen maar aangesloten als ik support van KPN nodig heb aka nooit).DizzyWeb schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 11:54:
[...]
Zo werkt het met routed iTV dus niet meer, je STB's krijgen een IP in je LAN, die zijn niet meer gescheiden. Sowieso zette je VLAN 4 niet zomaar door natuurlijk, die hoorde enkel op de poorten waar een STB op zat.
En natuurlijk zetten we VLAN 4 alleen door naar de poortjes waar we het nodig hebben. Ik heb alleen gezegd dat het naar VLAN 4 moet niet dat het op elke poort thuis hoort
Klopt. Routed heeft een IP vanuit het EB segment. In mijn geval 192.168.2.x en Bridged heeft een 10.x.x.x adres.Ioramus schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 12:13:
Je kan op je STB bij instellingen bekijken of je STB al een IP van lokale LAN krijgt, dan is het routed.
Je kunt het ook zien in het onderste netwerk menu (menu naam even ontschoten).
De STB's kunnen zowel in bridged als routed mode draaien?debom schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 12:29:
[...]
Klopt. Routed heeft een IP vanuit het EB segment. In mijn geval 192.168.2.x en Bridged heeft een 10.x.x.x adres.
Je kunt het ook zien in het onderste netwerk menu (menu naam even ontschoten).
Ik heb gisteren de overstap aangevraagd van XS4ALL naar KPN en zou graag mijn huidige setup (eigen router) willen blijven gebruiken. Ik heb zelf VLAN4 via een managed switch doorgezet naar de STB's.
Jep we zitten net op de rand van de verandering. Het is natuurlijk nog wel mogelijk om internet via je eigen router te laten werken, maar voor het iTV gedeelte zal je dan weer de experiabox nodig hebben.Stefan© schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 13:34:
[...]
De STB's kunnen zowel in bridged als routed mode draaien?
Ik heb gisteren de overstap aangevraagd van XS4ALL naar KPN en zou graag mijn huidige setup (eigen router) willen blijven gebruiken. Ik heb zelf VLAN4 via een managed switch doorgezet naar de STB's.
[ Voor 54% gewijzigd door chickpoint op 23-06-2015 13:35 ]
Ik vind het zelf juist prettig dat ik mijn router een reboot kan geven zonder dat de TV wordt onderbroken.chickpoint schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 13:34:
Ik weet dat die van mij in ieder geval bridged aangesloten zijn. Ik zet namelijk VLAN 4 direct door naar mijn STBs. Misschien een leuk projectje voor in t weekend om er eens mee aan te klooien om te kijken of ik het routed ook aan de gang kan krijgen.
... daar zou ik niet te veel op in zetten.chickpoint schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 13:34:
(...) maar voor het iTV gedeelte zal je dan weer de experiabox nodig hebben.
... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.
Dat begrijp ik volkomen! Alleen is het toch wel leuk om een keertje mee te spelen en toch stiekem die experiabox een beetje te boycottenStefan© schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 13:36:
[...]
Ik vind het zelf juist prettig dat ik mijn router een reboot kan geven zonder dat de TV wordt onderbroken.
Leg uit! Ben benieuwd naar jou visie. Tot nu toe zie ik het met experiabox nog als werkbare oplossing. Ideaal is natuurlijk anders!Pogostokje schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 14:01:
[...]
... daar zou ik niet te veel op in zetten.
^-- Dit.Ioramus schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 15:43:
Wat je nodig hebt is dat je de ip range moet weten welke je naar VLAN4 moet routeren, dan kun je weer een eigen router voor IPTV gebruiken.
En helaas heb ik een V8 die (nog) niet aan routed IPTV doet op dit moment, dus ik kan het niet afkijken.
Daarom staat er nog geen tutorial op netwerkje.com (dit even als generiek antwoord op de dagelijkse mails die ik hier over krijg). Ik zou wel willen, maar ik heb het niet thuis, dus ik kan er niks over zeggen.
Misschien dat er een lieve KPN'er meeleest die mij kan helpen aan een V9/V10?
Nope, gewoon helemaal naturelmagneet schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 11:24:
Heb je toendertijd zeepsop gebruikt ofzo?
zie je berichtenPogostokje schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 15:48:
[...]
^-- Dit.
En helaas heb ik een V8 die (nog) niet aan routed IPTV doet op dit moment, dus ik kan het niet afkijken.![]()
Daarom staat er nog geen tutorial op netwerkje.com (dit even als generiek antwoord op de dagelijkse mails die ik hier over krijg). Ik zou wel willen, maar ik heb het niet thuis, dus ik kan er niks over zeggen.
vaag dan, ik kreeg overigens met pijn en moeite 1 cat6 door een pijp waar een dikke coax in zat maar goed die zat er ook al 30+ jaar in....
Ik denk dat ik gewoon maar even een installateur ga bellen om dit te regelen op de dag van oplevering van KPN glasvezel. Kan die ook gelijk de coax naar de woonkamer vervangen. Patchkastje zit al in de meterkast met een kabel naar de studeerkamer waar m'n router staat en UTP wandcontactdozen liggen al klaar voor de plekken waar de coax moet worden vervangen.magneet schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 15:56:
vaag dan, ik kreeg overigens met pijn en moeite 1 cat6 door een pijp waar een dikke coax in zat maar goed die zat er ook al 30+ jaar in....
Je mag mijn V9 wel in bruikleen hebbenPogostokje schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 15:48:
[...]
^-- Dit.
En helaas heb ik een V8 die (nog) niet aan routed IPTV doet op dit moment, dus ik kan het niet afkijken.![]()

Moet hem uiteindelijk natuurlijk wel weer een keertje terug hebben, maar dat zal niet heel veel haast hebben.
Dus als ik jullie goed begrijp zou het in de komst wel eens onmogelijk kunnen worden om je STB rechtstreeks op VLAN4 te prikken? M.a.w. toch weer verplicht EB voor IPTV? Dat zou balen zijn.chickpoint schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 13:34:
....maar voor het iTV gedeelte zal je dan weer de experiabox nodig hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Stefan© op 23-06-2015 16:48 ]
kdbruin schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 10:48:
Even een vraagje voor de kabeltrekkers onder ons. Gisteren geprobeerd m'n coax kabel die vanuit de meterkast naar de slaapkamer gaat eruit te trekken maar deze zit muurvast. Ik heb deze zo'n 14 jaar geleden zelf getrokken dus hij zou er ook weer uit moeten kunnen, zou je zeggen.
Met Usenet is het momenteel een ramp, kom niet boven de 12MB/s (96Mbit) uit en dan fluctueert de verbinding ook nog eens van 12MB/s, naar 8, 6, 9, 7, 11, 9, 12...

En van KPN zelf:

[ Voor 50% gewijzigd door magneet op 23-06-2015 18:49 ]
@Red1, ik heb net KPN gebeld er komt donderdag avond voor de 3e keer een monteurred1 schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 18:14:
Kom de laatste 2 weken niet meer hoger met de download (500/500 verbinding). Is het normaal dat de grafiek ook zo erg fluctueert? Hebben anderen dit ook?
Met Usenet is het momenteel een ramp, kom niet boven de 12MB/s (96Mbit) uit en dan fluctueert de verbinding ook nog eens van 12MB/s, naar 8, 6, 9, 7, 11, 9, 12...
[afbeelding]
En van KPN zelf:
[afbeelding]

Wellicht is het toch handig om te bellen, pakken ze gelijk twee vliegen in 1 klap. 300-400mbit kon ik nog mee leven, maar 150 is me toch iets te laag de laatste tijd (wordt ook steeds erger hier).
[ Voor 13% gewijzigd door Baiko op 23-06-2015 20:29 ]
Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB
je moet alleen een igmp proxy opzetten anders gaat het niet goed met het broadcast verkeer. Ook moet je dus uitkijken geen meerdere igmp proxy's in je netwerk te hebben + igmp snooping enabled switches om te voorkomen dat die troep op bv een los access point terecht komt want dat extreme udp verkeer vrtieft je wifiTylen schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 20:49:
Met router iptv is het toch veel makkelijker om het aan de praat te krijgen zonder de EB? Lijkt mij dat je de vlans niet meer uit elkaar hoeft te trekken.
magneet schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 18:28:
Zucht, ik had dus routed iptv issues met de v10 icm de vip1853 (twee stuks zelfs), iedere 5 a 10 minuten hing het beeld heel even en kreeg ik dan een melding dat ik even naar een andere zender moest gaan, dit hielp dan gelukkig wel. stuurt de helpdesk een nieuwe op en wat denk je? Weer een 1853Straks maar even testen maar weinig kans dat het werkt. De boxjes werken dus zonder issues met de netwerkje.com methode. Het lijkt erop dat er een andere igmp proxy actief was maar het gebeurde zelfs als er eentje als enige aangesloten was op de experiabox en de wifi uit stond.
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Verwijderd
Situatie:
2 Adressen
2 V8 Experiaboxen
Allebei Glasvezel van KPN natuurlijk.
Nu is het zo in huis A als ik experiabox X aansluit hoor ik de telefoon niet overgaan terwijl als ik opneem als ik weet dat ik gebeld wordt deze gewoon doet. Uitbellen is ook geen probleem. Sluit ik daarbij in huis A experiabox Z aan doet deze het gewoon. Sluit ik in Huis B experiabox X of Z aan doen deze gewoon beide naar behoren. Kabels zijn doorgemeten niks vreemds met meerdere telefoons getest zowel Dect als analoog.
Ik en KPN zitten nu in een 2 strijd hierover ze willen hiervoor geen monteur sturen maar een experiabox van huis A omwisselen maar wie zegt mij dat dit probleem zich in de nabije toekomst niet weer voordoet. In plaats van het probleem verplaatsen zie ik liever dat ik weet wat er hier mis gaat. (ja ook de basisdingen al gedaan zoals experiabox gereset en dergelijke)
Zoals ik zei gebeurde het ook als er verder niks maar dan ook niks aangesloten was. Behoorlijk vaag dus. Ip adres was overigens zeker het probleem niet, als je een keer zapte kon je weer tv kijken. Het leek het meeste op een igmp proxy probleem.raydekok schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:17:
Hangt er een andere router of netwerk apparaat in dat iets met dhcp doet? Ligt namelijk niet aan je stb dus je kan ruilen wat je wil maar heeft daar werkelijk niks mee te maken.
[...]
Op dit moment werkt echter gewoon weer met alle apparatuur aangesloten.
[ Voor 27% gewijzigd door magneet op 24-06-2015 07:40 ]
Er is geen beweging in te krijgen. En ja, ik had al een trekveer aan de coax vastgemaakt voor het trekken van de UTP kabel.pekanoot schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 17:57:
Niet proberen terug te trekken maar idd door trekken. Heb je deze vanuit de meterkast richting slk dan vanuit de slk verder trekken, vergeet niet de utp aan te hechten dan trek je deze zo mee
kdbruin schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 08:46:
[...]
Er is geen beweging in te krijgen. En ja, ik had al een trekveer aan de coax vastgemaakt voor het trekken van de UTP kabel.
Ik zie het probleem niet?bobsquad schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 00:48:
Nu is het zo in huis A als ik experiabox X aansluit hoor ik de telefoon niet overgaan terwijl als ik opneem als ik weet dat ik gebeld wordt deze gewoon doet. Uitbellen is ook geen probleem. Sluit ik daarbij in huis A experiabox Z aan doet deze het gewoon. Sluit ik in Huis B experiabox X of Z aan doen deze gewoon beide naar behoren. Kabels zijn doorgemeten niks vreemds met meerdere telefoons getest zowel Dect als analoog.
Als je in huis A experiabox Z aansluit en in huis B experiabox Y aansluit dan ben je er toch?
Ik kan me overigens redelijk voorstellen dat KPN er niet zo happig op is om hier support op te leveren als je met experiaboxen rond gaat sjouwen. Dan verander je iets aan de setup van KPN waardoor zij waarschijnlijk zeggen dat ze geen garanties meer kunnen leveren. Hetzelfde als met een eigen router aansluiten.
Of liever zelfs nog kabel glijmiddel, dat is er voor gemaaktpekanoot schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 09:41:
Bij het trekken van nieuwe kabels kun je het beste gewoon talkpoeder gebruiken, in idg geen vloeistof dit droogt op en gaat plakken.
Kijk anders hier even rond, daar is er genoeg discussie over geweest.
Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3
[ Voor 45% gewijzigd door chickpoint op 24-06-2015 10:21 . Reden: Quote aangepast anders word de post zo lang ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Nu heb ik wel 500/500 glas en zal WAN throughput moeilijk zijn op oudere routers. Zou een WRT610 of E4200 bijvoorbeeld al snel genoeg zijn?
[ Voor 5% gewijzigd door Ioramus op 24-06-2015 13:38 ]
https://www.interprojekt....r-lite-erlite-p-1287.htmlIoramus schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 13:37:
Voor 500/500 heb je denk ik minimaal een van de huideige generatie AC routers nodig om PPPoE en NAT af te handelen op die snelheid. Die hebben een snelle CPU. Of een duurdere meer "professionele" router van Ubiquity/Mikrotik maar dan gaat de prijs wel snel omhoog.
Rond de 100 euro incl verzenden, doet 500Mbit prima. Dat is goedkoper dan de topmodellen van het consumenten segment.
Het probleem is niet zozeer de prijs, maar dat je "professionele" routers vaak echt moet instellen en begrijpen en daar heeft gewoon niet iedereen affiniteit mee of zin in.
Oh, en je hebt niet altijd wireless, fancy USB ingangen en ingebouwde torrent downloaders.
[ Voor 5% gewijzigd door Pogostokje op 24-06-2015 13:56 ]
Klopt, die gaat het niet halen dan is er een ander duurder model nodig. Ubiquity heeft the Ege Router-Lite die het zou moeten kunnen maar kwa configuratie niet voor iedereen geschikt is (zelfde als Mikrotik trouwens maar daar kun je op netwerkje.com kant-en-klaar de config vinden).LoCuTuS2000 schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 13:51:
Mikrotik schijnt ook niet helemaal afdoende te zijn voor 500Mbps, de RB2011 dan waar ik naar gekeken had.
Dit topic is gesloten.