[KPN] Glasvezel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste
Acties:
  • 906.233 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:34

TheVMaster

Moderator WOS
Gaaf.....hebben ze begin maart de glaskabel bij ons voor de deur neergelegd.....krijg ik vandaag een brief dat ze op 14 april de ader al de meterkast in brengen. Terwijl ik afgelopen zaterdag (bij de opendag van het POP) nog hoorde dat onze straat pas 22 mei zou worden aangesloten.....

In de brief staat dan dat onze provider de aansluiting dan ook gaat activeren...maar eh..ik heb nog niets van KPN ontvangen.... gaat dat dan de komende week gebeuren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:30
Niet direct komende week denk ik. Zal in de week vooraf aan 14 april zijn normaliter.
En wat er nu gebeurt is precies de bedoeling. Jij hebt al een abonnement genomen dus wanneer het huisaansluiten in jouw wijk begint wordt jij als 1 van de eersten aangesloten. Want waarom zou jij later worden aangesloten dan iemand zonder abonnement? Dat voelt niet altijd eerlijk en daarom is dat nu veranderd.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:36
Op 13 februari postte ik hier dat ik KPN Glasvezel heb besteld. De week na de bestelling kreeg ik het installatie pakket. Paar dagen later de NT aangesloten, maar helaas geen glas signaal. Einde van de maand nogmaals geprobeerd, nog geen signaal.

Achteraf merkte ik dat de NT niet goed aangesloten zat (My bad, in plaats van rechts hoort de NT links (terwijl rechts de glaskabel binnen komt) blijkbaar wordt het signaal van rechts naar links doorgestuurd. Ook wist een helpdesk medewerker te vertellen dat er vanaf 25 februari al glassignaal in mijn wijk beschikbaar is, maar een andere medewerker vertelde weer dat pas als de monteur komt dat het signaal voor mijn abonnement wordt geactiveerd.

20 maart is een monteur langsgekomen en heeft KPN glasvezel geïnstalleerd en geactiveerd, het werkte meteen. Ik kreeg op die dag ook pas een mail met TV gegevens, op aanvraag van de monteur.

Verder is het mij gelukt om de KPN modem te vervangen voor mijn ASUS N66U router :) ( telefonie heb ik niet nodig) Met dank aan onder andere info uit dit topic. De KPN router is echt te beperkt :(, ik kon nog niet eens een interne IP range aanpassen.

Tot nu toe alleen nog maar goede ervaring met KPN, goede service van de KPN helpdesk en monteur! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Wat links en rechts betreft: de kabel die aan de rechterkant binnenkomt heeft twee vezels. In de FTU worden die gesplitst naar twee connectoren. De linker die blauw is en de rechter die groen is. In de PoP heb je dus ook 2 poorten voor jouw woning. KPN levert alles via 1 vezel namelijk de blauwe. In de PoP is dus voor jou alleen de blauwe poort gepatcht naar hun apparatuur.

De groene die rechts zit wordt momenteel alleen gebruikt door nog een paar providers en daar gaat het analoge/DVB-C signaal overheen. Maar alleen als die ook in de PoP wordt gepatcht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vandaag stopte opeens m'n pfSense setup ermee nadat deze een maand probleemloos gewerkt heeft.

PPPoE krijgt geen verbinding. Nu had ik als username en password op PPPoE mijn mac adres (in kleine letter) @direct-adsl. Ik lees het een en ander over nieuwe login gegevens. Dus ik sluit de experiabox (v9) even aan, en jawel: <mac-met-streepjes-en-hoofdletter>@internet. Ik lees dat het wacht woord "ppp" is geworden.

Dat allemaal veranderd. Helaas nog geen verbinding (met experiabox werkt alles prima).

Systems logs op pfSense zeggen alleen:

PPPoE: Connecting to "
PPPoE connection timeout after 9 seconds.
Link: DOWN event
LCP: DOWN event
Link: Reconnect attempt <x> in <X> seconden....

Edit:
Ik krijg het niet meer aan de gang...

WAN assigned op pppoe(vlan6_em1). De PPPoE zit op de vlan toch, niet op de hele verbinding?
Beide geprobeerd maar kom er niet meer doorheen.
Experiabox werk wel :(

Edit 2:

DOH! Blijkbaar heb ik na de test met de experiabox de UTP van de NTU in poort 3 van 5 gestopt ipv poort 4 van 5 (de IPTV uitgang poort). UTP in de goede poort gestopt -> alles werkt. :F

Tijd voor een labelwriter! B)

[ Voor 24% gewijzigd door _eLMo_ op 27-03-2015 00:58 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-10 10:44
TheVMaster schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 00:18:
Gaaf.....hebben ze begin maart de glaskabel bij ons voor de deur neergelegd.....krijg ik vandaag een brief dat ze op 14 april de ader al de meterkast in brengen. Terwijl ik afgelopen zaterdag (bij de opendag van het POP) nog hoorde dat onze straat pas 22 mei zou worden aangesloten.....

In de brief staat dan dat onze provider de aansluiting dan ook gaat activeren...maar eh..ik heb nog niets van KPN ontvangen.... gaat dat dan de komende week gebeuren? :)
Mooi toch, zo gebeurt het wel vaker. De installatiepakketten worden uit voorraad verzonden. In de meeste gevallen heb je hem over 1/2 weken gewoon binnen. Had laatst nog een kl waar hij 3 dagen na inleggen van order al binnen was. 8)7

Over het algemeen is het binnen 2 weken na inloggen order wanneer glasvezel direct leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
rolandos582 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:30:
[...]

Mooi toch, zo gebeurt het wel vaker. De installatiepakketten worden uit voorraad verzonden. In de meeste gevallen heb je hem over 1/2 weken gewoon binnen. Had laatst nog een kl waar hij 3 dagen na inleggen van order al binnen was. 8)7

Over het algemeen is het binnen 2 weken na inloggen order wanneer glasvezel direct leverbaar is.
Hmm....kreeg gisteravond een mail van KPN waarin staat dat ze het rond 4 mei gaan bezorgen, want volgens die mail zou dan ook de monteur van Reggefiber komen....

Telefonisch kon de klantenservice mij niet vertellen of ik het pakket wel voor 14 april binnen zou hebben...want het is een geautomatiseerd proces en men kon het nu nog niet zien (aangezien ik een half uur nadat ik de mail heb ontvangen al aan de lijn hing O-) ). We wachten het rustig af....maar dat proces loopt dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountain337
  • Laatst online: 22-09-2024
De pops in Vleuten zijn nu eindelijk geupdate.Ik heb deze week via mijnkpn een upgrade van 100/100 naar 500/500 aangevraagt. Volgens de KPN helpdesk is het een geautomatiseerd proces en duurt het 3 dagen voor de upgrade actief word. Klopt dit? Is dit ook jullie ervaring? Ik zou verwachten dat er gepatched moet worden in de POP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen... 500/500 klinkt aardig interessant. Nog 5 maandjes de kortingsperiode afwerken en dan ook maar eens die overstap gaan maken van 100/100 naar 500/500. In Dordrecht zijn de POP's vorige maand voorzien van nieuwe hardware.

Overigens wel grappig dat zo'n order in principe binnen één week nog geleverd kan worden maar er echt onwijs veel voor moet worden bewogen. 2 Maart had ik KPN Fiber besteld, 9 Maart was het functioneel. Dankzij de oude Genexis wist ik dat er licht op de fibers stond, en door een KPN monteur even aan z'n kraag te trekken is snel even de NT (toen 100Mbit) vervangen met een nieuwe (Gbit) uit het installatie pakket.

Wat ik wel te horen gekregen heb in de tussentijd, is dat mensen die nu op de oudere apparatuur zijn aangesloten (100/100) eerst door KPN (of Reggefiber) in de POP moeten worden omgeprikt. 3 werkdagen is hierbij het aantal dagen dat KPN (of Reggefiber) hanteren met een maximum van 5 werkdagen. Geautomatiseerd (van 100/100 naar 500/500) is dus alleen van toepassing als men al is aangesloten op de nieuwe apparatuur. Voorlopig blijft men beide hardware gebruiken in de POP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
_eLMo_ schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 23:31:

Edit 2:

DOH! Blijkbaar heb ik na de test met de experiabox de UTP van de NTU in poort 3 van 5 gestopt ipv poort 4 van 5 (de IPTV uitgang poort). UTP in de goede poort gestopt -> alles werkt. :F

Tijd voor een labelwriter! B)
Nou helaas, halverwege de dag vandaag opeens weer internet eruit...
PPPoE weer weg.... Zucht.
PPPoE over VLAN6, username: AB-CD-EF-12-34-56@internet (zelfde als ExperiaBox v9 zelf gebruikt, met echt mac adres natuurlijk) en pass: ppp.

Wat doe ik fout?

[ Voor 20% gewijzigd door _eLMo_ op 27-03-2015 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:05
Hmm ik krijg net het doe-het-zelf pakket binnen, daar zit alles in behalve de Experiabox. Is dit normale gang van zaken bij KPN? :)

Ik zie wel dat er een galsvezel naar koper kastje bij zit, maar volgens de instructies mag alleen de monteur die installeren :P. toch kriebelt het wel.

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:15
Venxir schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 21:07:
Hmm ik krijg net het doe-het-zelf pakket binnen, daar zit alles in behalve de Experiabox. Is dit normale gang van zaken bij KPN? :)

Ik zie wel dat er een galsvezel naar koper kastje bij zit, maar volgens de instructies mag alleen de monteur die installeren :P. toch kriebelt het wel.
Goh, ik had het precies hetzelfde.
Pakket met glasvezel modem en 2 TV tuners.

Gewoon even KPN bellen en zeggen dat die er niet bij zit.
Ik krijg deze nog nagestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Venxir schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 21:07:

Wanneer komen ze de boel aansluiten dan? Ik krijg er overigens geen monteur bij....en moet/mag het dus gewoon zelf aansluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
TheVMaster schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 00:53:
[...]

Wanneer komen ze de boel aansluiten dan? Ik krijg er overigens geen monteur bij....en moet/mag het dus gewoon zelf aansluiten...
Even belletje en je krijgt gewoon als je dit graag wil. Volledige installatie is nog gratis ook. Alleen duurt het vaak langer als je monteur wil ipv eigen installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
TheVMaster schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 00:53:
[...]

Eind april wordt het opgeleverd. KPN stond er praktisch op dat er een monteur kwam. Er zou een eindcontrole moeten worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-10 14:39

DizzyWeb

Ondertiteld

Hehe, hier stond KPN er ook op dat er een monteur kwam, dat is standaard als je vanaf een andere glasvezel provider komt.

Toen de monteur belde dat hij in de buurt was heb ik 'm maar verteld dat alles al draaide... al uren. Toen de boel plat ging heb ik de Genexis vervangen (100mbit naar gbit) en de Experiabox en settopboxen geinstalleerd, werkte gewoon meteen ;)

Monteur was verbaasd, maar gaf me groot gelijk :P Kon hij ook eerder naar huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
rolandos582 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 04:03:
[...]

Even belletje en je krijgt gewoon als je dit graag wil. Volledige installatie is nog gratis ook. Alleen duurt het vaak langer als je monteur wil ipv eigen installatie.
Ohw..maar ik hoef geen monteur hoor.....atthans het is toch een kwestie van de NTU erop schuiven en klaar..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:17
TheVMaster schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 12:29:
[...]

Ohw..maar ik hoef geen monteur hoor.....atthans het is toch een kwestie van de NTU erop schuiven en klaar..?
Dat dacht ik ook en heb ik toen gedaan. Monteur zei toen dat dat absoluut niet mocht en als hij kapot was gegaan dan kostte het 300 euro. Maar het is inderdaad erop schuiven en klaar,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
300 euro is erg overdreven.. maar inderdaad, Reggefiber heeft liever niet dat klanten zelf de NT er op klikken. Je hoeft maar 1 keer te vergeten dat er aan beide kanten in de connector een beschermdopje zit en met een beetje doordrukken is de connector in de FTU kapot. Dan zal er een monteur van Reggefiber moeten komen om de vezel en connector opnieuw op te lassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:30

Zenix

BOE!

Ligt er ook beetje aan. Met die nieuwe FTU/NTU is het wel heel erg makkelijk hoor. Bij mijn broer bleek achteraf dat hij aan de andere kant moest, stond nergens aangegeven in de handleiding ;) Bij mijn FTU/NTU is het wat complexer, er is een verkeerde/oudere bodemplaat voor de FTU geplaatst bij oplevering van de woning. Vervolgens moest de monteur toen met een ombouwsetje de FTU geschikt maken voor de Genexis FXP-100 en die zit er nu op. Als ik dus ga overstappen van mijn huidige ISP naar KPN dan zal ik dus wel wat meer handelingen moeten doen om de nieuwe NTU erop te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laugh
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Naja ik zie altijd niet waarom we zo haastig die NTU erin moeten knallen. Op zich kan je ook prima wachten en de monteur die zooi laten fixen, aangezien zoals boven aangegeven er erg makkelijk iets mis kan gaan als je iets vergeet. Ondertussen kan je dan bv de rest van je netwerk al klaar leggen, en op het moment dat hij de NTU erin heeft geschoven, je amper nog wat hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb bij mij (2 jaar geleden) gezien hoe makkelijk zo'n pigtail (wat in de NT geprikt wordt) beschadigd kan raken "en dat nota bene door een monteur". Dus het is onder geen beding verstandig hier zelf aan te rommelen. Gaat het verkeerd zit je in het ergste geval met grotere problemen.

In Dordrecht (Reggefiber gebied), komt bijvoorbeeld de KPN Monteur het NT vervangen. Als een pigtail defect is, gaat de KPN monteur gewoon weg en wordt Reggefiber ingeschakeld die vervolgens een aannemer inschakelt om 'puur en alleen' de pigtail te vervangen. Als ik zie hoe het bij mij en enkele deuren verderop eraan toe gaat, dan duurt het vaak wel een aantal dagen (tot soms zelfs weken) voordat ze überhaupt echt het boeltje opleveren.

Wil je de N sneller vervangen hebben? Kijk af en toe even in je omgeving en vraag als je zo'n KPN monteur ziet of deze gewoon eventjes de NT wilt vervangen (desnoods voor een kopje koffie) dan hoef je niet de hele tijd te wachten alvorens de ingeplande monteur bij je komt. Bij mij heeft de KPN monteur de oude NT (max. 100Mbit) vervangen met die van de KPN installatie pakket, gevolg.... binnen 1 minuut was de NT vervangen. Monteur die het hier de 9e deed was er wel blij mee onder het mom van "hoef ik of één van mijn collega's de 18e niet te haasten bij andere klanten" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:17
Ik had KPN gebeld of ik het zelf mocht doen, aangezien er 'voor de monteur' op de doos staat. Was geen probleem zei de meneer aan de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
_eLMo_ schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 18:24:
[...]

Nou helaas, halverwege de dag vandaag opeens weer internet eruit...
PPPoE weer weg.... Zucht.
PPPoE over VLAN6, username: AB-CD-EF-12-34-56@internet (zelfde als ExperiaBox v9 zelf gebruikt, met echt mac adres natuurlijk) en pass: ppp.

Wat doe ik fout?
Gelukt, blijkbaar werkt bij mij het username @internet, maar met het oude password: kpn

Nog een goede tip voor pfSense gebruikers! Ik heb de NTU nu direct in mn pfSense bak, en had alles werkend op IPTV na, hij deed het wel, gids gaf alles weer, maar geen beeld?

Wat blijkt, je moet deze mooie optie aanzetten bij je firewall rule (die alles passed, of tenminste TCP/UDP/ICMP/IGMP voor zover ik kan zien):

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XjtB0tX.png

Dan werkt het vlekkeloos _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 28-03-2015 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jopth schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 18:08:
Ik had KPN gebeld of ik het zelf mocht doen, aangezien er 'voor de monteur' op de doos staat. Was geen probleem zei de meneer aan de telefoon.
Klopt, echter weet ik uit ervaring - bij mij in de omgeving;
Als een monteur staat gepland voor bijvoorbeeld 1 April. Jij niet kunt wachten tot de monteur komt en er iets met een pigtail mis gaat omdat jij zonodig alles sneller functioneel wilt hebben. Dan kan het zijn dat de monteur van 1 April voor janlul komt en een volgende monteur moet worden ingeschakeld (wat soms enkele dagen kan duren) met als gevolg dat 'als het mis gaat' je jezelf ermee hebt. In het ergste geval zegt KPN vervolgens gewoon dat ze die kosten ook nog even doorrekenen aangezien er niet voor hun plezier 'voor de monteur' op vermeld staat.

Aan de telefoon kan zoveel worden verteld, maar wat op de doos staat is niet voor de lol gedaan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Ik heb het pakket ook binnen. Nu wachten tot de 14e dat de Reggefiber dude de glaskabel aan gaat sluiten in de meterkast, misschien kan hij gelijk de NTU erop monteren... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 23:47:
Ik heb het pakket ook binnen. Nu wachten tot de 14e dat de Reggefiber dude de glaskabel aan gaat sluiten in de meterkast, misschien kan hij gelijk de NTU erop monteren... ;)
Reggefiber komt niet bij je thuis dat is echt de KPN Monteur. Om het te versnellen zou je af en toe (als je thuis bent) even kunnen kijken of je iemand tegenkomt van KPN (in de straat). Meestal zijn ze niet zo beroerd om even de NT te vervangen of plaatsen.

Reggefiber gaat als het goed is tussen nu en 5 werkdagen licht op de vezel zetten. Je kan evt. navragen of ze van KPN al een opdracht hebben ontvangen en iets meer kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Als Reggeifiber de aansluiting nog naar binnen moet brengen ontvangen ze ook in een groot deel van de gevallen de opdracht om de NT te plaatsen. Dat gebeurt in uitrolgebieden.

@TheVMaster: Valt jouw aansluiting in een uitrolgebied? Dus een wijk waarin alles in 1 keer wordt gegraven en aangesloten?

Laat maar, even terug gezocht en inderdaad. Jouw kabel was net tot de gevel gebracht en wordt in april al naar binnen gebracht. Voor die tijd zal je dan ook je KPN pakket krijgen met de NT erin. De patch in de wijkcentrale zal op de dag van de aansluiting ook gezet worden (licht) en Reggefiber zal de NT plaatsen.
Die 4 mei zal ook wel snel worden aangepast alhoewel het wel zou kunnen hoor. Vaak hoor je dat de KPN monteur pas een paar weken na de aansluiting van Reggefiber komt. Maar jij hebt die monteur dus niet besteld en ook niet nodig zo te horen. NT wordt door Reggefiber geplaatst en licht op de vezel gebeurt ook doro Reggefiber.
Dan alleen nog hopen dat de werkelijke dienstenactivatie door KPN zelf ook een beetje snel komt.

@Darkforce: dit is geen gewone activatie maar eentje in combinatie met de aansluiting door Reggefiber.

[ Voor 84% gewijzigd door Barre73 op 29-03-2015 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:50
Helaas hebben wij sinds gisteren problemen met iTV. De HMB kan wel zappen, maar er komt geen beeld. Op advies van klantenservice reset uitgevoerd, nu krijg ik foutcode 14. Kabels al gewisseld, alles gereset, maar er verandert helaas niets meer. Hopelijk krijgt de monteur het dan maar opgelost.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

_eLMo_ schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 22:33:
[...]

Gelukt, blijkbaar werkt bij mij het username @internet, maar met het oude password: kpn

Nog een goede tip voor pfSense gebruikers! Ik heb de NTU nu direct in mn pfSense bak, en had alles werkend op IPTV na, hij deed het wel, gids gaf alles weer, maar geen beeld?

Wat blijkt, je moet deze mooie optie aanzetten bij je firewall rule (die alles passed, of tenminste TCP/UDP/ICMP/IGMP voor zover ik kan zien):

[afbeelding]

Dan werkt het vlekkeloos _/-\o_
Gebruikt je dan ook IGMP proxy van pfSense of heb je LAN-IPTV bridge, oftewel wat doe je met de IPTV na pfSense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
Ondertussen komt de KPN aansluitdatum langzaam dichterbij :), dus ik ben wat san het inventariseren.

Ik wil deze switch kopen: http://uk.tp-link.com/pro...oryid=222&model=TL-SG3216
De reden hiervoor is dat ik 8 patch poorten in mijn huis heb waarvan ik het vlan dynamisch wil bepalen zonder managed switches aan de andere kant te hoeven plaatsen.

Als ik bijvoorbeeld mijn eigen internet netwerk + iptv doorstuur over één poort met MAC based vlan dan kan een domme switch hier gewoon iets mee als ik er een tv decoder en een pc aan hang?

De 8 poorts variant heeft helaas net 5 poorten tekort ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Is er echt geen mogelijkheid om de volgorde van TV zenders zelf te bepalen? Begrijp het niet waarom de HD kanalen helemaal achterin het pakket zitten. Op deze manier moet je handmatig bepalen of je SD of HD gaat kijken. Echt kansloos

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Zenix schreef op zondag 29 maart 2015 @ 21:22:
[...]

Gebruikt je dan ook IGMP proxy van pfSense of heb je LAN-IPTV bridge, oftewel wat doe je met de IPTV na pfSense.
Bridge. Ik label de VLANs op de incoming interface, en vervolgens bridge ik VLAN4 naar mn IPTV poort (die met een kabel naar de STB gaat). "Untaggen" dus :+

Werkt goed. Wel nog wat rules toevoegen dus, om te zorgen dat er niks wordt geblocked op de bridge.

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 29-03-2015 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ioramus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:51
Barre73 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 19:50:
Als Reggeifiber de aansluiting nog naar binnen moet brengen ontvangen ze ook in een groot deel van de gevallen de opdracht om de NT te plaatsen. Dat gebeurt in uitrolgebieden.
Zo is het bij mij ook gegaan (Lelystad), had de doos met boxjes van KPN al binnen voordat glasin mijn meter kast was afgemonteerd. Toen Reggefiber dit kwam doen hebben ze dit ook gelijk gedaan na de "test" (en was de verbinding al geactiveerd dus ik kon gelijk van start).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ioramus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:51
Venxir schreef op zondag 29 maart 2015 @ 21:47:
...
Als ik bijvoorbeeld mijn eigen internet netwerk + iptv doorstuur over één poort met MAC based vlan dan kan een domme switch hier gewoon iets mee als ik er een tv decoder en een pc aan hang?
....
Ja, dat moet zonder problemen werken - doet de Experiabox in princiepe ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-10 21:59
Wordt over 2 weken overgezet van Vodafone 50/50 naar KPN 100/100. Heb een vraag t.a.v. netwerkconfiguratie.

Ik heb nu:
- Netgear R7000
- TPLink WR1043ND

In de configuratie wil ik niet de EB van KPN gebruiken en ik ga geen gebruik maken van de vaste telefoon.

Ikzelf kom dan op de volgende netwerkconfiguratie

Afbeeldingslocatie: http://www.netgear.nl/images/Products/Switches/UnmanagedSwitches/SOHOEthernetSwitchSeries/header-soho-switches-connectivity-diagram-large.png

Waarbij de R7000 als router fungeert (aansluiten op de NTU) en wordt geconfigureerd zoals Blackbird heeft gepost, waarbij in mijn geval:

VLAN 4 - poort 2 en 3 - TV
VLAN 6 - poort 4 en 5 - Internet

Op poort 4 wil ik een nieuw aan te schaffen switch aansluiten en op poort 5 de WR1043 als accespoint die op de 3de verdieping staat

Volgens mij kan ik dan uit met een unmanaged switch, bijvoorbeeld de Netgear GS108E.

Volgens mij is dit voor mij een betere oplossing dan het aanschaffen van een (duurdere !) managed switch, en dit verder opbouwen zoals bij netwerkje.com staat? (NTU -> switch (TV, internet) -> router

Graag jullie advies

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Zolang je tv direct op router zet kan het prima. Voor de prijs hoef je het niet te laten pricewatch: TP-Link TL-SG108E managed switch is niet duur. Dus dat zou ik sowieso altijd aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-10 16:14

Canis Lupus

Vosbot

Iemand die een Glasvezel 50Mb abonnement heeft? Ik vind het een beetje jammer dat de daar 50/5 hanteren, alleen het 'glasvezel' pakket heeft 100/100.
Ik zou 50/50 prima vinden :D (€7,50 extra voor 100/100)

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Genoeg mensen die 50/50 hebben. Maar dat zijn de oude pakketten. Nieuw is het simpelweg niet bij KPN meer te krijgen. Maar dat had je zelf ook al gezien op de website denk ik, gezien je opmerking.
Ze hanteren 50/5 omdat ze dat via zowel koper als glas kunnen leveren. 3 standaard pakketten, onderling verschillend in snelheid (deels dan) en in extra's. En symetrische snelheid is dan een extra optie geworden die je aan of uit kan zetten. 100/100 of 500/500.
Uiteraard is het wel zo dat je ook bij een 10/2 of een 50/5 abonnement via glasvezel geleverd krijgt indien beschikbaar bij jou thuis. Dan is een DSL abonnement ook niet meer mogelijk. Heeft ook geen zin want er zijn geen aparte DSL of glasvezelabonnementen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
5 mogelijke snelheden inderdaad,
10/1, 50/5, 80/8, 100/100 & 500/500 Het nadeel van koper is, dat is een tot snelheid. Oftewel, hoe groter je afstand tot de centrale. Hoe minder mb's je in theorie hebt. En op glasvezel is het een snelheid garantie en zul je dus vaak wel 48/50 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:15
Zware Unit schreef op zondag 29 maart 2015 @ 22:28:
Is er echt geen mogelijkheid om de volgorde van TV zenders zelf te bepalen? Begrijp het niet waarom de HD kanalen helemaal achterin het pakket zitten. Op deze manier moet je handmatig bepalen of je SD of HD gaat kijken. Echt kansloos
http://kpn-customer.custh...rs/detail_page/a_id/14842

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01:19
je kan ook een favorietenlijst maken, waarbij je je eigen lijst samenstelt.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baiko
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-09 20:05
Vorige week donderdag een monteur om mijn 500/500mbit te meten. De download was erg schommelig tussen 200-420mbit, upload strak op 490mbit. Kabel tussen NTU en Experiabox vervangen, getest met andere Experiabox en de download kwam uit op 37mbit.

De volgende ochtend zelf getest, download strak op 500mbit. Alleen in de avonduren en in het weekend last van onstabiele download. Het lijkt erop dat de backbone gewoon overbelast is tijdens de piekuren.

[ Voor 8% gewijzigd door Baiko op 31-03-2015 14:49 ]

Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackbird-ce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-10 23:35
jschoorl2 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 20:08:

Waarbij de R7000 als router fungeert (aansluiten op de NTU) en wordt geconfigureerd zoals Blackbird heeft gepost, waarbij in mijn geval:

(...)
ik ben uiteindelijk gezwicht voor een Mikrotik direct na de NTU. Kreeg VOIP maar niet aan de praat over de R7000, nu wel :)
Had dezelfde TP-link als hierboven aanbevolen. Goedkoop dingetje, maar was het dus nét niet voor mij. Boog een kleine beetje meer heb je dan de Mikrotik die een stuk meer mogelijkheden heeft, maar wel wat uitzoekwerk vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren zou ik aangesloten worden op glasvezel bij KPN. Een KPN-mannetje is langsgekomen. Hij kon mij niet aansluiten, omdat het kastje aan de muur daarvoor niet geschikt was. Later begreep ik dat het om de Ftu ging. Reggefiber zou deze moeten vervangen alvorens KPN mij kan aansluiten.
Ik woon in het oude OBR gebied in Rotterdam. Ik heb nog zo'n klein kastje. Deze is nu nog rechtstreeks aangesloten op de draytek modem. KPN maakt nog tussen de modem en ftu nog gebruik van een NTU.
Ik heb weer KPN gebeld dat ik nog steeds aangesloten wil worden. Vandaag komt tussen 12-14 uur weer een KPN-mannetje langs. Als deze KPN-mannetje ook niet wil aansluiten op de bestaande FTU, schiet het niet op. Hebben jullie ervaringen met dit probleem?
Ik heb inmiddels zelf weer de draytek aangesloten, kan weer gelukkig op internet. Maar het kan elk moment over zijn met Wisper. Als ik zelf de NTU en de modem van KPN daarna aansluit gaat het dan werken? Ik ben bang dat de nieuwe kpn-mannetje ook gaat zeggen dat de FTU vervangen moet worden door Reggefiber, dan zit ik denk weer een aantal dagen zonder internet, telefonie en tv. Kan je toch niet voorstellen in 21ste eeuw?
ik heb vanochtend nog met Reggefiber gebeld. KPN heeft geen opdracht gegeven voor het vervangen van FTU, maar een aanpassing te doen in de wijkcentrale. Apparatuur in de wijkcentrale is niet geschikt voor KPN. Onderdelen moeten vervangen worden zodat het licht doorgegeven kan worden.En dat kan 14 dagen duren.Reggefiber doet de migratie nadat de wijkcentrale daarvoor geschikt is.
Ik vind het zeer vervelend dat ze nu pas acties ondernemen. Ik heb nu nog internet van Wisper, maar dat kan elk moment uit de lucht zijn. Telefonie is nu al uit de lucht, op zich kan daarmee leven. In het ergste geval heb ik 14 dagen geen internet.
Vandaag aan de KPN-monteur uitdrukkelijk vragen of de FTU vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-10 22:32
Verwijderd schreef op woensdag 01 april 2015 @ 11:38:
Gisteren zou ik aangesloten worden op glasvezel bij KPN. Een KPN-mannetje is langsgekomen. Hij kon mij niet aansluiten, omdat het kastje aan de muur daarvoor niet geschikt was. Later begreep ik dat het om de Ftu ging. Reggefiber zou deze moeten vervangen alvorens KPN mij kan aansluiten.
Ik woon in het oude OBR gebied in Rotterdam. Ik heb nog zo'n klein kastje. Deze is nu nog rechtstreeks aangesloten op de draytek modem. KPN maakt nog tussen de modem en ftu nog gebruik van een NTU.
Ik heb weer KPN gebeld dat ik nog steeds aangesloten wil worden. Vandaag komt tussen 12-14 uur weer een KPN-mannetje langs. Als deze KPN-mannetje ook niet wil aansluiten op de bestaande FTU, schiet het niet op. Hebben jullie ervaringen met dit probleem?
Ik heb inmiddels zelf weer de draytek aangesloten, kan weer gelukkig op internet. Maar het kan elk moment over zijn met Wisper. Als ik zelf de NTU en de modem van KPN daarna aansluit gaat het dan werken? Ik ben bang dat de nieuwe kpn-mannetje ook gaat zeggen dat de FTU vervangen moet worden door Reggefiber, dan zit ik denk weer een aantal dagen zonder internet, telefonie en tv. Kan je toch niet voorstellen in 21ste eeuw?
ik heb vanochtend nog met Reggefiber gebeld. KPN heeft geen opdracht gegeven voor het vervangen van FTU, maar een aanpassing te doen in de wijkcentrale. Apparatuur in de wijkcentrale is niet geschikt voor KPN. Onderdelen moeten vervangen worden zodat het licht doorgegeven kan worden.En dat kan 14 dagen duren.Reggefiber doet de migratie nadat de wijkcentrale daarvoor geschikt is.
Ik vind het zeer vervelend dat ze nu pas acties ondernemen. Ik heb nu nog internet van Wisper, maar dat kan elk moment uit de lucht zijn. Telefonie is nu al uit de lucht, op zich kan daarmee leven. In het ergste geval heb ik 14 dagen geen internet.
Vandaag aan de KPN-monteur uitdrukkelijk vragen of de FTU vervangen moet worden.
En heeft de monteur je aan kunnen sluiten ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:15
Kan iemand mij vertellen hoe het in ze werk gaat met KPN glasvezel.
Voorheen had ik Telfort via de telefoonverbinding(ADSL)
Maar nu dus glas.

De monteur komt van de week maar ik vraag me af wat die monteur allemaal gaat doen?
Ik heb dus nog nooit glasvezel gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Chris89 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 17:51:
Kan iemand mij vertellen hoe het in ze werk gaat met KPN glasvezel.
Voorheen had ik Telfort via de telefoonverbinding(ADSL)
Maar nu dus glas.

De monteur komt van de week maar ik vraag me af wat die monteur allemaal gaat doen?
Ik heb dus nog nooit glasvezel gehad.
Dit is makkelijk te vinden: http://www.kpn.com/ss/Sat...th-v9-handleiding-web.pdf Eerste hit op Google ''installatie KPN Glasvezel"

Dat kastje wordt eerst nog op de muur geplaatst. Als je wilt weten hoe het zit met de telefonie of de interactieve tv, zoek daar handleiding voor.

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 02-04-2015 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
En vanaf die Experiabox die je op dat plaatje ziet is het hetzelfde als je nu hebt eigenlijk. Televisiedecoder met UTP op de Experiabox en telefoon met normale telefoonkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kohen
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 07:19
Ik zit te twijfelen.

Heb nu onsbrabonet en het bevalt opzich wel alleen het is duurder dan KPN. Het voordeel is dat zij alleen een modem hebben opgehangen en de keuze aan jou is wat je er aanvast knoopt.

KPN Glas komt met de XperiaBox V9 ... ok ok .. versie 9 moet wel aardig door ontwikkeld zijn anders ga je er niet mee door. Maar als bietje nerd heb je nogal wat aan je netwerkje geknoopt en dat wil je graag zo houden.

Zijn er nog veel nadelen met die xperiabox v9?

Heb nu wat synology nas poorten geforward e.d. is dat allemaal een beetje stabiel geworden? weet nog wel dat die eerste boxen echt een ramp waren, dat heeft me ook altijd tegen gehouden.

is de box ook in bridge te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWalnut
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-02 17:47

DutchWalnut

[CMDR Yondu]

Kohen schreef op donderdag 02 april 2015 @ 23:24:
Ik zit te twijfelen.

Heb nu onsbrabonet en het bevalt opzich wel alleen het is duurder dan KPN. Het voordeel is dat zij alleen een modem hebben opgehangen en de keuze aan jou is wat je er aanvast knoopt.

KPN Glas komt met de XperiaBox V9 ... ok ok .. versie 9 moet wel aardig door ontwikkeld zijn anders ga je er niet mee door. Maar als bietje nerd heb je nogal wat aan je netwerkje geknoopt en dat wil je graag zo houden.

Heb nu wat synology nas poorten geforward e.d. is dat allemaal een beetje stabiel geworden? weet nog wel dat die eerste boxen echt een ramp waren, dat heeft me ook altijd tegen gehouden.

Hallo,

Ik heb zelf KPN Glasvezel icm een Experiabox V9 en ook een Synology NAS. Ben nog niet tegen problemen aangelopen.

Nee, deze experiabox heeft geen bridged modus. Hopelijk dat KPN daar iets aan doet in de toekomst.

Yeah vandaag eindelijk op de 500/500 :)

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/4261243184.png

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWalnut op 02-04-2015 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laugh
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Kohen schreef op donderdag 02 april 2015 @ 23:24:
Ik zit te twijfelen.

De box is zoals Cygnitr0n aangegeven niet in bridge mode te zetten. Ik heb zelf glas 500/500 met een NAS Synology met Experiabox V8. Echter gebruik ik een managed switch en niet de Experiabox voor het regelen van me internet. Als je een managed switch gaat gebruiken met setup van netwerkje, dan kan je je netwerk instellen waar je hart naar wenst :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:50
Ik ben wel tegen problemen aangelopen met een Synology DS414 en de V9. Wifi icm Sinology geeft problemen. Vaak komt de naam niet door van de NAS in mijn finder (Mac OS X). Als hij er al staat dan kan ik geen verbinding maken. Verbind ik dan met mijn tweede router (D-link DIR868), dan zijn er geen problemen. De synology is direct gevonden en verbinding is razendsnel. Bedraad is er geen probleem. Kom er maar niet achter wat dit nou is. Hier mijn probleem uitgebreid opgeschreven, helaas heeft niemand een idee gehad wat er aan de hand is.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baiko
Vorige week twee keer een monteur om de snelheid te meten, kabels vervangen etc, download nog steeds heel erg fluctuerend met soms drops naar 20mbit. Vandaag nog een monteur geweest (was zelf niet thuis) heeft iets aangepast in de centrale (weet niet wat).

Download nog steeds dezelfde issues :(

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oPHq0Ge.png

Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR2USA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-10 07:23
@Baiko, waar woon je? Hier in Amersfoort-Vathorst hetzelfde probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op woensdag 01 april 2015 @ 21:45:
[...]

En heeft de monteur je aan kunnen sluiten ;)
NEEN, diagnose was hetzelfde. Op de UTP van OBR werkt helaas KPN niet. Deze moet vervangen worden door Reggefiber. Blijkbaar ben ik niet de enige die problemen heeft in deze wijk. Raar dat Reggefiber niet eerder alle UTP's heeft vervangen, wachten totdat het misgaat is ook geen manier van handelen. Daarnaast moet Reggefiber ook de wijkcentrale aanpassen om deze geschikt te maken voor KPN. Ook raar dat dit niet eerder is gebeurd. Ik denk dat er meerdere mensen in de wijk nu problemen heeft.
Als goed is, gaan ze de werkzaamheden op 10 en 11 april verrichten. Ik word door KPN op 8 april gebeld voor een nieuwe afspraak.
Op dit moment heb ik nog steeds internet, telefonie doet het niet meer. Mijn abonnement met Wisper is verlopen. Wellicht dat Reggefiber nu rechtstreeks internet verzorgd, maar geen ondersteunende diensten als tv en telefonie. Voor mij minder problematisch, omdat ik nog schotel heb. Ik kan mij voorstellen dat voor anderen zonder tv en telefonie beetje balen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-10 22:32
Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 21:39:
[...]

NEEN, diagnose was hetzelfde. Op de UTP van OBR werkt helaas KPN niet. Deze moet vervangen worden door Reggefiber. Blijkbaar ben ik niet de enige die problemen heeft in deze wijk. Raar dat Reggefiber niet eerder alle UTP's heeft vervangen, wachten totdat het misgaat is ook geen manier van handelen. Daarnaast moet Reggefiber ook de wijkcentrale aanpassen om deze geschikt te maken voor KPN. Ook raar dat dit niet eerder is gebeurd. Ik denk dat er meerdere mensen in de wijk nu problemen heeft.
Als goed is, gaan ze de werkzaamheden op 10 en 11 april verrichten. Ik word door KPN op 8 april gebeld voor een nieuwe afspraak.
Op dit moment heb ik nog steeds internet, telefonie doet het niet meer. Mijn abonnement met Wisper is verlopen. Wellicht dat Reggefiber nu rechtstreeks internet verzorgd, maar geen ondersteunende diensten als tv en telefonie. Voor mij minder problematisch, omdat ik nog schotel heb. Ik kan mij voorstellen dat voor anderen zonder tv en telefonie beetje balen is.
Weer typisch zo'n situatie dat bedrijven lekker langs elkaar werken :(
Hopelijk is het binnenkort wel goed opgelost.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-09 21:51
Baiko schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 18:33:
Vorige week twee keer een monteur om de snelheid te meten, kabels vervangen etc, download nog steeds heel erg fluctuerend met soms drops naar 20mbit. Vandaag nog een monteur geweest (was zelf niet thuis) heeft iets aangepast in de centrale (weet niet wat).

Download nog steeds dezelfde issues :(

[afbeelding]
Die speedtest van KPN is niet heel betrouwbaar, meet liever met Usenet.
speedtest.ziggo.nl
speedtest.upc.nl

Waarmee test jij je download snelheid nog meer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 21:51:
[...]

Weer typisch zo'n situatie dat bedrijven lekker langs elkaar werken :(
Hopelijk is het binnenkort wel goed opgelost.
Zolang ik niet hoef te betalen en internet heb, kunnen ze van mij een jaar erover doen om het allemaal in orde te maken. Het ging mij om ihet nternet. Het kan voor andere gezinnen vervelend zijn als ze geen tv kunnen kijken. Gelukkig heb ik nog DVB-S en DVB-T.
Wat ik nog steeds niet begrijp dat ik nog internet heb. Volgens Wisper zou ik op dezelfde dag afgesloten worden. Van Reggefiber heb ik begrepen dat de lijn on hold wordt gezet, maar niemand heeft gezegd dat het internet zou doen. Ik heb zelf nog experiabox afgesloten en mijn Draytek weer aangesloten met de hoop dat ik nog kan internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ik snap het wel. Als er ook al is aangegeven dat Reggefiber nog "iets"moet aanpassen in de wijkcentrale, dan is dat het omzetten van jouw patch van de ene Switch naar de de andere (KPN). Dat was blijkbaar al niet gebeurd dus zit jij nog steeds op de oude switch.
Wat Wisper bedoelde met afsluiting was het verwijderen van je patch uit hun switch (of die van Glasoperator geloof ik). Zolang dat niet gebeurt kan het nog blijven draaien.

En het is niet zozeer langs elkaar heen werken. Het is een volautomatische orderstraat. KPN moet de order op de goede manier inleggen, en Reggefiber moet de gegevens van de aansluiting op de goede manier in de database hebben staan zodat bij het inleggen van de order ook een opdracht meekomt voor de Reggefiber aannemer om de FTU te vervangen.

Ik kan vanaf hier niet zien welke van de twee niet goed is gegaan. Uit persoonlijke ervaring weet ik dat Reggefiber bij dit soort overgenomen entwerken het meestal wel goed voor elkaar heeft. Maar het blijft hier een aanname van mijn kant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barre73 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 22:28:
Ik snap het wel. Als er ook al is aangegeven dat Reggefiber nog "iets"moet aanpassen in de wijkcentrale, dan is dat het omzetten van jouw patch van de ene Switch naar de de andere (KPN). Dat was blijkbaar al niet gebeurd dus zit jij nog steeds op de oude switch.
Wat Wisper bedoelde met afsluiting was het verwijderen van je patch uit hun switch (of die van Glasoperator geloof ik). Zolang dat niet gebeurt kan het nog blijven draaien.
Ik had het idee dat er iets meer moest gebeuren, de hardware van de wijkcentrale was niet geschikt voor KPN. Een onderdeel moest besteld worden en nadien vervangen worden. Een switch veranderen zou vrij snel kunnen gebeuren. In het ergste geval had men het over dat het 2 weken kan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:43

Zorian

What the fox?

*Laat maar*

[ Voor 90% gewijzigd door Zorian op 05-04-2015 00:15 . Reden: Niet meer nodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 16:27

AvK

Ready Set Go

Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 22:41:
[...]

Ik had het idee dat er iets meer moest gebeuren, de hardware van de wijkcentrale was niet geschikt voor KPN. Een onderdeel moest besteld worden en nadien vervangen worden. Een switch veranderen zou vrij snel kunnen gebeuren. In het ergste geval had men het over dat het 2 weken kan duren.
Misschien heb je de pech dat een glasbak of rek net vol is, of een kapotte poort oid. Dan moet iets nieuws besteld worden. Dat kan gebeuren.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baiko
kmichael schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 21:55:
[...]

Die speedtest van KPN is niet heel betrouwbaar, meet liever met Usenet.
speedtest.ziggo.nl
speedtest.upc.nl

Waarmee test jij je download snelheid nog meer ?
Als ik in de vroege ochtend een speedtest doe dan haal ik de volle 500/500mbit. Vandaag 1e paasdag in de avond (zal wel wat drukker zijn op het netwerk) haal ik de volgende resultaten:

UPC:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Hq1Pgtw.png

Ziggo:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nBAkDaM.png

Linux server wget van leaseweb, xs4all en tweak.nl allemaal 1GB bestanden:

YouTube: KPN 500mbit Linux Speedtest (video is nog aan het verwerken)
baiko@debian:~$ wget http://mirror.nl.leaseweb.net/speedtest/1000mb.bin
--2015-04-05 15:33:51-- http://mirror.nl.leaseweb.net/speedtest/1000mb.bin
Resolving mirror.nl.leaseweb.net (mirror.nl.leaseweb.net)... 94.75.223.121, 2001:1af8:4030:1:0:dead:beef:cafe
Connecting to mirror.nl.leaseweb.net (mirror.nl.leaseweb.net)|94.75.223.121|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 1000000000 (954M) [application/octet-stream]
Saving to: `1000mb.bin'

100%[====================================>] 1,000,000,000 16.6M/s in 58s

2015-04-05 15:34:49 (16.5 MB/s) - `1000mb.bin' saved [1000000000/1000000000]

baiko@debian:~$ wget http://download.xs4all.nl/test/1GB.bin
--2015-04-05 15:34:55-- http://download.xs4all.nl/test/1GB.bin
Resolving download.xs4all.nl (download.xs4all.nl)... 194.109.21.66, 2001:888:0:25:194:109:21:66
Connecting to download.xs4all.nl (download.xs4all.nl)|194.109.21.66|:80... connected.
Saving to: `1GB.bin'

100%[====================================>] 1,000,000,000 11.1M/s in 85s

2015-04-05 15:36:19 (11.2 MB/s) - `1GB.bin' saved [1000000000/1000000000]

baiko@debian:~$ wget http://speedtest.tweak.nl/1000mb.bin
--2015-04-05 15:36:21-- http://speedtest.tweak.nl/1000mb.bin
Resolving speedtest.tweak.nl (speedtest.tweak.nl)... 217.19.16.132, 2a02:58:3:2::132
Connecting to speedtest.tweak.nl (speedtest.tweak.nl)|217.19.16.132|:80... connected.
Length: 1048576000 (1000M) [application/octet-stream]
Saving to: `1000mb.bin.1'

100%[====================================>] 1,048,576,000 4.98M/s in 2m 9s

2015-04-05 15:38:30 (7.77 MB/s) - `1000mb.bin.1' saved [1048576000/1048576000]
Er staan verder geen andere apparaten te downloaden of te uploaden. Ik ga dinsdag weer een afspraak maken met een monteur (3e keer).

1e monteur heeft alle bekabeling gecontroleerd en een andere experiabox.
2e monteur (was zelf jammer genoeg niet thuis) heeft wat aanpassingen gedaan in de wijkcentrale.

[ Voor 4% gewijzigd door Baiko op 05-04-2015 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yasna72
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-10 02:34

Yasna72

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Hallo,

Ik heb onlangs de KPN alles-in-1 standaard glasvezel abonnement aangeschaft met 100mb download/upload, maar op mijn PC met een TP-Link TL-WDN4800 ontvang ik nu maar maximaal 25mb download en 35mb upload als ik het test via speedtest.net. Als ik het rechtstreeks met mijn laptop via een ethernetkabel test kom ik wel gewoon uit op 95mb download (en 50mb upload). Ik woon in een appartement dus de afstand van de xperiabox (v9), die in mijn meterkast hangt, tot mijn PC in de studiekamer is niet erg groot.
Nu ben ik tijdens de installatie met een monteur echter erachter gekomen dat voor verbinding van de modem met een tv-ontvanger in mijn woonkamer er sowieso een 'draadloze verbindingsset' (homeplugs) nodig is. Twee adapters voor €70 en drie adapters voor €100 van KPN zelf.
Wat ik me nu dus afvraag is of het nou niet mogelijk is om met zo'n derde adapter anders ook mijn PC aan te sluiten voor een snellere internetverbinding. In de handleiding lees ik: "Voor de beste kwaliteit gebruik je de adapters voor alleen tv-ontvangers óf computers." Maar is het dus wel mogelijk of überhaupt niet?
Anders overweeg ik nog om een Wifi-versterker te kopen van KPN.
Ik hoor in ieder geval zeer graag eerst jullie adviezen voordat ik een beslissing neem.

[ Voor 8% gewijzigd door Yasna72 op 05-04-2015 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Baiko schreef op zondag 05 april 2015 @ 21:55:
[...]

Als ik in de vroege ochtend een speedtest doe dan haal ik de volle 500/500mbit. Vandaag 1e paasdag in de avond (zal wel wat drukker zijn op het netwerk) haal ik de volgende resultaten:

UPC:

[afbeelding]

Ziggo:

[afbeelding]

Linux server wget van leaseweb, xs4all en tweak.nl allemaal 1GB bestanden:

YouTube: KPN 500mbit Linux Speedtest (video is nog aan het verwerken)

[...]

Er staan verder geen andere apparaten te downloaden of te uploaden. Ik ga dinsdag weer een afspraak maken met een monteur (3e keer).

1e monteur heeft alle bekabeling gecontroleerd en een andere experiabox.
2e monteur (was zelf jammer genoeg niet thuis) heeft wat aanpassingen gedaan in de wijkcentrale.
Ik ben bang dat het hier nog wel eens teveel overbooking zou kunnen zijn. Jij zit met nog enkele honderden klanten (maximaal dan) op een DSLAM/switch met twee doorvoerpoorten van ieder 2 GB. Doe zelf de rekensommen maar...
Zeker als je zegt dat je op hele rustige momenten wel 500/500 kan halen, maar als er meer mensen op het net zitten dan ineens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baiko
Barre73 schreef op zondag 05 april 2015 @ 22:12:
[...]

Ik ben bang dat het hier nog wel eens teveel overbooking zou kunnen zijn. Jij zit met nog enkele honderden klanten (maximaal dan) op een DSLAM/switch met twee doorvoerpoorten van ieder 2 GB. Doe zelf de rekensommen maar...
Zeker als je zegt dat je op hele rustige momenten wel 500/500 kan halen, maar als er meer mensen op het net zitten dan ineens niet.
Daar ben ik inderdaad ook bang voor, maar hoe ga ik dat hard maken tegenover KPN.

Zojuist een test laten uitvoeren door een kameraad van mij twee kilometer verder:
Saving to: `1000mb.bin.38'

100%[====================================>] 1,000,000,000 60.5M/s in 17s

2015-04-05 16:23:23 (56.3 MB/s) - `1000mb.bin.38' saved [1000000000/1000000000]
Edit:

Het is inmiddels 01:52AM toch nog even een speedtest:
Saving to: `1GB.bin.1'

100%[====================================>] 1,000,000,000 59.6M/s in 16s

2015-04-05 19:46:01 (59.1 MB/s) - `1GB.bin.1' saved [1000000000/1000000000]
Nu haal ik het wel :P @Barre73 je hebt gelijk.. sterk geval van overbooking.

http://www.kpn.com/prive/...rnet/sneller-internet.htm
Met het Extra Snelheid 100 en Extra Snelheid 500 glasvezelpakket, krijg je gegarandeerde internetsnelheid van:

100 Mbit/s of 500 Mbit/s downloaden
100 Mbit/s of 500 Mbit/s uploaden
Gegarandeerd in de ochtend haha.

[ Voor 28% gewijzigd door Baiko op 06-04-2015 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:28
Sinds afgelopen vrijdag ook aangesloten op KPN Glasvezel.
Nog veel af te monteren in huis, maar vooralsnog werkt het prima. De TV in ieder geval.
En daar zit ook gelijk mijn grootste ergernis: waarom is het in vredesnaam niet mogelijk om zelf de zendervolgorde te bepalen? Zelfs als ik een eigen zenderlijst maak, dan nog kan het niet :-S
Dat is toch niet meer van deze tijd?

Afgezien van dat: zeer vriendelijke monteur, alles netjes aangesloten en alles werkte binnen no-time :)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ben.Hahlen schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 08:05:
Nog veel af te monteren in huis, maar vooralsnog werkt het prima. De TV in ieder geval.
En daar zit ook gelijk mijn grootste ergernis: waarom is het in vredesnaam niet mogelijk om zelf de zendervolgorde te bepalen? Zelfs als ik een eigen zenderlijst maak, dan nog kan het niet :-S

Afgezien van dat: zeer vriendelijke monteur, alles netjes aangesloten en alles werkte binnen no-time :)
Dat is juist helemaal van deze tijd.... helaas. Bij geen enkele glasvezelaanbieder (die ik ken) is dat mogelijk. En eigenlijk ook niet bij de kabelaar. Ja, de externe DVB-decoders maken het vaak wel mogelijk, middels een favorietenlijst, maar dat zal ook snel minder worden. En ook bij een UPC Horizon box kan het voor zover ik kan terug vinden heel beperkt.

Het is de macht van de zenders/contenteigenaren. Om te voorkomen dat mensen hun zender zomaar ergens anders zetten (schandalig :-) ) worden dit soort eisen bij het vastleggen van de rechten toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodez
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-10 23:43
Barre73 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 12:22:
[...]

Dat is juist helemaal van deze tijd.... helaas. Bij geen enkele glasvezelaanbieder (die ik ken) is dat mogelijk.
Bij Vodafone kan dit tegenwoordig wel. Daar is het mogelijk om je favorietenlijst te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Ben.Hahlen schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 08:05:

[..]
Ach....'k moet eerlijk zeggen dat ik die volgorde ook niet hoef aan te passen. Heb een Xbox One....en heb daar de zenders die ik vaak kijk in m'n favorieten gezet en als alles beetje meezit kunnen we over niet al te lange termijn gewoon 'Xbox RTL4' roepen...en dan zapt hij vanzelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Rhodez schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 13:09:
[...]

Bij Vodafone kan dit tegenwoordig wel. Daar is het mogelijk om je favorietenlijst te maken.
Schaam, schaam... ik heb zelf Vodafone nieuw, en had dit nog niet gezien of geprobeerd. Je hebt gelijk. Nadeel is wel dat de kanaalnummers niet veranderen dus die staan ineens door elkaar in je zenderlijst omdat ik ze zelf van volgorde veranderde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
TheVMaster schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 13:28:
[...]

Ach....'k moet eerlijk zeggen dat ik die volgorde ook niet hoef aan te passen. Heb een Xbox One....en heb daar de zenders die ik vaak kijk in m'n favorieten gezet en als alles beetje meezit kunnen we over niet al te lange termijn gewoon 'Xbox RTL4' roepen...en dan zapt hij vanzelf :)
8)7 8)7 8)7 jajajajjajajaja, dat zou wat zijn. De toekomst voorspelt dit inderdaad wel, maar als ik er nu over nadenk, vind ik het maar een vreemde gedachte.

@zenderindeling ; Natuurlijk is het een vervelend iets, zeker als als je gewend bent om gewoon Nederland 1 HD te gebruiken op 1. Maar het is ook een kwestie van wennen, op den duur ga je gewoon automatisch naar 701. Alleen is het dan wel weer lastig voor foxsports / hbo etc. Maar goed, het is ook een kwestie van voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
rolandos582 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 21:23:
[...]

8)7 8)7 8)7 jajajajjajajaja, dat zou wat zijn. De toekomst voorspelt dit inderdaad wel, maar als ik er nu over nadenk, vind ik het maar een vreemde gedachte.

@zenderindeling ; Natuurlijk is het een vervelend iets, zeker als als je gewend bent om gewoon Nederland 1 HD te gebruiken op 1. Maar het is ook een kwestie van wennen, op den duur ga je gewoon automatisch naar 701. Alleen is het dan wel weer lastig voor foxsports / hbo etc. Maar goed, het is ook een kwestie van voorkeur.
OHwja....de HD zenders zitten in de 700 range :( dat is inderdaad best irri. Ach, dat met de stem bedienen is wel grappig hoor....alleen jammer dat het nu alleen in het Engels kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
TheVMaster schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 23:17:
[...]

OHwja....de HD zenders zitten in de 700 range :( dat is inderdaad best irri. Ach, dat met de stem bedienen is wel grappig hoor....alleen jammer dat het nu alleen in het Engels kan :)
xbox go to sex.com > watch Alexis Ford en dat werkt dan ook? Briljant. Zal de toekomst wel zijn.
Kan best handig zijn.

Maarja zenderindeling is een dingetje, maar goed je kan niet alles perfect hebben. Als het zo makkelijk was om aan te passen was het hoogstwaarschijnlijk al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Ehh...in principe kun je met je stem wel de browser starten (en games en in de vS dus ook gewoon Xbox Watch HBO of Xbox watch CBS), Skype gesprek starten etc...maar goed on topic....

Ach...het is even wennen denk ik, bij Ziggo hadden we de HD zenders wel op de SD plekken staan.....ach..we kijken maar 10 zenders ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
TheVMaster schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 23:17:
[...]
Ja, de "normale" HD zenders zitten in de 700-range, de HD-GOS (whatever that may be) zitten in de 740-range en de HD-GLAS (hogere bitrate oid) kanalen zitten in de 660-range.
Echter: niet alle HD-kanalen zijn ook beschikbaar als HD-GLAS kanaal, want dat zou te makkelijk zijn :)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-10 21:59
Bij GOS wordt de ondertiteling uitgesproken. Dat is voor slechtzienden.

Bij DVB-C/S/T kan het in een extra audiotrack zitten (heb ik zelf nooit opgemerkt overigens), maar bij KPN is er een compleet apart kanaal voor.

info

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Ben.Hahlen schreef op woensdag 08 april 2015 @ 07:48:
[...]

Ja, de "normale" HD zenders zitten in de 700-range, de HD-GOS (whatever that may be) zitten in de 740-range en de HD-GLAS (hogere bitrate oid) kanalen zitten in de 660-range.
Echter: niet alle HD-kanalen zijn ook beschikbaar als HD-GLAS kanaal, want dat zou te makkelijk zijn :)
Wauwww.....we moeten het inderdaad niet helemaal te makkelijk maken :+ Maar ehh..ik neem dat er een soort van zenderlijst beschikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je daarvoor wel eens op de KPN site gekeken? of is dat te makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
TheVMaster schreef op woensdag 08 april 2015 @ 09:28:
[...]
Wauwww.....we moeten het inderdaad niet helemaal te makkelijk maken :+ Maar ehh..ik neem dat er een soort van zenderlijst beschikbaar is?
Uiteraard, maar op de officiële zenderlijst van KPN maakt geen enkele melding van de Glas en/of GOS HD zenders, dus daar heb je al niks aan.
Tevens zijn dus niet alle HD zenders beschikbaar als HD Glas zender, wat de lijst ook weer ingewikkelder maakt.

Mijn Gids ziet er dan ook nu (ongeveer), zo uit:
13th Street (33)
CNN (34)
BBC World News (36)
SBS9 (38)
Sport 1 Golf (235)
Sport 1 Tennis (236)
Sport 1 Extra 1 (237)
Sport 1 Extra 2 (238)
Sport 1 Select HD (239)
Sport 1 Voetbal HD (240)
NPO1 HD Glas (661)
NPO2 HD Glas (662)
NPO3 HD Glas (663)
RTL4 HD Glas (664)
RTL5 HD Glas (665)
SBS6 HD Glas (666)
RTL7 HD Glas (667)
NET5 HD Glas (668)
Veronica / Disney XD HD Glas (669)
RTL8 HD Glas (670)
Fox HD (714)
Discovery HD (715)
National Geographic (716)

Er is wel mee te werken, maar logisch is anders...
Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2015 @ 09:34:
Heb je daarvoor wel eens op de KPN site gekeken? of is dat te makkelijk?
Zie boven, dat is inderdaad te makkelijk :)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Heeft iemand de Netgear GS108eV2 werkend met KPN? Zie wel GS105 op het forum.
Ik weet dat TV niet lekker zou kunnen werken. Maar standaard internet en telefoon werken niet eens.

Ik heb het een bekeken met wireshark. Ik zie netjes vat modem op vlan 6 en 7 een pppoe discovery doet.
Maar er lijkt maar niks terug te komen van KPN uit.
Ik weet nog of dat komt omdat de netgear elke seconde een "spanning tree" broadcast doet.

Ik heb het van de week ook even net met me openwrt routertje geprobeerd en dat werkte direct zoals verwacht.

Doel was gewoon de expiriabox te blijven gebruiken. Maar ik moet IPTV en LAN over 1 kabel sturen naar de woonkamer. Werkte al jaren goed icm Onsbrabantnet.
Maar KPN lijk ik niet eens de standaard dingen te kunnen doen met de Netgear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:37
Zolang je de Experiabox gebruikt en niet je eigen router, zou je switch volgens mij moeten werken. Wellicht wel VLANs en/of snooping uitzetten. Zal morgen eens kijken hoe 't er bij mij uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
vDorst schreef op woensdag 08 april 2015 @ 20:33:
Heeft iemand de Netgear GS108eV2 werkend met KPN? Zie wel GS105 op het forum.
Ik weet dat TV niet lekker zou kunnen werken. Maar standaard internet en telefoon werken niet eens.

Ik heb het een bekeken met wireshark. Ik zie netjes vat modem op vlan 6 en 7 een pppoe discovery doet.
Maar er lijkt maar niks terug te komen van KPN uit.
Ik weet nog of dat komt omdat de netgear elke seconde een "spanning tree" broadcast doet.

Ik heb het van de week ook even net met me openwrt routertje geprobeerd en dat werkte direct zoals verwacht.

Doel was gewoon de expiriabox te blijven gebruiken. Maar ik moet IPTV en LAN over 1 kabel sturen naar de woonkamer. Werkte al jaren goed icm Onsbrabantnet.
Maar KPN lijk ik niet eens de standaard dingen te kunnen doen met de Netgear.
Als je nog niet zo lang een Experiabox hebt zal die vast voorzien zijn van "flexpoorten". Dus waarom niet gewoon 1 kabel van een willekeurige poort van de EB naar je woonkamer en daar met een simpele unmanaged switch je tv en je andere apparatuur aansluiten?

Enige nadeel is dat je op die switch geen WiFi AP moet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-10 14:54
Gisteren is de glasvezel aangelegd en heb ik de overstap aangevraagd van Ziggo alles in één extra naar KPN standaard 100/100. Lever wel wat downloadsnelheid in maar krijg er een leuke korting, upload en Spotify voor terug. Bovendien vind ik het wel fijn om alle coax eruit te halen. UTP is toch een stuk minder storingsgevoelig.

Helaas moet ik wel de analoge radio over coax missen. En hopelijk kan ik de zenders (HD) wel op de juiste volgorde zetten met het maken van een favorietenlijst.

Verder ben ik eindelijk van de irritante Cisco TV ontvanger af en hopelijk wordt de zapsnelheid ook wat beter.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
@Barre73 EB heeft flexpoorten.

@mtr33 & @Barre73, ik heb het "niet zo nette manier" opgelost.

Opstelling nu is:
KPN -> EB -> 2x utp (LAN + IPTV) -> Netgear GS108v2 -> 1x utp (LAN getagd, IPTV untagged) -> TP-Link WR1043ND -> IPTV Decoder

Dit is de enige manier die werkt. Netgear vindt het niet zo leuk dat er 2 utp's van de EB aangesloten zijn.
Hierdoor ontstaat er een loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:37
Vreemd dat dat de enige manier voor je is. Net even getest met een unmanaged GS605 en daarbij werkt netwerk en IPTV op één kabel vanuit de v8. Lijkt me dat VLANs uitschakelen en er feitelijk een unmanaged switch van maken dan ook zou moeten werken. Waarom trouwens 2xutp naar je switch?

PS>Heb je deze (managed) config overigens al geprobeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door mtr33 op 09-04-2015 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
En volgens mij is de makkelijke oplossing:

KPN -> EB -> 1 utp -> Netgear GS108v2 in de woonkamer (in unmanaged mode zetten!! -> 1x utp -> TP-Link WR1043ND.
En 1 x UTP van Netgaer naar IPTV Decoder

Enige nadeel hiervan is dat je de Wifi van de TP link uit moet houden en alleen die van de EB moet gebruiken.
Op deze manier zou namelijk de Wififunctie van de TP link ook de multicast signalen van de TV gaan verspreiden en dat werkt voor geen meter...
Je computers en andere apparaten die bedraad zitten kunnen dat wel negeren maar een wifi-AP niet.

Of een ander wifiAP in de meterkast direct op de EB aansluiten en die de wifi laten overnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-10 12:41

janklp

FortyTwo Capital

Afgelopen nacht heb ik meerdere malen mijn hoofd gebroken om een tweede router (TP Link wr1043ND) achter de Experiabox V9 te hangen. Aanvankelijk ging dit helemaal niet goed, echter is het na meerdere pogingen toch gelukt. Echter heb ik de indruk dat mijn internet nog niet optimaal functioneert en dat er 1 of meerdere settings niet correct zijn ingesteld. Zou een expert eens over mijn schouder mee willen kijken?

Hieronder de instellingen:

Modem Experiabox V9:
IP adres: 192.168.2.254
DHCP binding aan met MAC adres van de router toegevoegd
DMZ aan met IP adres van de router toegevoegd
DHCP start: 192.168.2.1
DHCP end: 192.168.2.252

Router TP Link (WAN instelling)
IP adres WAN: 192.168.2.250
Subnet mask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.2.254
Primary DNS: 195.121.1.34
Secundary DNS: 195.121.1.66

Router TP Link (LAN instelling)
IP adres LAN: 192.168.3.1

Router TP Link (DHCP instelling)
DHCP start: 192.168.3.100
DHCP end: 192.168.3.199
Default gateway: 192.168.3.1
Primary DNS: 192.168.2.254
Secundaary DNS: 0.0.0.0

Nu vraag ik me met name af of de gateways en DNS servers wel kloppen. Dit heb ik namelijk geprobeerd met trail and error want ik kon nergens duidelijk vinden hoe dit ingesteld moest worden.

Daarnaast is er nog iets heel vreemds. Ik had uiteraard het MAC adres dat op de achterkant van de router ingesteld bij DHCP binding in het modem. Er bleef maar geen connectie komen. Toen ik inlogte op de router zag ik echter dat er zowel een LAN als een WAN mac-adres zichtbaar waren met slecht 1 cijfer verschil op het einde. Toen heb ik het WAN mac adres (dat een cijfer verschilt van het adres achter op de router) ingevuld en toen werkte het. Kan een router 2 MAC adressen hebben?

Het is een lap tekst geworden, ik hoop dat ik duidelijk ben en dat iemand met tips kan geven! Alvast bedankt :smileyhappy:.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
Dat kan nu niet. Er loopt maar 1 utp kabel naar de woonkamer.
Als mijn huidige oplossing toch niet goed blijk te werken, dan ik nog de UTP kabel splitsen zodat ik 2x100mbit aansluitingen krijg.

Ik zit ook al te kijken naar een echt managed switch of router, liefst nog met een SFP poort. Maar zijn redelijk duur.
pricewatch: MikroTik Routerboard RB2011UiAS-2HnD-IN is een optie. Jammer alleen dan Gigabit switch niet direct aan 100mbit switch zit.

[ Voor 27% gewijzigd door vDorst op 09-04-2015 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:08

servies

Veni Vidi Servici

Barre73 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 10:40:
En volgens mij is de makkelijke oplossing:

KPN -> EB -> 1 utp -> Netgear GS108v2 in de woonkamer (in unmanaged mode zetten!! -> 1x utp -> TP-Link WR1043ND.
En 1 x UTP van Netgaer naar IPTV Decoder

Enige nadeel hiervan is dat je de Wifi van de TP link uit moet houden en alleen die van de EB moet gebruiken.
Op deze manier zou namelijk de Wififunctie van de TP link ook de multicast signalen van de TV gaan verspreiden en dat werkt voor geen meter...
Je computers en andere apparaten die bedraad zitten kunnen dat wel negeren maar een wifi-AP niet.

Of een ander wifiAP in de meterkast direct op de EB aansluiten en die de wifi laten overnemen
euh... is dit dan niet de betere oplossing:
KPN -> EB -> 1 UTP -> Netgear GS108v2 in de woonkamer (managed mode houden) -> 1x UTP (untagged)-> TP-Link WR1043ND.
En 1 x UTP (tagged) van Netgear naar IPTV Decoder
waarbij de poort waar de IPTV decoder aanhangt alleen het getagde IPTV verkeer doorgeeft en de poort naar de TP-Link het internet verkeer untagged doorgeeft naar de TP-link en het verkeer van de TP-Link tagged en doorgeeft naar de EB...
Of is het verkeer bij die flexpoorten niet geheel getagged? In dat geval bestaat er geloof ik nog zoiets als een default tag als ik het me goed herinner...

Dit bedoel ik:
Port PVID
A Port Default VLAN ID (PVID) is a VLAN ID tag that the switch assigns to data packets it
receives that are not already addressed (tagged) for a particular VLAN group. If you have a
computer on port 6 and you want it to be a part of VLAN group 2, configure port 6 to
automatically add a PVID of 2 to all data received from the computer. This step ensures that
the data from the computer on port 6 can be seen only by other members of VLAN group 2.
You can assign only one PVID to a port.
@vDorst
Deze switches van Netgear zijn managed en nou niet echt duur te noemen:
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3

[ Voor 13% gewijzigd door servies op 09-04-2015 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 14-10 18:22
oooh, thanks! Scheelt mij zoeken :D

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
vDorst schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:08:
[...]

Dat kan nu niet. Er loopt maar 1 utp kabel naar de woonkamer.
Als mijn huidige oplossing toch niet goed blijk te werken, dan ik nog de UTP kabel splitsen zodat ik 2x100mbit aansluitingen krijg.

Ik zit ook al te kijken naar een echt managed switch of router, liefst nog met een SFP poort. Maar zijn redelijk duur.
pricewatch: MikroTik Routerboard RB2011UiAS-2HnD-IN is een optie. Jammer alleen dan Gigabit switch niet direct aan 100mbit switch zit.
Of wij praten langs elkaar heen, of ik snap je opstelling niet. Ik begreep uit je verhaal dat je TV en LAN naar je woonkamer wil hebben. En dat je dat nu probeert met een VLAN splitsing.

Mijn stelling is juist dat sinds KPN flexpoorten introduceerde het mogelijk is om 1 UTP kabel op een poort van de EB aan te sluiten (poort 1 bijvoorbeeld) en aan de andere kant van die UTP kabel (in de woonkamer dus) een unmanaged switch. Op die switch kun je dan zowel ITV decoders als bedrade apparaten aansluiten en die zullen allebei werken. Geen noodzaak tot het werken met VLANS om IPTV en LAN gescheiden over 1 kabel heen te sturen. Dat probleempje heeft KPN dan al opgelost.

Meerdere malen gezien in dit forum dat dat prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Niet online
Bedankt voor de tip, dit bied mogelijkheden die ik niet had voorzien.

Mijn interpretatie van de flex poort was dat de EB box de poort functie kan veranderen van LAN naar IPTV.
Maar flexpoort kan dus veel meer blijkbaar.

Dus als ik het goed begrijp kan je er dus wel een wifi AP aan hangen zolang de switch maar IGMP snooping ondersteund. Zodat niet alle iptv multicast pakketten naar de wifi worden gestuurd.

@servies ik heb 1 Netgear GS108eV2 switch. Deze hangt in de meterkast.

Ik wilde de netgear voor de EB hangen maar dat werkt dus niet. Met wireshark zie ik netjes de PPPoE discovery op de vlans maar KPN lijkt niks terug te geven. Mogelijk dat KPN niet leuk vindt dat de Netgear elke seconde een "bridge spanning tree" broadcast doet.
Jammer want dan kan ik me linux server ook niet gebruiken als router met deze switch.

[ Voor 34% gewijzigd door vDorst op 09-04-2015 13:53 . Reden: Extra info. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Barre73 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 13:21:
[...]

Of wij praten langs elkaar heen, of ik snap je opstelling niet. Ik begreep uit je verhaal dat je TV en LAN naar je woonkamer wil hebben. En dat je dat nu probeert met een VLAN splitsing.

Mijn stelling is juist dat sinds KPN flexpoorten introduceerde het mogelijk is om 1 UTP kabel op een poort van de EB aan te sluiten (poort 1 bijvoorbeeld) en aan de andere kant van die UTP kabel (in de woonkamer dus) een unmanaged switch. Op die switch kun je dan zowel ITV decoders als bedrade apparaten aansluiten en die zullen allebei werken. Geen noodzaak tot het werken met VLANS om IPTV en LAN gescheiden over 1 kabel heen te sturen. Dat probleempje heeft KPN dan al opgelost.

Meerdere malen gezien in dit forum dat dat prima werkt.
Totdat je er dus een wireless access point aan wilt hangen... Maar goed dat zullen toch niet zo heel veel mensen doen die voor KPN kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
vDorst schreef op donderdag 09 april 2015 @ 13:40:
[...]

Bedankt voor de tip, dit bied mogelijkheden die ik niet had voorzien.

Mijn interpretatie van de flex poort was dat de EB box de poort functie kan veranderen van LAN naar IPTV.
Maar flexpoort kan dus veel meer blijkbaar.

Dus als ik het goed begrijp kan je er dus wel een wifi AP aan hangen zolang de switch maar IGMP snooping ondersteund. Zodat niet alle iptv multicast pakketten naar de wifi worden gestuurd.
Goed begrepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:37
servies schreef op donderdag 09 april 2015 @ 13:49:
[...]

Totdat je er dus een wireless access point aan wilt hangen... Maar goed dat zullen toch niet zo heel veel mensen doen die voor KPN kiezen...
Ligt aan het access point wat je er achter hangt en dan met name de mogelijkheden die dat ding heeft...
Ik tel hier in de buurt een stuk of zestien wireless access points (leuk als haaks op de achterkant van je huis ook een straat is en je als het ware in het kruispunt van een T woont) en wifi was hier vooral achter in het huis en op de eerste verdieping dramatisch.
Geen zin in allerlei gedonder met instellingen en bij KPN de wifi versterker gekocht die dual band is en ondersteuning heeft voor IGMP snooping.
Ding op de eerste verdieping neergezet achter een switch waar zowel een TV als twee PC's op aangesloten zijn, gegevens van de bestaande wifi ingevoerd en alle wifi problemen zijn opgelost.
Is ongetwijfeld niet de goedkoopste oplossing (ding kost EUR 80 voor klanten) maar gemak is me ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

ninjazx9r98 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 16:17:
[...]

Ligt aan het access point wat je er achter hangt en dan met name de mogelijkheden die dat ding heeft...
Ik tel hier in de buurt een stuk of zestien wireless access points (leuk als haaks op de achterkant van je huis ook een straat is en je als het ware in het kruispunt van een T woont) en wifi was hier vooral achter in het huis en op de eerste verdieping dramatisch.
Geen zin in allerlei gedonder met instellingen en bij KPN de wifi versterker gekocht die dual band is en ondersteuning heeft voor IGMP snooping.
Ding op de eerste verdieping neergezet achter een switch waar zowel een TV als twee PC's op aangesloten zijn, gegevens van de bestaande wifi ingevoerd en alle wifi problemen zijn opgelost.
Is ongetwijfeld niet de goedkoopste oplossing (ding kost EUR 80 voor klanten) maar gemak is me ook wat waard.
Hmmm, dat ding is exact (voor zover ik het kan bepalen) wat ik zoek (2x)...
Heb jij een scan van de handleiding of een link naar de handleiding of zoiets dergelijks?
Of is het stiekem toch een repeater en niet een access point...
Waar is het een 'rebrand' van...

[ Voor 3% gewijzigd door servies op 09-04-2015 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:37
Het is een Arcadyan (staat op de onderkant) die gerebrand is en absoluut geen repeater.
http://www.kpn.com/prive/...ternet/wifiversterker.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Uiteraard geen repeater aangezien je deze ook met een UTP kabel aan de EB verbindt (of die switch natuurlijk). Het is dus een AP met hetzelfde SSID.

[ Voor 10% gewijzigd door Barre73 op 09-04-2015 17:39 ]

Pagina: 1 ... 81 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.