Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:57
Sinds het veranderen van router in verband met het wisselen van provider heb ik een probleem met mijn Synology DS414. In Finder op mijn Macbook Pro(Retina, late 2014, Mac OS X Yosemite) wordt de NAS wisselend wel en niet herkend onder de gedeelde servers.

Situatie schets:
Sinds eind januari heb ik KPN Glasvezel met de Experiabox V9 (Hiervoor Ziggo met UBEE modem). Aan de Experiabox hangt een managed switch (D-link-1100-8 poorts). Hierop komen alle netwerkkabels van het huis binnen. De DS414 zit met met LAN 1 op de switch, met LAN2 op de experiabox. Dit is zo gedaan, omdat ik dan de maximale snelheid extern kan halen. Op de switch zitten de iMac (Late 2011, Yosemite) en Mac Mini (Late 2014, Yosemite). Op de tweede verdieping staat een D-link DIR868 AC-router. DHCP wordt verzorgd door de Experiabox, de NAS, D-link en managed switch krijgen vaste ip-adressen op basis van hun MAC-adres. De NAS heeft Mac file service aan staan.

De Experiabox draait een WLAN, zowel B,G, als N. De DIR868 draait twee wlans, op 2,4 en 5,0 ghz.

Probleem:
Als ik verbonden ben met de wlan van de Experiabox, dan duurt het überhaupt een eeuwigheid voordat de NAS onder gedeelde servers komt te staan, maar staat er een Windows tekentje bij de NAS. Als ik de server verbindt via AFP en IP-adres dan verbindt hij direct. Dit probleem is ontstaan sinds de wisseling van de router van Ziggo naar die van KPN.
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2vc8bqp.jpg

Als ik wissel van WLAN naar die van de DIR868 (Zowel de 2,4ghz als 5ghz band), dan wordt de NAS vrijwel direct gezien.
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/6z6mnt.jpg

De Mac Mini en iMac zijn beide bedraad en herkennen de NAS ook direct.

Al geprobeerd
- Nieuwe user aangemaakt op Macbook, geen veranderingen
- PRAM reset, geen verandering
- 802.11N uitgezet op de Experia box, verandering kanalen, geen veranderingen
- Reboots Mac, NAS, router, etc, geen veranderingen
- Firewall NAS staat uit
- DNS geflushed
- Alle netwerk instellingen macbook pro gereset
- Dit helpt ook niet
- Netwerk instellingen op NAS gereset

Ik snap niet waarom ik dit probleem alleen heb op de Experiabox, en er op de D-link geen probleem is. Het lijkt alsof AFP niet goed werkt via de router beneden. Zeer irritant, want zo werkt mijn backup naar de NAS toe ook niet.

Heeft iemand nog een idee wat ik zou kunnen proberen om het op te lossen? Mocht er iets onduidelijk zijn, dan licht ik het graag nog verder toe.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR