Nou nou, even vriendelijk blijven mag wel.
Dat het op de EB rechtstreeks gebeuren moet lijkt me logisch, maar er zijn op internet zat mensen die dan naar
http://speedtest.net/ gaan om hun snelheid te "meten". Heel herkenbaar aan de plaatjes die dat oplevert. Helaas: je hebt geen contract met de speedtest servers, maar met KPN.
Er zijn trouwens genoeg speedtest plaatjes hier te vinden waar ik wel 500/500 zie. Of vlak daarbij.
Zeker, dat is het leuke van internet: het is dynamisch.
Iedereen die dat wil kan een speedtest.net server beginnen. De eisen zijn niet zo heel hoog:
Uplink/Upstream Capacity of +100 Mbps (towns & small cities) and 1 Gbps (large cities & metropolitan areas)
M.a.w. de servers van speedtest.net hoeven niet meer dan 2x 500/500 klanten of 10x 100/100 klanten, etc tegelijk aan te kunnen voor ze de test snelheid niet meer hoeven te garanderen en dus feitelijk onjuiste waardes laten meten. De tussenliggende netwerken nog niet eens meegeteld.
Hoe het werkt in de internet wereld is dat je een bandbreedte van 500Mbit krijgt van je provider, maar niemand op internet, ook niet de testservers, zijn verplicht jou in 1 connectie die snelheid te geven. Maar, gelukkig voor jou, in totaal laten ze bij KPN over het laatste stukje glasvezel 500Mbit naar je door over hoeveel connecties je ook opzet. De enige valide speedtest is dan ook een die op het netwerk van KPN blijft. En dat is speedtest.net dus niet. Dat bedoelde ik in mijn vorige post.
Vergelijk het met een auto: jouw auto kan misschien wel 250 km/h maar in de spits ga je die snelheid niet halen. Toch ga je dan niet naar de garage om te klagen over dat de reis zo lang duurt. Je gaat pas klagen als die auto op je eigen race-circuit zonder obstakels ook gemiddeld niet harder blijkt te gaan dan 140 km/h ofzo. Want dan weet je zeker dat het aan je auto ligt.
Dit is echt misverstand #1 over bandbreedtes bij ISPs. Zeker voor ex-ADSL bezitters is dit verwarrend omdat daar je modem daadwerkelijk lager kon intrainen dan wat je inkocht, maar dat is bij glasvezel allemaal allemaal niet aan de orde. Natuurlijk kan je glasvezel een breuk hebben, maar dan is het verlies veel groter.
Sorry als het misschien een lang verhaal, te technisch of veel te abstract is, ik begrijp dat mensen liever gewoon die 500 ergens op een schermpje willen zien.
... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.